1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spirituele boeken

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Mindless, 21 jun 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ondanks dat ik een grote interesse heb in spiritualiteit, heb ik nog niet zoveel spirituele boeken gelezen. Dit heeft er grotendeels mee te maken dat ik gewoon niet zo'n lezer ben. Zelfs toen ik een klein jaar geleden een aantal 'klassiekers' in dit genre heb gekocht, kwam ik maar moeilijk door de meeste van deze boeken heen. Toch zitten er een paar bij die een diepe indruk achter hebben gelaten op mij. Omdat we hier een spirituele forum sectie hebben, maar nog niet een topic over spirituele boeken, leek het mij een leuk idee om deze aan te maken. Het idee is dan om hier aanraders in te plaatsen en wellicht een korte beschrijving.

Om af te trappen de twee boeken die op mij de meeste indruk hebben gemaakt:

I Am That (Sri Nisargadatta Maharaj)

Dit is echt een geweldig boek dat er niet omheen draait. Het bestaat uit vele gesprekken tussen de Indiase wijsgeer Nisargadatta Maharaj en mensen die hem kwamen bezoeken voor advies en inzicht. Het is aan de ene kant wellicht een moeilijk boek voor mensen die niet zo bekend zijn met non-dualiteit, maar aan de andere kant ook weer juist erg toegankelijk omdat de mensen die Nisargadatta kwamen bezoeken vaak zeer sceptisch waren en hun vragen vaak stelden vanuit een conventioneel en rationeel perspectief. Ik kon het boek vaak niet neerleggen en dat is echt zeldzaam bij mij.

Tao Te Ching (Lao Tsu)

Volgens mij is dit zo'n beetje de bijbel van het Taoïsme (China). En wat een juweel is dit... Ik ben op momenten omver geblazen en diep ontroerd door de ultra simpele waarheden (voor hoever waarheid in taal gesproken kan worden) in dit tijdloze meesterwerk. Ik zou het haast een beetje vergelijken met de 10 geboden in de bijbel, maar dan veel meer dan 10 en niet op zo'n kinderachtige belerende manier. In tegenstelling tot de bijbel heb ik hierbij het gevoel dat ik wordt gerespecteerd, dat ik voor mezelf mag denken. Je kunt dit boek lezen en eerst geen idee hebben wat er eigenlijk staat. Totdat je beseft dat je het moet lezen alsof je een klein kind bent en dan begint het te klikken. Het boek bestaat uit korte chapters en veel afbeeldingen en het is denk ik de bedoeling om de teksten langzaam en aandachtig te lezen en er steeds naar terug te komen. Tijdens mijn laatste trips heb ik dit boek er ook regelmatig bij gepakt en dan sta je soms werkelijk perplex van wat er gecommuniceerd wordt door dit boek.

Om dan een voorbeeld te geven van zo'n chapter:

Sixteen

Empty yourself of everything.
    Let the mind become still.
    The ten thousand things rise and fall while the self watches their return.
    They grow and flourish and then return tot the source.
    Returning tot the source is stillness, which is the way of nature.
    The way of nature is unchanging.
    Knowing constancy is insight.
    Not knowing constancy leads to disaster.
    Knowing constancy, the mind is open.
    With an open mind, you will be openhearted.
    Being openhearted, you will act royally.
    Being royal, you will attain the divine.
    Being divine, you will be at one with the Tao.
    Being at one with the Tao is eternal.
    And though the body dies, the Tao will never pass away.

Naar mijn mening een must read deze, zelfs als je niet zo'n lezer bent.

Hebben jullie ook aanraders?

Rayyar en inExtase vinden dit leuk.
  2. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Interessant! Nisargadatta wordt ook vaak op mijn meditatie school aangehaald. Ga zijn boek ooit nog wel eens kopen, maar nog teveel boeken in huis die ik eerst nog wil lezen. Ben ook niet echt een lezer namelijk, vind het super interessant maar heb echt de aandachtsspanne van een mug.

Ik ben al een tijdje the power of now van Eckhart Tolle aan het lezen, door bovengenoemd probleem schiet het niet op maar het is een zeer toegankelijk boek. Als je pas net met spiritualiteit bezig bent is het een mooie introductie. Voor mij staat er weinig nieuws in, maar het leest fijn en laat je soms toch weer even iets herinneren. En het is een beetje als vraag en antwoord geschreven waardoor je telkens korte stukjes kunt lezen en je zou het daardoor ook op willekeurige plekken kunnen open slaan.

Rayyar vindt dit leuk.
  3. Mindless

Power of Now heb ik toevallig ook gelezen. :) Goed en toegankelijk boek ja, maar ondanks dat had ik hetzelfde probleem en kwam ik er maar moeilijk doorheen. Bij Eckhart Tolle kijk/luister ik veel liever naar hem, dan dat ik van hem lees.

4. Psychedelibee

Ik vind het juist best fijn lezen, maar mijn aandachtsspanne is gewoon te kort. Het is bij mij gebruikelijk dat ik het einde van een boek niet haal, zowel bij romans als meer informatieve boeken. En door mijn studie associeer ik lezen ook niet met ontspanning, maargoed heb me toch voorgenomen weer meer te gaan lezen. Misschien vanavond maar eens pihkal weer open slaan.

Mindless vindt dit leuk.
  5. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Inkoppertje maar The Doors of Perception vond ik zeer de moeite.

Ik heb Tao Te Ching (Lao Tsu) op mijn lijstje gezet.

Laatst bewerkt: 21 jun 2018
    Rayyar en inExtase vinden dit leuk.
  6. Mindless

Die dus ook gelezen (en ik heb dus echt niet veel gelezen!)

Misschien handig om te vermelden dat er vele versies (vertalingen) van dit boek zijn, die soms flink van elkaar verschillen. Na de bijbel, schijnt dit het meest vertaalde boek ter wereld te zijn. Na onderzoek zag ik dat die waarvan ik de kaft hierboven plaatste (van Gia-fu Feng) bijvoorbeeld hoog aangeschreven staat. Misschien handig om op te letten.

7. Jmths

Ik zal de tip meenemen.

Je vergeet de IKEA catalogus. :P

Ik weet nog dat ik de eerste keer PIHKAL open sloeg en dat alle afkortingen namen en processen beschreven als Chinees waren voor mij. Een beetje zoals de Ilias en Odyssee wat na 4 hoofdstukken eindelijk leesbaar wordt omdat het in dichtvorm is geschreven. Toen ik PIKHAL een tweede keer doorbladerde was het alsof ik een ander boek aan het lezen was.

Dat gezegd hebbende ben ik wel een beetje nerd voor de oud Griekse mythologie / literatuur, net iets anders maar dat heeft vaak ook wel een spiritueel randje. Al licht daarbij vaak de nadruk iets meer op poëzie. Momenteel heb ik een beginnetje gemaakt in Mythos.

8. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik heb recent in een vlaag van overenthousiasme en DMT-geinduceerde verbazing een aantal boekjes over psychedelica/bewustzijn aangeschaft, vond ik wel een leuke toevoeging aan mijn droge studieboeken over hersenen en psychofarmacologie. Ik weet niet wanneer een boek precies spiritueel te noemen is?

Ik vind spiritualiteit interessant, maar volledig op zichzelf dan ook weer niet interessant genoeg om er een heel boek over te lezen, dat is me iets te snel vaag en lijzig gebrabbel en dat stoort me dan. Wat de mening van een random spirituele leider uit een heilig gebergte is, gebaseerd op weinig, kan me niet zo boeien. (Sorry als ik nu een of andere serieus briljante sjamaan beledigd heb.) Er moet voor mij nog steeds wel een link zijn met drugs of met hersenen.

Bij mijn aanschaffen (aanschafs?! twijfel ineens over het meervoud, klinkt beide voor geen meter) zitten o.a. The Doors of Perception, goede keuze dus lees ik hierboven, en Be here now (Ram Dass), die laatste niet alleen om de inhoud maar vooral ook omdat-ie massa’s trippende teksten en plaatjes bevat en dit leek me wel fascinerende input voor tijdens LSD-trips. Ik heb er snel even in gebladerd en ik ontwaarde o.a. tekeningen van abstracte lullen, dat belooft alvast wat. :’)

Ik ben dus nogal nieuw in spiritualiteitsland, weet nog niet wanneer ik de boeken ga lezen want weinig tijd, maar ben benieuwd wat ik ervan ga vinden. Spiritualiteit moet voor mij tastbaar blijven en niet te ver doorslaan in het zweverige, het komt op mij soms wat ‘verheven boven andere manieren van denken’ over en daar heb ik een hekel aan. Wel interessant om te ontdekken waar die grens voor mij ligt in literatuur.

Rayyar vindt dit leuk.
  9. Mindless

O shit ja. :tongueclosed:

Ja, daar verschillen de meningen waarschijnlijk over. Voor mij definieer ik iets als spiritueel wanneer het gaat over het non-fenomenale. Non-fenomenaal in de zin van niet waar te nemen als afzonderlijke dingen en gebeurtenissen.

Tja, soms moet je ook even door de vorm waarop het gebracht wordt heen kijken en zien wat er dieper gecommuniceerd wordt. Ik ben ook niet per se geïnteresseerd in meningen van guru's, maar als er in mezelf de herkenning is van waar de woorden naar verwijzen, dan weet ik dat diegene niet slechts maar wat zweverigheid uitslaat en ben ik bereid door te luisteren/lezen. Bij het vaker dit doen ontdek je ook wel dat de oprecht spirituele mensen allemaal eigenlijk naar hetzelfde verwijzen. Het is het zelf hebben van de inzichten waar het om gaat, niet deze aannemen van anderen.

O ja Be Here Now heb ik ook nog liggen, maar nog niet aan toegekomen. Ook maar eens aan beginnen. :) Heb hem ook even doorgebladerd maar nog geen piemels gezien. :laughing: We heel interessante art.

Als je iets als bijvoorbeeld de Tao Te Ching leest zie je wel dat er werken zijn die daar (zweverigheid/verhevenheid) niets mee van doen hebben en dat het echt wel tastbaar is, maar misschien op een andere manier dan je gewend bent.

Roze olifant vindt dit leuk.
  10. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Wat ik in de kast heb staan:

De encyclopedie van lichaam, geest en ziel - Dikke pil, encyclopedie over alle spirituele zaken
    Luisteren naar dieren werkboek (sjamanisme)
    Numerologie in woord beeld en getal
    Inzicht in de grondbeginselen van het boedhisme

Nog wat boeken over reiki maar die heb ik uitgeleend.

11. Mindless

Zitten daar aanraders bij?

acht.zes vindt dit leuk.
  12. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Die encyclopedie zeker. Zeer compleet, maar omdat er zo veel onderwerpen behandeld worden wordt er niks heel uitgebreid behandeld.

Luisteren naar dieren is een aanrader als er graag op uit gaat in de natuur, maar ook als je wil weten wat je totemdier is en daar wat dieper op in wil gaan. Heel praktisch allemaal.

Numerologie als je dat interessant vind, zelf heb ik wel iets met getallen.

Dat boek over boedhisme is wel een pittig boek, laat je niet misleiden door de titel in ieder geval. Een beetje voorkennis over boedhisme is wel handig voordat je er aan begint.

Mindless vindt dit leuk.
  13. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik vergeet er eentje

Paul Herrmann - op zoek naar de horizon (1954)

Die is nog van m'n opa en later mn vader geweest.

Zeer interessant boek over ontdekkingsreizen en aloude mysterien. Leest enorm lekker weg.

14. Mindless

Ik ga ze eens opzoeken, thanks. Luisteren naar dieren spreekt me wel aan.

Je leest verder geen Engelstalige boeken?

acht.zes vindt dit leuk.
  15. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Zijn er ook (toegankelijke) boeken van (verlichte) mensen die op hun spirituele pad psychoactieve stoffen hebben gebruikt en dat beschrijven?

16. Mindless

Ik kan niet zeggen wie nou echt verlicht is en wie niet, maar:

Eckhart Tolle heeft LSD gebruikt, maar dat was later pas. Alan Watts heeft geloof ik met diverse psychedelica geëxperimenteerd. Ram Dass ook. Alle drie hebben ze boeken geschreven. Maar ze maken ook wel duidelijk dat een psychedelische ervaring je niet verlichting zal brengen volgens mij.

Ik kan je zo geen boeken noemen waarin ze dat beschrijven, maar het is niet zo moeilijk om youtube filmpjes/audio daarvan te vinden.

17. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless

Tot nu toe niks engelstalig gelezen nee, hoewel dat wel zou kunnen want ik beheers het engels ruim voldoende.

18. Psychedelibee

Ik geloof sowieso niet in verlicht zijn, maargoed die discussie hebben we al eens eerder gevoerd dus laten we daar verre van blijven.

Bij Ram Dass is het wel de LSD geweest die hem op dat pad heeft gekregen in ieder geval. Weet eigenlijk niet of hij later in India nog wel eens psychedelica heeft gebruikt, zou wel interessant zijn om te zien of zijn kijk er op is veranderd in zijn latere jaren. Sowieso een zeer intrigerende en wijze man.

19. Mindless

Ja ik denk dat velen op het pad gebracht zijn door psychedelica en dat in die zin psychedelica soms misschien te weinig credits krijgen.

Er is een heel leuk filmpje van Ram Dass in gesprek met Terence McKenna. Dat filmpje toont imo wel goed het verschil tussen echt het antwoord zoeken in psychedelica (mcKenna) of niet (Ram Dass). Toch, ik ben niet zo'n fan van Dass. Kwam in zijn oudere materiaal een tikkeltje arrogant over in mijn beleving.

Ram Dass heeft in India ook nog LSD genomen en zelfs een zogenaamd verlicht iemand (Neem Karoli Baba) meerdere potente tabs gegeven, die vervolgens deed alsof hij allemaal dingen zag, maar de LSD had helemaal geen effect op hem. Er gaan zeer bijzondere verhalen rond over die man, ook van zeer sceptische mensen. Niet dat dat een reden is om het te geloven, al geloof ik er persoonlijk wel in.

Edit: holy shit, 100 euro voor die Luisteren naar Dieren bij bol.com. Maar in andere winkels maar 20 euro... Lijken ook wel verschillende versies.

20. Jmths

Er valt wel te merken dat Aldous Huxley al zijn hele leven boeken schreef en uit een familie van schrijvers komt. Hij heeft een mooie en unieke manier van schrijven en tegelijkertijd blijft het boek relatief gemoedelijk weg te lezen. Sommige onderwerpen die hij aanhaalt en bespreekt vond ik ook wel interessant. Bijvoorbeeld het menselijk vermogen om een zeer breed spectrum aan kleuren waar te nemen en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van evolutie, leuk onderbouwd met enkele sprekende en concrete voorbeelden. Hij weet in het boek vrij duidelijk met woorden te omschrijven waar woorden vaak tekort schieten. Hij weet een heel boek vol te schrijven over 'zijn eerste mescaline ervaring' zonder dat dit saai of eenzijdig begint aan te voelen, naar mijn ervaring in ieder geval.

In eerste instantie had ik The Doors of Perception gekocht omdat er in PIKHAL enthousiast over gesproken werd. Ik had er niet veel verwachtingen bij maar het is mij positief bijgebleven. Het is natuurlijk ook maar net wat iemand zoekt in een boek, bij deze dus mijn korte toelichting. :)

A Brave New World is ook nog een boek van Huxley die op mijn lijstje staat, maar deze heeft iets minder met spiritualiteit te maken. Dit boek werpt plat samengevat een meer kritische blik op de Amerikaanse samenleving in zogezegd de tijden van 'The American Dream'.

Hij komt wel sympathiek over, hij sprak zich in zijn tijd ook uit over emancipatie en andere onderwerpen betreffende mensenrechten wat in die tijd niet vanzelfsprekend was en door zijn collega's niet altijd even positief werd ontvangen.

Na The Doors of Perception heeft zijn carrière eveneens een tik gekregen omdat het gebruik van psychedelica eveneens een omstreden onderwerp was in die tijd (en wellicht nog steeds een beetje). Na The Doors of Perception (wat hij op iets latere leeftijd schreef, 40-50? ergens) heeft hij nog meer geschreven over psychedelica. Een van zijn laatste grote werken die minder bekend is ging over psilocybine als ik het niet mis heb. Al ontgaan de titel en details mij even.

Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  21. Psychedelibee

Bedoel je toevallig Heaven and Hell? Ik heb hier in huis een een boek liggen met zowel The Doors of Perception en Heaven and Hell erin. The Doors of Perception heb ik jaren geleden al eens gelezen en Heaven and Hell moet ik nog aan beginnen. Beide zijn overigens vrij kort en eigenlijk meer lange essays dan echt boeken, beide werken bij elkaar beslaan slechts 185 pagina's op vrij kleine bladzijden met een lettergrootte waar je oma nog mee uit de voeten kan. Brave New World heb ik hier ook in huis trouwens, maar moet ik ook nog aan beginnen.

The Doors of Perception vond ik toen een beetje tegenvallen eigenlijk. Dat was niet vanwege de schrijfstijl want die is echt bijzonder goed, het is zeer poetisch beschreven en leest heel makkelijk weg. Maar kreeg na dat boek amper een idee van Mescaline en dat had ik er wellicht ten onrechte in gezocht. Ga hem binnenkort weer eens opnieuw lezen, heb nu zelf inmiddels ervaring met Mescaline en weet inmiddels dat ik geen uitgebreid trip report hoef te verwachten. Ben benieuwd of mijn mening veranderd als ik hem nu met andere verwachtingen lees. Dat die man goed kan schrijven staat in ieder geval vast.

22. Jmths

In Heaven and Hell gaat hij een beetje verder door op The Doors of Perception. Maar van wat ik op maakte uit reviews was dit een van zijn mindere essays. Hij wordt vaker in combinatie met The Doors of Perception verkocht maar de Heaven and Hell toevoeging leek mij niet de moeite waard.

Je hebt gelijk, essay is waarschijnlijk een geschiktere omschrijving.

Mja, misschien is de beste verwachting een levendige beschrijving van hoe de psychedelische ervaring voor hem voelde en wat je er bij kan verwachten verteld vanuit het perspectief van een persoon die zelf een eerste kennismaking mee maakt. Met hierbij enkele poëtische en filosofische toevoegingen.

23. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Interssant om jullie meningen te horen. Het is inderdaad een dun boekje, The Doors of Perception, dus ik zal er binnenkort eens aan beginnen tussen een bedrijven door. Ik heb eigenlijk weinig verwachtingen, ik zocht op internet naar aanraders m.b.t. boeken over psychedelica en deze stond ertussen en leek me niet té zweverig. :)

Jmths vindt dit leuk.
  24. Psychedelibee

Ben benieuwd wat je ervan vind. Ik ga hem ook weer eens lezen binnenkort, maar eerst pihkal maar eens uitlezen aangezien ik daar bijna doorheen ben.

25. Mindless

Ik was ook niet echt weggeblazen door Doors of Perception. Uiteraard kon Huxley de ervaring heel goed verwoorden, maar ik kreeg het idee dat het interessanter was geweest als hij iets meer ervaring met psychedelica had opgedaan eerst. Wat ik wel heel mooi vond was hoe hij onschreef hoe bijzonder de kreukels in bijvoorbeeld kleren zijn. Dingen waar je normaal niet bij stilstaat, maar waar grote schoonheid in is te vinden als je er echt met aandacht naar gaat kijken.

Wellicht dat ik hem ook nog een keer ga lezen, het is inderdaad ook maar een dun boekje.

26. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

"I am that" heb ik van mijn vrouw op mijn verjaardag gekregen, de nederlandse versie. Het is een soort bijbel geworden die ik iedere dag voor het mediteren lees, een willekeurige bladzijde.

Dit kwam ik vandaag tegen en mede daarom heb ik een account aangemaakt omdat ik denk dat jullie dit ook wel interessant zouden kunnen vinden. Ik heb eigenlijk alleen het voorwoord nog gelezen ha.
    https://ditiseentrip.wordpress.com/de-nieuwe-psychologie/

Nu ik er zo over nadenk valt het niet echt in de categorie spiritueel.

Laatst bewerkt: 23 jun 2018
    Mindless vindt dit leuk.
  27. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Tao Te Ching staat ook op mijn lijstje, kwam het tegen in een trip report van @Mindless geloof ik en heb het gelijk toegevoegd.

Een heel toegankelijke spirituele roman vond ik de Celestijnse Belofte (The Celestine Prophecy, James Redfield). Ik heb hier destijds veel lessen omtrent acceptatie uit geleerd.

Mindless vindt dit leuk.
  28. Mindless

Awesome, welke versie? Schijnt veel uit te kunnen maken.

Ik moet zeggen, ik pak het boek te weinig op. Terwijl de Tao Te Ching nou juist zulke alledaagse wijsheid bevat. Maar het is bij mij een beetje zoals met klassieke muziek. Het raakt en ontroert me op zeldzame momenten, maar ik zal het er niet gauw weer bij pakken, ondanks dat ik weet hoe briljant het kan zijn. Daarom ook de tip om dit boek eens open te slaan tijdens een trip. Je zult dingen begrijpen die eerst nonsens leken te zijn. Hetzelfde met klassieke muziek tijdens trippen. Ongelofelijk hoe het dan aan kan komen. :)

AphexTwin vindt dit leuk.
  29. nietjansen

nietjansen Newbie

O als je echt een goed boek wilt lezen.
    LEES DE BHAGAVAD GITA.
    Het is een zeer goed boek.

30. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik heb nog niet gekeken naar een versie, eerstvolgende keer dat ik boeken bestel wil ik hem meebestellen. Welke versie is aan te raden? Ik ga zeker jouw tip in de praktijk brengen. Kijk ik al naar uit.

31. Mindless

Bijvoorbeeld die ik hierboven postte van Gia-Fu Feng en Jane English. Heb niet heel veel onderzoek gedaan, maar hier waren mensen vrij lovend over.

Casaan vindt dit leuk.
  32. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Ik lees momenteel Siddhartha van Hermann Hesse.

Siddhartha, 'een Indische vertelling', is het verhaal van een brahmanenzoon die zijn leven wijdt aan het zoeken naar het ware zelf. Als asceet in de bergen mediteert en vast hij, maar hij vindt de waarheid niet. Zwervend als bedelmonnik hoort hij spreken over Boeddha, maar ook de grote Meester kan hem de waarheid niet geven. Dan stort hij zich in het wereldse leven, wordt minnaar van de courtisane Kamala, verwerft rijkdom en bezit, totdat hij voelt hieraan ten onder te zullen gaan. Opnieuw bedelend komt Siddhartha, geleid door het heilige Om, ten slotte aan de grote rivier, symbool van harmonie en vergankelijkheid. In de hut van de oude veerman leert hij de wereld van de dingen lief te hebben en te begrijpen. Zo keert hij terug tot de eenvoud van een kind: hij vindt de harmonie, het eeuwige Om.

Mindless vindt dit leuk.
  33. Mindless

Klinkt interessant Huh? Ik dacht eerst dat het over de Boeddha zelf ging, die ook Siddhartha heette, maar een andere Siddhartha dus. Ik zal er eens wat meer over opzoeken.

Zelf ben ik nog steeds bezig met I Am That. Ik ben nu bijna op het einde, maar het duurt allemaal zo lang omdat ik ten eerste geen lezer ben. Ik ga geen uren achter elkaar lezen. En ten tweede vind ik het boek heel geschikt om tussendoor eens 2 of 4 bladzijden te lezen (lol, echt weinig). Maar dat bevalt gewoon erg goed. Ik wil mezelf niet dwingen om meer te lezen, want dan ga ik lezen om hem uit te lezen en dan neem ik alles niet goed in me op.

Het boek zelf is echt super interessant en helemaal mijn ding. Voor iemand als mij die erg ingesteld is op non-dualiteit, sluit dit boek daar precies op aan. Maar het is niet zo dat het boek mij niets nieuws toont/leert. Het staat vol met nieuwe inzichten waarop ik kan contempleren (en welke keer op keer voor mezelf bevestigd worden). Wat mij betreft is Nisargadatta de real deal. Iemand die dit aardse bestaan had ontstegen terwijl het lichaam nog leefde. Niet iedereen gelooft hierin, maar ik denk dat dit boek overtuigend kan zijn daarin. Zoals eerder gezegd vind ik het ook heel goed hoe de mensen die in het boek Nisargadatta ondervragen, dit vaak erg kritisch ingesteld doen. En dat Nisargadatta daar altijd een antwoord op geeft die je niet zou verwachten, maar toch overtuigend is en dat allemaal op een respectvolle manier (al verdienen een aantal van de vragenstellers dat imo niet, wat een onrespectvolle betweters zitten daar tussen...) Op de een of andere manier sprak Nisargadatta mij eerder nooit echt aan in filmpjes (youtube), maar ik ben diep onder de indruk van I Am That. Echt een dikke aanrader.

Het volgende boek wat ik ga lezen ligt al klaar: Be Here Now van Ram Dass:

Ik heb hem al even een beetje doorgebladerd en kan alvast zeggen dat dit een zeer onconventioneel boek is. Je moet het boek een kwart slag draaien en dan zie je dit soort pagina's:

Ideaal voor mij, want het is niet veel leeswerk en erg to the point.

34. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Dat heb ik ook, ik sla altijd zomaar een bladzijde open en op een toevallige manier voelt het net of ik datgene moet lezen.
    Zijn er bepaalde dingen in het boek waarvan je een verandering in je denken of leven hebt ervaren?
    Ik ben vooral heel erg bewust geworden van mijn "ego" en dat ik dat niet ben.
    Ik vind het gek om te ervaren als ik neerwaartse gedachtes of pieker gedachtes heb en mij daarvan distantieer met het idee dat het mijn ego is en niet ik, dat ik voel dat eigenlijk alles goed is.

Naar aanleiding van wat je zei heb ik even een paar filmpjes op youtube van hem gekeken.
    Echt totaal een andere verschijning dan dat ik in mijn hoofd had tijdens het lezen.

Ik ben trouwens wel echt een lezer.
    Alleen dat is eigenlijk wel sinds ik niet meer blow, als ik wiet gebruikte wou ik altijd alleen maar snel vermaak.
    Om de maand lees ik meestal literaire boeken en tussendoor informatieve boeken.

Naar dat boek van Ram Dass ben ik ook heel benieuwd.
    Jammer genoeg is er geen Nederlandse vertaling van.
    Sinds ik die documentaire op Netflix had gezien van Ram Dass ben ik geraakt door hem.
    Ik hou heel erg van zijn eenvoud.

Mindless vindt dit leuk.
  35. Mindless

Zeer herkenbaar. Ik heb dat heel erg bij youtube filmpjes over spiritualiteit.

Dat niet zozeer. Maar ik was ook al jaren met spiritualiteit bezig voordat ik überhaupt een boek over spiritualiteit had gelezen. Ik ben eigenlijk al vrij overtuigd van non-dualiteit. :wink: Maar het versterkt mijn spiritualiteit wel omdat ik erin bevestigd wordt door de inzichten van de meesters. Het is ook zo dat een overtuiging/geloof niet hetzelfde is als een realisatie. Mijn vertrouwen wordt wel constant op de proef gesteld, dus het is niet zo dat ik blind 'geloof' in non-dualiteit.

Fijn is dat hè. Alles dat je verstand kan bedenken om jou wijs te maken dat dingen niet oké zijn, is in één keer te ontkrachten door jouw aandacht van je denken naar je zijn te brengen.

Het nadeel bij hem vind ik dat hij zelf geen engels spreekt. Dus dan moet je er maar vanuit gaan dat de tolk een beetje goed is.

Maar er staan geen lappen tekst in. Het zijn eerder korte zinnen. Dat is toch wel te doen in het engels? Ik heb zelf veel liever het (in dit geval engelse) origineel, want dat is hoe de auteur zijn werk bedoeld heeft.

36. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Ik heb het af en toe met alles, krijg dan altijd het gevoel dat ik op de goede weg ben, op de juiste frequentie mee dans.

Ja, alleen ik heb ook gemerkt dat als je je echt slecht voelt dat je het dan ook niet zomaar kan wegdenken.
    Dat is voor mij nog steeds een proces, om een niet fijn gevoel er te laten zijn.

Ik ben eerlijk gezegd mij nog maar net aan het verdiepen in non dualiteit.

Ik lees altijd de Nederlandse vertaling, omdat ik het idee heb het dan meer kan voelen in plaats van nadenken wat er staat.
    Maar je hebt mij overtuigt met het boek van Ram Dass, ik denk dat ik 'm binnenkort ga bestellen.
    Ik was net al even aan het kijken waar ik het boek kon bestellen ergens anders dan bol.com en toen kwam ik dit tegen.
    https://books.google.nl/books?id=aF...BRAB#v=onepage&q=ram dass be here now&f=false
    Ik heb het even globaal bekeken maar volgens mij is het wel een goede toevoeging voor dit topic.

namasté.

Mindless vindt dit leuk.
  37. Mindless

Super gevoel geeft dat!

Niet wegdenken, wel transmuteren.

Maar daar heb ik meestal ook grote moeite mee hoor. Maar als het lukt, o boy... Niet alleen ruil je het nare gevoel om voor gelukzaligheid, maar ook is er het besef dat alles op die manier getransmuteerd kan worden.

Ken je Rupert Spira? Grote aanrader. Zijn boek(en) heb ik niet gelezen, maar zijn werk op youtube is fenomenaal. Ook al wordt het soms herhalend, maar dan moet je er ook gewoon even mee kappen. :wink:

En Shunyamurti, absoluut fantastisch die man. Minder droog/analytisch dan Spira.

Komt met engels ook wel als je het meer gaat lezen. :) Hoef je het op een gegeven moment niet meer om te zetten in je hoofd. Leuk dat je hem ook besteld, ik ben dan wel benieuwd hoe we er beide over denken over een tijdje.

Bedankt voor de tip. Ben alleen niet zo'n fan van digitale boeken ivm eye strain.

Namasté.

38. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Nee, ik ken Rupert Spira niet.
    Ik zal de filmpjes even bekijken wanneer ik weer wat rustiger ben. (de warmte maakt mij onrustig)
    Shunyamurti ken ik wel, één van de weinige die ik op youtube tegenkwam die ik gelijk voelde en begreep.
    Bij Shunyamurti vond ik het ook mooi om te zien hoe hij in het begin nog veel met zijn intelect sprak en nu steeds meer vanuit zijn hart.
    Alhoewel je zegt dat Spira droger en meer analystisch is, weet ik niet of ik hem kan diggen. maar wie weet.

Die tip was niet het digitale boek zelf maar alleen de lijst, de top 50 spirituele boeken.
    Dat had ik er inderdaad niet bij gezegd.

Is transmuteren een ander woord voor transformeren?

Zou er een balans moeten zijn? om gewoon af en toe een joint te roken met je favoriete plaat.
    Of is het niets uiteindelijk het alles en zal ik die pleziertjes moeten vergeten.
    Daar zit ik soms wel mee in dubio.

Mindless vindt dit leuk.
  39. Mindless

Oké, ten eerste: synchronistisch moment net. Ik las je post en je vraag over transmutatie en exact op dat moment begint een kerel in een filmpje wat ik op de achtergrond aan had staan te praten over transmutation. :grin: Filmpje ging daar niet eens specifiek over. :)

Anyway, ik denk dat je Spira best wel kunt waarderen hoor. Hij doet het wel op een liefdevolle manier, maar vrij ingetogen en analytisch dus. Hij is ook Brits, dat zal er vast mee te maken hebben. :wink: Meestal ben ik zelf meer in de mood voor de 'heart' benadering, maar soms ook meer voor de meer 'mind' analytische benadering. Afwisseling is goed. :)

O oké, dat had ik niet helemaal begrepen met die link. Ik zal er nog eens naar kijken!

Het spirituele proces van gedachten/emoties in het licht van bewustzijn houden is in ware zin een soort alchemisch proces en gevoelsmatig vond ik daar transmuteren een passender woord voor. Transformatie voelt meer als: iets veranderd van vorm, maar de kleinste deeltjes van wat dat iets eerst was zijn nog steeds aanwezig, maar nu in een andere formatie. Transmutatie voelt meer alsof iets als het ware op cellulair niveau compleet veranderd in iets anders. Sorry, ik ben niet zo van de strikte betekenis van woorden... Ik kies ze meer op gevoel.

Ik denk dat het belangrijk is om in ieder geval niet teveel te proberen "puur" te leven. Als je eens een jointje neemt, hoeft dat niet erg te zijn. Ik zat gisteren ook aan de wiet. :wink: Ik denk dat zolang je spirituele ontwikkeling niet stagneert vanuit het grotere plaatje gezien, dat je steeds meer in een state of mind komt waarbij je niet eens behoefte hebt aan die dingen, omdat je baseline bewustzijn zo hoog wordt dat bijvoorbeeld wiet je naar beneden haalt.

inExtase vindt dit leuk.
  40. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Oké ik begrijp nu wat je bedoelt met transmuteren.
    Voor mij persoonlijk in dat proces klinkt transformatie dan mooier dan transmutatie.
    Volgens mij ergens ver weg komt het voor ons beiden wel op hetzelfde neer.

Als ik hart ben.. ben ik in de mood voor hart benaderingen en als ik teveel in mij hoofd zit wil ik het zo theoretisch mogelijk.
    Alhoewel ik daar altijd uiteindelijk best wel moe van word.
    Alsnog heb ik de filmpjes nog niet bekeken maar laat het je weten wat ik ervan vond.

Als ik gister wiet zou hebben gebruikt dan voel ik nog een week lang een vliesje om mij heen zitten.
    Heb ik geen behoefte aan meditatie, eet ik ongezond en kijk ik series in plaats van films.
    Behalve het moment dat ik rook en de dag erna, dan voel ik mij zeer ontspannen.
    Hoe ervaar jij wiet en de effecten op je zelf?

Mijn excuses dat ik offtopic ga by the way.
    In een echt gesprek in een mooie flow steeds weer geassocieerd offtopic gaan kan ik altijd wel waarderen.
    In de digitale wereld is het misschien niet zo handig voor het overzicht.

Laden...