Ondanks dat ik een grote interesse heb in spiritualiteit, heb ik nog niet zoveel spirituele boeken gelezen. Dit heeft er grotendeels mee te maken dat ik gewoon niet zo'n lezer ben. Zelfs toen ik een klein jaar geleden een aantal 'klassiekers' in dit genre heb gekocht, kwam ik maar moeilijk door de meeste van deze boeken heen. Toch zitten er een paar bij die een diepe indruk achter hebben gelaten op mij. Omdat we hier een spirituele forum sectie hebben, maar nog niet een topic over spirituele boeken, leek het mij een leuk idee om deze aan te maken. Het idee is dan om hier aanraders in te plaatsen en wellicht een korte beschrijving.
Om af te trappen de twee boeken die op mij de meeste indruk hebben gemaakt:
I Am That (Sri Nisargadatta Maharaj)
Dit is echt een geweldig boek dat er niet omheen draait. Het bestaat uit vele gesprekken tussen de Indiase wijsgeer Nisargadatta Maharaj en mensen die hem kwamen bezoeken voor advies en inzicht. Het is aan de ene kant wellicht een moeilijk boek voor mensen die niet zo bekend zijn met non-dualiteit, maar aan de andere kant ook weer juist erg toegankelijk omdat de mensen die Nisargadatta kwamen bezoeken vaak zeer sceptisch waren en hun vragen vaak stelden vanuit een conventioneel en rationeel perspectief. Ik kon het boek vaak niet neerleggen en dat is echt zeldzaam bij mij.
Tao Te Ching (Lao Tsu)
Volgens mij is dit zo'n beetje de bijbel van het Taoïsme (China). En wat een juweel is dit... Ik ben op momenten omver geblazen en diep ontroerd door de ultra simpele waarheden (voor hoever waarheid in taal gesproken kan worden) in dit tijdloze meesterwerk. Ik zou het haast een beetje vergelijken met de 10 geboden in de bijbel, maar dan veel meer dan 10 en niet op zo'n kinderachtige belerende manier. In tegenstelling tot de bijbel heb ik hierbij het gevoel dat ik wordt gerespecteerd, dat ik voor mezelf mag denken. Je kunt dit boek lezen en eerst geen idee hebben wat er eigenlijk staat. Totdat je beseft dat je het moet lezen alsof je een klein kind bent en dan begint het te klikken. Het boek bestaat uit korte chapters en veel afbeeldingen en het is denk ik de bedoeling om de teksten langzaam en aandachtig te lezen en er steeds naar terug te komen. Tijdens mijn laatste trips heb ik dit boek er ook regelmatig bij gepakt en dan sta je soms werkelijk perplex van wat er gecommuniceerd wordt door dit boek.
Om dan een voorbeeld te geven van zo'n chapter:
Sixteen
Empty yourself of everything.
Let the mind become still.
The ten thousand things rise and fall while the self watches their return.
They grow and flourish and then return tot the source.
Returning tot the source is stillness, which is the way of nature.
The way of nature is unchanging.
Knowing constancy is insight.
Not knowing constancy leads to disaster.
Knowing constancy, the mind is open.
With an open mind, you will be openhearted.
Being openhearted, you will act royally.
Being royal, you will attain the divine.
Being divine, you will be at one with the Tao.
Being at one with the Tao is eternal.
And though the body dies, the Tao will never pass away.
Naar mijn mening een must read deze, zelfs als je niet zo'n lezer bent.
Hebben jullie ook aanraders?
Om af te trappen de twee boeken die op mij de meeste indruk hebben gemaakt:
I Am That (Sri Nisargadatta Maharaj)

Dit is echt een geweldig boek dat er niet omheen draait. Het bestaat uit vele gesprekken tussen de Indiase wijsgeer Nisargadatta Maharaj en mensen die hem kwamen bezoeken voor advies en inzicht. Het is aan de ene kant wellicht een moeilijk boek voor mensen die niet zo bekend zijn met non-dualiteit, maar aan de andere kant ook weer juist erg toegankelijk omdat de mensen die Nisargadatta kwamen bezoeken vaak zeer sceptisch waren en hun vragen vaak stelden vanuit een conventioneel en rationeel perspectief. Ik kon het boek vaak niet neerleggen en dat is echt zeldzaam bij mij.
Tao Te Ching (Lao Tsu)

Volgens mij is dit zo'n beetje de bijbel van het Taoïsme (China). En wat een juweel is dit... Ik ben op momenten omver geblazen en diep ontroerd door de ultra simpele waarheden (voor hoever waarheid in taal gesproken kan worden) in dit tijdloze meesterwerk. Ik zou het haast een beetje vergelijken met de 10 geboden in de bijbel, maar dan veel meer dan 10 en niet op zo'n kinderachtige belerende manier. In tegenstelling tot de bijbel heb ik hierbij het gevoel dat ik wordt gerespecteerd, dat ik voor mezelf mag denken. Je kunt dit boek lezen en eerst geen idee hebben wat er eigenlijk staat. Totdat je beseft dat je het moet lezen alsof je een klein kind bent en dan begint het te klikken. Het boek bestaat uit korte chapters en veel afbeeldingen en het is denk ik de bedoeling om de teksten langzaam en aandachtig te lezen en er steeds naar terug te komen. Tijdens mijn laatste trips heb ik dit boek er ook regelmatig bij gepakt en dan sta je soms werkelijk perplex van wat er gecommuniceerd wordt door dit boek.
Om dan een voorbeeld te geven van zo'n chapter:
Sixteen
Empty yourself of everything.
Let the mind become still.
The ten thousand things rise and fall while the self watches their return.
They grow and flourish and then return tot the source.
Returning tot the source is stillness, which is the way of nature.
The way of nature is unchanging.
Knowing constancy is insight.
Not knowing constancy leads to disaster.
Knowing constancy, the mind is open.
With an open mind, you will be openhearted.
Being openhearted, you will act royally.
Being royal, you will attain the divine.
Being divine, you will be at one with the Tao.
Being at one with the Tao is eternal.
And though the body dies, the Tao will never pass away.
Naar mijn mening een must read deze, zelfs als je niet zo'n lezer bent.
Hebben jullie ook aanraders?