1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Steevast wekenlange (4-5 weken na gebruik) depressie na XTC, wat te doen?

Discussie in 'MDMA (XTC)' gestart door CunninlynguistHolland, 11 sep 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Beste gebruikers,

Ik ben een oude bekende van dit forum, terug op een nieuw account.

Toen ik erg jong en onverstandig was (van mijn 14e tot mijn 16-17e ongeveer) heb ik erg veel (zie, wekelijks tot tweewekelijks) XTC/mdma gebruikt. (mede) Als gevolg daarvan ben ik een aantal jaar depressief geweest, naar aanleiding van dat en andere klachten ben ik toentertijd gestopt. Inmiddels ben ik 23 jaar oud (en al twee jaar niet meer depressief) en heb ik sinds ik gestopt ben drie keer XTC gebruikt, elke keer was ik zo'n 4-5 weken heel erg gevoelig voor alles en zou ik mezelf bijna als depressief omschrijven, na deze weken voel ik me weer als de vrolijke en zelfverzekerde oude. Zoals velen zich waarschijnlijk voor kunnen stellen is zo'n enkele leuke avond dat wekenlange nare gevoel niet waard.

Ik ben hier om me af te vragen of ik de enige ben die hier last van heeft of gehad heeft en hoe jullie hier mee om gaan.

Verder vraag ik me af welke drugs jullie me in dit geval zouden aanraden, zaterdag ga ik weer naar een festival en ik weet dat ik het daar lastig bij alcohol zal gaan houden (als ik dronken ben heb ik nogal de neiging om aan de drugs te gaan).

Mijn logische vermoeden is dat mijn brein de serotonine-invloeden van XTC niet zo goed kan handelen omdat de serotonine-balans in zijn groei zo'n enorme opdonder gekregen heeft.. dit is echter maar een vermoeden, als iemand een betere uitleg heeft, hoor ik dat graag!

Ik heb dit vluchtig op werk geschreven dus als er onduidelijkheden zijn of mensen meer info behoeven, vraag het gerust.

Bedankt! :)

2. Rosie

Rosie Experimenterende gebruiker

Welke dosering gebruik je?
    Hoeveel pauze laat je tussen gebruik?

3. Rupsen God ❤

Rupsen God ❤ Bewuste gebruiker Tripreporter Donateur

Je zegt zelf dat je een depressie hebt verkregen door MDMA misbruik, dit zie je vaker als iemand dramatisch is omgegaan met MDMA. De hersenen krijgen constant niet genoeg tijd om de serotonine aan te vullen, waardoor je telkens je reserves aan het opmaken bent. Gevolg? Een permanente depressie, gewoonweg omdat de hersenen niet meer in staat zijn om de benodigde serotonine aan te vullen die je nodig hebt om je lekker in je vel te laten zitten.
    In jouw geval heb ik het idee dat je hersenen wel dermate zijn hersteld dat je niet meer kan spreken van een echte depressie (zoals je zelf zegt) maar de hoeveelheid serotonine die je voorheen had zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer hebben helaas. Wanneer je nu dus MDMA gebruikt, gebruik je dat laatste restje aan serotonine die je hersenen hebben kunnen aanmaken verder op waardoor je je inderdaad een behoorlijke tijd niet goed kunt voelen. Bij een gezond persoon met een normale inhoud aan serotonine in de hersenen, heeft het lichaam zo'n 2 tot 3 maanden nodig om dat weer goed op peil te krijgen. Moet je nagaan hoe dat is bij jou.
    Mijn advies is om geheel te stoppen met MDMA gebruik, en daarbij bedoel ik permanent. Althans, als je niet weer terug wilt vallen in een depressie die misschien ook niet meer overgaat. Met zulk misbruik mag je nog van geluk spreken dat je nu over je depressie bent heen gekomen, er zitten mensen bij die minder geluk hebben gehad als jij.

SuperSilverHaze, Socialrealist en KropSla vinden dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Geen XTC meer gebruiken.

Ik had hetzelfde eind jaren 90, na een pauze van maar liefst 15 jaar ging het wel weer (geen wekenlange dips meer), ik denk dat je serotoninehuishouding gewoon langer nodig heeft om te herstellen van het misbruik.

5. De laatste drie keren echt heel erg weinig. de eerste keer iets meer, twee pillen denk ik, de tweede keer een paar likken M en de laatste keer slechts een halve pil.

Daartussen zaten altijd meerdere jaren.

6. Duidelijke taal. Kortom: van alles dat met de serotonine-huishouding fokt afblijven. Wat zou je me wel aanraden voor bijvoorbeeld festivals? Pep lijkt geen langdurige invloed te hebben op mijn psyche

7. Jammer.. Kon ik de tijd maar terugdraaien, he..

acht.zes vindt dit leuk.
  8. De Dunne

De Dunne Badass junkie

9. Ikbeneenfiets

Ikbeneenfiets Experimenterende gebruiker

Ik had hetzelfde met mdma. Duurde vaak twee weken tot ik weer mijzelf was. Dit zonder echt lange termijn misbruik. Misschien een jaar lang 1 keer per maand. Toen ook permanent in de psychiatrie belandt alhoewel dat niet alleen of zelfs vooral door de pilletjes kwam. Inmiddels langzaam weer aan het herstellen gelukkig. Het was voor mij die weken ook echt niet waard. Maar toch deed ik het weer omdat ik na een maand dan weer vergeten was hoe kut dat voelde. Best wel stom.

10. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Xtc=mdma

11. Ikbeneenfiets

Ja nee dat snap ik. Was gewoon niet zo handig geformuleerd van me. Mijn excuses.

12. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Geen sorry hoor! Ik dacht dat je het misschien niet wist.

13. Betreft de drug waar ik naar zoek: ik zoek dan dus iets dat mijn serotoninehuishouding niet te veel opfokt maar toch enige emotionele en stimulerende euforie geeft (en makkelijk, op korte termijn, te regelen is).. bestaat dit wondermiddel or am i chasing a ghost?

14. Ikbeneenfiets

2cb overwogen?

De Dunne vindt dit leuk.
  15. acht.zes

of 5meo-mipt.

16. Ik ga naar een festival, is het wel verstandig om dan een tripper te nemen? al helemaal zonder ervaring?

17. acht.zes

Niet echt trouwens nee. Beetje ervaring lijkt me wel vereist aleer je dat soort middelen op een festival gaat doen.

Maar ik vond de euforie van 5MeO-Mipt wel lijken op die van XTC terwijl het geen serotonineslurper is, dus vandaar.

18. Dan zal ik het maar op alcohol en wat pep houden, niet het gezelligste maar eens mens moet wat. Bedankt voor je adviezen.

19. Rupsen God ❤

Speed en cocaïne moeten prima kunnen naar mijn weet :) Speed en cocaïne werken namelijk op je dopamine en noradrenaline. Pas je wel op? Het nadeel is natuurlijk wel dat speed ook weer gelijk een hoge verslavingskans heeft - zelf pas ik goed op met dat spul, omdat ik van mezelf weet dat ik het heel erg lekker vind. Als je speed net zo gaat misbruiken als dat je die MDMA hebt misbruikt gaat het niet lang goed.. :wink: Wil natuurlijk niet met vingertjes wijzen; ik ben je moeder niet, haha. Maar alsnog wil ik je wel op je hart drukken om er verstandig mee om te gaan. Ik ken veel mensen die speed zwaar hebben onderschat en zware verslavingen eraan over hebben gehouden, en dat zijn geen leuke verhalen. Zolang je er maar goed mee omgaat is er geen reden voor zorgen :)

CunninlynguistHolland vindt dit leuk.
  20. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Pep vind ik één van de meest linke middelen die er zijn met het oog op verslavingspotentieel. Het is over het algemeen veel en veel verslavender dan MDMA. Na al eerder met een MDMA-verslaving te kampen te hebben gehad zou ik vooral lekker ver van pep vandaan blijven.

Zelfde geldt voor cocaïne.

Rupsen God ❤ vindt dit leuk.
  21. Rupsen God ❤

Precies dat dus. Het liefste eigenlijk gewoon helemaal niet.

22. Sjappiewappie

Sjappiewappie Experimenterende gebruiker

Ik ontbreek veel te veel informatie in de originele post.

Dat de graad waarin je mdma gebruikt je serotonine uitput tot een bepaalde hoeveelheid en tijd nodig heeft om te herstellen is een feit dat ik helemaal nooit zou weerleggen. Hoe erg die uitputting is hangt af van de hoogte van de totale dosering, de tijdspanne waarin je blijft bijnemen en de lengte van de rusttijd tussen twee uit elkaar liggende sessies.

Er is over XTC beperkt onderzoek gedaan, maar wel is er duidelijk aan het licht gekomen dat deze drug zowel lichamelijk als geestelijk niet verslavend zou zijn. Mensen die een normaal, gezond en goed leven hebben zullen zo'n stof dus louter recreatief (met de aanbevolen rusttijd) nemen. Mensen die XTC veel repetitiever gebruiken (ergens tussen twee-wekelijks en dagelijks) zijn of overdreven fuifbeesten, of mensen die het gevoel hebben dat er een ding of meerdere dingen niet goed zitten in hun leven.

De definitie van depressie is namelijk niet: 'een laag serotonine gehalte'. Zelfs al zou door het misbruik van mdma, je serotonine gehalte beduidend lager zitten dan die van een niet-gebruiker, geloof ik er niet in dat enkel dit er voor kan zorgen dat je jezelf als 'depressief' kan bestempelen. Wanneer je in een dipje zit en beseft dat je leven eigenlijk goed loopt en daarbij je mindset goed zit, ben ik er zeker van dat het gebrek aan serotonine je niet in de weg staat.

Er zijn immers miljoenen mensen depressief die nooit een XTC-pil hebben aangeraakt. Je lichaam maakt maar een deeltje geluk en dat in de vorm van het hormoon 'serotonine', de rest van het geluk maak je zelf in de levenskeuzes die je maakt en een klein deel wordt natuurlijk bepaald door je omgeving :) .

Voor ik reacties krijg van ''als serotonine volgens jou niet sterk gelinkt is aan een depressie, waarom zijn antidepressiva dan eveneens serotonineboosters?'' . Met hoe ik voel wat voor kracht een hoog serotonine gehalte heeft door het nemen van MDMA, weet ik ook wel dat dit van een vreselijke dag, de beste dag ooit kan maken. Maar uiteindelijk verbeterd dit je levenskwaliteit niet... een hoog serotonine gehalte verandert je mindset (bvb aanvankelijke gedachten: Ik heb geen relatie, geen diploma, geen vrienden ... gedachten na MDMA: Ik zie er wel goed uit, heb wel capaciteiten, alles gaat perfect op mezelf).

Wanneer je leven op zich zelf goed loopt en op nuchtere tijden overwegen de positieve elementen in je leven, de negatieve, dan zou zelfs het laagste serotoninegehalte je niet in een depressie mogen kunnen brengen.

Laat ook duidelijk zijn, want dit is iets wat veel mensen niet door hebben, depressief zijn en verdrietig zijn zijn geen synoniemen van elkaar!

Dus nog even kort wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen... als je al aanvankelijk de nood had zoveel XTC te gebruiken, waren er al te veel elementen in je leven die niet helemaal goed zaten. Door het XTC misbruik is je serotonine zo laag dat je steeds meer en meer gaat nadenken over die negatieve elementen in je leven en je je letterlijk hierdoor laat definieren. Zo gaan al die zaken psychologisch zo diep je geest doorboren dat je een zekerheid creeerd dat de dingen niet meer gaan beteren. Zo zet je je niet meer actief in om de dingen beter te maken en leg je je hier maar bij neer.

Hoewel ik sceptisch blijf tegenover de beweringen dat een heftig xtc misbruik ervoor kan zorgen dat je serotonine gehalte jarenlang tot zelfs nooit meer hetzelfde gaat zijn, ben ik er wel zeker van dat als je serotonine laag zit, je de moed zodanig laat zakken, dat je je leven nooit meer in handen wil nemen. Wanneer je dan de twee elementen bij elkaar optelt (laag serotonine gehalte + een leven met te veel negatieve aspecten of zorgen) dan ben je zonder twijfel inderdaad 'depressief'.

Vandaar dat antidepressiva (om je serotonine te boosten) voor werkelijk depressieve mensen er voor kan zorgen dat ze definitief uit hun depressie komen. Door hun iets beter te voelen kunnen ze weer helder denken en vinden ze oplossingen om de problemen in hun leven aan te pakken. Antidepressiva zelf is geen wonder middel dat je leven weer op orde zet, het geeft je tijdelijk de moed en kracht om te zoeken hoe je weer gelukkig kan worden! :wink:

Ik heb XTC al meerdere malen zodanig misbruikt dat iedereen me idioot gestoord zou noemen, ik weet wel hoe het voelt wanneer je serotonine niet meer aanwezig is.

Het grote probleem dat ik hier zie, toen je vroeger xtc gebruikte, is dat omdat je je door dit gebruik neerslachtiger voelde en uiteindelijk in een depressie tuimelde, je deze depressie toeschrijft aan je overmatig XTC-gebruik (al zie ik wel dat je 'mede als gevolg' schreef, waarbij je dus ook toegeeft dat er meer speelde). Je focus moet niet liggen op je afgelopen xtc gebruik/misbruik, maar op de redenen waarom je dit misbruikte of waarom je dacht dat je dit nodig had. Het 'je niet goed voelen' na XTC is ook deels te wijten omdat je je huidige gemoedstoestand VERGELIJKT aan die toen je je super goed voelde op XTC, je gaat namelijk bij frequent gebruik dit lekkere gevoel op XTC beginnen zien als de norm toestand. Alsof dat op en top perfect gevoel, het gevoel is dat je eigenlijk altijd zou moeten hebben.

Op dat vlak is XTC dan eigenlijk ook voor niemand goed, ook niet als je hele leven goed zit. Het laat namelijk zien hoe goed je je eigenlijk zou kunnen voelen, natuurlijk ga je dan reflecteren en beseffen dat je 'normaal' voelen niet optimaal is!

Gebruik nooit drugs om neerslachtige gevoelens tegen te gaan want het zal altijd een tegengestelde effect hebben dan dat wat je ervan verwacht. Wanneer je jezelf op nuchter denken kan beseffen als gelukkig en je, wanneer je reflecteerd over je leven, het gevoel hebt dat je de juiste paden bewandeld en keuzes maakt, is er niets mis met wat meer frequent mdma gebruik (al is het natuurlijk nooit aan te raden).

Wat je ook doet, of je nu de fout maakt en veel meer neemt dan veilig of verstandig wordt geacht. Moesten je neerslachtige gevoelens zodanig sterk worden (mede door overmatig gebruik in het verleden), maak dan nooit de fout om deze 'depressie' toe te schrijven aan 'een overdreven XTC gebruik'.

Moraal van het verhaal: WANNEER JE DE OORZAAK VAN PROBLEMEN BIJ JEZELF LEGT, BESEF JE DAT JE ALLES IN EIGEN HANDEN HEBT EN DINGEN BETER KAN MAKEN. WANNEER JE DE OORZAAK VAN PROBLEMEN GAAT TOESCHRIJVEN IETS OF IEMAND ANDERS (IN DIT GEVAL XTC), DAN LEG JE DE 'FOUT' BIJ IETS OF IEMAND ANDERS EN LEG JE JE ER BIJ NEER DAT DINGEN NOOIT BETER ZULLEN WORDEN.

Het langste bericht dat ik ooit ergens gepost heb... maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje moe dat mensen de redenering dat XTC-misbruik en een overeenkomstig serotoninetekort als gevolg hiervan een RECHTSTREEKS verband hebben en zo ook de OORZAAK kunnen zijn van een depressie.

Dank voor het lezen en voor aleer iemand zijn vingers de vrije loop laat gaan en komt met een reactie hierop, laat deze redenering eerst goed zinderen in je hoofd en leg even je eigen redenering (die je ongeacht als waarheid ziet) even aan de kant om je open te stellen voor een andere denkpiste.

Iedereen heeft andere redeneringen en zo zijn er miljoenen denkpistes. In deze wereld geld dat datgene wat de meerderheid geloofd, aanzien wordt als de waarheid. Maar dat is niet de werkelijkheid, in ieders redenering zit een stukje waarheid al zit de ene persoon een lichtjaar van de waarheid af en de ander op enkele zandkorrels na, de waarheid ligt ergens tussenin :wink: (helaas zullen de meeste mensen altijd zwart wit blijven denken). Je hoeft wat ik hier schrijf niet als waarheid te nemen (maar daarom moet je het ook niet meteen bestempelen als fout), maar weet dat ik deze dingen niet uit mijn duim zuig en hier voldoende persoonlijke ervaringen heb in gehad om dit zo te kunnen beschrijven.

mikoz, Mindless en Albedo vinden dit leuk.
  23. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Een beetje een lastige vraag als je net verteld dat je gevoelig bent voor een depressie bij drugsgebruik.
    Het enige wat ik daar dus bij kan bedenken is dat ketamine een antidepressive werking heeft. Maar om dat de eerste keer te gebruiken op een feest is moeilijk. Het doseren is erg lastig als nieuwkomer en dat zou je het beste eerst yhuis moeten gebruiken om bekent te raken met de doseringen die leuk zijn voor jou.

24. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Interessant dat jij dit nu benoemd.
    Want er is dus een ander topic waar deze discussie nu speelt.
    Ik heb mdma dus ook zwaar misbruikt en niet een klein beetje maar zwaar en vaker in mijn leven.
    En nergens last van.
    Je zou dus al depressief gevoelig moeten zijn om deze problemen te ervaren.
    Dat is eigenlijk wat je zegt en ik denkt dat het wel klopt.

25. Sjappiewappie

Ik volg de conversaties op posts niet. Enkel reacties op mijn toevoegingen op posts lees ik door en reageer ik weer op indien nodig. Ik scrol tussen de titels van posts die ik zie voorbij komen en als ik het gevoel krijg dat mensen hier op een fout denkpad zitten, of door hun post andere mensen op een fout denkpad zetten, dan reageer ik hierop. Ik krijg namelijk de kriebels als ik door de comments scroll en zie wat voor rare beweringen sommige mensen kunnen plaatsen.

Mooi dat je het benoemd als 'nergens last van hebben' en niet als 'er is niets verandert' of 'ik heb geen schade'. Want ik heb nooit weerlegd dat dingen na (overdreven) gebruik drastisch kunnen veranderen of dat je daadwerkelijk je serotonine reguleringen en onherstelbare klap hebt aangedaan. Het is namelijk moeilijk om te beseffen of je je op dit moment anders voelt dan voor het gebruik of misbruik, daarom vinden mensen het vaak ook moeilijk om terug te denken hoe het voelde om high te zijn op een bepaalde drug. Eenmaal het gevoel niet meer tastbaar is, is het moeilijk je correct in te beelden hoe het was.

Dus met te zeggen dat je er geen last van hebt wil zeggen dat door je mindset je focus helemaal niet ligt op de gevolgen van je misbruik. Je leven loopt dus zeker niet slecht en je doet gewoon je ding. Moest je helemaal niets hebben in je leven waar je trots, enthousiast,... op kan kijken en je misbruikt dan zo'n middelen, dan wordt het gevoel van een uitzichtloos bestaan alleen maar versterkt.

Als ik 10.000.000 euro heb kan ik zorgeloos en breed leven. Zorgen zoals 'ben ik succesvol', 'kom ik rond', 'kan ik op vakantie gaan/ iets doen voor de fun' zitten niet in je hoofd. Stel dat je nu veel te veel XTC genomen en de schade hiervan is dat je 70% van je geld verliest. 3.000.000 euro blijft over. Is dit een heel pak minder? Tuurlijk. Gaat dit mijn geluk verminderen? Ongetwijfeld. Maar 3.000.000 euro is nog altijd meer dan genoeg om een zorgeloos leven te leiden op materieel vlak.
    Je maakte de keuze iets te misbruiken en je het ook draait of keert, je komt er niet zomaar mee weg. Maar in dit geval besef je maar snel genoeg dat je slecht voelen helemaal niet nodig is.

Als ik dat zelfde verhaaltje uitschrijf beginnende van 1000 euro, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
    Ik ga nog wel eens een topic zelf posten met mijn ervaringen en beweringen wanneer het gaat om XTC. Ik verwacht niet dat mensen volledig meegaan in hoe ik erover denk, maar wel dat ze dit als een aanzet zien meer op zichzelf te gaan denken en niet de informatie die ze op internet vinden zomaar als waarheid nemen.

26. Sjappiewappie

Toen ik je post voor de eerste keer las was er iets in het emotionele aspect van je verhaal wat in mijn hoofd gewoon niet klopte... kon mijn vinger er maar niet opleggen wat het was maar nu weet ik wat mij zo bezighoud.

Om even het verhaal te reconstrueren: Je gaf toe als kind XTC enorm misbruikt te hebben en dat dit volgens jou een van de belangrijkste, indien niet de belangrijkste, bouwstenen van de latere depressie, eveneens haal je kort aan dat je ook andere klachten ervaren (al dan niet gerelateerd met het XTC-gebruik). Vervolgens vertel je nu je goed in je twintige jaren vertrokken bent al een goede tijd van je depressie af te zijn en in die jarenlange tijdspanne hiertussen wederom 3 keer XTC gebruikt te hebben. Ook geef je toe dat deze 3 ervaringen steeds geleid hebben tot een wekenlange dip waarbij je jezelf naar gevoel weer bijna als 'depressief' beschrijft. Je laat blijken dat je op dit moment geen nieuwe plannen hebt deze drug te gebruiken en vraagt aan de community of ze een andere drug weten dat je kan gebruiken bij het uitgaan. Je kaart al aan dat alcohol voor jou niet voldoende is en dat je zelfs van jezelf weet dat je een onweerstaanbare drang zal ontwikkelen om drugs te gaan nemen.

Sta me toe nu even dat verhaal in stukjes af te breken en te analyseren om zo te laten zien waarom dit mij steeds een vreemd gevoel gaf wanneer ik het las.
    Vraagstuk 1: Je misbruikte XTC als minderjarige (hier ga ik geen rede achter zoeken aangezien minderjarigen niet stil staan bij hun daden en voor dit misbruik daarom niet noodzakelijk een onderliggende rede voor hoeft te zijn), na het lange misbruik merkte je dat je je niet meer goed in je vel voelde en gezien de lange duur hiervan kon je er de term 'depressie' op plakken. Je kaart aan op 21-jarige leeftijd van je depressie verlost te zijn (na een klein rekensommetje wil dit zeggen dat je 4 à 5 jaar depressief bent geweest). Dan zeg je 3 keer XTC gebruikt te hebben nadat je gestopt was (zo is het onduidelijk wanneer je dit dan gedaan hebt, want vanaf dat moment ben je dus niet meer 'gestopt').
    Mijn verwondering hierbij: Je bent zo zeker van je stuk dat XTC meer dan 4 jaar een depressie voor je had veroorzaakt... dit in min of meer de belangrijkste jaren van je leven. Ik kan me inbeelden moest dit een echte depressie zijn en ik was zeker dat XTC de hoofddader was, of zelfs al een van de daders, dat ik deze stof nooit meer in mijn gezichtsveld zou willen hebben... laat staan nog een keer proberen!

Vraagstuk 2:
    De 3 keer dat je opnieuw XTC nam resulteerde steeds in een weken durende dip waar een sterk neerslachtig gevoel de overhand over je nam.
    Mijn verwondering hierbij: Elke nieuwe poging een goede ervaring te hebben op XTC is een flop, maar op een of andere manier blijf je hopen dat het ooit weer beter wordt.

Vraagstuk 3:
    Je vraagt nu aan de community welke drug ze aan jou zouden kunnen aanraden gezien jij en XTC niet de beste vriendjes zijn. Je laat blijken dat je het niet bij alcohol kan houden omdat deze stof jou een aanzet geeft om andere drugs te willen pakken.
    Mijn verwondering hierbij: Je vertelt dat je niet meer in een depressie zit waar je extreem lang hebt ingezeten. Ik zou juist opgelucht zijn dat ik me nuchter weer kan amuseren en me op goede dingen focussen. Maar voor jou lijkt het alsnog levensnoodzakelijk om je in aangeslagen (high/ dronken) toestand te bevinden?

Mijn conclusie: Volgens mij heb je van jezelf geen besef waar jij op dit moment emotioneel en rationeel staat. Volgens mij heb je dat zelfs nooit echt beseft. Moest je echt zo lang in een depressie gezeten hebben zoals je beweerd kan ik me niet inbeelden dat je ooit nog XTC zou proberen in de hoop dat het deze keer beter zou aflopen. Normaal zou in je gedachten moeten opspelen 'wat als ik weer jaren in een depressie eindig door het maken van deze keuze?' . Uiteindelijk liep het ook niet al te best af bij je nieuwe poging... weer enkele weken je zodanig neerslachtig voelen? Ik zou me kunnen voorstellen dat je op dat moment veel terugdenkt aan de tijd waar je echt depressief was. Maar blijkbaar hield je dat totaal niet bezig want je probeerde het nog twee keer en liep even hard tegen de muur aan.

Duidelijk is dat je je op festivals niet optimaal kan amuseren zonder drugs (niet gelimiteerd tot alcohol). Je vertelt dat als je dronken bent, je drang krijgt tot drugs (dat je dit nuchter beseft en niet als een probleem acht bewijst dat je dit maar al te graag wilt). Waarom wil je weer vanalles in je lichaam pompen en zo de kans laten dat je weer terugvalt in neerslachtigheid? Heb je al eens geprobeerd je te amuseren zonder iets in je lichaam te steken? Maar daarmee bedoel ik echt openstaan tot het proberen te genieten zonder onder invloed te zijn? Waarschijnlijk zou je je dan de hele tijd focussen op 'ik heb iets nodig anders amuseer ik me niet' en met die gedachtegang ga je je inderdaad niet amuseren.

Ik ken je niet en wil voorzichtig zijn in mijn uitspraken... ik probeer informatief, analyserend maar toch zodanig te reageren dat ik geen kwetsende oordelen over iemand vel die misschien niet eens waar zijn.

Maar ik moet echt wel eerlijk zijn dat het, (en dit komt allemaal van iemand die ook heel overdreven met allerlei drugs is omgegaan) op basis van je verhaal en hoe je dit hebt neergeschreven, helemaal niet gezond is wat er allemaal afspeelt in je hoofd. Het volgende schuine tekstje hieronder moet je eens lezen en laten inzinken en voor jezelf uitmaken of dit al dan niet de waarheid kan zijn, want de keuzes en denkpistes die je laat blijken uit je verhaal zijn enorm in strijd met hoe je vertelt dat je je in die periode voelde.

Je bent eigenlijk nooit in een echte depressie geweest, neerslachtigheid en moeilijkheden in de zoektocht naar je identiteit zijn echter wel twee typerende begrippen geweest in je verleden. Dat maakt je nog niet depressief want de meeste jongeren maken best wel een zware worsteling mee in de zoektocht naar hunzelf! Een depressie is eerder een term voor een individu die al een beduidende tijd het stadium van volwassen worden en jezelf zoeken zijn gepasseerd. Hier behoren dan diegenen toe die OF hunzelf nooit hebben kunnen vinden en twijfelen over hun plek in de maatschappij OF niet tevreden zijn met wie ze zijn en wat ze hebben verwezenlijkt OF mensen die wel een succesvolle identiteit ontwikkeld hebben maar herhaaldelijke tegenslag ondervinden en deze niet meer de baas kunnen zijn.
    Je kan niet 'depressief' zijn omwille van het niet vinden van je identiteit voordat je dit daadwerkelijk een kans gegeven hebt. Je overmatig druggebruik als tiener kan een grote factor zijn geweest bij het inderdaad niet de kans kunnen geven jezelf te ontdekken. Maar eenmaal je in de twintige jaren kwam bleek dit dan volgens jou allemaal wel mee te vallen en zag je het weer zitten. Toch bleef er een drang om drugs te gebruiken en gaf je dit enkele nieuwe pogingen. Waarschijnlijk besefte je hier onbewust wel dat de XTC jou niet in een depressie had gebracht, maar een rem op je zelfontplooiing is geweest. Gezien je dit als kind zodanig veel gedaan hebt en er waarschijnlijk talloze goede herinneringen aan hebt probeerde je het toch maar weer opnieuw. Of je ervaring op de pil op dat moment goed was of niet heb je niet beschreven, maar wel dat je je dan weken neerslachtig voelde (bijna een depressie). Volgens mij begon je in deze periode weer te twijfelen of je wel weet wie je bent en waarom je dit allemaal doet. Want wederom nu XTC van je lijstje is, wil je toch maar iets anders nemen om je te amuseren. Wellicht omdat je nooit echt waar plezier ervaren hebt zonder druggebruik? Je bent zo hard in het idee gekronkeld geraakt dat drugs een vereiste is om plezier te hebben, dat je alleen op die manier 'alles los kan laten'.

Indien je bij het lezen van dit verhaal toch een herkenningsgevoel krijgt en hier nooit echt hebt bij stilgestaan raad ik je echt aan om hulp te zoeken. Ik ben zelf geen voorstander van psychologen of psychiaters maar ik denk dat dit voor jou je enige kans is om je mindset te kunnen verbeteren. Je beleefd zoveel en hebt zonder twijfel ontelbare zorgen aan je hoofd, maar in plaats van deze af te breken en een plekje te geven, probeer je ze te negeren en dit vaak aan de hand van drugs. Een psycholoog kan je helpen met deze zorgen om te gaan en ze te relativeren. Zolang je te veel zorgen aan je hoofd hebt kan je inderdaad nuchter geen plezier maken, maar je kan dit niet altijd achter drugs blijven verstoppen want ooit ga je er helemaal aan onderuit! Hou de derde wet van Newton in je achterhoofd: ''Actie - Reactie'', wanneer je met je hand tegen de muur duwt met een bepaalde kracht, duwt de muur met dezelfde kracht terug. Hetzelfde geld bij het nemen van drugs. De actie (jouw keuze, jij die tegen de muur duwt met X kracht) is dat je een xtc pil neemt en hierdoor een intens geluksgevoel ervaart, de reactie (de muur, de muur duwt met Y kracht terug) : het lekkere gevoel dat gedurende enkele uren zo intens was, mag je gedurende komende weken in neerslachtigheid terug betalen. De terugbetaling voelt zwaarder aan als wat je er aanvankelijk voor gekregen had... maar ja wie duwt er nu ook zo lang en zo vaak tegen een muur? Moet toch uitputtend zijn om steeds kracht en tijd te steken in iets wat uiteindelijk toch helemaal niets uithaalt.

27. Jezus christus, ik heb hier vluchtig zes regels over mezelf geschreven en je denkt dat je alle hoeken van mijn psyche kent.

Wat betreft het antwoord op de "vraagstukken": Over rationaliteit gesproken.... geheelonthouding is geen controle. Ondanks dat mijn vroegere XTC-gebruik mogelijk de trigger was voor mijn depressie, betekent dat niet dat ik nooit meer iets zou kunnen gebruiken. de drie betreffende momenten dat ik weer gebruikte, wilde ik graag nogmaals een moment met mijn vrienden delen; wat ik gedaan heb. Dit was ongelofelijk leuk maar de aftermath was dit niet, so be it. Ik ben niet bang voor een depressie omdat ik op een compleet ander punt in mijn leven dat ik dat ik toen was. Toen deed ik niets op school, waren drugs en slechte vrienden mijn enige interesse, kreeg ik emotioneel nog al wat te verduren en had ik geen greintje zelfvertrouwen. Nu ben ik binnekort klaar met mijn master, heb ik me gepositioneerd in groepen mensen waar ik ongelofelijk veel van hou en ben ik heel blij met wie ik ben en waar ik sta in het leven. Ik gebruik dan ook geen drugs omdat ik vind dat ik het nodig heb, ik gebruik drugs omdat ik dat leuk vind. Wat doe je in godsnaam op dit forum als je dit concept niet kunt begrijpen? Je bent behoorlijk oordelend over dingen die je klaarblijkelijk totaal niet begrijpt. Ik geniet van het leven, als ik daar eens in de zoveel maanden een drug bij wil betrekken dan heb ik dat goedrecht. Ik vraag men om advies om drugs, niet om pseudo-psychologische help. Voor psychologische hulp zou ik wel naar een professional gaan, iemand die de plank niet compleet mis slaat, bijvoorbeeld. Dat je nog durft te zeggen dat je voorzichtig wilt zijn met je uitspraken en informatief, analyserend wil zijn is minstens zo lachwekkend als je conclusie. Daarnaast zou meneer de psycholoog zelf ook wel weten dat als ik zo ben zoals jij me omschrijft, dat jouw comment geen enkele impact op mijn leven of drugsgebruik zal hebben: waarom heb je in godsnaam de gedachte om dit hoopje aannames op papier te zetten?

Ik ga al helemaal geen woorden vuil maken aan de constatering dat ik nooit depressief geweest ben, wie denk je in godsnaam dat je bent? Het is natuurlijk lekker basic om er vanuit te gaan dat ik neerslachtig was omdat ik op zoek was naar mijn identiteit.. een lekker makkelijk cliché natuurlijk. Wat ook een optie is, is dat ik me al op een slecht punt bevond gezien mijn uitgeputte serotonine-voorraad.. en dat het overleden van mijn opa en oma en het feit dat mijn vader kanker kreeg niet goed hielp. Maar goed, het zal het identiteitspuntje wel zijn, want SjappieWappie weet dit. Als iemand wat knopen in z'n brein heeft ben jij dat wel, deze mate van grootheidswaanzin is gevaarlijk, en niet zo'n beetje ook.

En was jij niet die gast die een routine aan het promoten was om XTC te bingen en dit af te sluiten met wat pep? En gaf je niet aan verslaafd aan XTC te zijn door een aantal nare gebeurtenissen? Pot.. Ketel..?

Laatst bewerkt: 13 sep 2019
  28. Ikbeneenfiets

Hey man, of dame,

Ik snap dat je niet helemaal gediend bent van zijn reactie, maar het is maar een internetforum he. Het heeft niet zoveel zin er boos over te worden. Laten we het gezellig houden. Knuffel,

Fiets

29. m'n punt was niet om boos te worden, de reactie diende om te tonen hoe ongelofelijk (and i can stress this enough, ongelofelijk..) mis zijn aannames waren. Hij heeft het recht om zijn nageboorte van een verhaal op papier te zetten, ik heb het recht om hier op te reageren. Ja, dit is met een boze ondertoon.. maar het is ook wel een behoorlijk beledigend verhaal.

Knuffel terug, Fiets.

30. Ikbeneenfiets

Oh en alvast gefeliciteerd met je master! Ik zal je niet vragen wat je doet want dat is vast teveel persoonlijk info. Ik vind het knap, ben pas in mijn bachelor.

Fiets

31. Bedankt, Fiets!

Ik zal niet de exacte noemen, maar in het wetenschapsveld psychologie, nog een reden dat ik pseudo-psychologie niet kan waarderen, haha. Alles op z'n tijd toch, ik weet niet hoe oud je bent maar mits je niet 50+ bent heb je nog tijd genoeg! Daarnaast, school is ook niet alles! Zolang je uiteindelijk kunt doen waar je gelukkig van wordt..

Ikbeneenfiets vindt dit leuk.
  32. Sjappiewappie

Ben aan het werk dus heb nog niet alles doorgelezen, maar van wat ik tot hiertoe gezien heb vind ik het erg dat je het lef hebt hier zo op te reageren.
    Ik nam veel tijd om je proberen te helpen. Dat je aan het begin van de post je superlange depressie benadrukte, riep voor mij veel vraagtekens op waarom je dan toch weer aan de slag gaat met wat volgens jou de oorzaak hiervoor was.
    Ik beweerde je niet te kennen ik probeerde maar wat op basis van de weinige info die je gaf... .

Ik lees straks verder en reageer opnieuw...

Fijne dag allemaal!

33. Dat begrijp ik, ik ben hier wel bekend mee. Dit wordt de eerste keer pep sinds 7 jaar denk ik, en voorlopig de laatste keer. Ik ben tegenwoordig ook te druk om regelmatig aan de pep te gaan, over verslaving maak ik me dus geen zorgen.. maar bedankt voor de headsup! :)

Roze Olifant vindt dit leuk.
  34. Sjappiewappie

Nu heb ik het volledig doorgelezen. Best een rare uitspraak waarin je vertelt dat ik oordelend ben over zaken die ik klaarblijkelijk niet zou begrijpen en jij in deze tekst hetzelfde doet. Ik taste maar aan waar je probleem zou kunnen liggen om zo wat meer over je verhaal te weten te komen en in de hoop een redelijk antwoord te krijgen met wat er echt speelt. Dit was dus blijkbaar een tast in het duister en je kan daadwerkelijk bevestigen dat het goed met je gaat en dat is mooi, ben blij voor je, dat is natuurlijk ook alles wat ik wil horen :) .

Maar er zijn een aantal zaken die je vertelt die me gewoon echt niet logisch lijken... inderdaad je depressie zal voortgekomen zijn uit de negatieve herinneringen die je net beschreef in combinatie met een XTC misbruik. Maar vergelijk XTC nu met een echt snoepje, en stel dat je als kind dit snoepje eet en je dit het lekkerste snoepje ooit eet. Echter blijk je hier allergisch voor, zwel je helemaal op en werd je met gevaar voor leven naar het ziekenhuis gebracht. Ik kan me niet voorstellen dat je dit snoepje ooit weer een kans zou willen geven in de hoop dat je allergie weg zou zijn.
    Dit is natuurlijk maar hoe ik er naar kijk en iedereen is inderdaad anders... maar het lijkt me niet gezond dat je die knop hebt kunnen omdraaien en alles daarbij op het spel zette.

Weinig mensen gaan ooit toegeven dat ze drugs nodig hebben (die dit echt nodig hebben om te functioneren) en zeggen allemaal dat ze het alleen nemen omdat ze het leuk vinden... . Maar alle beweringen hier opzij, ik geloof je daadwerkelijk op je woord dat je dit niet nodig hebt. Maar maak me wel zorgen dat je dit soms wil gebruiken om met je vrienden toch even extra te genieten. Mensen die ooit in een depressie zijn geweest en misschien jaren erna doodongelukkig zijn, kunnen bij kleine triggers weer enorm omslaan.

Op basis van je originele tekst kon ik inderdaad niet vele over je weten en heb ik mijn verbeelding te diep de vrije loop laten gaan, mijn excuses hiervoor. Ik probeer niet 'interessant' te doen of proberen je hele leven te raden, ik probeerde duidelijk te maken dat bepaalde zaken in je verhaal zo contrasterend aanvoelen dat het niet gezond klinkt en ik me zorgen maakte. Waarom zou ik het anders waard vinden hier zoveel tijd in te steken?

Verder ga ik na deze post geen woord meer vertellen over jou (mogelijk) leven. Gefeliciteerd met wat je bereikt hebt en hoe je er bovenop ben gekomen, ik wens je het beste toe.

Dit daarentegen is echt wel een persoonlijke aanval wat me niet zo goed doet. Maar gezien je je gefrustreerd voelde laat ik dit maar los. Ik promoot niets over drugs... ik vertel mijn ervaringen op dit forum, maar die blijken voor de meesten inderdaad iets te dubieus en controversieel en daar ga ik vanaf nu verder mee oppassen.
    Inderdaad ik koos ook voor XTC om nare gebeurtenissen aan de kant te schuiven, vele mensen doen wel iets wat niet hoort om zo zaken tijdelijk aan de kant te schuiven. Maar dit heeft mij nooit depressief gemaakt. Ik had al een jarenlange depressie doorstaan en die heeft mijn mindset zodanig verandert dat ik hier nooit nog in terecht zal komen.

Uiteindelijk voor te vermelden dat ik te oordelend over kom was jij in deze post ook behoorlijk oordelend over mij :tongueout: . Maar maakt niet uit, door onverwachte reacties te krijgen op mijn posts op dit forum leer ik wel voorzichtiger te zijn met wat ik zeg.

Albedo en Ikbeneenfiets vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories