1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

Discussie in 'Verslaving' gestart door Raver, 11 okt 2018.

?

Eens of oneens

1. Eens

16 stem(men)
    69,6%
  2. Oneens

7 stem(men)
    30,4%
SGGZ, 110% hulp bij verslaving
  1. Raver

Raver Wijs gebruiker

Beste leden.

De titel luid al: Verslaafd blijf je voor altijd!

Verslaving staat in het grote DSM-V boek beschreven als "Stoornis in het gebruik van middelen".

Nu bestaan er stoornissen waar men redelijk goed mee kan leven mits een juiste behandeling. Hierbij kun je denken aan een angststoornis / paniekstoornis.

Genezen doet het niet máár wel grotendeels. Men kan weer leven zonder angst/paniek. Men leert leven met angst, de denkpatronen worden door middel van therapie afgeleerd en nieuwe patronen worden aangeleerd.

Geldt dat ook voor verslaving? Is verslaving 'af te leren'? Bestaat er de mogelijkheid om de gedragsproblemen zo dusdanig te beïnvloeden dat men weer kan gebruiken zonder dat er op langere termijn (nogmaals) problemen ontstaan.

Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.

Benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Hey,

Interessante materie, maar het verontrust me ook een beetje.

Drugsverslaving. Je kan er van afkicken en er mee leven, dat lijkt me wel duidelijk.

Dan de vraag of je na een verslaving ooit weer recreatief kan gebruiken lijkt me in jouw geval een duidelijke nee te zijn. Dat je je uberhaupt met deze vraag bezig houdt is het gene wat me verontrust.

Wat denk je zelf?

Wil je uberhaupt nog het risico nemen?

3. Raver

Raver Wijs gebruiker

Ik heb al vaker op het forum vermeld dat dit voor mij een absolute NEE is.

Ik heb zelf al geprobeerd 'recreatief' te gebruiken, en dat is finaal mislukt. Ik ben nog redelijk jong en kon er geen vrede mee hebben dat ik nooit meer zou kunnen gebruiken. Maar er is een gevoel van acceptatie in me ontstaan, het is goed zo zonder middelen. Want een leven mét middelen is voor mij alleen maar ellende, afzondering en angst.

Deze stelling heb ik gewoon gemaakt omdat ik benieuwd ben naar hoe andere mensen er over denken. Absoluut niet om bij mezelf een achterdeurtje open te houden met "zie je wel, andere kunnen het ook".

Dus maak je niet druk, nogmaals puur uit nieuwsgierigheid naar de meningen van mede-addicts of mensen die niet verslaafd zijn.

:)

acht.zes en De Dunne vinden dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Raver

Ah, ok. Mijn excuses voor m'n aanname.

Als ik eens zo om me heen kijk ben ik geneigd om eens te zeggen.

Dan zijn er hier een paar die menen dat ze na een verslaving hun gebruik nu in de hand kunnen houden, maarik ga er vanuit dat veruit de meesten uiteindelijk weer afglijden in hun verslaving.

Raver vindt dit leuk.
  5. Koffieboon

Koffieboon Belezen gebruiker

De enige manier van gebruik die na een verslaving mogelijk is, is abstinentie.

Raver vindt dit leuk.
  6. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Nee ik denk niet dat verslaving voor altijd is. Al zal het dat in de praktijk voor de meeste mensen wel zijn. Verslaving is imo een ziekte van de geest. Als er ziekte is, is er ook gezondheid mogelijk.

Ik denk dat weer probleemloos kunnen gebruiken niet het kenmerk van gezondheid zou moeten zijn. Het kenmerk van gezondheid zou moeten zijn: niet meer hoeven/verlangen te gebruiken. Zo zeker zijn van je heling dat je het niet eens hoeft te testen. Als je het moet testen, ben je niet geheeld. Er is een deel van jezelf dat je zo gemanipuleerd heeft dat je het weer gaat gebruiken. Dat is de ziekte/verslaving.

Rebell en Raver vinden dit leuk.
  7. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Gewaagde stelling, want je suggereert dat alle ziektes te genezen zijn en dat is niet waar.

Verslaving creeert een hoop ongewenste verbindingen in je brein, en volgens mij zijn die verbindingen grotendeels blijvend. Dit maakt dan ook dat verslaving toch ook een lichamelijk aspect heeft.

De craving naar middelen zal afnemen naarmate de tijd verstrijkt, maar als je dan toch weer de fout in gaat dan zijn al die ongewenste verbindingen meteen weer actief en is de kans dat je weer snel afglijdt zeer groot.

8. Mindless

Oké laat ik het dan deze keer maar even bij alleen verslaving als geestesziekte houden. :wink:

Ja, het veroorzaakt verkeerde verbindingen. Maar geen gehoor geven aan verslaving veroorzaakt goede verbindingen. Wellicht niet in 1 keer, maar door steeds opnieuw herschrijven. We zijn (her)programmeerbaar.

Ik geloof er alleen niet in om steeds in het achterhoofd te houden dat er altijd een residu aan verslaving achterblijft. Ons geloof is enorm krachtig en heeft (in)direct invloed op de fysieke wereld. Je houdt je heling tegen door je geloof dat verslaving blijvend is. Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.

PsychedelicMagic en acht.zes vinden dit leuk.
  9. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik ben het niet helemaal met je eens. Je bent niet herprogameerbaar, al je ervaringen blijven je hele leven bij je. Ja, je maakt nieuwe verbindingen aan, maar die overschrijven geen oude ongewenste verbindingen. Die nieuwe verbindingen bestaan dus naast de oude slechte verbindingen die je dus je hele leven met je meedraagt, zelfs als je gaat mediteren tot je een ons weegt.
    En dat is dus wel het geval, je draagt het je hele leven met je mee, het kan niet gewist worden of iets dergelijks.

Ik snap je spirituele aanpak hier, en ik denk wel degelijk dat dit kan bijdragen tot betere/snellere verwerking van de verslaving en terugval kan voorkomen. Maar je moet je ook bewust zijn van de wetenschappelijke kant, de werking van je lichaam en je brein.

Je kan er nooit 100% van genezen, oftewel teruggaan naar de situatie van voor de verslaving.

@Raver
    Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie? Ik ga er van uit dat jullie toch ook wel praten over deze kwestie, of komt dat in een later stadium nog ter sprake?

Mindless vindt dit leuk.
  10. Raver

Raver Wijs gebruiker

Dat verslaving deels geneest, of heelt zoals @Mindless dat zegt.

Maar de gevoeligheid blijft altijd. Iemand blijft 'n verslaafde, of een persoon met een gevoeligheid voor middelen misbruik. Verslaafd of verslavingsgevoelig whatever, het is gewoon 't zelfde naar mijn mening.

Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord dat mensen na 15 jaar of langercleantijd terugvallen in gebruik. Geen recreatief gebruik, maar eerder destructief misbruik. Ik heb die personen zelf gesproken daarover. Dus dat die mensen herprogrammeerbaar zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Maar deels ook wel. Ik ben zelf na 1,5jr teruggevallen in m'n GHB verslaving. En vanaf de eerste dosis ben ik niet meer gestopt tot ik verslagen eindigde in de detox. Hoe verklaar je dat.. Ik kon niet stoppen. Lange periode had ik geen last meer van zieke gedachtes, tot m'n ex bij me weg ging. Sneaky kwamen die gedachtes terug, en ging ik voor gaas.

Ik ben het wel deels eens met "herprogrammeerbaar" want;
    Bij langere cleantijd ontstaan er wel veranderingen. Cravings verdwijnen grotendeels, mensen hoeven niet meer te gebruiken en het voelt fijn om verlost te zijn van die constante obsessie om te gebruiken. Zonder die obsessie zijn er ook minder zieke gedachtes. Maar de obsessie van gebruiken verplaatst zich dan vaak naar andere dingen. Dat hoor ik heel veel terug op de zelfhulpgroepen die ik bezoek/bezocht heb.Dus ja, deels herprogrammeerbaar of hoe je t ook wilt noemen.

Maar dan nog, de verslaving zit/blijft nog in iemand. Want de meeste die weer beginnen met gebruiken eindigen weer in de ellende van voorheen en soms nog erger.

Dit is naar mijn idee gewoon de verslaving zelf. Die ziekelijke patronen zijn er gewoon onderdeel van. Ik denk niet dat je het moet zien als iets wat je kunt beïnvloeden door de eigen gedachten. Verslavingsideeën zijn vele malen sterker dan 'je eigen wil'.

Verslaving is gebruiken tegen je eigen wil in. Wilskracht is niet genoeg naar mijn idee, dat heb ik wel gezien in de klinieken waar ik heb gezeten. Alles verliezen omdat personen maar blijven gebruiken, en gewoon niet kunnen stoppen. Elke dag beloven ze zich zelf om te stoppen, maar toch weer gebruiken. Dat is lastig te begrijpen voor mensen maar ik snap het gewoon volledig. Omdat ik zelf ook dat soort 'gevechten' met mezelf gehad heb.

"1tje kan wel"
    "Ik stop maandag"
    "De laatste keer"
    "Dit keer hou ik het wel in de hand"
    "Hij is veel erger dan mij, dus het kan wel"
    "Je bent 'n leuker persoon onder gebruik"

Talim, Lytje pole en acht.zes vinden dit leuk.
  11. Lytje pole

Lytje pole Belezen gebruiker

Volgens mij verschilt dat per persoon. Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor verslaving en zijn genetisch gedispositioneerd.

Zelf ben ik nooit echt verslavingsgevoelig geweest. Met oxy was dit voor het eerst een ander verhaal. Nu 6 weken gestopt en nog steeds cravings. Ook heb ik gemerkt dat door dagelijks gebruik van oxy de drempel werd verlaagd om andere drugs vaak te gebruiken.

Persoonlijke conclusie: zelf kan ik opiaten niet in huis hebben en vrees ik dat ik levenslang verslaafd ben al doe ik daar niets mee. Zwaar verslavende middelen zoals GHB wil ik niet proberen. Met andere drugs kan ik wel omgaan maar zodra ik merk dat het gebruik een patroon wordt haal ik ze niet meer in huis.

12. Mindless

Oké, stel dat er altijd een residu zou overblijven. Dit heeft betrekking op je hersenen/lichaam. Ben je een mindless (lol) volger van je hormonen/lichamelijke lusten/verslavingen/driften/etc.? Of ben je een soeverein wezen dat de vrije wil heeft om te kiezen niet die weg in te gaan? Het herprogrammeren werkt zelfs al op dat niveau: niet terugvallen in het eerstgenoemde. Verslaving is (imo) ook slechts een subset van de volledige ziekte welke de identificatie met het lichaam betreft.

Ik denk dat meditatie niet gezien moet worden als (alleen) iets om verkeerde patronen mee uit te wissen. Het is in de eerste plaats in de staat komen die voorafgaat aan de ziekte (identificatie en daar uit voortkomend: verslaving). Geloof het of niet, maar we hebben een kant aan ons die altijd hetzelfde is gebleven (puur zou je kunnen zeggen). Als je niet daarmee in contact staat, dan zullen je gedragspatronen zich inderdaad verharden en krijgen we mensen die na hun jeugd niet meer zullen veranderen. Omdat ze zich volledig vereenzelvigd hebben met deze patronen. Hoe ouder mensen worden, hoe meer uitgehard de patronen zullen zijn. Behalve als ze die kant van henzelf ontdekt hebben die nooit veranderd, altijd jeugdig blijft.

Wellicht heb je gelijk dat die verbindingen nooit helemaal 100% uitgewist worden. Dat alles opgeslagen is in het lichaam als een soort geheugenbank. Maar er is ook een zijde aan ons die nooit verslaafd is geweest. En door jezelf te programmeren meer en meer in dat bewustzijn te opereren, kan de ziekte jou niet beïnvloeden én maak je nieuwe gezonde verbindingen aan op lichamelijk gebied.

Zie het eens zo: het ego is ziek/verslaafd. Wat doen de meesten daaraan? Ze proberen het ego te genezen. Maar het ego ís de ziekte. Het ís de identificatie met het lichaam. Je kunt niet enkel de delen van je ego die je niet wilt weggooien en verwachten dat je genezen wordt. Je moet rigoureus de complete identificatie onderzoeken en wegsmijten. Uiteraard is er ook een deel van mij dat weet dat ik ik ben en niet jij. Daar heb ik het hier niet over. Dat zou ik functioneel ego willen noemen, dat voortkomt uit intelligentie, niet identificatie. Maar dat wat zich constant identificeert met objecten in bewustzijn (en het lichaam ís een object in bewustzijn), dat is de geestesziekte die we momenteel als mensheid hebben. Als dat aangepakt wordt, zal verslaving niet een issue meer zijn.

Ik haat het om degene te zijn die weer met deze zweverigheid komt, maar geloven dat je aan je lot overgelaten bent voor de rest van je leven is jezelf zo tekort doen... We zijn immens krachtige wezens die met behulp van ons voorstellingsvermogen onze werkelijkheid beïnvloeden. Een nietig gefixeerd gedachtepatroon kan jou niet in je greep houden voor de rest van je leven, tenzij je dat geloofd. En omdat je vrije wil hebt, zal dat je lot zijn als je dat zo wilt.

Lytje pole en acht.zes vinden dit leuk.
  13. Lytje pole

"When you stop drinking, you have to deal with this marvelous personality that started you drinking in the first place."
    Jack Kerouac (1922 - 1969)

Raver vindt dit leuk.
  14. PsychedelicMagic

PsychedelicMagic Belezen gebruiker

Totale onthouding en de strijd aangaan had mij doen stoppen met nicotine. Bij stoppen ontstaat er een proces van gelukkig en stabiel worden zonder de sigaret. Ik ging meer eten, dus ik moest ook meer sporten en door te sporten kon ik nog makkelijker van de sigaret afblijven. Want sport gaf mij een kick, zelfvertrouwen en ontspanning. Alleen door te roken kwam ik wat makkelijker in contact met mensen. Ik moest dus een andere manier vinden om sneller in contact te komen met bijvoorbeeld mijn collega's. Ik denk dat als je verslaving wilt overwinnen dat je leegtes moet vermijden en opzoek moet gaan naar gezonde vervangers. Anders is het niet te doen. Mijn hele trek naar sigaretten is verdwenen. Ik heb zelfs een hekel gekregen aan sigarettenrook en de geur ervan. Dus ja, verslaving valt imo wel te overwinnen. Het is alleen een proces waarbij je de verslaafde in je te slim af moet zijn met handige strategieën. Boeken lezen over de problemen die je tegen komt heeft mij ook goed geholpen. En arbeiden, hobby's uitvoeren, trippen, festivals bezoeken, met leuke mensen omgaan, persoonlijke ontwikkeling, dieet, sport, enz. Helpt om de verveling tegen te gaan en om je een gelukkig gevoel te geven zonder de sigaret of waar je ook verslaafd aan bent. Het alleen doen op wilskracht terwijl je je kapot verveeld thuis op de bank, dat is vragen om een terugval. Zo moet je ook je valkuilen kennen en daar iets aan doen. Rook je als jij je verveeld? Doe iets aan de verveling. Eet je uit emotie? Zoek een vervanger voor het eten. Klinkt simpeler dan het is. Het is een proces van zoeken, graven, experimenteren en soms blijft er iets hangen...

Game&Watch en Lytje pole vinden dit leuk.
  15. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Je hersenen zijn plastisch, dus in theorie zou je alle verbindingen die met verslaving te maken hebben moeten kunnen herprogrammeren als het ware. Zoiets zal waarschijnlijk wel jaren duren en wellicht nooit helemaal over zijn.

De praktijk is natuurlijk wel vaak een stuk weerbarstiger. Laat ik het even op mezelf betrekken dan, jaren dagelijks geblowd en toen bijna 3 jaar mijn gebruik goed onder controle gehad. Echter raakte ik zo'n jaar geleden overspannen en ja hoor meerdere periodes van terugval als gevolg. Inmiddels denk ik daarom ook dat ik altijd of in ieder geval voor de komende jaren verslaafd zal blijven aan cannabis en ik dus moet oppassen ermee. Helemaal stoppen wil ik zelf niet en dan geef je sowieso toe aan het feit dat je altijd verslaafd bent, want zelfs door niet te gebruiken heeft de drug dus toch invloed op je leven.

Nu kan ik dat vrij makkelijk zeggen want een cannabis verslaving heeft gelukkig een vrij beperkte invloed op je dagelijks functioneren. Ik wil de invloed niet bachetaliseren, maar in verhouding tot dagelijks andere drugs gebruiken valt cannabis relatief gezien erg mee.

Lytje pole vindt dit leuk.
  16. Lytje pole

Mooie uitspraak en sterk als dat lukt. Op deze controleer jij het middel ipv andersom.

17. Psychedelibee

Precies dat, het gaat erom wie de controle heeft, jij of de drug.

Allemaal wel makkelijker gezegd dan gedaan kwam ik vorig jaar achter bij een terugval. Maar toch is en blijft dit mijn einddoel.

Het hangt van de persoon en ook wel een beetje de drug af, of je na het stoppen nog het risico wilt nemen.

18. Lytje pole

Ik herken dat wel, zo’n terugval als het niet zo goed gaat. Ik zou willen dat ik af en toe elke drug naar keuze zou kunnen nemen maar daar waag ik mij na 6 weken opiaatvrij nog niet aan.

19. Avīci

Avīci Belezen gebruiker

Dit is pure projectie in mijn optiek; je draait het om, om naar jezelf te kunnen verantwoorden dat je kan doorgaan met het consumeren van dit betreffende goedje. Een verslaving houdt volgens mij in dat je afhankelijk bent geworden van een bepaalde stof. Als je hiermee stopt keer je de verslaving de rug toe. Natuurlijk zal je bepaalde geestelijke afhankelijkheid koesteren, vooral in de beginperiode, maar als je standvastig bent moet je zelfs hier van af kunnen komen.

20. Psychedelibee

Of je een drug ook echt gecontroleerd kunt gebruiken na een verslaving laat ik even in het midden. Maar mijn punt is dat de verslaving nog steeds grip op je heeft als je ervoor kiest nooit meer te kunnen gebruiken. Daarmee geef je je over aan dat je altijd verslaafd zult blijven. Als je de verslaving echt de rug zou toekeren zou je toch ook af en toe moeten kunnen gebruiken als je dat ook wilt uiteraard.

Verslaving zit in mijn optiek dieper dan enkel afhankelijkheid. Verslaving, zoals de naam ook suggereert, betekent dat je slaaf bent geworden van een middel of handeling. Dat is dus niet alleen het misbruiken of de afhankelijkheid, maar ook het jezelf niet meer vertrouwen met gebruik naderhand.

21. Avīci

Avīci Belezen gebruiker

True. Mensen met een bepaald inzicht, karakter en misschien ook intellect zullen het misbruik binnen de perken weten kunnen te houden. Zelfs als ze erkennen verslaafd te zijn. Maar je hebt ook mensen die dit inzicht totaal niet hebben, en die binnen no-time hun huisraad hebben verkocht om hun coke-gebruik in stand te kunnen houden.

Het zal inderdaad niet zo zwart-wit liggen. En in jouw geval is het misschien gecontroleerd en verantwoord.

22. Psychedelibee

Sowieso is niks natuurlijk echt zwart-wit. Maar je lijkt mijn punt niet helemaal te begrijpen, het punt wat ik wil maken is niet zozeer of iemand nog verantwoord kan gebruiken na verslaafd geweest te zijn. Maar dat een drug nog controle over je heeft als je jezelf nooit meer kunt vertrouwen met gebruik in de toekomst. En die controle van een middel over je is in mijn optiek wat een verslaving inhoudt, niet alleen maar het misbruik en de afhankelijkheid tijdens en na misbruik.

Of na een verslaving nog gebruiken een optie is, hangt natuurlijk enorm van de situatie af. Met name bij middelen als GHB, Hero, Coke, Speed, etc. kan ik me voorstellen dat dit na een verslaving wellicht nooit meer een optie is en dan is de beste of veiligste keuze om dan maar te erkennen dat je dus altijd verslaafd blijft.

In mijn persoonlijke geval heb ik na 6 jaar dagelijks blowen 3 jaar op een normale en gecontroleerde manier kunnen gebruiken. Echter viel ik dus weer terug doordat het vorig jaar niet zo lekker ging, dit heeft me wel doen inzien dat ik zelfs na jaren nog enorm op mijn hoede moet zijn. En daarom zie ik mezelf ook nog als verslaafd, maar ik geloof nog steeds voor mezelf in de verslaving te kunnen ontstijgen door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder weer terug te vallen.

23. Avīci

Avīci Belezen gebruiker

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat praktiseren. Wanneer kom je op het punt dat je niet meer afhankelijk bent van wiet, maar wel structureel gebruikt?

24. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder terug te vallen in dagelijks gebruik.

Voor mij een onmogelijkheid. Ik heb het gebruik van softdrugs probleemloos kunnen terugbrengen tot een jointje in de avond, maar verder kan niet, dan moet ik echt helemaal stoppen.
    Dus ben ik verslaafd aan softdrugs, maar gelukkig is dat het enige waar ik verslaafd aan ben (ok, ook aan nicotine)

25. Raver

Raver Wijs gebruiker

'N aparte dit.

Voor mij is gebruiken bij verslaving een terugval. Gecontroleerd gebruiken is nou juist iets wat ik als verslaafde niet kan.

Avīci vindt dit leuk.
  26. Mesh

Mesh Experimenterende gebruiker

In mijn eigen ervaring speelt vooral de reden van verslaving en huidige situatie een rol. Een verslaafde kan lichamelijk verslaafd zijn, dan ben je in mijn ogen wel voor altijd verslaafd, omdat je lichaam gaat terug vechten en zich ook weer erg snel hecht aan hetgeen. Echter heb je n geestelijke ervaring meer zelf in de hand, betekent overigens niet dat je dit veilig aan de drugs kan als je weer nuchter bent. Geestelijke afhankelijkheid is de bitch hierin, en de meeste vallen weer terug als ze weer gaan gebruiken.

Denk dat persoonlijke ontwikkeling hierin belangrijk is, als jij je zo kan ontwikkelen dat je geen reden meer hebt om geestelijk afhankelijk te raken, zul je dat ook minder snel worden. betekent wel dat je n goede zelfbeheersing moet hebben.

Theorie zou je niet meer verslaafd hoeven zijn, praktijk is helaas vaak anders.

Psychedelibee en Fenrir vinden dit leuk.
  27. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

De ene persoon is wat meer verslavings gevoelig dan de ander en zal sneller ergens verslaafd aan worden dan een ander.

Maar het antwoord op je vraag is JA (voor mij) jaren lang weed gerookt 15 jaar elke dag. Maar toen het mijn leven begon te beïnvloeden ben ik er in een keer mee gestopt. 3 jaar lang geen hijs meer genomen! En nu rook ik 1x in de maand een tientje wiet doe ik 2 dagen mee. Rook ik de hele avond s'ochtens als ik op sta rook ik door de hele dag en dan is het op. Soms rook ik dan zelfs 3 maanden niks meer ook al roken mensen om mij heen. Ik rook gewoon nu zo als je het eigelijk moet gebruiken. Af en toe ff ontspannen.

Met coke snuifen precies het zelfde. Ik kon in 2003 een flakes krijgen een echte Boliviaanse die zo lekker was, en als je hem uitkookte 9,2 overbleef. (Heb ook nooit meer zulke goede coke in mijn leven gehad).
    Voor een prijs super goedkoop omdat ik het kocht van de jongens die het in het groot deden.
    Dus maanden lang coke gesnoven (10 maanden ofzo) tot op een gegeven moment elke dag om dat ik het ging verkopen.
    Maar ook ineens gestopt toen ik door kreeg dat het helemaal uit de hand liep.

Sinds dien koop ik wel eens een pakje vooral als ik dronken begin te raken en ben in de stad en doe geen andere drugs. Maar dat is maar een paar keer per jaar. Of zo een coke avondje met vrienden die wel veel gebruiken doe ik ook wel eens een avondje mee.

En dat verhaal is nu bij mij met GHB, ook even er in doorgeslagen en te veel gedaan. Maar merk dat ik daar nu klaar mee ben en het nu liever recreatief wil gebruiken.

Dus het kan! Ik ben verslavingsgevoelig en sla snel door als ik een nieuwe leuke drugs ondekt. Maar als ik de keus heb gemaakt om er mee te stoppen en zo niet wil leven dan kan ik later in de toekomst de drugs gewoon wel weer gebruiken, maar dan af en toe.
    En pak ik die verslaving niet meer op.

*ken veel mensen die dit dus niet kunnen. Jaren gestopt met een drugs. 1x gebruikt en meteen weer hooked..
    Dus het verschild per persoon.

Raver vindt dit leuk.
  28. Psychedelibee

Mooi dat je het bij die ene keer per maand kunt houden natuurlijk. Maar dan meteen 2 dagen full on blowen, zelfs beginnen bij het opstaan, dat lijkt toch enigsinds op misbruik en is wel wat anders dan lekker een jointje of 2 in de avond af en toe. Het feit dat je wat haalt en dat het dan meteen op moet in korte tijd vind ik toch wel aangeven dat je het niet helemaal normaal kunt gebruiken als je gebruikt.

29. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

De ontspanning van de wiet haal ik niet uit een avondje maar uit een weekendje helemaal stoned zijn. Vandaar. Vind dat totaal geen misbruik en ga er erg goed mee om en het is zelfs niet elke maand. De laatste tijd steeds minder een keer in de 2 maanden. En een tientje rookte ik eerst in een middagje op en nu (terwijl de weed een stuk duurder is) doe ik daar 2 dagen mee. Dus om te zeggen dat het misbruik is dat is totaal niet wat het is. Het is een bewuste keus.
    Vind het een overdreven conclusie.

30. Psychedelibee

Dat is natuurlijk geen vergelijk, want toen had je een dikke tolerantie en nu niet meer.

Het is een bewuste keuze om het even kort te misbruiken ja...

Een weekend lang helemaal stoned zijn is zeker lekker, maar is dat echt de enige manier hoe je je met wiet kunt ontspannen? Klinkt meer als een excuus dan een verklaring als je het mij vraagt.

Je haalt nu afhankelijkheid en misbruik door elkaar... Je kunt iets best af en toe een keer misbruiken en toch niet afhankelijk zijn. Bij afhankelijkheid hoort standaard misbruik, maar bij misbruik hoort niet standaard afhankelijkheid.

Overigens heb ik zelf ook zo mijn geschiedenis met cannabis en misbruik het ook wel eens in de zin dat ik soms een hele dag fullon aan het blowen ben in het weekend. Af en toe cannabis misbruiken is ook helemaal niet erg, maar het blijft wel misbruik.

31. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

32. Psychedelibee

Ik ken de definities. Verder stop ik met deze discussie, weet ook eigenlijk niet waarom ik hem begon als ik heel eerlijk ben. Ik wilde in ieder geval niet suggeren dat je er niet mee om kunt gaan, maar dat een heel weekend stoned zijn en ook direct wat je haalt op moeten roken gewoon wat weg heeft van misbruik (bingen). Als je sec zegt, zoals de definitie, dat misbruik enkel het geval is wanneer je doorgaat bij problemen, ja dan is het geen misbruik. Toch vind ik persoonlijk dat wanneer je alleen nog maar cannabis kunt gebruiken door meteen continu 2 dagen lang stoned te zijn dat niet helemaal normaal. Het lijkt er dan op dat je eigenlijk gewoon er voor kiest om even 2 dagen weer in je oude verslavingspatroon te stappen en dan daarna slim en sterk genoeg bent om het daar voorlopig weer even bij te laten.

Verder vind ik het ook niet erg ofzo en snap het heel goed. Ik vind het soms ook lekker om een wake and bake te doen en lekker de hele dag en soms een heel weekend stoned te zijn. Alleen vind ik dat persoonlijk niet echt normaal gebruik meer.

33. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

Dat okey dat kwam dan zo over en had ik zo beschreven dat klopt.
    Dan formuleer ik dat nog even anders.
    Ik rook bewust 48 uur lang ( niet als ik slaap natuurlijk) en dan slaap ik ook veel maar dat 10tje gaat dan op. Maar als ik 25 euro haal gaat dat niet op en blijf ik bij die 2 dagen. Want ik heb dan gewoon geen zin meer om de hele dag stoned te zijn daarna.

20181013_142318.jpg

Heb dit b.v. al een maand was een dikke zak heb een weekendje er uit gehaald, en deze week 1 gerookt. En nu ligt het er gewoon. En heb er ook voorlopig geen trek in. Dat tientje maak ik dan wel op. Maar als ik heel veel heb niet.

Het enige waar ik dat mee heb ik GHB dat maak ik altijd op.
    Dat is dus een drugs waar ik nu dit moet leren zoals ik dat met wiet doe nu.
    En het gaat lukken want ik ben nu een kleine week GHB vrij terwijl ik wel heb staan. Dus dat gaat de goede kant op!

Laatst bewerkt: 13 okt 2018
  34. Pompen

Pompen Bewuste gebruiker

Eens/Oneens

Roken zie ik alleen als een positieve bijdrage op mijn gesteldheid dus, die is voor altijd. | Eens
    Speed heb ik zwaar misbruikt.. en bijna altijd positief dus die is. | Eens
    Benzodiazepines, heb ik ook negatief ervaren dus als ik die verslaving afgekickt heb. | Oneens
    Muziek is de aller beste verslaving die er is, vooral op 150-200 bpm. :hearteyes: | Eens

Benzodiazepine afkick is echt de meest ongemakkelijke periode van m'n leven. (At the moment)

En dan grijp ik weer naar die vlotte zooi.

35. Raver

Raver Wijs gebruiker

Speed tegen benzo afkick, intressant. :tongueout:

36. Parfumflesje

Parfumflesje Bewuste gebruiker

Benzos voor de comedown van speed.... ook best interresant.

37. Parfumflesje

Parfumflesje Bewuste gebruiker

Oh en ik heb eerder de afgelopen dag meer dan 10 gram kwaliteitspep van 71% weggemieterd. Gewoon omdat ik even een pepbreak neem tot 2019 ivm schoonheidsbehandelingen die niet goed samengaan met pepgebruik. Nu om +- 10:00 ga ik nog wel hard van de pep die ik om +-23:00 de vorige dag heb geplugd. Verslaving is een overrated thing. Mind over matter zeg ik altijd. Misschien haal ik met oud en nieuw weer een nieuw pakje pep. We zullen het zien.

Knuf parfumflesje.

38. Raver

Raver Wijs gebruiker

Mwa dat is wel logisch. Maar van benzo afkick zit je vaak al tegen het plafon van de spanning. Speed snuiven lijkt voor mij dan juist iets wat het erger maakt haha. Al kan dat iets persoonlijks wezen.

Laden...