1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Raver, 22 sep 2018.

?

Eens

1. Ja

39 stem(men)
    51,3%
  2. Nee

37 stem(men)
    48,7%
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Raver

Raver Wijs gebruiker

Begin dit jaar kwam de discussie los over het feit dat drugsgebruikers ook mede verantwoordelijk zijn voor alle drugscriminaliteit.

In Nederland begint een pilletje nemen of 'n snuifje op een festival of thuis steeds normaler te worden. Er zijn steeds meer gebruikers dus ontstaat er meer vraag. Meer vraag betekend dat er meer geproduceerd en geïmporteerd moet worden.

Laatst werd bekend gemaakt dat Nederland de grootste producent is van synthetische drugs zoals Amfetamine en MDMA. Wat voor veel problemen zorgt, zoals vele drugsafval dumpingen. Nog nooit waren er zoveel drugsdumpingen dan het afgelopen jaar 2018. Wat aangeeft dat het probleem alleen maar stijgt.

"We moeten af van het imago dat harddrugs normaal zijn".
    Aldus de chef van de landelijke reserche.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...trijd-tegen-criminaliteit-te-winnen~bd7dec77/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...s-wereldkampioen-synthetische-drugs~b3571ce7/

Benieuwd naar jullie meningen! :)

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Nee, ik voel me niet verantwoordelijk want ik heb niet bepaald dat drugs illegaal zijn.

Als we drugs nou gewoon legaal maken dan heb je ook geen drugscriminaliteit meer. Ik snap best dat daar een behoorlijke weerstand tegen is, maar de paar landen waar dit het geval is laten ons zien dat zowel het drugsgebruik als drugscriminaliteit in die landen het laagst is in de hele wereld. The war on drugs kan trouwens toch niet gewonnen worden, is gewoon weggegooid geld, ondanks die oorlog zijn drugs gewoon overal beschikbaar.

Patricio77, Dunk, שמש en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Ja, obviously zijn we medeverantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Wij bepalen de vraag, daarmee het aanbod en daardoor ook de mate van drugscriminaliteit. Dat er in een ideale wereld anders tegen harddrugs aan wordt gekeken door de overheid doet daar niks aan af. We leven namelijk niet in die ideale wereld, dus ligt die verantwoordelijkheid op dit moment mede bij ons.
    Of je je verantwoordelijk voelt is natuurlijk een tweede. Ik voel me wel een beetje verantwoordelijk, maar het is niet een heel overtuigend gevoel. Ik ben het met acht.zes eens dat de wetgeving rondom drugs anders moet en dat het bv. een hoop op zou lossen als ik in een winkel gewoon een correct gedoseerde xtc pil kan kopen.

@acht.zes Kun je voorbeelden noemen van landen waar de legalisering van harddrugs succesvol is geïntegreerd + bronnen? Heel naïef van me, maar ik ben er niet van op de hoogte dat dit in sommige landen al gaande is.

Toon, Mindless en Bas vinden dit leuk.
  4. acht.zes

Laatst bewerkt: 22 sep 2018
    Patricio77, AphexTwin, Jen en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Dat zijn mooie resultaten, zoals ze te lezen zijn in het eerste stuk. Thanks voor de info! :)

acht.zes vindt dit leuk.
  6. Bas

Bas Wijs gebruiker

Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.

Dit alles is hetzelfde als de werkloosheid. Het is goed dat het er is, maar ook weer niet goed. Maar totale werkloosheid is slecht, maar 0% werkloosheid ook. 'T moet er een beetje tussen in zitten, net zo met drugs. De balans betreft harddrugs is naar mijn idee goed, er moet alleen meer uitleg komen om minder de nieuwsgierigheid te wekken bij jongeren. Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.

Conjo vindt dit leuk.
  7. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Juist! Hoe harder politie optreed!
    tegen-soft/hard-drugs! Hoe lucratiever de handel wordt. NL is zowieso betuteling land met een failende wietpasje! De overlast werd alleen maar erger! Door brutaal Dealers open en bloot dealen! Mensen komen sneller inraking met Hard-drugs. terwijl ze alleen voor soft-drugs kwamen! Terwijl coffeeshop instantie ook was bedoelt !ter bescherming van de consument dat ze minder snel inraking komen met hard-drugs . Dan krijg je weer eeuwig discussie over de THC gehalte dat boven 16%! Zoals meeste haze is... willen bestempelen als Hard-Drugs! Creëeren ze weer vraag wat Consument wilt!
    Waar criminaliteit weer op inspelen. En NL zal altijd narcotic landje blijven! Omdat nogal centraal in EU ligt.... En NL is van de grootste import en export landen!(Door voerhaven)

En ik voel niet schuldig!
    Want elk schaduw-kanten heeft ook positieven kanten!
    Elk vrijdag en zaterdag avond als ik snuifje neem... Geeft het mij juist goed gevoel!!! Dat ik armen Cocoa boeren help in derde wereld landen met werk... vader en zoon blaadjes moeten plukken zodat dankzij mij bijdragen een goed Leven kunnen lijden van dat geld zodat ze hun gezinnen kunnen onderhouden dankzij mij:) (Soort Micro-krediet wat maxima ook ondersteunt tegen armoede)Fijn zondag:)

Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Zwijgrecht en Jen vinden dit leuk.
  8. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Net als die rooie vlekken in je nek? Als volwassen vent? Door overmatig alcohol gebruik en leven op diepvries pizza’s. Hoe is het daarmee? Waar je laatst topic had voor geopend? Je hebt dubbel moraal.

9. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Wat versta jij onder harde manier? Volwassen vent die ze eigen keuzes maakt? In ze leven? Ga jij dat bepalen voor iemand? Zoals wet maken als iemand betrapt wordt met drugs opzak? Verplicht 2 dagen doorweek cursus bijbel volgen? En verplicht zondag melden in de kerk om 7 uur? Luister drugs gebruik hou je niet tegen... dat heet onder de jeugd rebels gedrag hun grenzen opzoeken. Zoals iedereen wel eens heeft gedaan in het leven. Voorlichting of niet! Daarvan hou je altijd klein % probleem gebruikers aan over dat is eenmaal feit. Dus hou alsjeblief op met je moraal praatjes met je bijbel in je rechter hand pfff

10. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Is het niet andersom dat de drugscriminaliteit verantwoord is voor alle drugs (mis)gebruikers?

Verder veel dank voor de link en reacties. Interessant om te lezen!

Quinn, Mindless, Raver en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Drugsgebruik -> drugswetten -> drugscriminaliteit -> drugsgebruik...

Cycle of life :wink: Zo simpel als dit is het natuurlijk ook weer niet, maar het houdt elkaar mooi in stand. Ik ben het er ook mee eens dat als je de boel allemaal legaliseert, alles er veel beter op wordt.

12. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Het probleem is beetje met legaliseren dat het probleem zich verplaatst buiten de grensen... Het werkt alleen als alle landen het legaliseren binnen de EU.. Maar legaliseren zal nooit gebeuren binnen de EU omdat zoveel landen hun eigen opvatting hebben over drugs. Persoonlijk vind ik moeilijk kwestie... wiet moet ze vrijgeven... Maar zoals Hero/Cocaïne tussen de pakjes sigaretten bij de Albert Heijn.... gaat mij ook weer iets te ver haha klinkt wel ideaal maar dat gaat uit de hand lopen xD

13. acht.zes

Portugal en Noorwegen laten toch echt zien dat een land alles gewoon zelf kan regelen, en met succes, de cijfers liegen niet.

Stonologie en Toon vinden dit leuk.
  14. PsychedelicMagic

PsychedelicMagic Bewuste gebruiker

Legaliseer drugs, geef de mensen voorlichting en help de verslaafden. Criminaliteit zal de komende 1000jaar nog wel blijven bestaan...

15. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

YO Mattie ik kan nergens vinden op Google dat in die landen drugs gelegiseert is??? Volgens mij word je steeds vervolgd als je 2 killo coke in je koffer heb? Verklaar ?

16. Quinn

Quinn Bewuste gebruiker

https://www.theguardian.com/news/20...licy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Edit:
    als drugs legaal zijn in een land wilt dat niet zeggen dat je met 2 kilo sos over staat mag en houdt ik dat je tot een bepaalde hoeveelheid iets op zak mag hebben of thuis hebt mogen liggen. zelfde geld in nederland is wiet legaal maar je mag niet meer dan 5 gram opzak hebben.

Conjo vindt dit leuk.
  17. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Hoe moeten alle bewust gebruikers dan voorzien van hun dope?

18. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Dit is juist het heel probleem... halfslachtig beleid.... wat crimineleit creëert. Wees gewoon duidelijk... geef de doodstraf aan alle drugs gebruikers en criminelen of maak alles legaal.... zoals ik zou persoonlijk nooit in mij hoofd halen om dope te gebruiken in Thai land ofislamitische landen...

19. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Mwoah, maar ik heb op nee gestemd. Je creëert als gebruiker wel vraag en je houdt het systeem in stand, maar het is niet zo dat de gebruiker verantwoordelijk is voor dat systeem en bepaalt dat drugs illegaal is. Dat er vraag is, betekent niet dat het aanbod zoals het nu bestaat, kloppend is. Het ligt bijv. ook niet bij de consument om alleen nog maar duurzame producten te kopen, hoewel de vraag daarnaar steeds groter wordt (voor mensen die goede intenties én geld hebben dan). En dan hebben we het nog niet over mensen die door omstandigheden in hun leven drugs kopen, bijv. als iemand verslaafd is. Leg je dan de verantwoordelijkheid voor een psychische ziekte niet ook ineens bij de gebruiker? De schakeling van (inter)nationaal naar individueel niveau is met zoiets best ingewikkeld. Maar er zijn vast anderen hier die hier beter over kunnen blaten dan ik.

Dat is wel anders denk ik, want alcohol is sociaal geaccepteerd. Op een pilletje op een festival na is drugsgebruik nog aardig taboe.

oortjes en Zweibeiner vinden dit leuk.
  20. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Hoezo taboe maak je erzelf van... Je kunt erook maling aan hebben hoe mensen erover denken ...

21. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

dat werkt dus weer criminaliteit in de hand

22. Casaan

Ik heb ook nee gestemd overigens, gebruikers zijn niet verantwoordelijk voor criminaliteit, wetgevers zijn verantwoordelijk voor criminaliteit.

23. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Leg uit of je nou stiekem doet op de Wc of open en bloot...

24. Casaan

heb je het over poepen of over wat anders? poepen doe ik altijd met de deur dicht, daar heeft niemand wat mee te maken.

drugs gebruik ik anoniem, geen zin in een strafblad. Ik begrijp dat ik daarmee criminaliteit in stand hou, de dealer moet mij ook leveren zeg maar. tegelijkertijd kan dat een stuk beter geregeld worden wanneer het (semi)legaal is.

Tim545 en acht.zes vinden dit leuk.
  25. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Er is wel een verschil tussen legalisatie en decriminalisatie mensen.

Alle drugs zijn gedecriminaliseerd in Portugal, wat zo zijn voordelen heeft. Echter los je daar niet alles mee op, want de verkoop gebeurd dan nog steeds in het zwarte of grijze circuit. Helaas is dat halfslachtige beleid ook nog steeds de veroorzaker van de problemen rondom wiet in Nederland.

Maar decriminalisatie is een mooie eerste stap, dus laten we ook niet te kritisch erop zijn. We moeten ergens beginnen uiteindelijk.

Conjo en Quinn vinden dit leuk.
  26. kapitein-x

kapitein-x Wijs gebruiker Tripreporter

Zolang de situatie is zoals ie is, is er naar mijn idee toch altijd wel enige mede-verantwoordelijkheid. Hoe klein ook. Drugs zijn niet een eerste levensbehoefte (zelfs niet een tweede, het is een luxe-product).

Als er bv xtc-afvalstoffen ergens gedumpt worden en jij gebruikt xtc, dan sta je daar gewoon niet los van.

Avīci, Raver en Tijdloos vinden dit leuk.
  27. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

@kapitein-x
    Klopt als een bus vandaar dat ik de stelling deels omdraaide.

28. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Niet mee eens.

Analogie: Als automobilist voel ik mij ook niet verantwoordelijk voor de producenten van auto’s die sjoemelsoftware gebruiken om emissietesten te beinvloeden.

In dit geval creëert de vraag van de consument ook een aanbod van de producenten waar alleen aan kan worden voldaan door de wet te omzeilen.

Overigens breed geformuleerd “drugscriminaliteit”. Gaat het hier puur om milieudelicten of ook om de verslaafde die een inbraak pleegt om zijn drugs te bekostigen? In dat geval voel ik mij als drugsgebruiker al helemaal niet verantwoordelijk.

Tim545 vindt dit leuk.
  29. kapitein-x

kapitein-x Wijs gebruiker Tripreporter

^Ik twijfel in dit geval bij drugs hoe noodzakelijk die "vraag van de consument" is.

Ik denk trouwens wel dat het woord 'verantwoordelijk' ook vrij heftig is. Ik zou wel echt de nadruk leggen op het woord 'mede' , dus mede-verantwoordelijk. Maar ook weer niet in de zin dat je schuldig bent oid. Je bent er een kleine 'aandeelhouder' in en dat is een keuze die we maken.

Ik vind dat die analogie met sjoemelsoftware maar gedeeltelijk opgaat. Bij xtc bv zie ik een vrij lechte lijn: oké ik koop xtc, dat is verboden, dus ik weet dat die afvalstoffen niet legaal weggewerkt kunnen worden.

Bij de aanschaf van een (zuinige) auto zie ik die conclusie dat er dus gesjoemeld gaat worden minder duidelijk. Enige verbazing vanuit de consument vind ik dan nog wel op zijn plek. Bij drugs zie ik dat toch anders.

שמש, Twirley Bird en Lytje pole vinden dit leuk.
  30. Lytje pole

Ik denk dat de vraag wel een belangrijk onderdeel is van de motivatie om aanbod te creëren. Als een product niet verkoopt valt er ook geen winst mee te behalen.

Met “verantwoordelijk” bedoel ik eigenlijk dat het gebruik een licht schuldgevoel opwekt. Dus een moreel bezwaar.

Als ik naar mijzelf kijk eet ik bijvoorbeeld liever geen producten met palmolie omdat een rechtstreeks verband bestaat met de kap van oerwoud.

Ik ben het met je eens dat niet verwacht kan worden dat de consument op de hoogte zou moeten zijn van eventuele sjoemelsoftware. Bij de productie van illegale synthetische drugs is de kans groter dat niet verantwoord wordt geproduceerd.

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van speed of xtc. Wel heeft de FARC door mijn cokegebruik de afgelopen 20 jaar een mooie terreinwagen kunnen kopen. :)

שמש, kapitein-x en Raver vinden dit leuk.
  31. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Hoezo Moraal bezwaar? Pak je elke dag de Bak-fiets? Of pak je de Auto? Co2 uitstoot? Langzaam wereld stuk gaat? Zo kan je wel eeuwig doorgaan met Moraal bezwaar, over alles.

Lytje pole vindt dit leuk.
  32. Lytje pole

Het leven blijft een kwestie van bewust keuzes maken.

Je kan ook bewust geen keuzes maken, wat het leven op korte termijn makkelijker maakt.

Sally Tessio en Raver vinden dit leuk.
  33. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Als de Overheid (echt) keer het probleem aanpakt! Dan heb je ook geen illegaal afval dumping..... Je weet als Overheid dat eenmaal gebruikt wordt en dat hou je niet tegen.... Maarja je hebt Raam-ambtenaren die niet veder komen dan hun eigen bureau,Papiertijgers zijn … Onzin regels verzinnen! Zoals Zero-tolerance beleid terwijl 60-80% strak staat op festivals en blauwe vaten voor in de ingang neerzetten ... xD Dat je dope weg kan gooien! ( koopt Dope om vervolgens naar een Festival gaat om het weg te gooien ) Dan heb je totaal geen realiteitsbesef wat onder jeugd afspeelt of uitgaan publiek!

Quinn vindt dit leuk.
  34. Raver

Raver Wijs gebruiker

Wat stel jij voor dan als probleemoplossing? De overheid heeft gewoon geen kans tegen de georganiseerde misdaad.

35. acht.zes

Zolang er ergens vraag naar is, is er aanbod. Daar kan geen regelgeving of war on drugs iets aan veranderen.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze bij de politie zo kunnen jubelen als er weer eens een grote vangst is gedaan. Want er veranderd helemaal niks, het is gewoon ingecalculeerd in de prijs van de desbetreffende drug dat er een bepaald percentage onderschept wordt.

Conjo, Lytje pole en Raver vinden dit leuk.
  36. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Jawel als je wiet reguleert binnen in de EU net als XTC, Is het niet meer aantrekkelijk voor criminelen omdat prijzen zullen dalen en de kwaliteit controle voorop gaan staan voor de consument.( Overigens Van zulke mensen heb je nooit last) En BTW gebruiken voor voorlichting en verslaving-zorg ) Maar zoals Coke en Hero blijft moeilijk verhaal, Hero moet vrij verkrijgbaar zijn onder medisch toezicht. Maar cocaïne als dat te makkelijk te verkrijgbaar is heb je in NO-TIME allemaal crack junky's rond lopen die straten onveilig maken. Maar de coke verkoop prijzen is nooit gestegen. Alleen inkoop omdat meer vraag is dan aanbod. Dus vraag blijft toch of het effectief is wat politie doet aanpak van cocaïne smokkel...

Laatst bewerkt: 30 sep 2018
  37. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

De overheid heeft strijd allang verloren tegen georganiseerde misdaad dit land is overspoeld met criminelen omdat overheid dit zelf creëert... De aanvraag is zo groot voor drugs. Hoe strenger overheid optreed hoe meer georganiseerde misdaad geld gaat verdienen. Ik heb zelf ook aantal dingen helaas op kerfstok staan, Waar ik spijt van heb...Advocaat zei keer er waren tijden dat bolletjes slikkers die uit caribisch gebied kwamen en betrapt werden! Dat ze zonder vervolging terug werden gestuurd, zonder enige straf omdat politie en justitie overvloed van bolletjes slikkers niet aan konen.

Laatst bewerkt: 30 sep 2018
  38. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

En nu helemaal met design-Drugs Criminelen worden steeds slimmer dat ze in drugs molecuul veranderen zodat het niet op de opiumlijst staat dus vervolging is dan niet mogelijk. De overheid loopt achter de feiten aan.

39. Lytje pole

Tegenwoordig wordt MDMA ook gemaakt van safrololie.

Voor de illegale safrolwinning zijn ontelbare zeldzame bomen gekapt.

Wellicht Interessant artikel.
    Het DNA van MDMA

שמש vindt dit leuk.
  40. Raver

Raver Wijs gebruiker

Niet tegenwoordig hoor. Al langer het geval, naar wat ik me heb laten vertellen zijn producenten zelfs al bezig met een alternatieve precursor omdat safrol olie moeilijker te krijgen wordt.

Naar mijn mening een goed plan.

Sorry MDMA genieters maar het is eeuwig zonde dat er zeldzame bomen gekapt moeten worden voor 'n pilletje toch!?

Azarius vaporizers and accessories
Laden...