Sterke drank (wat is mijn probleem)

AMG991

Newbie
Ik zit al lang met deze vraag. Maar na gisteren werd het toch maar eens tijd de vraag te gaan stellen. Want ik had gister een probleem en dat probleem heb ik vrijwel altijd. Het gaat hier om sterke drank. Wanneer ik het drink dan kots ik en dat gaat eigenlijk nooit anders. Zon beetje alles boven de 20%. En dan maakt het niet uit of het malibu of wodka is.

Op een avond kan en gaat er bij mij 3 a 4 liter bier naar binnen. Een paar flessen wijn kan ook nog wel. En alles onder de 20% alcohol wil ook nog naar binnen. Zonder ook maar enig probleem. Ik heb ook nog nooit gekotst van wijn of bier. Andere drugs, en dat zijn er veel heb ik ook gebruikt en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.

Maar sterke drank is bij mij een probleem waar ik maar niet vanaf kan komen. Maar nu ff terzake.
Ik kan geen sterke drank verorberen. Sterker nog ik drink het daarom dus ook niet veel. Ik ben nu 17 en ik wordt alweer bijna 18. Als ik sterke drank drink, zelfs als het bij een shotje blijft gaat mijn hele maag tekeer. Het brandende gevoel in je keel is al iets waar ik me totaal niet aan stoor. Iets dat bij vele juist de reden is geen sterke drank te drinken. Dronken worden op sterke drank is bij mij absoluut uitgesloten. Bij 1 shotje lukt het vaak nog wel. Een 2de shotje (Ik heb het hier over wodka maar het kan net zo goed een andere drank zijn, wat dat maakt niet veel verschil in my case) gaat mijn maag al flink tekeer en is het soms echt puffen en blazen om de inhoud van mijn maag binnen te houden. Als ik meer eet voor het drinken van sterke drank dan helpt dat wel. Maar wat ik ook eet of drink ik heb nog geen enkele manier gevonden om dronken te worden van sterk alcoholische dranken en ik voel me er nogal zielig door. Ik bedoel aangeschoten of dronken word ik toch wel als ik dat wil. Er is altijd nog bier en wijn. En ik heb al vaak genoeg geprobeerd een gewenning te leren tegen sterke drank maar vaak kots ik mijn ethanol eerder uit dan dat het opgenomen word. En ik doe echt mijn best maar ik kan het gewoon niet binnen houden. Ik heb verder naast sterke drank geen maag of darm problemen. Wel merk ik dat als ik drink dat ik heel snel drink. Genieten kan ik niet want ook als ik normaal water of niet alcoholische dranken drink dan is het slikken en het glas is leeg en ik denk dat die gewenning mij belemmert in het drinken van sterke alcoholische dranken. Dit geld ook voor wijn. Dat is vaak in een keer een halve fles leeg als ik er zin in heb. Oke dat voel ik uiteraard wel. Maar daar heb ik nog nooit van gekotst, tenzij het echt teveel is natuurlijk.

Nu ik een beeld gegeven heb van mijn probleem zou ik ook graag ermee geholpen worden.
Heeft iemand tips zodat ik de consumptie van sterke kan verhogen. Of weet iemand waarom het bij mij zo is en bij anderen niet. Ik hoor het in ieder geval graag.

MVG,

Arthur

Uiteraard moet je sterke drank leren drinken, en dat is iets wat ik volgens mij toch echt goed geprobeerd heb.

Oom Klaas

Badass junkie
't Zou kunnen dat je teveel gedronken hebt, die hoeveelheden zijn ook wel heftig, en daardoor is je slokdarm pijnlijk geworden.
Je drinkt dan ook wel echt veel op een avond,
met 17 jaar.

Djo

Badass junkie
Realiseer je je wel wat je schrijft en vraagt? Waarom in Godsnaam wil je tips voor het binnenhouden van en dronken te kunnen worden van sterke drank? En dat je je er zielig door voelt!
De sterke drank die je amper binnen kunt houden hoe nuttig je die? Ook klok klok naar binnen of met kleine nipjes? En moet je niet overgeven, omdat je het eigenlijk gewoon te goor voor woorden vind.
Jouw lichaam geeft bij inname van (te) sterke drank een seintje, omdat hij het niet accepteerd. Je moet je lichaam dus in principe dankbaar zijn, dat je gewaarschuwd word. En je weet wat ze zeggen over dat gewaarschuwd mens. Het is pas zielig als je niet luistert naar je lichaam, maar jouw lichaam is je zowiezo al te vlug af, door je al snel zo beroerd te maken dat je moet overgeven. Zou je dat seintje niet krijgen, zou je zomaar eens geen rem hebben en maar doorzuipen. Kan zomaar eens een vergiftiging worden en ik spreek uit ervaring door privesituaties. Overmatig Sterke drank nemen, geeft bij heel veel een heel kwaaie dronk af. Je weet niet meer wat je doet en de katers zijn niet gering. Doorzuipen tot je helemaal lam bent. En ik weet dat jezelf in coma zuipen, waar je weer goed uitkomt, niet hoeft te betekenen, dat het geen verdere gevolgen heeft, met eigen ogen zie ik hoe een van mijn meest dierbaren nu zo'n 10 jaar nadien de gevolgen moet ondergaan.
Ik kan zelf alles drinken, zonder katers en zonder kwaaie dronk. Maar op mijn 18de vond ik whiskey bijv. ook niet lekker, 12 jaar later wel. Puur en zonder ijs!
In een jaar tijd kun je niet afdwingen sterke drank te lusten. Je smaak kan nog tallen malen veranderen en nu geeft je lichaam duidelijke seinen af. Leer jezelf aan beter naar je lichaam te luisteren, dan om sterke drank te leren drinken, omdat je een vervelende dronkelap wilt zijn!

Flaffie

Wijs gebruiker
Jij gebruikt alcohol met de verkeerde intentie
zoiezo drink geen sterke drank meer als dit elke keer voorkomt, lijkt me logisch.

geekos

Bewuste gebruiker
Hij vraagt wat z'n probleem is met sterke drank maar denk dat je die "sterke" er gerust mag aflaten.

Ben ook wel wat gewend qua alcohol door het studentenleven en soms kan het ook wel snel gaan als ik mij eens wil laten gaan maar je mag dat echt niet veel doen. Nu vrijdag een (1) Leffe gedronken en dat was het dan qua alcohol deze week, moet zeggen dat ie mij enooooorm gesmaakt heeft :beer: Probeer wat meer te genieten van alcohol man en vraag je echt niet af wat het probleem is met sterke drank, kijk maar wat verder dan dat

Chris Pontius

Badass junkie
Ik denk dat je er gewoon niet bij na moet denken en het bij het bier & de wijn moet houden.
Je bent er gewoon niet voor weggelegd, jammer dan .. :P
Ik kan juist weer niet meer dan 10 biertjes wegklokken zonder misselijk te worden, terwijl bv 10 shotjes weer makkelijk(er) gaan.

AMG991

Newbie
Ik wil echt niet aanvallend klinken maar de vooroordelen in dit topic zijn op meer dan 2 handen te tellen.

Volgens mij snappen jullie me niet goed. Want eigenlijk drink ik helemaal niet veel. Ik wil alleen maar zeggen dat als ik een keer in de kroeg zit dat de genoemde hoeveelheden naar binnen gaan. En dat is vaak 2x in de week maar ik heb ook weken dat ik helemaal niet drink. Daarenboven drink ik bijvoorbeeld nooi bij het eten. Iets dat anderen vaak genoeg doen. Doordeweeks blow ik meestal. Maar als ik alcohol drink dan heb ik daar dus afgezien van sterke drank wel altijd lol aan. Het wordt klemzuipen heb ik niet gebruikt. Nee ik heb nog nooit me zover gezopen dat ik helemaal van de wereld was. Zwaar aangeschoten tot dronken wel, maar ik neem aan dat dit voor iedereen hier wel geld. En 2 shotjes wodka ga je bij lange na niet dood aan. Als ik echter voor die tijd de drank al heb uitgekotst lijkt mij klemzuipen al helemaal moeilijk. En die intentie heb ik ook zeker niet. Want ook als ik het drinken aanleer zal ik de comsumpie echt niet gaan verdrievoudigen. Ik wil alleen dat me lichaam er wat milder op reageerd. @Djo, ik heb er welliswaar niemand aan verloren, maar ook binnen mijn famillie zijn wat hectische alcohol problemen geweest. Dus als er iets is waar ik voorzichtig voor ben dat is het wel verslaving ervan of andere aanverwante zaken. Dat ik naar mijn lichaam moet luisteren is mij ook duidelijk. Maar het is mij algemeen bekend dat het drinken van sterke drank is aan te leren. Luisteren naar je lichaam houdt vooral in dat je beseft wanneer je wel of niet genoeg binnen hebt. Dat mijn maag er niet tegenkan is een verhaal apart. Want ik heb een redelijke forse bouw, en dat de maag van iemand anders er wel tegen kan snap ik dus niet. En mijn simpele vraag is gewoon hoe ik het drinken van sterke dranken kan aanleren (als het mogelijk is)

Ik ben echt niet van plan me dood te zuipen ofzo. Alles behalve dat. Dat ik sterke drank niet lekker vind vanwege het kotsen is ook een feit. Maar toen ik op 10-12jarige leeftijd me eerste bier dronk vond ik dat ook niet lekker.
En daarom trek ik de logische conclusie dat het aanleren ervan mogelijk is. Dat ik aangeef niet dronken te worden van sterke drank wil niet zeggen dat ik dat wel van plan ben. Me enige doel is het leren binnen houden van die drank wanneer ik het aangeschoven krijg in de kroeg of bij mensen thuis. En het dus niet hoef te weigeren of naar de wc te lopen. Niet om er ladderzat van te worden.

Als er nog ideeen zijn dan hoor ik ze graag.

EDIT:Nee ik ben er niet voor aangelegd.
En wat betreft de misintepretatie. Ik geef toe dat ik wat duidelijker had kunnen zijn in mijn beginpost. Vooral wat betreft de intentie van het drinken.

Djo

Badass junkie
Lichaamsbouw denken velen aan af te leiden, dat dat ook je alcoholhoeveelheid uit kan maken.

Het is een beetje tegenstrijdig wat je schrijft eigenlijk allemaal. En wat o.a. schrijf is zeker geen vooroordeel.

Je kan toch nee zeggen, als je het voorgeschoven krijgt en zeggen dat je dat niet lust. Dat is veel stoerder, als dat je het later weer uit moet kotsen. En als het je echte vrienden zijn, die je dat voorschuiven, zullen zij je verzoek geen sterke drank voor te schuiven zonder problemen stoppen. Ik weet hoe het kan gaan met jongens onder elkaar, maar stoer ben je pas als je je afzondert en er lekker tegeningaat en zelf bepaalt wat jij doet en wilt. Jij bent en blijft de baas over jouw lichaam.

Je schrijft in je laatste post, dat je niet aangaf dat je tips wilde hebben om dronken te worden van sterke drank, maar je eerste post haalt wel die vraag naar boven.
Wat dacht je van deze zin dan:

Maar wat ik ook eet of drink ik heb nog geen enkele manier gevonden om dronken te worden van sterk alcoholische dranken en ik voel me er nogal zielig door!

Het roept bij mij zoveel vraagtekens op????

Vigilante

Wijs gebruiker
Wat jij beschrijft heb ik met tequilla.
Vroeger, toen ik jouw leeftijd had, dronk ik alleen bier en tequilla. Stuk of 10 shotjes op een avond.
Tegenwoordig kan ik er 1tje nog binnenhouden, neem ik er 2 dan wordt ik echt GOED naar.

Geen idee hoe het komt, maar ik kan er niet meer tegen :confused: Gelukkig kan ik wel tegen de rest :P

Dusse... pech gehad denk he :wink:

TrippyShit

Badass junkie
Als je het echt zou willen leren drinken, moet je er gewoon gewend aan raken denk ik. Maar als je het vies vind of je kotst om een andere reden, zou ik het niet drinken als ik jou was. Ik heb er zelf geen last van. Ik dronk eerder sterke drank dan bier.. Een southern comfort met een blokje ijs :hearteyes:

Flameon

Badass junkie
Hoger alcoholpercentaga zal je maagwaand meer irriteren (lees: kan ook beschadigen zijn, als hij te dun is) en dan ga je braken. Met braken zegt het lichaam eigelijk stop ermee!

Matthijs85

Belezen gebruiker
Als je t vies vind en ervan moet kotsen zou ik t lekker bij andere drank houden. Waarom iets met tegenzin nuttigen wat ook nog eens een negatief effect op je heeft

AMG991

Newbie
Ik ben wel redelijk overtuigd nu. Het toch proberen te drinken heeft dus geen zin. Want dat lukt me niet. Misschien probeer ik het over 2 jaartjes weer ff. Misschien dat ik er dan wat toleranter voor ben. Ik bedank iedereen voor de nuttige info.

MVG Arthur,

Flameon

Badass junkie
Je bent geen fouterik als je geen sterke drank drinkt.
Drink zo af ent oe gewoon eens een lekker biertje (dat leer je ook drinken) en op zijn tijd is dat best gezond. Niet teveel natuurlijk

MetaalKonijn

Badass junkie
Sowieso, sterke drank hoor je niet naar binnen te gooien. Vooral in het geval van whisky behoor je te nippen, dit is een gegeven wat veel mensen vaak over het hoofd zien als ze eens sterke drank uitproberen.

Chris Pontius

Badass junkie
MetaalKonijn zei:
Sowieso, sterke drank hoor je niet naar binnen te gooien. Vooral in het geval van whisky behoor je te nippen, dit is een gegeven wat veel mensen vaak over het hoofd zien als ze eens sterke drank uitproberen.
Tja, whisky drink ik inderdaad rustig maar veel sterke drank shot ik toch.

knolselderij

Wijs gebruiker
MetaalKonijn zei:

klopt, moet zeggen dat dat ook nooit goed gaat. als je sterke drank te snel drinkt merk je op het begin geen kut dus ga je nog meer drinken en opeens slaat alles tegelijk in (vooral met wodka bij mij) en dan ben je verschrikkelijk bezopen

Djo

Badass junkie
Vooral de echte whisky is een te kostbare drank om zelfs ijs in te gooien en dient met beleid gedronken te worden! Lekker lang nippend met een klein glaasje doen.

AM991 leg jezelf geen moet op, om het in een jaar geleerd te krijgen. Je bent er op een dag misschien klaar voor, maar dat kan op je 30ste zijn of gewoon helemaal nooit. In principe kijkt geen mens er raar van op, als je geen sterke drank lust hoor. Er rust geen straf op en het is juist stoer om te zeggen, dat je het niet lust, dan dat je voor iemand anders die sterke drank tegen je zin opdrinkt.

Mijn collega attendeerde dat je mocht je toch graag het dronken effect willen hebben, zonder een druppel drank te hoeven drinken, dat je het via een waterpijpje kunt nemen:

Een nieuwe trend: alcoholdampen! Amerikanen zijn er al helemaal verslaafd aan. Via een soort van mini-waterpijp wordt alcohol opgenomen via je longen en niet via je maag.De dampmachine verstuift 80 procent pure alcohol samen met zuurstof.Het is wel veilig en je kunt er best dronken van worden. Een wijntje of alcoholisch drankje is toch gewoon lekker? Maar goed, voor de mensen die niet willen aankomen en ook niet van alcohol houden, maar wel dronken willen worden, is dit een oplossing.

Bovenaan