1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stop met focussen op leeftijd

Discussie in 'Alcohol' gestart door MacLeod, 21 feb 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. MacLeod

MacLeod Admin Medewerker Beheerder

"Stop met het focussen op leeftijd": alleen hogere prijzen zullen ons minder alcohol doen drinken
    Onenigheid bij verslavingsexperten over nieuwe beleidsaanbevelingen
    De leeftijdsgrens verder optrekken? "Geen prioriteit", stellen onderzoekers die de Belgische alcoholwetgeving evalueerden. Ze pleiten voor een geïntegreerd beleid met onder meer hogere prijzen. "Een gemiste kans", volgens sommigen.

Negen jaar geleden werd de alcoholwetgeving in ons land verscherpt. Daardoor is vandaag alle alcohol verboden voor wie nog geen zestien jaar is, en mag enkel wie meerderjarig is sterke drank consumeren.

Welk effect heeft het instellen van die minimumleeftijd gehad op het alcoholgebruik? Een groep van Gentse en Luikse onderzoekers kreeg 200.000 euro van de federale overheid om zich over die vraag te buigen. Het resultaat is een lijst van meer dan twintig beleidsaanbevelingen die De Morgen kon inkijken.

Lees hier het hele artikel: https://www.demorgen.be/binnenland/...olgebruik-dan-hogere-leeftijdsgrens-bd202367/

2. Raver

Raver Wijs gebruiker

Toen de alcohol grens van 16 naar 18 ging was ik net 17 geworden. Het heeft mij nooit weerhouden om minder alcohol te gaan drinken. Ik kwam er alsnog aan.

3. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Met roken heeft dit (vette prijsstijging) bij mij niet gewerkt, dus ik denk dat dit met alcohol niet veel anders zal zijn.

4. Ik ben toch wel gevoelig gebleken voor die anti-campagnes. Prijs heeft mij ook niet over de streep getrokken.

5. Bas

Bas Wijs gebruiker

Veel mensen die nog roken of drinken kunnen de gelukkige momenten wanneer ze roken of drinken niet uit hun hoofd halen. Ik als roker en drinker kan me niet voorstellen dat ik op een festival sta zonder te roken en zonder m'n biertje. Al wil ik daarentegen wel stoppen vanwege de prijs en de schade. Maar ach, we leven allemaal 1 keer zeg ik maar, dood ga je toch, de 1 nuchter en de ander dronken! :)

6. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Bijzonder dat ze denken dat prijs veel gaat uitmaken voor de alcohol consumptie. De vraag bij verslavende midellen is weinig gevoelig voor prijs, wat betekent dat de vraag wel zal afnemen bij een prijsstijging maar dat het effect minimaal is. En volgens mij hoef je geen verstand van economie of psychologie te hebben om te snappen waarom dat is.

Fenrir en Raver vinden dit leuk.
  7. Albatross

Albatross Experimenterende gebruiker

Maar jij was al verslaafd en bent volwassen. Het gaat om jonge mensen die nog verslaafd moeten raken. Als het echt te duur is zullen ze het niet chronisch gebruiken.

Laden...