stoppen met blowen & roken - dagboek

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Beste DF

Alweer onderneem ik een poging om te stoppen met roken en blowen, want ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. In juni dit jaar nog had ik het licht gezien en had ik door dat cannabis veel van de problemen waar ik last van heb eigenlijk in stand houdt. Zondag heb ik de beslissing genomen en ik stop er dan ook mee.

Maar ik ken mijzelf. Naarmate de tijd vordert zie ik steeds minder het nut in waarom ik gestopt ben. Ik wil me deze keer wat behoeden voor deze valkuil en heb dan ook besloten om hier een dagboek neer te zetten. Ten eerste om m'n ervaringen te delen met de ervaringsdeskundigen hier. Ten 2de omdat ik hoop dat ik er ook andere mensen mee kan motiveren in hun stopproces.

dag 1

Heel veel zin om te roken eigenlijk. Daar ik het patroon doorbreek is het voor mijn lichaam nog niet duidelijk dat er verandering op komst is. De hele dag had ik iets van " ik wil een sigaret roken". Deze dag heb ik mijzelf constant moeten tegenhouden.

dag 2

Ik voel dat ik al veel meer adem en lucht heb in vergelijking met gisteren. Het is gek hoe je lichaam zich zo rap hersteld na toch wel 6 jaar flink gerookt en geblowd te hebben. M'n eten smaakt ook steeds beter gedurende de dag. Mentale craving is minder erg dan gisteren, maar fysiek voel ik het wel meer. Alsof ik constant honger en spanning ervaar rond m'n buik.

's avonds vroeg een vriend me om even te chillen. Hij heeft wat problemen met zijn ex die het juist heeft uitgemaakt en wil graag een babbel. Ik wil hem wel helpen, maar ik weet dat er gerookt en geblowd zal worden tijdens het gesprek. Ik ben er nu nog niet klaar voor om die confrontatie aan te gaan en leg hem vriendelijk uit waarom ik deze keer weiger.

Ergens in m'n achterhoofd realiseer ik me nu ook dat ik een heel sociaal netwerk rond m'n cannabisgebruik heb gemaakt. Hier zal ik dus ook iets aan moeten doen...

dag 3

De fysieke craving is enorm vandaag. Constant dat honger/irritatie gevoel en ik merk dat ik wat chagrijnig ben. Ik heb echt heel heel heel veel zin om te roken vandaag. Maar de app op m'n gsm toont me al welke voordelen ik al heb bereikt en geeft me moed om door te gaan. Straks is m'n ademhaling weer normaal en zal m'n lichaam de afvalstoffen beginnen te verwijderen.

Ook vandaag smaak en ruik ik nog net iets beter dan gisteren. Ik ervaar veel meer energie en lucht. En ik moet zeggen dat het wel goed voelt zo.

Dag 4

Deze ochtend voor het eerst sinds heel lange tijd nog eens echt fris en uitgeslapen opgestaan. Ik was haast vergeten hoe goed dit voelde. Superveel zin om dingen te ondernemen. Dit weekend ga ik weer beginnen met sporten denk ik. Deels om m'n longen wat de helpen met de opkuis, want ik zit echt wel gore zwarte slijmen op te hoesten...

Daarnaast moet ik ook iets doen met de tijd die ik over zal hebben. Het weekend schrikt me wel wat af. Bang dat ik een schuiver zal maken, maar ik ben vastberaden om door te gaan. Fysiek lijkt de craving ook wel voorbij. Ik voel het wel nog, maar het is heel miniem aanwezig. Volgens de app is de nicotine dan ook morgen volledig uit m'n lichaam verdwenen.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
dag 4 (vervolg)

De rest van de dag is best goed verlopen. Jezelf bezighouden is echt wel de sleutel tot succes heb ik nu door. Je moet je oude gebruikspatroon doorbreken en jezelf herconditioneren met dingen die je leuk vind. 's avonds heb ik een sterk biertje gedronken en plots had ik echt wel enorme trek in het roken van een sigaret. Ik heb er niet aan toegegeven, maar ik zit er toch wat mee in. Ik kan toch geen geheelonthouder worden? Maar terug roken en blowen wil ik echt niet. Ik hoop dat de trek over de tijd heen zal verminderen. Ook bij het consumeren van andere drugs die ik normaal met blowen/roken combineerde...

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Heel gaaf dat je dit dagboek maakt. Kan voor vele erg leerzaam zijn. Ik ga je volgen! Ik wens je heel veel sterkte! :handfist:

dag 4 (vervolg)

's avonds heb ik een sterk biertje gedronken en plots had ik echt wel enorme trek in het roken van een sigaret. Ik heb er niet aan toegegeven, maar ik zit er toch wat mee in. Ik kan toch geen geheelonthouder worden?
Dit herken ik. Ik ben al een aantal jaar gestopt met blowen, heel bewust en succesvol. Roken is me tot op heden niet gelukt. Zeker i.c.m. drank is de drang inderdaad erg aanwezig. Misschien moet je het jezelf wat makkelijker maken door eerst proberen te stoppen met blowen? Stoppen met roken en blowen is tegelijk is erg ambiteus. Knap dat je het überhaupt probeert. Ik zou falen. :tonguewink:

Succes!

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dag 5

Vandaag een vrije dag gehad en deze dag dan ook gewoon eens LSD gemicrodosed om de dingen in huis wat gedaan te krijgen. Zoals altijd weer een positieve ervaring. Maar in de namiddag is er een vriend van me op bezoek gekomen die toch wel zwaar blowt en plots had ik ook echt wel wat zin in wiet mede door de LSD.

Ik heb wat wiet van hem gebruikt en er wat in m'n vaporizer gestoken. Op zich voelt het niet aan als falen. Ik heb geen nicotine binnengekregen en heb m'n stof niet via rook geconsumeerd dus voor m'n longen was het min of meer gezond. Misschien ben ik ook wel wat streng op mijzelf geweest door mijzelf ineens alles te verbieden... Maar ik merk wel dat ik echt zin had in een joint na het vaporizen. Dus ik ga hiermee moeten opletten

Toch blijft het de bedoeling om met beiden te stoppen. Maar opnieuw, het voelt niet aan als falen. De grootste reden waarom ik geen wiet meer wil gebruiken is omdat ik niets gedaan krijg als ik blow. Als ik vape voel ik me lichamelijk helemaal niet zo stoned en kan ik echt wel nog functioneren. Dat is dan ook het belangrijkste voor mij. Maar misschien was dit effect ook deel door de LSD...

PS: voor alle duidelijkheid. Ik wil het gebruik met de vape echt zoveel mogelijk beperken

Anyway, op naar morgen :smiley:

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Een uurtje of 2 geleden wakker geworden en zoals elke ochtend sinds m'n stop weer van die gore bruine fluimen opgehoest met zwarte spikkels. De troep in m'n longen is dus zeker nog niet weg. Wat me wel opvoel was dat ze deze ochtend weer een beetje harder waren dan anders. Kan dit door het vaporizen van gisteren komen?

Zijn er mensen die alleen maar wiet vapen en dit kunnen bevestigen?

Groetjes

De Dunne

Badass junkie
Stoppen met roken en blowen is tegelijk is erg ambiteus. Knap dat je het überhaupt probeert. Ik zou falen. :tonguewink:
Bij mij werkte dat juist beter. (Positief voor de ts). Ik had al vaker geprobeerd een van de twee te laten maar dan ging ik steeds weer overstag. “Ik heb nou toch al gerookt, kan ik net zo goed wiet halen”. Of andersom: “vanavond rook ik toch wiet, kan ik net zo goed nu een peuk op steken”. Zo ging t bij mij.
Omdat ik bleef roken, ongeacht wat, bleef bij mij juist de trek. In ene met beide stoppen is de eerste dagen misschien moeilijker maar daarna vond ik t makkelijker. Je rookt helemaal niet meer dus de trek in het roken op zich verdwijnt dan ook.

Bij mij werkte dat juist beter. (Positief voor de ts). Ik had al vaker geprobeerd een van de twee te laten maar dan ging ik steeds weer overstag. “Ik heb nou toch al gerookt, kan ik net zo goed wiet halen”. Of andersom: “vanavond rook ik toch wiet, kan ik net zo goed nu een peuk op steken”. Zo ging t bij mij.
Omdat ik bleef roken, ongeacht wat, bleef bij mij juist de trek. In ene met beide stoppen is de eerste dagen misschien moeilijker maar daarna vond ik t makkelijker. Je rookt helemaal niet meer dus de trek in het roken op zich verdwijnt dan ook.
Jij rookt toch nog gewoon regelmatig?

De Dunne

Badass junkie
Jij rookt toch nog gewoon regelmatig?
Ik rook soms nog een jointje. Voor de plezier. Ik was vroeger erg erslaafd aan wiet. Ik blowde dagelijks minimaal 2 gram en rookte een pakje peuken per dag. Nu rook ik al jaren geen sigaretten meer en blow nu eens in de week/twee weken. Soms een keer vaker en soms een keer minder. Ik ben nu een recratieve blower. Ik drink niet, of zo goed als niet en ik rook dan een jointje ipv een drankjedrinken. Voor dat ik weer af en toe wiet ging roken ben ik een jaar helemaal van alles af geweest.

Ik rook soms nog een jointje. Voor de plezier. Ik was vroeger erg erslaafd aan wiet. Ik blowde dagelijks minimaal 2 gram en rookte een pakje peuken per dag. Nu rook ik al jaren geen sigaretten meer en blow nu eens in de week/twee weken. Soms een keer vaker en soms een keer minder. Ik ben nu een recratieve blower. Ik drink niet, of zo goed als niet en ik rook dan een jointje ipv een drankjedrinken. Voor dat ik weer af en toe wiet ging roken ben ik een jaar helemaal van alles af geweest.
Dan ben je dus weer begonnen. Al dan niet gecontroleerd.

Laatst bewerkt:

De Dunne

Badass junkie
Dan en je dus weer begonnen. Al dan niet gecontroleerd.
Klopt. Maar dat zat in de planning. Een jaar niet roken en dan weer af en toe, recreatief. Tot nu toe houd ik dat al jaren vol. Naar sigaretten taal ik gelukkig niet meer. Nooit meer aangeraakt. Wiet is en moeilijker voor mij en ik wil me gewoon af en toe lekker voelen en ontspannen. Ik heb zelf niks met alcohol dus dat valt al af dan.

bryan1997

Newbie
goedeavond,

Wil hier mijn ervaring met jullie delen en hoop dat jullie er wat aan hebben!

Ben nu sinds 3 dagen gestopt met blowen en wil morgen ook stoppen met roken van sigaretten.

Merk aan mezelf dat ik heel erg onrustig ben als ik niet heb geblowd, slapen gaat ook moeizaam. heb een soort onderbuik gevoel wat ik maar niet kan onderdrukken, hoop dat het met de tijd minder wordt!

Ben ook snel geïrriteerd op het moment, ik uit dat doormiddel van, korte reacties tegeven en lichtontvlambaar te zijn, al zie ik in dat het niks opschiet.

Wat mijn enorm helpt omdat gevoel te onderdrukken is om even met je hoofd ergens anders mee bezig te zijn bijvoorbeeld : sporten, rondje wandelen of met vrienden even iets leuks te doen.

Heb door dat het stoppen met blowen geen negatief effect op mijn heeft, heb ineens veel meer zin om dingen te ondernemen en qua sociaal vlak voel ik me weer de oude worden. ga er weer meer opuit inplaats geblowd te hebben en als 't ware niks meer te ondernemen.

Stom hé, je weet dat het geen positief effect op je heeft dat blowen maar als nog bleef je het doen, dat is puur die verslaving waar je overheen moet zien te komen al is dat niet makkelijk!

Niemand die ook verwacht, als je verslaafd bent dat het een makkie is om te stoppen met blowen, waar een wil is, is een weg!

Denk vooral aan de positieve effecten wat het op je heeft als je gestopt bent, dat helpt enorm tijdens de momenten dat je veel trekt hebt om te roken.

Hoop hierbij voldoende mijn ervaring met jullie gedeeld te hebben.

Feedback mag altijd, zal ik juist fijn vinden, om ook jullie ervaring hierover te horen.

groetjes😁

Laatst bewerkt:

Susanne

Bewuste gebruiker
Goed dat je het van je afschrijft :) misschien als je er een speciale draad van maakt krijg je meer/specifiekere tips. Goed dat je bent gaan sporten en wandelen. Mensen zeggen ook vaak dat je afleiding moet zoeken, vooral in de vorm van nieuwe hobby's. Op de bank zitten is nuchter helaas minder leuk, dat is een fout die mensen wel eens maken. Bij mij was de eerste week het moeilijkst (duh) en daarna ging het merkbaar steeds beter, wat heel erg motiveerde. Na een maand had ik een normaal ritme en kon ik om een normale tijdstip slapen en opstaan zonder angst dat ik niet genoeg slaap. Hoe gaat het bij jou tot nu toe?

Bovenaan