Stoppen met blowen - tijdslijn en tips

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Iffness

Experimenterende gebruiker
Door de sluiting van alle coffeeshops, zullen de komende tijd meer mensen (moeten) stoppen met blowen.

Om deze mensen een beetje bij te staan, zal ik een beschrijving geven van wat je kan verwachten en wat tips om het allemaal wat makkelijker te maken.

Deze tips en ervaringen zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die van andere mensen op deze site.

Dit is een tweede (en hopelijk betere) versie van een eerder stuk van mij over dit onderwerp.

Tijdslijn.
Dag 1 heb je nauwelijks last. Dag 2,3 en 4 zijn het naarst. Dag 5 tot en met 10 gaat het iedere dag een beetje beter. Na 10-12 dagen zijn 90% van je symptomen voorbij.

Wat kan je verwachten?
- verveling
- zin hebben om te blowen
- nachtzweten
- emotioneel zijn
- kwaad zijn
- geen honger hebben
- minder of meer dorst hebben
- slecht slapen
- je interesse verliezen in een groot deel van je normale dagelijkse bezigheden

Tips.
- drink wat je normaal drinkt, plus 2 liter water.
- eet niet te veel. Je voelt je slechter 's ochtends als je te veel gegeten hebt de dag ervoor.
- ga op je gewone tijd naar bed.
- blijf liggen als je belachelijk vroeg wakker wordt, soms val je toch weer in slaap.
- slaap met 1 of 2 extra hoofdkussens, zodat je 's nachts kan wisselen en niet je hoofd hoeft terug te leggen op een zeiknat en koud kussen.
- stel belangrijke levensbeslissingen uit tot na dag 10.
- als je werkt, plan je stoppoging zo, dat dag 2,3 en 4 in het weekend vallen (en neem een dagje extra vrij). Je wilt niet het respect van je collega's verliezen door een woedeaanval, die alleen maar komt omdat je gestopt bent.
- eet als je honger hebt. Je kan je hongergevoel makkelijker negeren, als je blowt. Je suikerspiegel is nu veel belangrijker voor je humeur.
- vervang je verslaving aan wiet niet door een nieuwe drug. Alle andere drugs zijn heftiger dan wiet en daardoor ga je er ook snel weer bij blowen en na een paar weken/maanden ben je blij dat je die nieuwe drug kan opgeven en alleen nog maar blowt.
- als je wakker wordt 's ochtends en je voelt je depressief, kijk eens wat het drinken van een liter water voor effect op je humeur heeft.
- drink geen koffie na 5 uur 's middags.
- als je ook wilt stoppen met het roken van tabak, kan je dit beter uitstellen tot nadat je gestopt bent met blowen. Maak het niet moeilijker dan nodig.
- vermijd feestjes waar geblowd wordt.

Opmerkingen.
- ergens na dag 5-6, zul je merken dat je een beter humeur hebt, dan je in maanden hebt gehad.
- verveling blijft lang na je stoppen een probleem. Dit komt gewoon omdat je alle tijd die je vroeger aan blowen besteedde, nu opeens over hebt.
- dit stuk zal waarschijnlijk minder relevant zijn voor mensen die ook andere drugs gebruiken dan wiet. Dit geldt ook voor antidepressiva en antipsychotica.
- grote problemen zijn, na het stoppen, opeens een stuk minder groot. Dit komt omdat je je door het blowen veel meer op die problemen focust.
- sex en games zijn, na het stoppen, minder leuk. Ook dit komt omdat je je minder kan focussen.

Ik wens jullie allemaal veel succes!

stickynote

Newbie
Ik ga dit binnekort een poging geven
Ben er bang voor het nuchtere leven maar met mijn schizofrenie is blowen gewoon niet meer te doen. Bedankt voor deze post. Ik hou je up to date als het me lukt.

De Zandman

Badass junkie
Als je last hebt van schizofrenie., dan is cannabis een no go.
Je kunt er dan een acute psychose van krijgen met alle ellende van dien.
Heel jammer, maar je zult naar iets anders moeten zoeken.
Psychedelica zijn echt zeer slecht voor je als je schizofrenie hebt.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter

Hier spreek je met zekerheden waarop ik kan stellen dat ze tevens niet kloppen. Kan hier nu niet verder op ingaan, maar psychedelica zijn zeker niet (per definitie) zeer slecht voor je als je schizofrenie hebt.
Dit kan zo zijn. Maar kan evenzeer zeer goed zijn. Zal hier nog op terugkomen, maar spreek uit ervaring.

De Zandman

Badass junkie
Dat wil ik graag lezen!
Ik heb het tegendeel mogen aanschouwen, en vwb ik daarvan tot nu toe gelezen heb, is i.i.g. cannabis, een no go...dit ook al, omdat de combi van medicatie en THC tot bizarre gevolgen kan leiden, en dit nooit van tevoren is in te schatten.
Ik ben benieuwd!
Laat maar horen!

De Zandman

Badass junkie
De coffeeshops mogen blijven leveren!
Op afhaalbasis....
Dit om de straathandelaren de wind uit de zeilen te nemen. Zonder twijfel alleen wordt dit niet uitgesproken.
Hebben jullie die rijen wachtenden gezien?!?
Alsof het voor niks was!
" mijnheer, er zijn nog 75 wachtenden vóór u...."
Dit beeld, en afhandeling zal ongetwijfeld door vele Europese landen tenenkrommend zijn gezien,, die blode Niederlande....

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dat wil ik graag lezen!
Ik heb het tegendeel mogen aanschouwen, en vwb ik daarvan tot nu toe gelezen heb, is i.i.g. cannabis, een no go...dit ook al, omdat de combi van medicatie en THC tot bizarre gevolgen kan leiden, en dit nooit van tevoren is in te schatten.
Ik ben benieuwd!
Laat maar horen!

Bij cannabis is dit inderdaad geen goed idee en werkt het psychoses in de hand. Het middel kan eveneens therapeutisch genomen worden maar heb dit nog niet met succes zien gebeuren. Dus daarin volg ik je tot op heden zeker.

De Zandman

Badass junkie
Echt zeker ben ik in principe maar over één ding.
En deze zekerheid kennen we allemaal.

En die zekerheid is: vroeger, of later komt Magere Hein op bezoek.
En:. Hij neemt je mee.
Met andere woorden: eens sterven we allemaal.
Met 1000% zekerheid.

De Zandman

Badass junkie
En wat dacht je van de werking van research chemicals, die gebruikt kunnen worden om te trippen?
Ik heb enkele keren een psychose gekregen door een te hoge dosering van een zeer potente rc.....

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter

Wel ik dacht hier op te antwoorden, maar vroeg me eerst en vooral af waarom dit volgend jou zeer slecht is als je schizofrenie hebt? Eigen ervaring en waarover spreek je dan?
Ik ga het bondig houden, maar in principe komt het erop neer dat wanneer je psychedelica in een therapeutische setting neemt dit vergelijkbaar is met het volgen van intensieve therapie sessies. Uit ervaring weet ik dat het wanneer gecontroleerd en vooral bewust genomen wordt, het ervoor kan zorgen dat de persoon zal leren vanuit de trips waar de oorsprong ligt van de triggers die ten gronde liggen aan het opkomen van zijn of haar psychoses. Door deze trigger, wat vaak een zeer onbewuste problematiek of oorzaak kent, te leren begrijpen, herkennen en verwerken leert de persoon zichzelf meer en meer uit die psychoses te houden.

De oorzaken van psychoses en dus op langduriger termijn schizofrenie liggen bij alle mensen net iets anders en een door drugs geinduceerde psychose is anders dan bv door trauma, echter is de opkomst en het verloop van zoiets in grote lijn bij iedereen hetzelfde en kan dit dus ook via therapie aangepakt worden, en zelfs genezen worden.

Het gebruiken van psychedelica is niet voor iedereen de juiste oplossing, evenmin als medicatie of opname , maar het is zeker een heel goede optie die indien de mogelijkheid er is overwogen zou moeten worden.

Ik kom van opleiding uit de psychiatrische setting en heb door eigen gebruik en ervaring dus beiden kanten leren kennen. Ik geloof oprecht dat dit een te weinig onderzocht gebied is en dat de begeleiding en kennis ovv bv psychoses in de westerse maatschappij nog in zn kinderschoenen staat.

Maar daar kan een heel apart topic over gestart worden.

Ik ging bondig blijven maar deze onderwerpen interesseren me enorm en kan ik heel passioneel in worden. 😅

Ik weet niet of dit voldoende verduidelijking geeft van mijn ervaring daaromtrent. Anders vraag gerust.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Aanvullend.

Ik stel dat het in zn kinderschoenen staat omdat wanneer je in de literatuur verder zoekt je ziet dat er velen stammen en culturen bestaan waarin de personen die psychoses ervaren op een bijna heilige manier worden behandeld, met eerbied en respect, omdat zij dimensies ervaren die de anderen niet zien zonder krachtige middelen.

En het laatste waar ik nog wou aanvullen was dat ik geloof dat hoewel het nog niet erkend en herkend wordt, bijna iedereen of iedereen naar mijn idee regelmatige vormen van psychoses ervaren, het is maar net hoe je dit begrip, deze stempel invult.
Wanneer een , volgens de maatschappij , gezonde mens een zwaar probleem tegenkomt en enkele dagen compleet van slag is, zwaar neurotisch of extreem lastig reageert op alles, feller dat deze dit van zichzelf gewoon is... die persoon is ‘off’ , die persoon is niet de realiteit waarin deze zichzelf normaal waant, deze persoon is de wereld op dat moment met een andere bril aan het ervaren. Dit kan enkele uren zijn , enkele dagen en soms langer... het verschil is subtiel soms... maar als je los kan kijken van aangeleerde denkkaders en termen of stempels, zul je zien wat ik bedoel.

En ja.

Naar mijn gevoel zouden de meeste mensen er baadt bij hebben hun denkkaders, hun realiteit te verruimen en over hoop te laten gooien vanuit liefde... vanuit bv dus psychedelica.

De Zandman

Badass junkie
Zeer Interessant om te lezen, ik heb hier wel even tijd voor nodig.
Ik kan alvast wel zeggen, dat jouw mening niet strookt net de mijne, maar dat hoeft ook niet.

Als een tamelijk, in wezen een korter antwoord kan ik zeggen, dat ik uit ervaring spreek.

Note: het is toch een lange reactie geworden

Niet, dat ik schizofreen ben, zelf, gelukkig niet, maar, ik ben in één instelling cliënt geweest, omdat ik na 6 jaren zware krijgsdienst, het Franse Vreemdelingen legioen in casu, ptss heb gekregen.
Op zich niet erg vreemd, maar toch.
Ik heb heeeel veel meegemaakt.

Maar, ik was daar, waar ook veel mensen waren, die déze rotziekte wél hadden..dus?
Ik kan er wel wat over zeggen denk ik.

Ik heb het gezien. In zekere zin meegemaakt. Bij wie?
Bij een aantal medeclienten.
Ik was daar dus voor behandeling van mijn ptss. Niet vanwege schizofrenie.
Heb je enig idee, hoe hoog het ge/misbruik van cannabis alleen al, onder cliënten ggz is?
Ik wel.
Ik heb het gezien. Ik kan je het zeggen, dit is tamelijk hoog.
Waardoor een flink aantal van deze mensen, in nóg hogere nood (lees: acute, zwaardere psychoses ) komt.
Ik heb psychiaters hierover horen spreken.
Wat doen sommige psychedelica met je, als je last hebt van psychoses. En let wel. In wezen ben je, als je één, of twee keer een echte psychose gehad hebt, dan ben je al schizofreen. Tenminste, volgens sommige psychiaters.

Het gaat mij in deze thread niet om wie er gelijk heeft, voor alle duidelijkheid.
Het gaat mij erom, hierover wetenswaardigheden uit te wisselen.

Ik ga nu eerst jouw beide posts eens goed doornemen, ik geef nu wel mijn visie.
N.B., ik zeg mijn zegje niet zómaar.

Ik ben nu, na vluchtig doorlezen, het Niet op alle punten met je eens.
Dat hoeft ook niet, maar, het kan interessant zijn, om hierover eens verder van gedachten te wisselen.

Allereerst, een psychose.
Idd, ze zijn er in vele vormen, jazeker.
Wat ik gezien heb, dit waren gevallen van mensen, die werkelijk in een zeer deplorabele toestand waren geraakt, en niet meer in staat waren om feit en fictie uit elkaar konden houden. Totaal niet meer!

Deze mensen konden in deze toestand van wanen, het horen van stemmen in hun hoofd, niet meer voor zichzelf zorgen en zaten al of niet gedwongen, op een voor hen gesloten afdeling.
Kenmerkend was wel, dat er nogal wat overeenkomsten waren bij deze mensen.
Zo kwam voor, dat zij van mening waren, dat hun eten werd vergiftigd, dat zij zeer achterdochtig waren, dat zij veelal in de waan waren dat zij een tweede Jezus of Maria waren, en de wereld moesten redden.
Godsdienstwaanzin kwam ook geregeld voor. Er waren mensen, die iedereen probeerden op te roepen voor gebed, en beweerden, dat zij in gesprek waren met God zelf.
Heel typerend allemaal.

Zij hadden allen intensieve begeleiding nodig, en veelal ook ( zware) medicatie, zoals Nozinan , orab, haloperidol, akeniton en wss nog veel meer.
Vaak vond er een drugsscreening plaats.
Ikzelf ben daar Vwb mijn eigen ptss aldaar niets opgeschoten. Behalve enig verlichtende medicatie.
(Dit verder terzijde.)

Dat onder begeleiding psychedelica als therapie zinvol zou zijn.
Ik denk nu eerst aan de kliniek van de. Bastiaans. deze had LSD als medicatie om cliënten te behandelen. Zeer bekend, en zeer bekritiseerd. In zijn tijd stond er eigenlijk niemand achter zijn behandeling methoden... laten herbeleven met psychedelica. Kon dit eigenlijk wel?
Ik denk in sommige gevallen wel, in vele andere niet.
Eén ander onderdeel even, psychotherapie.
Ik ben vwb psychotherapie zeer afwijzend geworden. Faliekant ertegen. Zelfs!
Waarom?
Omdat ik meegemaakt heb, dat van de laten we zeggen 10 deelnemers, er hooguit 2 iets aan hadden.
4 tot 5 bleven in hun toestand gelijk, en de laatste 2 of 3 gingen zelfs zwaar achteruit.
De diepte in.
Alle ellende van anderen moeten aanhoren, daarvan word je echt geen sikkepit beter! Anyway,
Ik heb daarover vwb mijzelf Eén eed vastgelegd met mijzelf, en deze is, dat ik noooooit meer deze behandeling zal volgen. Nee. Nooit, en never meer.
Ik ga nog liever meteen dood.
Details kan ik wel geven, liever niet, want ikzelf ben er helemaal klaar mee. Anders komt dit weer naar boven, ik zit daar niet op te wachten....

Dat er zoveel mensen ( procentueel) een psychose krijgen, dat is niet mijn mening.
Dit zie ik echt anders.
iemand, die een burn out heeft, even overbelast is, en dan zaken anders beleeft, dat is in mijn ogen geen echte psychose.
Want in een echte psychose ben je zogezegd echt " van het padje" en nog soms lang, óók
.
Voila, Dit is, wat ik ervan zeggen kan.
Graag je mening, of commentaar.

Laatst bewerkt:

Autist

Experimenterende gebruiker
https://www.lumc.nl/sub/3010/att/1383378. << vanwege bovenstaande discussie.

Mijn ervaring met stoppen na 20+ jaar blowen tot 4 gram per dag was positief, ik heb in de avond nog een heerlijke smoke sessie gedaan met een pijpje, waterpijp, Blunt en gewoon wat creatieve bouwsels. Heerlijk gedronken daarbij (bruine rum) en de hele avond/nacht aan het piano spelen geweest totdat ik te stoned was en naar bed ben gegaan.

Daarna nergens last van gehad en een aantal dagen later merkte dat ik wat actiever begon te worden en niet alles bleef liggen met uitstel gedrag. In theorie heb ik geen klachten gekregen op oude klachten na die ik al had en niet meer voldoende onderdrukt werden (epilepsie). Verder heb ik het als positief ervaren om te stoppen en merkte ook gewoon dat ik te oud begon te worden om zo door te gaan.

De OP met klachten die je kunt verwachten en de tips die handig zijn heb ik niet ervaren of gedaan. Mijn leven is gewoon doorgegaan en ben alleen actiever geworden. Ik heb het ook niet gemist omdat het geen doel had om te blowen (geestelijk), en dat ik lichamelijk weer klachten kreeg van epilepsie was op voorhand duidelijk en ook bewust.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan