Stoppen met wiet/sigaretten, vriendschap.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Hkkabc

Newbie
Dag mensen,

Even benieuwd hoe vaak dit soort situaties voorkomen, en ook algemene verbazing over de ware aard van mensen.

Dus ik ben vorige week gestopt met smoken. Ik heb 7jaar lang dagelijks gesmoked (verslaving). Ik wou dit eigenlijk het liefst voor mezelf houden omdat ik wel eerder een poging heb gedaan tot stoppen. Scheelt weer scheve blikken als je weer terugvalt.

Maar goed, ik was laatst aan het helpen met een verhuizing van een kameraad die ik al 8jaar ken en bijna dagelijks mee optrek (tijdens Corona is dat wel een stukje minder geworden, maar alsnog wekelijks). Tijdens het verhuizen had hij al meerdere sigaretten opgestoken en hij merkte op dat ik niet 1 keer had gerookt. Uiteindelijk gezegd dat ik slecht in m'n vel zat door het dagelijkse smoken en dat ik er mee gestopt was. Op dat moment zei hij er niet veel van, maar hij zat al een beetje te hinten op "meen je dit?? Is toch leuk om een jointje te roken samen?".

De volgende dag werd ik wakker en ik zag dat er een waslijst aan berichten gestuurd was door hem. Blijkbaar was hij boos dat ik de keuze had gemaakt om te stoppen met smoken, ondanks dat ik als reden aangaf dat ik slecht in m'n vel zat. Hij vond het blijkbaar belangrijker dat hij iemand had waar hij een avondje stoned mee kon worden dan dat ik me beter probeerde te voelen (zat redelijk richting depressie te gaan). 8 jaar vriendschap dus ik had niet meteen zoiets van 'jou moet ik uit m'n leven zetten'. Dus ik gaf aan dat we nog prima konden chillen maar dat ik dan ipv een joint een biertje pak. Maar dit was niet voldoende. Dat zou niet gezellig zijn geweest volgens hem. Volgens hem zou ik deze verslaving pas echt onder controle hebben als ik wel blijf smoken. En zijn uitleg daarvoor was: als je de controle hebt over hoeveel je smoked, dan hoef je ook niet te stoppen. Ik wist dat dit dikke BS was omdat ik wel eerder pogingen tot stoppen had gedaan en elke keer terugviel door juist weer een joint te roken. Dus ik zei nee tegen hem. En even later maakte hij de insinuatie dat we dan misschien maar beter niet met elkaar moeten afspreken.

Het ironische aan dit verhaal is dat deze vent zelf in de verslavingszorg werkt. Dus ik ben heel benieuwd hoe zijn leidinggevende het zou opvatten als hij tegen, bijvoorbeeld, een alcoholist zou zeggen dat diegene eigenlijk gewoon nog wel drank moet drinken.

Maar goed, toen hij de insinuatie maakte om dan misschien niet meer af te spreken heb ik daar ook meteen gebruik van gemaakt. En sindsdien niet meer gesproken ondanks dat hij nog wel contact heeft proberen te zoeken.

En dat was eigenlijk mijn verhaal. Bedankt voor het lezen.

Zijn er nog meer mensen die dit soort dingen meegemaakt hebben en hoe hebben jullie uiteindelijk deze situatie behandeld?

Blyatman

Badass junkie
“Volgens hem zou ik deze verslaving pas echt onder controle hebben als ik wel blijf smoken”

weet je, zulke mensen zijn gewoon boos op zichzelf, zijn jaloers op dat jij wel kan kappen met een middel, zien dat als confronterend en trappen je aan de kant.

maar zo’n lange vriendschap zou niet te horen eindigen omdat iemand gewoon voor zijn eigen kiest.
Biertje, blowtje, vriendschap is vriendschap en als die denkt dat je wiet nodigt hebt, vraag je dan af wat voor vriendschap dat was überhaupt.
Wil niemand beledigen maar the fuck..

Niet vergelijkbaar zoals jou, maar wel "vrienden" die me bij stoppogingen probeerde overhalen toch te gebruiken.

Heb met alles en iedereen gebroken om er toch wat van te maken. Uiteindelijk gaat het om jouw toekomst.

De gast in jouw verhaal is egoistisch en niet de noemer vriend waard. Die ben je liever kwijt dan rijk.

Hkkabc

Newbie
Blyatman: dat is ook inderdaad wat ik me afvroeg op dat moment. Hij had al wel vaker trekjes getoond waaruit bleek dat hij redelijk uit zelfbelang handelde maar ik probeer toch altijd wel het goede in mensen te zien. En dat is iets wat blijkbaar ook tegen me kan werken.

Makelifegreatagain: precies. Ik heb mezelf ook heel lang voorgehouden dat ik beter niet kon stoppen omdat ik dan nog gewoon avondjes kon smoken met hem. Maar ik merk dat het een heel stuk makkelijker is om er vanaf te blijven zonder mensen in je leven die ook veel smoken. Alhoewel ik zonder twijfel denk dat je ook prima dat soort contacten wel kan onderhouden, mits de ander het accepteert dat je wil stoppen.

Stitch

Newbie
Jammer dat hij je niet steunt. Zou je wel verwachten na 8 jaar vriendschap. Hopelijk beseft hij zelf (uiteindelijk) dat dit niet de juiste manier is en inziet dat zijn gedrag niet oké is. Zeker inderdaad apart voor iemand die in de verslavingszorg werkt

Neo-Shulginist

Badass junkie
Sorry hoor maar wat een droplul. Kennelijk moet 'ie zijn eigen verslaving flink goedpraten en heeft hij jou daarbij nodig. Klinkt mij giftig in de oren.

Ik heb ook blowvrienden maar toen ik laatst zei dat ik zeker een half jaar niks zou nemen toen juichten ze me toe, zeiden ze dat ze zelf eigenlijk ook wel zouden willen stoppen maar dat het nog niet lukte en vroegen ze heel voorzichtig of ik het dan erg zou vinden als zij nog wel blowden als ik erbij was.

Zo moeilijk is het niet om gewoon goed te reageren.

Tegen mijn vrienden heb ik trouwens gezegd dat ze vooral moeten doen waar ze zin in hebben en dat ik niet zo'n last had van zin in blowen. Wel ben ik een paar keer niet naar een bijeenkomst geweest omdat het slimmer was om risicovolle situaties te vermijden. Dan zeggen ze 'oh jammer!' en dan vinden ze het leuk als ik er een volgende keer wel bij kan zijn.

Als vriendschappen (veel) gecompliceerder dan dat werken dan zit het meestal niet zo goed.

Wat betreft jouw situatie: ik zou schouderophalend reageren op wat hij zegt. Jij hebt het goed begrepen en als die vriend van jou wat anders denkt, prima, maar wat jij denkt en doet is jouw pakkie an. Zo vermijd je een escalerend conflict maar ga je ook niet mee in zijn toxische afhankelijkheid. Als dat uiteindelijk betekent dat jullie uit elkaar drijven, dan waren er kennelijk niet zoveel raakvlakken behalve blowen. Jammer, maar zo loopt het leven wel eens.

Hkkabc

Newbie
Dat zijn inderdaad veel betere vrienden om mee om te gaan Neo. Ik heb uiteindelijk ook wel die schouderophalen-instelling aangenomen betreffende deze situatie. Toch fijn dat je het even van je af kan typen.

Voor wat betreft het stoppen met smoken, mochten er mensen meelezen die ook denken aan stoppen.. ik werk 40 tot 45u per week (ma-vr) en tijdens mijn smoke periode deed ik naast 't werken eigenlijk niks anders dan op de bank hangen. Vooral in deze tijd. Mocht je jezelf hierin herkennen, dit zijn de voordelen die ik er van ondervind:

-ik loop qua huishouden niet meer achter de feiten aan. Smoken belemmerde mij echt in actief zijn en dingen doen. Nu is het hele huis schoon, de was is altijd bij en ik kook weer voor mezelf, waar ik voorheen vaak eten bestelde. Dit is voor mij echt een hele fijne verandering en ook iets dat voldoening geeft.

-je wordt weer jezelf.. tijdens het smoken heb ik echt het gevoel dat m'n leven op automatische piloot stond. Tijd vloog voorbij en ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig gepresteerd in die 7 jaren. Ik heb dan wel een goede baan met vast contract, maar dat is eigenlijk ook mijn enige "overwinning" geweest in die periode.

-eten smaakt weer 10x beter.

-ik wil weer dingen ondernemen. Bij mensen op bezoek gaan (ook lastig nu, maar toch). Voorheen schuwde ik sociale contacten en leefde ik liever op m'n bank dan dat ik naar buiten ging.

-dromen zijn weer terug. Ik weet dat veel mensen dit als een afkickverschijnsel zien maar ik geniet er echt van om weer te dromen. Ook al zijn het super vage, doch half-realistische dromen.. echt heerlijk!

-werken en algemene activiteiten gaan echt een stuk beter. Ik onthoud meer. Ik verschaf meer werk dan voorheen (ik was absoluut nooit stoned op werk, maar toch merk je het) en ik geniet ook weer van m'n werk.

-je voelt weer emotie. Ook al is het na het stoppen een redelijke rollercoaster de eerste tijd qua mood swings, dit ervaar ik liever dan die automatische piloot.

-veel heldere state of mind
-adem is een stuk frisser
-ik bespaar nu 400eu in de maand. Leuk zakcentje. Dit is exclusief het geld dat ik bespaar op het niet meer zo vaak eten bestellen. Totaal per maand zal het rond de 500eu besparen zijn.

Het is voor mij echt die stap geweest om het een dag te proberen om niet te smoken. Als je eenmaal die eerste dag door bent dan is de 2e dag al een stuk makkelijker omdat je op dat moment al bezig bent met stoppen. Die eerste stap was het moeilijkst. Ik ben redelijk lui aangelegd van mezelf en als ik dan cravings had voor een joint die eerste dagen, dan hoefde ik in principe alleen maar het volgende tegen mezelf te zeggen: "het enige wat je moet doen om te stoppen is niks doen.. hoe makkelijk is dat?". Niet naar de shop gaan = niet smoken.

Laatst bewerkt:

Stitch

Newbie
Dat zijn inderdaad veel betere vrienden om mee om te gaan Neo. Ik heb uiteindelijk ook wel die schouderophalen-instelling aangenomen betreffende deze situatie. Toch fijn dat je het even van je af kan typen.

Voor wat betreft het stoppen met smoken, mochten er mensen meelezen die ook denken aan stoppen.. ik werk 40 tot 45u per week (ma-vr) en tijdens mijn smoke periode deed ik naast 't werken eigenlijk niks anders dan op de bank hangen. Vooral in deze tijd. Mocht je jezelf hierin herkennen, dit zijn de voordelen die ik er van ondervind:

-ik loop qua huishouden niet meer achter de feiten aan. Smoken belemmerde mij echt in actief zijn en dingen doen. Nu is het hele huis schoon, de was is altijd bij en ik kook weer voor mezelf, waar ik voorheen vaak eten bestelde. Dit is voor mij echt een hele fijne verandering en ook iets dat voldoening geeft.

-je wordt weer jezelf.. tijdens het smoken heb ik echt het gevoel dat m'n leven op automatische piloot stond. Tijd vloog voorbij en ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig gepresteerd in die 7 jaren. Ik heb dan wel een goede baan met vast contract, maar dat is eigenlijk ook mijn enige "overwinning" geweest in die periode.

-ik wil weer dingen ondernemen. Bij mensen op bezoek gaan (ook lastig nu, maar toch). Voorheen schuwde ik sociale contacten en leefde ik liever op m'n bank dan dat ik naar buiten ging.

-dromen zijn weer terug. Ik weet dat veel mensen dit als een afkickverschijnsel zien maar ik geniet er echt van om weer te dromen. Ook al zijn het super vage, doch half-realistische dromen.. echt heerlijk!

-werken en algemene activiteiten gaan echt een stuk beter. Ik onthoud meer. Ik verschaf meer werk dan voorheen (ik was absoluut nooit stoned op werk, maar toch merk je het) en ik geniet ook weer van m'n werk.

-je voelt weer emotie. Ook al is het na het stoppen een redelijke rollercoaster de eerste tijd qua mood swings, dit ervaar ik liever dan die automatische piloot.

-ik bespaar nu 400eu in de maand. Leuk zakcentje. Dit is exclusief het geld dat ik bespaar op het niet meer zo vaak eten bestellen. Totaal per maand zal het rond de 500eu besparen zijn.

Het is voor mij echt die stap geweest om het een dag te proberen om niet te smoken. Als je eenmaal die eerste dag door bent dan is de 2e dag al een stuk makkelijker omdat je op dat moment al bezig bent met stoppen. Die eerste stap was het moeilijkst. Ik ben redelijk lui aangelegd van mezelf en als ik dan cravings had voor een joint die eerste dagen, dan hoefde ik in principe alleen maar het volgende tegen mezelf te zeggen: "het enige wat je moet doen om te stoppen is niks doen.. hoe makkelijk is dat?". Niet naar de shop gaan = niet smoken.
Wat een positieve dingen! Goed dat je dit verteld voor anderen die deze positieve dingen nog niet ervaren/zien

Dit klinkt echt zo herkenbaar haha. Ik had het zelf kunnen typen.

Ik ben zelf nu ruim 5 weken gestopt en moet zeggen ik nu wel vaker moeilijke momenten heb dan de eerste 3 weken. De stemmetjes van "ach, een keertje kan wel je bent al zo goed bezig" en "wat maakt die ene keer nou uit" komen steeds vaker in mijn hoofd voor. Echter weet ik nu dat dat vanzelf verdwijnt, en je gewoon je kop moet verzetten en aan andere dingen moet gaan denken

Ik wil je echt aanraden sterk te blijven op die momenten. Uit ervaring weet ik dat het stemmetje vanzelf weggaat, en als je er wel aan toegeeft je zo weer terug bij af bent.

Succes kerel!

TripJess

Bewuste gebruiker
Absurd, echt absurd. Man je mag trots zijn op jezelf en ookal is het 8 jaar soms is het tijd om mensen achter je te laten, zoek nieuwe vrienden komt goed!

EJuice

Newbie
Wat slecht zeg! Je vrienden zouden er voor je moeten zijn achter de beslissingen die jij neemt als jij weet dat het dan beter met je gaat op dat moment. Genoeg mensen die het gezellig hebben op een biertje gelukkig!

Proost en houd vol!

Hkkabc

Newbie
Bedankt voor de reacties mensen!

Kleine update: inmiddels 3 weken gestopt. Gaat me eerlijk gezegd wel makkelijk af nu om niet te roken/smoken. Denk er al nauwelijks meer aan. Verder al van 2 verschillende mensen gehoord dat ik er beter uitzie dan voorheen. Ben er zelf niet echt bewust van dat ik er nu anders uitzie, maar kan geen toeval zijn, haha. Overigens heb ik er ook al meer dan vrede mee dat de desbetreffende persoon in mijn originele post geen deel meer uitmaakt van mijn leven!

Verder gewoon heel erg tevreden met alles op dit moment. Zeker een goede beslissing geweest voor mezelf om er mee te stoppen!

Laatst bewerkt:

Syl

Badass junkie
Wauw dat is zeer zeker geen echte vriend..
Een echte vriend zou vragen of hij iets voor je kan betekenen.
Aangeven dat hij het vervelend vind dat je niet goed in je vel zit.
En je steunen bij het behalen van jouw doelen.
Dit klinkt inderdaad puur en alleen als dat hij iemand zoekt om mee te gebruiken.
Soms kun je je enorm vergissen in mensen waarvan je dacht dat het je vrienden waren.
Knap dat je met je doel bezig blijft en hem uit je leven hent gebannen.
Houd vol je bent super goed bezig..!! 💪😘

MetalGuy

Wijs gebruiker
Lees het verhaal nu pas. En inderdaad, dat zijn geen vrienden. Je bent lekker bezig. Keep it up! 💪🏼

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Maar goed, toen hij de insinuatie maakte om dan misschien niet meer af te spreken heb ik daar ook meteen gebruik van gemaakt. En sindsdien niet meer gesproken ondanks dat hij nog wel contact heeft proberen te zoeken.

Dat heb je goed gedaan! Een vriend die je niet ondersteund in deze wijze beslissing en je probeert over te halen om toch weer een jointje op te steken IS GEEN VRIEND!!
Mijn vrienden vragen altijd of ik het bezwaarlijk vindt als ze een jointje willen roken in mijn gezelschap. Ik heb nooit bezwaar als we buiten zijn en dat komt vaak de vraag of ik er ook mee wil smoken. Heb ik er op dat moment geen zin in dan is dat geen enkel probleem, sterker nog ze vrage vaak nogmaals of zij er wel eentje mogen opsteken en of ik echt geen bezwaar heb!
Hou vol!!!

Mrloverdj

Bewuste gebruiker
dat zijn geen vrienden. Ook geen gebruikersvrienden.
gewoon gebruikers die drugs gebruiken ėn jou daarvoor willen gebruiken

De Zandman

Badass junkie
Ik heb al vaker gezegd:
Als je uit een verslavingsscene wil stappen, dan moet je afscheid nemen van al die zgn. vrienden uit die scène. Het enige, wat deze mensen doen is proberen om je weer terug te zuigen in hun wereldje van gebruiken en zoveel mogelijk te profiteren.
Weg met deze "vrienden" want je hebt er helemaal niets aan.
Om vol te kunnen houden is deze mensen en deze gelegenheden volledig te vermijden, toch wel een must.
Want jij bent niet meer " gezellig" en " jij hoort er niet meer bij als je niet meedoet"..
Je bent prima op weg!
Jij komt er wel!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan