1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Straffen bij rijden onder invloed van drugs

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door strafrechtzaken.nl, 17 jul 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. strafrechtzaken.nl

strafrechtzaken.nl Strafrechtadvocaat Professional

Voor rijden onder invloed van alcohol zijn al jaren richtlijnen (van het Openbaar Ministerie) en oriëntatiepunten voor straftoemeting (vanuit de rechtspraak). Voor rijden onder invloed van drugs is er sinds 2017 een richtlijn van het Openbaar Ministerie. In 2019 heeft het gerechtshof Den Haag oriëntatiepunten gegeven voor straffen voor rijden onder invloed van drugs.

Hierbij een (kort) overzicht van de straffen voor rijden onder invloed van drugs.

Richtlijnen van het Openbaar ministerie:
    • Enkelvoudig gebruik drugs: € 850,00 geldboete en 6 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
    • Combinatiegebruik drugs: 60 uren werkstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
    Oriëntatiepunten vanuit de rechtspraak:

1ste keer, geen recidive:
    • Enkelvoudig gebruik: €850,00 geldboete en 6 maanden voorwaardelijke rijontzegging.
    • Combinatiegebruik alcohol en drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.
    • Combinatiegebruik drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

Recidive of gevaarzetting:
    • Enkelvoudig gebruik: €850,00 geldboete en 6 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
    • Combinatiegebruik alcohol en drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
    • Combinatiegebruik drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk

Meer informatie kunt u vinden in de onderstaande uitspraken:
    - https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:921
    - https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:924
    - https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:925

2. Legio Patria Nostra

Legio Patria Nostra Bewuste gebruiker Donateur

Boem, pats...dat is geen kleinigheidje!

Aan de ene kant, als je besloten hebt om toch maar te gaan rijden, en je wordt gesnatst, dan kijk je tegen een flinke aderlating aan. Een hèle flinke!

Aan de andere kant , je kunt het domweg niet meer maken.
    Niet zozeer voor jezelf, maar voor die ander(en) die net op het verkeerde moment op dezelfde plaats was als jij, toevallig óók deelnam aan het verkeer, en die aldus pech gehad heeft, als jij deze persoon(en) aangereden hebt.
    Ik denk dat je jezelf dit nooit vergeeft, al helemaal bij een ernstig ongeval...
    Die drankzaken, dit is niet nieuw, integendeel.
    Als je ooit eens op de publieke tribune van de kantonrechter gaat zitten, en je ziet, en hoort hoe ontstellend veel mensen nog altijd menen , dat zij ondanks hun gebruik uitstekend konden autorijden en dat dus ook deden, voor het hekje komen te staan....bij bosjes!
    Nota bene, ikzelf ben beslist geen heilige op dit gebied.
    In mijn alcoholische tijd heb ik meermalen ontzettend veel mazzel gehad.
    Nu, tegenwoordig, ik rijd niet als ik onder invloed ben.
    Niet voor mij zelf, maar voor die ander.

Laatst bewerkt: 19 jul 2019
    De Dunne en PsyTekZ vinden dit leuk.
  3. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Ik ben het er allemaal helemaal mee eens hoor behalve dat als ik de hele week heb geblowd en ik rij de volgende dag nuchter door de straten dat ik dan toch teveel thc in mijn bloed heb en dan toch het haasje ben.

Slap excuus maar zeg het toch.. De eerste 5 jaar van mijn rijbewijs heb ik meer stoned achter het stuur gezeten dan nuchter. Ja stom ik weet het. In die 5 jaar heb ik 3x door mij toedoen ongelukjes gehad. Geen lichamelijk verwondingen bij mezelf of de tegenpartij gelukkig dus ging vaak meer om blikschade. Deze 3x gebeurde mooi wel toen ik nuchter was. Terwijl ik dus in die jaren meer stoned als nuchter achter het stuur zat. Nogmaals zeer slap excuus maar ik was toen echt veiliger stoned dan nuchter. Ik was nuchter namelijk nogal chaotisch in mijn hoofd en niet als ik geblowd had. Nogmaals slap excuus maar toch... Nu rij ik nooit meer als ik stoned ben hoor trouwens.

Portobello vindt dit leuk.
  4. Legio Patria Nostra

Indertijd reed ik vaak naar Nijmegen om te feesten in Roosje.
    De terugreis ging vaak behoorlijk stoned.
    En toch zei een knaap die altijd met mij meeging, dat ik heel rustig en heel recht deze terugreis reed...
    In die tijd was er wel veel, veel minder verkeer en rijdend met een Eendje was scheuren er óók beslist niet bij, maar toch.
    Je moet niet rijden als je onder invloed bent.
    En ieder een weet dat.
    Maar toch....

5. Portobello

Portobello Belezen gebruiker

ADHD-ers mogen ook met Ritalin op rijden van het CBR...dus.

Maar goed ik ben geen heilige, ik rijd zelf nooit maar vaak zat met een bezopen iemand meegereden of mensen bezopen in de auto zien stappen.

En wat denk je van al die lui die met allerlei kalmeringsshit rijden. Dat is ook niet afgebroken als je 's avonds een valium neemt.

6. Legio Patria Nostra

Nee. Idd.
    Even een stukje wetskennis:

Hij, die als bestuurder van een motorvoertuig deelneemt aan het verkeer, terwijl hij onder invloed verkeert van een ---en nu komt het-- stof, waarvan hij wist, of kon weten dat deze de rijvaardigheid kan beïnvloeden , wordt gestraft met enz enz. Het stuk wegenverkeerswet waarin dit staat, is artikel 8.
    We zien dus, dat het beslist niet alleen maar om alcohol of cannabis, mdma enz gaat.
    Het betreft domweg a l l e stoffen die dus die rijvaardigheid kunnen beïnvloeden .
    Dus óók medicijnen die sederend werken!
    De mogelijkheden van het vaststellen van al deze verschillende stoffen, die worden steeds beter.
    En daar komt nog bij, dat wanneer een bevoegd opsporingsambtenaar (politie) ook maar een klein vermoeden heeft, dat de chauffeur iets gebruikt heeft, deze ambtenaar a l t i j d de bevoegdheid kan uitoefenen om hier uitsluitsel over te krijgen.
    Een slingerend voertuig, allé dat is vrij simpel, maar dat kan dus óók al, als iemand vreemd gedrag vertoont, of bloeddoorlopen ogen heeft. Of, afwijkende pupillen heeft.

Wat vinden we ervan, die verbeterende technologie om te kunnen opsporen, of vinden we " Dit niet zo leuk"?
    Ikzelf heb er geen moeite mee.
    Ik ben eens aangereden door een stevig dronken zijnde GAK arts, en dat heeft me een hoop ellende opgeleverd.
    En daar kan je, als toevallige passant, hele maal niets aan doen.
    In een seconde tijd verandert er enorm veel.
    En soms betaalt deze passant de hoogste prijs. Nou daar word je niet blij van!
    Naast een heleboel geld kwijt, heb ik er blijvend letsel aan overgehouden.
    Nee. Ik vind het prima.
    Pakken, die lui.

7. lampenkapje

lampenkapje Bewuste gebruiker

Maar, hoe zit het ermee als je fanatiek blower bent (iedere dag een joint savonds) en je de volgende dag (nuchter) in je auto stapt maar het thc nog wel in je bloed en speeksel (?) te vinden is?
    Hoe zit dat dan? Wordt daar rekening mee gehouden met bepaalde gehaltes? @strafrechtzaken.nl

Mezelf vindt dit leuk.
  8. De Dunne

De Dunne Badass junkie

@lampenkapje , nee daar wordt geen rekening mee gehouden. Ze meten de hoeveelheid thc wat er nog in je zit. Als je dagelijks blowt ben je wettelijk gezien dagelijks onder invloed en na dagelijks blowen kan het wel 3 weken of langer duren eer die speekseltest weer negatief uitslaat. Soms nog langer hoor ik wel.

9. lampenkapje

Ja daar ben ik mij bewust van. Betekend dat dat ik moet stoppen met auto rijden? Of moet stoppen met blowen?

10. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Hahaha die keuze is aan jou.

11. Legio Patria Nostra

Het al of niet strafbaar onder invloed rijden hangt niet alleen af van of er wel of niet een verboden stof aanwezig is in het bloed, of speeksel, nee, dat hangt af van de concentratie ervan.
    Voor alcohol is dat 230 ugl of 0,5 promille, voor cannabinoiden is dit 50 microgram.
    En idd. Cannabis is een stof die ontzettend lang aanwezig blijft. Dat duurt enkele weken!
    Als je een fervent blower bent, dan zitten die cannabinoiden opgeslagen in je lichaamsvetten. En deze worden zeer langzaam weer afgegeven..
    Van belang kan zijn om te weten, (als je dan zonodig moet gaan rijden onder invloed zijnde) dat een bloedproef of ademanalyse binnen een bepaalde tijd door een daartoe bevoegde opsporingsambtenaar moet worden afgenomen, en, in geval van een bloedproef, door een arts!
    In geval van alcohol moet die bloedafname binnen 1 1/2 uur zijn afgenomen.
    Daarna telt hij niet meer....alhoewel terugrekenen mogelijk is omdat precies bekend is hoe snel het lichaam de alcohol afbreekt.
    En nou komt het
    In geval van drugs, moet die bloedafname binnen een veeeeel kortere tijd zijn afgenomen!! Ik neem, binnen een half uur al.
    Dit, omdat van deze drugs juist niet bekend is hoe snel deze worden afgebroken, en de opsporingsdiensten moeten er zelf maar voor zorgen dat een en ander op tijd, en volgens alle regels gebeurt!
    Het is duidelijk dat als een en ander niet volgens de regels gaat, er vrijspraak volgt!

Maar, om alle soesa te voorkomen, moet je gewoonweg niet rijden als je iets genomen hebt.
    Je krijgt een onnoemelijke hoop ellende over je heen als het fout gaat.
    En iedereen weet dit toch.

12. lampenkapje

Ik rijd niet als ik gebruikt heb. Ken er veel die het wel doen maar ik absoluut niet, principekwestie.
    Echter zal er in mijn lichaamsvet wel THC aanwezig zijn, ondanks dat ik niet gebruik voor ik moet rijden (zit minstens een nacht slapen tussen, zo’n 10 uur minimaal) waardoor ik dus alsnog de sjaak zou zijn..

Mezelf vindt dit leuk.
  13. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

En dat vind ik niet terecht!

Portobello en lampenkapje vinden dit leuk.
  14. strafrechtzaken.nl

strafrechtzaken.nl Strafrechtadvocaat Professional

Strafrechtelijk gezien blijf je boven de grenswaarde (indien van toepassing). Indien de grenswaarden zijn overschreden heb je strafrechtelijk een probleem. Daarnaast kan het ook negatieve gevolgen hebben met betrekking tot het CBR (constatering drugsmisbruik).

lampenkapje vindt dit leuk.
  15. lampenkapje

Valt dit thuis eens te testen?

16. Legio Patria Nostra

Lijkt me vrij lastig.
    En...kostbaar.
    Dat doe je niet even met een huis tuin en boompje beestje uitrusting...

17. De Dunne

De Dunne Badass junkie

18. Legio Patria Nostra

De allerbeste test die ligt al klaar. Gratis!
    Bij jezelf. Niet drinken/gebruiken als je nog wil gaan rijden.
    Dat is natuurlijk een dooddoener,en makkelijk gezegd. Dat weet ik ook wel.
    En met alcohol is het óók nog eens zo, datje juist door die drank, er steeds meer van overtuigd raakt, dat je ondanks deze harddrug nog uitstekend kunt autorijden...
    En iedereen die tege ln je zegt geef je sleutels nou maar hier, wel, deze persoon die heeft het helemaal verkeerd, toch??

19. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Na beoordeling van een arts, en over dexamfetamine is het onduidelijk. Alleen al het melden van AD(H)D en zelfs autisme zorgt voor een berg gezeur bij het CBR zo merk ik op uit de ervaringen van mensen.
    Overigens vind ik het wel terecht dat deze groep wordt beoordeeld, om aan het verkeer deel te nemen moet je gefocused zijn en juist op diverse prikkels reageren (of deze juist negeren).

Over middelen die lang aanwezig blijven: ik vind dat de wet onderscheid moet maken tussen het aantonen van een middel en het vaststellen dat het invloed heeft op de rijvaardigheid. Dat bijv. THC een enorme biologische halfwaardetijd heeft en letterlijk dagen na consumptie in het bloed aanwezig kan zijn betekent niet dat iemand nog onder invloed is. Als dat wel zo is ben ik nieuwsgierig naar onderzoek dat dat aantoont.

שמש en Fenrir vinden dit leuk.
  20. Legio Patria Nostra

Dat laatste vind ik wel een goed punt.
    Ikzelf denk, dat er bepaalde waarden van concentratie in zijn algemeenheid zijn vastgelegd, en deze waarden zullen niet zómaar zijn vastgelegd.
    Daar moet toch een zeker onderzoek naar zijn gedaan. Waarom steeds die 50 microgram of 0,5 promille, nietwaar.. deze n hebben ze niet zomaar uit de duim gezogen.
    (Alhoewel....)
    Daarbij nog het feit dat de éne persoon er veel beter tegen kan, dan ee ander...
    Het lichaamsgewicht, ook deze factor is belangrijk. .
    Anyway.
    Gebruiken en/of drinken, vervolgens gaan rijden ..nee. niet doen.
    Als ik gisterenavond weer hoor dat er iemandvis aangehouden omdat hij na get doodrijden van een fietser na dar ongeval i s weggereden, en later blijkt dan dat deze automobilist stevig gedronken had, nou ja.
    Het zal je kind maar wezen, dat op die fiets zat...de dader zou toch een zeer zware pijp roken. Echt wel!

21. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

De proportionaliteit is totaal zoek in de strafmaat.

Cannabisgebruik in het verkeer is volgens uitgebreid onderzoek van het European Monitor Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) net zo gevaarlijk als een toegestane hoeveelheid alcohol: 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Een broodje eten tijdens het rijden, de radio instellen of langdurig kijken naar een reclamebord is allemaal ongeveer even gevaarlijk.

Drink je twee keer zoveel als toegestaan, wat de kans op een ongeval met 10 - 200 keer doet toenemen t.o.v. normaal, dan krijg je een geldboetetje van een paar honderd euro.

Maar als je een paar dagen na een joint nog positief test op THC dan moet je 6 maanden rijontzegging. Zelfs als je een medische verklaring hebt voor cannabisgebruik en zelfs als je apotheker zegt dat dat na 2 weken de rijvaardigheid niet meer beïnvloedt.

https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken

http://www.emcdda.europa.eu/publications/thematic-papers/druid_en

שמש, Fenrir, henkie2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  22. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Wauw, echt apart zullen we maar zeggen... Zo krom als een hoepel..

Mezelf, lampenkapje en Neo-Shulginist vinden dit leuk.
  23. Legio Patria Nostra

Acch....qua logica, proportionaliteit, subversionaliteit, betreffende deze kwalificatie op de Nederlandse wetgeving.
    Het is een zeer scheve en kromme bedoening allemaal.
    Juist dit maakt het met deze materie werken in de controle en handhaving hierop een wel buitengewoon frustrerende bezigheid....
    En hier om gaar er weleens wat fout.
    Met als mogelijk gevolg, dat er mensen, die eigenlijk achter de deur hadden moeten blijven, ineens tóch op straat komen te staan met alle ellendige gevolgen van dien.
    Het is werkelijk geregeld tenenkrommend!

24. henkie2

henkie2 Experimenterende gebruiker

Interessant artikel!

Ik vraag me soms af of die flapdrollen in onze overheid die deze hypocriete wetgeving verzonnen hebben ooit wel eens geblowed hebben :tonguewink:

25. Sorpresa

Sorpresa Experimenterende gebruiker

Ik geloof dat hier een en ander door elkaar loopt. Als je in een fuik rijdt, of aangehouden wordt dan wordt een speekseltest afgenomen. Pas als er aanleiding toe is kan een bloedtest als noodzakelijk gezien worden. Na gebruik van cannabis is de speekseltest doorgaans na 6-8 uur negatief.

Ja, super lullig voor de mensen die cannabis gebruiken met medische redenen, maar de reden van gebruik heeft geen invloed op de rijvaardigheid. De stof wel. En inderdaad, met voorgeschreven kalmerings- of slaapmiddelen mag je ook niet rijden. Evenals met zware pijnstillers. Daarom plakt de apotheek zo'n mooi sticker op het doosje.

lampenkapje en שמש vinden dit leuk.
  26. Neo-Shulginist

De apothekersorganisatie KNMP zegt al jaren dat medische gebruikers na een gewenperiode van twee weken gewoon weer kunnen rijden. Dat was ook opgenomen in het advies van een adviescommissie die de Tweede Kamer adviseerde over het al dan niet instellen van grenswaardes voor cannabis in het bloed van bestuurders. In dat adviesrapport stond dat je niet zo maar een harde grens kon trekken, juist vanwege de discrepantie tussen gewende gebruikers en niet gewende gebruikers, en dat als je die grens wel zo hard zou trekken, dat dan een grote groep mensen daar onevenredig nadeel aan zou ondervinden.

Toen kwam minister Steur, toch al bekend om zijn leugenachtige karakter, die niks liever wilde dan drugsmensen keihard straffen. Hij zag een gelegenheid om even snel die grenswaardes erdoorheen te fietsen, tegen het advies in.

Nu belooft het ministerie van Justitie al 2,5 jaar dat ze een uitzondering gaan regelen voor medische gebruikers maar dat is nog steeds niet gedaan.

Mezelf, lampenkapje en שמש vinden dit leuk.
  27. Neo-Shulginist

Het gaat mij ook meer om de onevenredigheid. Rijden onder invloed van alcohol is vele malen gevaarlijker dan rijden onder invloed van cannabis. Maar als je betrapt wordt op rijden onder invloed van cannabis ben je je rijbewijs (bijna) een jaar kwijt. Wordt je betrapt op alcohol dan krijg je een geldboetetje en mag je de volgende dag gewoon weer verder rijden.

Als er eenzelfde geldboete stond op rijden onder invloed van cannabis dan zou ik hier niet zo'n punt van maken. Maar de bestraffing is gewoon totaal uit balans. Dat heeft meer te maken met blowertjes pesten dan dat het met verkeersveiligheid te maken heeft.

Mezelf, gomega en lampenkapje vinden dit leuk.
  28. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Laatst bewerkt: 12 aug 2019
  29. De Dunne

De Dunne Badass junkie

שמש vindt dit leuk.
  30. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Bron!:tearsofjoy:

Nb: ik denk dat je je vergist met een urinetest. Ik sprak over de speekseltest.

Laatst bewerkt: 12 aug 2019
  31. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Het is ontegenzeggelijk waar dat er veel vooroordelen, onbegrip en intolerantie ten grondslag liggen aan wetten ten aanzien van drugsgebruik en in dit geval blowers. Ronduit discriminatie. Discriminatie op grond van ras, geaardheid of levensovertuiging is niet toegestaan. Maar discriminatie op grond van levensinvulling wel blijkbaar.

32. שמש

שמש Bewuste gebruiker

“Als de tijd dringt, probeer dan een flinke vette maaltijd te eten. Vetcellen kunnen namelijk THC absorberen en opslaan. Kort voor de test spoel je je mond met citroensap, azijn of een waterstofperoxide oplossing (0,3%). Er zijn ook commerciële producten op de markt die de THC in je speeksel maskeren. Ze werken echter maximaal een half uur. Hopelijk is dat genoeg, maar proberen kan geen kwaad.” https://www.royalqueenseeds.nl/blog-thc-speekseltest-alles-wat-je-weten-moet-n1039

Dus altijd een big mac en waterperoxide bij je dragen als je in de auto stapt. Wanneer je snel nog wat gaat opdrukken achter in de politie-auto op weg naar je urinetest, dan zit je helemaal geramt :tonguewink: En anders snel al je haren afscheren:
    https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/veelgestelde-vragen/drugstesten

33. Sorpresa

שמש vindt dit leuk.
  34. Sorpresa

Trouwens, dat er nog thc te detecteren valt is iets anders dan dat het nog boven de limiet zou zitten na 24u. We hebben het hier dus wel over twee verschillende dingen.

שמש vindt dit leuk.
  35. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Is waar! & Laten we hopen dat er inderdaad zo’n marge van 6-8 uur is, zoals in het artikel staat (zag deze cijfers ook op ‘drugsinfo’ voorbij komen). Dat zou beslist terecht zijn.

lampenkapje en Sorpresa vinden dit leuk.
  36. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Heb jij daar een bron van dan? Ik meen dat echt ergens gelezen te hebben.

שמש vindt dit leuk.
  37. שמש

שמש Bewuste gebruiker

In die links die ik boven plaatste staan wat gegevens geloof ik.

De Dunne vindt dit leuk.
  38. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Op dreef vandaag. Your source of canabis news:

Mezelf en Mindless vinden dit leuk.
  39. Legio Patria Nostra

Thc en limiet, de afbraak gaat bij ieder een anders qua snelheid.
    Bij alcohol is dit niet zo, en daarom is de termijn liggende tu
    Daarom moet er bij een positieve speekseltest binnen een half uur al, bloed zijn afgenomen, eea exact volgens de daarvoor vastgestelde regels.
    Bij alcohol loopt het afbraakschema bij Iedereen vrijwel gelijk.
    Dus kan er worden " teruggerekend" , en is de termijn liggende tussen constatering en adem analyse test of bloedafname aanzienlijk ruimer. (Lees: langer)

40. Legio Patria Nostra

We hebben het hier in dit topic over " rijden onder invloed", en dan met name THC als "invloed" middel.
    Ikzelf had de ervaring, dat autorijden na een paar joints te hebben gerookt, helemaal niet zo "erg gevaarlijk", en er is m.i. een groot verschil tussen de verschillende soorten middelen, waarvan je onder invloed raakt.
    Dat alcohol erg, erg link is, weten we allemaal.
    Je dénkt, of, je bent ervan overtuigd, dat die paar glazen helemaal niks uitmaken, en dat je wel degelijk rijden kunt, ook na een glas of 10 bier...
    Levensgevaarlijk dus. Ook voor die ander, die je ondersteboven rijdt. Dat weet iedereen.
    THC. Medepassagiers indertijd, die met mij meereden heen en terug van een avondje feesten in Doornroosje te Nijmegen, vonden van mijn rijstijl dat ik beslist geen gevaar op de weg was.
    Maar dat dit niet klopt, is wel duide5, want het reactievermogen daalt nogal in snelheid.
    Datzelfde geldt voor sommige medicijnen met dat gele stickertje.
    Maar hoe ligt de rij vaardigheid, bij een jarenlang gebruik?
    Ik denk, dat niemand dit precies weet.
    Daarnaast, elk lichaam gaat hier anders mee om, dus is een beoordeling van " hij was wel, of niet capabel achter het stuur" is onmogelijk om vast te stellen achteraf als het kalf in de put gesodemieterd is.
    Wat doet de overheid dus?
    Deze stelt na uiteraard der zaak een onderzoek een aantal criteria op.
    Vrij simpel, en voor iedereen helder.
    Er worden grenswaarden vastgesteld.
    Na constatering dat de bestuurder onder invloed van enig middel verkeert, wordt de concentratie ervan vastgesteld, een statistische waarde opgezocht, en pats boem, de rechter bepaalt wat er aan sanctionering moet worden opgelegd.
    Als je ooit eens op de publieke tribune van een kantonrechter gaat zitten, dan zal het je opvallen dat het aantal "drankrijders" nog altijd enorm hoog is. Zeg maar gerust gigantisch! En ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat rijden onder invloed tegenwoordig in de drukte van alle verkeer, echt niet meer kan.
    En als je (net als ik) eens aan den lijve hebt ondervonden hoe het is als je aangereden wordt door ie mand die apezat is, dan ben je na alle ellende daardoor veroorzaakt, radicaal van mening dat je niet moet rijden als je onder invloed bent . C'est ca!
    De bestraffing van dit rijden is toch wel wat zwaarder, dan zoals ik elders in dit topic gelezen heb, zijnde "een boetetje" en "even niet rijden."
    De boetes zijn best wel hoog vind ik , 1000 euro heb je zó, en een half jaar ontzegging van de rijbevoegdheid (of nog meer) óók.
    Ik vind dit terecht.
    Het zal je maar gebeuren! Ie mand anders in de prak rijden!.
    En nee, ik ben beslist de paus niet in dit gebied.
    Ik ben zelf een paar keer ontzettend goed weggekomen al rijdende en veel, veel te zwaar onder invloed verkerende.
    Eerlijk is eerlijk.
    Maar nu, heden ten dage?

Nee, beste mensen, niet rijden als je iets genomen hebt. Niet doen!
    De ellende van een ongeval met letsel voor juist die ander, die toevallig op de verkeerde plaats o p de verkeerde tijd aanwezig was, echt, het is onbeschrijfelijk.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...