1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Subutex: een aantal vragen, sta voor een probleem!

Discussie in 'Opiaten' gestart door Cigogne, 16 feb 2009.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Cigogne

Cigogne Experimenterende gebruiker

Hallo allemaal,

Ik zal even snel uitleggen hoe de situatie ligt en hoop echt dat er mensen met goede adviezen kunnen komen! B.v.d.

Ik ben sinds 3,5 jaar wonende/werkende in Frankrijk, erg leuke en leerzame tijd gehad, maar onderweg ook Heroine tegen gekomen. Ik heb gebruikt over een periode van ongeveer 1 jaar, wat begon als experimenteren eindigde vooral in een lichamelijke verslaving. Heb hulp gezocht bij een kliniek, en zit sinds augustus onder een subutex behandeling. Bevalt me erg goed, behalve een terugval die ik in Januari heb gehad.

Ik zit nu op 8mg subutex elke ochtend, dus is het een kwestie van afbouwen maar:
    Ik moet zeer onverwachts terug naar Nederland, over 1 week!!
    Mijn eerste idee was om meteen cold turkey van alles af te komen wanneer ik in NL ben, maar na mijn gesprek met mijn verslavingsarts heeft hij me het ten zeerste afgeraden.
    Hij zegt dat het een te heftige ervaring wordt, waarbij de hulp van een arts/ toezicht toch wel beter is.

Is dit zo? En hoe gaat het in NL met behandelingen aangaande Subutex?
    Wanneer ik in NL een arts ga zoeken heb ik het volgende probleem: hoe ben ik verzekerd??

Ik zit dus vol met vragen en hoop echt dat iemand mij kan helpen. Het liefst wil ik er echt vanaf en dus een week goed ziek zijn is niet erg, maar is dit mogelijk?

Dit is het wel even, ik wacht af op een behulpzame reactie.

Bij voorbaat dank, Cigogne.

2. ArieKanariE

ArieKanariE Bewuste gebruiker

weet je nog hoe ziek je werd toen je ziek werd van de bruin? .. dat is alleen maar de eerste dag .. de dagen erna ga je elke dag een beetje meer dood van de pijn ... ik begrijp die arts wel ..

Je haalt nml al veel spanning op je nek door weer naar nld te komen ( elke verhuidzing doet dat nu eenmaal) en dan gelijk koude kalkoenen een handje gaan geven ( waar je eigenlijk al je aandacht voor nodig hebt en echt nix extra bij kunt hebben, mentaal gezien ) is niet iets wat mij ook al te slim lijkt ...

probeer eens te googlen op CAD nederland, boumanhuis of jellinek ... daar kun je info aanvragen over een vervolg van je behandeling die je in frankrijk gestart bent ... mijn ervaring is dat ze niet zo heel moeilijk zijn, maar das al erg lang geleden ... toen bestond subutex nog niet eens geloof ik ...

Qua verzekeringen weet ik nix, maar ik weet wel dat de gemiddelde junk hiero ook bij het CAD of jellinek loopt en die hebben echt geen verzekering hoor :wink:

sterkte :) ik hoop dat je het volhoudt om in nld er ook vanaf te blijvn

:rock: :wave:

3. Cigogne

Dank voor je snelle reactie.

Ik weet dat dit een pittige tijd gaat worden, maar zoals je zei: ongeveer 1 week, klaar toch?
    Nu zei mijn arts dat het een kwestie van weken is, met ups and downs zeg maar. Ik sta hier wel van te kijken, want wist niet dat dat met Sub zo gaat. Ik hoop dat dit niet waar is en er met een week helemaal mee klaar te zijn. Ook voel me ik me goed en acht de kans zeer klein dat ik in NL nog naar bruin ga zoeken.

4. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Wel een behoorlijk stressy situatie om zo plotseling vanuit 'La douce France' naar dit kikkerlandje te moeten verhuizen. Als ik jou was zou ik even al je aandacht op je verhuizing richten en alles wat daarbij komt kijken. Dan kun je hier rustig verder afbouwen als je gesetteld bent. Dat vergroot denk ik de kans dat het allemaal goed gaat komen... en daar doe je het toch voor :)

Ik heb geen enkele ervaring met Subutex verstrekking hier, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Wel kan ik je misschien op weg helpen met je vraag over de ziektekostenverzekering. Sinds een aantal jaren is iedere inwoner van Nederland verplicht een zorgverzekering af te sluiten bij één van de zorgverzekeraars in NL. Voor het basispakket gelden geen toelatingseisen, dus iedere verzekeraar zal je, ongeacht je leeftijd of gezondheidstoestand, moeten accepteren.
    Je moet een zorgverzekering afsluiten binnen 4 maanden nadat je in NL bent komen wonen, anders krijg je een boete en moet je zelf opdraaien voor alle medische kosten.

Voor een overzicht van alle verzekeraars hier de volgende link:
    http://www.kiesbeter.nl/algemeen/default.aspx

Op deze site kun je ook veel info vinden over verhuizingen binnen de EU en zorgverzekeringen en kun je aanvraagformulieren downloaden:
    http://www.buitenland.cvz.nl/

Ik wens je heel veel succes en sterkte....en... stay clean!
    :wave:

5. ArieKanariE

het gevoel dat je doodgaat s na een week wel over met heroine als je niet te lang en teveel gebruikt hebt.... helaas zijn middelen als methadon en in mindere mate ook subutex en co vrij lang werkende opiaten, handig om mee af te bouwen, nog rotter om cold turkey mee te stoppen, met dus een langere en heftigere ontwenningsperiode ... met heroine was het doodgaan een week bij mij, daarna werd de pijn minder ... rot en brak voelen, diarree, buikpijn en niet/amper slapen duurde een maand ongeveer ..

met methadon werd dat verviervoudigd!in lengte en intensiteit ... subutex ken ik niet, maar als je arts zegt weken, dan zou ik uitgaan van maanden ... mijn ervaring met artsen is dat ze best weten wat ze doen, soms, maar dat er maar heel weinig zijn die echt weten wat ontwenningspijn is ...

ik zou het anders bekijken als ik jou was :) .. je zegt dat je je nu goed voelt en nu geen cravings hebt.. op de korte termijn is dat altijd het belangrijkste maar uiteindelijk wil je dat ook op de lange termijn ? toch? ..
    wat denk jij dat er gebeurd als je cold turkey gaat en dat duurt echt langer dan een week :) geloof me ..
    behalve dat je ziek word, weet je ook het medicijn .. namelijk opiaten ... en je geest en wilskracht zijn niet zo sterk aan het begin van je koude kalkoen hoor ...
    Ik zou het risico niet eens willen nemen om cold turkey te gaan als ik me echt goed zou voelen met de substitutie, zeker met de gedachte dat je dat op je gemakje af kan bouwen en dat zal al rot genoeg zijn .

Waarom intens lijden ( je bent al eens hervallen, dus je weet hoe snel dat kan gaan ) als je nu nergens last van hebt ... persoonlijk lijkt het mij heel erg veel wat je op je hals haalt als je in een keer zou stoppen met sub als je in nld komt. stoppen met de sub is natuurlijk altijd wel het einddoel ..

maar kom je liever volgend jaar voor altijd op dat einddoel of over een maand en dat je over twee maanden omdat het toch teveel bleek alles bij elkaar, weer halverwege bent door een terugval? .. niet vergeten dat je pas weet als het teveel is als het te laat is :wink:

succes en bienvenue a les pays-bas binnenkort dan maar :) ( eindelijk na twee jaar frans op school en tien jaar de ellende ervan proberen te vergeten kon ik dan toch een frans regeltje tiepen :tearsofjoy: )

6. Cigogne

Bedankt allebei voor de reacties, stel het erg op prijs!

Het is dus duidelijk dat een cold turkey van Sub niet met een week voorbij is... Maar is het ook gevaarlijk dit te doen? Zeg maar, of je echt lichamelijke risico's kan lopen tijdens het afkicken?

De reden waarom ik dit zo doorvraag, is het feit dat ik dus volgende week naar NL ga, met als doel in september weer te verkassen naar een ander land. Dit zou ik heel graag, of bijna zelfs wel moeten, zonder nog aan de Sub of andere vervanging te zitten willen doen.

Zoals ik eerder heb gemeld, is deze verhuizing echt heel onverwachts en heb ik geen tijd tot voorbereiden/nadenken gehad. Ik zit dus met een hoop dingen die normaal zijn bij een verhuizing, en ook nog die Sub waar ik graag met een paar mnd vanaf ben.

Ik zal sowieso contact opnemen met de door jullie gegeven tips aangaande de ziektekosten verzekering en die verslavings instanties in NL, daarvoor nogmaals dank!

Als er nog meer kennis ter hande is, kom ermee, ik kan elke tip gebruiken.
    Graag zou ik meer willen weten over die cold turkey; is het echt heel onverstandig of toch te doen in mijn situatie.

Ik hoor het wel!

MVG, Cigogne.
    En Arie, je bent die Franse ellende toch niet vergeten! :tearsofjoy:

7. ArieKanariE

toen ik tien jaar geleden voor het eerst afkickte ( eerste keer dat het lukte, na wat mislukte methadonprogramma's) na een jaar of vijf aan de heroïne te hebben gezeten, heeft het me na die eerste hel maand, nog zo'n 4 maanden gekost van anabolen vreten, zonnebanken en sporten voordat ik überhaupt weer op een mens leek .. was natuurlijk ijdelheid, maar goed eruitzien is ook goed voelen :) ( woog toen ik aan de bruin zat op mn 20e nog 50 kilo, voor ik begon 100 op 1.85 m :confused: )

toen ik bij mn huisarts kwam en het vertelde, was zijn reactie : jongen het had je dood kunnen zijn. Er zijn dus gevallen bekend waar mensen doodgingen door de stress die afkicken op hun lichaam bracht, dit zijn wel de uitzonderingen, degenen die al flink vertiefd waren, maar het kan dus ... het kan je veel meer kosten dan dat je wil of dan dat het oplevert :wink:

ik ben geen arts, dus ik kan in het geheel niet beoordelen hoe dat voor anderen geld, maar de drie keer dat ik af moest kicken, kon ik drie keer alleen afkicken, er kon absoluut niets anders bij waarmee ik me bezig moest houden.
    De laatste keer heb ik heel snel methadon afgebouwd, was een korte terugval :wink: en ben er niet/net niet ziek van geweest, maar nog steeds trok het een enorme mentale belasting op mij en degenen op me heen ..

sterker nog nu een jaartje later kan ik oprecht zeggen dat dat me mn huwelijk gekost heeft .. die ene maand snel methadon afbouwen.... zo'n sterke wissel legt afkicken op iemand en zijn omgeving .... moet je nagaan hoe erg het zal zijn door cold turkey af te kicken :)

het kan, als je een tijd mentaal sterk kan zijn en kan wachten tot de pijn overgaat. maar onderschat dat niet . .. de 4e dag ga je zo erg dood van de pijn dat je nergens anders meer aan kan denken en dan realiseer je je van shit dit duurt nog maanden, dat breekt veel mensen, ik ken er zat die aan medicijnen verslaafd waren of alleen aan methadon die cold turkey gingen en de eerste de beste junk aanspraken die ze zagen waar ze heroïne konden kopen, terwijl ze niet eens wisten hoe ze het moesten gebruiken ..
    dat zegt heel veel over de staat waar je in bent op dat moment ... veel mensen die gaan afkicken onderschatten dat.

Er is niemand die kan zeggen of je het zelf kan, maar ervaring leert dat er maar heel weinig zijn die het zelf lukt.
    Ik kan het je dus echt niet vertellen cigogne. Misschien kun je aan je huidige arts, die kent je het langst tenslotte ( hoe is dat eigenlijk met verslavingszorg in frankrijk, erg anders dan hier? ) vragen of het mogelijk is om die 8 mg sub af te bouwen in het tijdsbestek dat je in nld hebt. hij kent je lichaam en je mentale instelling tenslotte en hij weet hoe sub af te bouwen is ...
    Ik weet nix van sub en bupe en dat soort middelen af om daar iets over te kunnen zeggen.

sterkte :)

8. Cigogne

Nou ik begrijp dus goed dat ik mijn borst nat kan maken. Om op je vraag terug te komen: ik ben onder behandeling sinds augustus afgelopen jaar, na een periode van ongeveer 1 jaar gebruikt te hebben.
    Relatief korte tijd dus, maar intensief genoeg.

Wat klote trouwens van je huwelijk man, echt balen, maar iig geval ben je afgekickt toch?

Ik heb een best drukke en intensieve carriere, waarvoor ik dus hier in Frankrijk ben (vak mag je raden :) ), en ook weer in september voor vertrek(land hou ik een beetje geheim, maar is ook niet belangrijk). Ik wou dus graag profiteren van de komende tijd hier in een keer vanaf te komen. Ga dus volgende week naar NL, waar ik een tijdje bij moeders verblijf. Het lijkt me echt de beste manier, alleen wanneer het mogelijk is natuurlijk!

Ik zal sowieso contact opnemen met Jellinek, en met een NLdse arts, maar hou wel graag deze mogelijkheid open. Heb er echt een maand voor over, en nu is het echt het enige moment dat ik een maand heb!

Wat jij vertelde over je lichaamsgewicht toen je gebruikte, gaat voor mij niet op. Ik zit nog goed op gewicht aangezien ik niet over lange tijd gebruikt heb. Ik ga zeker je advies opvolgen een arts te raadplegen, ik zal niet onbezonnen mijn moeder met grote zorgen opzadelen.

Verder hoor ik graag van ervaringen van iemand met Sub, het zal/kan inderdaad veel verschillen qua afkick met Metha.

Trouwen Arie, die versnelde afbouw (en ja ik heb goed begrepen wat de gevolgen uiteindelijk waren), is dat misschien niet een goed idee?

Ben benieuwd, tot snel.

Mvg, Cigogne.

9. ArieKanariE

ik zou nooit maar dan ook nooit overstappen van sub naar meet ... met methadon is echt nog nooit iemand echt geholpen .. ze hebben niet voor niets sub en naltrexon enzo uitgevonden nadat meet al 15 jaar gegeven werd .. met heel weinig succes oo0k nog eens ( meeste mensen aan de methadon blijven bijgebruiken omdat dat niets doet aan de trek in drugs, sub en co schijnt die trek wel te dempen.. en met meet is de enige manier van afbouwen die ik ken ..

en ik ben afgekicked ja :) van drugs en van mn vrouw :mrgreen: ( haar beste keus uit mijn leven :) ) maar ja ben wel eerder afgekicked geweest .. tot nu toe nooit langer dan 6 jaar ... dus moet nu nog op zijn minst 5 jaar wachten voor ik kan zeggen ben afgekicked

volgens mij was de eend een lid hier die veel van sub en co afweet, maar heb ik al een tijdje niet gezien geloof ik .

AkA

10. Cigogne

NEEEEE! Dat bedoelde ik ook helemaal niet!

Ik doelde op de "versnelde afbouw". Dat kan misschien met Sub ook. Misschien is dat een oplossing.
    Ik lees al een tijdje op dit forum, en ben de naam speeseend al eens tegen gekomen, die bedoel je toch?

Verder heb ik net gegoogled op jouw tips, helaas zonder uitkomst:
    Jellinek zit in een regio waar ik niet in zit.
    Op CAD NL, kom ik op andere dingen uit behalve dit onderwerp, en boumanhuis was hetzelfde probleem als Jellinek.

Ik weet t even niet, maar er is vast wel wat te vinden...

11. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Persoonlijk zou ik het liever rustig afbouwen met een grote kans op blijvend resultaat, dan versneld met een grotere kans op terugval. Dan ben je weer bij af namelijk en dan ben je per saldo geen moer opgeschoten...alleen de frustratie is dan gestegen...

Ik lees hier veel verhalen in dit subforum van mensen die versneld opiaten (of vervangers) hebben afgebouwd en daar later spijt van hebben. Het spreekwoord "haastige spoed is zelden goed" lijkt wel te kloppen als het gaat om afbouw van een opiaatverslaving :cry:

Maar goed, ieder mens is anders en de uitzondering bevestigt soms de regel :wink:

Waar de één jaren over doet, kan de ander in één of een paar maanden. Belangrijkste is dat het je gaat lukken, het tempo lijkt mij dan niet zo belangrijk...

In welke regio van het land ga je wonen als ik vragen mag? Dan heb je meer kans dat iemand hier op dit forum weet waar je dan wel terecht kan....

A bientôt, bien à vous.

12. Cigogne

Ja Sarori, daar heb je gelijk in, weet ik. Het zal inderdaad beter zijn rustig aan te doen en langzaam af te bouwen. Het is nou eenmaal ook zo dat ik in totaal denk ik 6 mnd heb dit te realiseren, ivm een volgende verhuizing naar buitenland. Ik luister goed naar jullie en laat me ook goed adviseren door een huisarts, dus ik wacht het even af.

Ik ga naar het noorden toe, om op je vraag tekomen, en heb ondertussen ook al contact gehad met het VNN. Ik belde rond 17hrs en dus werdt me verteld het morgen weer te proberen. In ieder geval zeiden ze dat ze me zeker kunnen helpen met een en ander.

Ik hou nog altijd de mogelijk open een cold turkey te doen, alhoewel ik steeds meer besef dat dat zwaar wordt.
    Afwachten dus, ik moet nu weer naar mn werk, dus ben er vanavond laat weer. Even de tijd rustig na te denken!

Gr Cigogne,
    En bedankt nog voor je reactie!

13. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Kort gezegd; je kan in een bijzonder rap tempo van de Buprenorfine afkomen. Het is niet - vrijwel niet verslavend. De eerste mg. moet vrij simpel gaan. Zorg voor voldoende lichamelijke afleiding en je zult na twee dagen al op vier mg. kunnen staan.

Die laatste paar mg. zijn voor mij psychisch erg zwaar. Maar uiteindelijk zeker wel te doen. Nu zit ik op 0,2 - 0,4 mg. per dag. Soms met meer dan vier-en-twintig uur tussen de laatste dosis.

Nee, Benzo's vond ik lichamelijk vele malen rotter, bij het minderen / stoppen.

Waarom kan je niets regelen met je arts in Frankrijk? Normaal gesproken is veel mogelijk (meer meekrijgen, op laten sturen)

Nou, good luck to you!

Eend

14. ArieKanariE

dat had ik met meet ook inderdaad eendje :)
    offtopic :)
    begon op 150 mg en een 3 weken later zat ik op 1pil van 5 mg per dag.. het was op het randje van ziek zijn elke dag, maar zo zie je dat er veel mogelij k is ... áls het tijd ervoor is :wink: ik heb wel vaker afgebouwd met meet en vooral het beginnen ermee moest ik de juiste tijd kiezen ... deed ik dat niet dan bleef ik bij gebruiken en kwam ik niet meer toe aan afbouwen.

grappig dat je over die 24 u begint eendje .. ik zie toch steeds meer overeenkomsten tussen sub en co en meet eigenlijk ... mijn uberfoute theorie over afkicken met methadon is daar half op gebouwd ... ik merkte bij mezelf namelijk dat ik sneller omlaag kon met meet als ik 'speelde' met de tijden dat ik het nam ... en ik geloof dat je veel sneller omlaag kan dan dat artsen zeggen ... 1 groot nadeel eraan is, je moet met cravings om kunnen gaan ... geen idee hoe dat met bupe is maar met meet nemen en minder nemen is vaak vragen om cravings ... ik kon dr redelijk mee omgaan :)

ik ging bv een keer van 50 mg naar 30 mg methadon zonder er last van te hebben qua ziek zijn, het leek alleen eerder uitgewerkt ( kan ook mentaal zijn geweest ) maar dan nam ik mn dagelijkse dosis max 6 uur eerder .. en als ik dan weer op het oude tijdstip van nemen zat, ging ik weer omlaag met zoveel mogelijk..

die laatste vijf mg was vooral psychisch, bij mij dus ook .. heb dat zelfs nog afgebouwd met een kwart pil per dag 1.25 mg ongeveer dus ... en dat laatste kwartje .. daar ben ik zelfs nog een heel klein beetje ziek van geweest een dag. Maar ik moest en zou hem bewaren en inlijsten :)
    die laatste 5 mg is in een week naar nul gegaan ..

weet jij wat de halfwaarde is van bupe eendje? bij meet is dat de helft na 24 uur... daarom was het denk ik ook makkelijk af te bouwen door oa met innametijdstip te spelen.

15. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Het mooie van de Bupe is onder anderen dat de trekremmede effecten minimaal vier-en-twintig uur werkzaam is. Tenminste, bij de Eend dan.

De halfwaarde ligt gemiddeld tussen de dertig en veertig uur. Maar de effecten zijn na acht uur al vrijwel geheel verdwenen, bij een dosis van max. 0,4 mg. per vier-en-twintig uur. Hoe hoger je dosis, hoe langer het middel werkzaam is. Niet zozeer sterker. Bij ongeveer twee mg. of meer zit je tegen het plafond aan qua sedatie.

Nu zit ik al enkele maanden onder de 0,4 mg. per dag en kan eindelijk zeggen dat ik me steeds meer de oude ga voelen. En dan wel de échte oude, van tien jaar geleden. De echte trek is inmiddels al dik twee jaar uitgebannen. Pas wanneer ik me er echt op ga focussen, kan ik enigszins een verlangen oproepen. Maar een gevaarlijke situatie, dat godzijdank in de verste verte niet.

"Tijd heelt alle wonden", zeggen ze weleens. Nu, ik voel dat het in dezen zeker van toepassing is. Dit is ook niet altijd even simpel maar in combinatie met de juiste psychische steun / hulp kom ik al een heel eind.

Groeten,

Het Eendje

16. ArieKanariE

dat wat supereend zegt :sunglasses:

is bupe hetzelfde als subutex ? ff te lui om te googlen :)
    maar al nadenkend .. je zegt in feite nu dus ook dat cigogne pas een echte klap gaat krijgen als ze/hij lager dan 2 mg per dag komt ? dan geeft ook bupe geen roes meer, dus dat is logischerwijs een moeilijk punt, toch?
    het klinkt raar maar soms heb je een roes die je amper doorhebt en als die dan opeens weg is ... ga je verlangen :wink: want het verschil merk je heel goed. zo was dat bij mij met methadon tenminste .. ik zie heel veel overeenkomsten, maar toch ook heel veel verschil, dus geen idee hoe dat met bupe zit.

niet dat dat bij C zo is, maar beter teveel informatie dan te weinig tenslotte :)

17. Cigogne

Zo daar was ik weer, zie dat eend er ook bij is gekomen. Mooi, aangezien die ervaring met sub heeft kan die me ook wel raad geven denk ik (al gelezen dat ie al dat gedaan heeft ook).

Ik ga morgen bellen met VNN (Verslaving Noord-Nederland), wou t vandaag doen maar kwam niet uit.
    Ik ben echt nieuwschierig naar de beste manier van heel snel afbouwen, en Eend, wat denk jij van het plan om een cold turkey te doen. Wat kan ik daarmee verwachten, qua tijdsduur en doodgaan :) gehalte??

Verschilt dit echt veel van een Hero cold turkey? Zoals ik eerder heb aangegeven overweeg ik dit echt, maar ik ben echt geen domme jongen en doe dit alleen wanneer voldoende mensen mij advies hebben gegeven (jullie dus, en ook de arts die ik morgen bel).
    Ik zal daar echt naar luisteren.

Ik hoop alleen dat het dus duidelijk is dat het echt belangrijk is voor mij om er in de komende 4 tot 5 mnd helemaal vanaf te zijn, aangezien ik weer een stap zet richting een ander buitenland en er dan echt klaar mee moet zijn.

Dit is het doel, ik hoop echt dat het haalbaar is.

Ik ben benieuwd,

Mvg, Cigogne.

En Arie, ik weet het niet zeker, maar Bupe staat voor Buprenorphine, en Subutex is de merknaam en dus Sub. In dit geval is het dus hetzelfde.

18. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Terugkomend op Arie; tot de twee mg. kwam ik zonder ook maar één rilling over mijn ruggengraat. Daarna was het voor mij een sprong van twee naar 1 mg. (en van één naar een halve mg.) met een volledige, lichamelijk gevulde dag.

Uiteindelijk kan ik zeggen dat die 0,2 - 0,4 mg. de meeste roes brengt. Gek hé?! dus voor het slapen gaan innemen en overdag ''volledig'' helder, aangezien het ''versuffende'' effect bij mij zo'n acht uur blijft. Overdag, op mijn werk heb ik nog nooit een craving gehad. Dus de trekremmende effecten zijn blijkbaar van veel langere duur.

Wat Cigogne betreft; ik zou in geen geval cold turkey gaan. Afkicken kost tijd, zeker wanneer je nog niet volledig op jezelf vertrouwd qua abstinent blijven. daarom zou ik voor de meest zekere / doelbewuste methode kiezen. Buprenorfine is om die reden voor mij, tot nu toe, het beste gebleken.

Overigens gebruik ik nu de 0,2mg. Buprenorfine, merknaam Temgesic, van Schering en Plough! Dit was voor mijn regio het beste, anders zat ik vast aan de toevoeging Naloxone, waar ik een persoonlijke afkeer tegen heb. Doe mij het pure spul maar :wink:

Ik heb de naam van Roelof de Wit wel vaker genoemd. Dit is een arts die al meer dan tien jaar ervaring heeft met Buprenorfine. Op dit gebied is hij eigenlijk jouw man. Hij valt onder de Brijder en de site: http://www.drugsinfoteam.nl

Hopelijk zal je de juiste weg kunnen vinden
    Gr.,

Eend

19. Cigogne

Ah mooi, Roelof de Wit, heb m gegoogled en kwam 'm inderdaad tegen bij "vraag en antwoord"op die site. Zal ik even proberen, bedankt voor de tip.
    Ik ga sowieso die stap naar 4 mg maken vorige week (zat ik al eens op, maar heb t toen helaas een keer verknald) en dan met behulp van een arts kijken hoe verder te gaan.

Het klopt als een bus dat de Bupe makkelijk 24 uur werkt, zoals ik al zei neem ik alles in een keer in de ochtend, en volstaat heel goed tot de volgende morgen. Alleen in het begin was het even doorbijten om er aan te gewennen.
    Ik ben ook zeker tevreden met Subutex, alhoewel ik geen ervaring met bv. Meet heb gehad, heb ik al wel veel nadelen over Meet gehoord die ik met sub niet ondervind.

Ik zal zo bellen naar VNN, spreekuur is om 16:00 hrs en ben benieuwd wat ze voor me kunnen doen.
    Sjonge jonge, en dan ben ik nog niet eens aan de rest van de verhuizing toe gekomen :openmouth:

Gr. Cigogne

20. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Ik neem aan dat meneer de ooievaar straks met een goed gemoed en goed geïnformeerd naar NL gaat terugvliegen :)

Vergeet je niet je mandje in te pakken?

Sterkte met je verhuizing alvast.

groet,
    Sarori

21. Cigogne

Jazeker, ik hoop het wel! Nu alleen nog zoveel te doen, buiten dat alles zo onverwachts in een week moet, ben ik ook nog elke dag gewoon aan het werk!
    Maar goed, zit er nooit snel met de pakken bij hoor...

Trouwens, ik heb net gebeld met Verslavingszorg Noord-Nederland, meerdere mensen aan de lijn gehad, alles goed en wel, afspraak gemaakt enzo, maar......
    ZE KENNEN HET HELE PRODUKT SUBUTEX/BUPRENORPHINE NIET!!!

Maar goed, ze zouden eens rondkijken dus komt wel goed.

Ik zal weer snel even aan de gang met dingen regelen, om straks weer zonder zorgen onder de stralende zon van Nederland te zitten :tearsofjoy: !!

Gr. Cigogne (die snel van nest verandert).

22. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Kennen ze daar geen buprenorphine? Dat is wel absurd zeg! Als ik als leek een beetje google op heroverslaving kom ik het overal tegen samen met Naltrexon als vervangers voor Meet, waaraan toch iets te grote bezwaren kleven, omdat je daar haast niet meer vanaf komt.

Bij Brijder verslavingszorg zweren ze er zelfs bij als ik alle reacties lees...

Nederland blijft een conservatief landje...welcome back :)

Volgens mij wordt buup hier ook als Temgesic op de markt gebracht. En als het er is moet je er ook aan zien te komen zegt mijn boerenverstand dan....maar Eend kan je daar vast meer over vertellen, als deskundige.

Je nest is nog leeg hoor, het sneeuwt hier op het moment...maar ja, de meeste ooievaars komen ook niet zo plotseling aan het einde van de winter aanvliegen :wink:

23. ArieKanariE

bij vele instanties is meet en naltrexon een toverwoord geloof ik :wink:

24. Cigogne

Ik heb het de beste man zo goed mogelijk uit proberen te leggen, en er ging geen belletje bij m rinkelen, denk dat het echt nieuw voor ze is ( inderdaad ook gezegd dat er op internet veel over te lezen is, en bij de brijer en jellinek veelvuldig voorkomt).

Hij begreep dat het een te verkrijgen behandeling is in NL en gerustelde me dat het sowieso wel goed komt dan. Wel (maar das logisch) moet ik voor dit alles wel even bij een zorgverzekeraar zitten.
    Trouwens, nieuw vraagje: Hoe gaat dat te werk, bij het inschrijven van de verzekeraar; gaan ze bij voorbaat vragen welke medicijnen ik eventueel gebruik en hoe mijn gezondheidsituatie is? Ik ga er vanuit van wel.
    Moet ik meteen alles uitleggen en gaat dit nadelen brengen voor me of ze me willen accepteren en/of, gaat de premie dan omhoog?? Ik heb echt geen idee van dit alles, weet zelfs nog niet wat normaal gesproken de gang van zaken qua premies etc. is, aangezien alles verandert is sinds ik naar Frankrijk ben gegaan....

Met elke stap richting mijn nieuwe nest komen er weer meer vragen bij! :confused:

Komt allemaal wel goed, hoop alleen wel de Sube van Schering-Plough te krijgen, die ik nu al gebruik. Maar dat zei de Eend me ook al dus dat is iig wel te verkrijgen.

Gr. Cigogne, en weer bedankt voor alles reacties en hulp!

25. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Sinds jij vertrokken bent is het hele onderscheid tussen ziekenfondspatiënt en particulier verzekerde opgeheven.

Omdat iedereen (lees: iedere ingezetene) in NL verplicht is om zich voor ziektekosten te verzekeren is iedere maatschappij ook verplicht je te accepteren voor de basisverzekering, hoe beroerd het misschien ook met je gezondheid is gesteld. Anders zouden er veel te veel mensen buiten de boot vallen. Er is een landelijk fonds opgericht dat zorgverzekeraars compenseert, die de pech hebben om toevallig veel 'kneusjes'' in hun bestand te hebben. Per maatschappij kan de premie een klein beetje variëren, maar een gezond iemand betaalt net zoveel als iemand die wat minder geluk in het leven heeft gehad. De premie van de basisverzekering is dus onafhankelijk van 'je staat'. De dekking van de basisverzekering is wettelijk vastgelegd en is dus bij iedere maatschappij gelijk.

Wel even opletten: sommige verzekeraars sluiten contracten met bepaalde artsen en ziekenhuizen en als je daar verzekerd bent heb je niet het recht op vrije artsenkeuze. Ik zou altijd gaan voor een maatschappij waarbij je zelf je behandelaar kunt uitkiezen.

Ik weet niet meer precies of je je hele gezondheidstoestand uit de doeken moet doen (ik dacht van wel eigenlijk), maar als dat zo is....soit.... want ze mogen je gewoon niet weigeren voor de basisverzekering. De basisverzekering dekt alle bezoeken aan huisarts, specialist en voorgeschreven medicijnen. Eigenlijk het meeste van wat je nodig hebt.

Alleen bij de aanvullende verzekeringen mogen er gezondheidseisen gesteld worden en voor die verzekeringen wordt je ook gewoon geweigerd als je naar het idee van de maatschappij een 'rotte appel' bent om het maar eens oneerbiedig te stellen. Of ze willen je alleen verzekeren tegen een premie die zo hoog is dat je het wel uit je hoofd laat :)

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel. Stel ze gerust!
    Salut :wave:

26. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

SUbutex is, of beter, was hier in 2,0 en 8,0 mg. te verkrijgen. Vanwege misbruik van het middel, d.m.v. het te injecteren, hebben ze deze medicatie enkel nog met de toevoeging Naloxone. Zo komt de naam Suboxone; Subutex en Naloxone maakt Suboxone :)

Je zal het dus met de pillen Temgesic moeten doen van 0,2 mg. Maar dan moet je een duidelijke reden hebben om iets anders te willen dan het gangbare middel Suboxone.

Verder ben je waarschijnlijk ook afhankelijk van bepaalde contracten of overeenkomsten die gesloten zijn met de apothekers / leveranciers. Misschien is in het Hoge Noorden de Methadon enkel te bestellen voor af te kicken van Opiaten.\

Het is inderdaad een kwestie van een hoop geluk en eventuele kennis om aan dit middel te komen. Iets wat eigenlijk te schandalig voor woorden is, omdat het werkt tegen trek / cravings, véél minder verslavend werkt en nog je helderder houdt dan die smerige Methadon.

Ze zouden in heel Nederland moeten zorgen dat Buprenorfine plek één in gaat nemen van de Methadon.

Zo denk ik er over.

27. Cigogne

Okido Sarori, dat is heel duidelijk uitgelegd en dus een zorg minder!

Ik zal het even rustig bekijken wanneer ik in NL ben. Vooral de grote verschillen in wat je aangaf, tussen de maatschappijen, zal ik even uitpluizen (maar volgens mij had je daar ook al een paar sites van gegeven een paar dagen geleden, zal zo even scrollen).

In ieder geval is me heel veel duidelijk geworden hierover, bedankt!

En Eend, ik kan er dus vanuit gaan niet meer mijn 8,0mg pillen Subutex te kunnen krijgen? En ook niet van 2,0mg?
    Ik heb al regelmatig dingen gelezen hier over Subuxone en nog nooit stond er iets positiefs over!

Wat is Temgesic? En zeg je nu dat ik die alleen in 0,2 kan krijgen? Dat worden heel wat tabletjes onder de tong leggen :confused:

Wat een onzin dat ze het uit de handel hebben gehaald, meet wordt ook regelmatig misbruikt zou je zeggen( Hiermee wil ik niet zeggen dat ze ook meet weg moeten halen dan natuurlijk!!).
    Begrijp niet dat ze het misbruik op deze manier hebben opgelost, ongelovelijk.

Ik mag toch echt hopen zonder problemen de behandeling te vervolgen, en zo SNEL mogelijk af te bouwen!!

Bedankt voor jullie hulp, het helpt me echt heel veel.

Mvg, Cigogne.

28. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Meneer de Ooievaar :) ,

Dit stukje komt uit het Maandblad Medisch Contact van eind september 2008:

Verschijningsvormen buprenorfine
    Buprenorfine is er in verschillende vormen. Het wordt in Nederland op dit moment
    alleen vergoed in erg laag gedoseerde sublinguaal tabletten (Temgesic).
    Temgesic is bedoeld voor pijnbestrijding en door de lage dosering is dit middel
    minder geschikt als onderhoudsmedicatie voor opiaatverslaafden. Voor hen is
    het combinatiepreparaat Suboxone (buprenorfine met naloxon) geschikt.
    Suboxone is in Nederland als tablet beschikbaar (2 mg buprenorfine en 0,5
    mg naloxon of 8 mg buprenorfine en 2 mg naloxon). Voor dit middel loopt een
    vergoedingsaanvraag. Tot dusver wordt Suboxone hier niet vergoed en daarom
    wordt het middel slechts beperkt voorgeschreven.
    Subutex (per tablet 2 mg buprenorfine of 8 mg buprenorfine) is in Nederland
    niet beschikbaar en wordt niet vergoed.

Bijgaand geef ik je de hele link (een pdf-file):

http://www.bpeno.nl/data/MC0908-2.pdf

Het aangehaalde stukje vindt je trouwens terug in het roze kader van de link.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temgesic S.L. bevat per tablet 0,216 mg buprenorfinehydrochloride overeenkomende met 0,2 mg buprenorfine base.

zie: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/repertorium/n/n2/temgesic_s-l-.html

Zoals ik al eerder zei is NL momenteel erg behoudend en conservatief als het gaat om het vergoeden van medicijnen voor het behandelen van een opiaatverslaving. Dit wordt ook bevestigd in het artikel. Ik vrees dat dit helaas niet zo snel zal veranderen. Life's a bitch, of meer in jouw taal: C'est vraimant merde! :confused:

Misschien kun je toch op de een of andere manier hier in NL redelijk snel het aantal Temgesics terugbrengen, anders zit je dadelijk de halve dag met pilletjes onder je tong en daar wordt je ook niet echt vrolijk van lijkt mij.

Ik verwijs maar weer naar de wijze Eend, want die is in mijn ogen bij mijn weten toch de enige kenner op dit forum: hij weet of en hoe snel je Bupe kunt afbouwen naar een aanvaardbare dosis.

Maar of het nu linksom of rechtsom moet, het zal uiteindelijk wel goed komen met de juiste instelling!

29. Cigogne

Ah ok Sarori, een heel stuk tekst, maar zeker een hoop duidelijk voor me!!
    Niet alleen maar goed nieuws maar goed, we zien wel.

Ik moet dus aan de Subuxone denk ik, ben sowieso van plan alles zo snel mogelijk te verlagen.
    En het kan dus nog een moeilijk verhaal worden dit vergoed te krijgen?!?!?

Ik hoop dat van niet, denk dat de Eend hier wat meer over weet?

De dagen tikken aan, nog veel dingen regelen, pfff word ik ook zo moe van, maar wanneer het goed is rij ik dinsdag die kant op. Zal dan ook meteen die zorgverzekering regelen.
    Ik heb er in die paar dagen dat dit topic geopend is, erg veel opgestoken door jullie. Mijn dank is groot!

Ben nu alleen nog heel benieuwd naar wat mijn mogelijkheden qua zsm afbouwen zijn.

Puntje bij paaltje, wanneer er geen mogelijkheid is om het vergoed te krijgen cq het uberhaupt te krijgen, ben ik toch bang alles in een keer te moeten stoppen. Denk niet dat het die kant op gaat, maar dat zijn dan wel de gevolgen!

Precies, mooi gezegd :wink:

30. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Wat je mogelijkheden zijn? Dat kan alleen jij inschatten! Niemand kan voor jou bepalen wanneer en hoeveel pillen / mg. je eraf tikt.

Zoals eerder betikt, kan je om te beginnen de helft eraf tikken. Misschien is het voor jou prettiger om dag één een ¼ eraf te halen en dag drie een ¼ (van je beginpunt :wink:. Zorg voor een geestelijk en lichamelijk goed gevulde dagindeling en rust goed uit. Benzo's kunnen je de eerste periode best helpen. Maar stop daar ook zo gauw als mogelijk mee.

Zodra je bij de 1 - 0,6 mg. komt, is het wat lastiger. Overtuig jezelf dat je nog nooit dichter bij een clean, normaal leven bent geweest en zal blijven. Indien je vertrouwen in jezelf hebt op dat gebied, dan moet het uiteindelijk lukken. Je wil jezelf dan ook niet zo snel teleur stellen, toch?

Kan je die bureaucratische rompslomp niet vanuit Frankrijk regelen? Alvast een afspraak maken met de kliniek, de verzekering alvast betalen - zorgen dat je een polisnummer in handen krijgt?

Laat je vanuit Nederland ook nog weten hoe het met je gaat?

Good luck,

EEnd

31. Cigogne

Ja Eend, ik ben dus zeker van plan woensdag (kom disndag aan) meteen te beginnen met 4mg, in plaats van 8. Gewoon die eerste drie dagen een beetje moeizaam doorkomen maakt niet uit, ik moet sowieso erg veel bijkomen na een hele lange en stressvolle periode. Dat is wel mogelijk toch?

Het verdere vervolg kom ik nog zeker op terug, ben nog alles aan het bedenken (buiten dit hele gebeuren om, zijn er nog veel andere zaken die me bezig houden, bijv. inkomen, verzekeringen bladiebladiebla).

Die hele rompslomp vanuit Frankrijk regelen is moelijk aangezien ik al met al een week heb en dat dus best kort is. Afspraak met de kliniek VNN is al gemaakt (maandag 2 maart), maar daar wisten ze nog niet wat subutex is :confused: .

Sarori gaf aan dat subutex/subuxone moeilijk vergoed te krijgen is, weet jij daar meer over?

Ik ben eerlijk gezegd niet bang mezelf teleur te stellen, de doelen zijn heel hoog (met 6 mnd weer in een ander buitenland als dit verhaal over is) en ik heb nog nooit Hero geruikt in NL. Kan er denk ik wel snel aan komen maar het feit dat het weer mijn leefsituatie van vroeger wordt, waar hero nooit speelde, geeft me veel vertrouwen dat ik dit goed doorkom.

Sowieso de mensen thuis even op de hoogte stellen, die zullen me alleen maar willen helpen en ik ben moe van dit alles zo alleen te moeten doen.

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte, ik merk dat ik hier (dit forum) heel veel aan heb. En er zijn/komen nog zat dingen die ik graag zou willen weten, dus ik blijf hier dagenlijks even checken.

Ben heel benieuwd of ik nu wel subutex krijgen kan of uberhaupt subuxone. Is me nog niet helemaal duidelijk.

32. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

De pillen werden afgelopen jaar bij mij vergoed, minus het eigen risico á EUR 150,--

Wanneer je in het hoge noorden tegen de Methadon-deur* aanloopt, zou ik zeker even met eerder genoemde van de Brijder bellen. Deze kan dan jouw arts uitleggen welke wegen deze moet bewandelen om jou de gewenste behandeling te geven!

Ze hebben mijn pillen ook een behoorlijke tijd per post opgestuurd. Zelfs na mijn verhuizing.

Groet,

Eend

*Methadon als numero uno vervanger van Opiaten geboden word, zonder enkele slagvaardigheid tot het leveren van andere middelen voor de patiënt.

33. Cigogne

Beste Canard,

Oh ok, dan heb ik toch een vraagje. Ik heb gezocht op de eerder genoemde sites en gegoogled op zijn naam, maar ik kom ik die naam alleen maar tegen op het drugsforum bij "vraag en antwoord".
    Kun je (als je die hebt) zijn contactgegevens, telefoonnummer waar ik m kan bereiken is al genoeg, in een PBtje naar me sturen?
    Denk dat ik daar veel aan kan hebben om de door jou bovengenoemde reden.

Ik zou echt niet willen overstappen op Meet, vind het wel heel erg raar hoe NL tegenover Sub staat maar ach...

Gr. Cigogne

34. ArieKanariE

als je op die bladzijde bent met vraag en antwoord, kun je omlaag scrollen en daar zal hetgeen je op googelde dan staan

het kan ook op 1 van de eerdere pagina's staan, die vind je ook ondering :)

35. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Ooievaar,

Wat je niet wilt dat doe je dus ook gewoon niet, zou ik zeggen :mrgreen:

Dat is in ieder geval altijd mijn stelregel. Schudt de methadonboeren maar wakker en open ze de ogen. Het feit dat temgesic, sub & co toegelaten medicijnen zijn in NL zegt niets meer dan dat ze gewoon voorgeschreven mogen en dus ook kunnen worden. Aan jou de taak om ze ervan te overtuigen dat in jouw geval ook gewoon te doen. Je hebt recht op voortzetting van de behandeling die jou weer toekomst geeft.

Ik heb verleden week nog (op de goede afloop gelukkig) koffie gedronken met iemand die een jarenlange verslaving aan coke en hero had gekickt. Ondanks het feit dat hij alweer 5 jaar clean is gebruikt hij nog steeds 90 mg/d methadon, zei hij mij. Hunkering naar hero heeft hij met deze dosis niet meer. Hij kan ermee functioneren, maar is geestelijk nog erg mat en uitgeblust...

Zijn moeder had mij eerder benaderd voor hulp bij een financieel probleem als gevolg van zijn verslavingsverleden, waardoor hij radeloos was en zwaar onder stress stond. De hulpverlening stond erbij en keer ernaar, maar deed niets, nada, ne rien :angry:
    Zijn moeder was doodsbang dat hij weer zou terugvallen. Ik kreeg sterk het vermoeden dat de hulpverlening het wel zo gemakkelijk vindt hem op een onderhoudsdosis te zetten, want dan is het wel lekker rustig allemaal. Verslaafde van de straat en zij kunnen pronken met de behaalde resultaten. Maar over wiens rug?

Voet bij stuk houden Cigogne, is mijn advies. Gelukkig heb jij twee heel lange stelten en kun jij er zelfs op één staan...en met die lange snavel kun je ook nog p(r)ikken :)

Grt
    Sarori

PS: is de mand al gepakt?

36. Cigogne

Nou pffff het wordt echt steeds spannender:
    Door verzekeringstechnische redenen kan ik mijn (franse) auto niet meenemen en zit dus nog in Frankrijk.Ik wordt zaterdag door mijn broer opgehaald en hopelijk wordt vandaag mijn auto verkocht...

Probleem echter is het feit dat maandag meteen die afspraak met die kliniek is en ik geen idee heb welke verzekeringsmaatschappij die subutex kan vergoeden. Las ergens over iemand in NL die bij 4mg Sub, 100 euro per maand te betalen had! Dit is dus voor mij onmogelijk.
    Heb gebeld met de Brijder en meneer de Wit is ziek dus kan ik pas dinsdag spreken (na mijn afspraak dus).

Kan iemand mij vertellen bij welke verz.maatschappij ik de meeste kans heb?

Sjonge jonge echt mooie stressverhuizing dit, maar goed, hopen dat het goed komt.

Mvg Cigogne

37. Sarori

Sarori Bewuste gebruiker

Hoi Ooievaar,

Het Verenigd Europa is nog niet zo verenigd zeg, als je nog niet eens een stuk blik met vier banden over de grens kunt laten rollen zonder allerlei problemen. Mooi waardeloos! :smilingimp:

Zoals Eend al eerder zei is Subutex hier uit de handel genomen omdat het teveel werd misbruikt (het kon IV gespoten worden). De enige andere alternatieve medicijnen die Buprenorphine bevatten zijn:

* Temgesic, 100% bupe, maar slechts verkrijgbaar in kleine smeltpilletjes van 0,2 mg

* Subuxone, tabletten van 2,0 of 8,0 mg, maar Subuxone is weer verrijkt met Naloxon zodat je het niet kunt injecteren. Doe je dat toch, dan werkt alleen de Naloxon/Naltrexon, maar niet de bupe, dus dan heb je er per saldo bar weinig aan.

Temgesic wordt zeker vergoed, maar dat wordt in jouw geval wel 40 pilletjes per dag laten smelten onder je tong. Ik weet niet hoe lang dat duurt (ik heb eens gelezen ca 4 minuten per pilletje?) en dus ook niet of dat een flinke belasting is. Ik verwijs maar weer naar Eend voor de praktische kant.

Zoals ik al eerder heb geschreven in mijn post van 20 februari loopt er voor Subuxone een vergoedingsaanvraag, hetgeen inhoudt dat het tot op heden in NL nog niet wordt vergoed. De Verslavingszorg Noord Nederland kan je daar vast meer over vertellen en weten vast ook of er uitzonderingen op die regel mogelijk zijn, indien het echt noodzakelijk is voor je behandeling.

Alles overziend denk ik dat je met Temgesic het goedkoopste uitbent (je slikt alleen een jaarlijks verplicht eigen risico van € 150,00 weg) en je daarmee tevens een middel hebt dat 100% gelijk is aan de Subutex die je nu al slikt.

Er zijn veel goede verzekeringsmaatschappijen in Nederland en ik vind het moeilijk je daarin te adviseren. Zelf zit ik bij ONVZ http://www.onvz.nl/en ik weet dat die goed uit de vergelijkingen komen en in ieder geval een vrije keuze van zorgverleners kennen. Je hoeft dan niet naar een door de verzekeraar aangewezen arts of ziekenhuis voor behandeling, omdat ze daarmee een contract hebben gesloten.
    Op de vergelijkingssite, waarvan ik je eerder de link heb gestuurd, kun je zelf verder neuzen.
    Maar laat je niet gek maken, want iedere maatschappij zal je moeten accepteren voor de basisverzekering (ongeacht je leeftijd of gezondheidstoestand) en de dekking daarvan is wettelijk vastgelegd.

Weer een hele lap tekst helaas :wink:

Belangrijkste is denk ik toch om in je achterhoofd te houden waarvoor je het allemaal doet. Al zou ik 80 pilletjes per dag moeten laten smelten, dan zou ik het er nog voor over hebben als daarmee mijn doel maar wordt bereikt. Weliswaar niet breed lachend, maar meer als een boer die kiespijn heeft, maar toch :)

Verhuizingen zonder stress bestaan niet (bij mij althans) en het is de kunst je hoofd boven water te houden als alle zekerheden die je hebt even aan een draadje bungelen. Maar ik ken niemand die daar niet doorheen is gekomen, dus het gaat jou ook vast lukken, zeker als je weigert toe te staan dat al die onzekerheden jou naar beneden halen. Think positive!

Je te souhaite de la bonne chance!!

38. Cigogne

Dank je Sarori,
    Kom net bij mijn verslavingsarts in Frankrijk vandaan (stond me trouwens raar aan te kijken want ik zou al 2 dagen weg zijn).
    Ik heb m het voorgelegd, maar hij er natuurlijk weinig mee. Wel ben ik eruit gekomen over een ding: wanneer ik niet iets vergoedt krijgen kan (lees net je post, dus weet dat temgesic een optie is) ga ik gewoon Cold Turkey.
    Weet dat dit heel erg is afgeraden door iedereen, maar ik hou t wel bij mijn mogelijkheden.
    Mijn arts zei dat ik dan in NL bij de kliniek voor Benzo's en alles vragen moet, ook prefereert hij dat ik het onder toezicht van een NLse arts ofzo doe, iig iemand die dagelijks even kan checken.

Anyway, ik denk dat ik pas maandagochtend meer weet, maar hou alles open. Zoals ik eerder aangegeven heb, is het belangrijk dat ik met een paar mnd van ALLES af ben, ivm een volgende verhuizing naar Verweggiestan. Vandaar ik CT als een hele goede maar pittige optie zie.

Zal morgen even bellen met wat verzekeringen, ben door dat auto gedoe erg veel tijd verloren, iets wat nog best wel voor moeilijkheden zorgen kan :rolleyes:

Mvg Cigogne.

39. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Klik hier heb ik een telefoonnummer van de leverancier neergezet. Deze heeft ook een hele goede folder met uitleg, belangrijke nummers en dergelijke.

40. Cigogne

Dank je eend, ik had er al eens overheen gelezen, zal even bellen.
    Maandag ook even dat gesprek afwachten, ben benieuwd wat ze er zelf al van weten.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...