tabaksvervanger

private

Experimenterende gebruiker
Ik ben ongeveer een half jaar gelden gestopt met roken. Vrijdag met vrienden had ik ook zin om een joint te roken. Een heerlijk blokje hasj daar zeg ik niet nee tegen :)

Maar de volgende dag had ik enorm veel trek in sigaret en moest ik tegen nicotineverslaving vechten. Heb het vaker gehad dat ik weer begon te roken door nicotine die in joint zit en dat wil ik nu voorkomen. Maar ben altijd en al een hasj liefhebber geweest en wil gwn ouderwets joint kunnen draaien zonder mij zorgen te maken voor craving die je hebt (al) na het roken van een sigaret.

Ik wil gewoon eens in de 2 weken 2 jointjes roken. Alcohol gebruik ik niet en een joint daar ontspan ik me veel mee.

Ik ken mezelf en wil aub geen adviezen over stoppen en of vaporizer pijpje. Mensen die oplossing hebben en in mijn schoenen zitten?
Is er een manier ervoor? Zijn er mensen hier die tips hebben? Ik heb eerst gekeken en kwam op greengo uit maar op internet is h niet op voorraad. Iemand?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er zijn verschillende tabaksvervangers. Greengo is er een van, en de bekendste denk ik.

Bij sommige webshops is het nog wel verkrijgbaar, eveneens als sommige coffeeshops (vraag het dus daar even) en tabakswinkeltjes.

Daarnaast kun je ook zelf een melange maken. In Greengo zitten gewoon bepaalde (rookbare) kruiden die je ook zelf los kunt kopen en kunt mixen. Veel goedkoper en je kunt er sommige (psycho actieve) kruiden weglaten of juist toevoegen.

Houd er rekening mee dat het niet perse een gezonde vorm van roken is. Bij deze kruiden komen net als bij tabak schadelijke stoffen vrij. Enkel de (verslavende) nicotine vermijd je.

De smaak is erg anders. Sommige vinden het lekkerder, sommige vinden het te doen. De meeste vinden het ronduit smerig.
Het draaien zal ook even wennen zijn, maar als je redelijk kunt draaien moet dit geen probleem zijn.

Het effect van de joint zal zonder de synergie van de nicotine ook anders zijn.
Wanneer je een joint rookt zonder tabak zul je hetzelfde effect krijgen als een vaporizer/pijpje/bong etc.

private

Bedankt voor je reactie. Heb jij tips over het zelf maken van melange? Welke kruidsn en gewoon lekker fijn mixen of gfof?

Ik las op internet dat je tabak kunt roosteren en of tabak in water doen gedurense 24 uur en dan daarna laten drogen maar meer zag ik ook niet. Heb jij wat adviezen want ik zelf kom er niet echt iit over hoe en wat?

Ik ga morgen wel even langs naar smartshops hier in adam en rond vragen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je kunt tabak inderdaad roosteren of wassen om het grootste gedeelte van de nicotine eruit te krijgen.

Goede kruiden zijn damiana, salie, longkruid, eucalyptus, (peper)munt, etc.
Je kunt vrijwel alles gebruiken waar je normaal ook thee van kan zetten.
Kamille vind ik zelf ook erg lekker, maar moet je wel mixen alleen kamille is niet te roken.

Wanneer ik er zin in heb maak ik zelf een mix van damiana, kamille en wat citroenmelisse. En natuurlijk (veel) wiet.
Ik mix altijd per joint, gewoon waar ik op dat moment zin in heb. Het is even aftasten tot je je eigen smaak gevonden hebt, maar voor 2 tientjes heb je via internet zo een een kilo aan verschillende kruiden die rookbaar (maar ook erg lekker voor thee!) zijn.

Je kunt inderdaad veel verschillende theeën (goed gespeld ? :tongueout:) gebruiken, somige smaken zelf wel goed. allen moet je wel uitkijken met Damiana en Kamille, die hebben op zichzelf al (erg lichte, maar toch) een 'mind altering' effect :tongueout:

Zelf vind ik ook verschillende theeën wel lekker, kattenkruid schijnt ook erg lekker en mintig te zijn (het is een/verwant van de mint planten), en iets wat tegenwoordig blijkbaar in veel cofeshops zit: rode klaver (Trifolium pratense). geen idee hoe het smaakt, maar ze zullen het niet in shops neerzetten als het niet te roken was, toch :tongueout:

Also, was eucalyptus niet giftig ?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Eucalyptus zit in vrijwel elke blend. Heb het zelf ook lange tijd een beetje door m'n gewone jointjes gegooit en zit er nog.
Geen tijd om op te zoeken nu, maar wellicht is het bij orale inname schadelijk, dat zou kunnen.

private

Ik ben veel.wijzee en ervaring van weed met kruidenthee rijker. Je bent anders en aktiever als je dus uiteindelijk puur rookt. Het rookt zelf ook niet lekker, maar vies vind ik het ook niet.

Nu, wil ik toch een joint in de avond rolen met tabak omdat ik met tabak erg loom op de bank ga liggen met afstndbdnng van tv. Dat mis ik en vond het wel ok vooral omdat ik ook lekkerder sliep.

Maar elke avond een halve joint zo rond 2100 en dan 2300 slapen s voor mij uitkomst en ontspamnend want anders ben ik snel verveeld thuis. Ik ben iemand die dingen heel erg kan opvatten terwijl het niet hoeft. Ik had wat advies gewild. Ben ik nu smoesjes aan het verzinnen en ben ik eigenlijk toch verslaafd aan nicotine en wat als je toch die 7 dagen een halve joint rookt VoOral uiteindelijk om tijdsverdrijf icm ontspannen en zeer zeker ook dat ik 1 op andere manier ook doe omdat ik dan minder snel pieker en gezeik van huisgenoten ermee kan omgaan.

Iemand die ook blowen gebruikt als ontspan en slaapmiddel en als anti stress voor de laatste paar uur van de dag en hoe ga je ermee om en waarom doe je dat?

Excuus als het niet helder is ivm sphone en beperkt

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dit is inderdaad bijna niet te lezen. Probeer dit nog even aan te passen als je thuis bent..

private zei:
Iemand die ook blowen gebruikt als ontspan en slaapmiddel en als anti stress voor de laatste paar uur van de dag en hoe ga je ermee om en waarom doe je dat?

Ik vrees dat vrijwel elke blower het om deze redenen doen. Tenminste wel alle die ik ken, een paar zijn nogal kunstzinnig en blowen ook om hun creativiteit te vergroten.
Verder is wiet gewoon dé drugs die je gebruikt als ontspannings of slaapmiddel om de laatste paar uurtjes van de dag lekker te kunnen chillen en erna heerlijk in slaap te vallen.

Wanneer je het lastig vind 1 of 2 avondjes niet te blowen of je kunt niet slapen wanneer je niet blowt, dan is er inderdaad sprake van een verslaving. Of dit nicotine is of cannabis is niet aan mij om te zeggen.
Let er wel op dat wanneer je al een persoon bent die snel kan gaan doordenken over van alles en zich snel dingen persoonlijk aantrekt, dat dit door het blowen KAN ontwikkelen tot wat serieuzere psychische probleempjes zoals angsten, paranoïde of schizofrenie. Ik weet niet hoe serieus het is bij jou en hoeveel je blowt, maar wat ik hierboven zei dat cannabis dé drugs is voor ontspanning telt ook dat cannabis dé drugs is om sluimerende beginnende angsten te doen ontplooien tot een serieus probleem. Dit gebeurt lang niet bij iedereen, maar probeer er wel rekening mee te houden.

Succes!

jam

Bewuste gebruiker
waarom geen gedroogde cannabisbladeren. Ze worden in sommige shops verkocht maar als je zelf kweekt is het natuurlijk nog gemakkelijker. Dit proeft vanzelfsprekend lekker en je moet je geen zorgen maken over de nicotineverslaving.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vind dat persoonlijk verschrikkelijk. Erg scherp en bitter en geeft zelfs met de mooiste toppen het idee dat je knipafval aan het roken bent.
Bovendien zijn de nerven gedroogd erg scherp en prikken gemakkelijk door je vloei.
Maar het is zeker te proberen of te kijken of het je ligt, maar ik ben er te kieskeurig voor.

jam

Bewuste gebruiker
En heeft er iemand ervaring met 1van de volgende producten:
http://azarius.nl/smartshop/psychedelics/herbal_blends/2spicy/ 2spicy
http://azarius.nl/smartshop/psychedelics/herbal_blends/algerian_blend/ algerian blend
http://www.wapwinkel.com/smartshop-wapwinkel/kruiden/spicy-wappie.html SpicyWappie

Dit zijn 3kruidenmengsels die ook een zekere high zouden moeten veroorzaken, natuurlijk zijn het smartshopproducten dus ik weet niet of ze echt werken maar misschien zijn wel het aangename tabaksvervangers, heeft er iemand enige ervaring mee?

migiel

Newbie
Ik ben laatste deze lijst (bijlage) tegengekomen op een survival forum, waar ook gevraagd werd voor rookbare wilde planten (http://forum.bushcraftnederland.nl/inde ... pic=6306.0). Met een basis kennis van planten zijn een aantal soorten goed te herkennen en zelf te plukken, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet.
Rook zelf tegenwoordig met een mengsel van watermunt, duizendblad en rode klaver. Merkte wel dat rode klaver opzichzelf nogal snel brand en ik gebruik de kruiden juist zodat je joint niet in drie hijsen op is.
De mensen die kamille roken, roken jullie alleen de bloemen of ook de bladeren? De bloemen zijn juist voor thee heerlijk en hoop eigenlijk dat de bladeren goed te roken zijn.

Bijlagen

• Rookbare_wilde_planten.png
    Rookbare_wilde_planten.png
    36,5 KB · Weergaven: 14.732

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Handige tabel! Hoewel de info wat karig is wel nice om te weten.

Ik rook de bloemen van de kamille (echte kamille of schijfkamille), in de dampert of als smaakmaker in een joint. Gebruik het uiteraard ook als thee. Maar heb zoveel van dat spul staan :)
Of de bladeren ook te roken zijn zou ik niet weten. Het word niet (veel) verkocht. Naar mijn weten alleen als gehele plant (met bloem dus) zodat je zelf bloemhoofdjes kunt selecteren.

Een basiskennis van planten is inderdaad echt vereist wanneer je het veld in trekt. Neem dan alsnog altijd een goed determinatie boek mee en check het thuis nog eens.

Als je dacht dat je met paddenstoelen snel fout zat......Als je de verkeerde plukt heb je hoogstens buikpijn met diarree en overgeven. Een verkeerde plant die gerookt wordt kan zorgen voor flink wat complicaties..

jam

Bewuste gebruiker
Weet je ook aan welke criteria de kruiden moeten voldoen om in die tabel te komen. Want je kan wel veel soorten planten roken denk ik. Maar staan dan in de tabel kruiden en planten die je geen slecht gevoel geven, of aangenaam zijn om te roken, of een goeie smaak hebben of waar je niet zoek van wordt ofzo?
Stond dit misschien op de site aangegeven?
:wave:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat je zojuist de criteria hebt opgenoemd.

Wellicht dat ze niet allemaal even goed smaken, maar je zult geen vergiftigingsverschijnselen krijgen van het plukken of roken. Sommige zullen misschien ontspannend werken, maar geen van deze kruiden heeft echt een noemenswaardig effect op zich zelf.

migiel

Newbie
Het heeft voornamelijk te maken met giftigheid denk ik, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Veel van deze kruiden zijn ook bekend als eetbaar of te gebruiken als kruidenthee. Daaraan is ook al af te leiden dat deze planten niet giftig zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle kruiden die je kunt eten of waar je thee van kunt zetten dan ook weer automatisch kunt roken.

Ik wil nog wel een kanttekening bij het blad van de gewone vlier (Sambucus nigra) zetten. Deze plant maakt namelijk cyaanverbindingen aan in het blad om vraat te voorkomen van dieren (alleen edelherten kunnen dit verwerken voor zover ik weet) en ook zijn de bessen licht giftig en wordt aangeraden deze te koken om het gif er uit te krijgen. Ik persoonlijk ga er dus maar niet aan beginnen om de bladeren te roken.

Verder over het lijstje is het misschien ook handig om te melden dat je op deze manier ook kunt wisselen tussen de kruiden(mengsels) die je rookt. Op deze manier zouden eventuele giftige stoffen zich niet kunnen ophopen in het lichaam en er een periode is waarin ze zich uit je lichaam kunnen verdwijnen. Zelf met thee van veel kruiden wordt aangeraden om het niet constant te blijven drinken, maar alleen in gevallen dat je de werkzame stoffen nodig hebt.

Wat betreft het drogen van de kruiden leg ik ze zelf altijd in een donkere ruimte en het liefst met wat ventilatie om schimmelvorming te voorkomen. Zorg ook dat je eventuele rotte of apart uitziende delen verwijderd voor je ze droogt. En let op waar je kruiden plukt. Ga ze niet naast een autoweg plukken of in velden waarvan de kans groot is dat ze pesticide gebruiken (bijv. parken). Ga liever naar natuurgebieden of groei de kruiden in het voorjaar en de zomer zelf, dan weet je altijd wat je in huis hebt. Zorg er voor dat je de planten goed kunt herkennen en gebruik je gezond verstand. Denk liever twee keer na en doe wat research naar een soort voor je hem rookt.

zelf rook ik deze kruiden nu al een tijdje en het bevalt me goed. Ook merk ik dat ik een stuk minder blow en minder drang heb om te gaan roken. Natuurlijk is dit voor iedereen anders. Veel rookplezier :)

Ganjaman181

Je kan toch ook tabak weken in water haalt er ook flink wat teer uit. Greengo haalt voor mij echt de flush weg. Als je als nog persé tabak wilt roken kan je ook een joint in een bong doen haalt ook veel nicotine er uit.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Je kan ook een stukje hasj op een 1 of 2 euro munt leggen. De hasj aansteken en er dan een glas overheen doen waardoor de rook in het glas blijft. Dan zuig je het vanuit het glas op.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat ik wel eens doe is een stukje hasj oprollen tot een staafje en dan het puntje aansteken. Dat blijft gloeien en zal niet uitgaan. Als je het dan in een shotglaasje legt en dan een shotglaasje er op zijn kop bovenop doet, zal de rook zich verzamelen in het glas. Je kunt het dan simpel oppakken en de rook tussen de kier door zuigen. :)

private

bedankt voor alle reacties. ik ben na anderhalf jaar gestopt te zijn geweest weer begonnen MAAR dit keer wel met een tabaksvervanger die ik hier in een coffeeshop kan kopen voor 4,50 a 30 gram. Ik blow nu er 5 maanden mee en merk toch wel dat ik veel minder blow.

waar ik eerder met tabak ging blowen moest ik al gauw voor minimaal 15 euro per dag blowen en merk nu dat ik 10 euro haal voor 3 dagen. drang is er niet zo veel meer voor het eerst en ik rook dan ook in de avond 1 joint alleen maar omdat ik het lekker vindt en niet omdat ik er afhankelijk van ben.
Met tabak was dat niet en wilde ik een joint al vroeg in de middag opsteken. ik ben ook blij dat ik niet meer rook (tabak in joint) en blowen is nu veel lekkerder en beter voor je portemonnee.

Snowblind

Belezen gebruiker
Nicotinekauwgum. Sla je meteen twee vliegen in een slag aangezien kauwbewegingen je cognitief scherper schijnen te maken.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tijd om dit topic een bump te geven. Ik heb wat kruiden besteld om eens te kijken of ik tabak vaarwel kan zeggen. Rook het nu alleen nog in een joint maar het bevalt me echt niet.

Eerste poging. In de bestelling zit Rode klaver, Eucalyptus en Damiana. Ik ben benieuwd

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
SkittlesAndMe zei:
Tijd om dit topic een bump te geven. Ik heb wat kruiden besteld om eens te kijken of ik tabak vaarwel kan zeggen. Rook het nu alleen nog in een joint maar het bevalt me echt niet.

Eerste poging. In de bestelling zit Rode klaver, Eucalyptus en Damiana. Ik ben benieuwd

Ik heb zelf wel is met alleen Damiana gedraaid (kon je in de shop pakken om uit te proberen) maar vond het zelf echt hel smerig. Ben benieuwd of de Eucalyptus en Rode Klaver de smaak veel zullen veranderen. Vooral de Eucalyptus lijkt mij interessant. Graag hoor ik hoe het is, zodra je het hebt geprobeerd. Begin zelf ook een steeds grotere afkeer te krijgen voor tabak. :grin:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm ik ben er nog niet helemaal over uit. Even wat dingen uitsluiten de komende joints. Vrijdag had ik een mix van alle drie gerookt. Eucalyptus is heel irritant draaien want dat is ondanks dat het gedroogd is vrij hard. Smaak ervan is ook vrij sterk.

De geur was echt te intens, het stinkt echt als een hippiemarkt die in brand staat :tearsofjoy:

Uiteindelijk nog een normale tabaksjoint gedraaid. Gisteren nog eens geprobeerd, met ZERO deze keer. Toen alleen Damiana en Rode Klaver erin gedaan. Ook een beetje meh eigenlijk. Je voelt heel weinig op je keel in het begin, totaal geen hit wat je met tabak wel voelt.

Ook gisteren een tweede joint met nicotine gedraaid.

Je bent er heel anders stoont van, echt een head high ipv een body high. Ik mis een beetje dat gewicht wat op je lijf komt te liggen als je geblowd hebt. Nicotine doet wel echt veel met de high dus.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee zeker niet, de twee stoffen hebben absoluut invloed op elkaar. Hoe het precies werkt weet ik niet maar tabak heeft zelf ook een psychoactieve werking, echter niet zo sterk, maar de twee creëren een synergetische werking. Als je hasj of wiet puur rookt, of in ieder geval zonder nicotine, heb je een veel lichtere high. Met nicotine erbij wordt het meer een bodylow.

Google maar eens, is overal te vinden. Ik merk het verschil zelf ook echt duidelijk.

waar ik dus met deze kruiden achter kwam is dat ik die nicotine kut vind, maar het effect van blowen met nicotine veel chiller vind. Misschien is het een kwestie van wennen, maar elke keer als ik met tabaksvervangers blowde, heb ik uiteindelijk nog een joint met tabak gedraaid omdat ik het effect niet helemaal top vond.

Purple haze

Bewuste gebruiker
SkittlesAndMe zei:
Nee zeker niet, de twee stoffen hebben absoluut invloed op elkaar. Hoe het precies werkt weet ik niet maar tabak heeft zelf ook een psychoactieve werking, echter niet zo sterk, maar de twee creëren een synergetische werking. Als je hasj of wiet puur rookt, of in ieder geval zonder nicotine, heb je een veel lichtere high. Met nicotine erbij wordt het meer een bodylow.

Google maar eens, is overal te vinden. Ik merk het verschil zelf ook echt duidelijk.

Klopt!

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 142415.htm

Bovenaan