Terugval in benzo's, controleverlies.

Raver

Badass junkie
Hey allemaal.

Raver hier, enkele jaren geleden vaste bezoeker hier om mijn ellende in GHB verslaving te delen.

Inmiddels ruim 4 jaar clean van de GHB maar benzodiazepines blijven de grootste duivel in mijn ogen.

Afgelopen jaar enorm veel gebeurd in mijn leven. Toxic relatie, relatiebreuk, plots dakloos en geen eigen woning meer. Eigen zaak begonnen en me daar volledig ingestort. Hierdoor minder tijd vrij gemaakt voor herstel door dmv zelfhulpgroepen (NA, CA).

Hierdoor is mijn angst en paniekstoornis weer in hevige mate terug gekomen waardoor ik in 3 weken tijd 3 maal de HAP gebeld heb, 2 keer op de crisisdienst gezeten en 1 maal in paniek de ambu aan de stop gehad. Suïcidale gedachtes begonnen in heftige mate zijn weg te vinden in mijn brein.

Toen besloten benzo's te kopen op de zwarte markt voor zelfmedicatie. "Nood breekt wet" dacht ik.

Alleen even "vergeten" dat een verslaafde zoals ik niet tijdelijk kan gebruiken. 1 is teveel en 1000 nooit genoeg.

Nu slik ik dus weer bijna een week weer benzo's en heb enorme plannen om weer aan de GHB te gaan en andere middelen te gebruiken. Niet dat ik dat wil alleen verslaving is zoooooo ontzettend sterk. Echt een vreselijke stem in m'n hoofd die me KAPOT wilt maken gewoon.

Wil zoals vroeger weer hier mijn gevoelens van me af schrijven en hopelijk de weg terug naar herstel te vinden.

Raver

Raver

Badass junkie
Hey allemaal!

Gisteren 2mg Lorazepam op en vanochtend weer 'n kwart van 2,5mg.

Alsnog zo angstig met vlagen helaas.

Aankomende week starten met Citalopram, waar ik (je verwacht het niet) ook enorm angstig voor ben. Maar hopelijk kan dit me op lange termijn een leven bieden zonder al teveel belemmering door angst.

Ik heb voor de echte momenten van crisis Xanax 2mg tabs in huis.

Merk het nu ook als ik benzo's gebruik dat ik gewoon kan leven zoals ik wil leven. Daarom lukt het me ook gewoon niet om ze niet te nemen.

Tot dusver update nummer 1.

Greetz,

Raver. (:

Javelin

Bewuste gebruiker
Citalopram kan je klachten verergeren maar dat geldt voor een paar weken. In mijn geval had ik helemaal er geen last van maar ik kreeg sws Oxazepam van mn HA als het niet goed zou gaan.
Ik wens je veel succes met de AD behandeling en hoop dat je heel gauw jezelf beter gaat voelen.

Raver

Badass junkie
Citalopram kan je klachten verergeren maar dat geldt voor een paar weken. In mijn geval had ik helemaal er geen last van maar ik kreeg sws Oxazepam van mn HA als het niet goed zou gaan.
Ik wens je veel succes met de AD behandeling en hoop dat je heel gauw jezelf beter gaat voelen.

Dankjewel! Dat weet ik inderdaad daarom ben ik er een beetje angstig voor.

Ik heb diazepam, lorazepam en xanax voor die periode.

Raver

Badass junkie
Ontstaat er ook tolerantie voor het anxiolytische effect van benzo's of alleen het sederende effect?

Raver

Badass junkie
Diazepam helpt alleen de eerste 2 a 3 uur na inname, daarna gewoon weer nerveus en kan amper functioneren. Pas na inname Lorazepam naast de Diazepam voel ik me "normaal".

Moet ik eerst een spiegel opbouwen van Diazepam? Of is de dosering gewoon te laag? (5mg per inname) Het zijn legit tabletten van een bekend merk.

Ik accepteer de risico's die horen bij langdurig benzo gebruik (6 tot 8 weken). Maar voor nu is dit de enige manier om een leefbaar leven te hebben.

Vanaf donderdag starten met Citalopram. Druppels, starten met 4mg en per 3 dagen opbouwen met 2mg extra. Dat is hopelijk de oplossing voor de lange termijn.

Σανσα

DF-koning
Moet ik eerst een spiegel opbouwen van Diazepam? Of is de dosering gewoon te laag? (5mg per inname) Het zijn legit tabletten van een bekend merk.
Diazepam heeft een halfwaardetijd van ong 24 uur. Dat betekent dus dat je bij een dagelijkse inname gaat stapelen en je dus ook een spiegel opbouwt. Dit duurt idd enkele dagen. 5 mg diazepam is echter wel een relatief lage dosis. Relatief, omdat ik niet weet wat je 'normaal' slikt. Maar ik zie je hierboven ook posten dat je 2.5 mg lorazepam slikt of hebt geslikt. Daar kan 5 mg diazepam niet tegenop natuurlijk. Dat staat min of meer gelijk aan 25 mg diazepam.

Even voor de duidelijkheid: wat is nu precies je doel? Ik heb je openingspost gelezen en begrijp wat er staat, maar het is me niet duidelijk wat je voornemens zijn wat betreft het slikken van de benzo's. Wil je een stabiele dosis slikken om je tijdelijk door deze periode heen te krijgen? Of wil je naar gelang behoefte slikken? Of wil je met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen juist weer stoppen met benzo's?

Raver

Badass junkie
Even voor de duidelijkheid: wat is nu precies je doel? Ik heb je openingspost gelezen en begrijp wat er staat, maar het is me niet duidelijk wat je voornemens zijn wat betreft het slikken van de benzo's. Wil je een stabiele dosis slikken om je tijdelijk door deze periode heen te krijgen? Of wil je naar gelang behoefte slikken? Of wil je met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen juist weer stoppen met benzo's?

Thnx voor je reply sowieso.

Dan zal ik de beschreven klachten linken aan de te lage dosering Diazepam.

Mijn doel is om een zo kalm mogelijk leven te lijden tot het moment dat de Citalopram zijn werk doet. Dan langzaam de benzo's afbouwen via taperingstrips of die ene manual. Verslaving aan benzo's heb ik eerder overwonnen.

Voor nu zoek ik gewoon een beetje naar de juiste dosering hiervoor. Beetje ongemak en spanning is niet ongewenst uiteraard en onrealistisch om alles maar te verdoven.

Neig nu naar;

08.00 5 of 10mg diazepam

15.00 0,5mg Lorazepam

22.00 5 of 10mg diazepam.

Tijdens periode's van heftige paniek tijdens Citalopram opbouw heb ik Alprazolam 2mg tabs of kan ik extra Lorazepam nemen. Maar ik weet ook dat een zo stabiel mogelijke dosering het beste werkt. Maar wil ook niet meteen te hoog in gaan zitten ivm snellere gewenning aan hoge doseringen.

En bespaar me alsjeblieft de waarschuwingen voor verslaving en gewenning etc. Voor nu is dit de keuze die ik maak. Deze fase gaat uiteindelijk ook weer voorbij.

Raver.

Σανσα

DF-koning
En bespaar me alsjeblieft de waarschuwingen voor verslaving en gewenning etc. Voor nu is dit de keuze die ik maak. Deze fase gaat uiteindelijk ook weer voorbij.
Was ik niet van plan, gezien je situatie en verhaal. Kan je wel begrijpen.
Neig nu naar;

08.00 5 of 10mg diazepam

15.00 0,5mg Lorazepam

22.00 5 of 10mg diazepam.

Tijdens periode's van heftige paniek tijdens Citalopram opbouw heb ik Alprazolam 2mg tabs of kan ik extra Lorazepam nemen. Maar ik weet ook dat een zo stabiel mogelijke dosering het beste werkt. Maar wil ook niet meteen te hoog in gaan zitten ivm snellere gewenning aan hoge doseringen.
Lastig om vanuit hier te beoordelen. Denk dat je dat zelf een beetje zal moeten aanvoelen, maar zoals je al stelt ben je bekend met benzo's en de valkuilen die daarbij horen. Ik zou dan zo laag mogelijk inzetten en vanuit daar verder kijken. Diazepam heeft een lange halfwaardetijd en geeft dus een stapeleffect zoals ik in mijn vorige post zei, maar de werkingsduur, het daadwerkelijke effect wat voelbaar is, is beduidend korter. Lorazepam heeft een kortere halfwaardetijd maar dan weer wel een langere werkingsduur. Nogmaals: voor mij lastig in te schatten waar je goed aan doet, maar probeer het een beetje uit vanuit een lage dosering.

Heb je een meewerkende huisarts? Wellicht dat je daar nog wat aan hebt wat betreft het voorschrijven als je je verhaal open en eerlijk vertelt, scheelt een hoop gehannes en geld op de zwarte markt.

Geen dank, overigens. Daar is dit forum onder meer voor.

Succes en sterkte iig👍

Σανσα

DF-koning
Kan je dit stapelen uitleggen?
Ja, kan ik. Maar omwille van het vele typewerk, verwijs ik je ff door naar het artikel wat ik elders eerder gepost heb. Voor jouw gemak hierbij nogmaals:

En dan het kopje 'stapelen bij langdurig gebruik'.

Raver

Badass junkie
Hypnotische effect van de benzo's begint nu al minder te worden. Wat ik in principe niet erg vind.

Zolang het anxiolytische effect nog maar even blijft hangen.

Bij de psychiater Citalopram druppels gevraagd zodat ik het rustiger kan opbouwen om zo hopelijk de bijwerkingen van angst en paniekaanvallen te minimaliseren. Kan me niet voorstellen dat ik nóg dieper de put in kan dan ik nu al zit.

Zodra ik wakker word en de benzo's zijn voor een gedeelte uitgewerkt dan heb ik enorme last van een soort adrenaline rush in me lijf. Wat ik echt als enorm onprettig ervaar. Lijkt wel alsnog m'n hele stress systeem in de war is geraakt de afgelopen maanden.

Raver. Tot zover een update.

Raver

Badass junkie
Merk dat ik wat stabieler begin te worden. Heb de diazepam de afgelopen dagen op vaste tijden ingenomen en merk minder schommelingen qua spanning.

Dit gaat zeker weten op een verslaving uitlopen. Mentaal ben ik er nu al verslaafd aan. Verslaafd ben ik sowieso altijd al geweest, wat ik ook gebruik.

Morgen ga ik starten met de Citalopram. Ik heb druppels; starten op 4 of 6mg en dat elke paar dagen opbouwen. Ben erg benieuwd. Dan kan ik hopelijk gewoon van de benzo's afbouwen; langzaam aan. Geen haast.

Je kunt zeggen van benzo's wat je wilt, maar het heeft me nu écht even uit de put getrokken. Althans, het heeft me rust gegeven waardoor ik zelf tot rust ben gekomen. Zo enorm gespannen en angstig geweest de afgelopen weken.

Ik zal t gewoon updaten hier hoe het zich gaat ontwikkelen. Al leest er niemand mee; het geeft mij rust om het van me af te schrijven. Zo heeft DF me al vaker geholpen in het verleden.

Greetz,

Raver (:

Σανσα

DF-koning
Je kunt zeggen van benzo's wat je wilt, maar het heeft me nu écht even uit de put getrokken. Althans, het heeft me rust gegeven waardoor ik zelf tot rust ben gekomen. Zo enorm gespannen en angstig geweest de afgelopen weken.
En dit is idd precies waar benzo's voor bedoeld zijn. Fijn dat het je wat meer stabiliteit en rust geeft. Het is altijd afwegen wat de pro's en cons zijn bij benzo's. Maar je hebt ervaring en zelfkennis genoeg om die afweging te maken, leid ik uit je eerdere posts af.

Benzo's zijn shit, maar wanneer ingezet op een min of meer verantwoorde manier, zeker een prettig hulpmiddel. Ook goed om dat soort verhalen op DF te delen. Horrorverhalen zijn er al genoeg (en ook terecht, want bij oneigenlijk gebruik kom je er nauwelijks zelfstandig uit), maar ook de positieve aspecten mogen best benadrukt worden.

Succes wederom.

Raver

Badass junkie
Maar je hebt ervaring en zelfkennis genoeg om die afweging te maken, leid ik uit je eerdere posts af.

Zeker. Meerdere keren verslaafd geweest aan benzo's. Dat combineerde ik altijd naast mijn GHB verslaving.

Alleen dat was puur recreatief.

Deze keer heb ik het ingezet voor de eerder beschreven redenen. In mijn ogen functioneel.
Ik heb de afweging gemaakt of ik de verslaving (relatief kort zoals het er nu uitziet) van benzo's het waard vond tegenover de hel waar ik voor het gebruiken ervan inzat.

Ben benieuwd wat de psychiater maandag gaat zeggen hierover. Dit heb ik namelijk op eigen houtje allemaal gedaan. Maar eerlijkheid hierover naar een arts is wel gewenst, dat ga ik ook gewoon zeggen.

Raver. (:

dupont

Wijs gebruiker
Zodra ik wakker word en de benzo's zijn voor een gedeelte uitgewerkt dan heb ik enorme last van een soort adrenaline rush in me lijf. Wat ik echt als enorm onprettig ervaar. Lijkt wel alsnog m'n hele stress systeem in de war is geraakt de afgelopen maanden.

Dit heb ik ook plm een half jaar gehad na een te snelle afbouw. Ging me direct na het wakker worden zorgen maken over van alles en nog wat. Vreselijk.
Bij een langzame afbouw niet echt last van gehad dus ligt waarschijnlijk echt aan taper-tempo.

Ik heb ergens gelzen dat het een cortisol piek is. Als je er last van blijft houden even met je behandelaar bespreken, misschien is er wat aan te doen.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Vandaag begonnen met de Citalopram. 6mg. Door middel van druppels opbouwen.

Tot nu toe weinig bijwerkingen; alleen beetje wazig, onrustig en een licht euforisch gevoel ofzo.

Raver

Badass junkie
Vandaag 2e dag 8mg Citalopram. Niet echt enorme bijwerkingen. Alleen beetje vreemde gedachtes ofzo, en behoorlijk kort lontje en opgefokt gevoel.

Echt zin om mezelf plat te gooien met benzo's. Maar de afgelopen 24 uur al 20mg diazepam en 1,25mg lorazepam gepakt. Als ik te snel hoog ga doseren gaat die gewenning alleen maar sneller.

Raver

Badass junkie
Morgen naar de 10mg Citalopram. Afspraak bij m'n psychiater. Toch maar eerlijk zijn over mijn benzodiazepine gebruik.

Gebruik ervan begint toch weer grotere vormen aan te nemen. Gemiddeld 20 a 25mg diazepam per dag, aanvullend kwartjes of halfjes van de 2,5mg Lorazepam tabletjes die ik heb liggen.

Hypnotische effect is al zowat verdwenen, anxiolytisch effect is nog wel aanwezig. Alleen voel ik me wel lichtelijk onrustig ondanks de benzo's. Daar waar ik me vorige week volledig kalm voelde.

Treed gewenning en lichamelijke verslaving eerder op bij benzo's als je in het verleden al zo'n verslaving achter de rug hebt gehad?

Bij GHB was dit wel altijd het geval, dan was ik na 4 of 5 dagen alweer fysiek hooked als ik een terugval had. Althans niet zo heftig als meerdere weken 24/7 doseren maar wel echt ontwenningsverschijnselen na stoppen ervan.

Vraag is dus of dat met benzo's ook zo werkt. Aangezien 't ook een GABA drug/medicijn is.

Al zijn benzo's in mijn ogen gewoon drugs nu. Ik gebruik het als smarties. 😅

Verslaving is zóóó ontzettend sterk.

Magicalwoman

Belezen gebruiker
Hey allemaal.

Raver hier, enkele jaren geleden vaste bezoeker hier om mijn ellende in GHB verslaving te delen.

Inmiddels ruim 4 jaar clean van de GHB maar benzodiazepines blijven de grootste duivel in mijn ogen.

Afgelopen jaar enorm veel gebeurd in mijn leven. Toxic relatie, relatiebreuk, plots dakloos en geen eigen woning meer. Eigen zaak begonnen en me daar volledig ingestort. Hierdoor minder tijd vrij gemaakt voor herstel door dmv zelfhulpgroepen (NA, CA).

Hierdoor is mijn angst en paniekstoornis weer in hevige mate terug gekomen waardoor ik in 3 weken tijd 3 maal de HAP gebeld heb, 2 keer op de crisisdienst gezeten en 1 maal in paniek de ambu aan de stop gehad. Suïcidale gedachtes begonnen in heftige mate zijn weg te vinden in mijn brein.

Toen besloten benzo's te kopen op de zwarte markt voor zelfmedicatie. "Nood breekt wet" dacht ik.

Alleen even "vergeten" dat een verslaafde zoals ik niet tijdelijk kan gebruiken. 1 is teveel en 1000 nooit genoeg.

Nu slik ik dus weer bijna een week weer benzo's en heb enorme plannen om weer aan de GHB te gaan en andere middelen te gebruiken. Niet dat ik dat wil alleen verslaving is zoooooo ontzettend sterk. Echt een vreselijke stem in m'n hoofd die me KAPOT wilt maken gewoon.

Wil zoals vroeger weer hier mijn gevoelens van me af schrijven en hopelijk de weg terug naar herstel te vinden.

Raver
Ghb zou ik sws niet aan beginnen..
Die verslaving is echt kut om van af te komen.

Voor m'n paniekstoornis had ik clonazepam.
Is echt top.

Kan je dit niet met je huisarts bespreken?
Hoop dat je de hulp krijgt die je nodig hebt en je snel jezelf weer kunt zijn

Raver

Badass junkie
Ghb zou ik sws niet aan beginnen..
Die verslaving is echt kut om van af te komen.

Ik weet er alles van. 3 keer in de detox van moeten afkicken en talloze keren thuis geprobeerd te stoppen met alle mogelijke middelen. Je kent t wel die wanhoop.

GHB blijf ik echt van weg nu! Dat gaat alles kapot maken gewoon!

Magicalwoman

Belezen gebruiker
Ik weet er alles van. 3 keer in de detox van moeten afkicken en talloze keren thuis geprobeerd te stoppen met alle mogelijke middelen. Je kent t wel die wanhoop.

GHB blijf ik echt van weg nu! Dat gaat alles kapot maken gewoon!
Fijn dat je dat zelf inziet 😊

Raver

Badass junkie
Net terug van de psychiater.

Krijg standaard op voorschrift 20mg Diazepam. Daar moet ik het mee doen, niet meer. Maar mag wel minder. Lorazepam niet meer bijnemen.

Dit voorschrift gekregen tot 1 november. Dan zou als het goed is de Citalopram zijn werking moeten doen.

Waar ik me enorm aan stoorde was de opmerking van de psychiater dat alle "junks" vroeger ook zomaar cold turkey stopte met hun middelen. Dus dat ik ook na die periode gewoon kan stoppen met de Diazepam.

Uiteraard was ik het daar niet mee eens, waarom cold turkey stoppen met benzo's als je gewoon kunt afbouwen en de ontwenningsverschijnselen kan minimaliseren!? Psychiater van een jaar of 60 die me dit vertelde eh.. Lijkt erop dat ik met het afbouwen weinig steun ga krijgen. Maarja, in ieder geval nu op voorschrift 20mg Diazepam. Heb alleen een kasje vol liggen met lora, dia en xanax. Nu al achterdeurtjes in me hoofd open van; Ah joh, ik bepaal zelf wel wat ik slik etc. Afbouwen regel ik ook zelf wel.

Raver (:

Raver

Badass junkie
Van 'n prettige wietspace naar een heftige paniekaanval. Ik ga ook van 't een in't ander.

Maar weer 5mg diazepam extra genomen. Volgens mij mentaal echt ff zo in de war van al die benzo's. Die 1mg xanax als heftig ervaren. Niet te vergeten de citalopram. Ambulance hier weer op de stoep. Ik dacht/denk echt dat ik dood ga ofzo. Wtf zo duizelig niet normaal.

Dit is nou echt controle verlies.

dupont

Wijs gebruiker
Net terug van de psychiater.

Krijg standaard op voorschrift 20mg Diazepam. Daar moet ik het mee doen, niet meer. Maar mag wel minder. Lorazepam niet meer bijnemen.

Dit voorschrift gekregen tot 1 november. Dan zou als het goed is de Citalopram zijn werking moeten doen.

Waar ik me enorm aan stoorde was de opmerking van de psychiater dat alle "junks" vroeger ook zomaar cold turkey stopte met hun middelen. Dus dat ik ook na die periode gewoon kan stoppen met de Diazepam.

Uiteraard was ik het daar niet mee eens, waarom cold turkey stoppen met benzo's als je gewoon kunt afbouwen en de ontwenningsverschijnselen kan minimaliseren!? Psychiater van een jaar of 60 die me dit vertelde eh.. Lijkt erop dat ik met het afbouwen weinig steun ga krijgen. Maarja, in ieder geval nu op voorschrift 20mg Diazepam. Heb alleen een kasje vol liggen met lora, dia en xanax. Nu al achterdeurtjes in me hoofd open van; Ah joh, ik bepaal zelf wel wat ik slik etc. Afbouwen regel ik ook zelf wel.

Raver (:
Kijk of je een andere psychiater kunt vinden of een verslavingsarts. 20mg Diazepam per dag cold turkey stoppen is onverantwoord.

Raver

Badass junkie
Kijk of je een andere psychiater kunt vinden of een verslavingsarts. 20mg Diazepam per dag cold turkey stoppen is onverantwoord.

Ja sowieso ga ik niet cold turkey stoppen hoor. Die psych kan zeggen wat hij wilt maar ik ben de hele die de baas is over mijn eigen afbouw proces.

Slik sowieso de aankomende maand nog benzo's op voorschrift tot de SSRI zijn werk zou moeten gaan doen.

Raver

Badass junkie
Pff echt weer controle verlies over m'n verslaving. Nu precies wanneer ik bezig ben met m'n behandeling bij de ggz.

Slik elke dag meer benzo's dan het voorschrift. Beloof mezelf elke ochtend het niet te doen. Weggooien ga ik ze niet doen want stel je voor dat ik ze nog nodig heb. Kut verslavingsgedachtes.

Eenmaal gebruikt is die verslaving weer helemaal terug. Machteloosheid tegenover jezelf.

3 dagen geleden bad trip gehad van wiet, in plaats van dat ik denk laat ik dat maar niet nog een keer doen. Blow ik sindsdien elke dag. Meerdere joints gelijk, voor werk, rijden in het verkeer met medicatie en half stoned.

CONTROLEVERLIES verslaving echt!

Wat nu weet je wel. Mijn terugvallen lopen vaak snel uit de hand. Dus verslavingszorg is belangrijker nu dan ggz denk ik. Heb al 1 kliniek gebeld; die nemen me niet op vanwege dubbele diagnose.

Tot zo ver

Raver ):

buddha31

In memoriam - 24 januari 2023
Hey raver je arts is echt een ei met zijn cold turky stoppen met benzos. Zoveel artsen kennen de Ashton Manual niet.
Met lorazepam saboteer je het afbouwen mijn advies ( maar ben geen arts ) is alle benzos vervangen door de juiste hoeveelheid diazepam. Is er geen rcvariant hier van of mag ik dat niet adviseren. Dan excuses.

Kan je als je de juiste dosis diazepam hebt je verzameling benzos niet bij een vriend in bewaring doen? Ben je ze niet kwijt maar liggen ze ook niet binnen handbereik.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Goed punt. Het is niet zo zwart/wit als: benzo's zijn per definitie verkeerd. Het zijn hulpmiddelen die je snel uit heel erge stress (of in mijn geval ook nek/rug pijn) kunnen halen.

Pff echt weer controle verlies over m'n verslaving. Nu precies wanneer ik bezig ben met m'n behandeling bij de ggz.

Slik elke dag meer benzo's dan het voorschrift. Beloof mezelf elke ochtend het niet te doen. Weggooien ga ik ze niet doen want stel je voor dat ik ze nog nodig heb. Kut verslavingsgedachtes.

Eenmaal gebruikt is die verslaving weer helemaal terug. Machteloosheid tegenover jezelf.

3 dagen geleden bad trip gehad van wiet, in plaats van dat ik denk laat ik dat maar niet nog een keer doen. Blow ik sindsdien elke dag. Meerdere joints gelijk, voor werk, rijden in het verkeer met medicatie en half stoned.

CONTROLEVERLIES verslaving echt!

Wat nu weet je wel. Mijn terugvallen lopen vaak snel uit de hand. Dus verslavingszorg is belangrijker nu dan ggz denk ik. Heb al 1 kliniek gebeld; die nemen me niet op vanwege dubbele diagnose.

Tot zo ver

Raver ):
Heb je aan de andere kant ook dat wanneer je een keer niet gebruikt, dat je dan juist dat machtgevoel over jezelf hebt? Want zo simpel kan het soms zijn: focussen op de keren dat het wél goed gaat. Net zoals je jezelf programmeert met je verslavingsgedachtes, kun je jezelf herprogrammeren door een keer bewust niet te nemen en dan ook (terecht) jezelf een schouderklopje te geven. Elke keer dat je dit doet, wis je dat verslavingspatroon verder uit, maak je nieuwe neurale netwerken aan die gezond gedrag herproduceren.

Waarschijnlijk omschrijft dit het uit een benzo verslaving komen wat te makkelijk en heb je die verslavingszorg ook nodig, maar het geestelijke deel van verslaving komt hier in essentie wel op neer, op die switch maken naar focussen op de keren dat het goed gaat en zo langzaam overstappen op meer van dat gedrag en nog meer "macht over eigen handelingen" gevoel. Dat bouw je met herhaling namelijk steeds meer op. Je bent het ook niet meteen kwijt na 1 of 2 keer "terugvallen".

Zelfde geldt ook voor wiet of andere dingen...

buddha31

In memoriam - 24 januari 2023
Benzos en wiet zijn met respect totaal niet te vergelijken. De afkick en rebound van benzos is gruwelijk. Je helpt jezelf daar echt niet mee door te focussen op de keren dat je het kan weerstaan. De enige oplossing voor een echte stevige benzoverslaving is de spiegel geleidelijk naar beneden brengen.

Met wiet is de afkick wel in een tijdsframe te plaatsen. Hele zware benzoverslavingen de zwarte periode zeg maar kan 2 maanden of 2 jaar duren. 2 jaar met wiet een gitzwarte periode heb ik niet eerder gehoord.

Raver

Badass junkie
Heb je aan de andere kant ook dat wanneer je een keer niet gebruikt, dat je dan juist dat machtgevoel over jezelf hebt? Want zo simpel kan het soms zijn: focussen op de keren dat het wél goed gaat. Net zoals je jezelf programmeert met je verslavingsgedachtes, kun je jezelf herprogrammeren door een keer bewust niet te nemen en dan ook (terecht) jezelf een schouderklopje te geven. Elke keer dat je dit doet, wis je dat verslavingspatroon verder uit, maak je nieuwe neurale netwerken aan die gezond gedrag herproduceren.

Het lukt dus alleen gewoon niet om te stoppen. Elke dag beloof ik mezelf het niet meer te doen. Dan krijg ik die cravings en ik zit gewoon teveel in de fuck it modus om daar tegenin te gaan. Soort machteloosheid tegenover jezelf.

Ondertussen ben ik een ssri aan het opbouwen, wat tot nu toe nog meevalt. Hoop dat het zo blijft maar gebruik het pas een weekje. Heb alleen echt 0 eetlust, en motorisch onrustig. Zal vast vaker in paniek ofzo zijn geraakt als ik die benzo's niet erbij zou slikken. Alleen ik houd me nooit aan het voorschrift. Heb echt veel lorazepam ernaast geslikt. Dus geen idee wat nu de onderhoudsdosering moet zijn. Al zal ik zelf altijd mezelf vertellen dat die te laag is. Bij elk ongemak slik ik die troep wel. Zeker meer dan 1,5mg lorazepam dag, soms xanax 0,5mg en standaard 15 of 20mg Diazepam.

Nu dus daarnaast sinds 3 of 4 dagen elke avond zo stoned als 'n aap. Als t op is meteen nieuwe halen. M'n verslaving heeft me weer te pakken. Alleen het voelt gewoon nog niet alsof ik ermee wilt stoppen. Terwijl ik zooooooo goed weet dat het beter is van niet omdat al mijn terugvallen bij GHB zijn geëindigd zijn. Dat wil ik echt gewoon niet die troep. Maar het wel de angst dat m'n verslaving vaak erg heftig is tijdens een terugval.

Nooit gedacht dat ik na zo'n lange tijd (ruim 3 jaar clean) weer hiermee zou moeten struggelen. Straf mezelf er enorm voor echt. M'n familie niemand weet er nog van ook. Dat hangt ook boven m'n hoofd.

Verslaving is gewoon in moment van gebruik geen keuze meer te hebben. Althans zo voelt het voor mij op t moment.

Raver (:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het lukt dus alleen gewoon niet om te stoppen. Elke dag beloof ik mezelf het niet meer te doen. Dan krijg ik die cravings en ik zit gewoon teveel in de fuck it modus om daar tegenin te gaan. Soort machteloosheid tegenover jezelf.

Ondertussen ben ik een ssri aan het opbouwen, wat tot nu toe nog meevalt. Hoop dat het zo blijft maar gebruik het pas een weekje. Heb alleen echt 0 eetlust, en motorisch onrustig. Zal vast vaker in paniek ofzo zijn geraakt als ik die benzo's niet erbij zou slikken. Alleen ik houd me nooit aan het voorschrift. Heb echt veel lorazepam ernaast geslikt. Dus geen idee wat nu de onderhoudsdosering moet zijn. Al zal ik zelf altijd mezelf vertellen dat die te laag is. Bij elk ongemak slik ik die troep wel. Zeker meer dan 1,5mg lorazepam dag, soms xanax 0,5mg en standaard 15 of 20mg Diazepam.

Nu dus daarnaast sinds 3 of 4 dagen elke avond zo stoned als 'n aap. Als t op is meteen nieuwe halen. M'n verslaving heeft me weer te pakken.
Hè wat een ellende joh... :(

Alleen het voelt gewoon nog niet alsof ik ermee wilt stoppen.
Maar alleen het feit al dat je dat ziet, is een enorm iets! Dat voelt nu waarschijnlijk niet zo(?) maar dat betekent dat dat proces van bewustwording van je verslaving in volle gang is.

Terwijl ik zooooooo goed weet dat het beter is van niet omdat al mijn terugvallen bij GHB zijn geëindigd zijn. Dat wil ik echt gewoon niet die troep. Maar het wel de angst dat m'n verslaving vaak erg heftig is tijdens een terugval.
En dat ook! Je weet het wel, maar er naar handelen is er nog niet echt bij. Ik zal nooit beweren dat ik weet wat je precies doorgaat nu, maar ik herken dat wat je zegt in mijn vorige verslavingen: dondersgoed weten wat goed en slecht voor me is en dan tóch de slechte weg kiezen... Het is niet rationeel... Maar ook hier weer: je wéét het, je weet het zelfs heel goed zeg je zelf. Dus je bent je al super bewust aan het worden van deze dingen. Helaas is het zo, dat met meer bewustheid, de boel ook intenser beleefd wordt. Eigenlijk ook wel logisch: je wordt je letterlijk bewuster van wat je doet, van je pijn, etc. "Bewustzijn" is dan ook niet één of ander abstract iets, maar letterlijk: meer en dieper voelen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het mooie aan dit proces, is dat dit samenkomt met meer intelligentie. Nogmaals... ik weet dat het juist compleet andersom kan lijken en voelen in het moment, want je ziet hoe je de fout weer in gaat en straft jezelf daar bovenop ook nog eens keihard af. Je oordeelt over jezelf en dat is compleet begrijpelijk. Helaas is het pad vaak zo pijnlijk...

Nooit gedacht dat ik na zo'n lange tijd (ruim 3 jaar clean) weer hiermee zou moeten struggelen. Straf mezelf er enorm voor echt. M'n familie niemand weet er nog van ook. Dat hangt ook boven m'n hoofd.
Ja, je straft jezelf er dus inderdaad voor af. Echt als een soort mentale zelfkastijding. Ik ken het gevoel helaas al te goed. Het kan soms ook echt onmogelijk lijken om het niet te doen. Toch hoop ik dat je misschien een klein beetje sympathie voor jezelf kan opwekken, want zou je dat ook niet voor een ander kunnen doen? Kijk, voor mij ben jij een ander en ik weet maar al te goed dat het voor mij nu makkelijk praten is, omdat ik jouw situatie van buitenaf bekijk. Maar ik weet ook hoe het is om dat te moeten doen voor mezelf. En dat is andere koek... Maar als ik het voor een ander kan doen en jij het (waarschijnlijk) voor een ander kan doen, dan kun je het toch ook voor jezelf doen? Het hoeft maar een heeel klein beetje te zijn. Bijvoorbeeld: ja, ik ben in de fout gegaan, maar kijk eens hoe vreselijk ik me voelde op dat moment. Het was begrijpelijk dat ik dat deed... Probeer misschien een beetje op die manier tegen jezelf te praten. Probeer iets zachter voor jezelf te zijn. Dat kan echt zo'n immens verschil maken.

Verslaving is gewoon in moment van gebruik geen keuze meer te hebben. Althans zo voelt het voor mij op t moment.

Raver (:
Zo kan het zeker voelen ja. Dat ben ik met je eens.

Raver

Badass junkie
Ondertussen paar weken verder, nog steeds benzos dagelijks. 25mg gemiddeld aan diazepam en 1.5mg lorazepam gemiddeld.

Gestart met citalopram; nu 16mg volgens mij. Vooraf erg angstig voor maar valt reuze mee. Heb wel wat bijwerkingen maar geen paniekaanvallen of toename van angst waar ik bang voor was. Geen idee hoe dat zou zijn zonder die benzo's.

Momenteel een week of langer al weer aan het blowen. Echt direct heel veel en veel sterke sativa wiet. Soms 3 of 4 joints in me eentje per avond.

Merk dat ik maatschappelijk gezien ook direct gevolgen ervaar van het gebruik (verslaving). Kom al meerdere keren te laat op opdrachten aan. Werk voor mezelf dus is niet echt een goed visite kaartje. Bovendien werk ik in de zorg en ik voel gewoon aan mezelf dat ik in verslaving zit ofzo. Ik verbreek afspraken met mezelf direct wanneer ik me onrustig voel of niet prettig. Dan neem ik rustig 'n halve 2.5mg tablet. Voel het amper meer inwerken dus behoorlijke tolerantie al. Merk alleen aan mezelf dat ik nogal wankel word van benzos. Slap gevoel ofzo.

Naja end of story ik ben gewoon zo bang dat ik weer aan de GHB ga. Maar het zou zomaar kunnen dat die angst ervoor me er juist naartoe gaat brengen. M'n verslaving is echt heel sterk en sluw. Ik wil het gewoon NIET gebruiken. Al ben ik op momenten GHB gebruik aan het verheerlijken. Alleen ik weet gewoon als ik aan die shit dan ga ik echt in de problemen raken. Ik dacht immers benzos ook in controle te kunnen houden, niet gelukt. Met wiet verlies ik direct de controle en is t weer elke dag. Uitleven naar het moment om volledig uit de wereld te zijn.

Ben gewoon bang dat ik de kracht niet meer kan opbrengen om tegen die verslaving te vechten ofzo. Was ruim 4 jaar uit deze waanzin. Tussendoor 2 keer een benzo gebruikt maar toen direct doorgegaan met de NA groepen.

Deze terugval is gewoon zoals alle andere die me naar de ellende bracht. Maar wil dit keer echt van de GHB afblijven.

Maandag verwijzing vragen van de psychiater voor de verslavingzorg. Ik denk gewoon dat ik de detox in moet ofzo. Zelf lukt het niet om te stoppen.

Naja lang verhaal

Raver (;

Raver

Badass junkie
Update

Dagelijks blowen gemiddeld 3 gram per dag denk ik. Daarbij 25 tot 30mg diazepam per dag en tot 2.5mg lorazepam erbij.

Ik heb alleen wel echt de wens om weer te stoppen met de benzo's en dat begint bij de dosis te stabiliseren. Heb echt geslikt als snoepjes de afgelopen weken.
Maar heb t idee dat me echt verdoofd en ik daar een beetje een somber gevoel van krijg.

Kan ik ontwenning van de Lorazepam op zich verwachten als ik daar mee stop ondanks dat ik 30mg diazepam per dag slik. Of zou ik meer diazepam moeten nemen om die lorazepam tolerantie op te vangen.

Ben in ieder geval doorgestuurd naar de verslavingszorg. En ben ik clean van andere drugs. Veel uppers wil ik niet combineren met m'n citalopram en GHB is gewoon levensgevaarlijk me. Dus rook m'n jointjes gewoon. En heb t idee dat de citalopram ook zijn werk een beetje begint te doen. 4 weken en 'n beetje nu gebruik ik het. En nu een week op 20mg ongeveer. Streefdosering volgens m'n psychiater.

Raver

Badass junkie
Het gaat beginnen!

Ik ga beginnen met het afbouwen van mijn benzodiazepine gebruik.

Mijn startdosering zal zijn 50mg diazepam. Updates sowieso hiero.

Heb 5mg tabletten gekregen van m'n psychiater. Dus dat is top.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Het gaat beginnen!

Ik ga beginnen met het afbouwen van mijn benzodiazepine gebruik.

Mijn startdosering zal zijn 50mg diazepam. Updates sowieso hiero.

Heb 5mg tabletten gekregen van m'n psychiater. Dus dat is top.
Succes man! Je kan dit!

Wat gaf de doorslag dat je weer gaat afbouwen?

Bovenaan