Terugval in benzo's, controleverlies.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik doe dus mn raam dicht om geluiden van buiten te blokken en makkelijker in te slapen, maar het nadeel daaraan is dat ik dan midden in de nacht weer te warm heb en daardoor wakker word.
Ja is dus niet de juiste oplossing haha.
Ik zou dan adviseren iets van een waaier of sommige gebruiken "pink noise" voor deze zelfde reden. Maar werkt voor mij niet zo goed als een waaier... 🤷‍♂️

Raver

Badass junkie
Ik tel bijna 8 maanden cleantijd.

Vandaag was ik op een grote beurs in Duitsland voor zaken. Nadat de dag voorbij was gingen we even langs de gezelligheid voor wat gratis eten en wat drinken.

Er bleken alcoholfreie cocktails te zijn. Ik zeg tegen mijn collega prima hoor, als daar geen alcohol in zit.

Krijg het glas in mijn handen, neem een slok via het rietje en verrekte, alcohol!!!!!

Heb dus best een grote slok op, bleken ze de verkeerde aan me collega te hebben gegeven. Voel me er zo kut over maar ik was me echt van geen kwaad bewust gewoon. Is dit een terugval???

Edit : nadat ik besefte dat het alcohol bleek te bevatten direct glas terug gebracht uiteraard. Super naïef misschien dat ik in Duitsland uit ga van alcoholvrije cocktails. Dan zou het ook een mocktail heten toch.

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie

Vandaag was ik op een grote beurs in Duitsland voor zaken. Nadat de dag voorbij was gingen we even langs de gezelligheid voor wat gratis eten en wat drinken.

Er bleken alcoholfreie cocktails te zijn. Ik zeg tegen mijn collega prima hoor, als daar geen alcohol in zit.

Krijg het glas in mijn handen, neem een slok via het rietje en verrekte, alcohol!!!!!

Heb dus best een grote slok op, bleken ze de verkeerde aan me collega te hebben gegeven. Voel me er zo kut over maar ik was me echt van geen kwaad bewust gewoon. Is dit een terugval???
Dit soort dingen gebeuren. Het kan iets in gang zetten maar je kunt er niets aan doen. Het belangrijkste is dat je het herkent en
het drankje meteen weg zet en niet verder drinkt. Het wordt pas een terugval als je bewust (door) drinkt of gebruikt.

Maar wees op je hoede - alcoholvrij drinken nuttigen kan sowieso een trigger zijn. Alles is aanwezig behalve de alcohol zelf: de kleur, de geur, de verpakking, de sfeer, de smaak, het parapluutje op je cocktail, ga zo maar door. Op mijn werk hebben we wel eens gechargeerd de vergelijking gemaakt met lijntjes poedersuiker snuiven. Dat is toch geen drug? Maar in feite is het natuurlijk een soort drooggebruiken. Alleen is Alcohol voor velen mentaal toch iets anders :wink:

SoulAssassins

Badass junkie
Alles is aanwezig behalve de alcohol zelf: de kleur, de geur, de verpakking, de sfeer, de smaak, het parapluutje op je cocktail, ga zo maar door.
Indd zo gaat dat .heb het ook eens gezegd over 0,0% bier.
Zelfde setting zelfde probleem ,heel dat alcohol moet verboden worden ipv een sigaretje.

@Raver er is niets fout gegaan bij jou ,je heb het drankje keurig gedumpt.
Ik denk dat het wel even schrikken was ,maar je volle verstand heb het over genomen dus een ongevraagde overwinning!

Kordie

DF-koning

Edit : nadat ik besefte dat het alcohol bleek te bevatten direct glas terug gebracht uiteraard. Super naïef misschien dat ik in Duitsland uit ga van alcoholvrije cocktails. Dan zou het ook een mocktail heten toch.

Ik denk dat een terugval twee dingen moet bevatten; innemen van een middel EN dit bewust doen. Bij jou zeker geen sprake van. Jij dacht juist aan geen alcohol nemen.

Gefeliciteerd met je 8 maanden

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Hahaha, ik had precies hetzelfde één of anderhalf jaar geleden in Shanghai. Mijn collega kreeg mijn mocktail, ik haar cocktail. Met de eerste slok had ik meteen door, dit klopt niet.

Haar ook laten proeven en het was vrij snel duidelijk. Ze waren omgewisseld.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Het was niet intentioneel. Tegelijkertijd is het wel goed om in de gaten te houden of je nu meer gerbuikersgedachten gaat ervaren. Bij mij was dat niet het geval. Maar het is altijd goed om er scherp op te blijven.

Alcoholvrij bier en al die dingen, doe ik niet meer aan mee. Mocktails nog wel. Voor mij brengen die weinig associaties met zich mee. Ik heb zelden cocktails gedronken in gebruik. Wel veel bier, dus dat brengt wel associaties met zich mee.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Volgensmij heb je precies gedaan wat je hoort te doen.

Die slok waar alcohol in zat is niet wat de focus moet zijn.

Wat in mijn ogen de focus zou moeten hebben:

1. Je nam de juiste beslissing voor een mocktail
2. Zodra je jezelf bewust werd van de situatie heb je daarop geacteerd.
3. Je baalt er ontzettend van (positief!!)

Goed bezig hoor kerel, wees trots op jezelf💪

Raver

Badass junkie
Inderdaad mensen! Late reactie, maar het is geen terugval.
Toen ik dit las was ik eigenlijk alweer vergeten dat het gebeurd was.

Wilde gewoon even een update geven hoe het gaat. Het gaat goed, ben aan het werk. Ga naar mijn meetings, en spreek m'n sponsor regelmatig. Misschien heb ik meer meetings nodig, en meer contact met fellows. Want...

Ik word geteisterd door trek , was even weg maar de laatste tijd is het weer terug. Getriggerd door mijn hobby; karpervissen. Blowende vrienden gezien en vandaag tijdens een wandeling in de duinen iemand zien blowen. En dat vond ik zo fijn, stoned buiten zijn. Terwijl de realiteit is, dat ik nog maar amper buiten kwam..

De trek voelt alsof ik de acceptatie nog niet helemaal gemaakt heb met fases. Kan ik dan echt nooit meer wiet roken? Kan ik dan nooit meer het genot ervaren van wiet kweken etc. Zo irritant, waarom is dat zo'n ding voor mij. Terwijl het nuchtere leven zoveel te bieden heeft weet je wel.

Dan hoor ik soms andere fellows delen, hoe fijn ze het vinden dat ze clean zijn. En hoe dankbaar ze zijn dat ze niet meer hoeven te gebruiken. Voor mij is t soms andersom als ik dat hoor, als ik trek heb dan tenminste.

Ja tot zover. Wel 9 maanden clean.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Dank voor je update! Moest van de week nog ff aan je denken. Fijn dat het goed met je gaat, op de trek na dan. Ik snap wel dat je het vergelijkt met andere fellows, maar It's a part of your process. En dat is helemaal oke. Blijf vooral de dingen doen waarvan je weet dat ze voor je werken. En ja een keertje vaker de telefoon pakken en bellen kan zeker geen kwaad :wink:

Kan ook wel een beetje met de verandering van het seizoen te maken hebben, en het mooie weer van de afgelopen tijd wat trek op roept. Bij mij kwamen tijdens het mooie weer ook ineens gedachtes en herinneringen in de vorm van beelden van de leuke momenten met drugs. Feestjes/festivals. in het park met vrienden, terras in de stad, buiten hangen. Naja goed herken het bij mezelf dat ik dit in de voorgaande jaren in herstel ook zo heb ervaren, zwakt overigens wel af met de jaren en is nu na een aantal dagen wel minder/weg.

vandaag tijdens een wandeling in de duinen iemand zien blowen. En dat vond ik zo fijn, stoned buiten zijn. Terwijl de realiteit is, dat ik nog maar amper buiten kwam..
Ja bijzonder he dat je eigen hoofd je zo voor de gek kan houden he. Zeer herkenbaar joh. Als ik op dat soort momenten mn stap 1 er maar weer eens bijpak dan ben ik gauw genezen.

_shikantaza

Badass junkie
Ik word geteisterd door trek , was even weg maar de laatste tijd is het weer terug. Getriggerd door mijn hobby; karpervissen. Blowende vrienden gezien en vandaag tijdens een wandeling in de duinen iemand zien blowen. En dat vond ik zo fijn, stoned buiten zijn. Terwijl de realiteit is, dat ik nog maar amper buiten kwam..
Mooi die laatste zin. Houd je herstel eens tegen het licht om te kijken of je nog wat extra kunt doen of misschien heb je iets laten vallen.

Trek is ook OK. Je hoeft er niks mee. Laat dat hoofd maar lullen 😅

Brakka Mang

Badass junkie
Inderdaad mensen! Late reactie, maar het is geen terugval.
Toen ik dit las was ik eigenlijk alweer vergeten dat het gebeurd was.

Wilde gewoon even een update geven hoe het gaat. Het gaat goed, ben aan het werk. Ga naar mijn meetings, en spreek m'n sponsor regelmatig. Misschien heb ik meer meetings nodig, en meer contact met fellows. Want...

De trek voelt alsof ik de acceptatie nog niet helemaal gemaakt heb met fases. Kan ik dan echt nooit meer wiet roken? Kan ik dan nooit meer het genot ervaren van wiet kweken etc. Zo irritant, waarom is dat zo'n ding voor mij. Terwijl het nuchtere leven zoveel te bieden heeft weet je wel.

Dan hoor ik soms andere fellows delen, hoe fijn ze het vinden dat ze clean zijn. En hoe dankbaar ze zijn dat ze niet meer hoeven te gebruiken. Voor mij is t soms andersom als ik dat hoor, als ik trek heb dan tenminste.

Ja tot zover. Wel 9 maanden clean.
Das toch wel leip he hoe je verlaagde brein het rooskleurige van drugs naar boven kan halen terwijl de realiteit het tegenovergestelde is vaak. Blowen is voor jou toch ook de gateway naar de rest dacht ik?

Dat gevoel van anderen horen vertellen hoe fijn clean zijn was ken ik wel ja, dat heeft bij mij - mede door slaaplroblemafiek - echt heeeeel lang geduurd.

Toch is dat vaak een soort sober high en uiteindelijk gaat dat ook weer weg en raak je daar ook weer gewend aan en . Bij vroeg herstel hard ik altijd van die bipo episodes ook extreem goed voelen en dan weer extreem rot. Maar ook dat ging weer voorbij. Die extreem goed waren voor ook vaak weer triggers waarin ik soms terugviel.

Raver

Badass junkie
Ja bijzonder he dat je eigen hoofd je zo voor de gek kan houden he. Zeer herkenbaar joh. Als ik op dat soort momenten mn stap 1 er maar weer eens bijpak dan ben ik gauw genezen.

Haha ja die stap 1 is goed genezend ja !!

Mooi die laatste zin. Houd je herstel eens tegen het licht om te kijken of je nog wat extra kunt doen of misschien heb je iets laten vallen.

Trek is ook OK. Je hoeft er niks mee. Laat dat hoofd maar lullen 😅

Ja kan er veel meer aan doen. Ben te snel content met "het gaat toch goed?". Maar ik ontneem mezelf daarin verdere groei. De balans tussen werk, vriendin, hobby's en herstel is elke dag weer opnieuw een uitdaging.

Fijn om te horen.
En knap hoe je dankzij trek sterk in je schoen blijft staan

Bedankt !

Das toch wel leip he hoe je verlaagde brein het rooskleurige van drugs naar boven kan halen terwijl de realiteit het tegenovergestelde is vaak. Blowen is voor jou toch ook de gateway naar de rest dacht ik?

Een gateway naar een ellendig bestaan.

Het is ongekend hoe ver ik al ben gekomen. Als je kijkt naar van hoe ver ik kom. Die ellendige benzodiazepine ontwenning, dacht dat het nooit over ging. Maar wonderbaarlijk gaat het zo goed tegenwoordig. Het is vooral de trek en de romantische gedachtes over wiet die het me soms nog lastig maken. Verlangens naar anders drugs zijn er gelukkig niet. Ik mag blij zijn dat ik na alles überhaupt nog leef. Het voelt als de zoveelste kans die ik krijg op een beter leven. Heb meerdere verslavingen overwonnen; GHB, benzos, amfetamine en nu wiet. Ik kan het mezelf gewoon niet meer wijsmaken dat ik nog kan gebruiken. Soms denk ik wel eens kan ik dan niet gecontroleerd wiet gebruiken?

Het antwoord is gewoon nee, ik heb dat al talloze keren geprobeerd. Ik verlies die strijd in me hoofd al direct na de eerste keer gebruiken.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Yess... ik heb het minsten tot een jaar na afkicken nog ervaren dus klinkt niet onmogelijk.

Ik ben er al zo'n 6 maanden vanaf geweest. Momenteel kan ik niet stoppen met piekeren, rare fysieke tintelingen, bijna derealiseren, angstig, onrustig slapen, koude rillingen en die vreselijke onrust bij ontwaken. Alsof me hele zenuwstelsel weer van slag is.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik ben er al zo'n 6 maanden vanaf geweest. Momenteel kan ik niet stoppen met piekeren, rare fysieke tintelingen, bijna derealiseren, angstig, onrustig slapen, koude rillingen en die vreselijke onrust bij ontwaken. Alsof me hele zenuwstelsel weer van slag is.
Let it be Raver.... Zie deze dip als tool om straks de rust weer "meer" bewust te zijn..... Als we deze dips niet zouden krijgen, zouden we zomaar niet meer bewust zijn, van de momenten dat we wel rust hebben.... dit zeg ik dan nu en vaak tegen mijzelf mocht ik momenten van onrust hebben.

Rust komt echt wel weer terug zoals het je/ons de vorige keer ook is gelukt deze weer te vinden....
Zo ben ik overtuigd dat het dit keer veel makkelijker teruggevonden gaat worden 🙏

Raver

Badass junkie
Heb ik wel eens gehad. Uit het niets ook... Duurde bij mij toen maar een dag.

Zet 'm op. Even wandelingetje?

Ah oke niet onbekend dus. Ik werk gewoon, en ben vandaag in de moestuin geweest. Zit niet met de pakkenneer iig.

Let it be Raver.... Zie deze dip als tool om straks de rust weer "meer" bewust te zijn..... Als we deze dips niet zouden krijgen, zouden we zomaar niet meer bewust zijn, van de momenten dat we wel rust hebben.... dit zeg ik dan nu en vaak tegen mijzelf mocht ik momenten van onrust hebben.

Rust komt echt wel weer terug zoals het je/ons de vorige keer ook is gelukt deze weer te vinden....
Zo ben ik overtuigd dat het dit keer veel makkelijker teruggevonden gaat worden 🙏

Ja dat is soms zo lastig he. Let it be, want man ik wil zo graag gewoon weer door met het leven. Dan kan zo'n fase echt weer heel beklemmend voelen.

Daarnaast, ik heb een mega crisisbrein met vele trauma's. Dus het voelt weer alsof ik terug ben waar ik was. Vind het ook wel beangstigend dat er geen zicht is op psychische hulp hier in de buurt. Gigantisch lange wachtlijsten.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ja dat is soms zo lastig he. Let it be, want man ik wil zo graag gewoon weer door met het leven.
Iknow iknow.... Ik kan het ook alleen zeggen omdat ik nu in een positieve flow zit en weet daarom dat het voor jou nu wat (te) simpel klinkt...

Toch heb ik dit wel voor mijzelf opgeschreven om te lezen, te beseffen, het niet te vergeten dat dankzij donkere tijden, het licht later beter en intenser ervaren kan worden...

Het is dan natuurlijk niet weg, maar alleen al er op dat moment mee bezig zijn en inbeelden hoe die betere en lichtere tijdens zullen zijn, ben je er toch al een beetje.

Zou willen dat ik de aan en uitknop had... Dan was het nu al op weg jou kant op :praying2:...

Brakka Mang

Badass junkie
Ik ervaar dat ook al 2 dagen, denk dat er iets in de lucht zit ofzo

Raver

Badass junkie
Het goede weer wat eraan zit te komen?
Ik hoorde laatst nl iemand vertellen dat zodra het goed weer is/wordt het craving gevoel veel sterker is. Al jaren op rij.

Ja kan best ja! Cravings heb ik gelukkig niet meer. Het is geen oplossing om te gebruiken.

Damius

Bewuste gebruiker
Ik hoorde laatst nl iemand vertellen dat zodra het goed weer is/wordt het craving gevoel veel sterker is. Al jaren op rij.
Met name herkenbaar qua drank / alcohol. Bij mij lest een 0.0 vaak zowel de dorst als lust in de 20graden+ zon. Ik begrijp dat dit voor veel mensen echter wel triggerend kan werken. Gelukkig bij mij de tegenovergestelde werking. 1 0.0 biertje voor de smaak en problem solved.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Dit werkt bij mij dan precies het tegenovergestelde. Zon doet vaak zo goed bij mij dat zelfs toen ik nog in gebruik was, minder nam in de zomermaanden.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dit werkt bij mij dan precies het tegenovergestelde. Zon doet vaak zo goed bij mij dat zelfs toen ik nog in gebruik was, minder nam in de zomermaanden.

Voor mij kan het beide kanten op werken. Vroeger was er wel een associatie met mooi weer en lekker buiten blowen of drinken op het terras. Met harddrugs beperkte dat zich vooral tot de LSD-trips in het bos.

Het echte harddrugs gebruik en cravings zijn voor mij in de winter juist veel sterker. Vanaf september nam dat alweer toe.

Nu moet ik zeggen dat het jaargetijde steeds minder uit begint te maken. De associatie slijt denk ik steeds meer.

Brakka Mang

Badass junkie
Nee die klachten wat je opnoemt....cravings met goed weer heb ik al jaren niet meer. Het is idd wel een trigger. Mooi weeelr, alcohol wat weer naar drugs leidt. Maar ook de stofjes die aangemaakt worden door het goede weer kunnen impulsiviteit verhogen. Het is natuurlijk per individu verschillend welke relaties er zijn met mooi weer en gebruik

Bovenaan