• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Thermomat paddo's

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

Tigg

Belezen gebruiker
Volgens mij is het gewoon een heel simpel verwarmingselementje. Het houd de temperatuur dus niet constant, maar het verwarmt je kweekset een beetje.

Ik denk dat het (mits de omgevingstemperatuur niet te heet is) wel goede effecten zal hebben op de groei van de paddo's.

Ik zou zeggen (als je toch een set wilt bestellen) probeer het eens uit. Het is natuurlijk wel moeilijk testen aangezien het ene kweeksetje wat meer geeft als de andere.

Als je hem uitprobeert, laat dan even horen hoe het is gegaan.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
yup is gewoon verwarmingsmatje, kan je ook bij de dierenwinkel kopen voor in terraria.

Deze zal echter misschien ingesteld zijn zodat het niet te warm word, verder hetzelfde.
Maar het is niet duur, dus test het zou ik zeggen!

KoxBox

Badass junkie
Ik weet niet of dit wel zoveel effect zal geven als gezegd wordt. Naar mijn weten is het nog altijd de omgevingstemperatuur die goed moet zijn...

Je kan het natuurlijk altijd eens proberen maar ik zou er toch niet TE veel van verwachten, als de omgevingstemperatuur 10° is en je alleen gebruik gaat maken van zo'n thermomat weet ik niet of het dan nog iets uitmaakt.

Maar goed ik wil niet pessimistisch overkomen ofzo :grin: dus ik zou zeggen: probeer het maar.

abby

Belezen gebruiker
Op mijn kamer is het sowieso minder dan 15 graden, en ik wil niet de verwarming iedere dag hier vollebak laten branden. Dus ik dacht dat dit meschien wel een oplossing was...

KoxBox

Badass junkie
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar ik denk dat als je omgevingstemperatuur zo laag ligt dat het niet zoveel nut zal hebben.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar ik denk dat als je omgevingstemperatuur zo laag ligt dat het niet zoveel nut zal hebben.
Omgevings tempratuur is de lucht rondom de paddos's lijkt mij.

Als die mat het water genoeg verwarmt ( bij de youtube handleiding word duidelijk aangegeven dat dit moet) zal de warme lucht opstijgen. Het kan niet uit de zak ( of heel minimaal) en zal de lucht rondom de paddestoelen dus verwarmt worden.

Wel kan je met dat matje je kitje niet in het doosje zetten, afplakken met alu folie ( voor het soaken al doen) is dus wel noodzakelijk.

Ga het misschien van het voorjaar testen, als het hier in huis zo'n 15 graden zal zijn.

abby

Belezen gebruiker
Wat is dan precies het nut van je kit in het doosje zetten? En waarom dan afplakken met alluminium folie?

KoxBox

Badass junkie
In het doosje is nog niet zo belangrijk maar je moet wel aluminium folie (of iets dat geen licht doorlaat) rond je kitje doen voordat je het in de zak doet.

Anders komt er licht op de zijkanten van de kit en groeien er paddestoelen aan de zijkant die je er niet uit kan halen, die kunnen gaan rotten en zo heb je kans dat je je kit verliest aan contaminatie!

Delcasa88

Bewuste gebruiker
Als je kamer std. 15 graden is raad ik je aan om een TiT te maken (Tub in Tub, in nederlands: Bak in Bak). Je koopt bij de blokker 2 grote opberg boxen, de ene moet in de andere passen.

In de grootste leg je 15CM water, en legt in het water een aquarium verwarmer. Je zet die op 25 graden. Vervolgens doe je de kleinere bak in het water en zet daar je kweek set in. Zo is het de omgevingstemperatuur die 25 word, en niet alleen de onderkant van je kweekset.

Een kweekset (dat witte spul: mycelium) is een levend organisme, dat is de 'plant' die als 'fruit' paddestoelen geeft. Daarom zal het alleen fruiten daar waar de omstandigheden het best zijn. Als je het dan op een matje zet word de onderkant warm en de bovenkant niet. Dan gaat het onder alleen maar broeien en broeien, maar het kan niet fruiten. Boven blijft het koud en dus gaat het ook niet fruiten. (of heeeel langzaam).

de TiT oplossing is wel wat kostbaarder, maar mocht je ergens in je hoofd het idee hebben vaker/meer te gaan kweken, is het zeker een poging waard.

Check voor de aquariumverwarming de specificaties, hoeveel liter water het hoeveel graden kan laten stijgen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Delcasa88 zei:
Als je kamer std. 15 graden is raad ik je aan om een TiT te maken (Tub in Tub, in nederlands: Bak in Bak). Je koopt bij de blokker 2 grote opberg boxen, de ene moet in de andere passen.

In de grootste leg je 15CM water, en legt in het water een aquarium verwarmer. Je zet die op 25 graden. Vervolgens doe je de kleinere bak in het water en zet daar je kweek set in. Zo is het de omgevingstemperatuur die 25 word, en niet alleen de onderkant van je kweekset.

Een kweekset (dat witte spul: mycelium) is een levend organisme, dat is de 'plant' die als 'fruit' paddestoelen geeft. Daarom zal het alleen fruiten daar waar de omstandigheden het best zijn. Als je het dan op een matje zet word de onderkant warm en de bovenkant niet. Dan gaat het onder alleen maar broeien en broeien, maar het kan niet fruiten. Boven blijft het koud en dus gaat het ook niet fruiten. (of heeeel langzaam).

de TiT oplossing is wel wat kostbaarder, maar mocht je ergens in je hoofd het idee hebben vaker/meer te gaan kweken, is het zeker een poging waard.

Check voor de aquariumverwarming de specificaties, hoeveel liter water het hoeveel graden kan laten stijgen.
In mijn vorige post heb ik toch uitgelegd dat in theorie de omgevingstempratuur met de thermomat ook stijgt?

Hetzelfde idee als jou TiT methode maar dan goedkoper:P

Bovenaan