Thuiskweken van cannabis

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Komen er op dit forum ook juristen? Of mensen met verstand van de wet? Voor jullie heb ik een vraagje.

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waarom valt dit niet onder het gewoonterecht?

Laatst bewerkt:

Rivalrie

Badass junkie
Komen er op dit forum ook juristen? Of mensen met verstand van de wet? Voor jullie heb ik een vraagje.

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waar valt dit niet onder het gewoonterecht?
Gewoonterecht bestaat niet. Iets dat illegaal is, blijft altijd illegaal als je het bewust doet.

Landjepik kan soms door verjaring in eigendom blijven. Dit komt overigens nauwelijks voor omdat mensen vaak bewust de schutting opschuiven.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Gewoonterecht bestaat niet.

Onder gewoonterecht bestaat er voor zover ik weet geen legaal en illegaal. Dat is voor het strafrecht of "wettenrecht." Volgens mij is het zo dat onder gewoonterecht, wat wel degelijk bestaat, er iets wettig of onwettig is. Maar ga me niet vertellen dat gewoonterecht niet bestaat. Het bestaat al sinds er mensen op deze planeet rondlopen. Toen mensen nog niet konden lezen en schrijven bestond er niets anders dan gewoonterecht.

the-common-law-plaque[1].jpg

Laatst bewerkt:

Rivalrie

Badass junkie
Onder gewoonterecht bestaat er voor zover ik weet geen legaal en illegaal. Dat is voor het strafrecht of "wettenrecht." Volgens mij is het zo dat onder gewoonterecht, wat wel degelijk bestaat, er iets wettig of onwettig is. Maar ga me niet vertellen dat gewoonterecht niet bestaat. Het bestaat al sinds er mensen op deze planeet rondlopen. Toen mensen nog niet konden lezen en schrijven bestond er niets anders dan gewoonterecht.

Bekijk bijlage 26897
Waar staat dit dan in het burgerlijk wetboek?

Flualhamdulillam

Badass junkie
Van de Wikipedia pagina die je zelf linkte: De eisen waar een gewoonte aan moet voldoen.
  • het moet een maatschappelijke gewoonte zijn. De gewoonte mag niet beperkt zijn tot enkele individuen, maar moet worden gedeeld door de samenleving in haar geheel, of in ieder geval door een grote maatschappelijke groep.
  • er moet sprake zijn van keuzevrijheid, het moet mogelijk zijn van de gewoonte af te wijken.
  • de gewoonte moet betrekking hebben op rechtshandelingen.
  • de gewoonte moet door de samenleving worden ervaren als bindend. De overtuiging moet bestaan dat de gewoonte rechtens noodzakelijk is. In juridische termen: er moet sprake zijn van opinio juris sive necessitatis.
  • de gewoonte moet bekrachtigd zijn door de persoon of groep die gezag uitoefent over de andere leden van de samenleving. Volgens de middeleeuwse doctrine is aan deze voorwaarde voldaan als de gewoonte in twee vonnissen als rechtsgrond is aanvaard.[2]
Maar misschien belangrijker: de huidige stand van het gewoonterecht. Want dat bestaat zoals @Rivalrie al zei niet in Nederland, niet meer.
In een aantal landen komt gewoonterecht nog steeds voor, met name in ontwikkelingslanden.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Want dat bestaat zoals @Rivalrie al zei niet in Nederland, niet meer.

Dan zou ik graag het wetsartikel lezen wanneer gewoonterecht is opgeheven of verdwenen. Voor zover ik weet bestaat er niet zo'n wetsartikel.
Gewoonterecht bestaat dus gewoon. Er maken weinig mensen gebruik van. Maar bepaalde rechten afschaffen? Volgen mij doen we daar niet aan in Nederland.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Gewoonterecht bestaat dus gewoon. Er maken weinig mensen gebruik van. Maar bepaalde rechten afschaffen? Volgen mij doen we daar niet aan in Nederland.
Met de code civil, Franse Revolutie. Maar ik lees nu dat het gewoonterecht ondanks dit tóch als geldige rechtsvorm wordt geacht.
Dus je hebt gelijk, Nederland doet blijkbaar niet aan afschaffen 😉

Maar goed, dan nog maakt de kweek van wiet geen aanspraak op het gewoonterecht. Maar je kan het proberen in de rechtszaal 🤷🏻‍♂️

MetalGuy

Badass junkie

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waarom valt dit niet onder het gewoonterecht?
Tja, dat is een goeie. Het is, afhankelijk van welke gemeente of huurbaas waar je onder valt, gedoogd om maximaal 5 planten te telen thuis voor eigen gebruik. Tot aan de jaren 30 was het een gewoonterecht, totdat er één met propaganda kwam die vandaag de dag nóg is blijven hangen.

Ik ken je situatie verder niet, maar het gedoogbeleid hier in Nederland bepaalt dat je, afhankelijk van de gemeente of huurbaas waar je onder valt, maximaal 5 planten mag telen. Wat mooi is, want uit een goede oogst van één plant kan je als je geluk hebt wel 100/150 gram wiet uit halen. Wat genoeg zou moeten zijn voor iemand die ziek is.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Wat genoeg zou moeten zijn voor iemand die ziek is.

Dat is uiteindelijk ook waar het om gaat. Ik heb Artritis Psoriatica. Een vorm van reuma wat nogal pijnlijk kan zijn. Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn. Gelukkig heb ik er niet zo heel veel last van als ik het vergelijk met sommige anderen. Maar er zijn momenten dat ik geen mes kan vasthouden om een boterham te smeren, de sleutel niet van het slot kan draaien en mijn veters niet kan strikken, gewoon omdat het te veel pijn doet. Dat soort dingen. Wietolie doet wonderen voor mijn artritis. Ik denk dat ik het recht heb op een leven zonder pijn en daarom alle middelen mag aangrijpen om deze pijn te verzachten. Wat voor middelen dat dan ook mogen zijn. Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn.
Daarvoor wordt het ook juist gedoogd! 🙂 Alleen zit je hoogstwaarschijnlijk met de gebakken peren als je een huurwoning hebt… Je kunt naar een coffeeshop, maar dat is flink duur. Heel veel meer vrijheid word je helaas niet geboden 😕
Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.
Het heeft voor- en nadelen, zo’n geschreven wetboek. Maar ik ben het eens met de essentie in wat je zegt.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Daarvoor wordt het ook juist gedoogd!

Thuiskweek wordt niet gedoogd, dacht ik. Het is gewoon verboden. Volgens mij is het zo dat je onder de huidige wetgeving afstand mag doen van 5 planten mocht de politie bij je naar binnen vallen. Daarom lijkt het of thuiskweek gedoogd wordt omdat je niet wordt gestraft. Ik kan er naast zitten! Maar zo heb ik het begrepen.

Heel veel meer vrijheid word je helaas niet geboden

Daarom mijn 'vlucht' naar het gewoonterecht.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Thuiskweek wordt niet gedoogd, dacht ik. Het is gewoon verboden. Volgens mij is het zo dat je onder de huidige wetgeving afstand mag doen van 5 planten mocht de politie bij je naar binnen vallen. Daarom lijkt het of thuiskweek gedoogd wordt omdat je niet wordt gestraft. Ik kan er naast zitten! Maar zo heb ik het begrepen.
Onder het gedoogbeleid blijft de kweek inderdaad illegaal, ongeacht het aantal planten. Het wordt gedoogd in de zin dat je er niet voor vervolgd kan worden. Ze mogen de planten wel weghalen inderdaad.
Daarom mijn 'vlucht' naar het gewoonterecht.
Begrijp ik! Maar helaas, je zult een risico moeten nemen om je pijn te bestrijden 😒

MetalGuy

Badass junkie
Dat is uiteindelijk ook waar het om gaat. Ik heb Artritis Psoriatica. Een vorm van reuma wat nogal pijnlijk kan zijn. Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn. Gelukkig heb ik er niet zo heel veel last van als ik het vergelijk met sommige anderen. Maar er zijn momenten dat ik geen mes kan vasthouden om een boterham te smeren, de sleutel niet van het slot kan draaien en mijn veters niet kan strikken, gewoon omdat het te veel pijn doet. Dat soort dingen. Wietolie doet wonderen voor mijn artritis. Ik denk dat ik het recht heb op een leven zonder pijn en daarom alle middelen mag aangrijpen om deze pijn te verzachten. Wat voor middelen dat dan ook mogen zijn. Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.
Ja, maar daar is het gedoogbeleid ook voor. Want cannabis is wel een pijnstiller, waar luitjes met reuma of artrose wel hun pijn mee kunnen bestrijden ipv die opiaten zoals oxycodon of tramadol. Helaas echter staat er controle op, omdat recreatieve gebruikers ook kweken, zodat er goedkoop kan worden geblowd of op grotere schaal aan shops wordt verkocht, wat illegaal is.

Heel krom dat beleid!

Ik heb wel eens gehoord dat artsen medicinale wiet voorschrijven, bedrocan bijvoorbeeld. Is dat dan geen optie?

Flualhamdulillam

Badass junkie
En ik bedenk me net, volgens mij kan je in veel gemeenten (alle?) een soort vrijstelling aanvragen voor medisch gebruik. Ze zijn volgensmij niet verplicht je die te verlenen, maar wellicht het nakijken waard?

De Zandman

DF-koning
Justitiële benadering:
Het kweken van hennep (cannabis met thc) is verboden.
Punt.
Het kweken van cannabis met gebruik van kunstlicht is totaal verboden.
Hierbij wordt niet één plant eventueel gedoogd!
Of er gevolgen zijn als je enkele planten kweekt, iig maximaal 5, dat hangt van de controlerende opsporingsambtenaar af.
Heb je pech, dan wordt er pv opgemaakt.
De planten ben je sowieso kwijt, en doe je vrijwillig afstand, dan wordt er practisch niet vervolgd.
Ga je dwarsliggen, dan wordt dit verhaal anders.
Qua gehuurde woningen moet de huurder die kweekt, even verdomd goed oppassen.
Het kan zomaar zijn, dat de verhuurder bij het vernemen dat je cannabis kweekt, terstond het huurcontract opgezegd wordt, zonder zorgplicht voor het vinden van een besmet andere gelijkwaardige woning..

Als je baat hebt met cannabis, regel dan een recept voor medicinale cannabis is mijn idee...

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Volgens mij is het zo dat je onder de huidige wetgeving afstand mag doen van 5 planten mocht de politie bij je naar binnen vallen. Daarom lijkt het of thuiskweek gedoogd wordt omdat je niet wordt gestraft. Ik kan er naast zitten!
Ik kan je situatie een klein beetje, en tbh zou ik het afraden on plantjes in je huis te zetten. Ik las pas dat je nu een lekker plekje hebt, en ookal is het gedoogd, het kan wel en reden zijn om een huurcontract op te zeggen.
Ik snap dat je wiet wil hebben/kweken en dat de shop te duur is een stratdealers ook.

Maar zou dan eerder buiten een plekje zoeken waar je ze neer kan zetten en zo het risico van je laatste goede stappen niet in gevaar te brengen.

Maar, just my opinion.

MetalGuy

Badass junkie
Qua gehuurde woningen moet de huurder die kweekt, even verdomd goed oppassen.
Het kan zomaar zijn, dat de verhuurder bij het vernemen dat je cannabis kweekt, terstond het huurcontract opgezegd wordt, zonder zorgplicht voor het vinden van een besmet andere gelijkwaardige woning..
Ja, exact! Zo werkt dat bij mijn verhuurder ook.

Hoe leuk kweken ook is (heb al groene vingers), is het voor mij de reden daar niet mee te beginnen.

MetalGuy

Badass junkie
Ik kan je situatie een klein beetje, en tbh zou ik het afraden on plantjes in je huis te zetten. Ik las pas dat je nu een lekker plekje hebt, en ookal is het gedoogd, het kan wel en reden zijn om een huurcontract op te zeggen.
Ik snap dat je wiet wil hebben/kweken en dat de shop te duur is een stratdealers ook.

Maar zou dan eerder buiten een plekje zoeken waar je ze neer kan zetten en zo het risico van je laatste goede stappen niet in gevaar te brengen.

Maar, just my opinion.
Dan zou @Oehoeboeroe luitjes om zich heen moeten hebben die zich "illegaal willen opstellen" voor hem. Als je ze buiten op een plekje neerzet, gegarandeerd dat het wordt geroken door voorbijgangers als de wind erop staat.

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Dan zou @Oehoeboeroe luitjes om zich heen moeten hebben die zich "illegaal willen opstellen" voor hem. Als je ze buiten op een plekje neerzet, gegarandeerd dat het wordt geroken door voorbijgangers als de wind erop staat.
Met buiten bedoelde ik eigenlijk in een natuurgebied oid. Maar ik ging van me eigen situatie uit, midden in zeeland waar plekkken zijn waar nog geen voetstap is gezet sinds 1985 dus mss dat het hier ietwat gemakkelijker is om dat te doen.

MetalGuy

Badass junkie
Met buiten bedoelde ik eigenlijk in een natuurgebied oid. Maar ik ging van me eigen situatie uit, midden in zeeland waar plekkken zijn waar nog geen voetstap is gezet sinds 1985 dus mss dat het hier ietwat gemakkelijker is om dat te doen.
Ja, maar je hebt ook te maken met staatsbosbeheer. Die halen die planten dan weg als ze die zien.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Het kweken van cannabis met gebruik van kunstlicht is totaal verboden.

Precies. Het is zelfs zo dat als je een plant thuis laat groeien en je hebt wat middeltjes om de groei en zo wat te bespoedigen, die ene wietplant aangemerkt kan worden als kwekerij. Misschien dat een flesje pokon nog mag. Maar voor je rest kan je 5 planten thuis laten GROEIEN. Niet telen, niet kweken.
Maar mijn vraag is dus dat er in Nederland al meer dan 50 jaar thuis wiet wordt gekweekt al dan niet legaal. Naar mijn simpele gedachten gezien is er dus spraken van een gewoonte.

Ik heb zelfs gelezen dat het gewoonterecht boven het wettenrecht staat omdat het veel en veel ouder is en voorkomt uit de mens zelf en niet uit een boek.
Iets zou dus illegaal kunnen zijn maar evengoed wettig. In het Angelsaksisch recht las ik dat "common law rules supreme", maar of het waar is weet ik niet.

De Zandman

DF-koning
Beste man,
Loop dat risico van uitzetting uit je huis dus niet.
Gewoonterecht, of niet.
Het is ook een gewoonterecht om een thuiskweker uit zen huis te flikkeren(huurwoning)

Bovenaan