Tijd staat stil/loopt terug op LSD

Thunderdome

Wijs gebruiker
Beste mede-gebruikers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik LSD heb gedaan, maar er schoot mij ineens een vraag te binnen.

Tijdens een LSD ervaring komt het vaker door dat het lijkt alsof de tijd stil staat. Tijdens mijn tripervaringen heb ik dit verschijnsel vaker mogen ervaren. Het vreemde is dat zodra je in deze 'loop' beland dit ook iets met mijn beeld doet. Als ik bijvoorbeeld naar de klok kijk tot op de seconde lijkt deze na bijvoorbeeld 1 minuut terug te springen naar de vorige minuut. Ook heb ik wel eens gehad dat ik naar een klok met wijzers keek en dat deze klok regelmatig van tijd versprong, soms een totaal andere tijd dan dat het in werkelijkheid is.

Nu is dit waarschijnlijk gewoon een illusie door de LSD, maar ik vond dit effect toen destijds best wel freaky. Mijn vraag: Hebben jullie dit ook wel eens gehad? En zo ja, hoe hebt je dat ervaren en wat vond/vind je er van?

GoldenGrow

Bewuste gebruiker
Ik herken wat je zegt, ik heb er een hekel aan.. vaak genoeg heeft het concept van 'tijd' mijn trip compleet overgenomen, ik haat het.
dus tegenwoordig als ik trip vermijd ik klokken en zet ik mijn telefoon uit.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik herken wat je zegt, ik heb er een hekel aan.. vaak genoeg heeft het concept van 'tijd' mijn trip compleet overgenomen, ik haat het.
dus tegenwoordig als ik trip vermijd ik klokken en zet ik mijn telefoon uit.
Vind het fascinerend juist. Maar voel er tegelijk angst voor. Ineens niet meer vast kunnen houden aan het concept tijd...

Heb vaak beleefd dat de tijd op tripmiddelen kwam stil te staan. Heel raar, altijd gaat de wind dan helemaal liggen en is het doodstil buiten.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ja typische kenmerken van psychedelica natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ik dat met LSD een heel stuk minder heb dan met bijvoorbeeld paddo's.

Ik was eens met een man of 5 bij mij thuis wezen trippen op paddo's. Rond 19:30 a 20:00 begonnen we en waren lekker bezig gezellig. Een kleine twee uur later dus nog geen 22:00uur vroeg ik ieder hoe laat ze dachten dat het was. Niemand gokte vroeger dan 23:30uur. Letterlijk dacht iedereen minimaal 4uur bezig te zijn terwijl we dus nog geen twee uur bezig waren. 1 van de 5 ging vanaf dat moment berg afwaarts en ging best wel even een beetje slecht en negatief en wilde stoppen. Hij schrok er gewoon zo van dat het eigenlijk nog niet eens halverwege was.

Tjah ... tijd.... bijzonder iets :)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja typische kenmerken van psychedelica natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ik dat met LSD een heel stuk minder heb dan met bijvoorbeeld paddo's.
Ja inderdaad heb het ook veel sterker op psilo... Eigenlijk bijna niet op LSD.

Op psilo sta ik soms tijden naar de klok te kijken maar snap ik er helemaal niets meer van. :laughing: En die doodse stilte buiten... Net dat gevoel in een film als ze de tijd stilzetten en er zo'n freeze frame is waar alle mensen stilstaan in de tijd. Maar ik ben dus ook meerdere keren verder gegaan dan dat en dan is er allemaal gejuich en komen mensen allemaal naar buiten en staan ze te roepen en schreeuwen... Auto's in de buurt constant te toeteren, honden te blaffen... Absurd om mee te maken...Je gaat dan echt compleet aan je realiteit twijfelen, want dat is niet meer slechts wat kleurtjes en vormpjes zien, dat is de letterlijke realiteit die lijkt te veranderen door je trip... Dat heb ik meermaals zo meegemaakt en nog vele keren vaker het begin daarvan maar dan durfde ik daar niet verder in te gaan en zwakte dat allemaal weer af en kwam ik weer in de normale realiteit (relatief dan, nog steeds wel vol met visuals hehe).

Thunderdome

Wijs gebruiker
Haha het was tijdens die trip doodeng en heeft wel een paar uur nare gevoelens naar boven gebracht maar ben verstandig geweest toen om het gewoon maar uit te zitten en in bed te liggen.

Tegenwoordig ben ik er minder bang voor. Je kunt t het beste laten gaan.

Thunderdome

Wijs gebruiker

Op psilo sta ik soms tijden naar de klok te kijken maar snap ik er helemaal niets meer van. :laughing: En die doodse stilte buiten... Net dat gevoel in een film als ze de tijd stilzetten en er zo'n freeze frame is waar alle mensen stilstaan in de tijd. Maar ik ben dus ook meerdere keren verder gegaan dan dat en dan is er allemaal gejuich en komen mensen allemaal naar buiten en staan ze te roepen en schreeuwen... Auto's in de buurt constant te toeteren, honden te blaffen... Absurd om mee te maken...Je gaat dan echt compleet aan je realiteit twijfelen, want dat is niet meer slechts wat kleurtjes en vormpjes zien, dat is de letterlijke realiteit die lijkt te veranderen door je trip... Dat heb ik meermaals zo meegemaakt en nog vele keren vaker het begin daarvan maar dan durfde ik daar niet verder in te gaan en zwakte dat allemaal weer af en kwam ik weer in de normale realiteit (relatief dan, nog steeds wel vol met visuals hehe).

Heb je enige verklaring waarom je al die geluiden begon te horen? Staat dat niet los van tijd? Klinkt zwaar en naar als je dan ook het idee hebt dat je er in blijft hangen.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
.Je gaat dan echt compleet aan je realiteit twijfelen, want dat is niet meer slechts wat kleurtjes en vormpjes zien, dat is de letterlijke realiteit die lijkt te veranderen door je trip...
Wow ja haha breek me de bek niet open! Ik kon vroeger uit mijn kamer raampje kijken was een klein raampje en keek ik uit over een weiland met daarachter eenweg, een t-splitsing. Er kwam een brandweer met sirenes voorbij met een min later een politie auto en weer een brandweer wagen. Wow en nog één .. ja hoor nog meer politie? wat is er aan de hand!? en nog één en toen merkte ik toch een soort déjá vu. Kwam er op neer dat er maar één politie wagen voorbij kwam en één brandweer wagen.. die waren dan wel echt... Toch?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heb je enige verklaring waarom je al die geluiden begon te horen? Staat dat niet los van tijd? Klinkt zwaar en naar als je dan ook het idee hebt dat je er in blijft hangen.
Ik weet niet maar het is niet naar. Het is juist ongelofelijk mooi. Het voelt en klinkt alsof iets mij aanmoedigt, letterlijk staat toe te juichen om door te breken naar die magische dimensie. Ik hoor dan een soort hemelse stemmen die ik ook op een bepaalde manier lijk te herkennen, alsof het hele dichte familie is. Maar ook al is het nog zo mooi en absoluut niet naargeestig of zo, ik voel er enorme angst voor omdat het zo heftig is. Alleen mijn kern kan ook doorbreken, alle rotzooi moet ik hier op aarde in deze dimensie laten zeg maar. En ondanks dat het rotzooi is, ben ik eraan gehecht.

Klinkt heel erg far-out, ik weet het, maar ik kan het niet anders verwoorden. De werkelijkheid is ook nog veel ongelofelijker dan ik kan uitdrukken. :sweatsmile: Maar goed, ik voel erg veel weerstand tegen deze ervaring en ik voel het nu tijdens bijna elke psilo trip opkomen. Wanneer dat gevoel en die stilte opkomt weet ik hoe laat het is en meestal ga ik mezelf dan afleiden daarvan...

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Eens met mijn ogen dicht buiten in de tuin gezeten terwijl ik paddo's op had. Stak even een peukie op ging genieten van de cev. Zag hordes hardlopers die allemaal langs mij rende als ik midden in het pad zat. Zat zeker een uur vol verwondering te kijken naar die uitgeputte hardlopers. Wonderlijk maar na een uurtje was het wel welletje. Deed mijn ogen open zag dat mijn peukie nog voor de helft brandde.... Huh maar.. Huh ik zat net toch zeker wel een uur met mijn ogen dicht? Wtf!

Maus

Experimenterende gebruiker
Heb het ook een keer gehad dat ik het idee had dat de tijd terug ging door lsd vond ik zelf dood en dood eng

Blyatman

Badass junkie
Tijd is relatief maar een woord. Tijd bestaat officieel niet vindt ik altijd. Ik denk altijd, dat wanneer je dus die momenten hebt je juist vrij bent om even los te zijn aan alles wat normaal voor je voorbij raast en raast als een sneltrein. (Niet met LSD ooit meegemaakt want dat heb ik nooit op) maar vindt zoiets wel fascinerend om zelf te willen meemaken.

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Ik weet niet meer welk tripmiddel het was, maar we waren naar een nummer van Opgezwolle aan het luisteren, en ik wilde het nummer nog eens horen, want ik had niet naar de tekst geluisterd. Het leek alsof het nummer al heel lang op stond. Bleek het maar 2 minuten te zijn!

Ook heb ik eens een liedje gehoord op 3meo-pcp, dat echt vertraagd afspeelde in mijn beleving. Een auditieve hallucinatie. Echt weird!

Fyrckant

Bewuste gebruiker
Ik keek tijdens een LSD trip steeds achter omdat ik hoorde dat er iemand vlak achter ons liep. Maar dat waren we zelf. De verwerking van het geluid had zoveel vertraging opgelopen in mijn overprikkelde hersenen dat we fysiek een stukje voorliepen.

Thunderdome

Wijs gebruiker
Ik keek tijdens een LSD trip steeds achter omdat ik hoorde dat er iemand vlak achter ons liep. Maar dat waren we zelf. De verwerking van het geluid had zoveel vertraging opgelopen in mijn overprikkelde hersenen dat we fysiek een stukje voorliepen.

Vet gaaf!

Bedankt voor de reacties allen! :grin:

Alakazam

Bewuste gebruiker
Ik heb een keer momenten achterstevoren beleefd. Zowel auditief als visueel. Ik zag vallende objecten vanaf de grond in iemands hand vallen en hoorde een gesprek achterstevoren. Heel apart en is me enkel tijdens deze trip gebeurt. Achteraf bleek dat mijn medetripper op hetzelfde moment een vergelijkbare ervaring had.

Later in die trip was ik ook mijn tijdsbesef kwijt, wat in werkelijkheid een half uur moet hebben geduurd voelde voor mij eerder als dagen, misschien wel weken. Was in ieder geval zeker een indrukwekkende ervaring!

Edit: moet er wel bij vermelden dat dit enkel zo voelde tijdens de trip, toen ik weer relatief nuchter was voelde het eerder als een paar uur.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb op LSD altijd wel iets van tijdsvertraging, maar echt extreme tijdsvertraging/stilstand heb ik maar één keer gehad, niet op LSD maar op een achteraf misschien voor een eerste keer wat te stevige dosis DOC. Dit duurde uren (DOC duurt sowieso zeer lang) en heeft eigenlijk mijn trip 'verpest' toen, want er was gewoon geen land meer met de wereld om mij heen te bezeilen. Alles vertraagde, mijn denkvermogen, maar ook geluid, waardoor ik de muziek hoorde alsof de plaat continu bleef hangen. De vertraging was zo intens dat het soms bijna een volledige stilstand was. Ik zat de hele tijd helemaal vast in hetzelfde moment. Ik heb tijdens die trip, die dus ook in werkelijkheid óók heel lang duurde, laat staan met die enorme vertraging, continu moeten accepteren dat de situatie was zoals die was, en het zat soms op het randje van paniek. Ik wist dat ik helemaal de klos zou zijn als ik in paniek zou raken, dus ik wist dit steeds net te voorkomen, maar het was zeker geen leuke trip. Wel heel fascinerend want ik werd er keihard mee geconfronteerd hoe relatief tijd is en dat het in feite kan ophouden te bestaan, zo leek het toch. Af en toe 'floepte' de tijd (en ook de muziek) weer even naar normaal, om vervolgens weer weg te zakken in een vertraging. Als ik ook terug kijk naar een whatsappgesprek dat ik toen probeerde te voeren, dan bleven de letters ook hangen. Ik typte dan bijvoorbeeld 'ddd ddddaaaaaaar gggggaaaan nnnnnn wwwwwwwwwwwwwe wwwwweeer rr' etc., en volgens diegene die ik appte typte ik dit dan heel erg traag. Dit was een van de meest bizarre ervaringen die ik ooit trippend heb gehad. Ik kende eerder enkel het 'denken dat iets veel langer duurde dan het in werkelijkheid was' van vele eerdere trips, maar dit was echt next level tijdsdilatatie.

Het gekke was dat doordat ik zo in beslag genomen werd door dit effect (dat kon simpelweg niet anders, want probeer maar eens iets voor elkaar te krijgen als tijd weg is, lol), alle andere tripeffecten wegvielen. Ik had geen visuals meer, mijn zicht en manier van redeneren was vrijwel normaal behalve dat het weinig betekenis meer had stilstaand, geen psychedelische gedachtengangen. Dit maakte het geheel eigenlijk extra scary, want ik voelde me verder - buiten een heftige bodyload - praktisch nuchter. Ik heb die hele ervaring dus ook heel bewust en voor mijn gevoel helder meegemaakt.

Interessant dat je hier een topic over opent, best boeiend om andermans ervaringen met dit aparte fenomeen te lezen. :) Tijd is wazige shit bro.

P.S.: Op DMT gehad dat iets in een loop ging en zich maanden of langer leek te herhalen, en dat waren dan vier minuten, dafuq. xD

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Dit. Letterlijk alsof je keihard in de realiteit staat, maar dan zonder tijd. Zeer heftig. Hoe leid jij je hiervan af? Want mij lukte dat eigenlijk gedurende de hele eeuwenlange DOC-trip niet, ondanks 'niet vechten en een soort acceptatie' van mijn kant, tips welkom hahaha. (Of is proberen afleiding te zoeken per definitie geen acceptatie?)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit. Letterlijk alsof je keihard in de realiteit staat, maar dan zonder tijd. Zeer heftig. Hoe leid jij je hiervan af? Want mij lukte dat eigenlijk gedurende de hele eeuwenlange DOC-trip niet, ondanks 'niet vechten en een soort acceptatie' van mijn kant, tips welkom hahaha. (Of is proberen afleiding te zoeken per definitie geen acceptatie?)
Dat heb ik ook, dat er het gevoel is helemaal in het hier en nu te zijn, zo sterk dat alles echter dan echt lijkt.

Ik sta dan meestal op en verander van omgeving. Soms zet ik ook wat muziek op. Ik denk wel dat afleiding zoeken geen acceptatie is, maar ik voel me zo enorm in de spotlight gezet wanneer het gebeurt. Bijna alsof alles om mij draait en ik iets moet doen maar ik weet niet wat. Het is enorm confronterend en ik voel me er lang niet altijd klaar voor...

Bovenaan