1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

tips gevraagd voor EHBO

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Veer, 12 jun 2018.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Veer

Veer Newbie

Hoi Allemaal!

Zoals ik in mijn voorstel berichtje al aangaf ben ik evenementenhulpverlener op festivals en dergelijke. Nou zou ik graag tips willen hebben van jullie wat wel en vooral ook niet te doen als hulpverlener op een EHBO post. We ziijn wel getraind in de standaard dingen zoals rustige omgeving creëren, mee gaan in de hallucinaties (tot een bepaalde hoogte), suikers geven als het echt mis gaat. Maar zijn er dingen die misschien niet zo bekend zijn en die jullie misschien ervaren hebben of weten wat niet fijn is of juist wel fijn?

Het maakt niet zo veel uit welke soort drugs, het idee is dat ik onze training er mee ga aanpassen zodat er ook meer praktijkervaring in terug komt, dus kom maar door met jullie tips en alvast bedankt voor jullie moeite!

nb. mocht dit niet de goede plek zijn voor deze vraag dan excuus en hoor ik het wel of deze verplaatst moet worden:)

Fool, MacLeod, De Dunne en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Eerste dat bij mij op komt zijn mensen die iets teveel MDMA of 4-FA hebben genomen en zich zorgen maken of het wel goed komt. Een rustige plek, even zitten en iemand die er bij is die het even in de gaten houdt doet meestal al veel goed. Met luisteren en vragen waarmee ik eventueel kan helpen kom ik vaak ook een aardig eind, zelf rust uitstralen natuurlijk. Maar daarmee vertel ik waarschijnlijk niets nieuws.

Frisse lucht (/verkoeling) doet vaak wonderen. Ik ben zelf geen fan van frisdrank maar cola staat wel bekend dat het werkt tegen misselijkheid, vooral als er iets vervelend op de maag ligt. Er is ook een wetenschappelijk artikel dat stelt menthol door antagonisme (ik ben de specifieke receptoren vergeten) misselijkheid tegen gaat, wellicht dat mentos snoepjes o.i.d. bijvoorbeeld kan helpen, lijkt mij ook wel een aardige afleiding. Ijsjes zal ook wel helpen denk ik, kun je mooi naast de coolpacks bewaren, haha.

Vaak toch wel wat minder ervaren mensen die het iets te gortig maken met doseren.

Paar dingetjes die zo opkomen.

3. Veer

Veer Newbie

Bedankt voor je reactie! Ga ik zeker eens uitproberen die Mentos snoepjes:)

Cola helpt inderdaad goed, ook om er voor te zorgen dat ze minder hard gaan. Het zijn inderdaad de minder ervaren mensen die wij op onze posten zien, pakken te veel of combinaties waar je niet vrolijk van wordt en wat we ook veel zien zijn mensen die iets aannemen van een vreemde, met alle gevolgen van dien. Maar bedankt voor je tips, ga ik zeker meenemen!

Laat de reacties maar doorkomen! (Hoe meer, hoe beter natuurlijk) alle tips zijn welkom

4. Quinn

Quinn Bewuste gebruiker

probeer een keer wat energy of fanta uit. in fanta zit minder suiker alleen de effecten zijn gelijk aan cola. cola heeft een hoger suiker percentage wat logischer klinkt maar daarvan is 48% niet effectieve suiker en vooral kleur en smaak stof. bij fanta en energy daarintegen is dit niet het geval omdat de smaak niet word gemaakt uit suikers wat bij cola wel geld.

- cola suiker per 100 ml = 9 g minimaal
    - fanta suiker per 100 ml = 4 g minimaal alleen met met 1,3 g minimaal aan natuurlijke suikers doe zich positiever afbouwen.
    - energy suiker per 100 ml = 5 g minimaal. de smaak bevalt sommige mensen niet maar de stoffen die in erergy zitten. die jou die kick aan tijdelijk energie geven bouwt mogelijke andere middelen die in je lichaam zitten af ( dit verschilt wel per stof ).

5. Bas

Bas Wijs gebruiker

Misschien een lastige, maar stel niet te veel vragen tegen iemand die binnen komt bij de EHBO als hij nog iets van aanspreekbaar is. Ik ben er zelf nog nooit beland, maar heb wel dat tijdens of na een festival al die vragen behoorlijk vervelend kunnen zijn, uiteindelijk ook wel echt vervelend. Het vraagt in je hoofd gewoon erg veel energie om je hersenen die vaag zijn weer aan het werk te zetten, haha.

Misschien wel nog een tip, schoot me te binnen (en weet niet of het haalbaar is); creëer de omgeving van thuis? 99% van de gevallen is je thuis het gene wat je lief hebt. Bouw dit na, het stelt een persoon denk ik meer op zijn gemak dan door dingen te zeggen van het gaat goed. Al zou iemand niet veel hiervan meekrijgen als ie out is, maar als ie bijkomt is, knapt ie wel weer sneller op. (Totdat ie door heeft dat hij niet thuis is, maar op de EHBO ;p)

Gabbertje vindt dit leuk.
  6. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Ik vind dit eigenlijk best wel een interessant en goed idee van je. Maar ik vraag me dan toch af hoe je het voor ogen ziet?

Het lijkt me niet echt haalbaar om allemaal meubels neer te zetten om een persoon die fout gaat.

Bas vindt dit leuk.
  7. Veer

Veer Newbie

Situatie van thuis nabootsen is inderdaad niet haalbaar, meubels hebben we natuurlijk niet en is ook bij iedereen anders. Andere tips zijn zeker handig!

@Quinn energy gebruiken we niet, simpelweg omdat het ook een upper is en als combinatie dan niet goed is

8. De Dunne

De Dunne Badass junkie Donateur

Ik ben zelf (gelukkig) nooit bij de ehbo beland maar heb wel eens gevonden, vreemde festival gangers daar afgeleverd of een vriend er gebracht.
    Die paar x had ik het idee dat een deel vanhet ehbo team tochwel wat minachtend reageerde op een overdosis/oververhitting gevalletje. Ze handelden zeker medisch adequaat hoor maar een enkeling deed toch een beetje alsof diegene dommig was en er werd nog net niet met het vingertje gezwaaid. Dat vind je volgens mij niet fijn als je daar als slachtoffer zit. Je wil al niet naar de ehbo toe om bang te zijnvoor lul te staan of dat iemand van wie je dat niet wil er achter komt dat je drugs gebruikt. Je wil dan op je gemak gesteld worden en niet veroordeeld worden. Dat vond ik wel een puntje. Verder nooit negatieve of positieve ervaringen ermee want zoals ik al zei heb ik der gelukkig geen ervaring mee zelf.
    Ik benzelf ook gediplomeerd ehbo’r al lang maar doe alleen kleine evenementen vrijwilligen zoals dorps feesten, grotere sportevenementen, sportdagen op scholen , buurtfeesten, koningsdag , Oranje feesten, feestweek , kermis etc. Geen grote festivals etc.

Laatst bewerkt: 30 jun 2018
  9. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Niet tegelijk aan iemand geven hè :screamcat::tearsofjoy:

KropSla vindt dit leuk.
  10. Veer

Veer Newbie

Nee hoor:) met 13 jaar ervaring weet ik wat ik doe, maar bedankt voor de tip:)

KropSla en Fenrir vinden dit leuk.
  11. Veer

Veer Newbie

Lees mijn reactie nu terug en komt misschien bot over maar dat is zeker niet zo bedoeld! Ben nu aan het spacen op xtc, maakt reageren wat lastig:) voor diegene die willen weten hoe het gaat; onder subforum mdma(xtc) ben ik een live report aan het proberen bij te houden:)

Fenrir vindt dit leuk.
  12. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Absoluut zero offence, was hooguit wat flauw van mij :wink: en veel plezier!

13. Veer

Veer Newbie

Gelukkig, ja flauwe humor hou ik wel van:) thnx! Ga lekker hoor, zo even lekker dansen en verder spacen op wolkjes:)

Fenrir vindt dit leuk.
  14. Mesh

Mesh Belezen gebruiker

2x met een vriend op een ehbo gezeten op festival, wat ik toen merkte was vooral chaos. Eerste keer stonden er 4 EHBO's om een vriend heen, deze spraken allemaal tegelijk en dat kwam heel chaotisch over, terwijl hij juist in paniek was.

Tweede keer was ook chaos, doordat er steeds mensen in/uit liepen en vragen kwamen stellen. Terwijl deze persoon overprikkeld was door 2cb. Toen heb ik m ook meegesleept naar n rustige plek en daar de trip uit gezeten. Binnen uur was alles weer oke.

Vertrouwlijke, rustige omgeving en luisteren naar wat vrienden te zeggen hebben, die kennen de persoon vaak beter en kunnen ook mee inschatten.

Tevil19 vindt dit leuk.
  15. Tevil19

Tevil19 Belezen gebruiker

Ja zoals al gezegd is, bij stimulants en tripmiddelen een rustige plek opzoeken waar de persoon niet overpikkeld zal raken. Bij oververhitting koelen met natte handdoeken. En suiker wil weleens helpen inderdaad.

Bij GHB of alcohol, probeer de persoon rustig en vast te houden als deze geen controle meer heeft over zijn/haar lichaam zodat hij/zij niet zichzelf of anderen verwondt. Als de persoon out is gegaan en niet meer reageert op geluid of aanrakingen, kun je de persoon een pijnprikkel geven om te kijken of hij/zij hierop reageert. Hard in de vingers knijpen of in trapziusspier knijpen. Dit zijn pijnprikkels die geen schade toebrengen aan het weefsel. De persoon zal hier niks van voelen maar kan er wel wakker van worden. Als dit niet werkt, kun je proberen met je knokkels op de borst te gaan en hier kracht op te zetten en heen en weer te wrijven. Dat laatste is niet zonder risico want iemand kan zijn ribben of borstbeen breken. Als de persoon eenmaal is ontwaakt kun je haar/hem wakker proberen te houden. Als hij/zij niet meer reageert moet je de persoon op de zij neerleggen zodat hij/zij minder snel zal stikken in kwijl of braaksel. Houd hartritme en ademhaling in de gaten. En schakel de hulpdiensten in.

Laatst bewerkt: 22 dec 2018
Azarius vaporizers and accessories
Laden...