Tips om een terugval te voorkomen?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

PeriodiekeManna

Experimenterende gebruiker
Lang verhaal kort: Ik ben verslaafd aan ketamine, ik heb vanaf de 23e officieel twee maanden niet gebruikt, ik ben zojuist een van mijn beste vrienden verloren dankzij geld en ik ben daardoor helaas teruggevallen.

Ik had 50 euro van 'm geleend om uit te geven aan meubilair toen ik pas verhuisd was, ik heb mijzelf ook verantwoord door afschriften en bonnen te laten zien en hij weet dat ik verslaafd bent en dat dit komt door diepere problemen/trauma.

Een aantal dagen geleden ging hij compleet tekeer tegen mij op whatsapp om dat geld, ja ik weet dat mensen hun geld terugwillen, dat snap ik. Ik aanvaard de financiële consequenties van mijn verslaving ook en ben ook (met goedkeuring van m'n hele lieve en goede behandelaar) werk gaan zoeken om al mijn schulden af te kunnen lossen, zonder dat mijn vaste lasten niet betaald kunnen worden. Hij is ook compleet op de hoogte van wat er aan de hand is dus en ik kan mijn financiën verantwoorden.

Los van dat hij uit het niets woedend werd om het geleende geld begon hij mijn verslaving en mijn problemen te bagatelliseren en was hij woorden in mijn mond aan het leggen.

Dit heeft dusdanig veel stress opgeleverd dat ik terug ben gevallen, helaas. Ik wil eigenlijk een hele open vraag stellen. Hebben jullie tips om nog een terugval te voorkomen?

(Het geld heeft hij overigens direct teruggekregen)

*.exe2.0

Wijs gebruiker
Lang verhaal kort: Ik ben verslaafd aan ketamine, ik heb vanaf de 23e officieel twee maanden niet gebruikt, ik ben zojuist een van mijn beste vrienden verloren dankzij geld en ik ben daardoor helaas teruggevallen.

Ik had 50 euro van 'm geleend om uit te geven aan meubilair toen ik pas verhuisd was, ik heb mijzelf ook verantwoord door afschriften en bonnen te laten zien en hij weet dat ik verslaafd bent en dat dit komt door diepere problemen/trauma.

Een aantal dagen geleden ging hij compleet tekeer tegen mij op whatsapp om dat geld, ja ik weet dat mensen hun geld terugwillen, dat snap ik. Ik aanvaard de financiële consequenties van mijn verslaving ook en ben ook (met goedkeuring van m'n hele lieve en goede behandelaar) werk gaan zoeken om al mijn schulden af te kunnen lossen, zonder dat mijn vaste lasten niet betaald kunnen worden. Hij is ook compleet op de hoogte van wat er aan de hand is dus en ik kan mijn financiën verantwoorden.

Los van dat hij uit het niets woedend werd om het geleende geld begon hij mijn verslaving en mijn problemen te bagatelliseren en was hij woorden in mijn mond aan het leggen.

Dit heeft dusdanig veel stress opgeleverd dat ik terug ben gevallen, helaas. Ik wil eigenlijk een hele open vraag stellen. Hebben jullie tips om nog een terugval te voorkomen?

(Het geld heeft hij overigens direct teruggekregen)
Je bent teruggevallen en wil tips om een terugval te voorkomen.
Misschien heb je eerst meer baat bij tips om te stoppen?

Syl

Badass junkie
Jezelf nu weer zien te herpakken inderdaad.
Op de momenten dat er dingen gebeuren wat je triggert, afleiding zoeken.
Ga sporten, wandelen, hardlopen, fietsen of wat dan ook.
Heel veel succes, je kunt het.. 💪🍀

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dit kun je gewoon zien als leermoment. Je weet nu beter wat redenen voor jou zijn om ketamine te gaan gebruiken. De volgende keer dat je zo'n moment meemaakt dan weet je dat dus beter te herkennen als risico-situatie. Je weet zelf ook wel dat ketamine je niet gaat helpen de situatie op te lossen. Af en toe moet je jezelf daar gewoon even aan herinneren. Verder moet je er niet te zwaar aan tillen. Je bent al tijdens het gebruik gestopt en hebt gelijk besloten om niet verder te gaan. Heel goed gedaan dus!

Verder helpt het om een stabiele leefomgeving te hebben. Als je ervoor zorgt dat je een regelmatig schema hebt met werk, hobby's, sport, ontspanning, afspraken met vrienden, dan is de kans kleiner dat je bij een terugslag meteen weer terug zit in een oud ritme waarbij je de hele tijd aan het gebruiken bent.

PsychedelicMagic

Badass junkie
Als je een terugval hebt gehad, pak weer opnieuw de draad op. Eventueel met de hulp van iemand anders. Laat een terugval geen reden zijn om weer dag in, dag uit drugs te gaan gebruiken maanden / jaren lang.

Mijn ervaring met terugvallen is dat er voor de terugval al een hoop gebeurt. Bij mij gaat het zo: na drie maanden nuchter en flink worstelen met mijzelf, is de koek op en word ik moe, krijg ik motivatieproblemen en kan ik mij nergens meer op concentreren. Dit is dus waarop ik weer drugs ga gebruiken. Voor de derde maand heb ik veel last van slaapproblemen, overprikkeld zijn, leven in het verleden, boosheid naar bepaalde mensen toe die ik dingen verwijt. In de derde maand word dit minder en kom ik in een soort sombere toestand terecht. Het is dan heel moeilijk om geen drugs te gaan gebruiken. Een kleine teleurstelling en ik ben alcohol aan het drinken en aan het blowen. Misschien zijn er bij jou ook patronen zichtbaar voordat je terugvalt?

Cravings zijn erg tricky. Vooral ook omdat je geest spelletjes met je speelt. Je bedenkt smoezen, je probeert een terugval goed te praten, je droomt over het middel, je denkt er veel aan en je kan het middel soms zelfs ruiken. Weet dat dit vermindert en jij je brein traint zodra je er niet aan toegeeft. Zoek een gezonde vervanger; sport, meditatie, cold exposure (aanrader), stiltedagen, yoga, natuurwandelingen.

mitchieee

Bewuste gebruiker
je vriend zal wel bij trekken! als jullie lang en goed bevriend zijn moette jullie er uiteindelijk wel uitkomen

De Zandman

Badass junkie
Terugval voorkomen?
Daarvoor zijn wel dingetjes die je zou kunnen overwegen om te doen. Nu, en straks als je cravings zou krijgen.
Wat kun je doen?
1. Alle tel nrs van dealers doorstrepen/verwijderen uit je telefoon.
2. Alle " vrienden" uit de scène vaarwel zeggen.
Je hebt er geen flikker aan, behalve dat je gemotiveerd wordt om weer te gaan gebruiken.
3. Zorg dat je niet teveel prikkels krijgt, en zo weinig mogelijk stress.
4. Geen geld lenen.
Dit is een killer voor gewone vriendschappen. Geeft dus heel veel narigheid.
5. Pas op met drank! Voor je het weet springt een verslaving over, en heb je weer opnieuw een probleem.
6. Zoek bezigheden die niet " te zwaar" zijn.
Het gaat erom, je geest een andere input te geven, en af te leiden.
Keta is zeer slecht voor je urinewegen. Realiseer je dit goed!
Voila.
Succes!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan