1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tolerante festivals

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Wim82, 12 jul 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Wim82

Wim82 Newbie

Hallo allemaal!
    Het festivalseizoen is weer geopend en daarom heb ik de volgende vraag: hoe zit het met de 'tolerantie' van festivals t.a.v. een pilletje meer (of euh.. minder)?

Ik weet dat ADE een tijd een fijn beleid had (5 pillen = toegestaan), maar hoe zit dit op andere festivals? Wordt het weer verstoppen, of zijn er plekken waar je gewoon de beveiliging voorbij kunt lopen?

2. Perenijsje

Perenijsje Bewuste gebruiker

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Mensen ervaring met Ground Zero specifiek?

3. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

@Wim82
    Dat zal geen officieel beleid zijn van ADE, want dit is tegen de wet. Maar een oogje dichtknijpen zal best wel gebeuren hier en daar.

Verder lijkt mij dit topic op het randje, want in de huisregels staat dat er geen smokkeltips gegeven mogen worden.

4. Wim82

Wim82 Newbie

Mezelf en acht.zes vinden dit leuk.
  5. De Dunne

De Dunne Badass junkie

6. acht.zes

He?

Het openbaar ministerie zelf die een afspraak met organisatie maakt die tegen de wet ingaat vind ik gewoon te zot voor woorden.

Er gebeuren wel meer scheve dingen, zo mag een toerist in Amsterdam wel wiet kopen in een coffeeshop maar in het zuiden van het land mag dat dan weer niet terwijl er in Venlo dan weer wel wiet mag worden verkocht aan Duitsers en er daarvoor zelfs een coffeeshop is neergezet op 100 meter van de Duitse grens.

Mezelf vindt dit leuk.
  7. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Lol, ga maar in Amsterdam iedereen oppakken die één pil bij zich heeft omdat in de Opiumwet staat dat dat verboden is. Zoveel politiecellen zijn er niet. En dan is de politie constant bezig met alleen maar drugsgebruikers op te pakken.

Gelukkig is de gemeente Amsterdam realistischer dan dat, en ziet de driehoek van burgemeester, politie en OM handhaving van het drugsbeleid niet als doel op zich, en realiseren ze zich dat hun taak om de veiligheid te bevorderen breder is dan dat. Je moet ook agenten overhouden die kunnen handhaven bij opstootjes, bij overvallen, bij huiselijk geweld, bedreiging, noem maar op.

De gemeente is dus redelijk progressief in de decriminalisering van drugs. Ik vind dat juist wel passen binnen een ontwikkelde democratie: dat er niet één minister, één partij of één overheidsorganisatie is die bepaalt wat er moet gebeuren, maar dat er verschillende bestuursorganen zijn op verschillende niveaus die passend beleid op maat kunnen maken om het beleid aan te passen aan de samenleving en niet andersom, want dat laatste is wat er gebeurt in een dictatuur.

Mezelf, Woezoe en Eve's drop vinden dit leuk.
  8. acht.zes

@Neo-Shulginist
    Ik ga een heel stuk mee in jouw reactie, en ik begrijp het ook wel,

Maar je kan het wettelijk gezien niet maken om in de provincie voor een bepaald vergrijp wel te straffen terwijl je voor eenzelfde vergrijp in de hoofdstad niet wordt bestraft. (in dit geval het voorhanden hebben van tussen de 1 en 5 pillen)

Want de Nederlandse wet staat nou eenmaal niet toe dat er onderscheid per regio gemaakt wordt bij het bepalen van strafmaatregelen na overtredingen en misdrijven.

Dus is dit tegen de wet.

Eve's drop vindt dit leuk.
  9. Neo-Shulginist

Bestuursorganen hebben wel degelijk de vrijheid om dit soort besluiten te nemen in een zogeheten handhavingsmatrix. Burgemeester, lokale politie en OM zitten daarom ook in een gezamenlijk overleg dat de lokale driehoek wordt genoemd, waarin dat handhavingsmatrix wordt afgesproken. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kunnen aanvullende afspraken gemaakt worden over wat wel en niet is toegestaan.

Gemeenten proberen lokaal doorgaans wel hun beleid op elkaar af te stemmen. Burgemeesters hebben in de regio regelmatig overleg om dit soort dingen met elkaar door te spreken. Maar er zijn 355 gemeenten in Nederland, dus dat resulteert in verschillen in opvattingen en verschillen in beleid.

We hebben in Nederland niet puur een parlementaire democratie. We hebben een gedecentraliseerde democratische eenheidsstaat. Er zijn dus meerdere lagen bestuursorganen.

10. Neo-Shulginist

In principe geldt in Nederland het beleid dat wanneer je één gebruikershoeveelheid bij je draagt, dat je dan niet strafrechtelijk vervolgd wordt. Je middelen worden wel in beslag genomen.

Een gebruikershoeveelheid is ten hoogste 5 gram 'hennep' (cannabisbloemen inclusief bladeren en stengels), 0,5 gram harddrugs, 1 pil, 1 verpakking, 5 mL GHB, 0,5 gram gedroogde paddo's of 5 gram verse paddo's.

Echter kan per festival verschillen hoe hiermee wordt omgegaan. De burgemeester verleent een vergunning aan de festivalorganisator(en) waarin afspraken staan over beveiliging en handhaving van het drugsbeleid. Ook wordt er meestal een 'noodverordening' afgekondigd, die op het festivalterrein wat ruimere bevoegdheden geeft aan beveiligers. In zo'n noodverordening kan bijvoorbeeld staan dat beveiligers preventief mogen fouilleren, wat normaal niet is toegestaan.

Vanwege die lokale afspraken kun je niet zeggen wat dé regel is op Nederlandse festivals. De regels verschillen per gemeente en per festival.

Laatst bewerkt: 14 jul 2019
  11. Eve's drop

Eve's drop Bewuste gebruiker

Het is ook echt niet makkelijk om een duidelijk beleid te maken.

Gellukig gaat ferdinand het over een andere boeg gooien, minder festivals is de oplossing in the war on drugs haha.

12. acht.zes

@Neo-Shulginist
    Ok, ik geloof je, maar ik vind het nog steeds behoorlijk oneerlijk.

13. Neo-Shulginist

Oh, nog een belangrijke juridische nuance: opsporingsinstanties zoals de politie en het OM het opsporingsbevoegdheid en niet opsporingsplicht. Zowel de gehele organisaties als individuele medewerkers (agenten, officieren van justitie) hebben discretionaire bevoegdheid. Ze mogen individueel besluiten om in bepaalde gevallen niet te handhaven als ze dat niet op zijn plaats vinden.

Op die manier mag het OM dus ook zelfstandig besluiten om een zaak die wordt aangeleverd door de politie te seponeren en niet verder te vervolgen.

14. acht.zes

Mezelf en Neo-Shulginist vinden dit leuk.
  15. Neo-Shulginist

Ik vind het juist prachtig dat we kennelijk in zo'n ontwikkelde democratische rechtstaat leven waarin de overheidsorganisaties het handhaven van de wet niet zien als doel op zich, maar waar handhaving van de wet een middel is waarmee de samenleving veiliger / vrijer / eerlijker / democratischer gemaakt kan worden.

Dat is precies het verschil tussen een dictatoriale staat waarin één machthebber bepaalt hoe het volk zich moet gedragen en een ontwikkelde samenleving waarin die ene machthebber nooit zoveel macht kan hebben omdat andere bestuursorganen ook nog zelfstandig nadenken of het centrale beleid wel echt in het algemeen belang is of niet.

verwondering vindt dit leuk.
  16. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Dat is een interessant punt. Veel oningelichte mensen klagen over dat de politie X niet handhaaft en het dus impliciet toelaat. Maar voor het 100% handhaven van de wet is onvoldoende capaciteit, dus gaat men prioriteiten stellen.

In de context van het nieuwe "appverbod" op de fiets vind ik het trouwens wel raar dat de politie een hele campagne op social media voert. Je weet nu al dat dit door het volume van overtredingen t.o.v. de ernst/impact een lage prioriteit gaat krijgen.

17. Neo-Shulginist

De politie denkt ook dat ze dat verbod niet goed kunnen handhaven daarom voeren ze tegelijkertijd een campagne die mensen 'bewust' moet maken. Doen ze ook met 'ondermijnende criminaliteit' bijvoorbeeld.

18. Benzoboss

Benzoboss Wijs gebruiker

Die gebruikers hoeveelheden zijn waardeloos lol.

Wie de fuck heeft er in hemelsnaam maar 0.5g speed of paddos bij?

If 1 pill lol.

Zie maar eens een dealer te vinden die daar voor gaat rijden lol

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  19. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik neem minder dan 0,5 gr speed mee. Ook maar max 1 pil. Meer gebruik ik niet per keer. Zo ken ik er velen.
    En het topic gaat over wat je op feesten mee neemt, niet wat je bij je dealer koopt.

20. Benzoboss

Benzoboss Wijs gebruiker

Het gaat over de max hoeveelheid die je opzak kan hebben zonder vervolgt te worden.

En ik neem altijd veel meer dan 1 pill of 0.5g speed op een feestje.

Zal echt niet de enige zijn.

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  21. stomme eend

stomme eend Bewuste gebruiker

Artikel van at5 is van 1 januari 1900 : ) zotte tijd was dat: net een eeuwwisseling achter de rug, maar nog geen xtc voorhanden om het te vieren, dus dat begon met een flinke deceptie. Dan ga je zulke zotte dingen doen...

22. Legio Patria Nostra

Legio Patria Nostra Bewuste gebruiker

Dit klopt niet helemaal.
    Rechters hier in den lande zijn volkomen onafhankelijk, zo staat er ergens beschreven.
    Dat betekent, dat iedere rechter vrij is in zijn oordeel.
    In de praktijk is het wel zo, dat verschillende rechters kijken naar wat in een gelijk geval er elders in den lande voor een vonnis is uitgesproken, terwijl de rechter in casu er uiteindelijk anders over denkt.

In theorie dus, somsvook in de praktijk kunnen verschillende rechters in een gelijk geval, totaal verschillend oordelen.
    Dus, bij een diefstal in het noorden van ons land kan een rechter een gevangenisstraf opleggen van één jaar, en die vervelende togadrager in het zuiden er twéé jaar voor oplegt.
    En dit gebeurt....

23. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Haha scherp!

Hoor trouwens niemand klagen over het ruime drugsbeleid van Psy-fi :wink:... Wordt er op psy-fi überhaupt wel op drugs gecontroleerd?

24. Stonologie

Stonologie Bewuste gebruiker

Mee eens, en toch gebeuren dit soort dingen veel in de wereld. Wat dacht je van de gekke geloven in Amerika die van de staat LSD en andere psychedelica mogen gebruiken onder "vrijheid van geloof", maar iemand anders er levenslang voor kan krijgen..?

25. Neo-Shulginist

Rechters toetsen toepassing van de wet. Zij mogen onafhankelijk hun oordeel uitspreken op basis van de beschikbare wetgeving en het bewijs dat gepresenteerd is in de rechtszaal. Rechters mogen niet lukraak op basis van eigen mening zomaar een straf uitspreken. Ze moeten hun vonnis onderbouwen op basis van de wetgeving (legaliteitsbeginsel).

Een van de andere rechtsbeginselen is dat burgers in gelijke gevallen gelijk gestraft zullen worden (gelijkheidsbeginsel). Dat de ene persoon een gevangenisstraf van één jaar krijgt en iemand anders twee jaar, dan hangt dat af van de omstandigheden waarin de daad is gepleegd.

https://www.kcwj.nl/kennisbank/inte...ng/6-wat-het-beste-instrument/62/623-algemene

26. Neo-Shulginist

Jawel, dealers worden overgedragen aan de politie. Soms zitten er ook wat overijverige bewakers tussen die even niet doorhebben dat Psy-Fi verder gewoon chill doet over mensen die een pil te veel bij zich hebben. In veruit de meeste gevallen word je terug naar je tent gestuurd als je een beetje te enthousiast bent met de middelen die je het terrein op probeert te krijgen.
    Ook zegt dat organisatie in de festivalregels dat GHB niet getolereerd wordt hoewel ik daar in de praktijk weinig van terecht heb zien komen. Misschien vooral omdat de Psy-Fi-bezoekers überhaupt niet echt GHB-fans zijn.

Over het algemeen is er vrij liberaal beleid op Psy-Fi omdat de organisatie de opvatting heeft dat drugsgebruik sowieso niet tegen te gaan is en dat je daarom beter dat gebruik in goede banen kunt proberen te leiden, bijvoorbeeld met een speciaal daarvoor aangewezen officiële drugsverkoper (smartshop) op het festivalterrein en door de aanwezigheid van een Psy Care die mensen helpt als ze even niet zo lekker in hun vel zitten.

Roze Olifant vindt dit leuk.
  27. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Heel belangrijk natuurlijk

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      1,6 MB
      Weergaven:
      17
  28. Neo-Shulginist

Over doppen op flessen lopen ze gelukkig niet te emmeren.

Roze Olifant vindt dit leuk.
  29. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Gewoon duim erin . Ze geven geen dopjes je hebt wel van die universele doppen die je in partywinkels kan kopen maar die vergeten uit altijd vanuit thuis

Laatst bewerkt: 20 jul 2019
  30. Neo-Shulginist

Het gaat me meer om de krankzinnigheid van het willen bemoeien met dit soort pietluttigheden. Het totale gebrek aan vrijheid waarbij je behandeld wordt als een hulpbehoevend klein kind, of erger, een rasechte crimineel waarvoor de maatschappij behoed moet worden, alleen maar omdat je een leuke dag wil hebben.

Daar kan ik echt heel chagrijnig om worden.

Roze Olifant en De Dunne vinden dit leuk.
  31. Legio Patria Nostra

Ja. Zo zou het inderdaad moeten zijn.
    Gelijke monniken gelijke kappen.
    Maar.
    Is het in de praktijk ook zo?

32. Neo-Shulginist

In de praktijk is de context vrijwel nooit helemaal gelijk.

33. Legio Patria Nostra

Dat kan je wel zeggen .
    In het voorbeeld van de twee jaar, heeft het vonnis geleid tot kamervragen.
    Want:beide gevallen waren bijna gelijk.
    Natuurlijk kan een rechter een afwijkend vonnis vellen.
    Maar een verschil van 100%?

34. Neo-Shulginist

Er zijn dan ook weer hogere rechters die het vonnis van de ander kunnen herzien. Sowieso is dit één geval, en wie stelde die Kamervragen..? Iemand van de PVV? Want politici behoren zich in een trias politici niet te bemoeien met individuele rechtszaken.

Laatst bewerkt: 21 jul 2019
  35. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Psy-Fi wilde ik nog even niet noemen in dit topic omdat ik bang ben dat teveel aandacht voor hun drugsbeleid ook de aandacht van minder tolerante stukjes Nederland trekt. Maar nu het toch al genoemd is, inderdaad, daar kun je volledig openlijk je middelen tot je nemen. Geen gedoe in vieze dixi's, maar gewoon zonder gêne. Bij binnenkomst hoef je niet bang te zijn voor fouillering.

Beveiliging is er enkel om de goede orde te bewaken. En doordat er zo weinig alcohol gedronken wordt, en er zoveel fijne mensen rondlopen hebben zij weinig te doen. Beveiliging loopt er relaxt bij. Ze hoeven niet mensen als kleuter achter hun vodden aan te zitten om te controleren of ze bepaalde middeltjes bij zich hebben. Ja, dat hebben ze bij zich, en dat is prima.

Ferdje zou eens op Psy-Fi moeten komen kijken. Eén en al liefde, vrijheid, en verbroedering. (Maar ja, bijbelse waarden hé).

Hun drugsbeleid is uniek. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft, ook op de nieuwe locatie. En hopelijk worden ze ooit trendsetters.

Laatst bewerkt: 21 jul 2019
    Mezelf en Roze Olifant vinden dit leuk.
  36. Zwijgrecht

Zwijgrecht Bewuste gebruiker

Bij ground zero controleren ze alleen of je niet teveel drugs van het terrein mee af neemt

Mezelf en Perenijsje vinden dit leuk.
  37. Naar mijn ervaring is de controle zelfs minder dan op alcohol festivals. Fouilleren wordt erg slecht gedaan.

Je kunt altijd wat mee naar binnen krijgen dat is het probleem niet. Als je eenmaal op een festival bent verschilt het ook nog of je gepakt wordt door de politie of door de beveiliging van het festival zelf.

Beveiliging is vaak toleranter dan de politie. Zo wel de politie als de beveiliging geven bij "gebruikershoeveelheden" dat is voor xtc 1 pil en voor kristallen 0.5 gram een officiële waarschuwing en zetten je van het festival terrein af. Dit houd dus in dat je verder geen sancties krijgt. alles daar boven komt op je strafblad.

Onder invloed zijn is niet illegaal en wordt ook niet op gecontroleerd, dit is zodat mensen die onder invloed zijn en niet goed worden niet bang zijn om naar de hulpverlening te gaan.

Grtz

38. mod4fun

mod4fun Belezen gebruiker

Ik denk dat hier ook een beetje de kern 'van alles' in zit. Zolang iedereen met een beetje verantwoording zijn of haar middeltjes gebruikt en hier goed mee om kan gaan is er op zich geen probleem.
    Ik verbaas mij er nog regelmatig over hoe mensen zich gedragen als ze teveel alcohol op hebben en hier gewoon mee weg komen, want alcohol is legaal. Natuurlijk zijn er ook mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden onder invloed van drugs.

Een vriend van mij is een politie agent in het noorden van Nederland, en die is tegen op drugs (uit principe). Maar hij gaf wel aan dat hij liever mensen aan de wiet ziet dan aan de alcohol. Mensen die stoned zijn (uitzondering grote groepen) daar heb je eigenlijk geen last van in tegen stelling van de mensen die bezopen zijn.

Het is altijd een kleine groep die het vaak verpest voor de andere gebruikers.

39. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Ik stop alles weg!
    Had een zakje wiet in me tas gelaten, pakken ze dat af!
    Kom op zeg! Jointje, festival...
    Maar ja als ik naar binnen ga nu ben ik clean...

40. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

pretty sure dat alle feesten tegenwoordig zero tolerance hebben. Gewoon wegstoppen in je boxer

Azarius vaporizers and accessories
Laden...