tollerantie en schadelijkheid

J0rrit

Badass junkie
ik hd al een topic hierover gemaakt, maar dan over mdma, dit is over alle drugs. Mijn vraag is: als iemand bijvoorbeeld van een 500 mg spoeed evenveel voelt als iemand van 250, waarom is 500 nemen dan toch schadelijker? speed werkt op dopamine, dus bij die gene van 500 mg wordt evenveel dopamine vrijgegeven als bij die gene van 250. Dopamine zorgt in dit geval voor alle effecten, dus ook sneller hartritme wakker zijn enz. waarom is dit dan toch schadelijker met uitzondering van de lever die natuurlijk dubbel zoveel moet afbreken

TeQ

Bewuste gebruiker
DarkScope zei:
ik hd al een topic hierover gemaakt, maar dan over mdma, dit is over alle drugs. Mijn vraag is: als iemand bijvoorbeeld van een 500 mg spoeed evenveel voelt als iemand van 250, waarom is 500 nemen dan toch schadelijker? speed werkt op dopamine, dus bij die gene van 500 mg wordt evenveel dopamine vrijgegeven als bij die gene van 250. Dopamine zorgt in dit geval voor alle effecten, dus ook sneller hartritme wakker zijn enz. waarom is dit dan toch schadelijker met uitzondering van de lever die natuurlijk dubbel zoveel moet afbreken

Het antwoord is wederom hetzelfde als mdma. Het is niet de het effect alleen dat schadelijk is maar ook de stof zelf die schade aanricht op je organen.

500mg speed doet meer schade aan bijvoorbeeld je lever dan 250mg omdat het 2 keer zoveel is.

J0rrit

Badass junkie
TeQ zei:
DarkScope zei:

Het antwoord is wederom hetzelfde als mdma. Het is niet de het effect alleen dat schadelijk is maar ook de stof zelf die schade aanricht op je organen.

ja maar hoe komt dat? als de stof zelf door je bloed loopt doet is het schadelijk voor je organen als het bloed daar langsstroomt? Want bijvoorbeeld het effect op je hart en hersenen bij mdma/speed komt door de desbetreffende neurotransmitter.

Bijvoorbeeld veel mensen zegge dat als je veel pillen slikt, bijvoorbeeld 10, terwijl je een hoge tollerantie hebt, het heel gevaarlijk is en bijna dood kan gaan door oververhitting of uitdroging. Maar op een website die ik gepost heb in drugs en je hersenen, staat dat de temperatuursverschillen en uitdroging bijvoorbeeld ontstaan door serotonine, ook serotonine zorgt dat je hart het zwaarder heeft, ook zorgt het voor de schade aan je hersenen.dus je kunt als je een hoge tollerantie hebt best zoveel slikken zonder kans op die dingen, alleen wel slecht voor je organen?lijkt me onlogisch. ook als je serotonine op is en je slikt heel veel lijkt t me wel dat je dood gaat, terwijl dat onlogisch klinkt want dan zou het alleen slecht voor je organen zijn, maar die gaan heus niet acuut kapot

500mg speed doet meer schade aan bijvoorbeeld je lever dan 250mg omdat het 2 keer zoveel is.

bas410

Experimenterende gebruiker
trouwens, over lever gesproken, word elke soort drugs afgebroken door je lever?

Jadi

Bewuste gebruiker
Als je lichaam het er niet mee eens is, ja :P
Alle drugs dus, correct me if im wrong.

matthijs

Badass junkie
Ja inderdaad. XTC, drank, speed wordt afgebroken door je lever. Geloof dat drugs die puur op je hersenen werken, zoals LSD en paddo's niet worden afgebroken door de lever. Misschien door de nieren ofzo :confused:

bas410

ah ja oke, tnx. werken paddo's en lsd ALLEEN op je hersens? het woord 'bodyload' schiet me namelijk ineens te binnen. wat is dat dan?

matthijs

Badass junkie
Hmm ja dat is een lichamelijk effect. Heb je gelijk in. Ik weet het eigenlijk ook niet precies..maar weet wel dat speed XTC en drank via je lever gaan.

J0rrit

Badass junkie
matthijs zei:
Hmm ja dat is een lichamelijk effect. Heb je gelijk in. Ik weet het eigenlijk ook niet precies..maar weet wel dat speed XTC en drank via je lever gaan.

bodyload is het gevoel in je lichaam , maar dat kan puur komen door iets dat in je hersenen fout gaat/anders werkt.

Mindless1985

Badass junkie
Sowieso, dingen als pijn en andere dingen aanvoelen gebeurt ook gewoon in je hersenen, alleen wordt dat gestuurd door zenuwen in je lichaam, dus kan ook prima in je hersenen gebeuren. Fantoom pijn (pijn in lichaamsdelen die je niet meer hebt) komt ook doordat je hersenen in de war zijn.

J0rrit

Badass junkie
Dzy zei:
Sowieso, dingen als pijn en andere dingen aanvoelen gebeurt ook gewoon in je hersenen, alleen wordt dat gestuurd door zenuwen in je lichaam, dus kan ook prima in je hersenen gebeuren. Fantoom pijn (pijn in lichaamsdelen die je niet meer hebt) komt ook doordat je hersenen in de war zijn.

bijvoorbeeld je hebt geen arm meer maar je voelt toch pijn erin? boh dat lijkt me super raar.

Mindless1985

Badass junkie
Ja, heel veel mensen die iets hebben laten amputeren hebben daar last van. Jeuk en pijn voornamelijk, maar ook dat ze voelen alsof ze hun arm stoten.

J0rrit

Badass junkie
BillyBilo zei:
Omdat hun hersenen in de war zijn? :tongueout:

ja maar, als je je arm stoot, dan pas voel je dat normaler wijze, niet als je je arm niet stoot. en als je arm opeens eraf is voel je opeens wel dat je em stoot? dan zou je toch moeten voelen dat die gewoon hing ofzo.

Jeller

Badass junkie
matthijs zei:
Ja inderdaad. XTC, drank, speed wordt afgebroken door je lever. Geloof dat drugs die puur op je hersenen werken, zoals LSD en paddo's niet worden afgebroken door de lever. Misschien door de nieren ofzo :confused:
jawel ook door de lever, maar bij deze 2 heeft de lever er geen problemen mee

meth666

Belezen gebruiker
Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je lever wel tot in bepaalde mate meegroeid. Naar mate je meer gaat gebruiken breidt de capaciteit van de lever ook uit. En amfetamine is trouwens nog niet eens zo slecht voor je lichaam, ze hebben nog niet kunnen aantonen dat het neurotoxisch is, het is niet kankerverwekkend, het zijn alleen vaak de gevolgen van de manier van je lichaam behandelen tijdens het speedgebruik wat schadelijk is. Stoffen zoals nicotine of alcohol zijn vele malen schadelijker omdat deze opzich buiten de werking al toxisch zijn voor je lichaam

bas410

meth666 zei:
Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je lever wel tot in bepaalde mate meegroeid. Naar mate je meer gaat gebruiken breidt de capaciteit van de lever ook uit. En amfetamine is trouwens nog niet eens zo slecht voor je lichaam, ze hebben nog niet kunnen aantonen dat het neurotoxisch is, het is niet kankerverwekkend, het zijn alleen vaak de gevolgen van de manier van je lichaam behandelen tijdens het speedgebruik wat schadelijk is. Stoffen zoals nicotine of alcohol zijn vele malen schadelijker omdat deze opzich buiten de werking al toxisch zijn voor je lichaam

hmm, maar als ik van iets maagkrampen krijg kan ik me amper voorstellen dat het 'niet zo slecht' is voor je. of is dat iets wat je alleen de eerste keren bij speed hebt?

J0rrit

Badass junkie
ja vooral de eerste keren, bij mij dan althans. Maar betekent het precies als het toxisch is voor je lichaam?

en wat me ook opvalt is dat als je hogere tollerantie hebt en dus meer pakt, dat je dan heftigere afdraaier hebt, het down voelen komt toch dat je serotonine voorraad op is, terwijl als je hoge tyollerantie hebt je evenveel serotonine opmaakt ( als je evewn hard gaat ), maar toch heb je grotere afdraaier, ook al zo onverklaarbaar :confused:

maar het komt er op neer dat als je bij mdma of speed bijv. een hoge tollerantie hebt opgebouwd je dus beter een tijdje kan stoppen, zodat je weer minder nodig hebt, anders is het dus een stuk schadelijker?

matthijs

Badass junkie
Kan me niet voorstellen dat een stof níét slecht is voor je lichaam als het bepaalde lichaamsfuncties in de war schopt.

Bovenaan