1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu

Discussie in 'Research Chemicals' gestart door Gooihiermaarin, 1 sep 2016.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Dit bericht kwam ik zojuist tegen in mijn mailbox.

Steeds meer jongvolwassenen weten de nieuwe psychoactieve stof 4-fluoramfetamine (4-FA, 4-FMP) te vinden. Recent onderzoek van het Trimbos-instituut en Jellinek laat zien dat het gebruik ervan de afgelopen jaren flink is toegenomen. De effecten van 4-FA zitten tussen die van ecstasy en amfetamine in en gebruikers omschrijven het ook wel als ecstasy-light. Recente incidenten wijzen erop dat er grote gezondheidsrisico’s zitten aan het gebruik ervan, waaronder hartproblemen en hersenbloedingen.

het hele bericht kun je lezen als je op de link hier onder klikt.
    https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=2107

2. danielc1

danielc1 Newbie

Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Als ik dit lees en het filmpje bekijk dan vraag ik me sterk af waar alle beweringen vandaan gehaald worden. Er wordt gezegd dat er zelfs sterfgevallen bekend zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit puur door 4-FA veroorzaakt is, dit moet wel in combinatie met een andere drug of door een gigantische overdose veroorzaakt zijn. Net zoals het me erg sterk lijkt dat je een hersenbloeding van 4-FA kunt krijgen.

Publieke opinie begint zich alweer lekker tegen 4-FA te keren zo, het bericht staat zelfs groot bovenaan nu.nl. Nog even en 4-FA wordt verboden omdat het 'te gevaarlijk' is.

3. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

"Waarschijnlijk ook mensen aan overleden". Lijkt mij lulkoek want als dat zo zou zijn in NL, staat het echt wel groot uitgemeten in alle kranten. Net als wanneer er iemand "aan" xtc is overleden.

4. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

Ik weet nog niet zo zeker dat het helemaal onschuldig is hoor.. mijn ervaringen ermee en wat ik erover lees is dat we het misschien niet te licht moeten opnemen. Ik heb het gevoel dat 't je bloeddruk ook flink kan oppompen.. méér dan bijvoorbeeld speed of xtc.

Feit dat de sterfgevallen nog niet duidelijk zijn en niet bekend zijn betekent niet dat ze er niet geweest zijn. Eerst maar 'ns onderzoeken en dan oordelen vellen. Sowieso vind ik het onverantwoord dat mensen dit middel als snoepjes weg eten. Het is iets te populair geworden voor een RC.

Hoorde het ook op 538 vanochtend zelfs... Trimbos waarschuwt niet zomaar, maar meestal gebeurt dit ruim doordacht en onderbouwd.

5. anhaedra

anhaedra Belezen gebruiker

Stond eigenlijk net op het punt om over te stappen van XTC naar het mildere, legalere 4FMP... maar wat is nu wijsheid?

Ergens lijkt het me sterk dat de risico's van 4FMP niet gelijk zijn aan die van andere amfetaminen.

Van de andere kant geloof ik niet dat het Trimbos een politieke agenda heeft, anders zou het natuurlijk ook een reactie vanuit de overheid kunnen zijn op de groeiende populariteit van 4FMP.

Voor wat het waard is: ik ken daadwerkelijk iemand (vaag) die onlangs is overleden aan een hersenbloeding na gebruik van "pillen", wetende dat deze groep mensen wel eens 4FMP gebruikt...

6. SkittlesAndMe

tsja ik heb het een paar keer gebruikt maar ik vertrouw het middel toch niet helemaal... Ik zou het in ieder geval nooit met regelmaat gaan gebruiken. Je kunt het best een keer proberen hoor... maar bijvoorbeeld maandelijks of driemaandelijks voor een paar jaar lang? Nee absoluut niet.

Tsja, maar dat blijven vermoedens tot het onderzocht is. Een molecuul kan ineens heel schadelijk zijn als ie een klein beetje anders is.

Heftig.. tsja het zou kunnen.. maar ook daar kun je weer heel lastig over oordelen. Kan zo veel oorzaken hebben. Maar ja, wie weet is het wel puur de 4-FA :confused:

7. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

Misschien net zoals de meeste xtc 'doden'? Die gaan helaas vooral dood door onkundig gebruik zoals hele hoge doseringen, watervergiftiging of combi gebruik.

8. anhaedra

Inderdaad koffiedik kijken vooralsnog. Maar ik heb het Trimbos hoog zitten om een of andere reden.

Lijkt me niet dat de kans op hersenbloedingen groter wordt bij regelmatig gebruik? Eerder dosis-afhankelijk per gebruik.

Tuurlijk, ieder molecuul is anders, maar hersenbloeding ontstaat uiteindelijk door een te hoge bloeddruk en dat doen alle amfetaminen / stimulanten.

Hoor graag hoe anderen hierover denken!

9. SkittlesAndMe

Is ook wel een betrouwbare organisatie op dit gebied. Niet echt een verlengstuk van de overheid om propaganda uit te oefenen maar echt een eerlijke organisatie die de boel monitort. Kan ook alleen maar op die manier, anders luisteren mensen niet meer naar ze.

Heb ff navraag gedaan en er wordt momenteel druk onderzocht. Ben benieuwd naar de uitkomsten

10. anhaedra

Waar ik vooral in geïnteresseerd ben is of de hersenbloedingen te maken hebben met een bepaalde unieke risicofactor van 4FMP t.o.v. andere stimulanten, of dat het toch een kwestie is van overdosering c.q. individuele kwetsbaarheid.

Aangezien 4FMP erg populair aan het worden is, en er een zweem van "veiligheid" / legaliteit omheen hangt, zou dit kunnen leiden tot een toename van naïeve lutsers die het voor zichzelf verneuken.

11. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Is dat fluor-atoom niet schadelijk voor het menselijk lichaam?

12. anhaedra

Door de populariteit zijn 4FMP & varianten de status "designer drug" wel ontstegen, dit betekent dat er waarschijnlijk grote batches worden geproduceerd en er momenteel dus ook gewoon een verkeerde batch op de markt kan zijn.

Weet ik veel of er een vaste formule is voor het produceren van 4FMP / 4FA / etc., of dat allerlei partijen maar wat in elkaar flansen? Aangezien er geld mee te verdienen valt enzo.

Het spul wordt namelijk al veel langer gebruikt, op zich vreemd dat het nu opeens levensgevaarlijk blijkt te zijn. Meer gebruikers betekent wel dat er een beter beeld onstaat van de risico's, dat wel.

13. SkittlesAndMe

Het wordt nog niet heel lang gebruikt, pas enkele jaren. Vroeger kon je het kopen in de smartshop als zijnde Flux CD cleaner maar toen gebruikte nog bijna niemand het. GHB was hetzelfde verhaal, dat kon je ook gewoon in de smartshop kopen.

Omdat het nu ineens op zo'n grote schaal gebruikt wordt, komen de problemen pas aan het licht. Plus als Trimbos aangeeft dat het specifiek om 4-FA gaat is het niet een slechte batch ofzo, zij hebben gerust wel even getest of het echt om 4-FA gaat.

De juiste naam is trouwens 4-FA, niet 4-FMP.

Het fluor atoom los wel ja, maar in combinatie hoeft dat niet persé

14. anhaedra

Heb even de recente fact sheet van het Trimbos doorgenomen, waar het nieuwsbericht op is gebaseerd. https://www.trimbos.nl/producten-en-die ... rod=AF1473

- Hoofdpijn is een frequente bijwerking van 4FMP, die naar mijn weten niet aanwezig is bij andere amfetaminen. Tenminste, ik heb allerlei bijwerkingen gehad bij hoge doseringen XTC maar hoofdpijn nog nooit. Dit is een sterke aanwijzing dat een hersenbloeding wel degelijk een specifiek risico van 4FMP is.

- 75% van de gebruikers die gezondheidsklachten kregen, opvallend vaak ondraaglijke hoofdpijnen, combineerde 4FMP met andere drugs (meestal XTC), en van de andere 25% gebruikte 70% er alcohol bij. Dus als ik het goed heb, combineerde 92,5% 4FMP met andere middelen... Tja... Niet dat ik nooit heb gecombineerd maar dit laat wel even een ander licht schijnen op het nieuwsbericht.

- Alles boven 100mg lijkt al riskant en onnodig hoog te zijn, terwijl er momenteel toch veel 150 en zelfs 200mg wordt aangeboden.

Be safe. :P

15. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Aan de mensen die twijfelen over de betrouwbaarheid van het bericht, het Trimbos instituut is een een betrouwbaar en onafhankelijk instituut dat echt niet uit is op sensatie of er een politieke agenda op na houd. Dit bericht dient dus wel serieus genomen te worden. Uiteraard is er meer onderzoek nodig om een beter beeld te kunnen geven over hoe deze risico's ontstaan, dat is echt speculeren nu helaas.

Het is en blijft een RC, wat simpelweg betekent dat er veel meer onderzoek nodig is om ook maar iets zinnigs over de veiligheid/risico's van het middel te kunnen zeggen. Ik lees hier helaas maar al te vaak dat mensen zeggen dat het lichter als MDMA aanvoelt en dat het risico dus wel mee zal vallen. Zo simpel werkt het helaas gewoon niet en dat geeft echt valse hoop. Ik gebruik zelf ook wel eens RC's, maar als je dat doet omdat je denkt dat het veiliger is dan ben je echt verkeerd bezig. RC gebruik brengt juist extra risico's met zich mee, juist omdat het nog zo weinig gebruikt is en omdat gedegen onderzoek vrijwel nooit gedaan is.

Voor 4-FA geldt nu dat er meer informatie over de risico's naar buiten komt omdat het steeds op grotere schaal gebruikt wordt. Hiervoor zullen er uiteraard ook incidenten geweest zijn, maar zonder een grote sample size kun je simpelweg geen conclusies over die incidenten trekken. Het kunnen dan uitschieters in de data zijn met dus een laag risico of een risico voor de grotere populatie. Nu het dus steeds meer gebruikt wordt en de sample size dus enorm toeneemt kunnen ze beter stellen dat het blijkbaar geen uitschieters zijn. Helaas weten we nu nog steeds niet heel veel omdat daar beter onderzoek voor nodig is, maar je kunt nu in ieder geval wel stellen dat er dus wel degelijk risico's aan het gebruik van 4-FA kleven en je het dus niet moet onderschatten omdat het effect enigszins mild aanvoelt ten opzichte van amfetamine of MDMA.

16. BlijeChick

BlijeChick Belezen gebruiker

Ik merk ook om me heen dat veel mensen het idee hebben dat 4F minder kwaad kan vergeleken met xtc omdat ze er minder een kater/dip van krijgen. Dit idee is dus verder nergens op gebaseerd maar zorgt er zeker voor dat men er naar mijn idee te makkelijk over denkt, dus te vaak gebruikt met het idee dat het bijna geen kwaad kan. :confused:

Ik hoop dat mensen beseffen dat je er inderdaad weinig over kan zeggen omdat er weinig over bekend is. En dat je om die reden juist extra voorzichtig moet zijn!

17. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Ik merk dat het bij mij in elk geval slechter werkt dan de verboden tegenhangers(Speed en MDMA).

Voor een envelop en een postzegel ben ik bereid mijn restjes aan iemand anders te laten proberen, zolang handel en bezig legaal zijn.

bij voorkeur dan ervaren members hier.

18. anhaedra

Dit dus.

4FMP heeft minder het entactogene "love" (serotonine) effect van XTC, maar zeker wel het oppeppende (noradrenaline) effect van speed, ook gezien de hoofdpijnen en hersenbloedingen. Mensen gaan dan wellicht meer gebruiken om dat XTC-gevoel maar te krijgen maar staan ondertussen veel te strak. Zeker als het beeld bestaat dat het veiliger is dan XTC / speed.

19. SkittlesAndMe

@MeejheM volgens mij is het verboden om je drugs hier aan te bieden...

Ik snap sowieso ook niet zo goed waarom je 4-FA aanbiedt in een topic waar gewaarschuwd wordt voor 4-FA.

20. Bobsacamano

Bobsacamano Badass junkie

Dude je opmerking kan echt niet je zou dit echt moeten snappen handel, ruilen, weggeven van drug kan echt niet of de drugs nou illegaal is of niet. Bij deze officiele waarschuwing.

21. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Je kan bij mij niks krijgen of kopen. Tenzij je geluidsapparatuur hebben moet.

Als je me PM-ed over drugs(als is 4-fluo nog steeds legaal) meld ik dat aan een moderator.

22. SkittlesAndMe

https://assets.trimbos.nl/docs/d804e77a ... 4adf37.pdf

I'll just put this over here.

Interessante onderzoeksresultaten tot nu toe.. je kunt er nog niet direct grote conclusies uit trekken maar is toch wel enigszins zorgwekkend vergeleken met de klassieke middelen

23. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Ik lees eigenlijk nergens dat de drug gevaarlijker zou moeten zijn dan L-D-Amfetamine of MDMA, maar dat de gevaren onbekend zijn, en de kennis onder de gebruikers ook niet heel breed verdeeld is.

Combineer dat met betalen via paypal, en je hebt een probleem. Zeker als zou blijken dat jarenlang gebruik meer schade aanricht dan de bekende middelen. Niet dat Speed of MDMA onschuldig zijn...

Ik weet niet waarom er nu een soort media aandacht omheen ontstaat, want de gevaren waren er al zolang het middel te krijgen is. Ik gok dat er steeds meer ziekenhuis opnames zijn, naarmate het middel steeds meer gebruikt word.

24. SkittlesAndMe

Mij valt eigenlijk vooral dit op:

Er staat wel dat het grootste gedeelte van de gezondheidsklachten werd gerapporteerd bij dosissen boven de 150mg, maar dat is dus niet per definitie een overdosis.

Ik ben wel benieuwd wat die recente incidenten zijn.

oh dat is alleen omdat Trimbos besloot te waarschuwen.

Denk je dat de manier van verkrijgen echt zo veel verschil maakt? MDMA kopen de meeste mensen gewoon van vrienden, lijkt me makkelijker dan via internet bestellen.

25. Fool

Fool Badass junkie

Ikke wel.

Dat vind ik eng, bij MDMA/amfetamine is het veel duidelijker wanneer iets teveel is.

26. anhaedra

Nogmaals, die hoofdpijnen en hersenbloedingen zijn naar mijn weten uniek voor 4-FMP, dat lijkt mij het belangrijkste om mee te nemen uit het onderzoek van Trimbos.

Natuurlijk stijgt je bloeddruk ook van andere amfetaminen, meer eer dat gevaarlijk wordt, heb je allang last van allerlei andere symptomen.

27. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Dat heb ik ook gelezen, maar ik snap het mechanisme erachter niet helemaal.

Ik vraag me af of veel gebruikers(en die zijn er nogal wat tegenwoordig) ook in staat zijn om nauwkeurig de juiste dosering in te nemen.

Bij andere amfetaminen zoals Speed is 50 milligram afwijking niet heel erg veel, wat dosering betreft, als je uitgaat van de gemiddelde zuiverheid volgens de publicatie van DIMS uit 2015 over de bij de test-centra aangeleverde samples.

28. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Wat ik wel moet opmerken: hoofdpijn kan er ook zijn met andere amfetamines. Heb laatst aan het einde van een driedaagse speedsessie (in totaal een halve gram (getest, zuiver) gebruikt, twee nachten geslapen in totaal acht uur) op een festival ook wel best erg hoofdpijn gehad. Ik kan met grote zekerheid zeggen dat ik op dit punt ook een erg hoge bloeddruk had. Ik weet niet waar het vandaan kwam, maar plotseling merkte ik dit. Met zeer rustig aan doen en in de tent liggen in de ochtend ging het snel weer over. Ik weet zeker dat wanneer je op zo een punt nog even flink doorsnuift, dat het risico op een hersenbloeding groot is.

Zoals hierboven ook al gezegd, mensen staan op 4-FA vaak (veel) strakker dan ik op dat moment stond. Ik ken zelfs mensen die het dagelijks hebben gebruikt. Het zou heel goed kunnen dat 4-FA wat meer bloeddrukverhogend werkt dat speed, omdat het uiteraard afwijkt en dus net wat andere eigenschappen heeft dan speed.

Ik zie het risico op een hersenbloeding en op hartfalen als een specifiek risico van alle amfetaminen. Daar komt ook nog eens bij dat we volgens mij al wisten dat de combinatie MDMA+4-FA zeer schadelijk en gevaarlijk is; je hoort dan ook vaak dat mensen hier fout, out of raar op gaan. Is dit dus zo verassend nieuws, vraag ik me steeds af. Totdat iemand me kan vertellen hoeveel 4-FA er ongeveer per jaar gebruikt wordt in Nederland en in hoeveel van die gevallen het fout gaat, weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik heb nog nooit van iemand iets negatiefs gehoord over 4-FA, behalve over buitensporige hoeveelheden in combinatie met MDMA en de negatieve dingen die soortgelijk speedgebruik ook zouden hebben.

Ik ben altijd al van mening geweest dat je een drie maanden durende pauze bij 4-FA moet nemen, en ik zie dan ook niet in waarom je zou beweren dat je 4-FA wel 'een paar keer' kunt gebruiken en niet in jaren tijd bijvoorbeeld twaalf keer met fatsoenlijke pauzes ertussen. Als dat een te groot risico zou zijn, zou die 'paar keer' ook een te groot risico zijn.

Als waarschuwing dat het geen speelgoed is omdat het toevallig legaal is, lijkt het bericht me prima. Echter, zonder cijfers over het aantal gevallen ten opzichte van het totale gebruik weet ik niet wat de ingelezen gebruiker hiermee moet. Iedereen kan zich bedenken dat zodra heel Nederland een willekeurige nieuwe amfetamine in combinatie met een andere amfetamine waar bekend van is dat die zwaar neurotoxisch is (MDMA) dat het dan hier en daar fout gaat. Zonder te weten hoe vaak het fout gaat, kan ik hier helemaal niets mee.

29. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Het bericht lijkt me ook meer gericht op niet ingelezen gebruikers, en helaas valt de meerderheid daaronder. Vergeet niet dat ook heel veel gebruikers niet eens weten dat MDMA neurotoxisch is.

30. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Klopt inderdaad, de meeste mensen willen je niet eens geloven als je zoiets zegt. Voor hun is dit soort voorlichting zeker wel goed, en ik denk ook dat dat de achterliggende gedachte van het Trimbos was, nu 4-FA bijna net zo populair als amfetamine lijkt te worden.

31. oortjes

oortjes Bewuste gebruiker Tripreporter

En gelijk hebben ze!

Ik blijf er voorlopig even vanaf tot ik meer weet.

32. SkittlesAndMe

Ja maar dat is dus niet heel vreemd. Drie dagen lang volledig zuivere speed (ook al is het maar een halve gram) en slecht slapen, veroorzaakt dus ook wel dat soort klachten. Het gaat er meer om dat het bij 4-FA dus vermoedelijk bij normale doses vrij abrubt kan voorkomen.

Misschien dat zo iets de oorzaak is inderdaad.

Hbe jij nog nooit iets negatiefs gehoord over 4-FA? Ik vind het persoonlijk geen fijn middel, het voelt te kunstmatig en te opgefokt en ik heb het idee dat het inderdaad je bloeddruk aardig kan oppompen (maar dat is slechts een vermoeden obv persoonlijke ervaring).

Dat is inderdaad ook het grootste deel. Dat zal ook de doelgroep zijn want de meesten hier op het forum bijvoorbeeld zijn te eigenwijs om te geloven dat het misschien wel echt een verhoogd risico is :tearsofjoy:

33. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Over 4-FA, niet gecombineerd met andere stimulanten, in normale of hoge doses, heb ik nog nooit iets negatiefs gehoord uit persoonlijke kring of via via. Dat er mensen zijn die er hoofdpijn van krijgen wist ik wel al langer. Ik merk er geen hogere bloeddruk van dan bij amfetamine, maar merk dat het wel een grotere dip geeft dan amfetamine. Ik hou me netjes aan de driemaandenregel (minstens) maar 4-FA is wel mijn favoriete stimulant, totaal niet opgefokt en kunstmatig bij mij. Voelt als een soort superspeed. Overigens, ik zie mensen om me heen wel eens veel meer gebruiken dan 0.5 gram 70% over drie dagen, genoeg die dat zelfs in één dag nemen. Mijn punt is: ik betwijfel ten zeerste of 4-FA nou echt zulke grote risico's heeft op de risico's die eigen zijn aan amfetamines. Er zijn er ook genoeg die dood gaan van 100 mg MDMA. Het gebeurt zelden, maar het gebeurt wel. Met de huidige mate van gebruik van 4-FA in Nederland zou het aantal incidenten schrikbarend hoog moeten zijn als het écht veel gevaarlijker dan amfetamine zou zijn. Persoonlijk zie ik het daarom nog steeds als (veel) veiliger dan MDMA (over kunstmatig gevoel gesproken trouwens haha). Desaltniettemin, een waarschuwing kan geen kwaad, want er zijn een hoop domme mensen die denken, legaal dus veilig.

34. SkittlesAndMe

Zo doet Maurice de Hond ook onderzoek, kun je wel op vertrouwen ja haha :grin:

Laten we de cijfers en meer info nou maar even afwachten. Als er meerdere incidenten in korte tijd plaatsvinden met zulke gezondheidsgevolgen en er geen vermoedens zijn dat het allemaal om onverantwoord gebruik gaat, is er genoeg aanleiding in te grijpen toch? Als er een schrikbarend hoog aantal incidenten is ben je al te laat met ingrijpen...

Trimbos is er om de drugsmarkt te monitoren en tijdig in te grijpen als er dingen gebeuren.

Als die aantallen te vergelijken waren was er geen waarschuwing uitgegaan.

35. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Daarom zeg ik ook niet dat ik onderzoek doe. Als dat mijn intentie was had ik het ook wel anders aangepakt. Ik denk ook niet dat het Trimbos voldoende statistisch bewijs heeft om de nulhypothese dat 4-FA meer risico's met zich meebrengt dan een andere willekeurige stimulant.

Echter, persoonlijk vind ik de risico's van 4-FA acceptabel, zeker in combinatie met MDMA. Op deze schaal van gebruik vind ik een handjevol hersenbloedingen, misschien twee handjes vol, totaal niet verassend, zeker als je ziet op wat voor manier sommigen gebruiken. Een hersenbloeding is een accuut gevaar en de kans is nihil dat dat zich pas na jaren zo duidelijk uit, en dan wel ineens tijdens gebruik. Nogmaals: voor mij persoonlijk. Wat anderen doen zoeken ze zelf maar uit.

36. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Dat is eigen ervaring. Dit middel is ook best redelijk bekend, dus er zullen zat mensen uit eigen ervaring weten wat de gevaren van dit middel zijn, en welke niet.

Mijn ervaring is dat ik er persoonlijk niks aan vind, dus dit is een risico waar ik me niet druk om hoef te maken.

Dit soort nieuwsberichten vind ik wel een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant is het natuurlijk logisch dat als een middel gevaarlijk blijkt te zijn, de betrokken instanties dat kenbaar willen maken. Aan de andere kant zijn diezelfde berichten de reden dat middelen in de opiumwet worden opgenomen.

Zelfs als het middel wanneer je het juist gebruikt niet gevaarlijk hoeft te zijn kan een gebrek aan onderzoek en voorlichting risico's opleveren. Ik ben benieuwd hoe dit topic er over een paar jaar uitziet, maar voor tijdreizen heb ik nog geen veilig middel gevonden.

37. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Persoonlijk een risico acceptabel vinden.. :tearsofjoy: Succes met je hersenbloeding.

38. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Uhm, dat zinsdeel 'in combinatie met MDMA' moest er niet bij, ik weet niet waarom ik dat in godsnaam op heb geschreven, ik zou deze combinatie nooit doen.

@Zero: even eerlijk: jij kent ook heus wel de risico's van de middelen die jij gebruikt. Die zul je acceptabel vinden, anders zou je niets meer gebruiken. Als ik nu zeg: succes met out gaan, fout gaan, dood gaan, whatever, vind je dat dan niet een beetje een vage redenatie? Het risico op een hersenbloeding is ook goed aanwezig bij het gebruik van andere stimulanten, en voor mij is er eerlijk gezegd niet echt aanleiding om te vermoeden dat mensen sneller op 4-FA dan op andere stimulanren een hersenbloeding/hartaanval/hartstilstand/whatever krijgen zonder aanleg. Ik heb die aanleg niet, ik ga lekker door, hou me aan de driemaandenregel, doseer normaal, combineer geen stimulanten. Is dat nou zo raar?

Ik stap ook iedere dag op de fiets. Ik kan doodgereden worden. Dat risico vind ik persoonlijk acceptabel.

39. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Wanneer je op de fiets stapt kun je wel zelf sturen en remmen, ook zijn sommige afstanden simpelweg niet te lopen. Op de fiets ben je wel een kwetsbaarder verkeersdeelnemer, maar de snelheden liggen lager als met andere opties om naar punt b of ergens anders te komen.

Punt b staat niet op google maps, maar het moet echt daar verschrikkelijk druk zijn volgens mij.

Jezelf vervoeren is eigenlijk ook een risico waaraan je niet ontkomt. Drugsgebruik brengt risico's met zich mee die je best zou kunnen uitsluiten. Jezelf daaraan blootstellen is een risico waarvoor je (hopelijk bewust) kiest.

Een RC gebruiken waarvan de risico's nog niet helemaal begrepen worden is een mooi voorbeeld daarvan. De kans dat het middel schadelijker is, of minder schadelijk blijkt als een langer bekende tegenhanger daarvan neem je op de koop toe.

40. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Nee, ik kan ook geschept worden door een vrachtwagen. Ik kan in plaats van gaan fietsen ook gaan lopen, of zelf in een grote SUV gaan rijden met een racepak aan en helm op.

Ik vind 4-FA leuk, en ik vind de voordelen bij normaal gebruik opwegen tegen de nadelen. Is het nou zó moeilijk? Jullie nemen ook allemaal risico's, die jullie acceptabel vinden. Dat is het leven. Trek dit niet weer uit zijn verband door te zeggen dat ik zeg dat alle risico's niet uitmaken; dat zeg ik namelijk niet. Ik zeg enkel dat ik niet voldoende aanleiding heb om te geloven dat het risico op een hersenbloeding (bij normale doseringen, niet gecombineerd) hoger ligt dan bij andere populaire stimulanten. En daar valt met de huidige gegevens niets tegen in te brengen. Er is enkel een waarschuwing zonder getallen, waarvan ik sterk vermoed dat dit gericht is op mensen die denken dat 4-FA volledig onschadelijk is omdat het legaal is. Prima boodschap van het Trimbos, maar ik ga lekker door.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Trimbos-instituut Risico’s gebruik
  1. Onderzoek-Trimbos
    Reacties:
    9
    Weergaven:
    1.031