• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Trip report 4-HO-MET (Metocine)

Cypridox

Experimenterende gebruiker
Trip report 4-HO-MET (Metocine)

• Leeftijd: 56
  • Gewicht: 95 kg
  • Wat: 20 mg 4-HO-MET (Metocine)
  • Setting: thuis, alleen tijdens een prachtige septemberdag in grote tuin
Vooraf:

Ik was lange tijd anti-drugs, maar heb wel stevig alcohol gedronken. Door diverse podcasts geïnteresseerd geraakt in psychedelics. Ik heb het afgelopen jaar 5 keer truffels gedaan en heb dat als erg plezierig ervaren. Ik ben ook nieuwsgierig geworden naar andere psychedelica met name LSD. Ik werd me bewust van de wereld van research chemicals/designer drugs en heb na uitzoeken/lezen zowel 1P-LSD als 4-HO-MET besteld. Na advies in mijn voorstel topic https://www.drugsforum.nl/posts/1888124/ heb ik besloten eerst de 4-HO-MET te proberen. Daarvoor heb ik een mooie dag gekozen waarop ik het begin van de dag alleen ben.

Om 9:00 neem ik een klein lichtgrijs pilletje met 20 mg 4-HO-MET Ik heb niet gegeten maar wel thee en koffie gehad. Ik wacht ontspannen met een kopje koffie in mijn mancave wat komen gaat. Muziek vrij zacht. Ik test mezelf en bemerk 9:20 een verandering in mijn zicht. 9.25 veranderen kleuren en patronen. Ik krijg ook een bepaalde lichaamsspanning. Het grijpt me flink vast, even worstel ik ermee, het voelt ongemakkelijk/chemisch. Ik besluit om me eraan over te geven. Ik zie mijn zicht veranderen. De muziek pakt me niet zoals normaal, stoort me.

Rond 9:45 lijkt een kastje fluide. Ik zie uit het raam vegetatie met patronen, analoog aan psilo. Ik kan goed denken/observeren, maar ben vooral bezig met wat er binnen komt aan visuele indrukken. Ik ga naar buiten en ervaar de wereld met een grote schoonheid. Alles komt enorm bij me binnen, de kleuren, patronen. In termen van beeldbewerking: alsof er een flinke overexposure is en alsof er een kunstmatige sharpening wordt toegepast. Ik sta een tijdje voor een groepje jonge fluweelbomen die in de ochtendzon, zachtjes wiegen en zwier eventjes mee. Er is een flinke spanning in mijn lichaam, maar de visuele indrukken zijn overweldigend. Kleuren, patronen, komen enorm binnen, maar alles lijkt wel stil te staan. Het voelt verstild, vertraagd. Maar ik kan er ook geen betekenis aan geven. Alsof ik alleen maar bezig ben met de verwerking van mijn qualia. Zo laat ik de wereld op mij af komen, prachtige visuele informatie, zonder context.

Ik besluit rond 10:30 weer naar binnen te gaan, ik heb honger en neem de gesmeerde bolletjes mee naar de mancave. De bolletje smaken prima. Ik probeer wat luidere psybient. Maar geluid op hoger volume geeft teveel input, vervorming. Als ik mijn ogen dan sluit zie ik een paars vlak, lelijk. Niet prettig samen met de spanning in mijn lichaam. Ik ga maar weer naar buiten en geniet van visuele input, ga in stoel zitten en laat wereld op me af komen. Visueel blijft het geweldig, maar nog steeds mist bij mij gevoel. Bij psilobyne voelde het grappig, had ik een vrolijke mood, bij vlagen euforisch. Ik krijg dat hier maar niet voor elkaar, alsof ik ervoor werken moet. Het is warm, ik zorg dat ik genoeg drink. Als ik ontspan zie ik het gras een beetje heen en weer wiegen in patronen. Als ik mijn ogen dicht doe zie ik een soort bed van gesmolten chocolade waaruit figuren komen, patronen, soms flikkeringen. Ik ben wat rusteloos, probeer mijn oortjes, maar boeit me niet, loop rond, beetje ongemakkelijk, maar wel mooi.

12:30 Ga ik op zoek naar betekenis in de groentetuin. Ik pluk enkele frambozen die er prachtig uitzien en ook lekker smaken. Ik sta in de nazomerzon met blote voeten in de prachtige vegetatie. Alles is mooi, bloemen, dieren. Ik pluk een appeltje, proef het zuur, zoet en aroma, enkele hapjes. Ik hoor geluiden van de buren en voel nog spanning in mijn lichaam en zie nog visuele effecten. Ik besluit om wat aantekeningen te maken voor het trip report en doe dat rond 13:15. De visuele effecten nemen langzaam af, maar ik voel nog steeds bodyload.

Ik kom rond 13:30 weer een beetje tot mezelf. In de middag nemen de visuele effecten langzaam af. Ik ben passief, hang wat rond en pak de draad weer op door eten te koken. In de avond valt me op dat de kleuren van de TV feller lijken dan anders. Als ik rond 24 uur naar bed ga en mijn ogen sluit zie ik nog lichte geometrische patronen. Ik val snel in slaap en heb een prima nachtrust.

Dit spul is geen grapje, het grijpt me stevig beet. Het versterkt de visuele realiteit en benadrukt patronen en kleuren. Die visuele indrukken zijn prachtig en komen flink binnen, maar ik heb geen hallucinaties of echte vervormingen gezien. Hoewel ik de visuals mooi vind is de bodyload stevig. Misschien is een kleine dosis plezieriger, omdat ik het gevoel had dat ik eind van de trip het meeste genieten kon. Maar ik vraag me af of de visuals voor mij voldoende zijn om dit nog een keer te doen. Jammer vind ik ook dat de combi met muziek niet werkt. Verder zoek ik naar het plezierige, soms euforische gevoel dat psilocybine me geeft en dat ik hier niet heb ervaren. Ik zie ook berichten dat de combinatie met 4-HO-MiPT positief wordt ervaren. Maar eens uitzoeken of dat misschien toevoegt wat ik nu mis. Eerste vervolgstap is nu overigens 1P-LSD, even uitzoeken of ik nu tolerantie heb.

Laatst bewerkt:

Metalcored00d

Mooi report!

Vond het destijds ook een hele recreationele en "gemakkelijke" versie van psilo. In combinatie met 4-aco-mipt werd het voor mij psychedelischer: toen begonnen de herten in het park eruit te zien alsof ze in cgi waren getekend en hun vacht golfde.

Jammer vind ik ook dat de combi met muziek niet werkt. Verder zoek ik naar het plezierige, soms euforische gevoel dat psilocybine me geeft en dat ik hier niet heb ervaren.
Ik had deze de eerste keer genomen tijdens een lange wandeling in een bos. Ik herinner me dat het meer energie gaf dan psilo en dat ik het bos in een ultra HD versie zag :).

even uitzoeken of ik nu tolerantie heb.
Ja, tussen tryptamines (DMT, psilo en aanverwanten), lysergamides (LSD, LSA en analogen) en phenetylamines (mescaline en analogen) is er cross tolerance. Normaal raadt men 2 weken aan tussen trips om weer helemaal baseline te staan.

TheRealKoekert

Bewuste gebruiker
Leuk om je report te lezen. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring. Visueel mocht het nog wel wat heftiger terwijl de bodyload wel al vrij onprettig was. Vandaar dat ik dit middel zelf niet veel hoger zou doseren. Leuk voor de kortere en wat mildere trips. Al kun je er ook super hard op gaan natuurlijk op hogere doseringen. Maar voor mij is de verhouding bodyload vs trippen bij LSD veel beter. Al moet je altijd wel even door dat momentje heen dat je van nuchter naar trippen gaat. Maar bij LSD kun je er vervolgens langer van genieten.

Boyman

Bewuste gebruiker
Tof dat je het hebt gedaan en een heel leuk report ook! Dankjewel voor het schrijven!

Kan me goed vinden in wat je zegt. De bodyload (nu begrijp je wat we bedoelen met die term) is niet echt in balans met de visuals.

Ik zelf vond trouwens wel dat MET visuals veel beter tot hun recht komen in een donkere kamer met LED verlichting. Echt een soort "neon-drug". Wij bouwden altijd de kamer helemaal om met overal LED strips, zacht gekleurd licht, een space-lamp enz enz. Overigens vond ik muziek altijd wel fijn, al was het niet zo meeslepend als op truffels.

De combi met MiPT vond ik inderdaad een aanrader, dat geeft net dat stukje headspace en ook muziekwaardering. Ik doseerde toen ik het vaak gebruikte meestal 20 MET / 10 MiPT.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Bedankt voor je report!

Even mezelf copy & pasten uit een ander topic.
50 mg 4-HO-MET deed heel weinig, alleen een geeloranje gloed, geen head space, geen CEV.
Muziek was niet mooier.
Opvallend was dat het heel snel werkte, minuut of 15 waar dat met paddo's anderhalf uur is.
En het totaal ontbreken van bijwerkingen.
Een tryptamine zonder ziel?
Misschien dat ik het ooit nog een keer probeer.

OtherShore

Badass junkie
Goed geschreven report. Complimenten voor het gebruik van het woord ‘qualia’ 🙂

Ik merk een beetje dat je 4-ho-met aan het vergelijken bent met truffels/psilocybine. Je schrijft bijvoorbeeld:
Visueel blijft het geweldig, maar nog steeds mist bij mij gevoel. Bij psilobyne voelde het grappig, had ik een vrolijke mood, bij vlagen euforisch. Ik krijg dat hier maar niet voor elkaar, alsof ik ervoor werken moet.
Dit soort dingen kunnen ook het resultaat zijn van set en setting. Daarom is het altijd lastig om dit soort vergelijkingen te maken.

Psilocybine wordt in het lichaam omgezet tot psilocine en 4-ho-met is de ethyl homologue van psilocine. Alexander Shulgin zegt dat deze laatste twee stoffen in dubbelblind onderzoek waarschijnlijk niet te onderscheiden zijn. Op basis van mijn eigen ervaring vind ik dat aannemelijk. Dus ik denk dat 4-ho-met een goede optie is voor mensen die de smaak van paddo’s of truffels niet kunnen verdragen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor 4-ho-mipt (de isopropyl homologue van psilocine). Omdat al deze stoffen zo op elkaar lijken, heb ik ook vragen bij de meerwaarde van de combinatie van 4-ho-mipt en 4-ho-met, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt:

Cypridox

Bedankt voor de positieve reacties en de ervaringen van anderen. Ik heb nog even de aantekeningen van mijn truffel trips bekeken. Ik denk dat ik vaak relatief lage doses had (door het bewaren van de truffels). De setting was eigenlijk altijd identiek. De set ook wel, ik zorg dat ik niet ga trippen als er wat aan de hand is. Het grootste verschil vind ik de bodyload. Ik had geen beeld bij die term voordat ik 4-HO-MET gebruikte omdat ik er bij truffels nooit last van had. Als de werkzame stof hetzelfde is dan is het wel de vraag hoe het verschil in bodyload door veel mensen ervaren wordt.

OtherShore

Badass junkie
De werkzame stof is niet hetzelfde hoor @Cypridox. Scheikundig zitten psilocine en 4-ho-met en 4-ho-mipt dicht bij elkaar en qua uitwerking ook. Er zullen natuurlijk verschillen zijn, maar ik vind het wel belangrijk om niet te snel conclusies te trekken op basis van een aantal ervaringsverslagen. Bij psychedelica bepaalt je verwachting voor een deel je ervaring, dus als je iets anders verwacht (bijvoorbeeld omdat je een aantal ervaringsverslagen hebt gelezen) dan kan dat maar zo werkelijkheid worden.

Je zegt dat je set altijd hetzelfde was, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen, want set slaat op al je gedachtes, gevoelens, verlangens en verwachtingen. Set verandert dus van dag tot dag, van moment tot moment en van middel tot middel. Het gaat er niet alleen om dat er “niets aan de hand” is.

En tja, body load is niet de meest helder definieerde term. Psychedelica hebben vrijwel altijd een uitwerking op het puur fysieke lichaam en op hoe dat lichaam ervaren wordt. Soms is die uitwerking onaangenaam. Dat kan aan het middel liggen, maar ook aan je beleving en je fysieke gesteldheid.

Wat ik op dit forum vaker zie (niet alleen bij jou) is dat verschillen in de ervaring met verschillende psychedelica vaak toegeschreven worden aan het middel en niet aan zaken als set en setting en fysieke gesteldheid. Ik probeer dat iets te nuanceren, want het is vaak niet makkelijk om precies aan te wijzen wat het verschil maakt.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Bewuste gebruiker
Hetzelfde geldt eigenlijk voor 4-ho-mipt (de isopropyl homologue van psilocine). Omdat al deze stoffen zo op elkaar lijken, heb ik ook vragen bij de meerwaarde van de combinatie van 4-ho-mipt en 4-ho-met, maar dat terzijde.
Diezelfde vraag stelde je bij mijn verslagje over het combinatiegebruik. Dat verslagje heb ik wat onhandig verstopt in de rubriek onzin onder de titel "51 one shades".

Op zich is de meerwaarde van de combinatie relatief eenvoudig na te gaan zijn door ook eens in een vergelijkbare setting één van beide stoffen te gebruiken in de totale dosis die anders over beide stoffen verdeeld is. (bijv. 30 mg MiPT ipv. 10 MiPT+20 MET).
Op basis van mijn twee gebruiksmomenten, zou ik dan kiezen voor MiPT omdat het effect daarvanvoor mij minder duidelijk (en vooral niet visueel) was dan met alleen MET.
Beslissend is dan of in die hogere dosis MiPT toch de visuele effecten ontstaan, die ik zowel met de combi als met alleen MET had.

Allicht zijn er bij DF'ers ervaringen met alleen een hogere dosis MiPT.

de spanning in mijn lichaam [...]
[...] maar ik voel nog steeds bodyload.

Ik heb geen enkele onprettige spanning in mijn lichaam ervaren.
Wel liep ik op de top van de visuele ervaring minder stabiel. Een buitenstaander zou denken dat ik aangeschoten was.

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Dit was inderdaad het vervolg op de discussie waar we al een beetje mee begonnen waren @BelowTheFlow 🙂

Op zich is de meerwaarde van de combinatie relatief eenvoudig na te gaan zijn door ook eens in een vergelijkbare setting één van beide stoffen te gebruiken in de totale dosis die anders over beide stoffen verdeeld is. (bijv. 30 mg MiPT ipv. 10 MiPT+20 MET).
Met dit experiment zou je idd meer informatie krijgen, vooral als je het een paar keer herhaalt. Maar voor sterkere conclusies zou je niet alleen setting maar ook set gelijk moeten houden en dat is waarschijnlijk onmogelijk.

Om te beginnen zou je al weten wat je gebruikt en dan spelen verwachtingspatronen weer een rol. Voor een betrouwbaar experiment mag je eigenlijk niet weten wat je gebruikt. Sterker nog, degene die de stoffen aan je geeft mag ook niet weten wat je gebruikt, want anders kan die persoon weer non-verbaal een verwachting communiceren. Dit probleem speelt al bij onderzoek naar medicijnen in de vorm van het placebo effect, maar verwachtingen spelen een nog grotere rol bij psychedelica. Daarnaast is het lastig in te schatten wat er qua gedachtes en gevoelens precies in je omgaat (soms kunnen er dingen uit je onderbewustzijn naar boven komen) en je set zal op verschillende momenten altijd iets verschillen.

Overigens staat mijn mening over de effecten van 4-ho-met en 4-ho-mipt in vergelijking met elkaar en met psilocybine nog niet vast, maar ik probeer de data scherp te krijgen en daar dragen reports natuurlijk aan bij.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Bewuste gebruiker
@OtherShore , we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Maar het lijkt mij fantastisch om precies hetzelfde feest (techno op een buitenlokatie, verschillende stages) meerdere malen mee te maken op verschillende mij onbekende drogeringen (binnen de kaders van de 4-HO kwestie). Bij deze mijn aanmelding als proefkonijn !

OtherShore

Badass junkie
Okay, okay, @BelowTheFlow ik draaf misschien wat door. Zuivere wetenschap zit er nog even niet in. Maar juist daarom zou ik voorzichtig zijn met een opmerking als “4-ho-mipt is voor mij niet visueel”, want daarmee schep je een verwachting op basis van 1 of 2 individuele ervaringen.

Ik ben natuurlijk voor het delen van ervaringen, maar de nuance is wel belangrijk, en daarom probeer ik het belang van set en setting te onderstrepen.

Cypridox

Okay, okay, @BelowTheFlow ik draaf misschien wat door. Zuivere wetenschap zit er nog even niet in. Maar juist daarom zou ik voorzichtig zijn met een opmerking als “4-ho-mipt is voor mij niet visueel”, want daarmee schep je een verwachting op basis van 1 of 2 individuele ervaringen.

Ik ben natuurlijk voor het delen van ervaringen, maar de nuance is wel belangrijk, en daarom probeer ik het belang van set en setting te onderstrepen.
Als set en setting zo bepalend zijn kun je ook een experiment doen waarbij je tijdens de trip deze varieert. Dan zou je ook een verschil in effect moeten ervaren. Ik merk bijvoorbeeld zelf een groot verschil van het effect van 4-HO-MET binnen en buiten. @Boyman noemt LED lichtjes stimulerend voor visuals. Alleen of gezelschap maakt vast ook veel verschil.

OtherShore

Badass junkie
Als set en setting zo bepalend zijn kun je ook een experiment doen waarbij je tijdens de trip deze varieert. Dan zou je ook een verschil in effect moeten ervaren. Ik merk bijvoorbeeld zelf een groot verschil van het effect van 4-HO-MET binnen en buiten.
Ja, goed punt. Je kunt inderdaad spelen en experimenteren met set en setting. Als je in een bad trip terecht komt is bijvoorbeeld één van de tips: verander je omgeving. Een andere kamer of ruimte ingaan of de muziek veranderen kan al een enorm verschil maken. En sociale omgeving speelt idd ook een rol.

Set als zodanig veranderen is denk ik lastiger, want set slaat dus op je innerlijke wereld. Ik vind het zelf niet zo makkelijk om mijn stemming om te draaien of om bepaalde gedachten uit mijn hoofd te zetten. Daarnaast heb je niet altijd toegang tot onbewuste gedachtes en gevoelens.

In het algemeen kun je zeggen: psychedelica vergroten wat er is, in jezelf en in je omgeving. Dus jezelf en/of je omgeving veranderen verandert de trip.

De pen is van je zus

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de positieve reacties en de ervaringen van anderen. Ik heb nog even de aantekeningen van mijn truffel trips bekeken. Ik denk dat ik vaak relatief lage doses had (door het bewaren van de truffels). De setting was eigenlijk altijd identiek. De set ook wel, ik zorg dat ik niet ga trippen als er wat aan de hand is. Het grootste verschil vind ik de bodyload. Ik had geen beeld bij die term voordat ik 4-HO-MET gebruikte omdat ik er bij truffels nooit last van had. Als de werkzame stof hetzelfde is dan is het wel de vraag hoe het verschil in bodyload door veel mensen ervaren wordt.
Het ding is je weet bij truffels/paddo's weet je nooit echt zeker hoeveel psilocybin ze bevatten het kan heel erg verschillen per batch het kan zo zijn dat ze 1mg psilocybin per gram bevatten tot wel 12mg per gram.

Tenzij je ze zelf kweekt en eerst een test dosis neemt van een gram en je zo ongeveer in kan schatten hoe sterk ze zijn voor de volgende keer. Maar dat maakt 4-ho-met of lsd wel gemakkelijker te doseren en dat je weet wat je te wachten staat.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mooi report! Ikzelf gebruik ook graag zo nu en dan psychedelica en heb 4-ho-met een keer op een festival gebruikt (ook een report over geschreven). Ik herken de visuals, de andere perceptie van emoties en een ander soort euforie. (Muziek kwam trouwens bij mij wel lekker binnen en ik wilde graag dansen.)

Ik vind lsd en truffels veel fijner. Ik heb mijn restje 4-ho-met ook al weg gegooid. Het geeft me te weinig voldoening en ik heb ook het gevoel te weinig in contact te zijn met mijzelf. Dat vind ik niet prettig.

Ik denk dat je de lsd leuker gaat vinden.

JJM_boyed

Hoewel ik de visuals mooi vind is de bodyload stevig.
Wat voelde je dan precies? Ik blijf dat toch altijd wel een probleem vinden met het woord 'bodyload' in combinatie met research chemicals... eigenlijk zouden wij met zijn allen de klachten duidelijk moeten definiëren voor nieuwe gebruikers.

Ben het verder volledig met je eens hoor... ik ervaar de bodyload ook best wel heftig met 4-HO-MET en MIPT. Minder nemen heb ik geprobeerd en dat maakt het juist erger... daardoor worden de Visuals minder sterk en merk je de bodyload veel erger.

Ik krijg ook een bepaalde lichaamsspanning. Het grijpt me flink vast, even worstel ik ermee, het voelt ongemakkelijk/chemisch.
Sommige mensen ervaren bijvoorbeeld een heel onrustige/besluiteloos gevoel wanneer ze LSD gebruiken en noemen dat dan ook spanning.
Was dit ook bij jou zo? Of voel je echt dat je spieren vast zitten/samen trekken? Dat gevoel herken ik namelijk precies... super vervelend gevoel.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Van alle tryptamines behalve 4-HO-MET krijg ik last van m'n spieren, variërend van 'muscle tension' tot spiertrekkingen.
5 mg diazepam haalt het vervelende ervan weg.
Oh ja, @Neo-Shulginist leest vast mee, waarom diazepam?
Omdat ik daar de meeste ervaring mee heb.

Bovenaan