Truffel of substraat?

रति

Wijs gebruiker
Net 3 kweekbakjes geopend na 4 maanden.
Kan iemand mij vertellen of de kleinere stukken substraat is of truffel? De eerste 2 pics zijn galindoi en de kleine stukjes zijn ook truffels zo lijkt het.
Maar bij de andere is het wat onduidelijker.Foto's 3&4 (mexicana) is veel van het witte spul substraat zo lijkt het. Vooral bij foto's 5&6 (tampanensis) twijfel ik. Galindoi.jpgGalindoi2.jpgMex1.jpgMex2.jpgTamp1.jpgTamp2.jpg

रति

Wijs gebruiker
Update. Beste lijkt om alles zachtjes met de hand, tussen de vingers te wrijven (zolang alles nog vers is en niet teveel gedroogd) waarbij het substraat zachter aanvoelt dan de truffels en je dit kan verpulveren tussen je vingers. Een snellere maar minder preciese manier is (maar dus met iets meer verlies) om de truffels en substraat zacht tegen elkaar aan te schuren en ondertussen met water afspoelen in een vergiet. Uiteindelijk ging er van elke batch ongeveer 10 gram substraat af. 260 gram verse truffel voor 45 euro vind ik uiteindelijk wel een bevredigende opbrengst, (geen idee wat een normale opbrengst moet zijn) er van uitgaande dat zelf gekweekte truffels in potentie kwalitatief beter zou moeten zijn dan bulk gekweekte truffel die je in de shop koopt. Verder geen idee of dat ook voor mij geldt, want dit is natuurlijk maar een hobby-kweekje en we prutsen maar wat aan, ha. Binnenkort maar eens uittesten.

Laatst bewerkt:

Martinus

Wijs gebruiker
oehhh leuk hoor.

Ik heb zelf vorig jaar een paddo kweek set gedaan en ik vond dat erg leuk.
Truffels kweken heb ik nog nooit geprobeerd. Ziet er wel grappig uit.
Het lijkt wel alsof er bijna geen substraat tussen zit. Is de hele cake 1 grote klomp truffel geworden?

Mijn ervaring met truffels is altijd een beetje hit and mis
Met mijn zelf gegroeide paddo's was het wel echt knallen. Ben bijna een beetje verdrietig dat ze bijna op zijn.

Ook al heb ik eigenlijk een hekel aan paddo's eten. Het effect blijft toch geweldig.
Vind het iedere keer weer eng :)

Bovenaan