Truffels als familieman

Makker Steevast

Experimenterende gebruiker
Dag allen,

Sinds een jaar ben ik aan het experimenteren met verschillende middelen. Ik wilde al heel lang MDMA proberen, en truffels. Een jaar geleden ben ik daar dus ook mee begonnen met een ervaren guide, die zorgde voor een goede omgeving thuis, goeie begeleiding en de juiste dosis. Voorafgaand heb ik me ook grondig ingelezen over de verschillende stoffen die ik zou gaan gebruiken. Verspreid over afgelopen jaar heb ik dus MDMA (begeleid), truffels (1x begeleid hoge dosis, 1x solo lage dosis) en LSD gedaan (begeleid, vrij lage dosis).

Ik was erg nieuwsgierig, en moet zeggen dat ik ook een hoop van geleerd heb. Over mezelf, over mijn jeugd en hoe ik me nu gedraag als volwassene. Daarbij voelt het ook enorm als minivakantie van het dagelijkse leven, waardoor ik met meer energie en waardering weer terug kon komen.

Echter, nu heb ik tegelijkertijd ook een gezin. Mijn ega was niet direct heel enthousiast over mijn verlangen om met deze middelen te experimenteren, mede omdat we nog twee kindjes hebben (een peuter en een kleuter). Nu begrijp ik dat het op papier niet lekker klinkt (vader van twee experimenteert met psycho-actieve middelen...), maar omdat ik me ontzettend goed heb ingelezen, het heel zorgvuldig aanpak (een guide en goede fysieke voorbereiding) vond ik het verantwoord om te doen. En nogmaals, het heeft me een hoop inzicht verschaft waardoor ik naar mijn idee een betere vader en echtgenoot kan zijn.

Een paar weken geleden was de sessie met LSD, en ik moet zeggen dat die (ookal was de dosis laag) er harder in hakte dan ik had gedacht. Ik was meer in mezelf gekeerd, ook omdat ik in die sessie erg voelde dat ik meer mocht varen op mijn intuïtie en gevoel (waar ik dus ook de dagen erna erg op aan 't afstemmen was...). Ik was een klein beetje uit contact met de normale wereld, zeg maar...

Mijn eega echter kreeg in die periode van om haar heen allemaal verschrikkelijk verhalen te horen van mensen die door oa truffels en aya helemaal van het padje zijn geraakt. Terwijl mijn onderzoek echt uitwees dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn, sterker nog; dat gebeurt bij bewust gebruik bijna nooit. Mijn vrouw gebruikt helemaal niet (nooit gedaan), en ik vind het ontzettend lastig mijn ervaringen aan haar duidelijk te maken, en ik voel me niet volledig begrepen. Ze vertrouwt het niet meer, en is bang dat mij iets overkomt.

Nu heb ik een dilemma. Ik wil af en toe truffels blijven doen (MDMA en LSD bevielen me minder) (en ooit eens aya en dmt, maar dat heeft geen haast), maar ook niet zodanig dat ik het contact met mijn familie kwijt raak (al dan niet zonder dat zelf door te hebben). De truffels helpen me inzicht te krijgen in mezelf, en ik wil me ook niet bang laten maken door tweedehands verhalen van mensen die ik niet echt ken. Maar vertrouw ook de intuitie van mijn vrouw...

Heeft iemand ervaring met het (gematigd en gecontroleerd) gebruik van psychedelica als ouder van kinderen? Iemand die daar zijn/haar ervaringen over kan delen?

Dank alvast.

Foxy Methoxy

Bewuste gebruiker
Het enige dat je kunt - en moet - doen is communiceren met haar. Ik vind het heel belangrijk dat je je eigen intuïtie volgt en doet waar jij je prettig bij voelt, maar daar moet je vrouw zich ook zo prettig mogelijk bij voelen.

Dus mijn advies zou zijn om het met haar te hebben over wat het jou brengt, wat het jullie relatie oplevert, wat je (wellicht) hoopt te vinden en waarom je dat hoopt te vinden. Je hebt het nu al een paar keer gedaan en je bent nog steeds niet ontspoord.

Daarnaast is het prima te plannen. Het zou naar mijn mening in geen enkele relatie een probleem moeten zijn als jij eens in de 12 weken een dergelijke avond of weekend voor jezelf hebt waarop je psychedelica doet.

Voor mij heeft een vergelijkbare situatie me veel duidelijk gemaakt over mijn relatie.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi @Makker Steevast ,

Een beetje een late reactie vanwege een drukke werkweek. Maar ik voel me wel aangesproken door deze oproep:
Heeft iemand ervaring met het (gematigd en gecontroleerd) gebruik van psychedelica als ouder van kinderen? Iemand die daar zijn/haar ervaringen over kan delen?
Ik heb twee puberdochters die op de middelbare school zitten en ik gebruik zo'n 4-6 keer per jaar iets van psychedelica en soms een keer MDMA/6-APB. Ik beschouw dat zelf als 'gematigd' en 'gecontroleerd' gebruik.

Ik heb denk ik op mijn 19e voor het eerst paddo's (psilocybine) gebruikt en daar meerdere malen fijn op getript. Rond mijn 30ste werd ik vader en stond het drugsgebruik tijdelijk op een laag pitje. Wel af en toe alcohol en jointjes maar verder eigenlijk niets. Na de eerste (en zwaarste) baby en peuterjaren ben ik langzaam weer wat meer gaan experimenteren met verschillende drugs op een manier die in mijn ogen past bij de verantwoordelijkheid die ik heb voor mijn meisjes. Tripjes doe ik uiteraard als de meiden niet thuis zijn of als ik zelf niet thuis ben.

Ik heb ondertussen vrij ruime ervaring opgedaan met LSD en 2-CB en ook een paar ervaringen met changa en pure DMT. Voor mij zijn deze psychedelische momentjes super waardevol als afwisseling van het warme, knusse maar soms ook ietwat brave en burgerlijke gezinsleven. Ik ben ervan overtuigd dat verantwoord psychedelica gebruik je zelfkennis, inlevingsvermogen en creativiteit kan stimuleren. Bovendien is het gewoon echt leuk om te doen! Een gelukkige papa is volgens mij gemiddeld genomen ook een betere vader voor zijn kinderen.

Daarbij voelt het ook enorm als minivakantie van het dagelijkse leven, waardoor ik met meer energie en waardering weer terug kon komen.
Eigenlijk dit dus!

Mijn eega echter kreeg in die periode van om haar heen allemaal verschrikkelijk verhalen te horen van mensen die door oa truffels en aya helemaal van het padje zijn geraakt. Terwijl mijn onderzoek echt uitwees dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn, sterker nog; dat gebeurt bij bewust gebruik bijna nooit.
Tsja er rust helaas nog steeds een enorm taboe op drugs en psychedelica. Voor zover ik kan achterhalen wordt jouw onderzoek gestaafd met wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat verantwoord psychedelica gebruik zelden problemen veroorzaakt. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen risico's aan psychedelica zitten. Volgens mij kun je de risico's bij psychedelica verdelen in de volgende losse 'categorieen':
1) Acuut gevaarlijke situaties tijdens de trip
Je kunt tijdens een trip potentieel gevaarlijke dingen doen omdat je gevaar minder goed in kunt schatten dan nuchter. Dit kun je voorkomen door je dosis beperkt te houden, in een veilige omgeving te trippen en wellicht bij hogere doseringen of nieuwe middelen een tripsitter te gebruiken.
2) Psychedelica als trigger voor mentale aandoeningen zoals schizofrenie of psychose. Hier komen de horror-verhalen van je vrouw mogelijk vandaan. Het is bekend dat psychedelica dit soort aandoeningen kunnen triggeren bij mensen die er gevoelig voor zijn. Punt blijft echter dat de meeste van deze mensen waarschijnlijk zonder psychedelica een andere trigger zouden hebben gehad voor deze aandoening (een overlijden, ongeluk, burn out etc). Juist bij jonge mensen komt dit vaker voor omdat jonge mensen vaak nog minder andere potentiele triggermomenten hebben gehad in hun leven.
3)Kans op een nare ervaring of zelfs PTSD. Pyschedelische trips kunnen heel naar en soms zelfs ronduit traumatisch zijn. Vaak kun je veel leren van een moeilijke ervaring op psychedelica. Maar er zijn ook trips die echt heel traumatisch uitpakken en achteraf problemen veroorzaken. Bij verantwoord gebruik is de kans hierop gelukkig heel klein.

Hopelijk kun je hier iets mee. Voel je vrij om contact te zoeken als je meer wilt weten!

Groet,
Eik

Nu heb ik een dilemma. Ik wil af en toe truffels blijven doen (MDMA en LSD bevielen me minder) (en ooit eens aya en dmt, maar dat heeft geen haast), maar ook niet zodanig dat ik het contact met mijn familie kwijt raak (al dan niet zonder dat zelf door te hebben). De truffels helpen me inzicht te krijgen in mezelf, en ik wil me ook niet bang laten maken door tweedehands verhalen van mensen die ik niet echt ken. Maar vertrouw ook de intuitie van mijn vrouw...
Wat enorm vervelend dat je vrouw hier niet open voor staat! Hopelijk lukt het je om je vrouw meer inzicht te geven in de zeer beperkte risico's van verantwoord psychedelicagebruik. Wellicht kan dit topic daarbij helpen. Als je denkt dat het nuttig is, ben ik ook bereid rechtstreeks uitleg aan je vrouw te geven (PB me dan maar even). Ik zou persoonlijk een goede relatie en mijn gezin niet zomaar op het spel zetten hiervoor. Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat je vrouw eigenlijk het recht niet heeft jou te verbieden op een verantwoorde en respectvolle wijze met psychedelica te experimenteren op basis van wat, in mijn ogen, grotendeels vooroordelen zijn. Mocht je nu zelf of in je familie een gevoeligheid hebben voor psychose of schizofrenie dan zou ik haar zorgen beter begrijpen.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hopelijk lukt het je om je vrouw meer inzicht te geven in de zeer beperkte risico's van verantwoord psychedelicagebruik. Wellicht kan dit topic daarbij helpen. Als je denkt dat het nuttig is, ben ik ook bereid rechtstreeks uitleg aan je vrouw te geven (PB me dan maar even). Ik zou persoonlijk een goede relatie en mijn gezin niet zomaar op het spel zetten hiervoor. Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat je vrouw eigenlijk het recht niet heeft jou te verbieden op een verantwoorde en respectvolle wijze met psychedelica te experimenteren op basis van wat, in mijn ogen, grotendeels vooroordelen zijn. Mocht je nu zelf of in je familie een gevoeligheid hebben voor psychose of schizofrenie dan zou ik haar zorgen beter begrijpen.
Eik, zelf heb ik me hier ook bij neergelegd. het is te verklaren.. iemand die rotsvast geloofd kan je niet overtuigen met argumenten, alles wat niet in het plaatje past van de linker hemisfeer wordt eraf geschaafd.. dit houdt me al een jaar en dag bezig, en maakt niet uit hoeveel documentaires, research onder de aandacht brengt. Puntje bij paaltje 'wil' de ander er niks mee te maken hebben, heb je een 'rare hobby' en als je erover begint wordt het opeens een principe kwestie 'maar ik kan t er toch niet mee eens zijn' (niet beseffende dat oordeel het resultaat is van dogma..stigma.. vooroordelen.. enz )

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Eik, zelf heb ik me hier ook bij neergelegd. het is te verklaren.. iemand die rotsvast geloofd kan je niet overtuigen met argumenten, alles wat niet in het plaatje past van de linker hemisfeer wordt eraf geschaafd..
Ik geloof niet dat niemand te overtuigen is met argumenten. Dat is persoonsafhankelijk volgens mij. Maar er zijn inderdaad veel mensen die behoorlijk dogmatisch zijn in hun geloof. Of je een dergelijke dogmatische houding van je partner accepteert is een lastige en een keuze die je alleen zelf kunt maken. Ik zou er zelf erg veel moeite mee hebben. Aan de andere kant is een goede relatie ook veel waard en zou ik die ook niet zomaar op het spel willen zetten...

Makker Steevast

Experimenterende gebruiker
Dank voor de heldere reacties allemaal. Het is al heel fijn om te weten dat ik niet alleen sta, en dat meer mensen hier tegenaan lopen.
Het voordeel is dat mijn vrouw er niet volledig tegen is, maar wel dat ik de hele tijd moet aangeven waarom het voor mij zo belangrijk is, en ook dat het veilig en verantwoord kan.

Vooral in dat laatste kan ik wat bronnen gebruiken, misschien om door te sturen, van onderzoeken van veilig gebruik van psychedelica. Naast de boeken die ik heb gelezen, heeft iemand misschien een paar goeie links naar onderzoeken die de argumenten voor veilig gebruik van psychedelica kunnen ondersteunen?

Misschien zijn nu de tropenjaren inderdaad een beetje heftig om me onder te dompelen in de middelen, maar na deze ervaringen weet ik ook dat ik het niet meer uit mijn leven wil hebben. Het is te mooi, te waardevol en te goeie onderbreking van alle sleur.

JohnGalt

Belezen gebruiker
Op netflix staan wat documentaires. Oa Fantastic Fungi, maar ook over behandeling van depressie met paddo’s. Een docu over lsd, etc.
Even daar zoeken op psychedelics en je komt ze tegen. Misschien die samen met haar kijken?
How to change your mind is ook interessant, komen meerdere psychedleica in voorbij.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Dank voor de heldere reacties allemaal. Het is al heel fijn om te weten dat ik niet alleen sta, en dat meer mensen hier tegenaan lopen.
Het voordeel is dat mijn vrouw er niet volledig tegen is, maar wel dat ik de hele tijd moet aangeven waarom het voor mij zo belangrijk is, en ook dat het veilig en verantwoord kan.

Vooral in dat laatste kan ik wat bronnen gebruiken, misschien om door te sturen, van onderzoeken van veilig gebruik van psychedelica. Naast de boeken die ik heb gelezen, heeft iemand misschien een paar goeie links naar onderzoeken die de argumenten voor veilig gebruik van psychedelica kunnen ondersteunen?

Misschien zijn nu de tropenjaren inderdaad een beetje heftig om me onder te dompelen in de middelen, maar na deze ervaringen weet ik ook dat ik het niet meer uit mijn leven wil hebben. Het is te mooi, te waardevol en te goeie onderbreking van alle sleur.
Komt ie.. ben hier al een jaar mee bezig.. o.a. zoals de @JohnGalt al aangaf:
fantastic fungi, magic medicine, how to change your mind - miniserie, the mind explained - seizoen 1 'mindfulness' & 'psychedelica'. 22-delige serie "psychedelica" van gaia. Op youtube de talks van Paul Stamets, Dennis McKenna (o.a. met London Real), VeraCity 'The psychedelic frontier'.. over microdosing: james fadimann.. verder op TED genoeg te vinden over 'magic mushrooms' in therapeutische setting. Michael Pollan, Roland Griffiths (Johns Hopkins), David Nutt (Imperial College London)

Over het brein zelf.. holistische kijk op hallucinaties, waan, oordelen, perceptie, aandacht, enz enz.. zijn dikke pillen. Maar mocht je een diepe intresse hebben in de wereld die elke hemisfeer produceerd.. dan zijn de boek van Ian McGilchrist 'the master and his emissary' en 'the matter with things' wat je zoekt. Gaat niet over psychedelica, maar raakt wel o.a. de effect effecten die we ook terug zien met psychedelica.. een leuk voorbeeld is de TED talk van Jill Bolte Tailor 'a stroke of insight'.. verder is de documentaire 'the devided brain' op vimeo (van Ian McGilchrist, staat ook een trailer op youtube) eveneens de moeite waard, alhoewel dit slechts een fractie is van de info in de boeken.. verder luister ik graag naar de wijsheden van jiddu kirshnamurti die overeen komen met de wetenschappelijke bevindingen van McGilchrist. Heel veel kijk, luister en leesplezier.. hoop dat je meer mazzel hebt dan ik

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik geloof niet dat niemand te overtuigen is met argumenten. Dat is persoonsafhankelijk volgens mij. Maar er zijn inderdaad veel mensen die behoorlijk dogmatisch zijn in hun geloof. Of je een dergelijke dogmatische houding van je partner accepteert is een lastige en een keuze die je alleen zelf kunt maken. Ik zou er zelf erg veel moeite mee hebben. Aan de andere kant is een goede relatie ook veel waard en zou ik die ook niet zomaar op het spel willen zetten...
Heb ik ook, is al een aantal keer onderwerp van discussie geweest. Echter heeft iemand ook de openheid en zelfde intensiteit van luisteren nodig om te proeven wat je zegt. Helaas is de conclusie en vooringenomen houding al een hindernis om te luisteren.. en hoort diegene totaal niet wat je zegt. Enkel oppervlakkig, waardoor de diepte en de betekenis van wat je zegt niet gezien wordt. Ik heb er moeite mee.. heel veel. Zou zo graag willen delen wat ik te weten ben gekomen, maar ik denk dat Ian McGilchrist een punt maakt met zn uitspraak "We behave as people with right hemisphere damage".. des de meer ik lees, des de meer puzzelstukjes op hun plek vallen en ik 'zie' dat het ontbreken van de capaciteit bij een ander om de parfum te ruiken van wat ik probeer over te brengen.. een ander niet kwalijk genomen kan worden. Desalniettemin voel je je alleen hierin en sta je met lege handen.. alhoewel ik wel mn omwegen zoek.. trip in een park in de avond.. bios.. 'mini' doseringen in 't weekend. En wie weet komt inzicht bij een ander na jaren / gewenning.. zeg nooit nooit. Verder blijf ik vrolijk verder kweken..

Laatst bewerkt:
Bovenaan