Ga jij stemmen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen 2023?

• NATUURLIJK

• Ja, maar ik weet niet op wat

• Ja, maar ik weet niet op wat en zou graag hulp hebben hier achter te komen

• Nee, ik kan/mag niet stemmen

• Nee, ik ga niet stemmen want ik vertrouw de roverheid niet

• Anders (licht toe)

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

ljuv

DF-koningin
Heb je dan 16 verschillende soort van kieswijzers ingevuld?
Ik heb ze wel allemaal even uitgeprobeerd ja😂

Maar ik weet allang tussen welke paar partijen ik twijfel, dus ik gebruik ze überhaupt niet om mijn stem te bepalen. Vind ik gewoon leuk, en interessant om te zien wat partijen als argumentatie geven enzo.

• Like
Waarderingen: N3K0

JanDeBrandweerman

Bewuste gebruiker
Die heeft mijn stem. Geert loopt al jaren te zeiken over de Islamisering van Nederland ... vind ik compleet onder vrijheid van meningsuiting vallen maar als het over joden gaat moeten we ons opeens schuldig voelen en doen alsof ze boven de maatschappij staan. Thierry is zeker een wappie maar we kunnen niet doen alsof dat de enige clown is in de tweede kamer.

Lemmy

Badass junkie
Die heeft mijn stem. Geert loopt al jaren te zeiken over de Islamisering van Nederland ... vind ik compleet onder vrijheid van meningsuiting vallen maar als het over joden gaat moeten we ons opeens schuldig voelen en doen alsof ze boven de maatschappij staan. Thierry is zeker een wappie maar we kunnen niet doen alsof dat de enige clown is in de tweede kamer.

Men mag stilaan gaan ophouden met dat gezeik over de tweede wereldoorlog. We mogen het niet vergeten en ik zal de holocaust NOOIT ontkennen, laat dat duidelijk zijn, maar dit alles geeft Netanyahu en co niet het recht om te doen wat zij al sinds 1948 doen.

Zo.

ljuv

DF-koningin
Heh. Dus je stemt FvD ondanks dat je het een wappie partij vindt omdat zij vinden dat je Joden wel degelijk mag haten? Of begrijp ik je nu fout?

SandervG

Experimenterende gebruiker
Hoewel we altijd zeer gemotiveerd zijn geweest om absoluut niet antisemitisch te zijn, lijkt het erop dat de dynamiek verschuift in het conflict tussen Palestina en Israël. Voorheen werden mensen die kritiek hadden op Israël onmiddellijk beschuldigd van antisemitisme, maar gelukkig lijkt dit nu minder vaak voor te komen. Het is opmerkelijk dat de kaart van antisemitisme vaak wordt getrokken zonder solide gronden. Lekker makkelijk om zo een discussie dood te slaan.

ljuv

DF-koningin
Naja - ik vind dat er in de kamers überhaupt een voorbeeldfunctie gedragen moet worden. Dus dat betekent überhaupt geen respectloos kutpestgedrag. Niet tov Joden, van Moslims, geen fatshaming. Ik vind ook dat je een heel zwak verhaal hebt als je dat nodig hebt voor je stemmen. Maargoed, dat ben ik maar.

JanDeBrandweerman

Bewuste gebruiker
Heh. Dus je stemt FvD ondanks dat je het een wappie partij vindt omdat zij vinden dat je Joden wel degelijk mag haten? Of begrijp ik je nu fout?
Ik vind dat je mag houden van en haten wat je wil. Niemand staat boven of onder de wet door zijn afkomst, religie of seksuele voorkeur. Heel simpel.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Ik vind dat je mag houden van en haten wat je wil. Niemand staat boven of onder de wet door zijn afkomst, religie of seksuele voorkeur. Heel simpel.
Tuurlijk mag je er persoonlijke opvattingen op nahouden, maar moet dat in de politieke arena worden geuit? En met die persoonlijke opvattingen van haat naar een jood, een moslim, naar whatever, plaats je die groep toch juist onder jou? Dus dan practice je precies het tegenovergestelde van wat je preacht.

Maar bovenal: meestal heeft het niks met de problemen of oplossingen waar de politiek over gaat en aan werkt te maken. Het is alleen een populistische strategie🤷🏻‍♀️

Zweevteev

Wijs gebruiker
Eens.

Ik zou nooit op haar stemmen, maar vurig in het debat is ze zeker! Laatst had ze Rutte nog een keer tuk waar ik wel van kon genieten:
Hahaha, ja. Ook wil hij Ross Ulbricht bevrijden. Die gast heeft Silkroad uit de lucht gestampt en is verantwoordelijk voor het grootste particuliere drugsnetwerk ooit.
HAHAHAHAHA die stilte op 00:30 en haar gezichtsuitdrukking... oh mijn god. Dit is zo fucking beschamend. Dit gaat op m'n Instagram story.

Proxima

Badass junkie
Voor mij is dit een beetje een aparte motie, het doet namelijk lijken alsof er wel plek is voor haat voor andere rassen?

In de twee kamer en daarbuiten is er in Nederland gewoon geen plek voor Jodenhaat; net zoals dat er geen plek is voor Chinese haat of bijvoorbeeld Frieze haat. We horen iedereen in gelijke gevallen als gelijken te behandelen en dat betekend automatisch dat je geen ras-specifieke uitzonderingen gaat maken.

Nederlandse grondwet Artikel 1 (Gelijke behandeling en discriminatieverbod):

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Duidelijk genoeg toch?

SandervG

Voor mij is dit een beetje een aparte motie, het doet namelijk lijken alsof er wel plek is voor haat voor andere rassen?

In de twee kamer en daarbuiten is er in Nederland gewoon geen plek voor Jodenhaat; net zoals dat er geen plek is voor Chinese haat of bijvoorbeeld Frieze haat. We horen iedereen in gelijke gevallen als gelijken te behandelen en dat betekend automatisch dat je geen ras-specifieke uitzonderingen gaat maken.

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Duidelijk genoeg toch?

Niet elk kritisch geluid is dus altijd haat of antisemitisch, racistisch etc. Laatst had Raoul heertje hier het nog over bij een actualiteitenprogramma. De teneur van zijn stelling was dat veel mensen die kritisch zijn op Israël onterecht worden weggezet als antisemiet. Dat is zonde voor een open en eerlijk debat. Sterker nog: het maakt het debat dood. Dus laat de rechter maar lekker bepalen wat antisemitisch en/of racistisch is i.p.v. iemand die dit inzet voor zijn/haar eigen gewin.

Die motie van Ja21 vind ik ook nogal voor de bühne . En wel weer typisch dat fvd tegenstemt. :)

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Niet elk kritisch geluid is dus altijd haat.
Dit gaat uiteraard verder dan haat, ik noemde haat als voorbeeld omdat het in die motie staat.

Je kan dus zonder probleem een kritisch geluid (hopelijk goed onderbouwd) geven op de regering van Israel maar je kan niet zomaar de focus leggen op een specifiek ras zoals "Joden".

Het probleem met een ras is namelijk dat je van een ras bent en er helemaal niets aan kan doen dat je van dat ras bent. Een focus op een ras is daarom per definitie onrechtvaardig omdat het is gebaseerd op ongegronde stereotypen, die de unieke individualiteit van personen negeert en dat ze dit dus nooit kunnen veranderen.

SandervG

Je kan dus zonder probleem een kritisch geluid (hopelijk goed onderbouwd) geven op de regering van Israel maar je kan niet zomaar de focus leggen op een specifiek ras zoals "Joden".
Inderdaad. En toch wordt dit vaak op 1 hoop gegooid.
Het probleem met een ras is namelijk dat je van een ras bent en er helemaal niets aan kan doen dat je van dat ras bent. Een focus op een ras is daarom per definitie onrechtvaardig omdat het is gebaseerd op ongegronde stereotypen, die de unieke individualiteit van personen negeert en dat ze dit dus nooit kunnen veranderen.
Joh.

Proxima

Badass junkie
Inderdaad. En toch wordt dit vaak op 1 hoop gegooid.
Dat is een goed punt, het is inderdaad vaak zo dat kritiek op een regering onterecht wordt geïnterpreteerd als kritiek op het volk in het algemeen. Dit is een misverstand dat zowel schadelijk als onjuist is.

Het is daarom belangrijk om te onthouden dat kritiek op een regering, zoals elke andere regering, gaat over beleidskeuzes en politieke acties, en niet over de etnische of religieuze identiteit van een volk.

Juist, het lijkt simpel, maar het is een fundamenteel punt tegen racisme.

Zweevteev

Wijs gebruiker

Duidelijk genoeg toch?
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik vond het gewoon grappig dat het letterlijk enkel FvD tegen de rest van de kamer was, want zoiets zie je bijna nooit. Ik weet niet hoe die motie tot stand gekomen is, maar dat discriminatie op grond van etniciteit is sowieso onacceptabel.

Proxima

Badass junkie
Ik vond het gewoon grappig dat het letterlijk enkel FvD tegen de rest van de kamer was, want zoiets zie je bijna nooit.
Dat is inderdaad stiekem een mooi stukje schadenfreude. 😁

Wat ik overigens ook redelijk verontrustend vind aan deze motie is dat er twee "Niet deelgenomen" stemmen waren. Deze politici weten heel goed hoe dit wettelijk werkt, dus een "Niet deelgenomen" stem is IMHO een goedkope manier om bepaalde, wat meer extremistische stemmen, proberen aan te spreken.

ljuv

DF-koningin
Wat is eigenlijk de "succes-rate" van de Hond zijn voorspellingen?
Tsja… is moeilijk wat zinnigs over te zeggen hoor. Heel verschillend per verkiezing, namelijk. Maar als je kijkt naar de TK verkiezingen van 2021, zie je dat peil.nl de PVV net zo hard overschat had, als dat ze D66 hadden onderschat:
C8C62A89-0DC9-4728-99B8-A11AEAE42AC1.jpeg5B8C255A-85E0-42F3-ABFD-A24115A4322C.jpeg
Je ziet ook dat de Hond daar echt grof meer heeft overschat dan de meeste peilers. Waar dit over het algemeen wel vrij gelijk opgaat.

Mja alsnog is daar dus niet echt een goed antwoord op te vinden, omdat de laatste jaren de uitslagen überhaupt zó slecht te voorspellen zijn. Dus ik denk dat je daar niet echt goed naar kan kijken. Maar wat wel zo is: i&o research en ipsos wegen hun respondenten ten minste… Maurice niet. En zijn respondenten/aanhangers zijn wel rechtser. Dus ja. Daar put ik m’n hoop vanavond maar uit.

Laatst bewerkt:

SandervG

Jezus Christus wat komt die Yesilgöz zwak over in het EenVandaag Verkiezingsdebat. Wat mij betreft stegen Omtzigt, van der Plas en Jetten er boven uit.

ljuv

DF-koningin
Eindelijk een debat gezien dat over IETS ging behalve wanlijnurs. Blijf teleurgesteld over de nationale tv debatten. Als jullie dat ook zijn: die van bnr en de balie vond ik veel fijner (:

oja - na de laatste i&o peilingen kan ik m’n braakneigingen weer een beetje binnenhouden. Bedankt voor de zorgen🤪💕 Ik stem dus wel voor peilingen verbieden. Jullie?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ondertussen staat er een club van non-binaire hun maatje op te wachten die Thierry Baudet zijn schedeltje in hebben geslagen. Je verwacht het niet.... Bekijk bijlage 55356

Allereerst, en ik spreek nu namens het gehele modteam, willen we even duidelijk maken dat we (het verheerlijken van) geweld jegens politici op het forum sterk afkeuren. Daar hebben we in het verleden dan ook streng op gehandeld wanneer bepaalde gewelddadige uitspraken die naar politici gericht waren op het forum terecht kwamen. Deze aanval op Baudet keuren we dus ook ten zeerste af, en we begrijpen de emoties die het oproept.

Echter vinden we het wijzen naar ‘non-binaire’(n?) in je post ontzettend onnodig en jammer. Ten eerste is dit generaliserend en polariserend, ten tweede is het (voor zover wij weten) niet geverifieerd wat de genderidentiteit van deze persoon was en ten derde is het überhaupt niet relevant wat voor persoon Thierry op z’n hoofd slaat: geweld is geweld en dat is per definitie niet oké.

De jas van de persoon op het plaatje laat naast ‘Pim Fortuyn is dood’ een ‘anarchisme’-teken zien, dat wijst nog meer dan het voorgenoemde op extremisme. Ik denk (hoop) dat de meesten van ons het erover eens zijn dat zowel rechts-extremisme als links-extremisme geen goede oplossingen zijn.

Hierbij nogmaals de dringende vraag of je op de inhoud van je posts kunt letten, want je maakt de sfeer er hier zo niet prettiger op.

Bovenaan