1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vaker drinken en minder kater

Discussie in 'Alcohol' gestart door kasplantje, 29 mei 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. kasplantje

kasplantje Newbie

Hallo iedereen,

De laatste tijd ben ik het internet aan het afzoeken naar iets dat me wel interesseerde, nl.: mensen die meer en vaker drinken lijken minder last te hebben van de negatieve na-effecten van alcohol. In principe heel logisch, je lichaam went natuurlijk aan de drug, dus je wordt ook minder snel erg dronken. En mensen die minder dronken zijn (een signaal van intoxicatie) krijgen in de regel minder last van een kater.

Wat ik zelf ervaar is inderdaad dat als ik zelfs een relatief kleine periode niet drink (voor iedereen waarschijnlijk anders, maar laten we zeggen ong. 2 weken) dat ik erg last kan hebben van een kater. Andersom heb ik ook vrij snel dat als ik daarna door de kater heen ga en weer opnieuw een avond ga drinken, dat ik de dag daarna een stuk minder last heb van brakheid.

Om even terug te komen op de theorie dat het effect van minder brak zijn is toe te schrijven aan het feit dat je minder dronken wordt omdat er gewenning op treedt: ik heb het idee dat dat bij mij, en evt. mensen in mijn omgeving, niet opgaat, omdat we soms de opeenvolgende dagen gewoonweg meer drinken en hetzelfde (al dan niet meer) effect bereiken (en alsnog minder last hebben van katers).

Wat ik tot zover wetenschappelijk begrijp, is dat een kater (deels) plaats vindt doordat je lever alcohol omzet in een nog giftigere stof (acetaldehyde) die zich bij hevig alcoholgebruik door biologisch onvermogen van de lever 'ophoopt' en uiteindelijk daardoor in je lichaam blijft en de specifieke nare katersymptomen veroorzaakt waar de meesten van ons waarschijnlijk (helaas) wel bekend mee zijn. Ik kon verder op internet nergens vinden of frequenter alcohol gebruik ook daadwerkelijk zorgt tot versnelling van dit afbraakproces en daardoor een lagere concentratie acetaldehyde na alcoholgebruik. Dit leidt me tot deze twee vragen:

1. Is het zo dat als je vaker drinkt je lichaam efficiënter wordt in het afbraakproces van alcohol en het (wetenschappelijk) logisch is dat je minder last hebt van de negatieve na-effecten van alcohol?*
    2. Is het mogelijk om je lichaam aan alcohol te laten wennen door bijvoorbeeld een korte periode elke dag een kleine hoeveelheid te drinken en daardoor na die periode bij een paar keer hevig alcoholgebruik minder brakheid te ervaren?

*afgezien van de lichamelijke schadelijke effecten. Ben me er bewust van dat meer en vaker alcoholgebruik, onafhankelijk van het ervaren van katers, in wezenlijk ieder geval lijdt tot meer schade aan het lichaam. Ben bij deze post echter alleen geïnteresseerd in de (tijdelijke) vermindering van brakheid en het eventueel praktische voordeel daarvan.

Excuses voor de langdradigheid. Hoor graag of jullie hier een antwoord op hebben of als jullie hier iets over denken/hier iets van vinden.

Groetjes
    kasplantje

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

1. Nee
    2. Op zich wel, maar eigenlijk toch niet, zie onderstaande:

Ik vind het een belachelijk en bizar idee om elke dag een beetje alcohol tot je te nemen om je tolerantie te vergroten zodat je in het weekend meer kan zuipen.
    Tolerantie zorgt er voor dat je minder last hebt van een kater inderdaad (bij de hoeveelheid die je gewend bent dan), maar het zorgt er ook voor dat je meer alcohol nodig hebt voor hetzelfde effect dus het resultaat is dan per saldo hetzelfde, je hebt dezelfde kater terwijl je een stuk meer gezopen hebt dan normaal en je je lichaam daarmee een stuk meer belast dan voorheen het geval was.
    Als je dezelfde hoeveelheid gaat drinken dan voorheen dan heb je inderdaad geen kater maar dan merk je nauwelijks iets van de alcohol en had je dit experiment net zo goed niet kunnen uitvoeren en gewoon een stuk minder drinken.

Laatst bewerkt: 30 mei 2019
    Mezelf, Portobello en De Dunne vinden dit leuk.
  3. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

De lever kan tot 4x zijn originele formaat aannemen als gevolg van alcohol misbruik.

Meer alcohol betekend meer belasting op je lever en lichaam, complexer dan dat komt het eigenlijk niet.

acht.zes en De Dunne vinden dit leuk.
  4. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Als je minder brak wil zijn moet je vaker drinken. Je went dan aan het brak zijn waardoor je dat minder erg gaat vinden. Je standaard gaat omlaag waardoor brak zijn de nieuwe norm gaat zijn.
    Als je dan nog meer per dag gaat drinken is je nieuwe norm de oude standaard waardoor je meer gaat wennen aan nog brakker zijn.

Dus:

1. Ja, in potentie, wel flink doorzetten
    2. Nee, je moet het stevig opbouwen en jezelf dwingen om iedere dag minstens een extra glas te drinken.

Succes met je verslaving!

Portobello en acht.zes vinden dit leuk.
  5. Portobello

Portobello Belezen gebruiker

Nee. Je lever gaat gewoon zoveel overuren maken totdat ie in elkaar stort. Dat kan best een hele tijd duren, maar het is niet zo dat je lichaam ineens magisch efficiënt wordt om alcohol af te breken. Alcohol is feitelijk puur gif en er zit geen enkel voordeel aan.

Ik heb 1.5 jaar lang wegens absurd veel stress (ongezonde reden, ik weet het) elke dag gedronken en kon goed functioneren en promotie maken. Nou ja, voor die 8 uur per dag dan. Geen katers. Maar gezond is het niet, en ik ben blij dat ik dat heb weten terug te dringen. Niet alleen is het puur gif voor je lichaam, door de calorieën word je ook nog eens dikker, je huid ziet er niet uit en het kost klauwen vol met geld + relaties.

Waarom zou je in vredesnaam daar nu bewust een tolerantie voor gaan opbouwen?

6. Wijzeraad

Wijzeraad Newbie

Tot je tremors krijgt en vier keer per dag 50 mg Oxa tegen de ontwenning
    Moet wel zeggen dat mijn zware drink periode erg kloten was. Maar vergeleken bij sommigen drug soorten (g) moet ik zeggen dat ik honderd procent de drank zou kiezen. Al ben ik nu ander half jaar verder zonder druppel alcohol ol

7. Wijzeraad

Wijzeraad Newbie

Ik kan wel beamen dat hoe vaker je drinkt weet niet of de hoeveelheid hierin ook n rol heeft neem aan van wel maar het inderdaad na tijdje zonder kater gaat.
    Al had ik in mijn drank dagen na twee sixpacks nog geen aangeschoten gevoel en dronk ik dan is één lullig te verwaarlozen glaasje wijn langzaam achterover genipt had ik ineens inmense koppijn de dag erop

Azarius vaporizers and accessories
Laden...