1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vast gelopen

Discussie in 'Verslaving' gestart door geuzennaam3, 8 jun 2018.

Sanelco zelftesten
Sanelco zelftesten
Sanelco zelftesten
  1. geuzennaam3

geuzennaam3 Newbie

Hoi allemaal,

Ik ben rond m'n 17e begonnen met blowen, het begon nog allemaal rustig met af en toe is een blowtje. naarmate ik wat ouder werd werd mijn wiet gebruik steeds regelmatiger en op m'n 21e had ik m'n eerste depressie te pakken. Ik had voorafgaande aan die periode dagelijks sterke wiet gerookt. altijd s'avonds maar vaak ook overdag.

Ik ervaarde veel irrationele sociale angst, ocd achtige verschijnselen en was compleet uit het veld geslagen. ik gamede bijna hele dagen en sprak niet meer met vrienden af en ging nooit meer echt op stap.
    Ik heb me toen zelf een soort van uit die depressie getrokken door veel te gaan sporten en proberen met vrienden af te spreken. Helaas bleef ik wel gewoon wiet roken en adoreerde ik het ook echt. Het voelde weer fantastisch. M'n vrienden zeiden wel al die tijd dat ik moest stoppen omdat ik er dom van werd etc. Ik luisterde niet en bleef high op die wolk. Ik blowde alleen nog maar in m'n eentje. Ik werkte toen fulltime en had ook nog redelijk contact met m'n vrienden.

Na een poosje in het buitenland te zijn geweest zonder wiet, voelde ik me weer zo down dat ik weer naar huis kwam. Hier ben ik weer begonnen met blowen en kwam ik weer in dezelfde situatie terecht. Extreem paranoia over wat mensen van me dachten, depressief, sociaal angstig etc. Ik zit nu hele dag thuis en het voelt als een soort burn-out. Ben inmiddels 20 dagen gestopt maar ervaar nog niet erg veel voordelen van het stoppen..

Iemand een soortgelijke ervaring die mij er misschien kan bij helpen weer m'n leven op te pakken? mijn realiteitsbeeld is behoorlijk verstoord..

2. Quinn

Quinn Bewuste gebruiker

Goededag Geuzenaam, ten eerste vind ik het al goed dat je om advies vraagt super goed van je.

een vriend van mij heeft ongeveer een gelijk verhaal. hij had problemen met gamen blowen en weinig contact. hierdoor raakte hij in een soort gelijke depressie. wat zijn oplossing was voor het giga probleem was erover praten met zijn ouders. kijk sommige ouders zijn tegen blowen en drugs wat natuurlijk wel beetje normaal is. maar als je met een probleem zit zoals dit zijn je ouders toch de beste die je kunnen helpen. toen zijn je ouders en familie de belangrijkste mensen in je leven. ze mogen misschein drugs of je keuzes niet accepteren maar ze blijven jou altijd steunen.

-Praat erover met dierbaren zoals familie maar vooral je ouders zussen broers.

-Die vrienden die zeiden stop ermee als je daar nog mee omgaat. dan leg het bij hun op en zeg dat het een probleem is en vraag om hulp. kijk ze zijn niet vrienden met je geworden omdat je blowed maar omdat ze je aardig vinden enzovoort en daarbij nemen vrienden ook de verantwoordelijk heid om te helpen met je problemen.

-ik denk dat je niet echt kan zoeken naar oplossingen zoals sporten enzo dit komt meer omdat je dan alsnog met het probleem in je hoofd zit.

-maak is een lijstje gewoon van wat levert het op wat is het negatieve ervan. dan zie je meestal dat het minder opleverd dan je denkt.

kijk ik ben geen anti depressie of psygoloog maar dit is wat ik zou doen.
    ik hoop dat het lukt en dat andere mensen me kunnen aanvullen

sterkte <3
    in order to control the water you have to become the water- bruce lee

3. acht.zes

acht.zes Wijs gebruiker

Klinkt aan de ene kant wel een beetje bekend.

Ik heb zelf nu 2 burn outs gehad, met daarin dus ook depressie, (sociale) angst, passiviteit en ja, ook gamen, want je moet toch iets.

Blowen heeft er wel iets mee te doen, maar is zeker niet het verhaal op zich. Hoofdoorzaak is toch altijd maar doorgaan, niet kunnen doseren, niet op tijd rusten en veel te weinig slapen, ik was nog alleen maar aan t werken, nog wel voor een ander ook lol. En 's-avonds zat mn kop vol met duizend gedachten zodat ik nauwelijks sliep, dus dan ging ik blowen en zuipen, niet te zuinig.
    Na de eerste burnout kwam er achterliggende ADD-problematiek naar buiten, met ook nog wat raakvlakken met andere stoornissen.
    Met vallen en opstaan ben ik er helemaal uitgekomen, op een punt waar ik daar zelf aan toe was, mensen die aan me hebben lopen trekken heb ik nooit zo veel aan gehad.
    Inmiddels weet ik mijn valkuilen en doe het rustig aan. Blowen doe ik nog wel, maar wel volgens hele strenge regels, niet veel, niet overdag (heel af en toe zondig ik eens), niet als ik nog iets moet doen (daar hou ik me strak aan), dus gewoon 's-avonds een jointje. Mits ik niks te doen heb, want dan blow ik niet. Gamen doe ik ook niet veel meer, vrijdag wil ik nog wel eens gamen of er zelfs nog wel eens een nachtje mee doorhalen op pep. Maar niet te vaak.

Ik was voor mijn burnout niet gelukkig met wat ik deed, naast veel te veel energie er in stoppen. Uiteindelijk ben ik wat totaal anders gaan doen, en dat een stuk relaxter. Mij maak je niet meer gek in ieder geval. :tongueout:

Misschien heb je hier wat aan.

4. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Herkenbaar en goed dat je hier bent met je vraag en zelfbesef hebt. Heb me in een soortgelijke toestand bevonden een aantal jaar geleden. Veel wat quinn aangeeft is zeker nuttig en hoopvol. Professionele hulp ambulant kan zeker ook oplossing bieden met ervaringsgerichte mensen.

5. Bas

Bas Bewuste gebruiker

Als ik het begin van je post erbij pak; je noemt niet echt een rede van waarom je door ging met blowen. Wil je dit wat meer toelichten? Door open te praten over je verslaving zet je direct je hersenen aan het werk. En dat is precies het nadeel van blowen; je hersenen worden lui!

Je toont wel herkenbare aspecten van een wiet verslaving. En je vind het zo te lezen lastig om het blowen weg te denken uit het dagelijks leven. Toen je niet blowde, was je gewoon zeer gelukkig, nu na het vele malen blowen ben je depressief omdat je van de verslaving af wilt. Dus wat ben je ermee opgeschoten? Wil je positief of negatief in het leven staan?

Zou zonde zijn om al je capaciteiten weg te gooien en binnen te zitten zonder mensen om je heen. Je wordt vergeetachtiger door wiet en raakt hierdoor de draad kwijt. Herkenbaar?

Zelf wil ik gelukkig zijn, mensen om me heen hebben die om me geven net zoals ik om hun geef. Risico's nemen, mezelf blijven uitdagen met nieuwe dingen, dit maakt het leven spannend! Fouten maken en hier van leren, blijven doorgaan. Stil staan in het leven is geen optie, omdat de wereld toch wel doordraait!

Je bent nog jong, vergooi je toekomst nooit. Andere mensen die nooit een kans hebben gehad op een mooie toekomst zouden die joint gewoon opzij schuiven, het verpest meer dan het lief maakt. Geef om jezelf net zoals andere om jou geven.

Pak iedere kans in het leven aan, ook al is het spannend! Waarom morgen pas stoppen met blowen, als je vandaag al gelukkig kunt zijn met de overwinning van je verslaving? Ontdek het!

Je bent denk ik toe aan een boost, je bent namelijk al goed op weg. Hopelijk helpt dit je verder!. (:

6. Zweibeiner

Zweibeiner Bewuste gebruiker

Dit zou ik ook wel willen weten, wat je exacte redenen zijn. Zoals ik het nu kan opmaken uit je post zijn je redenen onder andere: depressie, irrationele sociale angst, ocd achtige verschijnselen
    Het blowen levert je ook wat op, je moet ook een reden hebben waarom je doorgaat met blowen. Zeker als je zulke negatieve effecten ervan merkt.

Ik ben in de tussentijd al 16 jaar verslaafd aan blowen en ik ben momenteel bezig met stoppen.
    Voor mij is het een compleet andere belevenis dan voor jou denk ik zo. Ik ben gaan blowen omdat mijn hoofd altijd druk was en vol zat waardoor normaal denken lastig was voor me. Hier bedoel ik vooral mee dat rationeel en logisch denken moeilijk was voor me, ik reageerde altijd emotioneel en dacht ook emotioneel. Wat mij erg vaak in de problemen geholpen heeft. Toen ik voor de eerste keer een joint rookte was ik ook meteen overtuigd van zijn therapeutische werking bij mij. Vanaf dat moment ben ik (althans, mijn bescheiden mening :tongueout:) veel wijzer geworden hoe het er allemaal aan toe gaat en waarom mijn reacties niet klopte. Ondanks dat ik op het moment van een heftige reactie vond dat ik compleet in mijn recht stond. Dacht ik er savonds nog een keer onder invloed van weed en vervolgens kon ik ineens bedenken en zien waar ik zelf de fout in was gegaan. Je snapt waarom ik binnen no time verslaafd was aan weed. Ik ervaar zo goed als geen negatieve ervaringen terwijl ik stoned ben of nuchter. Zo ver ik kan zeggen is weed alleen maar positief voor mij.
    Waarom ga ik dan stoppen?
    Omdat ik nu weet waarom mijn hoofd altijd zo vol zat, waarom ik ongepaste heftige reacties had die de ander niet verdiende. Daar ben ik nu mee aan het werken. In plaats van dat ik symptoom bestrijding aan het doen ben (weed roken) ben ik nu het daadwerkelijke probleem aan het aanpakken. Mijn reden waarom ik blow is weggevallen.
    Ik geloof graag dat ik een sterke meid ben die alles voor elkaar kan krijgen wat ze wil. Een weedverslaving is in mijn ogen niet een uiting van een sterke onafhankelijke meid, maar van een afhankelijke meid. Als ik ergens een hekel aan heb is het om afhankelijk te zijn van. Ik heb daar een hekel aan, omdat als ik afhankelijk ben van...... ik zelf de touwtjes niet in handen heb en er dus dingen mis kunnen gaan.

Ze zeggen dat je na 21 dagen een nieuwe gewoonte aan kan leren, in dat geval zou je nu zo ver moeten zijn dat het een gewoonte is om niet te blowen. Ik heb zo'n vermoeden dat jij die 21 dagen niet gelooft :tongueout:.

Stel jezelf eens de volgende vragen:
    Welke situaties trickeren bij jou de drang om een joint te willen roken?
    Verdeel deze onder in de volgende 3 categorieën.
    Wie?
    Waar?
    Wanneer?
    Is er een persoon dat zodra je die ziet je de drang naar een joint krijgt?
    Is er een bepaalde plek die je drang naar een joint zeer versterkt?
    Is er een bepaalde tijdstip op de dag waarop je een sterke drang naar een joint krijgt?

Is er een bepaalde gedachte die je hebt/krijgt waardoor je een joint wil roken?
    Heb je een bepaalde gedachte die je krijgt net voordat je die joint opsteekt?
    Hoe voel je je lichamelijk voordat je een joint opsteekt?
    Hoe voel je je emotioneel voordat je die joint opsteekt?

Hoeveel weed gebruik je in de week/maand?
    Wat zijn de kosten van je wekelijks/maandelijks gebruik?
    Hoe lang ben je op een dag bezig met blowen?

Wat zijn de positieve effecten die je van een joint krijgt op korte termijn?
    Wat zijn de negatieve effecten die je van een joint krijgt op de korte termijn?
    Wat zijn de positieve effecten die je van een joint krijgt op de lange termijn?
    Wat zijn de negatieve effecten die je van een joint krijgt op de lange termijn?

Met joint bedoel ik je weed gebruik, niet 1 joint an sich.

Je bent ineens gestopt en dat is natuurlijk heel dapper en knap van je om te doen. Het ligt maar net aan de persoon of dit een goede of een minder goede manier is om te stoppen met blowen. Daar kan ik je dus geen antwoord op geven of advies of dat slim was om te doen. Dat voel jij het beste aan.
    Bovenstaande vragen zijn er om je heel bewust te maken van je weedgebruik. Om je te laten na denken en even goed te laten analyseren waarom je het doet en wat de valkuilen zijn. Misschien vind je door deze vragen wel een (deels) antwoord waarom je blowt. Als je weet waarom je blowt dan kun je het een stuk makkelijk relativeren voor jezelf en dus ook makkelijker mee stoppen. Althans, dat is de gedachte erachter.
    Wat doe je nu als je zin krijgt in een joint? Heb je een activiteit die je kan gaan doen om de drang (gedeeltelijk) weg te halen? Een simpele manier is om te gaan sporten bijvoorbeeld. Je hersenen hunkeren naar dopamine (dat stofje komt vrij als je je verslaving voed) en tijdens sporten geven je hersenen dopamine af. Zo kun je je hersenen een beetje voor de gek houden. Hij krijgt het stofje waar hij om gevraagd heeft dus zal de craving minder worden. Op het begin natuurlijk lastig omdat blowen meer voed in je verslaving dan alleen dat dopamine stofje. Je voelt je chill, licht in je hoofd etc. Dat gevoel mis je ook en hoort bij je ritueel van blowen, dopamine activeren in je hersenen. Dat ritueel wil je dus aan gaan pakken. Dopamine krijg je door te sporten maar bepaalde voedingswaarde verhogen je dopamine niveau ook. Dus je zou ook kunnen kijken om die producten in huis te nemen en ze te eten. Als je bijvoorbeeld weet dat je altijd om 18 een joint zou roken, dan ga je nu rond 17:30 die voeding eten. Na het eten van die voeding ga je sporten. Dit kan makkelijk thuis, hoef je ook niet helemaal naar de sportschool. Koop wat dumbells en zoek internet en youtube af voor oefeningen die je kan doen. Ga naar buiten om een stuk te rennen, heb je een hond dan neem die lekker mee. Het vrolijke koppie van je hond geeft je ook een dopamine rush (sociale situaties zorgen er ook voor dat je hersenen dopamine afgeven). Je hond vind het heerlijk om samen met jou een activiteit te doen. Je bent dan dus niet alleen voor jezelf bezig, maar terwijl je met jezelf bezig bent help je ook nog een ander zieltje aan een leukere dag.

Wat ik in het kort gezegd als advies zou geven.
    Kijk waar je valkuilen zitten. Wanneer komt de zin in een joint, vermijd die plek en die persoon en zorg ervoor dat je rond die tijd iets anders geplant hebt staan waardoor je lichaam je ook een shotje dopamine geeft.
    Als je bijvoorbeeld altijd om 18:00 achter je computer een joint rookt terwijl je met vriend a aan het praten bent. Dan ga je dat doorbreken door om 17:30 met vriend b te spreken op een andere plek (de wc ofzo, is vaak een minder comfortabele plek om te zitten) laat je gesprek erover gaan wat je over een half uur gaat doen zodat je hersenen geconditioneerd (wat klinkt dat woord slecht zeg haha) worden. Je geeft je kop geen kans om aan die joint te denken. Ga om 18:00 uur datgene doen waar je het met die vriend over had.
    Verbreek de gewoontes die je hebt gecreëerd met weed roken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en heel veel succes met het stoppen! Je zal merken, niet nu, niet over een maandje, maar over een tijdje dat je emoties veel stabieler zullen zijn en je veel minder last van spanning zal hebben. Weed haalt die spanning op de korte termijn misschien weg maar het is ook een duidelijke oorzaak waardoor ze blijven.
    Ben ook niet bang om het alleen te doen, zoals een voorganger ook al geschreven had :)

Op deze site zou je ook eens kunnen kijken: https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/cannabis/

Dunk vindt dit leuk.
  7. drieluik

drieluik Newbie

Laden...
Vergelijkbare Topics - vast gelopen
  1. Nystagmus
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    1.021
  2. Lazarel
    Reacties: