1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veganism, wat vind jij ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mudita, 7 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mudita

Mudita Belezen gebruiker

Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
    Het is tegenwoordig helemaal in.

Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.

Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?

2. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...

psycel en PsyTekZ vinden dit leuk.
  3. Mudita

Mudita Belezen gebruiker

Hier ben ik het helemaal mee eens. Iedereen zou gewoon moeten kunnen zijn en doen wat ze zelf willen zonder allemaal meningen naar hun hoofd te krijgen gegooid. Als dat zo zou zijn zouden er denk ik een stuk minder onzekere mensen zijn.

Ook zouden er veel minder depressie en angst klachten voorkomen volgens mijn theorieën.

4. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Zelf geen veganist, maar ik heb er groot respect voor. Ik ben wel flink minder vlees gaan eten en haal ook alleen nog maar biologisch vlees.

Ik zie in mijn omgeving iemand dagelijks gepest worden omdat hij veganist is. Een grapje moet eens kunnen, maar dit is gewoon kinderachtig. Blijkbaar hebben sommigen zo'n laag zelfbeeld dat ze zelfs iemand die bewust leeft en ook aan andere wezens denkt moeten aanvallen om zichzelf beter te voelen. Pathetic.

Wie weet ga ik zelf ook een keer helemaal over, maar ik heb er nog wat moeite mee.

5. PakTaxi

PakTaxi Experimenterende gebruiker

Veganist is toch iemand die bijvoorbeeld ook geen eieren eet? En nog een paar andere dingen die vegetariers bijvoorbeeld wel eten.

Wat is bijvoorbeeld de reden dat ze geen eieren eten?

Vind het beetje extreem om helemaal vegan te gaan. Zelf eet ik best wel veel vlees en vind het niet goed van me zelf, probeer wel vaak bioloisch vlees te eten.

Sommige vegatariets/veganisten doen het echt wel voor de show en natuurlijk een groot deel niet. Maar kan me zoooo en zoooooo irriteren aan die showpeople. #bewust #vegan #healtylifewantikbeneenveganenjijniet.

Maarja als er meer vegans komen dan juich ik dat toe dan kan ik met meer rust vlees eten haha.

6. Mentat

Mentat Experimenterende gebruiker

Ik leef nu ruim een jaar veganistisch en ik kan het eigenlijk iedereen aanraden.

Het is gezond, het zorgt voor veel minder dierenleed, het heeft een veel lagere klimaatbelasting t.o.v. dierlijke producten en ik heb een heleboel nieuwe recepten en ingrediënten (tempeh!) ontdekt.

Ik ben dus, zoals je misschien aan bovenstaande sales pitch kunt opmaken, vrij enthousiast over veganistisch eten en leven.

De leefomstandigheden van 'normale' (scharrel)kippen zijn, ondanks het positieve beeld dat scharrelen bij veel mensen oproept, behoorlijk slecht. Bovendien wordt 50% van de kuikentjes gedood omdat de haantjes geen eieren kunnen leggen en ook niet productief genoeg zijn om vetgemest te worden voor de vleesproductie.

Ik heb hier een beetje gemengde gevoelens over. Aan de ene kant juich ik het natuurlijk toe en ieder stukje vlees dat niet wordt gegeten is winst, maar aan de andere kant zie ik ook dat dat veel mensen door zulke posts op Instagram of Facebook totaal verkeerde verwachtingen krijgen.

Ze gaan dan vegan/plantaardig eten omdat ze denken dat dit een soort wonderdieet is om snel fit te worden en af te vallen. Zo werkt het natuurlijk niet waardoor ze het veganistisch/plantaardige dieet na een paar weken weer volledig opgeven en weer teruggaan naar hun oude levensstijl.

Green en PakTaxi vinden dit leuk.
  7. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Dit vooral. Ik kan niet zonder mijn dagelijks stukje (mals) vlees. Heel veel respect dat ze het kunnen maar zou zeker niet aan mij besteed zijn.

8. PakTaxi

ooh lekker man, welk vlees vind jij het lekkerst. :wink: :P

9. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Alles wat op de bbq gaat :handok:

PakTaxi vindt dit leuk.
  10. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Ik eet (ongeveer?) 80/90% veganistisch.. Omdat: beter voor het milieu + voelt niet prettig om (veel) dierlijke producten te eten. Hoe meer ik over de bio industrie te weten ben gekomen hoe meer het me tegenstaat dierlijke producten te eten. Zie de post van Mentat. Dan eet ik wel netjes geen vlees meer, maar al die kippen en koeien staan nog steeds in de meest verschrikkelijke omstandigheden in zo'n stal. En voor elk argument met 'ja maar *vul in* is ook slecht voor het milieu' geldt allemaal dat vlees eten echt vele male slechter is. Ik snap niet dat zo nog maar zo weinig mensen dit inzien. Ik snap ook niet dat mensen hun honden en katten kapot knuffelen maar niet geven om het leven van varkens en koeien.

Eieren, melk en yoghurt eet/drink ik allemaal niet meer. Alleen af en toe nog wel kaas, chocola of ijs of zo. Als het echt iets lekker is, of als ik met vrienden eet / uit eten, dan eet ik vegetarisch.

Het enige punt is dat ik veel sport en daardoor te weinig eiwitten binnen krijg. Heb de laatste tijd geregeld last van vermoeidheid en zware benen.. Ik ben nog een beetje op onderzoek uit hoe ik dit het beste kan aanvullen. Ik eet elke dag wel iets van peulvruchten, bonen en noten maar dat kan blijkbaar nog steeds niet tegen mijn eiwitbehoefte op :/

Verder ken ik veel meer recepten en eet ik ook gevarieerder. Oh EN WAT OOK BELANGRIJK IS, is dat ik veel minder keuzestress heb! Omdat je minder opties hebt. Je zou denken dat het vervelend is, maar het is echt HEERLIJK.

11. Mindless

Klinkt goed Zero. Eet je trouwens weleens avocado's? Goede bron van vetten en ook eiwitten. En hummus? Ook een goede bron van eiwitten.

12. ZERO-

Jahoor, humus eet ik elke dag wel! Maar dat is op brood alsnog geen grote hoeveelheid. En avocado eet ik ook veel ja, haha, net als pindakaas, havermout, soja yoghurt, noem maar op.. :P
    Ik ben net sinds vandaag in een 'vegan sporters' groep op facebook terecht gekomen en krijg vet veel tips hehe. Dus komt wel goed!

13. Mindless

Ik krijg echt bijna zin om vegan te gaan door dit topic. :wink:

Nog een dan Zero. Ken je Teff? Ook een goeie bron van eiwitten en heel veel andere goeie voedingsstoffen. Ik ontbijt er nu elke ochtend mee. Imo veel lekkerder en makkelijker naar binnen te werken dan havermout. Je voelt je er ook uren heel energiek door.

En kan het nou echt zo'n kwaad om elke dag een eitje te eten? Ik haal alleen nog biologische eieren. Hebben die kippen het dan ook zo slecht? Eieren zijn natuurlijk wel erg gezond en ook weer een goede bron van eiwitten.

14. Narayani

Narayani Bewuste gebruiker

Ik ben vegetariër en dat is in mijn werk in de keuken soms best lastig. Ik moet toch wel eens dingen proeven. Ik probeer af en toe vegan te eten. Maar zoals sommige mensen "niet zonder hun stukje vlees kunnen" kan ik moeilijk kaas opgeven. Kaas kaas kaas

PakTaxi vindt dit leuk.
  15. ZERO-

Van naam van gehoord, maar nog nooit gegeten. Waar heb je het vandaan? Dan ga ik het eens uitproberen!
    En je moet voor de grap eens gewoon af en toe een vegan recept opzoeken en uitproberen. Je ontdekt veel meer groenten, kruiden en combinaties. Ik maak af en toe eens een heel fancy vegan gerecht voor Skittles en die vindt het ook lekker. :grin:

En uhm, nee hoor, een ei is niet slecht. Er zijn alleen wel andere producten die je meer eiwitten geven, met één eitje valt dat nog best tegen. Maar zoals Mentat zei, de haantjes worden allemaal geslacht. Dit is ook het geval wanneer je biologische kippeneieren koopt, helaas. Daarnaast worden van vrijwel alle kippen de snaveltjes afgebrand (zodat ze elkaar niet kapot pikken omdat ze te weinig ruimte hebben, omgekeerde wereld, zelfde verhaal als biggenstaarten afbranden), behalve bij het Beter Leven Keurmerk met 3 sterren. Weten jullie dat ook weer. :wink: Maar goed conclusie aan dit soort dingen draag ik liever niet bij.

16. Fool

Fool Badass junkie

Wat vinden veganisten hier van eieren die van kippen komen, die gewoon kunnen scharrelen bij iemands prive boerderij/huis? :)

17. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Kunnen ze scharrelen of is het vrije uitloop?

18. PakTaxi

Ik zie een gat in de markt, kleuren we ze ook nog goud. #mooi #niceegg #goodlife #healthyegg

19. Narayani

Narayani Bewuste gebruiker

Helemaal top als meer mensen dat zouden doen. Op mijn werk gebruiken wij ook zoveel mogelijk de eieren van de kippen van de eigenaar (en veel bio producten) en die beestjes scharrelen regelmatig vrij rond zijn huis en tussen de bomen en keren ook keurig zelf weer terug naar hun ruime veldje en hokken. Als ik mijn eigen dieren zou (kunnen) houden zou ik ze overigens ook prima opeten omdat ik volledig in de hand heb hoe die beestjes het dan hebben. Ik ben niet tegen het eten van dieren maar wel tegen hoe het eraan toe gaat in de industrie en die wil ik niet steunen.

Fool vindt dit leuk.
  20. Mindless

Zero,

Teff heb ik in meerdere supermarkten zien liggen, in het Zonnatura schap.

Ik zal me eens wat verdiepen in vegetarische gerechten. :) 's avonds eet ik al geen vlees meer. Dat valt dan namelijk te zwaar bij me en dan zit ik de hele avond uit te buiken.

Wat erg dat het er alsnog zo aan toe gaat met kippen buiten de bio industrie... :( Dat wist ik niet.

21. Mudita

Mudita Belezen gebruiker

Ik snap echt niet waarom je iemand zou gaan pesten omdat die vegan is, überhaupt pesten.. maar dan gaan we een heel ander verhaal van 10 bladzijden in :P.

Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?

Ik ben overigens van mening dat het helemaal top is dat veel mensen vegan gaan tegenwoordig, ook al erger ik me ook een beetje aan die #OMGi'mSOhealthyBECAUSEi'mVEGAN posts. Achja kan niet iedereen leuk vinden :confused:mile:. Zelf zal ik nooit ophouden met vlees eten maar zal wel altijd biologische (het liefst lokaal gehaald) dierenproducten consumeren. Hier in Friesland heb ik gelukkig toegang tot dingen als biologische rauwe melktappen en dat soort dingen :grin:. Hiernaast zouden we allemaal wel eens met kleine regelmaat een dagje geen vlees kunnen gaan eten, alle kleine beetjes helpen.

22. PakTaxi

doen we allemaal hier als we aan de drugs zitten, dus dat zit wel goed.

ZERO-, Narayani, mikoz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  23. Mudita

Mudita Belezen gebruiker

Geweldig :laughing:.

PakTaxi vindt dit leuk.
  24. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.

Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.

25. Mindless

Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.

Aan de andere kant:

Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.

Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.

Het is achterlijk, ik weet het...

26. Mindless

Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.

Aan de andere kant:

Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.

Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.

Het is achterlijk, ik weet het...

Simpel vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, zal het aanbod daarop aangepast worden.

Gabbertje vindt dit leuk.
  27. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Daar geef ik je zeker gelijk in!

28. Fool

Fool Badass junkie

In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.

Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt. :)

29. ZERO-

Ik zou ook van zulke kippen wel eieren eten! Ik wil 'later' (als ik groot ben) ook wel zelf kippen als het kan. Maar ik weet dat sommige veganisten dan alsnog geen eieren eten, want als eieren niet worden bevrucht eten kippen ze normaal gesproken zelf op om sterker van te worden (of iets dergelijks). Dus verschilt een beetje per persoon. Net zoals dat sommige veganisten wel biologische honing eten (omdat bijen dreigen uit te sterven) en anderen weer niet.

Toen ik net vegetarisch was 'mocht' ik van mezelf wel vlees eten bijvoorbeeld in een restaurant als ik wist dat het van goed verzorgde dieren uit de buurt kwam, maar dan dacht ik weer iets van 'gevulde aubergine!!!!' of 'PADDESTOELENRISOTTO!!!!' en werd het alsnog een vegetarisch gerecht. :P #life

Fool vindt dit leuk.
  30. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik zou dit aanpassen naar: "Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt". Persoonlijk ben ik van mening dat je hoort te leven op een manier die goed is voor jezelf, die goed is voor jouw directe omgeving en die uiteindelijk goed is voor de maatschappij. Dit kan je alleen doen door de waarheid te spreken en eerlijk en objectief te zijn richting jezelf. Als er straks over dertig jaar geen leven meer in de oceaan is - wat in principe gewoon is waar we op af stevenen door boven alles de huidige consumptie van vlees en zuivel - dan vraagt iedereen zich af hoe we het zo ver hebben laten komen. Het antwoord is dan: we hebben anderen altijd gewoon lekker laten doen wat zij wilden.

Ik denk echter dat veel mensen het probleem niet zien, omdat ze er niet zo mee bezig zijn en onvoldoende en opzettelijk foutief geïnformeerd zijn. Voor iemand die geïndoctrineerd is, lijkt het al heel snel op onnodige kritiek en bemoeienis.
    De waarheid is dat de vlees- en zuivelindustrie boven alle andere industrieën over de hele wereld bijdraagt aan hongersnood, chronische ziekten, complete uitputting van oceanen, destructie van natuurgebieden, vreselijk dierenleed, etc. Er wordt van jongs af aan al ingepeperd dat het eten van vlees en drinken van zuivel doodnormaal is en nodig is voor je ontwikkeling en gezondheid. Deze producten bevatten zeker nodige voedingsstoffen, maar die kunnen ook uit plantaardige producten gehaald worden. Daarnaast bevatten ze ook veel schadelijke voedingsstoffen. Dieetgerelateerde ziektes zijn de grootste doodsoorzaak in westerse gebieden op het moment, maar deze industrieën blijven lobbyen en de overheid corrumperen om mensen de waarheid te onthouden over wat ze in hun lichaam stoppen. Net als de martelingen die plaatsvinden achter gesloten deuren en de wijze waarop dieren geslacht worden. We worden doodgegooid met propaganda van een lachende cartoon-ish koe die zijn melk laat afnemen of een Ben & Jerry's ijsbeker met je deelt. De waarheid is dat die koe niet lacht, maar blij is als ze uit haar lijden verlost wordt. De waarheid is ook dat melk niet 'goed voor elk is' en juist tot een tekort in calcium en een hogere kans op botbreuken en botziekten leidt. Ik ben zelf zeker niet uit op onmiddellijke gedragsverandering, maar wel op attitudeverandering. Ik kan me ergeren aan veganisten die anderen uit blinde woede lopen bashen en geen oog voor de bredere context hebben. Mensen moeten begrijpen wat er gaande is, maar als dat achtergehouden wordt en je geïndoctrineerd bent op jonge leeftijd, dan moet je eerst daar wat aan doen en dan pas kijken wie the message snapt en zijn gedrag aanpast.

Als de vraag structureel afneemt, dan neemt de inkoop ook structureel af en dan neemt het dierenleed en de destructie van onze mooie aardbol ook structueel af.

Uit mijn tekst hierboven komt waarschijnlijk wel naar voren dat ik zelf veganistisch ben. Pakweg anderhalf jaar inmiddels. Ik praat dan ook van indoctrinatie omdat ik 24 jaar lang totaal niet bezig ben geweest met hetgeen ik hierboven heb geschreven. Op jonge leeftijd werd gezegd dat het er allemaal bijhoort, associaties met vreselijk leed en alles heb ik altijd ontlopen en ben ik nooit vanzelf tegengekomen. De afgelopen twee jaar heb ik me er meer in verdiept en wil ik absoluut op geen enkele manier meer bijdragen aan deze op propaganda terende moordmachine. Heinrich Himmler, fuhrer van de Schutzstaffel, heeft nota bene zijn ideeën voor de oplossing van het Joodse vraagstuk gehaald uit zijn werkzaamheden als kippenboer. Er is dan ook sprake van een holocaust die al decennialang gaande is voor miljarden dieren. Dat lijkt een stap te ver als je er niet mee bezig bent, maar de vergelijking misstaat niet. Om Holocaust overlevende Isaac Bashevis Singer te citeren: "What do they know - all these scholars, all these philosophers, all the leaders of the world - about such as you? They have convinced themselves that man, the worst transgressor of all the species, is the crown of creation. All other creatures were created merely to provide him with food, pelts, to be tormented, exterminated. In relation to them, all perople are Nazis; for the animals it is an eternal Treblinka."

Ik snap overigens wel enige ergernis die gericht wordt naar de hele veganistische beweging. Ik ben zelf geen fan van idealistische bewegingen, met name omdat er een soort bubbel wordt gecreëerd waarin iedereen elkaar alleen maar schouderklopjes geeft en elkaars biases bevestigd worden. Ik associeer me dan ook maar deels met deze beweging. Ik ben zelf uit Facebook groepen geflikkerd omdat ik een andere mening propageerde of hier en daar ergens een vraagteken bij zette. Dat vind ik het ergste wat er is; als je de mond wordt gesnoerd omdat je niet volledig achter het ideaalbeeld staat. Ik erger me ook aan veganisten die hun identiteit laten domineren door dat ene aspect. "Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.

Hopelijk zet deze trend wel door. Menig lezer zal denk ik versteld staan hoeveel goeds het teweeg zal brengen. Daarvoor moet je het alleen niet door mensen hun strot heen duwen, ook al is het moeilijk te verkroppen dat er intussen nog zoveel leed en destructie wordt aangericht en zal worden aangericht.

Roze Olifant, Fool, Narayani en 2 anderen vinden dit leuk.
  31. Mindless

Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.

Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.

ZERO- en Sally Tessio vinden dit leuk.
  32. Platina

Platina Belezen gebruiker

Ik ben zoieso van mening dat ieder zijn eigen mening mag hebben en mag doen en laten wat diegene zelf wil.

Maar ik ben van mening dat vlees iets is wat we nodig hebben. Althans het is de "easy way" om aan bepaalde voedingsstoffen te komen. Het hoort bij "the circle of life".

Ik vraag veganisten en vegatariers altijd, dus een leeuw moet ook maar veganist worden? Waarop er meestal geantwoord word, nee dat is de natuur "zo zijn dieren". Maar mensen vergeten best vaak dat wij ook dieren zijn. En ondanks dat wij de aarde vormen naar hoe wij willen hoe de aarde er uitziet betekent dat niet dat we geen natuur zijn. Wij zijn net zo dier als die leeuw is die een rendier op brutere en pijnlijkere wijze dood dan wij een koe doden. Nu weet ik dat er veel dieren geen normaal leven krijgen als ze de vlees industrie in komen. Toch worden er steeds meer stappen ondernomen om dat te veranderen.

Ik vind vlees te lekker om op te geven en kies een lekker stuk vlees boven een lapje sla.

33. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik ben het met je eens. We associëren nog heel veel met het bestaan van onze voorouders en wat zij deden om te overleven. De succesvolle man van tegenwoordig haalt een pre-styler, heat protector en regular wax door zijn haar voordat hij het styled met behulp van een keramische föhn en style brush. Ondertussen wil hij ook nog op enige wijze zijn mannelijkheid etaleren. Ik ken zat gozers die op zichzelf gaan wonen en alleen maar benadrukken dat ze 's avonds wel een flink stuk vlees moeten eten. Toen ik zelf vlees at werd ik ook weleens voor watje uitgemaakt als ik een bepaald stuk vlees te taai vond. Die associatie met mannelijkheid en onze voorouders is er nog steeds. Als je er objectief over nadenkt, dan slaat het eigenlijk nergens op. Rondom de IJstijd was er helemaal geen grond om op te verbouwen of knollen en vruchten te verzamelen. De gemiddelde holbewoner had echt geen zin om met een paar stamleden een mammoet te lijf te gaan. Maar als je verhongert omdat je verzaakt op jacht te gaan of doodvriest omdat je geen vacht hebt die je warm houdt, dan ga je vanzelf wel op stap. Vergelijk dat met de huidige samenleving en je kunt eigenlijk in elke winkel alles halen wat je zo snel kunt bedenken. Voor het vlees hoef je ook niks mannelijks meer te doen; het dier zelf van zijn leven beroven laat je aan iemand anders over en het vlees is al keurig gesneden in plastic gewikkeld. Ook het gebruiken van vachten van dieren vandaag de dag voor bontkragen en bontjassen is ontzettend onnodig en doodzielig. Veel knaagdieren worden levend gekookt en gevild, zodat hun vacht makkelijker van hun lijf gescheurd kan worden.

Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
    Wat jouw positie betreft, begrijp ik waar je vandaan komt en vind ik het goed dat je wel de dissonantie ervan inziet. Ik hoop zelf dat mensen zoals jij uiteindelijk naar hun hart luisteren. Het is wel al heel goed dat je ermee bezig zijn en minderen en bewuster consumeren helpt echt al een hele hoop. Zet gewoon in die richting door en schaaf steeds een beetje bij. Met name 'Cowspiracy: The Sustainability Secret', 'Forks over Knives' en 'Earthlings' zijn documentaires die wel handig zijn om te kijken als je er toch geïnteresseerd in bent. Die laatste is eigenlijk de enige waarin je echt wordt geconfronteerd met dierenleed, zeer gruwelijk. Als je dat echt niet wilt zien, dan kan je het bij de eerste twee houden. Ik sta niet 100% achter elke documentaire, maar ze geven over het algemeen een goed inzicht in de manipulatie die plaatsvindt en de mate waarin deze industrieën onze planeet en gezondheid kapotmaken.

Roze Olifant en Mindless vinden dit leuk.
  34. Platina

Word je ook somber als een leeuw een rendier pakt? Een leeuw zet de nagels in het achterste van de rendier en pakt zijn strot. Breekt de nek en beginnen met het eten van het rendier wanneer dat dier nog aan het spartelen is.

Zoals ik al zei zijn wij net zo "dier" als die leeuw en dat rendier.

35. Mindless

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Aan de ene kant zijn wij biologisch gezien ook dieren. Aan de andere kant hebben wij de beschikking over een verstand en zelf-reflectief bewustzijn. Daarmee komt imo ook verantwoordelijkheid om voor voelende wezens te zorgen die niet dat vermogen hebben.

ZERO- vindt dit leuk.
  36. Platina

Wie zegt dat dieren dat vermogen niet hebben?

Neem dolfijnen als voorbeeld.
    Een experiment met dolfijnen toonde aan dat dolfijnen erg zelfbewust zijn.
    Zo zijn er een groot aantal dieren in dat experiment getest op zelfbewustzijn.

Er werd een tekening op het hoofd van het dier getekent (met een uitwasbaar marker).
    Vervolgens werden de dieren voor een spiegel gezet. De onderzoekers keken anar het gedrag van het dier die zichzelf in de spiegel zagen voornamelijk naar hoe het dier zou reageren op de tekening. Uiteraard werd eerst gekleken naar hoe het dier reageerde in de spiegel zonder tekening. Veel van de dieren reageerde overigens op de tekening. Uiteraard niet allemaal.

En ik ben me er erg van bewust dat de meeste dieren nog niet zelfbewust genoeg zijn om hun instinct weg te "drukken". Maar dat dieren niet zelfbewust zijn vind ik een botte uitspraak.

De andere dieren zijn misschien minder intelligent en hebben een minder groot ego waardoor ze minder bewust zijn.

Uiteindelijk valt hier bijna niet over discuseren. In dit soort discussies zijn meningen en emotie een veel te groot obstacel.

Hier nog wat nodige info over die experimenten:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_test
    Zelfbewustzijn van dieren:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_consciousness

37. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Hee gasten, ik moest weer even inloggen omdat ik momenteel een groot dieren activist ben en ja ook veganist. Dit wordt een lange stuk tekst maar ik probeer het erg interessant te maken. Dit is nog misschien 2% van de informatie die ik heb maar here we go:

Voordat iemand met mij in discussie gaat over dit onderwerp. Weet je feiten en ga niet dom lopen roepen "we hebben melk nodig". "We zijn van nature vleeseters". Wees niet dom en geloof niet elk feitje wat de regering je verteld. Hier is 1 speech en 1 documentaire over plantaardig eten. Kijk deze en kom terug om te discusseren. Grote respect als je ze beide kijkt:

"What the health" - Documentaire over de gezondheids problem die te maken hebben met je gezondheid. Een must-see.
    https://fmovies.io/watch/what-the-health.html

"Best speech ever van Gary Yourofsky" - Deze dierenactivist probeert een poging om jou als mens weer in contact te laten komen met het dierenrijk. Bij mij is het gelukt.

Ten eerste; waarom zou ik problemen hebben om een ander vlees te zien eten en hebben veel veganisten er problemen mee?

Het punt is is dat wij van jongs af aan door de maatschappij en je opvoeding hebben aangeleerd dat het "oké" is om je zelf beter te voelen als een "ander". Ja ik praat over varkens, koeien, kippen etc. Andere levende wezens. Het is aangeleerd dat jij als mens meer waardig is als een dier. Als we van jongs af aan al leren om je beter te voelen als een ander logisch dat er termen bestaan als "discriminatie" en "racisme" maar zonder af te wijken. De maatschappij heeft de bevolking aangeleerd om het oké te vinden om een dier te slachten. Van jongs af aan wordt er verteld dat het oké is om dat stukje kip te eten. Het is oké om een dier te slachten. Het is oké om een ander te doden. Ik bedoel kom op nou. Als je een kind van 6 de keuze geeft om een bord met fruit op te eten en verteld "dat komt van een appelboom" of een kind een bord met vlees geeft en zegt: dat komt van die koe daar. Wat doet het kind? Wij mensen zijn van nature dierenvrienden. Een kind zal er alles aan doen om een kip, koe of varken in leven te houden. En waarom doen mensen zo moeilijk over een duizend aantal honden die in China wordt opgegeten? Een koe heeft een stuk meer gevoelens als een hond! Geloof me...omdat je een hond beter kent denk je van niet maar hoe erg heeft iemand hier een vriendschap gehad met een koe? Omdat iemand 3000 jaar geleden heeft verteld dat een hond een huisdier is eten we het opeens niet? We zijn ontbonden van het dierenrijk dus...en een veganist...die heeft die "connectie" weer met de dieren. Die ziet een dier weer zoals het hoort te zijn. Een levend wezen. Elke keer als ik of een veganist iemand ziet die vlees eet ziet hij een onschuldig dier weg gegeten worden. Misschien zie jij het als vleeseter niet maar het is hetzelfde als dat jij ziet dat iemand een hond op eet. Dan maakt iemand nog een opmerking bij een biefstuk "Oh shit...kijk al dat bloed! Ahhh heerlijk mals". Ja ziek. Klinkt dit echt zo gek trouwens?

Ik zie mensen paar opmerkingen maken over ei:

Tja de meeste kippen worden slecht behandeld. Je hebt inderdaad vrije uitloop kippen maar wat geeft jou het recht om die eieren weg te halen? Ook hoort een natuurlijke kip iets van 12 eieren per jaar te leggen. De kippen tegenwoordig leggen er zo'n 300 per jaar. Door al het calcium die ze nodig hebben voor die schillen te maken overlijden de kippen erg snel. Ook zit er in het eigeel van een ei meer als 1000 mg cholesterol. Dat is 10x meer als het gemiddelde stukje vlees. Weet niet of je beseft hoeveel 1000 mg cholesterol is maar dit is zooo onzettend slecht voor het hart. 5 sigaretten hebben ongeveer de zelfde invloed op je hart (ik heb het alleen over het hart, niet algemene slechtheid). Ja er zijn mensen die 100 of ouder worden met elke dag een eitje. Zo heb je ook een oud-veteraan van 108 die elke dag loopt te paffen.

Voor de nieuwschierige voor melk:

In de eerste documentaire is te zien dat er in melk enorm veel groeihormonen zitten (logisch...voor het kalf!). Bijna alle borstkanker is hier aan te danken en veel andere soorten kanker. Dit is ook een feit, er zijn onderzoeken. In de documentaire zijn er veel te zien. Ook is iets van 70-80% van de wereld lactose-intolerant (bijna niemand uit Afrika kan er eigenlijk tegen). Omdat wij het toevallig kunnen verdragen...hebben wij het opeens nodig? Hebben wij kamelen melk nodig? Of katten melk? Nee. We hebben onze eigen moeders melk nodig en als we daar mee klaar zijn is dat het einde. Oh en om ten eerste een koe melk te laten produceren moet een koe eerst zwanger gemaakt worden (dit gebeurd meestal met stale palen of met de hand) en dan is het kalfje geboren. Leuk maar de melk is al bezet door de mens. Dus het kalfje gaat meestal regelrecht naar het slachthuis. Kalfsvlees hé :). Oh en een koe schreeuwt dagen lang voor haar kalfje. Zij hebben ook gevoelens. Sterke gevoelens.

Maar een leeuw dood ook dieren?:

Ja want een leeuw is een carnivoor. Alle vleesetende hebben kaken die alleen op en neer kunnen bewegen. Alle planteneters kunnen de onderkaak los bewegen. De darmen van vleeseters zijn gemiddeld 3 keer zo lang als het lichaam van hun. Dit omdat vlees snel rot in de darmen en zo is het weer snel naar buiten. Alle planten eters (9 keer volgens mij?) net zoals wij. "Maar we hebben hoektanden" Kom op zeg, vergelijk ze is met een leeuw. Wij kunnen geen eens de huid van een eekhoorn verslinden. We eten met mes en vork. Moeten vlees eerst koken anders gaan we dood aan alle bacteriën erin. (onze maagsappen zijn erg zwak...precies zoals bij planteneters, die van vleeseters zijn vele male sterken om alle bactieriën te doden etc). En een leeuw zou ook nooit moeite hebben om een ander te doden. Maar wij hebben toch "empathie" voor dieren. Wij vinden het toch "zielig" om een eekhoorn zelf te doden. Of een hond even 3 keer neer te steken. Al waren we vleeseters zouden wij nauwelijks empathie hebben hier voor. "Maar vroeger aten ze ook vlees" Ja toen er vuur gemaakt kon worden en we vlees konden bakken waardoor het "draaglijk" wordt voor ons lichaam gingen we jagen. We waren slimmer en zo konden we makkelijk aan voedsel komen. Overleven maar ons lichaam...oprecht alles duidt erop dat we gemaakt zijn van planteneters.

Maar hoe gezond is een veganist nou?

Veel veganisten letten er nog niet op of ze alle voedingstoffen binnen krijgen maar een veganist wordt al snel gemiddeld 12 jaar ouder als een vleeseter. In Amerika (jaja daar eten ze veel meer vlees etc. maar om even ter vergelijking te stellen) gaat ongeveer 55-60% aan hart en vaatziektes. Veganisten onder de 5%. Kanker is 7-9% erfelijk. De rest zijn andere factoren zoals roken, drinken maar grotendeels voeding (kijk de documentaire "what the health" hier over) Te hoog cholesterol? Nee dat is onmogelijk omdat cholesterol alleen in dierlijke producten zit. Ook zijn dierlijke eiwitten niet goed voor je. Veel mensen (vooral ouderen) krijgen s'nachts last van hun botten. Dit komt omdat vlees je bloed zuurder maakt. Helemaal niet de bedoeling. Je lichaam trekt calcium uit je botten om dit te "neutraliseren". Osteoporosis? Landen waar meer zuivel wordt gedronken hebben ook de hoogste percentage van mensen die hier last van hebben en dit jongens....dit gaat maar zo door...oh en een portie vlees per dag van +30 gr laat je kans op prostaatkanker met 59% stijgen. Er zijn nog 100 andere dingen. Echt waar.

Spiritualiteit en veganisme:

Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".

Terug te komen waarom veganisten soms zo moeilijk doen:

Omdat er een holocaust van tientallen miljarden levende wezens per jaar gaande is. Voor een veganist is dit onbegrijpelijk. Wij proberen dit te stoppen. Als ik iemand probeer over te halen om veganist te worden dan doe ik dit voor tientallen miljard aan dieren. Levende wezens. Dan doe ik dat omdat ik wil dat die persoon gezonder wordt. 12 jaar langer leeft. Ik doe het voor de aarde (een heel ander onderwerp hoe slecht vlees, melk etc voor de aarde is ivm ethaangassen etc.) dan doe ik dat omdat ik je probeer te helpen en ik om jou geef en om de dieren. Moet je nagaan als je die die tientallen miljarden aan dieren vervangt door honden? Oh...ho maar dat is weer erg. En waarom doen sommige mensen niet moeilijk over koeienleer...koeienhuid...en wel moeilijk over krokodillenleer. "Dierenbeul" zegt dan een meisje die indruk op mij wilt maken omdat ik veganist ben. Koeienhuid is even erg.

Ik ben boos ja.

Ik ben boos ja. Ik ben boos op de mens. Dat ze alles geloven wat de regering je verteld. Dat sommige mensen er niks van af willen weten. Dat ik niet tegen mijn neefje van 8 mag vertellen op kerst dat hij konijn aan het eten is omdat hij er zelf één heeft. Dat er zoveel lijdt in deze wereld is waar een zo simpel antwoordt op is. Ik ben boos omdat als jij naar een slachthuis gaat waar koeien en biggen weten wat er gaat gebeuren...ze jou zien als de duivel. Ik bedoel stel je even voor hoe hel eruit ziet? We lopen allemaal in een rijtje naar onze doodt. Als we niet doorlopen worden we geshockt door staven en daar zijn de duiveltjes die er zo normaal om doen. "waarom doen ze ons dit aan" denken wij dan. "Wat doen wij fout" denk je dan. Wat je fout heb gedaan? Dat je niet zo slim bent als ons. Ik ben boos dat sommige dieren ook mij zien als de duivel. En eigenlijk is de boosheid een gevolg van mijn verdriet want dat is wat ik eigenlijk ben. Verdrietig. Verdrietig dat mijn vader zich de dood in eet. Verdrietig dat zoveel dieren lijden en verdrietig dat de mens een dier slachten "menselijk" vindt. Het oké vindt. Is er een humane manier van slachten? Nee.

En wat hebben zij ooit fout gedaan. Die dieren worden geboren en hun sterfdatum is al bepaald. Ik kan oprecht nog dagen lang doorschrijven over dit onderwerp. Ik wil het ook omdat ik het liefst alles wil ontbinden voor elk argument dat er is. Mensen het is zo voor de hand liggend. Kijk de twee aangegeven documentaires en je hebt een veel beter beeld over dit onderwerp. Je hebt een veel beter beeld hoe een veganist naar de wereld kijkt. Alsjeblieft...begrijp mij. Ik zit hier met tranen in mijn ogen dit te schrijven. Ik zou zo graag willen dat mensen mij begrijpen.

Kijk de twee aangegeven documentaires (en als je nog door wilt kijken, cowspiracy is een aanrader)

Voor vragen...of discussie (ik ga alleen in discussie als je de twee documentaires heb bekeken) stel ze! Ik weet niet alles...dus kan niet op alles antwoordt geven maar de twee documentaires geven veel duidelijkheid. Voor mensen die veganist willen worden en hulp erbij nodig hebben om alle voedingstoffen bijv. binnen te krijgen...stuur mij een berichtje. Ik ben een helpende hand voor iedereen die veganist wilt worden.

Met vriendelijke groet,
    Trotse dierenvriend, Yaizer.

Green en ZERO- vinden dit leuk.
  38. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Zitten veel spellings fouten in en er missen soms woorden maar heb flot doorgeschreven.

39. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Oh en ook liet ik mij soms even meeslepen. Normaal ben ik niet zo'n die-hard fan omdat ook ik al heel mijn leven heb gedacht dat het oké was om andere te eten. Normaal ben ik niet zo maar als ik er eenmaal een beetje over nadenk wordt ik wel erg verdrietig.

40. Platina

Vanaf hier stopte ik al met lezen. Onderzoekers zijn er weer op terug gekomen dat het cholesterol in een ei ongezond zou zijn.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

Daarbij kan je 1 ei per dag eten zonder er iets aan over te houden en het zou zelfs goed voor je zijn.

Daarbij zijn er al miljoenen jaren lang dieren die eieren eten. Met goede redenen ook. Het is een makkelijke proteïne fix.
    En we weten allemaal hoe belangrijk proteïnes zijn om te overleven.

Ieder zijn ding.

Daarbij zijn wij Omnivoren, wat wil zeggen dat we en vlees en planten eten.
    Dat verklaard meteen waarom we puntige hoektanden hebben.

Met een paar korte google searched zijn de dingen die je vermeld zo de deur uit te gooien.

Laatst bewerkt: 13 mei 2017
Azarius vaporizers and accessories
Laden...