Verandering wet internationale post

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

zandzakje

Newbie
Ik kwam toevallig tegen dat per 1 januari de wetgeving omtrent internationale post is veranderd.
Op de site van Post.nl staat het volgende:

Verstuur je weleens een goederen gefrankeerd met een postzegel naar het buitenland? Door internationale regelgeving, bepaald door de Wereldpostunie, moeten we een strikt onderscheid maken tussen het verzenden van documenten en goederen. Al jouw goederenzendingen moeten voortaan voorzien zijn van een verzendlabel met barcode.
Daarnaast eisen landen dat we de informatie over deze zendingen digitaal en vooraf met ze delen. Dit betekent dat alle goederenzendingen voortaan als pakket zonder track & trace moeten worden gefrankeerd. Ook al zit het in een envelop. Op die manier komt er altijd een verzendlabel inclusief barcode op.
(Post.nl/...)

Dit geldt dus ook voor internationale zendingen naar Nederland. Naast dat dit natuurlijk samengaat met een tariefverhoging heeft dit ook gevolgen voor de privacy. Het briefgeheim geldt namelijk alleen voor brieven (documenten) en niet voor pakketjes (goederen). Pakketjes mogen zover ik weet zomaar geopend worden omdat ze er "verdacht uitzien" of "per ongeluk beschadigd zijn" of wat voor reden dan ook. Ik heb al vaak pakketjes geopend binnengekregen.

Ik bestel zelf niet internationaal maar dit is allicht handig om te weten voor wie dat wel doet. Kunnen vendors hun producten gewoon als "document" versturen? Heeft iemand sinds 1 januari al wat besteld van een internationale vendor?

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Ik had er al over gehoord ja. Wéér een zoveelste maatregel om onze vrijheid nog verder in te perken. Alles moet geregistreerd en in de gaten gehouden worden.

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Idd.
Wie denkt, dat hij in een " vrije samenleving " leeft, die denkt dus verkeerd.
Iedere Nederlander zit namelijk al in 800 tot 900 verschillende registratie systemen.
Al of niet vrijwillig.
En vrijheden van meningsuiting, en vrijheid van vereniging, is toch wel heel anders "vrij ", dan dat wij denken. Jazeker!!

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Wie de serie " de Douane in actie" op tv die nu te zien is, volgt, die kan zien hoe de regels tegenwoordig zijn met pakketpost en briefpost.
Vwb pakketten, deze mogen, als zij bijvoorbeeld gescand zijn ofwel een drugshond erop reageert, geopend worden.
Zonder verdere poespas mag dit.
Zonodig boort men zelfs een gaatje in het artefact, als daarvoor aanwijzingen zijn dat dit nodig is.
Voor brieven ligt dit ( nog) iets lastiger.
Idd is het briefgeheim van kracht. Openen gaat dus niet alleen als het er "verdacht " uitziet.
In de praktijk verzameld men dan een aantal van deze brieven bij elkaar.
Dan vraagt de Douane aan een rechter-commissaris ( dit is een onderzoeksrechter!) een schriftelijke toestemming ofwel ontheffing op het briefgeheim aangaande de betreffende verzameling, die dus zeer nauwkeurig gedocumenteerd wordt, en vervolgens mogen de betreffende brieven geopend worden.
Zit er een brief voor jou bij, met een verboden inhoud, dan ben je dus de lul.
Want:, je naam staat er op, de inhoud is verkeerd, dus alle gegevens zijn aanwezig zodat er een proces-verbaal opgemaakt wordt en je dus bezoek zult krijgen.
Houd hier dus terdege rekening mee!

Natozlato

Bewuste gebruiker
Want:, je naam staat er op, de inhoud is verkeerd, dus alle gegevens zijn aanwezig zodat er een proces-verbaal opgemaakt wordt en je dus bezoek zult krijgen.
Als ik research chems bestel, of drugs vh darkweb, verander ik m'n naam een beetje. Dus zou ik Claudia Peters heten, verander ik dat in Cindy Paters. Dan kunnen ze je niks maken. Zolang je niet een brief persoonlijk aanneemt. Als die in de bus valt, kan je altijd nog zeggen dat jij niet zo heet en dat je niks besteld hebt. Toch?

Edit: ik laat het tegenwoordig door m'n vriend doen, zodat ik geen risico meer loop.

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Het is maar, dat je het weet, zo lijkt me.
In elk geval wordt het allemaal veel moeilijker zo.
Je mag goddome ook niks meer...
En je hebt al zoveel extra werk moeten doen! ""Dat zou juist gewaardeerd moeten worden door de overheid.""
Integendeel, dus .

Lysergine

Belezen gebruiker
Is het nog mogelijk om etizolam tabletten vanuit India naar Nederland te laten verzenden, of is dat door de nieuwe regelgeving nu ook zo goed als onmogelijk? Etizolam staat niet op opiumlijst I of II, dus het lijkt me dat eventuele consequenties relatief mild zullen zijn. Iemand een idee hierover?

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Mijn idee is, dat men een envelop met daarin pilletjes, die uit een verdacht land komt, direct vernietigt, Holland is sowieso al bekend met al die pilletjes, nietwaar.
Of ze gaan vervolgen, dat lijkt me niet.
Maar je bent je spullen wél kwijt.

Nystagmus

Newbie
Als ik research chems bestel, of drugs vh darkweb, verander ik m'n naam een beetje. Dus zou ik Claudia Peters heten, verander ik dat in Cindy Paters. Dan kunnen ze je niks maken. Zolang je niet een brief persoonlijk aanneemt. Als die in de bus valt, kan je altijd nog zeggen dat jij niet zo heet en dat je niks besteld hebt. Toch?

Edit: ik laat het tegenwoordig door m'n vriend doen, zodat ik geen risico meer loop.
Een valse naam maakt je alleen maar meer verdacht. Waarom? "plausible deniability", iedereen kan namelijk op iemand anders naam wat bestellen, ze kunnen je nooit wat maken omdat toevallig je naam op een poststuk staat. Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld. Rare namen op post vragen om aandacht, gewoon je eigen naam gebruiken.

robinjoo1

Newbie
bij mij weten mag je als consument geen enkel medicijn importeren maakt niet uit wat het is in ieder geval naar nederland toe uit het buitenland geen idee hoe dit zit met research chemicals aangezien die denk ik niet aangemerkt zijn als medicijnen

Het is verboden om medicijnen te laten opsturen naar Nederland. De Douane zal deze in beslag nemen.

Natozlato

Bewuste gebruiker
Een valse naam maakt je alleen maar meer verdacht. Waarom? "plausible deniability", iedereen kan namelijk op iemand anders naam wat bestellen, ze kunnen je nooit wat maken omdat toevallig je naam op een poststuk staat. Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld. Rare namen op post vragen om aandacht, gewoon je eigen naam gebruiken.
Daar zit wat in.
Je moet hem ook nooit aannemen die envelop. Als hij in de bus valt, ben je denk ik wel safe.

Lysergine

Belezen gebruiker
Research chemicals zijn géén medicijnen.
Vallen dus ook niet onder die wetgeving.
Mijn etizolam tabletten werden een jaar geleden op grond van de geneesmiddelenwet ingenomen. De vendor bood toen een reship aan, maar daar heb ik (nog) geen gebruik van gemaakt. Ik vraag me namelijk af of het serieuzere consequenties kan hebben als ik het pakje (nu een jaar later) opnieuw laat verzenden en het voor de tweede keer door de douane wordt ingenomen ook al staat etizolam niet op de opiumlijst. Wellicht wordt je adres beter in de gaten gehouden na een inbeslagname; dat weet ik niet.

שמש

Wijs gebruiker
Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld.
Is dat echt zo? Ik vraag me af hoe hard een evt aanklager dat kan maken. Je kan namelijk gemakkelijk over het hoofd zien dat jouw naam niet op het poststuk stond. Juist beter dat je eigen naam er niet op staat wanneer er iets illegaals in zit lijkt mij. Bovendien is briefgeheim het openen van post die niet voor jou bedoeld is. Het in ontvangst nemen is niet strafbaar. Anders zouden je buren die voor jou een pakje aannemen wanneer je niet thuis bent ook strafbaar zijn. Onzin dus.

Ik denk overigens niet dat je een groot risico loopt wanneer het gebruikershoeveelheden zijn omdat men daarvoor in NL niet vervolgt. Je bent het kwijt, maar daar blijft het dan bij.

Laatst bewerkt:

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Als de Douane het pakketje op grond van de geneesmiddelen wet heeft ingenomen, lees: in beslag genomen heeft, dan hebben zij een onrechtmatige daad gepleegd.
Etizolam is een research chemical.
Het betrof geen verboden geneesmiddel zoals bijvoorbeeld opiaten.
Dus zit de Douane fout.
Of het raadzaam is om er een klacht over in te dienen, dat kan ik niet zomaar zeggen, voor een ander, maar in mijn geval en situatie had ik dit zeer zeker gedaan.
Overigens, is een Nederlandse vendor niet beter te verkiezen?
Over de landsgrenzen laten komen, tja....

Nystagmus

Newbie
Is dat echt zo? Ik vraag me af hoe hard een evt aanklager dat kan maken. Je kan namelijk gemakkelijk over het hoofd zien dat jouw naam niet op het poststuk stond. Juist beter dat je eigen naam er niet op staat wanneer er iets illegaals in zit lijkt mij. Bovendien is briefgeheim het openen van post die niet voor jou bedoeld is. Het in ontvangst nemen is niet strafbaar. Anders zouden je buren die voor jou een pakje aannemen wanneer je niet thuis bent ook strafbaar zijn. Onzin dus.

Ik denk overigens niet dat je een groot risico loopt wanneer het gebruikershoeveelheden zijn omdat men daarvoor in NL niet vervolgt. Je bent het kwijt, maar daar blijft het dan bij.
Ik bedoel hier natuurlijk ook het openmaken van de post. Voor NL speelt dit eigenlijk niet maar in de VS waar ze controlled deliveries doen wel.
Als je de threads op reddit of dread leest is de consensus dat een valse naam opgeven onverstandig is. In NL loop je eigenlijk alleen het gevaar dat je bestelling niet aankomt.

Legio Patria Nostra

Wijs gebruiker
Je pleegt in wezen dus wél identiteitsfraude.
Toch iets om over na te denken vind ik.
De meeste rc's zijn volkomen legaal.
Waarom dan een scheve schaats gaan rijden.

inner_search

Bewuste gebruiker
Ik bestel men rc's altijd van een nl vendor, zelf Belg , en ook altijd bij de zelfde.
Normaal komt het in een bubble enveloppe, vandaag zat het in een bubble enveloppe en in platte kartonnen doos 10x groter dan de enveloppen :sweatsmile: de bezorger van postnl heeft hem maar net de bus in kunnen proppen.
Zou dit ook iets te maken hebben met die nieuwe wetgeving ?
Dat de vendor de zendmethode heeft veranderd ?
Is de eerste x dit jaar dat ik een rc besteld heb.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan