@dupont @LucidLucy @JG111
Bedankt voor jullie openhartige verhalen.
Maandag heb ik hem bij de kliniek "afgezet"
Zij hebben aangeven dat ik ook hulp kan krijgen met de maatschappelijk werker vanuit de kliniek, wat mij een heel goed idee lijkt.
Zeker doen! Er is schade aangericht in jullie relatie. En dit soort begeleiding kan enorm helpen om met een onpartijdige partij samen een beetje de lucht te klaren. Ik zeg een beetje, omdat het vaak slechts het begin is. Maar wel een goed begin om niet gelijk in ruzies te vervallen.
Ondertussen ben ik Van leed naar liefde aan het lezen, Claudia Krumme.
Een onzettend verhelderend boek, waar ik tot de conclusie ben gekomen dat ik relatie verslaafd ben. (geraakt)
Ik heb de titel eerder gehoor, maar heb het zelf nog nooit gelezen. Klinkt nuttig in elk geval.
Jan Geurtz heeft ook een aantal nuttige boeken geschreven. Zoals
- de verslaving voorbij. Opzich wel interessant om meer te leren over de belevingswereld van de verslaafde.
- verslaafd aan liefde
- over liefde en loslaten
Ik heb de laatste twee niet zelf gelezen. Dus kan er niet over oordelen. Zeker dat laatste boek is volgens mij erg spiritueel. Maar wie weet vind je het wat.
Ook begin ik mij te realiseren wat ik de afgelopen jaren allemaal gepikt heb. Ongelooflijk dat ik dat allemaal heb laten gebeuren.
Ja dit kan erg heftig zijn. Een verslaafde verlegd telkens de grens. Voor zichzelf, maar ook voor de ander. En jij verlegt je grens ook elke keer en laat steeds wat meer toe. En als je achteraf terugkijkt, dan snap je niet meer hoe je het zover hebt kunnen laten komen.
Voor mijzelf vind ik het meest bizarre voorbeeld, dat mijn moeder me op een gegeven moment naar de dealer reed om coke, ket en speed te halen. Ze wist dat ik het 'moest' hebben, maar was inmiddels zo bang dat ik dood in een parkje zou eindigen, dat dit dan maar de oplossing werd. Bizar...
Naast relatieverslaving is het denk ik wijs om je ook eens te verdiepen in codependency.
Wat
@dupont al aangaf over zelfhulp bij relatieverslaving is slim. Al vrees ik een beetje dat je je daar misschien iets minder op je plek gaat voelen.
Ik heb uiteraard geen idee van je situatie en wat maakt dat jij denkt dat je relatieverslaafd bent.
Naast SLAA bestaat er ook CoDA. Dat staat voor Codependents Anonymous. Misschien dat dat geschikter is.
Maar ook de zelfhulpgroepen voor naasten van verslaafden kunnen enorm helpen. Daar gaat het vaak ook over verslaafd zijn aan de verslaafde en hoe jullie beiden elkaars gedrag in stand houden. (Al-Anon en NAR-ANON)
Al die programma's werken met de 12 stappen, fellows, meetings en een sponsor. Het is als het ware een vangnet en een structurele manier om aan zelfreflectie te doen. De meetings voor naasten zijn voor jou misschien nog het meeste geschikt (denk ik voor wat ik tot nu toe van je verhaal weet). Daar vind je in elk geval de herkenning in de verhalen van wat anderen allemaal toelieten bij hun verslaafde partner.
Afgelopen weekend was verschrikkelijk. Ik heb aangegeven dat er tussen ons nu niks meer is. We slapen al jaren niet meer met en naast elkaar en verder is de intimiteit ver te zoeken. ( Echt geen nieuws voor hem, maar toch heel confronterend om te horen) Toch leken de woorden als een bom in te slaan.
Hij zei heel stelling dat het allemaal wel goed zou komen en dat wij weer de oude worden. Dat denk ik niet, ik heb hem verteld dat ik niet weet of gevoelens weer terug komen.
Aan de ene kant zegt hij dat hij alles stuk heeft gemaakt, maar wanneer ik dit vertel wordt hij boos en snapt hij niet dat ik dit nu zeg, net voor zijn opname.
Dit zijn toch wel signalen waar ik me een beetje zorgen om maak. Dit is normaal gedrag voor een verslaafde, maar desalniettemin is er in jullie vertrouwensband enorme schade aangericht.
Je partner is nu een tijdje weg om aan zichzelf te werken. En jij bent gelukkig zelf ook goed bezig, hetzij wat minder intensief.
Maar het is enorm makkelijk om in oude patronen terug te hervallen. Enerzijds voor je partner in gedrag en of gebruiken. Anderzijds voor jou in gedrag. Denk dan aan dat je misschien wel achterdochtig bent of hij gebruikt heeft. Dat vertrouwen is niet zomaar terug opgebouwd.
Jouw partner komt misschien wel halleluja op een roze wolk uit de kliniek. Als er één keer iets verdachts gebeurt en jij wordt achterdochtig, dan zal hij daar misschien moeilijk mee om kunnen gaan omdat hij zelf vind dat het zo goed gaat.
Maar zo'n situatie kan wel weer spanningen triggeren. En meer spanning maakt het voor jullie beiden makkelijker om terug te vallen in oude gedrag, wat weer zorgt voor....
Enfin, je begrijpt het wel denk ik.
Hij zegt dat ik hem niet meer thuis wilt hebben en dat we, de kinderen en ik, hem negeren.
Ik zag op dat moment pas echt hoe manipulatief hij is. Vervolgens vertelt hij dit aan familie en zijn alle ogen op mij gericht. (Hoe bedoel je ik word in een hoek gedreven)
Gelukkig heb ik ook mensen om mij heen die mij bijna dagelijks wijzen op de ellende en wat hij met mij doet. Dat ik echt voor mezelf mag kiezen en dat ik, ook al heb ik hier alle reden, niemand verantwoording af hoef te leggen.
Ik merk nu na 2 dagen alleen met de kids, dat het rustig en veilig voelt thuis, ik merk dat direct aan de kinderen.
Maar ik voel ook leegte. Ik hoef mij niet druk te maken om bij hem in de buurt te zijn. Gelukkig lees ik in het boek dat dit voor mij ook afkicken is en dat dit het gevoel is. Hier kom ik wel doorheen.
Tegelijkertijd ben ik ook bang, bang voor zijn terug komst. Hoe bizar is het om bang te zijn voor je eigen vent.
Is dit niet een hele grote rode vlag?
Ik denk dat dit helemaal niet raar is. Er is gewoon schade aangericht, punt. Ik denk dat het voor jezelf heel goed is om eens na te gaan denken.
Wil je die vent nog wel thuis hebben straks?
Misschien wil je wel met hem verder, maar alleen als hij voor herstel kiest. En dat vertrouwen moet bij jou weer groeien. Dat is niet gedaan na een paar weekjes kliniek. Dan spreken we over maanden tot jaren. En een deel van het vertrouwen komt misschien nooit terug (dat zit hem in kleine dingen hoor, geen stress, ik wil je geen angst aanpraten).
Soms kan het simpelweg verstandiger zijn om naar een safe-house te gaan na een kliniek. Dan heb jij de rust om aan jezelf te werken en tot rust te komen na deze hectische periode. Zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je partner want die zit safe.
Anderzijds heeft hij dan een goede omgeving om te kunnen herstellen. Zonder een partner die op zijn lip zit en aan wie hij zich dag in-dag uit moet verantwoorden en bewijzen.
Denk hier over na. Wat wil jij precies? Wat zegt je gevoel?
En neem dit mee in de systeemgesprekken bij de kliniek. Denk hierbij dus ook ècht aan je eigen behoeften. Niet aan die van je partner en ook niet die van je kinderen. Eerst jezelf, dan je kinderen, dan je partner. Dat lijkt me in deze situatie het meest gezond.
Voel je vrij om nog vragen te stellen. Ook mn Dm staat open hoor!
Ik heb dan zelf geen ervaring als naaste, maar zie wel wat er gebeurt bij m'n moeder en haar fellows. (Bij NAR-ANON)
Edit: nog even aanvullend over die groepen. Misschien speelt er bij jezelf wel echt een hardnekkige liefdesverslaving en vind je juist veel herkenning bij de SLAA.
De moraal van het verhaal is eigenlijk: kijk voor jezelf eens of dit iets voor je is en of die groep bij je past. Het belangrijkste in eerste instantie is dat je er herkenning vind. Dat je het idee hebt dat er mensen zitten die iets soortgelijks als jou meemaken of mee hebben gemaakt. Daar gaat het om, want dan kan je leren hoe anderen bepaalde zaken hebben aangepakt en dat toepassen op je eigen situatie.