verhoor inzake bezit van drugs

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

avzeven

Newbie
Ik heb een vraag ivm een uitnoding tot verhoor dat ik volgende week naartoe moet gaan. Ik was 2 maand geleden betrapt als ik een sleutel coke aan het doen was tijdens het uitgaan. Het ging om een heel kleine hoeveelheid coke, maar als ze vroegen of ik nog iets bijhad heb ik ze mijn ket ook gegeven, dat ook een kleine hoeveelheid was . Ik heb toen wel gezegd dat het ook coke was maar ze zullen het waarschijnlijk wel getest hebben en gezien hebben dat het ket was. Wat zou ik vertellen als ik op het verhoor ben? Ik ben aan het twijfelen om te zeggen dat ik het gekocht heb van een onbekende persoon in een park ofwel zeggen dat ik de zakjes ergens gevonden heb. Heeft iemand suggesties wat ik het best zou doen?

Dirkjan

Experimenterende gebruiker
Ik heb een vraag ivm een uitnoding tot verhoor dat ik volgende week naartoe moet gaan. Ik was 2 maand geleden betrapt als ik een sleutel coke aan het doen was tijdens het uitgaan. Het ging om een heel kleine hoeveelheid coke, maar als ze vroegen of ik nog iets bijhad heb ik ze mijn ket ook gegeven, dat ook een kleine hoeveelheid was . Ik heb toen wel gezegd dat het ook coke was maar ze zullen het waarschijnlijk wel getest hebben en gezien hebben dat het ket was. Wat zou ik vertellen als ik op het verhoor ben? Ik ben aan het twijfelen om te zeggen dat ik het gekocht heb van een onbekende persoon in een park ofwel zeggen dat ik de zakjes ergens gevonden heb. Heeft iemand suggesties wat ik het best zou doen?
Ik vind het vreemd dat je uitgenodigd bent voor verhoor met een kleine gebruikershoeveelheid drugs. Volgens mij moeten ze dit meestal door de vingers zien. Had je verder al wel een strafblad? Of die Ketamine is getest weet ik niet, maar ook al zou dat zo zijn kun je nog steeds gewoon zeggen dat het coke is en doen alsof je dat echt dacht. En hoe je eraan komt kun je gewoon uit je mouw schudden. Ze willen natuurlijk stiekem heel graag weten waar het vandaan komt. Maar wat willen ze doen, je net zo lang martelen totdat je het eerlijk vertelt?

Niets aan het handje.

avzeven

Newbie
Ik vind het vreemd dat je uitgenodigd bent voor verhoor met een kleine gebruikershoeveelheid drugs. Volgens mij moeten ze dit meestal door de vingers zien. Had je verder al wel een strafblad? Of die Ketamine is getest weet ik niet, maar ook al zou dat zo zijn kun je nog steeds gewoon zeggen dat het coke is en doen alsof je dat echt dacht. En hoe je eraan komt kun je gewoon uit je mouw schudden. Ze willen natuurlijk stiekem heel graag weten waar het vandaan komt. Maar wat willen ze doen, je net zo lang martelen totdat je het eerlijk vertelt?

Niets aan het handje.
Ik heb geen strafblad, maar ik ben in het verleden wel al nog eens betrapt geweest met drugs. Toen ging het om een heel kleine hoeveelheid wiet (genoeg voor 1 joint) en toen moest ik ook op verhoor gaan, maar dat verhoor stelde niet echt iets voor. En toen ik 18 jaar was werd ik ook betrapt als ik met wat vrienden een joint aan het roken was, we zijn toen weggelopen van de politie en dan hebben ze ons wel nog kunnen klissen maar ze hadden toen geen wiet gevonden. Zouden ze me strenger aanpakken omdat ik deze zaken in het verleden al heb meegemaakt?

strafrechtzaken.nl

Strafrechtadvocaat
Professional
Wat van belang is, is dat op basis van hetgeen u vermeldt waarschijnlijk wel bewezen zal kunnen worden dat u harddrugs voorhanden hebt gehad. Ketamine valt evenwel niet onder de Opiumwet, maar wordt gezien als een geneesmiddel. Ook dat mag u niet aanwezig hebben. Wat de stof precies was, is dan ook minder relevant. Wat voorkomen moet worden, is dat uiteindelijk de schijn gewekt zou kunnen worden dat u mogelijk zou handelen o.i.d. De scenario's die u voorstelt zouden in dat verband passend kunnen zijn.

שמש

Wijs gebruiker
Onthoud vooral dat in NL níemand hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Dus al lieg je alles bij elkaar, daar ben je nog niet strafbaar mee. Het is aan de politie er een zaak van te maken en dat lukt alleen als zij serieuze bewijzen (voor dealen) hebben. Verder; wat is dat eigenlijk voor 'uitnodiging'?
Verplicht? Of mag je ook gewoon wegblijven en lekker van de zon genieten? Ik las op https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/justitie/uitnodiging-voor-verhoor/ dat het niet verplicht is te komen en dat je hoogstens later 'alsnog aangehouden kan worden'. De vraag is of de politie daar tijd en moeite in gaat steken voor een paar lijntjes. Ik zou persoonlijk gewoon iets beters met mijn tijd gaan doen en mochten ze je later alsnog aanhouden, gewoon zeggen dat je het gevonden hebt en dacht dat het waspoeder was (en omdat je op de centjes moet letten, dit je weer scheelt in het kopen van waspoeder :wink: ... Dit heeft waarschijnlijk als leuk resultaat dat bromsnor even goed rood aanloopt... Dat gaat je dag alsnog goed maken! :) ) ... Laat je niet piepelen door één of andere wijkagent! Er is niet één officier van justitie die zo'n agentje nog verder serieus neemt wanneer hij jou zal proberen veroordeeld te krijgen voor een gebruikershoeveelheid.
Veel plezier en maak er nog een leuke dag van :)

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Als je een hoeveelheid van minder dan 0,5 gram harddrugs bij je had, dan wordt het misdrijf meestal geseponeerd (=geen last meer van politie en justitie). Aangezien je twee verschillende verpakkingen bij je had, is dat wel een complicerende factor. De politie / het OM kan dan redeneren dat je de drugs 'ter verstrekking aanwezig had'. Daarvoor hoeven ze niet echt concreet bewijs te overhandigen dat je ook daadwerkelijk hebt gehandeld in drugs.

Je bent aangetroffen terwijl je zelf bezig was met gebruiken; wat dus wel een sterke aanwijzing is van privégebruik.

Als je vragen krijgt over hoe je aan de drugs bent gekomen, kan je denk ik beter gebruik maken van je zwijgrecht. Zeg dat je heel bang bent voor consequenties van een dergelijke beschuldiging en dat je daarom 'geen uitlatingen kan doen over de herkomst' (precies die zin). In Nederland kan je niet verplicht worden om mee te werken aan je eigen veroordeling en er mag ook niet geruild worden tussen verklaring en strafvermindering (tenzij je kroongetuige bent maar dat is redelijk zeldzaam).

Het kan verstandig zijn om een advocaat te raadplegen. Als je minder dan € 26.900 euro (voor alleenstaanden) verdiend, of minder dan € 38.000 (voor gehuwden, samenwonenden of eenoudergezin met minderjarig kind) per jaar, dan heb je recht op rechtsbijstand. Je moet dan wel een eigen bijdrage betalen, maar de kosten van de advocaat worden dan vergoed door de staat.

Ik denk dat het meest verstandig is om te kiezen voor de strategie waarbij je jezelf profileert als een onschuldige en heel geschrokken gebruiker die sinds de arrestatie ook niks meer heeft gebruikt. Als je bewijs hebt dat je hulp hebt gezocht (een paar keer naar de psycholoog of naar een verslavingszorginstelling ofzo) dan kan je rekenen op dikke bonuspunten.

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Oh, en als het toch tot een strafzaak leidt bij de rechtbank, let dan even goed op de wijze waarop getest is om welk middel het precies gaat. De politie / het OM probeert vaak op basis van een reagenstest (vloeistof die in een bepaalde kleur verkleurt als het in aanraking komt met drugs) te 'bewijzen' dat het gaat om een bepaalde drug.

Zo'n test is echter een 'indicatieve test'. Het reagens reageert op dezelfde manier als stoffen in dezelfde klasse vallen (bijvoorbeeld LSD-achtige stoffen, MDMA-achtige stoffen, tripmiddelen uit de 2C-x-reeks). Daardoor kan een reagenstest geen uitsluitsel geven of er echt een Opiumwetmiddel is aangetroffen.
Bovendien is een reagenstest geen testmethode waarmee gekwantificeerd kan worden. Als je zak drugs voor 75% uit zout bestaat dan zie je dat niet aan de verkleuring. Op die manier kan je redeneren dat je eigenlijk veel minder bij je had dan die halve gram, je had gewoon heel onzuivere drugs.

De politie moet eigenlijk een sample opsturen naar het NFI die met ingewikkelde apparatuur (HPLC, NMR of GC-MS) test. Zulke apparaten kunnen wel met zekerheid vaststellen om welke stof het gaat. Maar zeker bij kleine zaken vergeten ze dat wel eens, of vinden de kosten van zo'n test te hoog voor een kleine zaak. Maar het is wel een mogelijke manier om toch vrijspraak te krijgen vanwege gebrek aan bewijs.

Vertel dit alleen niet in het verhoor want dan denkt de politie van 'hee, goed idee we sturen het nog even naar het NFI, dankjewel'

Bovenaan