Verkleuring paddo growbox.

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Beste leden,

Na een half jaar geleden mislukte poging paddo's te kweken nu weer een nieuwe poging.
Ja, ik ben dom genoeg om een stront simpele paddo growbox te verkloten.

Wat ging er mis?
Na ongeveer een week begon de witte vermiculiet bruinig te verkleuren,
Het beetje vocht dat onderin de box stond kleuren iets harder bruin.

Pins bleven uit, en de verkleuring zette gestaag verder. Na 2,5 weken na het soaken het overtollige vocht uit wanhoop nog afgegoten, het was diepbruin/rood geworden.

Oogst uiteindelijk mislukt :(

Ik kreeg verwonderlijk gewoon een nieuwe van de shop waar ik hem kocht.
Dit duurde wel even, maar nu ben ik dus bezig met een nieuwe poging.

Maar nu, ongeveer een week later, begint het kleine beetje vocht onderin weer bruin te verkleuren tezamen met het witte vermiculiet!

Iemand van jullie enig idee hoe dit komt en hoe dit evt. te verhelpen??

Alvast bedankt!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
2 verschillende bakjes vertonen hetzelfde ja,

Op foto's denk ik niet dat je het duidelijk genoeg ziet ( met de zak er rond).
Wanneer het weer mislukt zal ik foto's maken.

Maar contaminatie 2 keer precies hetzelfde lijkt mij sterk?
Het stinkt ook niet, gewone paddestoelenlucht.

Delcasa88

Bewuste gebruiker
Als het niet stinkt en gewoon naar een bakje champi's ruikt is er waarschijnlijk vrijweinig aan de hand. Dat water verkleurt is logisch, vaak wordt het geel/licht bruin, dat komt volgens mij door de afvalproducten die het mycelium produceerd in het groeiprocess.

Contaminatie zal negen van de tien keer de gewone groene huis- tuin- en keukenschimmel zijn. Dat spul wat je ook op een rotte appel of bedorven brood tegen komt.

Dat je oogst mislukt is misschien wel van heel andere factoren afhankelijk. Krijgt de bak verse lucht? (Maak de zak een paar keer per dag open en wapper 1 of 2 keer een handje lucht naar binenn) Staat ie warm genoeg? Zo ergens tussen de 20 en 24 graden. Staat ie in het licht?

Mocht je willen post dan toch wat foto's, baad het niet, schaadt het niet :P

Hoelang heb je trouwens gewacht met die vorige kweek totdat je besloot dat het mislukt was?

Headle

Newbie
Nee een gewone contaminatie is het niet..

Vorige keer heb ik ongeveer 4 weken gewacht, toen begon de bak wel te stinken en heb ik hem weggedaan.
Nu staat hij een week, en begon het water ook te kleuren. Dus ik dacht, laat ik er eens vroeg bij zijn!

Hij staat ( niet altijd) warm genoeg.
S'nachts kan het met deze temperaturen ( vannacht grondvorst :( ) wel een graad of 15 worden.
Zou volgens mij wel invloed moeten hebben op de groeisnelheid, maar het niet bovenkomen?

Lucht wapperen doe ik niet, hoeveel verse lucht zou het mycelium zonder paddenstoelen nodig hebben??

Over de foto's: koop een growbox, soak deze en zet hem in de zak. Dan heb je mijn growkit:)
Er is nog niets te zien..

Ik wacht het gewoon wel weer even af, was alleen benieuwd of er in de box zelf wat water hoort te staan. ( dacht dat ik hem misschien niet genoeg had afgegoten ofzo)

KoxBox

Badass junkie
Ik heb het ook eens gehad aan het eind van mijn growbox zijn leven. Ik heb er ook niet direct een verklaring voor, het stinkt inderdaad niet maar er gebeurt ook gewoon niets meer.

Het ligt volgens mij ook niet aan hoe je met je set omgaat hoor, misschien een productie fout ofzo?...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tja, jij had het op het eind van zijn leven.. Bij mij is het nog een foetus:(
En nu al de 2e set dat het zo gaat:(

Ik las net wel op: http://www.paddokweek.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=7
Dat een rookvrije ruimte gewenst is, nu rook ik niet in die ruimte maar ga ik wel elke dag flink met m'n bong in de weer.

Iemand hier ervaringen mee? Kans dat er rook door het filter gaat en daardoor infecties oid. met zich mee brengt?

Ik heb ook nog 1 vraagje:

Als je de bak gesoaked hebt, dan giet je (al?) het water af.
Dit heb ik gedaan, maar toch ontstond er na een paar dagen onderin de box zelf een klein laagje (bruin) water.

Hoort dit? Moet ik dit alsnog afgieten of beter wachten?

En is het nodig om de kit verse lucht te geven, ook al groeit er nog niets?

Edit: De post van Headle kwam van mij, zat op verkeerde account. :flushed:

psych-out

Bewuste gebruiker
Dit heb ik gedaan, maar toch ontstond er na een paar dagen onderin de box zelf een klein laagje (bruin) water.

al het water moet uit de bak zijn.
en normaal gezien moet je zkr 1 tot ... x per dag eens verse lucht in de zak wapperen.
anders kan je heel snel contaminatie krijgen.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
Dat een rookvrije ruimte gewenst is, nu rook ik niet in die ruimte maar ga ik wel elke dag flink met m'n bong in de weer.

Iemand hier ervaringen mee? Kans dat er rook door het filter gaat en daardoor infecties oid. met zich mee brengt?
Bullpoep! Ik heb al sets gehad in een ruimte waar dagelijks gerookt werd en die werkte perfect, die waar ik het over had stond in een volledig rookvrije ruimte. Dus daar zal het zeker niet aan liggen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
psych-out zei:

al het water moet uit de bak zijn.
en normaal gezien moet je zkr 1 tot ... x per dag eens verse lucht in de zak wapperen.
anders kan je heel snel contaminatie krijgen.

Kan ik dat overtollige water nu nog weggieten? Of is de kans op besmetting dan erg groot?
( ik werk in een redelijk schone ruimte, en maak alles goed schoon met alcohol)

KoxBox zei:
PepTalk zei:

Bullpoep! Ik heb al sets gehad in een ruimte waar dagelijks gerookt werd en die werkte perfect, die waar ik het over had stond in een volledig rookvrije ruimte. Dus daar zal het zeker niet aan liggen.

Dan steek ik er nog 1tje op :smoke:

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
Gewoon weggieten die handel.

Ik zit nu aan men 2de flush, de eerste waar echt nice en een 13cm groot! Ik ben nu aan de 2de flush en ze lijken trager te groeien en zien er normaal uit, buiten dat in het midden van het hoedje ze er wa zwart uitzien! Ze ruiken niet rot of zien er niet rot uit, buiten dat beetje zwart? Kan dit kwaad?

KoxBox

Badass junkie
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:

Ik zit nu aan men 2de flush, de eerste waar echt nice en een 13cm groot! Ik ben nu aan de 2de flush en ze lijken trager te groeien en zien er normaal uit, buiten dat in het midden van het hoedje ze er wa zwart uitzien! Ze ruiken niet rot of zien er niet rot uit, buiten dat beetje zwart? Kan dit kwaad?
Nee hoor, dat was bij mij altijd het geval. Geen idee hoe dat komt maar het is zeker niet erg.

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:

Nee hoor, dat was bij mij altijd het geval. Geen idee hoe dat komt maar het is zeker niet erg.

FEEST! Ok thx (weeral) :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Aangezien anderen me topic gaan kapen, nog even een update:

Nog steeds niets :(

Meer is er niet te vermelden, heb de temperatuur zo constant mogelijk gehouden ( 18-24 graden, buiten de zak). Bij het luchten merkte ik dat het in de zak een stuk warmer was, te warm?

Er gebeurt gewoon niets in de zak, het mycelium groeit niet en er verschijnen geen pins of dingen die er juist niet horen :confused:

KoxBox

Badass junkie
Het is normaal dat de lucht in de zak warmer aanvoelt omdat het een eigen soort van "broeikas effect" creëert (weet niet hoe je het anders moet zeggen). Het kan zijn dat het te warm is en dan heb je te maken met een thermische dood.

Hoe lang staat hij er nu al?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Week of 3.

Maar bij een thermische dood gaan er meestal toch wel andere schimmels groeien?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Oke,

Maar bij een temperatuur van hoogstens 26 graden is dat haast niet mogelijk toch?

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
Oke,

Maar bij een temperatuur van hoogstens 26 graden is dat haast niet mogelijk toch?
Tjah, normaal gezien niet denk ik. Ik vraag me af aan wat het nog zou kunnen liggen, maar je hoort het toch af en toe dat er niets uitkomt ook al staan ze in de juiste omstandigheden.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tja,

Ik wacht het weekend nog even af, dan nog niets?
Dan ga ik er weer mee terug naar de shop :grin:

FloppyDos

Newbie
Je zegt in je bericht als, "Headle", dat je niet "wappert". Dat is is wel 1 van de vereisten met een "paddozak".
Heel beknopt gezegd, tijdens de groei ontstaat er CO2 (kooldioxide) en dat remt alle verdere groei af. Het teveel aan CO2 raak je dus kwijt met wapperen. FAE ( Fresh Air Exchange) is een must.

CO2 is zwaarder dan lucht en blijft onderin de zak hangen waar de concentratie steeds groter wordt en groei in je bakje stopt. Vloeistof onderin je bakje is een indicatie dat er mss teveel vocht aanwezig is, maar eerder denk ik dat het bakje gestopt is met groeien en dus geen extra vocht meer opneemt.

Het vernevelen van, steriel!, water en het verdampen daarvan op je bakje is een heel grote "pin trigger" Hierdoor wordt je bakje gestimuleerd om paddenstoelen te vormen.
Zakje open, water vernevelen BOVEN de zak zodat er een fijne mist neerdaalt op je bakje en daarna wapperen zodat het teveel aan vocht verminderd wordt en de CO2 wordt verlaagd is de normale procedure.

Mocht dat geen verbetering opleveren dan zou je wellicht met je verkoper kunnen praten hoe het komt dat als je de techniek toepast, het komt dat 2 bakjes dezelfde uitslag vertonen. Mss heeft hij een "onbetrouwbare" leverancier oid.

Succes!
Laat het resultaat even weten zodat ook andere van je oplossing kunnen profiteren. :)

KoxBox

Badass junkie
FloppyDos zei:
Je zegt in je bericht als, "Headle", dat je niet "wappert". Dat is is wel 1 van de vereisten met een "paddozak".
Heel beknopt gezegd, tijdens de groei ontstaat er CO2 (kooldioxide) en dat remt alle verdere groei af. Het teveel aan CO2 raak je dus kwijt met wapperen. FAE ( Fresh Air Exchange) is een must.

CO2 is zwaarder dan lucht en blijft onderin de zak hangen waar de concentratie steeds groter wordt en groei in je bakje stopt. Vloeistof onderin je bakje is een indicatie dat er mss teveel vocht aanwezig is, maar eerder denk ik dat het bakje gestopt is met groeien en dus geen extra vocht meer opneemt.

Het vernevelen van, steriel!, water en het verdampen daarvan op je bakje is een heel grote "pin trigger" Hierdoor wordt je bakje gestimuleerd om paddenstoelen te vormen.
Zakje open, water vernevelen BOVEN de zak zodat er een fijne mist neerdaalt op je bakje en daarna wapperen zodat het teveel aan vocht verminderd wordt en de CO2 wordt verlaagd is de normale procedure.

Mocht dat geen verbetering opleveren dan zou je wellicht met je verkoper kunnen praten hoe het komt dat als je de techniek toepast, het komt dat 2 bakjes dezelfde uitslag vertonen. Mss heeft hij een "onbetrouwbare" leverancier oid.

Succes!
Laat het resultaat even weten zodat ook andere van je oplossing kunnen profiteren. :)

Wapperen met de zak is niet echt een must hoor. Ik heb al setjes gehad die ik ongeroerd liet staan van na het soaken tot de oogst...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
FloppyDos zei:

Zoals Koxbox al zegt is het niet noodzakelijk maar wel aan te raden.
Dat doe ik dan nu ook dagelijk, maar aangezien er nog helemaal NIETS groeit zal er ook zeer weinig Co2 gebruikt worden.

Ik zorg voor een hoge lv door onderin de zak een laag water te staan.
Dit water verdampt, en zorgt dus dat het beneveld word.

Waarom gebruik je steriel water?
Die plantenspuit krijg je nooit steriel, eveneens de lucht waardoor het water afzakt..
Wel gebruik ik demi water(ook stuk '''sterieler'' dan kraanjes), dus zonder chloor ed.

Heb ondertussen met de verkoper gepraat, en ze zijn bereid om me weer m'n geld terug te geven. Ik vind dat zo onverwacht netjes van een coffee/smartshop! Maar ik moest hem nog een paar weekjes laten staan van hem, voor de zekerheid:P

commisarisfrankie

Experimenterende gebruiker
@ Delcassa88
Ik zit inmiddels aan men 5de oogst maar opeens is er iets vreemd gebeurd, denk ik.
Op één van men paddo's staan allemaal witte stipjes, precies of dat ie de mazelen heeft.
Een paar kleinere paddo's beginnen dit ook te krijgen.
Zijn ze besmet of wat moet ik hier van denken?

KoxBox

Badass junkie
commisarisfrankie zei:
@ Delcassa88
Ik zit inmiddels aan men 5de oogst maar opeens is er iets vreemd gebeurd, denk ik.
Op één van men paddo's staan allemaal witte stipjes, precies of dat ie de mazelen heeft.
Die zijn niet besmet hoor. :grin: Dat zijn waarschijnlijk restanten van het mycelium, of je vochtigheidsgraad zit niet goed.

commisarisfrankie

Experimenterende gebruiker
KoxBox zei:
commisarisfrankie zei:
@ Delcassa88
Die zijn niet besmet hoor. :grin: Dat zijn waarschijnlijk restanten van het mycelium, of je vochtigheidsgraad zit niet goed.

Ja,je hebt gelijk,ik heb ze vandaag geplukt en kon het er gewoon afwrijven.
Ik maakte me gewoon weer te veel zorgen, de paddo's zijn heilig. :P

KoxBox

Badass junkie
commisarisfrankie zei:
KoxBox zei:
commisarisfrankie zei:
@ Delcassa88

Ja,je hebt gelijk,ik heb ze vandaag geplukt en kon het er gewoon afwrijven.
Ik maakte me gewoon weer te veel zorgen, de paddo's zijn heilig. :P
Haha, zo herkenbaar. Het zijn net baby's. :hearteyes:

Bovenaan