Info Verminderde hersenschade bij MDMA-gebruik!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Alle credits naar Robdebob , die het hier neer heeft gezet en is weggehaald per ongeluk.
Het verminderen van neurotoxiciteit door MDMA
hier kun je het in pdf downloaden, leest makkelijker :)
In deze gids staan enkele feiten over MDMA en hersenschade. Ook staat erin hoe je dit eenvoudig kan verminderen met bepaalde (goedkope!) supplementen. Als je geen biologisch-neurologisch gelul wilt lezen, blader dan meteen door naar de conclusie.
Inhoudsopgave
Inleiding
MDMA – Neurotoxiciteit
Oxidatieve stress
Anti-oxidanten en Oxidatieve stress
Anti-oxidanten en hun bijdrage aan verminderde neurotoxiciteit
Conclusie
Tips
Inleiding
MDMA, het molecuul dat de plezierige effecten produceert in xtc-pillen, kan schade aanrichten aan zenuwcellen. Er zijn onwijs veel studies naar gedaan, waarvan de meeste (Amerikaanse) alleen maar bangmakerij zijn en grotendeels onderdeel zijn van de Amerikaanse anti-drugspropaganda. Nu is het zo dat absoluut niet kan worden uitgesloten dat er geen schade wordt veroorzaakt, daarom heb ik enkele wetenschappelijke studies gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat er nog veel onderzoek naar gedaan moet worden. Echter zijn er al wel veelbelovende studies verricht om die zogenaamde neurotoxiciteit te verminderen. Hier op het forum staat vaak beschreven dat een gezonde levensstijl na het gebruik van MDMA kan helpen om negatieve effecten ervan te verminderen. Nu blijkt dat er iets meer nodig is dan alleen een appeltje en banaantje extra. Lees verder en ontdek hoe je je katers kunt verminderen.
Mdma – neurotoxiciteit
MDMA beinvloedt de serotonine-afgifte door serotonerge zenuwcellen in de hersenen. Er worden extreme hoeveelheden serotonine in de synaps-spleet gedumpt, waardoor er een gevoel van empathie en euforie wordt opgewekt in de gebruiker. Ook wordt de heropname van serotonine verminderd, waardoor de hoge concentratie serotonine langer in de synaps-spleet aanwezig is.
De schadelijkheid van MDMA wordt vooral geweten aan veel factoren: lange-termijninvloed op serotonine-afgifte, structurele veranderingen aan serotonerge axonen en de verhoging van oxidatieve stress. De eerste twee factoren zijn vrijwel niet aangetoond in wetenschappelijke studies, terwijl oxidatieve stress duidelijk bewezen is in enkele wetenschappelijke studies.
Oxidatieve stress
Oxidatieve stress is een fenomeen dat vrijwel altijd in het lichaam plaatsvindt, maar wordt verhoogd tijdens MDMA-gebruik. Het ontstaat doordat bepaalde moleculen vrijkomen: vrije radicalen. Deze vrije radicalen bevatten ongepaarde elektronen, waardoor ze snel reageren met elektronen van andere moleculen met als gevolg dat deze kapot gaan. Als dit proces plaatsvindt in de hersencellen (cellen die niet zo vervangbaar zijn als cellen in de rest van het lichaam!) kan dit leiden tot verlies van neuronen.
Anti-oxidanten en oxidatieve stress
Anti-oxidanten zijn moleculen die elektronen bevatten die makkelijk reageren met de vrije radicalen. Hierdoor worden deze vrije radicalen uitgeschakeld en kunnen ze geen schade meer veroorzaken. Enkele voorbeelden van antioxidanten zijn ascorbinezuur (vitamine C), 5-HTP, Melatonine, Vitamine E en Betacaroteen.
Anti-oxidanten en hun bijdrage aan verminderde neurotoxiciteit
Anti-oxidanten en verminderde neurotoxiciteit
Uit bovenstaande blijkt eenvoudig dat anti-oxidanten schadelijke effecten van MDMA kunnen verminderen. MDMA verhoogt de oxidatieve stress door vrijkomende vrije radicalen. Het lichaam bevat echter niet genoeg anti-oxidanten van nature om dit op te vangen, daarom kan een verhoogde inname van anti-oxidanten er voor zorgen dat MDMA minder schade aanricht aan de kwetsbare neuronen. In experimenten met muizen en ratten is gebleken dat er significant minder vrije radicalen ontstaan als de dieren voor de MDMA-toediening vitamine C toegediend kregen (zie figuur 1).
Afbeelding
Anti-oxidanten en verminderde tolerantie-effecten
In een ander onderzoek werd aangetoond dat tolerantie-effecten, het meer nodig hebben voor hetzelfde effect, kon worden verminderd door vitamine C. Ze gaven hierbij een groep ratten MDMA zonder vitamine C en een groep MDMA met vitamine C (zie figuur 2). Een week later kregen beide groepen opnieuw een dosis MDMA, waarna de serotonineconcentratie in de hersenen werd gemeten. In de grafiek is te zien dat ratten die wel vitamine C kregen veel hogere serotonineconcentraties hadden, en dus minder last hadden van tolerantie. Ook werd aan hun gedrag opgemerkt dat zij meer van de MDMA merkten.
Afbeelding
Welke Anti-oxidanten?
Er zijn heel veel anti-oxidanten dit een positief effect kunnen hebben op de bescherming van neuronen. De belangrijkste, goedkoopste en makkelijkst te verkrijgen is vitamine C. Hiervan zouden MDMA-gebruikers grote hoeveelheden van kunnen gebruiken, om mogelijke schade te beperken. Ook zijn er nog 5-HTP (ook een precursor voor serotonine, dus 2 vliegen in een klap!), vitamine E, Melatonine (wordt ook omgezet in serotonine, dus kan mogelijk ook positief werken), zink, magnesium, selenium en vitamine B. Bijna al deze stoffen, behalve melatonine en 5-htp zijn in de supermarkt te vinden in de vorm van multivitamine. Vitamine C is te krijgen in veel verschillende vormen, en is relatief onschadelijk in hele grote hoeveelheden. 5-HTP is te vinden in kruidenwinkels en op internet, melatonine is alleen te krijgen in (te) lage dosissen van 0,1 mg, dus moet je even iets langer zoeken om tabletjes van bijvoorbeeld 3mg te vinden (internet).
Conclusie
Het blijft onduidelijk in hoe verre MDMA verantwoordelijk is voor hersenschade, maar er is aangetoond dat er wel degelijk schadelijke processen in werking worden gesteld. Er kunnen vraagtekens worden gezet of deze processen aanzienlijke schade toebrengen op de lange termijn, maar als je deze schade zou kunnen voorkomen is dat altijd beter dan genezen. Verschillende anti-oxidanten verminderen de schade aanzienlijk en hebben een positief effect op vermindering van tolerantie. Het is dus aan te raden om ruim voldoende van deze stoffen binnen te krijgen voor, tijdens en na MDMA-gebruik. MDMA kan je voor een uurtje of 5 een goed gevoel geven, maar het is belangrijk om je hersenen te helpen, waarmee je een geheel mensenleven moet doen.
Tips
Om al deze stoffen binnen te krijgen is het van belang om de volgende stoffen in te nemen. Ze staan in volgorde van prioriteit en kunnen naar wens op verschillende tijdstippen worden ingenomen. Aan te raden is om een dosis te nemen vóór gebruik, een ná gebruik en eentje een dag na gebruik. 5-HTP is overigens beter dan tryptofaan aangezien MDMA de omzetting van tryptofaan naar 5-HTP verminderd.
1 dosis
-Vitamine C - minimaal 1000mg, maximaal 3000mg (relatief onschadelijk, aangezien het teveel gewoon wordt uitgeplast)
-Uitgebalanceerde multivitamine (bijvoorbeeld Centrum) – minimaal 1 tablet, maximaal 3
-5-HTP – minimaal 1 tablet, maximaal 3 tabletten (500 mg)
-Melatonine 1 tablet van 3mg ( niet aan te raden vóór gebruik omdat je dan fucking moe word:P)
Dit zijn indicaties, er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

*Update
Hier de supplementen die ik gebruik en waar ik ze besteld heb:
Vitamine C 1000mg

Gekocht bij Etos voor 13,75
5-HTP 50mg

Hier gekocht voor 18,35
Centrum multivitamine

Vrijwel in elke supermarkt te koop (wel duur: 22,95 of zoiets)
Melatonine 3mg

Gekocht bij deze webshop voor 13,95 voor 120 stuks

Belangrijkste bron: http://www.erowid.org

Dank waarde volle informatie!

urtinriZ

Belezen gebruiker
Is het nog mogelijk om de links terug te halen die in het bericht stonden? Zoals hoe je het als pdf kon downloaden? Zou makkelijker zijn :)

Paperplane.

Wijs gebruiker
urtinriZ zei:
Is het nog mogelijk om de links terug te halen die in het bericht stonden? Zoals hoe je het als pdf kon downloaden? Zou makkelijker zijn :)
Ja ben inderdaad ook wel benieuwd naar de mate waarin vitamine C de tolerantie beinvloed.

Klinkt veelbelovend voor de diehard MDMA-gebruiker (zoals ik nu al een rits weekenden doe) maar er zijn geen bronnen. Dat is jammer, want het klinkt zo wel een beetje te mooi om waar te zijn. Er wordt namelijk de betrouwbaarheid van gedane onderzoeken ten twijfel getrokken, wat logisch is, maar wat maakt deze bevindingen dan betrouwbaar(der)?

neurotoxin

Belezen gebruiker
@Mr.Incognito:

Ik ken een aantal mensen die wekelijks gebruiken en ik kan je verzekeren die zijn zo depri als de pest geworden. Ik vind het zelf ook klote om te wachten, maar ik doe het niet omdat ik de gevolgen van langduring veel tikken zie.

Verneuk het niet voor jezelf en wacht tenminste gewoon een maandje!

Arnie87

Belezen gebruiker
Sport helpt hier het meeste.........
5htp vind ik troep... ga ik me raar voelen een week later.. schopt me serotonine nog meer door de war. Beter gewoon normaal leven en zo achterlijk veel fruit of vitamine hoef je niet om te herstellen.,. enige wat werkt is 3 maanden wachten en dan ben je weer 100%

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Arnie87 zei:
Sport helpt hier het meeste.........
5htp vind ik troep... ga ik me raar voelen een week later.. schopt me serotonine nog meer door de war. Beter gewoon normaal leven en zo achterlijk veel fruit of vitamine hoef je niet om te herstellen.,. enige wat werkt is 3 maanden wachten en dan ben je weer 100%

Exact vandaar de 'psychonautische' regel niet meer dan eenmaal in het kwartaal te doen!

Peace

PsyTekz

DF-koning
Tripreporter
Hier bij mij niet ver vandaan is een kruidenoase met zowat vanalles van dit soort producten, is dit allemaal legaal vrij te krijgen? Ik weet dat ik vroeger nog centrum voorgeschreven ben door de dokter en er dan om moest bij een apotheek. Zeker en vast interessant topic!!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Supplementen kunnen je helpen sneller herstellen, maar sommigen kunnen ook een hoop kwaad doen als je ze verkeerd gebruikt.

5-HTP kan in je lichaam alléén omgezet worden in serotonine. Alles wat je inneemt zal dus ook uiteindelijk omgezet worden in serotonine. Als je hiervan dus teveel inneemt kun je een overschot aan serotonine krijgen wat het alleen maar erger maakt.

Als je supplementen wilt slikken om de serotonineaanmaak te stimuleren, kun je beter L-Tryptofaan gebruiken. L-Tryptofaan is iets minder effectief, het wordt in je lichaam omgezet in onder andere 5-HTP en daarna pas serotonine. Dit supplement kan je lichaam ook gebruiken om verschillende andere stoffen aan te maken, je lichaam kan dan dus zelf beslissen hoeveel serotonine het aanmaakt. Een stuk safer dus, al is mijn overtuiging dat je het best volledig op eigen kracht kunt herstellen.

Melatonine heeft ook risico's. Je lichaam maakt melatonine aan als het donker wordt, 's avonds dus. Als je melatonine 's ochtends gaat nemen na een feest, loop je het risico dat je de melatonineproductie in je lichaam in de war brengt wat slaapproblemen kan veroorzaken. Verder lijkt langdurig melatoninegebruik ervoor te zorgen dat je lichaam zelf minder melatonine aanmaakt, wat dus ook slaapproblemen veroorzaakt.

Sommige mensen zweren bij de supplementen. Ik persoonlijk geloof dus meer in een stevige maaltijd met de juiste voedingsstoffen, een goede nachtrust en op eigen kracht herstellen.

Fool

Badass junkie
Een éénmalige dosis melatonine in 3 maanden zal je slaap-waak-schema echt niet in de war gooien, in dat geval is het juist goed als anti-oxidant om een deel van de schadelijke effecten verminderen. Voor de rest kan ik mij heel goed aansluiten bij de rest van wat smartieandme zegt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Een éénmalige dosis melatonine in 3 maanden zal je slaap-waak-schema echt niet in de war gooien, in dat geval is het juist goed als anti-oxidant om een deel van de schadelijke effecten verminderen.

Helaas gebruiken mensen meestal vaker dan 4x per jaar, vooral in de zomer. In combinatie daarmee is het risico alweer groter. Verder kun je ook o.a. blauwe/paarse vruchten eten voor antioxidanten.

Ik vraag me overigens nog steeds af of je beter een geforceerde slaap dan een nachtje doorhalen kunt hebben. Heb het antwoord er nog niet op gevonden.

Fool

Badass junkie
Wel heeft een dosis melatonine een positief effect op de verminderde hersenenschade, in dat opzicht is het nemen geen slecht idee. :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Is dan al aangetoond dat antioxidanten daadwerkelijk de schade verminderen? Ik had begrepen dat daar alleen sterke aanwijzingen voor bestonden, maar nog geen duidelijke feiten.

PsyTekz

DF-koning
Tripreporter
RidaDav zei:
5-htp is in België helaas niet te koop. Kent iemand een goed alternatief?

Inderdaad. 5htp enkel te bestellen via nederlandse sites. L tryptofaan daarentegen kan je vinden in kruidenoases en proteineshakes zitten er ook aardig wat in naar mijn bemerkingen.

Fool

Badass junkie
l-tryptofaan is een gezonder alternatief dan 5-htp en waarschijnlijk wel beschikbaar in België? :)

RidaDav

Newbie
Inderdaad, ga morgen eens op onderzoek, hoewel het nu waarschijnlijk geen zin meer heeft (heb vrijdag laatst gebruikt en ga toch 3 maanden wachten :) )

PsyTekz

DF-koning
Tripreporter
RidaDav zei:
Inderdaad, ga morgen eens op onderzoek, hoewel het nu waarschijnlijk geen zin meer heeft (heb vrijdag laatst gebruikt en ga toch 3 maanden wachten :) )

Ik denk dat een kuurtje met L.tryptofaan nooit slecht kan zijn, het stofje is altijd te vinden in de whey gainer die ik haal in de belgische kruidenoase.

Supplementen zullen geen effect hebben op de mdma-trip. Wel is het verantwoord om voor en na een avond mdma voldoende en uiteraard gezond te eten. Van supplementen is het echter nog maar de vraag of ze echt werken. Het meerendeel van de onderzoeken naar supplementen zoals 5-htp zijn gefinancierd door de producenten zelf. Ook al zou 5-htp daadwerkelijk meer serotonine naar de hersenen brengen, dan nog zegt dat niets over de gevoeligheid, prikkeloverdracht van de receptoren en de reeds opgebouwde tolerantie voor mdma.

MeejheM

Badass junkie
@ Roopx: het belangerijkste is dat je ze na het gebruik inneemt, dan zijn je hersenen op tijd weer klaar om een vollop los te gaan.

@Psyqeducation: Bronnen vermelden, of in mijn ogen onzin alsjeblieft voor je houden, niet iedereen de leest komt terug, of doet zelf vervolgonderzoek. vrij verkrijgbare 'voedingssuplementen' zijn wel onderzocht, en een hele hoop members hier weten meer dan er op wikipedia staat over je neurotransmitters, en je neuronen.

wat moet ik uit je nickname opmaken, dat je opgeleid bent, een opleiding volgt, of dit forum als educatiebron ziet?

val aan zou ik zeggen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je moet sowieso erg opletten met 5-HTP gebruik aangezien alles wordt omgezet in Serotonine. Beter eet je gewoon gezond, neem je eventueel wat minder risicovolle supplementen als L-Tryptofaan en rust je lekker uit. Dan komt het ook wel goed...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Teveel serotonine is vrij naar.. als je teveel 5htp neemt loop je het risico op een serptoninevergiftiging. Met ltryptophan niet

R

Revolutionair

Gast
Dus het 1 / 1,5 x je lichaamsgewicht is hier niet van toepassing? Kan verder ook geen 'info' vinden via de site, alleen hoeveel je moet nemen.

Je hebt natuurlijk voor alles een bijsluiter om het zo veilig mogelijk te gebruiken.
Dat is met de drugs van de apotheek ook zo.
Maar over Mdma is nog niet alles bekend en dit is gewoon een nieuw onderzoek dat misschien wel interessant is.

Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je jezelf 100% aan alle regeltjes hoeft te houden.
Misschien werkt dit wel weer beter voor mensen dan dat andere onderzoek van het precieze lichaamsgewicht en dosering aanhouden.

L

Lid 147000

Gast
Even serieus nu logisch ZELF nadenken en zet de feiten over MDMA (xtc) gebruik (waar al meer dan 80 jaar wetenschap onderzoek naar wordt gedaan) voor je zelf op een rijtje!
Want met deze topic info laat je je zelf geloven in iets dat niet bestaat!
Namelijk er zijn altijd concequenties als je mdma (drugs) gebruikt!
En dat er GEEN manier bestaat dat het niet schadelijk voor je is, of dat de schade altijd nihil is,
omdat je aan symptoombestrijding doet. (Zoals beschreven in het eerste bericht!)
Of geloof je ook nog in sinterklaas?

Er zijn veel meer dingen die ook (blijvende) schade veroorzaken!
En dat geloof je wel hoop ik?
Bijvoorbeeld roken, alcohol, suiker etc.
Alles waar je TE veel of TE vaak van neemt is schadelijk op korte en nog meer op langere termijn!
En dat verschild ook per persoon, gezondheid, levenstijl etc.
Er zijn mensen die de pech hebben!
Die op iets extreem gevoelig reageren en direct schadelijke gevolgen onder vinden! Dat is een paar % van de bevolking!
Voor de andere 98% is pas veel gebruik of langdurig gebruik of verkeerd gebruik dat het geval.
En afhankelijk van de sterkte van de desbetreffende stof onder vind je lichaam schade!

Nou ben je gelukkig in het bezit van een lichaam die zich zelf kan herstellen van heel veel slechte stoffen, of geen gezonde dingen voor het lichaam.
(veel meer en beter dan je beseft)
Je merkt het niet op omdat je lichaam vrij veel kan incasseren, en meestal de tijd genoeg krijgt om te vernieuwen en te herstellen!
Veel organen en processen in je lichaam kunnen hun reserves aanspreken en normaal blijven functioneren.
En ongemerkt doen ze dat voor jouw!
Pas als het echt teveel wordt merk je dat ze uitgeput zijn en ook niet meer herstellen tot 100%.
Dan spreek je dus over blijvende schade, en moet je leren omgaan met die gevolgen. En wat je niet meer gaatvzonder klachten te ontwikkelen.
Geen reden tot paniek, Voor heel veel is een medicijn gevonden om je daar mee te helpen! :) Daar zijn we wel bekend mee! En die zorgen dat je, je meestal weer beter voelt! en je lichaam weer laat werken zoals je gewend was zonder klachten. Dat heet heet ziek worden zoals iedereen wel ervaart.
Van onschuldig griepje tot en beter worden!
Maar sommige ook een aandoening waar geen medicijn voor is!
Meestal moet je ook stoppen met dat gene wat je ziek maakt. Dan heb je meer kans als een medicijn het niet kan herstellen... NO PANIC!
Sommige organen blijven het prima doen! Zelfs maar met 10 tot 30% overgebleven capaciteit! Nieren, lever etc. Maar niet allemaal kunnen het met zoveel minder capaciteit en altijd maar voor een bepaalde periode natuurlijk!
Je hersenen kunnen ook herstellen maar wel het moeilijkst en niet veel % minder zoals de rest.
Google zelf maar voor de exacte cijfers.

Dit is voor iedereen al bekend, maar zo niet dan weet je het nu....

Korte samenvatting wat vast staat in meer studies dan je kan onthouden.

MDMA (xtc) is vrij onschuldig voor je lichaam bij minimaal gebruik in je leven. Van een paar keer in je hele leven een pilletje/poedertje ondervind 99% geen blijvende of langdurige schade.

Maar ga je het vaker gebruiken, en of voor en periode in je leven (of dat al doet) heb je wel kans op beschadiging! Dat is het risico of de prijs voor het gebruiken van drugs!
Na wanneer of hoe erg is per persoon zeer verschillend. En de mate van het gebruik.

Kijk even naar dit plaatje welke stof / proces het snelst schade kan oplopen door het gebruik.
serotonin_present.jpg

Zoals al lang is vast gesteld en bekend is bij iedereen : Serotonine regulatie en op 2 en 3 dopamine en noradlrenaline.
Deze stofjes maakt en reguleert je brein hoe jij veel dingen ervaart en verwerkt en in veel processen wordt gebruikt!
Google maar ff om zelf te lezen hoe en wat allemaal.

Er bestaat geen manier om te zorgen dat die niet ontregeld worden en altijd herstellen! Hoe snel en met welke gevolgen is per persoon verschillend.
Bij regelmatig gebruik of over een langere periode is het bijna altijd dat die processen blijvende schade oplopen.
Je hersenen maken dan niet meer aan hoeveel en wanneer je het nodig hebt om normaal te functioneren.
Net als mensen die aan depressies of stemmingsstoornissen lijden.
Vaak is dat ook de prijs die je gaat betalen van gebruik/misbruik van drugs.
En nee er is geen medicijn of iets anders dat het jouw niet gaat gebeuren. Elke Anti depresivia kan dat ook niet!
Die kunnen alleen zorgen dat je nog iets verbetering krijgt in de regulatie van deze stofjes waardoor je wat minder de ergste klachten blijft ervaren.

Het gene wat jij aanraad werkt niet als een manier om te verkomen dat het veilig blijft, zonder kans op die bekende erge gevolgen.
Als je meer gebruikt dan je lichaam kan herstellen ga je onder vinden wat dat met je doet! Zo werkt dat met elk middel als we dat gebruiken.
Er is geen manier zonder risico's.
Als je geluk hebt, ontwikkelt het zich niet zo ernstig! Er zijn altijd mensen die willen geloven dat het hun niet kan overkomen. En hun billen branden!
Het is een gok die wij allemaal wel is nemen en ook mis kan gaan.
En je leven gaat veranderen wat je dan moet accepteren.
En dat gaat makkelijker als je even meer leert van mensen die daar al zijn achter gekomen. En je hopelijk uit je droom helpen als je gaat geloven in mooie verhalen!
En je je mening leert bij te stellen als het toch niet waar blijkt te zijn wat je nu verteld! Zodat de mensen niet worden lekker gemaakt en daar in meegaan met met veel reacties en hoop! dat het zo voor hun ook is wat jij zegt.
Dan is de impact al minder heftig als je zelf onder vind dat het niet zo blijkt te werken. Dat het maar de wens van de gedachten blijkt te zijn!
Dat je de volgende keer het even goed checkt wat klopt door feiten die bekend zijn en wetenschappelijk zijn bewezen!
En dat wat je aanraad allemaal open deuren intrappen is!
En ik best met je je lijstje wil afgaan als je blijft geloven in jouw "ontdekking" na ff meer research hopelijk.
En zo niet jammer dan! En blijf dromen!
Je leeft je eigen leven :thumbsup1:

De groeten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan