Alles is eigenlijk al een beetje gezegd en is/was min of meer bekend. Maar mijn persoonlijke gedachte is:
MDMA is schadelijk/neurotoxisch, maar bij gebruik van 1x in de 3 of 4 maanden is de schade verwaarloosbaar klein (rekening houdend met bepaalde voorwaarden/omstandighenden.
Bovendien zal het wel cumulatief zijn dus na 20-30 jaar lang standaard, 1x per 3 maanden zal het wel hogere consequenties hebben. Hoeveel is denk ik moeilijk bepalen maar ik schat in dat het je leven niet zodanig negatief beinvloeden dat je ernstig in je dagelijks functioneren zal worden beperkt.
- verder: alles heeft een altijd een bepaald risico, dus een heftiger/ernstiger reactie bij een ((klein(e))r gedeelte van de populatie.
Zeker met bijkomende factoren: bijvoorbeeld bepaalde (al bekende of nog niet bekende) medicatie, voedsel, (afwijkend) metabolisme, mensen die stoffen extra snel of juist extra langzaam afbreken, hoge bloeddruk, hartslag, geestelijke gesteldheid (ook weer onderliggende onbekende of al bekende).
Dan zijn er de bekende risico-factoren (die je gedeeltelijk zelf tot een minimum kan beperken):
- oververhitting doordat je temperatuur-regulatie tijdelijk niet goed functioneert.
- mede hierdoor toch nog steeds een veel voorkomende (beginners) denkfout van te veel water drinken en daardoor watervergiftiging.
- verhoogd risico op ongelukken of dat iemand zichzelf beschadigd
Naast de drie maanden regel (wat ik zelf persoonlijk nog vrij frequent vind, zeker als dit meerdere jaren/decennia duurt, maar ik weet niet of dat per se schadelijk hoeft te zijn, zeker als je voor de rest (compenseert door op je gezondheid te letten).
Ik heb het persoonlijk al lang een aantal jaar niet gehad maar toen ik het nog wel eens nam was dat denk ik niet meer dan 1x per 4 maanden en dat heeft max 2-3 jaar geduurd). Maar dat is a. dat ik meer een psychonaut ben, en de voorkeur voor andere middelen heb. Veel mensen in mijn omgeving gebruiken of gebruikten het juist vooral op house-feesten, terwijl ik het juist liever thuis op de bank nam (het is zeker wel een mooi/goed middel en vind het jammer dat het meestal vooral als een partydrug wordt gebruikt/gezien terwijl ik vind dat je er thuis op de bank met muziek vrienden of je partner veel meer voldoening uit haalt. Het heeft meer diepgang en had meer een afterglow ipv het gevoel van de dip op het eind van een feest, tenzij je nog volop aan het spacen bent en overdag met dikke doppen tthuiskomt en tot in de middag wakker bent. Dan komt de kater 1 of 2 dagen erna twee keer zo hard wat ik het niet waard vond). Maar mijn vrienden vonden het precies tegenovergesteld, die vonden het niets voor thuis en juist op een feest, en die vonden de kater wel opwegen tegen die 3 pil van 100mg nemen.
Wat ik zelf ook een nadeel vond was dat het ik mijzelf een beetje depri, leeg en nep voelde zodra het begon uit te werken. Hierdoor wil herdoseren om te verlengen waardoor je de dag of dagen erna dubbel de prijs terug betaald omdat na een tijdje gewoon depletie hebt waardoor je ook niet meer zo sterk de euforische werking voelt met wel de afmfetamine-achtige bijwerkingen krijgt en de na-effecten (ogen draaien, tanden knarsen, niet slapen).
Ik heb 1x 3 pillen gehad(wel steeds met tijd ertussen, maar had uiteindelijk helemaal mijn wangen en lippen stuk gebeten, dus daarna nam ik nooit mer dan 2 pillen (toen waren pillen gewoon 100mg). Als ik dan hoor hoeveel sommige namen wel 7 tot 13 pillen, dan denk ik: "jezus dan ben je wel echt behoorlijk destructief bezig en haal je ook de "magie"er eigenlijk helemaal van af".
De gouden standaard voor therapie (of vroeger ieder geval, volgens Pihkal). 1x 120mg en 90 minuten later 1x een boost van 40mg, hiermee wordt de "trip"met 1 uur verlengd met minimale bijwerkingen en na-effecten. Persoonlijk denk ik dat dit een goeie richtlijn is (dit kan afwijkende op basis van iemands gevoeligheid en ook je gewicht natuurlijk: er is ee n verschil tussen een meisje van 60kg of vent van 100kg spier of 100kg vet).
Maar in de party-drug scene, nemen veel/de meeste mensen toch meer denk ik en dan is de kans op schade natuurlijk ook groter. Mensen moeten het zelf weten maar persoonlijk denk ik dat als je frequenter en hoger doseert je zeker sneller uit balans raakt en uiteindelijk minder goed in je vel komt te zitten dus dat het voordeel niet opweegt tegen het nadeel, zeker op langere termijn.