1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verrast om hier een topic spiritualiteit te vinden!

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door souldeep, 23 mei 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. souldeep

souldeep Experimenterende gebruiker

Hoi allemaal

ik had me eigenlijk nog niet voorgesteld omdat ik met spoed vd week wat wilde weten over de wietplantjes die verpieterde, ik was gaan kweken om minder gebruik te gaan maken van de enorme hoeveelheid chronische pijmedicatie die ik inneem.

anyway, ik leef erg spiritueel en zie hier een topic spiritualiteit dus was even verbasd en afgeleid.. ben benieuwd wat er allemaal hier voorbij komt in dit topic .

warme groet souldeep

Auraz, Jmths en Mindless vinden dit leuk.
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Spiritualiteit en drugs bijten elkaar niet hoor. Zeker liefhebbers van psychedelica hebben spiritualiteit hoog in het vaandel staan, hoewel je het ook wel tegenkomt bij gebruikers van uppers en dissaciotieven. Ik denk dat de opiaat verslaafden het minst betrokken zijn bij spiritualiteit, jezelf continue verdoven past niet echt bij een spiritueel leven. Uitzondering hierop is uiteraard de groep met hevige chronische pijn.

Van de vaste posters is @Mindless het meest spiritueel ingesteld.

Eik vindt dit leuk.
  3. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Je bent zeer welkom souldeep. :)

Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn, dus het zou leuk zijn van je te horen hier. :)

Edit: het is hier dan ook een drugsforum en niet een spiritueel forum, dus het valt ook niet te verwachten dat mensen hier zich intens en in grote getale met spiritualiteit bezig houden. Alsnog zijn er hier denk ik velen die er een interesse in hebben en een aantal die er echt serieus over zijn.

souldeep vindt dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind mezelf best spiritueel, maar jij vind dat ik dat waarschijnlijk niet ben, omdat ik niet zo extreem ben als jij.

En als je wat tripraports leest zul je zien dat iedereen wel een spirituele kant heeft. Dat je vaak alleen staat met jouw mening wil niet zeggen dat de rest hier niet spiritueel is of kan zijn.

5. Mindless

Waarom geef jij zoveel om wat ik zeg acht?

Met echt serieuze interesse en toewijding bedoel ik dat het prioriteit nummer 1 is, dat alles gedaan wordt met spirituele groei als achterliggende drive. Ik bedoel het niet als "ik ben beter/spiritueler dan jou" want ik vind elke spirituele interesse waardevol. Maar ik ben extra geïnteresseerd in mensen die er zo "extreem" mee bezig zijn als mij.

Ik mag je, maar ik moet hier echt op mijn teentjes lopen de laatste tijd... Omdat ik iets geloof, werd je net al gewoon emotioneel in dat andere topic. Kom op man, trek je niet alles zo persoonlijk aan.

Auraz en Psychedelibee vinden dit leuk.
  6. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Mhua, denk dat spiritualiteit voor de meeste mensen met een paar psychedelica of dissociatief ervaringen in ieder geval op een punt van hun leven een groot thema. Al dat gedenk kost echter zo vermoeiend veel energie, je kunt niet constant 'trending' wezen. Al ben ik persoonlijkechter al vanaf het begin een waar geloofsbeleidenaar natuurlijk. :innocent:

Zwart en wit zijn de nieuwe goden, als je maar gelooft. Poep in je hoofd, poep in je hoofd, wat maakt het uit?!

7. Mindless

Hee als mensen van zichzelf weten dat ze spiritueel zijn, dan hoeven ze zich (natuurlijk) ook niet aangesproken te voelen. Ik constateer alleen dat het op het forum niet zo vaak over spiritualiteit gaat, dus voor mij lijkt het niet zo te spelen hier. Ik weet natuurlijk niet wat er in de mensen hier omgaat. Ik kan alleen spreken over wat ik zie hier.

Verder snap ik niet helemaal wat je nou allemaal zegt. :tonguewink:

Auraz en souldeep vinden dit leuk.
  8. Eik

Eik Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik ben het wel eens met de eerste post van @acht.zes . Ik denk dat met name bij de psychedelica liefhebbers wel degelijk heel wat interesse in spiritualiteit leeft. De reden dat ik ooit begonnen ben met experimenteren had voornamelijk te maken met een bepaalde psirituele nieuwsgierigheid. Ik heb toen eerst cannabis en later psilocybine geprobeerd terwijl ik ook actief bezig was met nadenken over de wereld, meditatie en een kennismaking met boeddhisme.

Ik ben nog steeds geinteresseerd in het spirituele maar ik heb ook een meer pragmatische kant. Dat moet ook wel als ik wil werken, kinderen verzorgen en een beetje lol wil maken. Voor wat betreft drugs maak ik zelf onderscheid in drugs die ik primair doe voor het "spirituele" (LSD, Psilocybine) waarbij geluk en genot een mooie nevendoel is en drugs die ik voor andere doeleinden gebruik (cannabis voor ontspanning, XTC voor genot etc).

Ik zie hier vaak genoeg tripreports voorbijkomen van mensen die echt wel nadenken over de "grote vragen" in het leven en volgens mij spiritueel bezig zijn. Het is alleen maar logisch dat er op een drugsforum ook veel mensen komen die daar niets mee hebben en drugs gebruiken voor genot, het onderdrukken van pijn of het vergeten van problemen.

souldeep en Sofia87 vinden dit leuk.
  9. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless

Excuus, maar je bent zo extreem in het spirituele dat als je dan jezelf als referentiekader gebruikt je inderdaad echt helemaal alleen staat.

Ik zie hier echt wel spiritualiteit, maar voor jou is die dus niet extreem genoeg en wordt door jou afgedaan als spielerei, want
    Zoals ik al eerder zei, als je alles op spiritualiteit doet ben je niet stabiel en vervreemd je je van de realiteit. Want realiteit en spiritualiteit dienen enigszins in balans te zijn anders wordt je dus een zwever van jewelste.

Ik voelde me aangesproken toen je stelde dat ADHD genezen kan worden door middel van meditatie, daar hebben we het over gehad, en je hebt zelfs je excuses gemaakt. Maar nu ben ik dus weer emotioneel. Het zal wel.

Het is hier een forum, en ik mag gewoon overal op reageren. Dus ook op een reactie waar ik het niet mee eens ben. Volgens mij kan dat gewoon op een normale manier, zonder daarover in conflict te geraken of zo. En daar wringt hem de schoen, want je ziet mijn kritiek dus duidelijk als een persoonlijke aanval. En dan wordt het heel lastig om een normale discussie te voeren.

Maar wat mij betreft no hard feelings.

Laatst bewerkt: 24 mei 2018
    souldeep vindt dit leuk.
  10. Sofia87

Sofia87 Gast

Die interesse in het spirituele enerzijds, maar toch de pragmatiek niet uit het oog verliezen, is mij welbekend.

Reeds van kindsaf beoefen ik karate en jiu jitsu en heb een paar vrienden die gepassioneerd zijn door boeddhisme, tai chi en dergelijke.

Alhoewel ik me wellicht nooit zal bekeren tot het boeddhisme of aanverwante strekkingen, haal ik er tijdens de wat moeilijkere momentjes wel kracht en energie uit. Zo pas ik weleens tai chi en mindfulness toe om situaties ff anders te bekijken.

souldeep vindt dit leuk.
  11. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik wil me er als buitenstaander eigenlijk niet mee bemoeien, maar aangezien ik misschien een derde perspectief kan geven doe ik het toch maar even.

Ik snap dat mindless zich persoonlijk aangevallen voelt want je reageert ook elke keer heel persoonlijk op hem. Dat daar bij hem een identificatie tussen zijn geloof en en hem zelf achter zit moge gezien de reacties duidelijk zijn.

Aan de andere kant snap ik ook dat jij, achtzes, je persoonlijk aangevallen voelt als mindless iets zegt over een mentale aandoening waar jij last van hebt. Maar ook hier moge het weer duidelijk zijn dat je je dus identificeert met die aandoening.

Het probleem ontstaat dus in mijn optiek omdat jullie identificaties de hele tijd met elkaar botsen. Accepteer de ander zijn identificatie zou ik zeggen en probeer je tegelijkertijd niet zoveel van je eigen identificatie aan te trekken. Dan kun je elkaar nog steeds op inhoud bediscussiëren, maar zonder dat het vervelend wordt.

Auraz en Zweibeiner vinden dit leuk.
  12. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Psychedelibee

We zijn hier allemaal mensen met verschillende meningen en er wordt gediscussieerd over van alles en nog wat. Ik heb daar geen enkel probleem mee.
    In een ander topic een tijdje geleden voelde ik me inderdaad persoonlijk aangevallen maar volgens mij zijn we destijds nader tot elkaar gekomen en is dat probleem besproken en opgelost. Voor mij is daarmee de kous af, en kunnen we weer gewoon verder discussieren.
    Maar nu is het dus @Mindless die zich persoonlijk aangevallen voelt omdat ik kritiek heb op zijn denkbeelden. In ieder geval heb ik momenteel geen enkel probleem, ik ben niet emotioneel en ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen sinds dat ene incident van een paar weken geleden. Dus nogmaals, wat mij betreft is er geen enkel probleem.

13. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Voor de goede orde zal ik me wat minder nadrukkelijk bemoeien met deze discussie. Ik vind dat wel heel jammer, want ik vind spiritualiteit enorm interessant.

14. Mindless

Wat mij betreft is er ook geen probleem.

Ik moet wel toegeven dat ik hier vaak dingen zeg waar ik later spijt van heb. En het klopt wat Psychedelibee zegt. Er is zeker een identificatie met spiritualiteit. Een spiritueel ego dat steeds zijn gelijk moet krijgen. Het is alsof ik het soms zie (en er dan buiten sta) en het dan een andere keer weer wordt (mee identificeer) en daarmee het gevoel krijg dat ik het moet verdedigen. Terwijl wijsheid natuurlijk nou juist vaak ligt in te zwijgen over dingen, of je nu weet dat ze waar zijn of niet. Puur iets verwoorden kan het dan zelfs weer onwaar maken...

Uiteindelijk wil ik gewoon vrij zijn van gelijk willen hebben.

Even goede vrienden hoop ik...

15. souldeep

Ja serieus ermee bezig zij,, of geintereseerd zijn is ook nog een verschil natuurlijk, ikzelf ben er heel erg mee bezig.
    Help veel mensen naast het feit dat i kdingen organiseer, is 1 van mijn grootste passies, ben hier op het forum terecht gekomen door mijn chronische pijn en chronische medicatie die ik helaas moet slikken om uberhaubt overeind te blijven staan..
    Zou wel fij nzijn om goed geitnereseerden weer bi jelkaar te krijgen.
    Want ookal heb je een spiritueel forum in de 'spirituele scene'heerst er ook nog een hoo phaat en nijd en afgunst onder de orgaisatoren helaas..
    Waar niet ku je je haast afvragen.

blessed be souldeep

16. souldeep

inderdaad...de zin van wat er staat ontgaat mij ook..

17. souldeep

Wat een discussie die me gheel ontgaan was even omdat ik niet o phet forum was, anyway, spiritualiteit en de kunst van communiceren is ook nog een verschil en het feit van wat iemands zijn waarheid is, is nooit beter dan de ander zijn waarheid.
    Juuist het accepteren en resprecteren dat anderen anders kunnen denken en doen is erg moeilijk maar waar het om draait ( stukje geweldloze communicatie en NLP ,,ben nml ook nlp master practioner)
    Ieder zijn mening en resprect voor elkaar dan ben je al spiritueel.

paranormale gaves hebben is weer een ander stukje.

18. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Wat is de meerwaarde van een (totale) toewijding aan spiritualiteit als ik mag vragen? Wanneer ben je dat?

19. Mindless

Ik denk dat je het niet moet zien als een meerwaarde, want dat verraadt dat je spiritualiteit gebruikt als middel tot iets anders.

Voor mij, wat het is, is ontdekt hebben dat niets waarde heeft zonder dat wat je in je hart gevonden hebt. Je kunt nog steeds alles doen en appreciëren, maar steeds meer vervaagt de interesse in het vergankelijke en groeit het verlangen naar het hogere (waar je tot in bepaalde mate van hebt geproefd).

Het ene is niet beter dan het andere, maar er zijn gradaties waarin je spiritualiteit serieus neemt en dat heeft effect op je gehele beleving van je wereld. Het begint meestal met een casual interesse en groeit vanaf daar verder, maar gaat denk ik zelden over in een absolute toewijding aan het hogere. Want we zijn feitelijk 'enchanted'. Betoverd door het vergankelijke, het wereldse, het verstand, etc. Ik heb zelf ook geen absolute toewijding. Maar ik voel hoe het die richting op gaat, of ik dat nu wil of niet. (meestal niet...) Het betekent niet dat je niet meer in de wereld bent, maar dat je alleen oog hebt voor het niet-vergankelijke. In je contact met het vergankelijke contempleer je constant dat wat niet vergaat (en niet geboren is). Je maakt de wereld juist veel meer mee, maar op een manier waar alles direct losgelaten wordt.

Als de aandacht altijd en alleen maar op het hogere (jezelf) wordt gericht en niet verspreid de wereld "in", dan wordt dat ook wel brahmacharya genoemd. Daar zou je op kunnen zoeken als je het interessant vindt.

Auraz vindt dit leuk.
  20. Psychedelibee

Ik wil geen verdere olie op het vuur gooien hoor en voel me ook totaal niet aangevallen door deze opmerking. Maar vraag me toch af wat je hier nu precies onder verstaat eigenlijk?

Ikzelf ben al een aantal jaar enorm met spiritualiteit bezig en praat er graag over wanneer het moment ernaar is. Echter heb ik niet zoals jij die behoefte om het te pas en te onpas aan te halen hier op het forum, waar niks mis mee is overigens maar ergens lijkt er toch ook ego drang te schuilen achter de manier waarop je soms over spiritualiteit praat. Ik zie je ook best vaak filosoferen over zaken die jij spiritueel noemt, maar die in mijn optiek er juist weinig mee te maken hebben en als pure gedachtenkronkels van het ego overkomen. Bovendien is er zoals ik eerder ook al zei, ook vaak best duidelijk een identificatie van jou kant te herkennen terwijl dat nu juist in gaat tegen de principes van spiritualiteit. Wederom niks mis mee, maar in mijn optiek zit spiritualiteit juist in het praktisch toepassen in je leven en niet zozeer in allerlei filosofieen bedenken en aanhalen.

Nu weet ik dat ik een vrij nihilistische kijk op spiritualiteit heb, maar voor mij persoonlijk zit dat echt in de praktijk en vind ik alle theorie en filosofie eromheen (hoe interessant ook) eigenlijk vooral afleiden van waar het nu echt om gaat. Voor mij persoonlijk geldt met spirituele theorie steeds meer het principe, "once you get the message hang up the phone". Waarmee ik bedoel te zeggen dat er een punt komt waarop je de achterliggende theorien begrijpt en het dan vooral een kwestie is van toepassen en niet maar de hele tijd weer theorien te blijven lezen of opzoeken, want dat is in mijn optiek je ego die zichzelf graag bezig houdt ipv dat je praktisch aan de slag gaat met je ego onder controle te krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen kritiek richting jouw invulling van spiritualiteit en probeer hiermee ook niet te zeggen dat de een het beter doet of weet dan de ander, ik wil je bovendien ook niet ontmoedigen met over spiritualiteit te praten. Maar ik denk dat het te makkelijk is om uit de frequentie waarmee iemand over spiritualiteit op het forum praat op te maken of iemand er een serieuze interesse of toeweiding voor heeft. Uiteindelijk hebben we er gewoon een andere kijk op en dat is alleen maar mooi, dat accepteren van elkaar hoort ook bij spiritualiteit. Ikzelf ben door spiritualiteit ook een enorme behoefte om anderen te overtuigen of te bekeren kwijt geraakt, het kan me simpelweg gewoon niet meer schelen.

acht.zes en Mindless vinden dit leuk.
  21. Zweibeiner

Zweibeiner Bewuste gebruiker

Toen je het eenmaal uitgebreid uitgelegd had en bij mij het kwartje ook was gevallen (hoe lang duurde dat, een maand of 3 dat we heen en weer bezig waren op het forum en daarna via p) was de behoefte van mij om erover te praten minder. Dit komt deels denk ik omdat ik het begreep en daarom mijn nieuwsgierigheid gezakt was.
    Ook deels omdat we elkaar wel wat beter zijn leren kennen en daardoor ook elkaars zienswijze beter begrijpen en respecteren. De meeste zaken waar wij anders over dachten hebben we besproken. Wat ik overigens wel hele fijne gesprekken vond. Voor mij om meer te leren en begrijpen over meditatie maar ook voor jou omdat ik je na liet denken door de woorden die ik schreef. Op sommige dingen had je geen klaar antwoord, met sommige dingen testen ik je manier van kijken. Hoe dat je mijn gedachte (logica) kon interpreteren in je meditatie. Volgens mij hebben wij enorm veel van elkaar geleerd.
    Ik weet niet wat je allemaal precies onder spiritualiteit gooit maar het zou best kunnen zijn dat sommige van mijn berichten in het speed gedeelte beland zijn, berichten die je wellicht als spiritueel zou kunnen zien. Bij het typ de toetsen van je toetsenbord af. Voor mij komt dat omdat je daar random onderwerpen kan gooien zonder je aan een thema te moeten houden. Waardoor het makkelijker is om met mijn gedachte mee te gaan en ineens iets dieps getypt heb. In dit subforum plaats je toch minder snel iets omdat het hier op onderwerp staat.
    Waar bij ons vooral het grote verschil in zat was dat ik alles verklaarde en geluk en sereniteit zocht door middel van psychologie en jij (volgens mij) naar exact hetzelfde op zoek bent als ik maar dan door middel van spiritualiteit. We gebruikte een ander medium voor dezelfde uitkomst. Onze woorden waren compleet anders gekozen uiteraard omdat we vanuit een compleet ander standpunt aan het schrijven waren maar het gevoel waar we naar streefde was wel degelijk hetzelfde :)

Ik zie hier een andere @Mindless dan degene met wie ik uren lang over mindfulness heb gepraat. Degene die mij uitlegde hoe meditatie in zijn werk ging, het accepteren van leven en voorbij je ego gaan. Geen slaaf van je ego zijn. Dit is even heel erg beknopt verteld, ik zal hier en daar ook vast een nuance fout gaan maken, maar hopelijk kun je mijn gedachte een beetje volgen. Wat ik probeer te vertellen :). Het kan zijn dat ik sommige dingen misschien een beetje overdrijf, dat is dan puur om zeker te weten dat het punt overkomt wat ik wil maken. Dan dik ik het liever iets te veel aan dan dat ik er te luchtig over doe. Mijn excuses als ik je onderweg kwets of dingen zeg die misschien moeilijk zijn om te horen. Dat is niet mijn bedoeling maar ik weet nu ook nog niet precies wat ik wil vertellen. Plus ik ben autistisch dus bot ligt (onbedoeld en zonder dat ik het zelf door heb) mijn aard :tongueout:. (zo vaak gebruik ik mijn autisme niet als excuus dus nu mocht ik even :tongueout:)

De Mindless met wie ik veel gepraat had leek veel minder met zijn ego bezig te zijn dan de Mindless waar ik vandaag op verschillende plekken berichten van lees. Ik zie je in een confrontatie terecht komen terwijl dat helemaal niet bij je visie past. Ik vind je eerste zin van dit stuk daar heel sprekend voor.

Waarom geef jij zoveel om wat ik zeg Acht?
    Dit is een vraag die je voorheen niet zou stellen. Hier zie ik veel meer je ego praten dan je (hadden we daar niet een woord voor verzonnen toen? :grin:, ik houd het even op mindless, volgens mij gebruikte ik dat toen ook) mindless, om het beter te zeggen, ik zie je mindless staat helemaal niet terug. Je stelt acht een vraag maar eigenlijk is dat voor je eigen ego bedoelt en niet voor acht. Je ego heeft het gewonnen van je mindless lijkt het wel. Het lijkt alsof je ego deze vraag stelt omdat hij zich gekrenkt voelt. Er zit geen acceptatie of sereniteit in deze zin. Alleen maar een aanval, op acht en op jezelf. Op acht lijkt me duidelijk door de toon van de zin. Waarom is je ego hierdoor gekrenkt geraakt. Volgens mij is daar maar 1 antwoord mogelijk. Omdat je mindless staat naar achteren is gedrukt, je staat minder in contact met mindless en je ego is het (onbewust en ongezien misschien, geen idee) aan het overnemen. Zulke opmerkingen zou je een half jaar geleden nooit gemaakt hebben, mensen konden prima een andere mening hebben maar dat taste je ego niet aan. Nu lijkt het je ego wel aan te tasten.
    Misschien komt dat door het volgende stukje wat je schreef?

"Met echt serieuze interesse en toewijding bedoel ik dat het prioriteit nummer 1 is, dat alles gedaan wordt met spirituele groei als achterliggende drive. Ik bedoel het niet als "ik ben beter/spiritueler dan jou" want ik vind elke spirituele interesse waardevol. Maar ik ben extra geïnteresseerd in mensen die er zo "extreem" mee bezig zijn als mij."

Ik zie hier ook je ego weer praten en niet je mindless. Je legt uit wat voor jouw ego iemand is die spiritueel is op jouw niveau. Je mindless zou niet aan een niveau doen, die zou niet uit hoeven leggen wat hij bedoeld met spiritualiteit. Waarom niet, omdat je mindless spiritualiteit is. Je ego is dat niet en die moet dit dus uit leggen, die voelt de behoefte om mensen in een hokje te stoppen wanneer ze niet kwalificeren volgens je ego om zichzelf spiritueel te mogen noemen. Je mindless zou andere mensen niet aan standaarden houden, die zou er vrede mee hebben wat hun niveau van spiritualiteit ook is. Je ego wil mensen die er zo extreem mee bezig zijn als jij, je ego heeft geleerd (misschien mede door mij, doordat wij toen zo lang en uitgebreid gepraat hebben) dat hij een leraar en spreker kan zijn voor spiritualiteit. Kan het misschien niet zo zijn dat je ego en je mindless eerst een goed ying yang verhouding hadden maar dat je ego nu het roer een beetje aan het over nemen is. Je hebt gemerkt hoeveel je me geleerd hebt en hoe blij ik daarmee was. Dat moet je ego ontzettend gestreeld hebben, je bent een leraar voor me geweest in het vak wat je het beste kan en het liefste over praat. Je hebt ontzettend succes gehad met mij en het uitleggen. Logisch toch dat je ego daar een boost van krijgt. Misschien heb je dit bij meer mensen zo gehad of misschien juist andersom, of misschien is het iets heel anders. Andersom kan zijn dat je ego het mist om die leraar te spelen (en die trots te voelen om iemand anders zijn leven te verrijken met mindless) en daar nu weer naar op zoek is gegaan, dat je denkt dat je het vanuit mindless doet maar eigenlijk vanuit de trots van je ego. Misschien neem je je spiritualiteit soms als vanzelfsprekend waardoor je ego omhoog kan komen.
    Nou ik denk dat het punt wel duidelijk is wat ik hier probeer te maken :tongueout:.

"Ik mag je, maar ik moet hier echt op mijn teentjes lopen de laatste tijd... Omdat ik iets geloof, werd je net al gewoon emotioneel in dat andere topic. Kom op man, trek je niet alles zo persoonlijk aan."

Ben jij het je nu niet ook persoonlijk aan het aantrekken? Jij gelooft iets waar hij het niet mee eens is, hij werd emotioneel en dat gebruik je nu om aan te geven, als argument om hem terug in een luchtige staat te brengen. Dat lukt je niet, want kijk naar de woorden die je uitgekozen hebt. De kans is een stuk groter dat je het verder aan het escaleren bent nu. Zelf de manier waarop je woorden gebruikt is in deze zin anders. Je ego heeft hier duidelijk een klap gekregen en je ego is hier voor de volle 100% aan het woord. Mindless is ver weg, misschien dat hij zich een beetje schaamde voor je ego :tongueout:.
    Je zegt zelf al dat hij emotioneel word. Je ben spiritueel, je hebt normaal respect voor de gevoelens en waarheid van een ander. Je zou nooit zijn emotionele staat tegen hem gebruiken. Dat doe je hier wel, misschien niet heel opzichtig maar je doet het wel.

Delibee zegt het hier al heel mooi. Normaal zou jij je tegenstander respecteren al heeft hij een compleet andere kijk. Normaal zou je nieuwsgierig zijn naar die andere kijk omdat je mindless daarvan kan leren. Je ego niet, die denkt op dit moment volgens mij dat hij het allemaal beter weet :tongueout:.
    IS het niet zo dat alleen je ego zich iets van zijn eigen identificatie aan kan trekken. Is het niet zo dat je mindless identificatie loos is, die is in het zijn. Is het niet zo dat als je als mindless communiceert je je niet kan irriteren aan mensen omdat je dan accepteert mindless in een staat van zijn is ipv van in een staat van oordeel?

Deze zin voelt een beetje aan alsof je de verantwoordelijkheid om over spiritualiteit te praten bij je mede forum gebruikers neerlegt. Jij hebt ook een toetsenbord en een mening, je staat vrij om een topic te openen en een nieuw gedachte te gaan exploren. Delibee zal zeker reageren en een aantal andere ook. Ik zal zeer waarschijnlijk ook reageren zodra ik het zie. Ik ben de laatste tijd ook maar heel weinig op het forum geweest dus je hebt goede reden als je zou twijfelen of ik wel zou reageren :tongueout:.
    Maar doordat ik een beetje het gevoel krijg dat je de verantwoordelijkheid verplaatst naar een ander krijg ik dus ook weer het gevoel alsof je hier veel meer in contact staat met je ego dan met je mindless.

Was jij niet degene die uitgebreid vertelde waarom iets willen hebben voor conflict zorgt van binnen? ( jaja, jij gebruikte daar andere woorden, ik gebruikte deze woorden dus doe even alsof ik jou woorden hier gebruikt heb :tongueout:)

Je begint hier zelf ook te zien dat je ego meer aan het woord is dan je mindless. Het feit dat je spijt krijgt van dingen betekent voor mij dat je ego een groot deel van die post/bericht heeft gemaakt. Mindless zou geen spijt krijgen van zijn woorden omdat die woorden altijd behulpzaam bedoeld zijn en ook gemeend en behulpzaam geschreven zijn. Niet omdat je er moeite voor deed om je woorden te kiezen maar als je mindless bent komen die woorden vanzelf en zijn ze natuurlijk.
    Spiritueel ego dat gelijk moet krijgen, je moet je ego verdedigen, wijsheid ligt in zwijgen.
    In mijn ogen zijn dit de woorden van een ego dat zich beseft dat hij niet de juiste woorden heeft gekozen om zijn mening van dat moment te communiceren. Alleen je ego hoeft zich te verdedigen, mindless is zijn. Mindless hoeft geen gelijk te krijgen, die wil alleen maar zijn visie en zienswijze delen. Wijsheid ligt in zwijgen, dit voelt aan alsof je je schaamt voor wat je gezegd hebt en door die schaamte ben je nu van mening dat het beter is om te zwijgen. Of misschien voel je wel een angst? Dat je ego iets verkeerd gezegd heeft en nu heb je gefaald en ben je bang om bepaalde dingen weer te proberen te zeggen/uit te leggen?
    Je ego voelt die schaamte, mindless is zijn. Mindless zwijgt als hij weet niks toe te kunnen voegen, mindless praat als hij denkt iets toe te kunnen voegen.
    Wijsheid ligt in zwijgen, van de ene kant heb je gelijk en van de andere kant is het klinkklare bullshit. En dat weet jij ook.

He's back!!!!

Nou volgens mij heb ik meer dan genoeg op je lopen stampen in de tussentijd dus ik ga je even een pauze gunnen, over een uurtje heb ik weer wat a4tjes vol geschreven waarom ik vind dat jij niet meer degene bent die mij meditatie en mindless uitgelegd heeft :tongueout:. Waarom en dat je nu in een andere staat van zijn verkeerd dan dat je een half jaar geleden deed.
    Misschien is het allemaal onzin wat ik getypt heb en herken je jezelf er absoluut niet in. Dat mag, geen probleem. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat je ervan vind, ik als buitenstaander ervaar jouw natuurlijk heel anders dan je jezelf ervaart. Maar laat gerust weten waar het wel of niet mee eens bent, of dat ik je misschien een inzicht in jezelf heb kunnen geven of dat ik het afgelopen uur voor jan lul heb lopen typen om te analyseren waarom jouw gedrag anders overkomt op mij.
    Wat het ook zei, ik vind je nog steeds lief en ik heb dit absoluut niet met kwade bedoelingen geschreven!
    Dikke knuffel!!!! Hopelijk ben je niet boos op me :)

Auraz, Psychedelibee en Mindless vinden dit leuk.
  22. Mindless

Natuurlijk schuilt daar ego achter. Ik heb dan ook nooit gezegd dat ik geen ego heb. Los daarvan ben ik een tijdje geleden door een zeer zwarte periode/diep dal gegaan. De confrontaties met acht.zes vielen in die periode. Het klopt ook wat Zweibeiner aangeeft, dat ze me daar even niet herkende. Het preken over spiritualiteit is inderdaad een issue voor mij. Iets waar ik veel op heb gereflecteerd een tijdje terug en ook mede de reden waarom ik hier niet veel post de laatste tijd. Het lijkt erop dat ook ik in een proces zit van het steeds minder schelen van wat anderen doen/vinden. :) Maar het was/is gewoon meer een issue voor mij (blijkbaar) en iets waar ik moeite mee heb los te laten (omdat het zoveel mijn identiteit is geworden).

Eigenlijk zijn er veel dingen die ik hier maanden of zelfs weken geleden heb gezegd, waar ik nu niet meer achter sta. Dus ga ik dat ook niet verdedigen. Het zijn juiste observaties hoor die julie maken. En ik neem het mee om op te reflecteren. :)

Haha! Je bent wel lekker direct Zweibeiner! :wink:

Op veel punten heb je gelijk hoor. Alleen, ik heb nooit geclaimd dat ik puur mindless ben. :wink: Ik kan getriggered worden en mijn lelijke kant kan het dan overnemen. Het positieve daaraan is dat je dan geconfronteerd wordt met jezelf en achteraf leer je dan ook weer. :)

Psychedelibee vindt dit leuk.
  23. Zweibeiner

Zweibeiner Bewuste gebruiker

Dank je! Ik haal er wel trots uit dat ik niet om de zaken heen draai maar gewoon zo duidelijk, correct en beleefd mogelijk vertel wat ik denk :). Ik vind het heel fijn als mensen dat ook tegen mij doen. Dan hoef ik allemaal niet te raden wat de achterliggende gedachte is, of hetgeen wat gezegd word wat niet gezegd word.

Het kon ook zeker niet zo zijn dat ik alles goed verwoord had :tongueout:
    Je bent in ieder geval wel veel meer mindless geweest dan sommige berichten die ik vandaag tegen kom van je. Het was apart om te zien hoe anders je reageerde, voor mij viel dat in ieder geval heel duidelijk op.

Fijn om te horen dat je die zaken ook in jezelf herkent! Voor jezelf zodat je bewust bent van hoe je gereageerd hebt en hoe je bepaalde situaties bij je binnen hebt laten komen. Ik heb het idee alsof Delibee en ik je een spiegel voor hebben gehouden en dat je jezelf zag en erkende. Veel mensen zouden in de verdediging schieten en argumenten geven waarom mijn (en Delibee) woorden niet kloppen of een excuus waarom je zo gereageerd hebt. Maar weinig mensen nemen gelijk hun verantwoording voor hun acties. Dat siert je heel erg Mindless :)

Waarom het ook fijn is om te horen dat je jezelf erin herkent is zodat ik niet gek aan het worden ben :tongueout:. Ik zie geen spoken waar ze niet zijn en ik ben geen conspiracy uit de lucht aan het plukken gegaan met wat halve aanwijzingen. Ik heb nagedacht over hoe je woorden zijn en daar correcte conclusies uit kunnen trekken :).
    Volgens mij had ik al een keer tegen je gezegd dat menselijk gedrag mij heel erg interesseert omdat dat me mede geholpen heeft om te copen met de wereld en mijn problemen. Nou je hebt zojuist een demonstratie gekregen van mijn kunnen en mijn kennis die ik in 16 jaar opgedaan heb. Observeer, leer en pas toe.

Nou ga ik even reageren in je topic over meditatie en heling, ik heb net het filmpje zitten kijken en na de reacties gelezen te hebben kun je wel wat hulp gebruiken :tongueout:

Mindless vindt dit leuk.
  24. Psychedelibee

Nee ik weet dat je dat nooit gezegd hebt hoor. We hebben uiteindelijk allemaal een ego en die hebben we ook gewoon nodig om te kunnen functioneren in het leven is mijn bescheiden mening in deze. De kunst ligt hem uiteindelijk in je ego onder controle krijgen en het samen met je mind te gebruiken als tool, ipv dat jij gebruikt wordt door je ego en mind. Dat is echter wel een proces van vallen en opstaan en een proces wat je hele leven zal spelen uiteindelijk. Zogenaamde guru's die zeggen verlicht te zijn liegen dat ze barsten of houden zichzelf keihard voor de gek en hebben vaak het allergrootste spirituele ego dat er is. Wellicht dat er mensen echt verlicht zijn hoor, ik twijfel er aan of het kan eigenlijk, maar als dat kan zijn dat nooit de mensen die op de voorgrond treden in mijn optiek.

Het was ook niet als kritiek naar jou hoor, meer om de paradox omtrent spiritualiteit en ego te benoemen. Die zoals je inmiddels zelf ook concludeert bij jou ook zeer relevant is. Goed om te horen dat je herkend, geeft stof tot reflectie en dus groei. Maar wees alsjeblieft lief voor jezelf, dat verdien je namelijk!

Aan de ene kant vind ik dit erg vervelend om te horen, aan de andere kant ben ik blij voor je want dit bied een openening tot groei. Ikzelf heb ook een moeilijk jaar achter de rug, met wat piekjes maar vooral diepe dalen, maar als ik zie hoe ik er nu uit ben gekomen en hoe ik op met name emotioneel vlak een gigantische groei heb doorgemaakt dan ben ik achteraf blij met deze periode. Blijkbaar hebben we zoiets nodig om aan onze issues te werken en te kunnen groeien, dus vandaar dat ik blij voor je ben want dit creeert kansen en ik ken je goed genoeg om te weten dat jij die kansen uiteindelijk ook ziet en hoe moeilijk ook ze aan zult grijpen om aan jezelf te werken.

Desalniettemin vind ik het ook gewoon vervelend voor je en wil ik je bij deze een hele dikke knuffel geven! Mocht je ooit behoefte hebben er over te praten of eens van gedachten te wisselen als het om het werken aan issues gaat, let me know.

Mindless vindt dit leuk.
  25. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Interessant hoe dit zich ontwikkelt, maar ik waag me niet meer aan discussies over spiritualiteit op dit forum.

26. Mindless

Ben ik ook een fan van!

In mijn familie zijn ze daar minder fan van, dus dat heeft al eens voor problemen gezorgd. :sweatsmile:

Thanks! Dat doet me goed. :)

Ik zat vanmorgen trouwens in mijn auto naar mijn werk en toen bedacht ik me dat het veel fijner voelt om niet altijd gelijk te willen hebben. Het is beter om de trots van gelijk te krijgen los te laten, want die gedachte blijft hangen in je achterhoofd. Dan maar niet "gelijk" (doet er niet eens toe of je echt gelijk hebt of niet). Het voelt beter om je gedachten gewoon door te laten waaien dan er aan vast te houden. En jij en @Psychedelibee hebben me dat vanmorgen inderdaad als een spiegel voorgehouden. Zo mooi en simpel kan het zijn! Dat we als mensen elkaar spiegels voorhouden en zo van elkaar leren. Ik denk echt dat dat de hogere betekenis is van wat we hier eigenlijk aan het doen zijn op aarde. :)

Fijn dat ik je van dienst kon zijn. :sweatsmile:

Ja, nu weten we het wel!!

Er is bij mij ook een lichte twijfel over of iemand absoluut verlost kan zijn van het ego, maar aan de andere kant: het ego ís een illusie, dus zijn we er ook weer allemaal al van verlost... :wink: Maar goed, weten we dat en handelen we daar naar. Dat is de vraag.

Ja het is een raar iets. Je bent bezig met spiritualiteit vanuit de oprechte wens om beter te worden, maar ondertussen hijacked je ego de hele boel... (en ja, ik weet dat ik net zei dat het ego een illusie is...)

En ik weet wel dat ik het verdien (iedereen verdiend het), maar een gedeelte van me vindt dat ik het niet verdien.

Achteraf kun je vaak zien dat je zo'n dal nodig had, maar wanneer je daar beneden bent... Dark night of the soul stuff...

Bedankt man! Vind ik fijn om te horen, ik zal eraan denken. :)

Voor wat het waard is: ik zal proberen me minder als een of andere all knowing guru op te stellen hier. Zou jammer zijn als je over spiritualiteit wilt praten, maar je tegengehouden voelt.

Psychedelibee vindt dit leuk.
Laden...