1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verschil tussen de soorten amfetamines?

Discussie in 'Speed' gestart door supahgrass, 28 jan 2015.

Changes GGS Verslavingszorg
  1. supahgrass

supahgrass Belezen gebruiker

hallo

ik weet dat er verschillende soorten amfetamines zijn:
    - "gewone" (?) amfetamine
    - dexamfetamine
    - dextroamfetamine
    - benzedrine
    - methamfetamine
    - pervetine (methamfetamine ontwikkeld i d eerste helft van de 20 eeuw, Hitler nam daar bvb. dagelijks injecties van)

weet iemand wat de verschillen zijn tussen al die soorten?

thx & grtz

2. Fool

Fool Badass junkie

dexamfetamine = dextroamfetamine
    (straat)amfetamine = een 50/50 mix van dextroamfetamine en levoamfetamine
    benzedrine is een merknaam voor amfetamine
    perventine is een merknaam voor methamfetamine

En methamfetamine is een andere stof dan amfetamine, deze heeft op een bepaalde plek een extra atoompje zitten waardoor deze veel sterker werkt dan gewone amfetamine. :)

3. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

En van rechtsdraaiend (dexamfetamine) word je wat meer gefocused, snel, geconcentreerd en heb je het gevoel dat je uren lang door kunt met dezelfde taak. Van de linksdraaiend (levoamfetamine) veroorzaakt juist wat meer het 'wausige' als je snapt wat ik bedoel. Daarom geven ze dex ook aan mensen met ernstige ADHD en geen levo of een mengsel van beiden. Mocht je wat willen lezen over methamfetamine, dan moet je even in de trip reports hier op die van Deamon zoeken, die vond ik goed om te lezen! Hij heeft deze: http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=53681 http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=53971
    Na het lezen hiervan snap je wel dat meth heel wat heftiger is dan (dex/levo/d,l)-amfetamine.

4. Skirre

Skirre Bewuste gebruiker

Hoe zit dit precies in elkaar als ik vragen mag? En wat zegt de uitslag van een testcentrum dan over de zuiverheid als er in principe twee verschillende stoffen inzitten?

5. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Het zijn niet twee verschillende stoffen in de zin dat het andere moleculen zijn, maar een molecuul kan linksdraaiend (levo-) zijn en rechtsdraaiend (dex-) zijn, terwijl zowel de linksdraaiende als rechtsdraaiende variant is opgebouwd uit dezelfde moleculen. Gewone speed is benzedrine en dus een 50/50 mix van levo en dex. Volgens mij krijg je het bij de testcentra wel te horen als je bijvoorbeeld alleen dexamfetamine of alleen levoamfetamine hebt. Een uitslag van 37,5% (50% van 73%) betekent dus gewoon dat de helft een versnijdingsmiddel is, en niet dat je voor de helft dex en voor de helft levo hebt. Er wordt getest op de 50/50 mix, niet op dex specifiek. Mocht je dus wel een van de twee specifiek hebben, dan krijg je dat volgens mij te horen. Misschien weten anderen hier meer over.

Het betekent niet dat levoamfetamine niet werkt, alleen levoamfetamine werkt minder sterk en iets anders. Als ik het goed heb (verbeter maar als het niet klopt) word je dus van dex zeer gefocused en kun je heel lang door en van levo voor je meer 'los en licht wausig' (maar ook wel gefocused als je het los zou nemen). Sommige mensen prefereren dex boven levo, anderen vinden een mengsel beter. Voor functioneel gebruik is dex sowieso het meest geschikt.

6. Fool

Fool Badass junkie

De beste vergelijking zijn eigenlijk je handen, een hand is een hand, maar toch is je linkerhand anders dan je rechter. Een soortgelijk verschil heb je ook bij sommige moleculen met een Chiraal centrum, in het geval van amfetamine is dit het assymetrische koolstofatoom aan de NH2-groep vast.

Het verschil tussen losse isomeren zien is best een lastig proces en wordt NIET gedaan door het testcentrum, het testcentrum zal enkel vertellen hoeveel amfetamine(dextro én levo) er in je poeder zit. Je kunt er echter veilig van uitgaan dat dit 50/50 is, omdat een losse enantiomeer produceren érg ingewikkeld en kostbaar is en het scheiden van deze mix ook niet haalbaar is voor je standaard amfetamineboer.

7. Susanne

Susanne Bewuste gebruiker

Hoe bestaat amfetamine dan uit twee soorten moleculen? Zitten ze dan aan elkaar geplakt? Hoezo zijn het er dan nog steeds 2 ipv 1 grote? Aangezien het moeilijk is om ze te scheiden, zitten ze dan bij het productieproces al aan elkaar? En hoe sluiten ze dan aan op je receptoren? Samen op een of gaan ze dan wel uit elkaar?

Bedoel je hier nou atomen?

8. Fool

Fool Badass junkie

Ze zijn los van elkaar, het is allebei amfetamine maar zien er ruimtelijk iets anders uit. Dit ontstaat bij het productieproces omdat (afhankelijk van de productiemethode) ófwel de grondstof al in deze isomeratie is óf het chirale koolstofatoom geproduceert wordt en daarbij 50% kans is dat het atoom linksdraaien wordt en 50% kans dat het atoom rechtsdraaiend wordt.

Beide isomeren hebben verschillende mate van aanhechting op de receptoren. :wink:

9. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Ja, ik bedoelde hier uiteraard atomen, foutje gemaakt :rolleyes: De vergelijking van fool is denk ik het duidelijkst, zie het als een linker- en rechterhand. Je hebt gewoon twee vrijwel dezelfde moleculen, op dezelfde wijze opgebouwd uit dezelfde atomen met een belangrijk verschil, een deel van het molecuul staat een andere kant op gericht dan in de optische isomeer (de andere kant op draaiende molecuul). Net zoals dat je duim aan je linkerhand aan de rechterkant zit en aan je rechterhand aan de linkerkant. Maar het zijn wel twee handen. Elk molecuul is een apart molecuul, ze zitten niet vast aan elkaar. De verhouding zal vrijwel altijd 50/50 zijn zoals fool zegt, maar de links- en rechtsdraaiende moleculen hoeven dus niet in een paar voor te komen. De moleculen kunnen vrij bewegen, apart van elkaar. Bij water heb je allemaal molecuultjes, bij amfetamine ook, alleen bij amfetamine zitten er dus subtiele verschillen in de zin dat het links- of rechtsdraaiend kan zijn. Links- en rechtsdraaiende moleculen kunnen dan ook net zo goed los van elkaar bestaan.
    Wellicht dat deze afbeelding rechtstreeks van wikipedia het nog wat inzichtelijker maakt.

10. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Vinden jullie het erg dat ik ondanks mijn vlekkeloze havo opleiding en daaropvolgende HBO (dat ik ik nog steeds doe), helemaal niks van jullie scheikundige discussie begrijp?

11. Fool

Fool Badass junkie

Dat vind ik niet zo erg als die opleiding geen scheikunde is. :P

12. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

Ik heb er ook weinig moeite mee, zolang je maar geen drugs voor anderen gaat maken :tearsofjoy:

13. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Maak je niet druk, de exacte vakken lagen mij niet. Al wou ik hier en daar op wiskunde nog wel eens een voldoende staan. Gelukkig heeft mijn huidige studie weinig van doen met dergelijke vakken. Mijn sterkte lag meer bij taal maatschappelijke vakken. :sunglasses:

Ik meende ergens te lezen dat jij ook aan TU Enschede gaat studeren fool?

14. Fool

Fool Badass junkie

Daar studeer ik al anderhalf jaar. :P

15. Susanne

Haha ik heb ook havo gedaan maar ik heb in de onderbouw natuur-/scheikunde gehad dus ik heb een beetje basiskennis van moleculen, atomen en zelfs vaag wat over isomeren. Ik snap nu wat jullie bedoelen met scheiden. Ze zitten dus gewoon door elkaar, ik dacht dat ze echt aan elkaar zaten geplakt. En het hoeft niet per se 50/50 te worden maar dat is wel aannemelijk omdat de kans 50% is wat voor molecuul een isomeer uiteindelijk wordt. Zeg ik het zo goed?

16. Fool

Fool Badass junkie

Eh, ja ongeveer wel. Behalve dat het aantal atomen oneindig benadert en het daarom wel zeker 50/50 wordt. :P

17. Susanne

Ja oke, bij benadering 50/50

18. Deamon

Deamon Bewuste gebruiker Tripreporter

Dex = functioneel
    Pep = plezier
    Meth = manie

Dex is puur functioneel (vind ik), het geeft je energie en focus, maar niet zoveel euforie. Het geeft op zich wel een goed gevoel, maar veel subtieler dan speed.

Speed vind ik persoonlijk veel geschikter voor recreatief gebruik, want het geeft veel meer euforie.

Waar dexamfetamine en speed het hoofd leegmaken zodat je gefocust wordt, daar vult methamfetamine het hoofd al snel met allerlei gedachtekronkels. Het voelt deels als speed op steroïden, bijna oneindige energie en veel intenser. Maar het geeft daarnaast een veel uitgebreider gevoel, een echte roes en een gevoel van onsterfelijkheid. Ik vind het het beste te vergelijken als een combinatie van coke, X en G. Meth zorgt in combinatie met het onvermijdelijke slaaptekort dat erbij komt al snel voor allerlei geestelijke problemen en het is veel verslavender dan dex en pep.

19. Susanne

Hoe werken die gedachten dan? Is dat vergelijkbaar met in je eentje blowen, dat je heel 'actief' nadenkt?

Laden...