Vervanger Rilatine/Methylfenidaat

VicChan

Newbie
Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik meegeven dat ik dit bewust niet in de sectie van RC's zet omdat dit nog wat te tricky is naar mijn mening (van Modafinil en 4MPH ben ik bijvoorbeeld niet volledig overtuigd van hun 'veiligheid').

Daarnaast even wat context: ik kreeg vroeger via een bron methylfenidaat/ritalin (deze persoon gebruikte dit als medicatie; voorgeschreven) waar ik zelf altijd super op ging en dus heel goede ervaringen mee heb (weliswaar sporadisch gebruik en dit altijd binnen de professionele sfeer). Echter is deze persoon een andere medicamenteuze behandeling gestart wat dus inhoudt dat mijn bron helaas weggevallen is.

Nu is mijn vraag of jullie weet hebben van alternatieven (ev nootropics?) met een zelfde gelijkaardige werking? Van RC's blijf ik liefst zo ver mogelijk weg omdat het uiteraard altijd een gok is...

Alvast bedankt voor jullie feedback en inzichten! 🙌

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Modafinil is bij mijn weten geen RC. Het wordt zeldzaam voorgeschreven binnen de behandeling van narcolepsie.

Een paar jaar terug was het nog heel gemakkelijk online en zonder recept te bestellen als smartdrug, dat is tegenwoordig lastiger. Ik heb het destijds wel eens gebruikt voor studie, net als het potentere armodafinil. De effecten kwamen op mij over het algemeen, vooral fysiek, wat milder over dan die van bekendere middelen zoals methylfenidaat en dexamfetamine. Maar wel best effectief. Ergens wel jammer dat het nooit populair(der) is geworden en dat er niet zoveel onderzoek naar gedaan is.

VicChan

Newbie
Misschien zelf eens een afspraak maken met de dokter.

En goed zelf onderzoek doen waarom je perse een pilletje nodig hebt.

(Heb je dat wel echt nodig?)

Ik heb het zeker niet per se nodig maar sommige dagen verloopt het werk enorm moeizaam en dan kunnen dergelijke middelen net dat ietsje extra geven om de dag goed én productief door te komen.

• Care
Waarderingen: N3K0

OtherShore

Badass junkie
Ik snap je redenering niet helemaal @VicChan

4f-mph is een research chemical. Dus we weten niet zoveel over de risico’s. Mogelijk onveilig dus. Maar modafinil is een medicijn. Als je het gebruikt als voorgeschreven is het in principe veilig. Het wordt voorgeschreven voor narcolepsie en soms ADHD (bij volwassenen, als vierde optie).

Je wilt wegblijven bij rcs, maar bijna alle nootropics met een prominente stimulerende werking zijn rcs. Modafinil toevallig niet, maar dat vind je dus ook onveilig.

Dus wat zou dan wel een acceptabel alternatief zijn? Drugs van de illegale markt? Of denk je toch aan medicijnen?

Laatst bewerkt:

VicChan

Newbie
Modafinil is bij mijn weten geen RC. Het wordt zeldzaam voorgeschreven binnen de behandeling van narcolepsie.

Een paar jaar terug was het nog heel gemakkelijk online en zonder recept te bestellen als smartdrug, dat is tegenwoordig lastiger. Ik heb het destijds wel eens gebruikt voor studie, net als het potentere armodafinil. De effecten kwamen op mij over het algemeen, vooral fysiek, wat milder over dan die van bekendere middelen zoals methylfenidaat en dexamfetamine. Maar wel best effectief. Ergens wel jammer dat het nooit populair(der) is geworden en dat er niet zoveel onderzoek naar gedaan is.

Modafinil vond ik toen vergelijkbaar met rilatine enkel merkte ik wel zeer snel gewenning. Met Armodafinil nog geen ervaring. Echter heb ik hier steeds mijn vragen bij gezien het toch altijd onduidelijk is als je via bepaalde kanalen bestelt..

VicChan

Newbie
Ik snap je redenering niet helemaal @VicChan

4f-mph is een research chemical. Dus we weten niet zoveel over de risico’s. Mogelijk onveilig dus. Maar modafinil is een medicijn. Als je het gebruikt als voorgeschreven is het in principe veilig. Het wordt voorgeschreven voor narcolepsie en soms ADHD (bij volwassenen, als derde of vierde optie).

Je wilt wegblijven bij rcs, maar bijna alle nootropics met een prominente stimulerende werking zijn rcs. Modafinil toevallig niet, maar dat vind je dus ook onveilig.

Dus wat zou dan wel een acceptabel alternatief zijn? Drugs van de illegale markt? Of denk je toch aan medicijnen?
Hi @OtherShore

Modafinil is inderdaad een medicijn maar ik had het wel niet op voorschrift gekocht (wel gewoon online besteld. Het blijft een medicijn maar via online kanalen is het toch altijd een gok?)
Ritaline/methylfenidaat zijn naar mijn gevoel een pak veiliger omdat het echt medicijnen zijn wat naar mijn gevoel het risico kleiner maakt (je weet wat je neemt, geen andere stoffen die erin zitten etc. Natuurlijk neem ik het op eigen initiatief wat altijd een risico is, daar ben ik me weliswaar van bewust).

Puur voor mijn gemoedsrust blijf ik liefst weg van RC's maar ik vrees dat er weinig acceptabele alternatieven zijn?

OtherShore

Badass junkie
Puur voor mijn gemoedsrust blijf ik liefst weg van RC's maar ik vrees dat er weinig acceptabele alternatieven zijn?
Ja, idd. Illegale drugs zijn sowieso geen optie en ik kan je medicijnen aanraden, maar daar heb je waarschijnlijk geen toegang toe. Aan illegaal medicijnen kopen zijn ook risico’s verbonden, zoals je zelf aangeeft.

Dan zijn er nog wel een paar nootropics met een licht stimulerende werking (dus enigszins vergelijkbaar met ritaline), maar dat zijn allemaal research chemicals. Van kruiden ga je over het algemeen niet hetzelfde effect krijgen.

Misschien eens kijken naar een stimulerende soort kratom? Groen of wit dus. Daar ging ik toch wel hard op. Het is natuurlijk ook niet medical grade, maar wel ‘natuurlijk’ als dat iets voor je doet 😉

Laatst bewerkt:

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Daarnaast even wat context: ik kreeg vroeger via een bron methylfenidaat/ritalin (deze persoon gebruikte dit als medicatie; voorgeschreven) waar ik zelf altijd super op ging en dus heel goede ervaringen mee heb (weliswaar sporadisch gebruik en dit altijd binnen de professionele sfeer). Echter is deze persoon een andere medicamenteuze behandeling gestart wat dus inhoudt dat mijn bron helaas weggevallen is.
Ik begrijp het gebruik van medicatie/drugs binnen de professionele sfeer niet helemaal geloof ik. Kun je dat uitleggen?

VicChan

Newbie
Ja, idd. Illegale drugs zijn sowieso geen optie en ik kan je medicijnen aanraden, maar daar heb je waarschijnlijk geen toegang toe. Aan illegaal medicijnen kopen zijn ook risico’s verbonden, zoals je zelf aangeeft.

Dan zijn er nog wel een paar nootropics met een licht stimulerende werking (dus enigszins vergelijkbaar met ritaline), maar dat zijn allemaal research chemicals. Van kruiden ga je over het algemeen niet hetzelfde effect krijgen.

Misschien eens kijken naar een stimulerende soort kratom? Groen of wit dus. Daar ging ik toch wel hard op. Het is natuurlijk ook niet medical grade, maar wel ‘natuurlijk’ als dat iets voor je doet 😉

Indien je op vlak van medicijnen bepaalde opties kan aanbevelen mag je het altijd laten weten. Ik kan het altijd eens bespreken met de huisarts om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Tevens bedankt voor de tip, ik ga me zeker eens inlezen over Kratom!

VicChan

Newbie
Ik begrijp het gebruik van medicatie/drugs binnen de professionele sfeer niet helemaal geloof ik. Kun je dat uitleggen?

Zeker, ik probeer even wat voorbeelden te geven. Soms zat ik met enorm krappe deadlines waardoor ik (naar mijn gevoel) soms vlotter kon werken met Ritalin of bepaalde RC's (minder afgeleid). Daarnaast had ik ook het gevoel (nogmaals, het is subjectief natuurlijk maar ik had telkens wel het gevoel dat het me de meerwaarde gaf die ik zocht) dat het me kon helpen met bepaalde inzichten te creëren, creatiever na te denken over oplossingen of zelfs mondeling vaardiger maakte (makkelijker contacten kunnen leggen etc).

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Zeker, ik probeer even wat voorbeelden te geven. Soms zat ik met enorm krappe deadlines waardoor ik (naar mijn gevoel) soms vlotter kon werken met Ritalin of bepaalde RC's (minder afgeleid). Daarnaast had ik ook het gevoel (nogmaals, het is subjectief natuurlijk maar ik had telkens wel het gevoel dat het me de meerwaarde gaf die ik zocht) dat het me kon helpen met bepaalde inzichten te creëren, creatiever na te denken over oplossingen of zelfs mondeling vaardiger maakte (makkelijker contacten kunnen leggen etc).
Bedankt voor je heldere antwoord. Stimulerende middelen, op recept, rc of illegaal eisen uiteindelijk allemaal hun tol. Wel eens nagedacht over andere middelen zoals LSD of andere psychedelica zoals paddestoelen / truffels (psilocybine)? Truffels zijn sowieso legaal en er zijn genoeg rc's die LSD benaderen en relatief veilig t.o.v. de stimulerende rc's. De psychedelische stoffen kunnen vooral helpen met inzichten en creatief denken en staan daar ook bekend om natuurlijk.

OtherShore

Badass junkie
Indien je op vlak van medicijnen bepaalde opties kan aanbevelen mag je het altijd laten weten.
Voor ADHD heb je methylfenidaat, dexamfetamine en lisdexamfetamine. Maar niemand gaat je dat voorschrijven als je geen ADHD diagnose hebt. Zeg nooit nooit, maar het is zeer onwaarschijnlijk. Vroeger werden er wel stimulantia voorgeschreven bij overgewicht, maar inmiddels zijn er betere opties.

Als je toch voor een nootropic wilt gaan raad ik phenylpiracetam aan. Dat is de meest stimulerende van de piracetam verwanten. Het is een relatief milde stimulant die zich moeilijk laat misbruiken (snelle gewenning en de dosis laat zich niet makkelijk opschalen). Voor af en toe lijkt phenylpiracetam me redelijk veilig.

Als af en toe niet genoeg is en als je denkt dat je ADHD zou kunnen hebben zou ik dat aankaarten bij de huisarts, maar dat snap je zelf ook wel.

Rella88

Experimenterende gebruiker
Voor ADHD heb je methylfenidaat, dexamfetamine en lisdexamfetamine. Maar niemand gaat je dat voorschrijven als je geen ADHD diagnose hebt. Zeg nooit nooit, maar het is zeer onwaarschijnlijk. Vroeger werden er wel stimulantia voorgeschreven bij overgewicht, maar inmiddels zijn er betere opties.

Als je toch voor een nootropic wilt gaan raad ik phenylpiracetam aan. Dat is de meest stimulerende van de piracetam verwanten. Het is een relatief milde stimulant die zich moeilijk laat misbruiken (snelle gewenning en de dosis laat zich niet makkelijk opschalen). Voor af en toe lijkt phenylpiracetam me redelijk veilig.

Als af en toe niet genoeg is en als je denkt dat je ADHD zou kunnen hebben zou ik dat aankaarten bij de huisarts, maar dat snap je zelf ook wel.
Hoi hoi ik heb dus wel voor mijn depressie methylfenidaat 18mg gekregen van de huisarts. Maar ik loop al 10 jaar bij de huisarts dus niet zo op de 1 of andere dag gekregen.

het zou mij energieker moeten maken? Minder down. Maar merk het niet. Dit medicijn hoeft volgens mij niet in te werken 🤷‍♀️
Juist omdat ik geen adhd heb zou dit het met mij moeten doen.. iemand ervaring?

Dirkdirk

DF-koning
Hier heb ik geen kaas van gegeten 😂🤷‍♀️
Dat hoeft ook niet. Ik heb ook van zoveel dingen geen enkele kaas gegeten, en de kaas die ik van scheikunde heb gegeten is niet bepaald veel. Ik vind het gewoon interessant. Goed kaasje, die chemistry shit.

Hoi hoi ik heb dus wel voor mijn depressie methylfenidaat 18mg gekregen van de huisarts. Maar ik loop al 10 jaar bij de huisarts dus niet zo op de 1 of andere dag gekregen.

het zou mij energieker moeten maken? Minder down. Maar merk het niet. Dit medicijn hoeft volgens mij niet in te werken 🤷‍♀️
Juist omdat ik geen adhd heb zou dit het met mij moeten doen.. iemand ervaring?

heb je Elvanse weleens gehad?

ILoveRCs

Bewuste gebruiker
Armodafinil is best relaxed spul, weinig bijwerkingen. veel zachter dan Modafinil. verkrijgbaar op internet, zorg wel dat het niet uit een ander continent komt want dan snoept de douane het op. verder (lis)dexamphetamine zou de beste moeten zijn. Fladrafinil vond ik zelf erg minimaal en zou ik niet aanraden. IDRA-21 werkt 48 uur bij een paar mg maar weet niet of dat de slaap verstoort.

edit: zie nu pas dat dit een oude thread is...

VicChan

Newbie
Armodafinil is best relaxed spul, weinig bijwerkingen. veel zachter dan Modafinil. verkrijgbaar op internet, zorg wel dat het niet uit een ander continent komt want dan snoept de douane het op. verder (lis)dexamphetamine zou de beste moeten zijn. Fladrafinil vond ik zelf erg minimaal en zou ik niet aanraden. IDRA-21 werkt 48 uur bij een paar mg maar weet niet of dat de slaap verstoort.

edit: zie nu pas dat dit een oude thread is...

IDRA-21 heb ik onlangs voor een eerste keer zien voorbij komen maar de grote vraag hierbij blijft natuurlijk altijd de kwaliteit (en het risico op vervuiling etc)..

ILoveRCs

Bewuste gebruiker
IDRA-21 heb ik onlangs voor een eerste keer zien voorbij komen maar de grote vraag hierbij blijft natuurlijk altijd de kwaliteit (en het risico op vervuiling etc)..
ik heb t 1x genomen... geen flauw idee wat ik er van moet vinden. had 10mg genomen ofzo, en t was echt eigenlijk helemaal niks voor zover ik me herinner.
absoluut geen aanrader. ging er aleen maar meer andere dingen door gebruiken die niet lekker vielen

Bovenaan