Verveling

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Martinus

Bewuste gebruiker
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.

Nu zit ik hier op de bank mij te vervelen en dacht ik zo. Laat ik mezelf afleiden door wat te schrijven over vervelen.

Paar dingen die in mij opkomen:

Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?

Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.

Ben benieuwd wat mensen doen met of tegen hun verveling.

Syl

Badass junkie
Tijdens mijn speedverslaving verveelde ik me echt nooit gewoon.
Was altijd bezig met schoonmaken, klussen of een hobby.
Kwam vaak tijd te kort joh..

Nu clean merk ik dat als ik me verveel (vaak door vermoeidheid) ik wel sneller denk aan speed.
Dan denk ik terug aan hoe actief ik ermee was.
Vervelen voelt soms voor mij echt als tijdverdoen.
Ik kan me ook soms echt schuldig voelen als ik me verveel.

Toch heb ik geleerd dat het geen schande is om je te vervelen.
Het schijnt zelf best goed te zijn als je je af en toe verveelt.

Bij mij komt verveling voornamelijk voort uit vermoeidheid.
Ik heb vaak genoeg ideeen om te doen waardoor ik me niet hoef te vervelen.

Merk je door de lockdown dat je meer verveelt dan voorheen??.

De Apotheker

Badass junkie
Ik zit meestal achter mijn computer en dan heb ik gewoon bijna altijd wat te doen, gamen, muziek, df'en en drugsinformatie opzoeken.

Ook wel vaker gebruikt als er echt geen flikker te doen is en je goed in je vel zit en daarnaast vrij bent dan is de keus snel gemaakt...

HierEnDaarEenFuifje

Bewuste gebruiker
Ik merk vaak dat ik me verveel als ik eigenlijk wat te moe ben om dingen te doen. Als ik een lange of drukke week heb gehad, merk ik dat ik niet echt lekker kan gamen bijvoorbeeld, een film kijken niet lukt omdat ik het einde niet haal etc..

Zo kom ik op een moment dat ik me dus begin te vervelen omdat ik simpelweg te moe ben voor de leuke dingen. Vaak is dat het moment dat ik toch maar even de ogen sluit om me wat op te laden voor de rest van de dag of mezelf naar buiten forceer omdat je dan de moeheid minder voelt en wel moet. Of ik dan toch maar vroeg naar bed om erna weer fit te zijn, maar voelt soms wel als zonde van mijn vrije dag helaas.

• Like
Waarderingen: Juun

Martinus

Bewuste gebruiker
Psychedelics lijken altijd eindeloos interesant en wiet maakt voor mij ook alles leuk. Ik kan uren alleen door een bos dwalen met een joint en me vermaken met mn eigen belevenis.

Jammer genoeg ben ik nuchter altijd snel op dingen uitgekeken.
Dit had ik al als kind. Ik denk dat ik een "vervelend" persoon ben 🤣

Iets samen met een ander doen houd me vaak wel langer zoet.

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
interessant onderwerp, waar we allemaal wel mee te maken hebben denk ik.
Wat mij opvalt aan verveling, is dat het bovenaan staat bij de downward spiral en dat het eigenlijk niet ver van tevredenheid zit.
Voor mij klopt dat ook wel, het ene moment kan ik tevreden op de bank zitten en het volgende moment beseffen dat ik me eigenlijk kapot verveel.
Wat is er dan veranderd aan de situatie? Helemaal niets, alleen dat ik er niet meer tevreden mee ben. Weird XD
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Ik denk dat we tegenwoordig niet gewend zijn aan verveling, of anders gezegd, dat we/ik sneller ontevreden ben als er een periode is waar er geen afleiding is. Ook zoiets, afleiding, tegenwoordig 1001 dingen om afleiding te bezorgen, Netflix, youtube, TV met 385 verschillende zenders die 24/7 afleiding kunnen geven. Afleiding van wat dan precies?
Afgeleid worden van het moment dat je je beseft dat je eigenlijk een saai kut leven hebt, en gedoemd bent om dood te gaan?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.
Afleiding (zoeken) is, denk ik, een gevolg van verveling. Ik herinder me nu een situatie waarin ik me ongelofelijk verveeld heb, dit is gelijk weer heel extreem natuurlijk maargoed. Ik zat dus plusminus 3 dagen in de cel in Noorwegen, aan het einde van dag 1 verveelde ik me uiteraard kapot, wtf, hoe kom ik de tijd door in een betonnen doos van 2x3M? Halverwege dag 2 kwam ik eraschter dat ik me prima kon vermaken met 2 plastic doppen van melkpakken door ze te gebruiken als een soort hockeybal, en dan met mn vingers er tegenaan schieten..anyway, ik vond uit dat ik me daarmee prima kon vermaken.
Op dag 3 kreeg ik een paar tijdschriften waar ik uiteraard geen hol van kon lezen maar plaatjes kijken en zelf een verhaal erbij verzinnen ging me behoorlijk goed af.

Lol, waar ik naar toe wou met dit hele verhaal, toen ik terug thuis was, waar zoveel andere dingen tot me beschikking waren, had ik nog steeds geen idee wat ik moest gaan doen, uiteindelijk probeerde ik hetzelfde spelletje met de melkdoppen maar dat gaf absoluut geen bevrediging meer.
Nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk probeer duidelijk te maken maargoed, ik denk dat we een moment van stilte inderdaad niet goed kunnen waarderen.
Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven.
Nee, ik denk het niet, omdat (zoals ik het zie) verveling ook staat voor ontevredenheid en het lijkt mij nogal sterk dat ontevreden als leuk wordt ervaren.
Op het moment dat je de situatie waarin je zit niet meer als vervelend ervaart, ben je er tevreden mee, en op het moment dat je er tevreden mee bent switch je van de ene emotie naar de ander, die geheel toevallig onderaan de upward spiral staat.

IMG_6799.JPG

Ben benieuwd wat mensen doen met of tegen hun verveling.
Op topics over verveling reageren op DF natuurlijk :joycat: nah, verveling hangt bij mij ook wel aan vermoeidheid vast. Soms denk ik dat ik me verveel of dat alles saai is terwijl ik eigenlijk gewoon moe ben en gewoon geen energie heb ik iets te doen.

Het kan ook gebrek aan motivatie wezen om iets te gaan ondernemen, dat alles toch nutteloos is omdat we toch allemaal dood gaan. Dat vind ikzelf de ergste soort verveling, eigenlijk wel fit genoeg wezen, maar gewoon geen motivatie hebben om überhaupt op te staan van de bank...

Martinus

Bewuste gebruiker
Hmm. Ja, ik denk dat een deel van de verveling ook komt omdat ik diep van binnen wel een idee heb wat ik zou willen doen, alleen er zitten in mijn hoofd zo veel problemen om heen dat ik het maar uitstel en dan vervolgens naar afleiding zoek. En die afleiding verveeld snel.

Alvast zo bedenk ik het me net.

Ik herrinner me net dat ik vorig jaar met een mes houtjes aan het hakken was alleen maar omdat ik houtjes hakken leuk vond. Ik was totaal tevreden terwijl ik iets totaal onzinnigs aan het doen was.

Hmm. Misschien moet ik mezelf weer eens wat meer achter mn reet aan zitten.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.
Op een gegeven moment kun je verveeld raken met alle dingen in de wereld. Dat is denk ik een goed iets. Als je geen afleidingen van je verveling meer kunt vinden, ontstaat er pas de mogelijkheid dat je naar het onderliggende probleem van verveling gaat kijken. Ik ervaar zelf dat ik soms uitgekeken raak op dingen, maar soms later er ook weer interesse in krijg en dan weer terugval in afleidingen.

Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Ik denk het eerste. Er is een knagend gevoel van simpelweg niet content voelen en er wordt letterlijk alles aan gedaan om dat gevoel uit de weg te gaan. Zo'n geest die geen rust heeft in zichzelf is makkelijk verslaafd te maken aan middelen, activiteiten, relaties, etc. die dat gevoel (even) wegnemen. Behalve als diegene door begint te krijgen dat al deze dingen ook niet echte voldoening geven en helemaal niets doen aan het eigenlijke probleem.

Het maakt het wel erger wanneer er eenmaal al verveling is denk ik, maar het heeft niets te maken met het onderliggende probleem van het niet content zijn met zichzelf.

Hetzelfde als het punt hierboven.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.
Nee ik denk het niet. Verveling betekent per definitie dat je niet content bent, dat je gebrekkig bent (dat er iets mist). Maar eerder dan 'leuk', kan het denk ik wel enorme voldoening geven om in plaats van die afleiding, rechtstreeks naar het gevoel van verveling te kijken.

interessant onderwerp, waar we allemaal wel mee te maken hebben denk ik.
Wat mij opvalt aan verveling, is dat het bovenaan staat bij de downward spiral en dat het eigenlijk niet ver van tevredenheid zit.
Voor mij klopt dat ook wel, het ene moment kan ik tevreden op de bank zitten en het volgende moment beseffen dat ik me eigenlijk kapot verveel.
Wat is er dan veranderd aan de situatie? Helemaal niets, alleen dat ik er niet meer tevreden mee ben. Weird XD
Goed punt... Het perspectief is alles ja. Het verschil ligt er denk ik in of je je 'content zijn' zoekt buiten jezelf, of in jezelf. Zoek je het buiten jezelf, dan zul je onoverkomelijk teleurgesteld worden, vaak al heel snel. Zelfs als de wereld je op het moment content maakt, weet je ergens dat dat ooit zal eindigen en kun je nooit écht content zijn. Zoek je het in jezelf, dan ben je alreeds content en maakt het niet meer uit wat de vorm van je ervaring is.

Ik zou zeggen dat contentheid de allerhoogste staat is. Alles wat "daarboven" komt volgens die afbeelding leunt op contentheid en zijn tijdelijke gevoelens/ervaringen. Het zijn misschien (veel) fijnere gevoelens, maar ze komen en gaan. Contentheid is constant beschikbaar mits je het in jezelf zoekt.

Ik denk dat we tegenwoordig niet gewend zijn aan verveling, of anders gezegd, dat we/ik sneller ontevreden ben als er een periode is waar er geen afleiding is. Ook zoiets, afleiding, tegenwoordig 1001 dingen om afleiding te bezorgen, Netflix, youtube, TV met 385 verschillende zenders die 24/7 afleiding kunnen geven. Afleiding van wat dan precies?
Afgeleid worden van het moment dat je je beseft dat je eigenlijk een saai kut leven hebt, en gedoemd bent om dood te gaan?
Maar dat je een saai kut leven zou hebben komt al voort uit het zoeken van geluk/contentheid in de buitenwereld en is al een mentaal oordeel. Waar we echt afleiding van zoeken ligt denk ik dieper en is minder concreet te benoemen. Het is meer een leegte, een gevoel van diepe gebrekkigheid in het hart. Dat gevoel dat elke keer opkomt wanneer de wereld geen afleidingen verschaft.

Nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk probeer duidelijk te maken maargoed, ik denk dat we een moment van stilte inderdaad niet goed kunnen waarderen.
Precies. Een onvermogen om gewoon niets te doen en dat oprecht te waarderen.

Martinus

Bewuste gebruiker
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
Kijk maar uit gast. Iedereen was ook crypto aan het hypen na de vorige crisis. En oh wat wat een winst. Tot de realisatie kwam dat het allemaal hype is en toen zakte alles in elkaar.

Het is iedere keer het zelfde verhaal. Crypto is de toekomst. En dan 2 maanden later poef.

Het is een soort investment scam en de mensen die in de piek kopen en vasthouden zijn de grootste lul als het straks weer met 30% omlaag knal.

CuriousExplorer

Badass junkie
Kijk maar uit gast. Iedereen was ook crypto aan het hypen na de vorige crisis. En oh wat wat een winst. Tot de realisatie kwam dat het allemaal hype is en toen zakte alles in elkaar.

Het is iedere keer het zelfde verhaal. Crypto is de toekomst. En dan 2 maanden later poef.

Het is een soort investment scam en de mensen die in de piek kopen en vasthouden zijn de grootste lul als het straks weer met 30% omlaag knal.
Tenzij die mensen niet verkopen bij de eerste daling en geduld hebben.
Btc heeft al veel dalen gehad, maar piekt hoger dan ooit.

Martinus

Bewuste gebruiker
Tenzij die mensen niet verkopen bij de eerste daling en geduld hebben.
Btc heeft al veel dalen gehad, maar piekt hoger dan ooit.

Ja, dan moet je wel 4 jaar wachten. Ik denk dat heel veel mensen straks als het crashed weer alles in panniek verkopen.

Tis allemaal hebzucht gekte.
Ik verveel me wel gewoon.

Martinus

Bewuste gebruiker
Tevredenheid is wel de sleutel i guess. Ik vraag me af waarom we als mensen zo ontevreden zijn. De hele ratrace draait er om lijkt mij.

Ik had eens een video gezien hoe ze in america dachten dat ze in het jaar 2000 een leisure society zouden hebben, waar iedereen hem chillde terwijl de machines het werk deden. Moet je nu eens kijken. Het tegenovergestelde is uit gekomen.

Het is ook wel lastig, ik voel me niet heel erg ontevreden, maar alsnog heb ik ontevredenheden waar ik dagelijks tegen aan loop. Soms heb ik het niet eens door.

Zou het een cultuur ding zijn? Of iets mens eigen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Tevredenheid is wel de sleutel i guess. Ik vraag me af waarom we als mensen zo ontevreden zijn.
We zijn de connectie met de hogere zelf, spirit, hoe je het ook wilt noemen, verloren. Het is zo simpel als dat.

Verveling, eenzaamheid, ontevredenheid, lijden in het algemeen zijn illusies die horen bij ego-bewustzijn, maar tegelijkertijd ook een soort alarmsysteem dat ons terug roept naar onze hogere zelf waar deze dingen niet bestaan. Het is de intelligentie in ons die zegt: kom terug naar jezelf, je interpreteert je ervaring verkeerd. Maar geven we daar gehoor aan? Vaak niet. Hoe vaak heb ik zelf wel niet deze signalen genegeerd en de situatie er door vluchtgedrag nog erger op gemaakt. En nog steeds...

Purplext

Wijs gebruiker
Ik wil hier zoveel over zeggen, maar wordt echt te lang om te typen.

Verveling is m'n ergste vijand, ik zoek continu afleiding. Veel in drugs, maar ook in werk en bezig zijn. Ik ben mezelf continu aan het uitputten.

Je vroeg of het met onze moderne samenleving te maken heeft? Voor mij wel. Als ik kampeer, verveel ik me nooit. Je bent de hele dag bezig met de essentiële dingen en de dag vliegt voorbij. Dan kan ik ook gewoon even rustig zitten en genieten van de natuur en stilte om me heen. Dan voel ik me voldaan, ik heb nuttige dingen gedaan om te overleven.

Thuis verveel ik me al heel snel en ik vind het dan moeilijk om maar een beetje te zitten niksen. Voor mijn gevoel ben ik daar niet voor gemaakt. Natuurlijk is een tijdje niks doen heilzaam, maar voor mij is dat alleen fijn als ik me ook nuttig heb gemaakt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik wil hier zoveel over zeggen, maar wordt echt te lang om te typen.

Verveling is m'n ergste vijand, ik zoek continu afleiding. Veel in drugs, maar ook in werk en bezig zijn. Ik ben mezelf continu aan het uitputten.

Je vroeg of het met onze moderne samenleving te maken heeft? Voor mij wel. Als ik kampeer, verveel ik me nooit. Je bent de hele dag bezig met de essentiële dingen en de dag vliegt voorbij. Dan kan ik ook gewoon even rustig zitten en genieten van de natuur en stilte om me heen. Dan voel ik me voldaan, ik heb nuttige dingen gedaan om te overleven.

Thuis verveel ik me al heel snel en ik vind het dan moeilijk om maar een beetje te zitten niksen. Voor mijn gevoel ben ik daar niet voor gemaakt. Natuurlijk is een tijdje niks doen heilzaam, maar voor mij is dat alleen fijn als ik me ook nuttig heb gemaakt.
Het is wel veel makkelijker om tot die rust in jezelf (die op zich altijd beschikbaar is) te komen wanneer je in de natuur en op vakantie bent ja. Ervaar dat zelf ook altijd op vakanties en zelfs gewoon even buiten de stad fietsen hier.

Ik denk dat je er wel voor gemaakt bent, maar dat je net zoals ons allen geconditioneerd bent om te denken dat niets doen tijdverspilling is. Dat is de mindset van de westerling. Het is ook logisch dat "niksen" niet fijn voelt. Wanneer je geen afleiding hebt, confronteer je jezelf met jezelf. Helaas gaan we het daarom uit de weg.

Purplext

Wijs gebruiker
Het is wel veel makkelijker om tot die rust in jezelf (die op zich altijd beschikbaar is) te komen wanneer je in de natuur en op vakantie bent ja. Ervaar dat zelf ook altijd op vakanties en zelfs gewoon even buiten de stad fietsen hier.

Ik denk dat je er wel voor gemaakt bent, maar dat je net zoals ons allen geconditioneerd bent om te denken dat niets doen tijdverspilling is. Dat is de mindset van de westerling. Het is ook logisch dat "niksen" niet fijn voelt. Wanneer je geen afleiding hebt, confronteer je jezelf met jezelf. Helaas gaan we het daarom uit de weg.

Ik zie niksen niet als tijdsverspilling, maar ik voel me niet alsof ik gemaakt ben om continu te niksen.
Niksen is ook belangrijk en die confrontatie met jezelf ook. Ik snap wat je bedoelt, maar is dat dan het hoogst haalbare; continu met jezelf zijn en content zijn, is dat een soort nirvana?

In trips denk/voel ik soms van wel en moet ik lachen om de absurdheid van dit alles wat ik denk te beleven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik zie niksen niet als tijdsverspilling, maar ik voel me niet alsof ik gemaakt ben om continu te niksen.
Niksen is ook belangrijk en die confrontatie met jezelf ook. Ik snap wat je bedoelt, maar is dat dan het hoogst haalbare; continu met jezelf zijn en content zijn, is dat een soort nirvana?

In trips denk/voel ik soms van wel en moet ik lachen om de absurdheid van dit alles wat ik denk te beleven.
Nee ik denk dat dat ook zeker een extreme is om nooit wat te doen. Er is een goede balans van activiteit en rust nodig. Het andere extreem is om altijd bezig te moeten zijn omdat je niet gewoon met jezelf (zonder afleiding) kunt zijn. En dat is meer het probleem wat we hier hebben in het westen. We vervelen ons, omdat we in ons hoofd zitten. Eigenlijk is dat helemaal niet echt niksen, want we zijn druk bezig met denken. Als we echt aan het niksen waren, waren we vredig geweest op zulke momenten...

Purplext

Wijs gebruiker
Nee ik denk dat dat ook zeker een extreme is om nooit wat te doen. Er is een goede balans van activiteit en rust nodig. Het andere extreem is om altijd bezig te moeten zijn omdat je niet gewoon met jezelf (zonder afleiding) kunt zijn. En dat is meer het probleem wat we hier hebben in het westen. We vervelen ons, omdat we in ons hoofd zitten. Eigenlijk is dat helemaal niet echt niksen, want we zijn druk bezig met denken. Als we echt aan het niksen waren, waren we vredig geweest op zulke momenten...

Dat is wat ik bedoel; die balans tussen activiteit en rust.
Ik kan dus veel beter met mezelf zijn als ik ook dichter bij mijn natuur ben. Ín de natuur, op zoek naar water, warmte etc.
In deze moderne gevangenis heb ik daar meer moeite mee. Alsof m'n echte ik beseft dat het niet klopt en dat het moet ontvluchten. Lastig uit te leggen...

Klopt helemaal trouwens, dat verveling komt omdat we in ons hoofd zitten. Daar heb ik nog heel veel winst te behalen!

Gympie

Badass junkie
mss zal dit lullig overkomen..
maar ik heb tot nu toe m'n mond gehouden als je iets zei in de trant van:
'ik houd niet van kapitalisme'..en .. 'ik kies ervoor om niet te werken'.
pin me er niet op vast hè.. maar die richting ging het wel op.
ik dacht dan meestal bij mezelf: is goed hoor..wij werken wel zodat jij je vrijwilligerswerk kan doen en je verder niet hoeft te spannen..
verschil moet er wezen.. ik ken ook je voorgeschiedenis niet en ik weet niet of je ooit de oorzaak/redenen echt hebt aangestipt.

ik verveel me dus nooit..
sport.. creatieve dingen.. netflix.. vrienden opzoeken.. desnoods schoonmaken, lol.
maar m'n grootste punt is..
als je werkt.. dan waardeer je daarna je vrije tijd meer.
begrijp me niet verkeerd.. ik houd van mijn werk.. kan me niets leukers voorstellen..
desalniettemin vind ik het fijn om vrij te zijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is wat ik bedoel; die balans tussen activiteit en rust.
Ik kan dus veel beter met mezelf zijn als ik ook dichter bij mijn natuur ben. Ín de natuur, op zoek naar water, warmte etc.
In deze moderne gevangenis heb ik daar meer moeite mee. Alsof m'n echte ik beseft dat het niet klopt en dat het moet ontvluchten. Lastig uit te leggen...

Klopt helemaal trouwens, dat verveling komt omdat we in ons hoofd zitten. Daar heb ik nog heel veel winst te behalen!
Ben het helemaal met je eens hoor, dat de natuur ons dichter bij onze echte zelf brengt! Dat zoveel mogelijk doen is ook hartstikke goed!

Maar we leven tegelijkertijd wel in een hectische wereld en zullen ook daarin moeten functioneren. En daar zijn we ook toe in staat, alleen is dat lastig als we zoveel in ons hoofd zitten als de meesten van ons doen. Ik ervaar dat tenminste wel voor mezelf. Kleine stapjes denk ik dan maar. Veel de natuur in, maar ook de confrontatie met jezelf aangaan wanneer er weinig afleiding is. Zo zie ik het dan. En dat helpt goed.

Maar ik begrijp je helemaal dat deze maatschappij soms als een gevangenis aanvoelt...

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Ik zou zeggen dat contentheid de allerhoogste staat is. Alles wat "daarboven" komt volgens die afbeelding leunt op contentheid en zijn tijdelijke gevoelens/ervaringen. Het zijn misschien (veel) fijnere gevoelens, maar ze komen en gaan. Contentheid is constant beschikbaar mits je het in jezelf zoekt.
Ja, ik denk ook wel dat contentheid altijd beschikbaar is maar ik weet nog niet zeker of dat nou altijd de bedoeling is?
Ontevredenheid hoeft nog niet perse iets te zijn wat niet wenselijk is, als we overal tevreden mee zouden zijn zou er ook geen vooruitgang zijn.
Maar dat je een saai kut leven zou hebben komt al voort uit het zoeken van geluk/contentheid in de buitenwereld en is al een mentaal oordeel.
true, en wat dat betreft is social media tegenwoordig een enorme draak vind ik, ik hoef maar 5 minuten door facebook te scrollen en mijn lekkere chille avondje op de bank met een boek en een ronkende kat veranderd plots in een saaie avond, maargoed, dat is nou eenmaal de power van social media.

Martinus

Bewuste gebruiker
Ik heb precies hetzelfde.

gympie,
Ik heb het geprobeerd om te werken en deel te zijn van de maatschappij, maar het geluk dat jij er in vind heb ik niet kunnen vinden. Ik dacht dat ik materialisme wou. En dat ik het de maatschappij schuldig was wat te doen, maar daar ben ik op terug gekomen.

En ik ben blij dat ons land nog teminste iets bied aan figuren zoals mezelf. Maar vrijheid is er zeker niet een van. Die luxe is alleen voor de rijke mensen onder ons.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja, ik denk ook wel dat contentheid altijd beschikbaar is maar ik weet nog niet zeker of dat nou altijd de bedoeling is?
Ontevredenheid hoeft nog niet perse iets te zijn wat niet wenselijk is, als we overal tevreden mee zouden zijn zou er ook geen vooruitgang zijn.
Het is meer een onderliggende contentheid denk ik. Dat je in de basis helemaal oké bent. Dat betekent niet dat er geen ambities en wensen meer kunnen zijn. Sterker nog, omdát er die contentheid is, kun je je richten op die diepste wensen en ambities. Want je bent dan niet steeds bezig dat gevoel van gebrek op te vullen met middelen, activiteiten, relaties, ervaringen, enzovoort. Nu ben je alreeds oké met jezelf en kun je je energie in andere dingen steken dan proberen geluk te verkrijgen buiten jezelf.

true, en wat dat betreft is social media tegenwoordig een enorme draak vind ik, ik hoef maar 5 minuten door facebook te scrollen en mijn lekkere chille avondje op de bank met een boek en een ronkende kat veranderd plots in een saaie avond, maargoed, dat is nou eenmaal de power van social media.
Ja helemaal waar. Social media haalt alle diepte en glans uit het leven. Maar goed, dat kan ons dan (uiteindelijk, hopelijk) ook de ogen openen over die dingen die we erdoor missen.

Gympie

Badass junkie
gympie,
Ik heb het geprobeerd om te werken en deel te zijn van de maatschappij, maar het geluk dat jij er in vind heb ik niet kunnen vinden. Ik dacht dat ik materialisme wou. En dat ik het de maatschappij schuldig was wat te doen, maar daar ben ik op terug gekomen.

En ik ben blij dat ons land nog teminste iets bied aan figuren zoals mezelf. Maar vrijheid is er zeker niet een van. Die luxe is alleen voor de rijke mensen onder ons.

wat mij betreft ben jij deel van de maatschappij hoor..
en ik ben blij dat we in een land leven waar er voor mensen gezorgd kan worden die mss niet helemaal in het stramien (kunnen) passen..
al lijkt het socialistische aspect van de Nederlandse samenleving steeds kleiner te worden.

zelf werk ik deeltijd.. voltijd zou ik zelf wss ook niet zo op renderen.. hoe leuk ik m'n werk ook vind.
daar komt nu een eind aan vanwege corona trouwens.. dat zuigt wel.

hmm, ik ben zeker niet rijk maar voel me wel relatief vrij.. nou ja, momenteel natuurlijk een stuk minder 😅

wat betreft verveling.. kheb het idee dat ik er niet zo goed over mee kan praten..
kheb het idee... wat Purplext zegt.. dat ze zich tijdens het kamperen niet verveelt..
dat ik altijd een beetje aan het kamperen ben..
aan het overleven..

heeft soms een wat negatieve klank hè.. overleven?

Martinus

Bewuste gebruiker
Het is meer een onderliggende contentheid denk ik. Dat je in de basis helemaal oké bent. Dat betekent niet dat er geen ambities en wensen meer kunnen zijn. Sterker nog, omdát er die contentheid is, kun je je richten op die diepste wensen en ambities. Want je bent dan niet steeds bezig dat gevoel van gebrek op te vullen met middelen, activiteiten, relaties, ervaringen, enzovoort. Nu ben je alreeds oké met jezelf en kun je je energie in andere dingen steken dan proberen geluk te verkrijgen buiten jezelf.

Dat is wel lastige koek. Hoe zie je het verschil tussen wat je wensen zijn en wat je bedenkt omdat je het nodig heb voor geluk.
Mijn wensen zijn altijd iets in de richting van een hutje op de hei met een moestuintje en wat niet, maar is dat een echte wens of is dat vluchten?

wat mij betreft ben jij deel van de maatschappij hoor..
en ik ben blij dat we in een land leven waar er voor mensen gezorgd kan worden die mss niet helemaal in het stramien (kunnen) passen..
al lijkt het socialistische aspect van de Nederlandse samenleving steeds kleiner te worden.

Een zelfverzekerde maatschappij omarmt zijn non-conformisten en vage figuren. En schildert ze niet af als problemen.
Ik hoop dat we in de toekomst weer meer die kant op gaan. En niet het Amerika pad te ver volgen gezien dat echt een drama aan het worden is.

Ik vind het niet perse negatief klinken, overleven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is wel lastige koek. Hoe zie je het verschil tussen wat je wensen zijn en wat je bedenkt omdat je het nodig heb voor geluk.
Mijn wensen zijn altijd iets in de richting van een hutje op de hei met een moestuintje en wat niet, maar is dat een echte wens of is dat vluchten?
Inderdaad lastig. Mijn ideeën hierover:

Het is denk ik ook niet iets dat je van tevoren altijd weet. Je begint in deze wereld als een geconditioneerd wezen. Je ideeën zijn voor een groot part de ideeën van je omgeving. Genetisch via je voorouders, cultureel via je ouders, vrienden en van de algehele maatschappij waar je in leeft. Veel van onze denkbeelden en overtuigingen komen niet diep vanuit onszelf, zijn niet origineel aan ons. Je leert gaandewijs wat je eigen wensen zijn. Je ideeën over wat je nodig hebt om gelukkig te zijn, zijn lang niet altijd waar en zoals je zegt vaak manieren om ergens van te vluchten. Tenminste, dat ervaar ik zelf wel heel erg zo. Met eerlijke reflectie en levenservaring kom je meer te weten wat het is dat je echt wil doen in de wereld. Maar ik denk wel dat zolang je je diepere gevoel van welzijn buiten jezelf zoekt, je van teleurstelling in teleurstelling zult vallen. Dus uiteindelijk ontkom je niet aan de confrontatie met jezelf. En dat gaat voor heel veel mensen een enorme uitdaging worden in deze maatschappij waar we vaak niet eens een moment even niets kunnen doen, in plaats van naar onze smartphone te grijpen...

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zucht naar prikkels (=dopamine) en mogelijk ook een stukje gebrek aan structuur of moeite met zelforganiserend vermogen. Daarnaast kunnen er ook gevoelens van onvrede of onzekerheid over je zelf aan ten grondslag liggen. Je krijgt dan een soort rusteloosheid waarin even niks doen onvoldoende tevredenheid oplevert.

C-Man

Bewuste gebruiker
Ik lees veel, en luister meer dan ooit naar muziek.

De verveling die ontstaat door het overmatig solliciteren is hemeltergend, maar ik denk dat ik rond eind maart begin april eindelijk terug aan de slag kan.

MetalGuy

Bewuste gebruiker
Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Niet per se, bij sommigen is het een (hoofd)factor. Bij mij was verslaving een factor in juist het tegenovergestelde, namelijk: om zeer strikte deadlines te kunnen behalen. Ik had in die tijd teveel te doen en dat heeft zich gemanifesteerd in een full-blown addiction. Gelukkig al jaren van af, maar wat een strijd.

Dat geloof ik wel. Men heeft nu toegang tot alles, maar ook echt alles dat hen hartje begeert. Daarmee is het leven niet meer luchtig en dus... Drugsmisbruik, of drank, maar hee, zelfde idee. Hier in mijn omgeving is 3-MMC ook erg in trek onder minderjarigen als partydrug wat me wel zorgen baat.

Tja, het allerbeste is om gewoon lekker bezig te blijven (dappere woorden van iemand die teveel te doen had, haha). Ook al heb je er af en toe geen zin in, dat wat moet, moet! Dan zorg je er dus beter voor dat je als je je zoveel verveelt, je zoveel mogelijk te doen hebt als je je gaat vervelen. Schrijf het voor jezelf op, welke taken en/of verplichtingen het meest belangrijk voor je zijn en kom deze na. Als je ze kan afstrepen, voel dan maar eens wat voor voldoening je voelt.😎

Veel succes alvast!❤️

Martinus

Bewuste gebruiker
Aja, ik maak me er niet zo heel druk om hoor. Ik verveel me al een groot deel van mn leven. 🤣 Niet omdat ik niks doe, maar omdat ik snel uitgekeken raak op dingen. Ik verslind hobbies als een tyranosaurus.

Ik hoef ook niet perse een oplossing, maar ik vond het wel een leuk onderwerp om over te praten, wat is verveling en waar komt het vandaan.

Ik zag ook al dat iedereen daar weer anders in is wat ook leuk is om te lezen.

Als ik er nu zo over denk dan krijg ik het idee dat ik het uitvogelen van dingen erg leuk vind, maar als ik weet hoe het werkt dan wil ik weer iets nieuws ontdekken. Dus ik kan nooit bij 1 ding blijven. Maar stiekem zou ik dat wel willen. Dat ene ding wat me jaren geintereseerd houd.

Maar misschien moet ik accepteren dat dat niet in me zit. Niet iedereen is een specialist i guess.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan