1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vleesvervangers

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door De Dunne, 29 apr 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Wie eet er wel eens vleesvervangers? Of althans, producten die bedoeld zijn om ipv vlees eten. Ik eet zelf een stuk minder vlees sinds een aantal jaar. Vooral voor de gezondheid en het milieu. Nu kan ik maar weinig vinden waar echt smaak aan zit. Het hoeft niet als vlees te smaken maar er moet wel smaak aan zitten. Soms vervang ik vlees niet en laat het gewoon weg maar bij bv aardappels, groente en “vlees” mis ik echt het onderdeel vlees als ik dat weg zou laten. Wat vinden jullie van de vervangers/vegie burgers?

Deze had ik t laatst en het smaakt echt naar niks... Je proeft gebakken paneermeel en thats it.

D24DB4F7-142C-432B-B287-A58FAB80E28B.jpeg

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik vind vleesvervangers 3 keer niks.

Ik eet vlees of geen vlees en ik ga niet zo'n geforceerd product wat nergens naar smaakt consumeren om de geest toch een beetje het gevoel te geven dat er wel degelijk iets van vlees op mijn bord ligt. Dan liever een bord met lekkere dingen zonder vlees.

Misschien dat een lekkere vleesvervanger al bestaat maar ik heb die in ieder geval nog nooit op. Dus lees ik hier nog even mee of dat er iemand wel iets lekkers heeft gevonden.

3. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Bij vleesvervangers moet je gewoon goed uitzoeken welke wel te nassen zijn en welke niet. Het verschil is echt enorm.

Ok, here goes: De spinaziekaasburger vond ik altijd súperlekker, en van die kaasschnitzels (maar ik eet geen kaas meer dus helaas voor mij). Over het algemeen vind ik bijna alle groenteburgers lekker, zeker als je 'hamburgers' maakt (maar ik hou ook gewoon van groente). De pittige biologische wokblokjes en de gekruide tempeh-blokjes van AH vind ik allebei lekker als ik ga wokken. De spekjes van AH-merk en van de vegetarische slager zijn echt goed in stamppot of pasta! (maar zit beide wel eiwit in). Falafel is het lekkerst als je die zelf maakt, ik vind die van verschillende merken wel oke maar soms wat droog. Qua gehakt vind ik het kruimgehakt beter dan dat gehakt wat je echt nog moet opbakken, hoewel vega gehakt over het algemeen nooit heel boeiend smaakt (ik gebruik het soms voor het gemak in pasta). Kipstukjes zijn van de vegetarische slager echt wel lekker, maarrrrr die zijn óók teringduur. Verder vind ik Vegafit in het algemeen wel nice producten hebben. En tot slot: SoFine schijnt goede visburgers te hebben, maar die heb ik zelf nog niet op.

wonderalice vindt dit leuk.
  4. Bee

Bee Belezen gebruiker

Ik eet zelf ook maar weinig vlees, maar meestal bereid ik de maaltijden zo dat je het vlees niet eens mist. Het is een beetje zoeken en Googlen maar er zijn heerlijke recepten zonder vlees te vinden hoor!
    Qua vleesvervangers kun je me echt wakker maken voor de Toscaanse Carre's van Garden Gourmet. En verder sluit ik me aan bij ZERO- :)

5. stomme eend

stomme eend Bewuste gebruiker

Hier leven lang al Vega. Heb het ook niet zo op met vleesvervangers. Wel lekker vind ik:
    -lupine
    -quorn in saté
    -burger royal
    -gerookte tofu
    -worstjes
    -spekjes
    -nuggets

Vega gehakt vind ik verder prima vulling voor saus, maar smaakt natuurlijk niet echt ergens heen.

שמש vindt dit leuk.
  6. Psychedelic-experience

Psychedelic-experience Experimenterende gebruiker

Beetje laat maar miss heb je er nog wat aan. Ik ben ongeveer 3 maanden geleden gestopt met het eten van vlees. Ik vind vooral de producten van de vegetarische slager een absolute aanrader. Tikkie aan de dure kant maar niet van echt vlees te onderscheiden naar mijn mening.

Ghbeetje vindt dit leuk.
  7. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Bedankt. Die is idd goed te doen!

8. Psilocyloner

Psilocyloner Belezen gebruiker

Dit. Ik snap vleesvervangers niet. Je wil geen vlees meer eten, maar toch blijven doen alsof je vlees eet. Beter leer je gewoon al het andere op je bord (de mogelijkheden zijn werkelijk waar eindeloos) te waarderen. Ik mis vlees totáál niet. Leer vegetarisch koken, ontdek nieuwe combinaties. Goede vleesvervangers (vervangers, geen ik-wil-mezelf-toch-doen-geloven-dat-ik-vlees-eet-troep) zijn peulvruchten. Als je het hebt over je AGV'tje (aardappelen-groenten-vlees), probeer eens aardappelen met broccoli en witte bonen. Naar persoonlijke smaak af te kruiden. Wat te denken van noten en/of zaden als vleesvervanger? Boerenkoolstamppot met cashewnoten vind ik bijvoorbeeld erg lekker. Daarnaast zijn er nog genoeg andere ingrediënten waarmee je vlees kunt vervangen en bovendien wat meer textuurvariatie aan je aardappelen-met-groentencombo geven. Spruitjesstamppot met olijfolie en Griekse olijven bijvoorbeeld. Over olijfolie gesproken. In plaats van aardappels droog of kruimig te koken en uiteindelijk met de groenten te stampen of ze er gewoon los bij te eten, eet ik ook vaak wat kleinergesneden blokjes van vastkokende aardappelen. Die geef ik dan wat smaak mee door wat kruiden toe te voegen na het afgieten (bijvoorbeeld zwarte peper + tijm + rozemarijn, of zwarte peper + Italiaanse kruiden + evt. knoflookpoeder ofzo), vervolgens op m'n bord te leggen naast de groente en er dan nog een goede scheut goeie olijfolie over te gooien. Zo heb je toch een goed vullende maaltijd zonder vlees. Olie is in die zin (gevoelsmatig, niet nutritioneel) ook een ''vleesvervanger''. Een maaltijd zonder vlees is namelijk vaak automatisch vetarm en tijdens en na het eten mis je dan iets, waardoor je toch niet echt lekker gegeten hebt. Dit ondervang je door op een andere manier vetten toe te voegen.

9. Psychedelic-experience

@Psilocyloner Vleesvervangers zijn ook bedoeld om de mensen met een minder brede kijk op dit geheel, die toch graag wat minder vlees eten te kunnen voorzien van iets op het bord. Waarom niet? Lang niet iedereen heeft zin om uitgebreid vegetarisch te gaan koken. Ik vind het juist goed dat er tegenwoordig een uitgebreid assortiment vleesvervangers verkrijgbaar is. Dit maakt de stap voor carnivoren al een stuk makkelijker om ook eens een dagje zonder vlees te kunnen. Ik eet ook lang niet elke dag vleesvervangers, maar moet zeggen dat ik het zeker wel eens aanschaf bij gebrek aan inspiratie of uit gemakzucht. Daarbij komt nog eens dat de technieken voor het bereiden van deze vervangers de laatste jaren fors verbeterd zijn. Soms met de ogen dicht niet eens van echt vlees te onderscheiden.

Roze Olifant vindt dit leuk.
  10. Psilocyloner

Ja, OK, daar heb je een punt. Ik begrijp dat geen vlees meer eten voor sommige mensen om diverse redenen gewoon heel moeilijk kan zijn. Dan kan zo'n vleesvervanger de stap naar vegetarisme wel makkelijker maken.

11. Stailoz

Stailoz Experimenterende gebruiker

שמש en Roze Olifant vinden dit leuk.
  12. Psychedelic-experience

@Stailoz Juist! en ze hebben nog meer heerlijke producten zoals braadworsten, ´kip´shoarma, rookworsten etc. zowel vegetarisch als vegan.

13. Kwak

Kwak Experimenterende gebruiker

In de meeste vleesvervangers zit ook 'troep' in. Met name suikers en zout zijn hoog.
    Volgens mij kun je het beste falafel, tofu of tempeh eten.
    Sojaproducten zou je ook niet veel moeten eten.

Als ik vlees eet, eet ik biologisch vlees. Meestal kipfilet. En eet ik iets vaker linzen en bonen ed.

14. Zwijgrecht

Zwijgrecht Bewuste gebruiker

Niet echt een vlees vervanger, maar heb je wel is gehoord van Polenta? Een soort mais-meel met welke je alle kanten op kan. Als ik je ergens mee kan helpen op het gebied van eten, recepten o.i.d, my pleasure:)
    Verder kan je met bonen alle kanten op.

Om nog wel anwoordt te geven op je vraag , ervaring met die vleesvervangers waar jij het over had heb ik niet (en ga ik ook niet krijgen :nomouth:), maar als je echt een component wil wat vlees "vervangt" zou ik bijvoorbeeld denken aan een burgertje van bloemkool, kerrie en sjalotten, Polenta kan je uitstekend als een soort spekjes gebruiken, Savooiekool is ook heel Umami (hartig) en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
    Probeer eens het bloemkool dingetje, dat is easy en kost geen tijd. Bloemkool halen , in rozen snijden, in de keukenmachine, fijndraaien. Op 1 normale-kleine bloemkool (die dus nu fijngedraaid in een bak zit, soort couscous structuur) heb je nog 2 eieren nodig, paneermeel, (liefst Panko! Dat is wat grover en fucking lekker), sjalotten. Tabasco als je houdt van pit. Olijfolie veel in een bakpan, 1 dikke EL kerrie erbij, even laten bruisen en goed blijven roeren, bloemkool erbij en zachtjes garen. niet kleuren, of nouja moet niet zwart worden al :sweatsmile:. eenmaal gaar op smaak maken met wat jij lekker vindt (alles kan! kruiden, specerijen, maar ook vulling, bijvoorbeeld nootjes er door, etc)
    en af laten koelen. Dan 2 eieren erdoor mengen (dan wordt het weer net te zacht/vloeibaar om burgers van te maken). Dan panko toevoegen steeds een beetje net zolang tot de structuur als een soort gehakt is, burgers maken, beetje liefde erbij, mooi ruitje grillen in de grillpan.
    Beloofd dat de meeste mensen over hun stoel zitten te glijden:grinning::tonguewink:

Kunst is om een beetje te experimenteren met structuur en mondgevoel, en het oog wil ook wat. Iets ronds gegrilld op een broodje lijkt op een burger, Iets cilindervormings in bijv. hele dunne courgette een worst, etc. Denk je al voor de helft dat je een bratwurst naar binnen aan het werken bent.
    Klinkt als veel werk maar is echt hooguit 5 min werk als je het een x geprobeerd hebtg
    @Psilocyloner @acht.zes
    Eens, persoonlijk vindt ik het ook echt onzin om kip te kopen wat geen kip is,...etcetera. Maar de gemiddelde Nederlander is culinair niet heel breed onderlegd en staart zich nog blind op het Aardappels Groenten Vlees principe, en als je het vlees weghaalt ontbreekt het voor de meeste mensen belangrijkste component. Zal er ook wel een beetje mee te maken dat vlees van oudsher en nog steeds wel een beetje een luxeproduct is.

De tips van psilocloner zijn wel top! Ik leer ook graag nieuwe dingen:handok:
    Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen :)

Het dingetje is wel een beetje dat al die kant en klare producten echt achterlijk duur zijn. Leuk als je het kan betalen maar iemand die een beetje veel eet of mensen die voor kinderen moeten zorgen moeten organen gaan verkopen om dit te bekostigen..

Laatst bewerkt: 18 dec 2018
  15. Psilocyloner

@Zwijgrecht
    In principe kun je elke groente die mensen van oudsher koken voor in de Hollandse pot ook bakken en dan met ander soort kruiden, zoals Mediterraanse, Oosterse of Arabische, op smaak brengen. Vaak in combinatie met een uitje, of nog een paprika erbij ofzo. Met spitskool, witte kool of groene kool bijvoorbeeld, van zichzelf vrij mild en neutraal van smaak, kun je echt alle kanten op. Met kerrie. Met knoflook, gember, komijn. Wanneer je daar nog wat andere groenten bij doet, bij voorkeur ook een tomaatje, en 't nat een beetje bindt met maizena, dan krijg je soort van tjap tjoy.

In ieder geval zijn we gewoon mensen! :smiley: Dat beseft nog lang niet elke vleesverslindende Nederlander geloof ik...:sweatsmile:

Zwijgrecht vindt dit leuk.
  16. Zwijgrecht

@Psilocyloner Alle koolsoorten zijn master. Palmkool, cavollo nero, ook heel lekker in stoofpotten enzo. Ik ben niet zo'n maizena fan maar misschien gewoon nooit genoeg mee gewerkt. Maar wel is een stoofschotel vega, rtouille, een bepaald soort deeg erover (Het wordt anders allemaal wel heel googlebaar, beetje ongemakkelijk als de blije vega van tafel 13 met 2 klikken eindigt op Drugsforum...) en dat laten souffleren in de oven, ziet er erg fancy uit en zo hebben ze vega's dat en de vleeseters hun stoofpootje :wink:
    2 jaar in een bijna vega restaurant gewerkt met een eigen groenten, kruiden en fruit tuin van zo'n 5 voetbalvelden groot. Voel je je best een mannetje als je s'ochtends vroeg met je kratje en een mes door de tuin heen hobbelt. Prachtig, zou iedereen is moeten doen om de basiskennis een heeeeel klein beetje bij te schaven.

Ai Ts hoop dat je er wat aan hebt:handok:

17. acht.zes

@Zwijgrecht
    Ik snap sowieso niet dat als je geen vlees meer wil eten dat er uberhaupt iets op je bord MOET liggen wat geen vlees is maar daar wel naar moet uitzien en/of een beetje naar moet smaken terwijl er totaal andere voedingsstoffen in zitten dan in je stukje vlees van weleer.

edit;
    Dit heb ik hier al een tijdje geleden gezegd zie ik lol! :tongueout:

Veganisten/vegetariers dankbare mensen? Ik viind ze vooral dezelfde mentaliteit hebben als het leger des heils en andere zwaar religieuzen met hun zendelingendrang/ongelooflijke behoefte om anderen te bekeren, maar ook dat zal ik ongetwijfeld al een keer gezegd hebben.

Albedo vindt dit leuk.
  18. Zwijgrecht

Daarom tagde ik je, of dacht je dat ik spontaan aan je moest denken bij een vega topic :P

19. acht.zes

@Zwijgrecht
    Mijn bericht was alweer van meer dan een half jaar geleden, was deze discussie alweer een beetje vergeten. :tongueout:

20. Zwijgrecht

Beetje kort door de bocht, maar soi:tearsofjoy:

Pesco (alleen vis) en vegetariers kom ik nooit mee in aanraking op een negatieve manier, en dat is inmiddels ook zo doodnormaal dat dat ook zou moeten. Toch is het heel vaak nog een ondergeschoven kindje waar een beetje lacherig over wordt gedaan, en er makkelijk vanaf gemaakt wordt. Ik zou echt de keuken instampen als vega zijnde en een paar vegetarische hoeken uitdelen als je weer de eeuwige salade geitenkaas voor je neus krijgt. Met dankbaar bedoel ik dat ze vaak al met lage verwachtingen binnenkomen, en als ze dan wat lekkers krijgen heel verrast doen en regelmatig terugkomen en het doorvertellen aan andere "vega religieuzen":wink:" goed voor baas, goed voor de vega, goed voor de fooi en uiteindelijk goed voor mij.

Por er is eentje met een stok als je er een ziet, ze zijn best aardig en proberen je niet meer altijd te bekeren! Je kunt ze herkennen aan......dat ze 2 handen hebben, 2 benen en een hoofd.:upsidedown:

Veganisten daarintegen dat zijn net Taliban strijders(jaja, uitzondering daargelaten. Zat op zo'n facebook pagina, Vegan nederland, puur werktechnisch en de shit die je daar af en toe voorbij ziet komen....mensen zijn bang voor ISIS en het Kalifaat ,maar dat is kinderspel vergeleken met vegan jihadi's

21. Psilocyloner

LOL!

Altijd jammer als mensen zich zo moreel superieur gaan voelen en hun eigen opvattingen zien als absolute waarheden die iedereen over dient te nemen om maar niet als minderwaardig persoon afgeserveerd te worden.

Psychedelic-experience vindt dit leuk.
  22. Psychedelic-experience

Juist. Helemaal mee eens. Ook in mijn omgeving heb ik een aantal vegans, die mij elke keer weer subtiel proberen over te halen om me toch nog een tandje verder te laten gaan. met opmerkingen zoals: ¨vis is net zo erg als vlees eten. Dat weet je toch wel?¨ ¨Denk je serieus dat eieren gezond zijn voor je?¨ Bitch please... leave me alone. Ik heb mijzelf al zo ver weten te krijgen dat ik het uit kan houden om geen vlees meer te eten. Dat wil niet zeggen dat ik meteen overga tot een die-hard vegan.

Het werkt inderdaad wel op de zelfde manier als het geloof opdringen op ongelovigen denk ik. Zodra je een ongelovig persoon het geloof probeert op te dringen, zal de desbetreffende persoon juist in opstand te komen. Terwijl als je juist de positieve aspecten op een subtiel aan het licht stelt, ik vermoed dat deze persoon juist sympathie toont en bereid is zich er meer in te verdiepen. Ik denk juist dat vleesvervangers een heel goed alternatief kunnen bieden om de hedendaagse bio-industrie een stukje te reduceren. Een tweetal jaar geleden had ik me niet eens voor kunnen stellen dat het voor mij mogelijk zou zijn om vlees compleet te kunnen laten staan. Vleesvervangers hebben hier (zeker in het begin) een positieve bijdrage aan geleverd. Op den duur leer je inderdaad om steeds meer te koken zonder replica-vleesproducten te hoeven gebruiken.

23. De Dunne

De Dunne Badass junkie

6EA9AF07-05EB-4F76-AC72-C6CBC1FFEF68.jpeg
    Deze was wel lekker vorige week.

24. Zwijgrecht

Waar zijn deze dingen meestal van gemaakt, soja enzo toch

25. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Dat zal best wel ja. Ik eet ze heel weinig maar sommige zijn best lekker en goed ipv vlees qua smaak.
    Afwisseling is ook goed. Ik eet zeker vlees maar al stukken en stukken minder dan vroeger.

26. Zwijgrecht

Oh zeker, maar mijn voornaamste reden zou het millieu zijn. En het is idioot duur, was net in de AH toevallig en dacht eraan na je topic

De Dunne vindt dit leuk.
  27. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

28. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Idioot duur is het zeker.

29. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Het MOET niet? Maar het kan handig zijn als je lui bent of geen tijd/zin hebt om uitgebreid te koken. Wat is daar nou mis mee. Het is toch ook helemaal niet gezegd dat vegetariërs elke dag zo’n vleesvervanger eten? Ik vind weinig vleesvervangers lekker maar er zijn er bij die (bijvoorbeeld in stukjes door een saus) amper van vlees te onderscheiden zijn en ik zie zelf niet zo in waarom ik dat dan niet zou eten in plaats van geslacht beest. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Ik ben niet gestopt met vlees eten omdat ik vlees niet lekker vond, maar omdat ik niet achter de manier waarop dieren behandeld worden sta. Dus als iemand iets kan produceren wat zo goed mogelijk naar vlees smaakt be my guest a.u.b.

+ In wat voor omgeving leven jullie? Lol. Ik ken zelf echt amper tot geen veganisten en al helemaal geen vegetariërs die zich als ‘zwaar religieuzen’ gedragen. En indien wel dan loop ik gewoon weg. Ken de commune op internet wel maar dat lees ik niet. Problem solved.

30. Zwijgrecht

[QUOTE="Roze olifant, post: 1288609, member: 132215"

+ In wat voor omgeving leven jullie? Lol. Ik ken zelf echt amper tot geen veganisten en al helemaal geen vegetariërs die zich als ‘zwaar religieuzen’ gedragen. En indien wel dan loop ik gewoon weg. Ken de commune op internet wel maar dat lees ik niet. Problem solved.[/QUOTE]

Goede reden om vegetariër te worden,

En in de horeca. Denk dat het lastig weglopen is als er weer zo'n Taliban strijder aanschuift daarbij vind ik veganistisch koken leuk, een soort challenge onder tijdsdruk om wat lekkers en leuks te maken met de dingen die je hebt. Maar het zelf naar tafel brengen ben ik na 3x wel afgeleerd:grimacing::grin: ( niet altijd, eerlijk is eerlijk. Maar vaak zijn het wel een bepaald soort mensen met een bepaalde......attitude)

Laatst bewerkt: 19 dec 2018
  31. Ghbeetje

Ghbeetje Experimenterende gebruiker

Het dichtste bij vlees komt de biefstuk van Vivera (spel je als biekstukc). Vegan jus bij je aardappels en groente en het is net alsof je vlees zit te eten.

Verder.sluit ik me aan bij het eerder genoemde

32. Psychedelic-experience

Dit dus

33. Psychedelic-experience

AMEN. Voor de mensen die zich nog steeds afvragen waarom er ooit iemand op zo´n achterlijk idee is gekomen om vleesvervangers op te markt te brengen? Omdat er ook mensen zijn die (zoals circa 95% van de Nederlandse bevolking) afhankelijk zijn van vlees, maar zich er wel bewust van zijn dat ze verkeerd bezig zijn. Persoonlijk zou ik de bio-industrie van vandaag de dag nog steeds willen vergelijken met een massale dieren-genocide, waar dieren (uiteraard) op een walgelijke manier worden beschouwd als een smakelijk product voor ons mensen. Vaak met een excuus dat het nou eenmaal zo werkt in onze voedselkring. Elk hulpmiddel dat er voor zou kunnen zorgen dat dit soort wrede massamoorden ietwat gereduceerd kzouden kunnen worden, zouden wat mij betreft met open armen ontvangen mogen worden. Mensen wordt wakker!!! maar belangrijk is dat mensen er zelf bewust van worden.

34. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Kies er voor om vegetariër te worden of niet!
    Ga je dan niet vasthouden aan een soort nep vlees en haal je voldoening uit de producten die je wel mag eten! Of eet gewoon vlees.

35. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Een ieder mag eten wat ie wil. Vlees, geen vlees, nepvlees of vleesvervangers. Ik eet alle vier... Er zijn geen regels voor en het is dus een vrije keuze.

36. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Wauw. Mag hopen dat dit een trollpost is. Mogen we dat zelf effe bepalen? xD Waarom heb jij er last van als mensen graag nepvlees eten? En waarom is vegetariër überhaupt vokgens jou een ja of nee keuze? Mensen die minder vlees eten dragen ook bij.

In dat kader, deze zag ik net op Facebook voorbij komen:

https://www.collective-evolution.co...nce-2007-because-people-are-eating-less-meat/

Heb het nog niet helemaal kunnen lezen dus sorry alvast als het ‘zwaar religieuze veganpraat’ bevat ofzo, maar, yay!

ToetjesMonster en De Dunne vinden dit leuk.
  37. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Precies! Ik ben de afgelopen jaren van een mega carnivoor veranderd in iemand die 3x pw geen vlees eet. Alle beetjes helpen!

38. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik had een veganist in huis die alle producten wou vervangen met producten die echt nergens naar smaakte. Ze vond het zelfs geeneens lekker maar wel kopen.

Wat ik hier mee bedoelde is.
    Eet dan dingen die niet gemodificeerd zijn wat soms nog ongezonder is dan vlees.
    Een Mango is heerlijk!
    En er zijn genoeg natuurlijke producten die heerlijk zijn.
    Maar om vlees na te gaan maken zoals die rookworst van laatst dat is gewoon niet te eten.
    Vind dat mensen die dit doen het zichzelf te moeilijk maken.
    Dat je geen vlees eet vind ik prima! Ieder zijn eigen keus. Maar dan van alles gaan proberen te eten wat met allerlei producten na word gemaakt en totaal niet te eten is slaat natuurlijk nergens op.
    Kies dan voor de goede natuurlijke producten.
    Er is nog genoeg.

Daarnaast maken ze die producten zo duur dat ze je een poot uitdraaien.

39. PaddoKweker

PaddoKweker Belezen gebruiker

Unilever koopt Vegetarische Slager
    zo populair is vega vlees dus!

40. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Ik ben al decennia 1/2 vlees/vegetarisch etend, maar vreemd genoeg nog nooit een vleesvervanger gehad. Ben op zich wel benieuwd of er lekkere bestaan. Vermaak me verder prima met linzen, tofu, tempeh. Allemaal unprocessed dus. Andere onbewerkte etenswaar als seitan en quorn heb ik geen ervaring mee. Seitan 1x geprobeerd maar smaakte niet geweldig.

Azarius vaporizers and accessories