(voor) onderzoek naar RC's

Kordie

DF-koning
Hoe doe jij eigen je (voor) onderzoek als je een nieuwe RC gaat proberen?
Of neem je gewoon de gok en betrouwbaar je jouw vendor op zijn blauwe ogen?

Vendors mogen wettelijk gezien geen info geven. Op sites en ook hier natuurlijk kun je wel zoeken naar ervaringen. Maar dat wordt al lastiger als er weinig tripreports worden geschreven of een rc (nog) niet populair is

XMR

Wijs gebruiker
Ik lees vaak op allerlei verschillende sites en fora (drugsforum, reddit, bluelight, erowid, psychonautwiki, etc) zo veel mogelijk over het middel om er een beetje een beeld van te krijgen. Middelen waarover ik zo goed als niks kan vinden sla ik sowieso over, die zijn mij het risico simpelweg niet waard. Effecten zijn zo wel redelijk in te schatten, maar risicos op lange termijn blijven onbekend.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Vendors mogen wettelijk gezien geen info geven. Op sites en ook hier natuurlijk kun je wel zoeken naar ervaringen. Maar dat wordt al lastiger als er weinig tripreports worden geschreven of een rc (nog) niet populair is
Ik doe het altijd andersom: eerst interesse voor het middel, en das pas kijken waar ik dat kan kopen.

De interesse doe ik op uit fora, boeken, en kennissen/vrienden. Een goede vuistregel vond ik om minimaal 1 uur aan vooronderzoek te doen voordat ik zou besluiten of ik het wel/niet zou willen proberen. Eerlijk gezegd heb ik bij de meeste rc's wel meer tijd erin gestoken. Ik ging dan allerlei verschillende tripreports lezen, zocht actief naar negatieve ervaringen en bijwerkingen, probeerde de optimale dosering te verifiëren uit allerlei verschillende bronnen, en zo probeerde ik een algemeen beeld te krijgen van wat ik precies kon verwachten.

Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik reeksen van middelen wilde uitproberen, zoals alle 2C-x, en een variëteit aan disso's. Dat vond ik dan interessant om te zien hoe die van elkaar verschilden. Maar vrijwel altijd concludeerde ik dat het originele middel leuker was. En op een gegeven moment ging ik meer en meer vraagtekens zetten waarom ik eigenlijk zulke (onbekende) gezondheidsrisico's nam. Sindsdien ben ik puur interesse voor de effecten ook wel gaan zien als ontbrekend zelfrespect. Nu gebruik ik nog wel eens rc's, maar vrijwel nooit meer nieuwe middelen en meer gouwe ouwe klassiekers zoals 6-APB of methallylescaline, die ik het ook echt waard vind vanwege hun effecten.

Hippie Langwaus

DF-koning
Daar gaat uren, dagen studie aan vooraf. Als iets me interessant lijkt, probeer ik er zoveel mogelijk over te weten te komen.

Dan ga ik kijken of ik het ergens kan kopen. Als er meer aanbieders zijn, probeer ik ook daarover zoveel mogelijk informatie te krijgen en daarna neem ik de gok.

Dan gaat er voor een eerste experiment vaak nog steeds een hoop vooronderzoek aan vooraf. Veel interessante stofjes heb ik wel gekocht, maar nog nooit in vivo onderzocht. Daar is het ook niet voor bedoeld. 😜

Morethenafeeling🔒

Bewuste gebruiker
Ik ga meestal opzoek naar studies of onderzoeken over rc's die je niet op de eerste sites vind, Dus ik zoek wat dieper en verder todat ik ergens terecht kom waarvan ik het gevoel heb dat er informatie te vinden is die je bij de eerste sites niet gaat vinden of het is beperkte informatie. Zo ga ik eigenlijk door todat er nuttige info komt over een middel. En je vind niet altijd informatie, soms is het maar half of minimaal. Dus gewoon je tijd ervoor nemen

Proxima

Badass junkie
Hoe betrouwbaar is chatgpt bij dit soort onderzoeken/info?
Zolang je ChatGPT gebruikt binnen je vakgebied en expertise is het een aanwinst, je kan dan namelijk zelf zien of ChatGPT iets zit te hallucineren.

Als leek zijnde kan ChatGPT je makkelijk om de tuin leiden door met foute informatie en berekeningen te komen, die er wel heel echt en gedegen uitzien.

De Schurk

Belezen gebruiker

Zodra mijn intresse is gewekt in een middel verdiep ik mijzelf, zonder het plan daadwerkelijk het te gaan gebruiken.
Na dagen of weken kan het er dan toch van komen, de dag dat ik het bewuste middel ga gebruiken.
Inmiddels heb ik dan zoveel gelezen dat ik het besluit maak op een veilige manier het te testen
Veel lezen op internet, meerdere bronnen zijn noodzakelijk.

Ik maak het mijzelf nog wat moeilijker door een dagelijks medicijn/drug consumptie.
Dus ik moet ook nog eens alle mogelijke reacties, gevaren en kruistoleranties tussen drug 1 en medicijn 1,2,3 bijvoorbeeld te weten te komen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Hoe betrouwbaar is chatgpt bij dit soort onderzoeken/info?

Ligt sterk aan het prompt dat je erin gooit. Als je simpelweg vraagt naar ervaringen over het middel, is de betrouwbaarheid nagenoeg 0. Zeker als het om meer obscure middeltjes gaat.

Vraag je hem om voor elke ervaring ook de bronnen erbij te specificeren, dan kan je in elk geval herleiden waar ie z'n informatie vandaan haalt.

Vervolgens kan je misschien nog vragen om deze bronnen ook op betrouwbaarheid te beoordelen en daar een eerlijk, kritisch oordeel over te vellen.

ChatGPT is erop getraind je een antwoord te geven. Ongeacht of het klopt. Het komt met een antwoord. Dus zal je slimme trucs moeten inzetten om hem betrouwbaarder te maken. Ik heb echt regelrechte waanzin uit AI zien komen. Zeggen dat ie iets niet weet zal ie nooit doen. Tenzij je dat misschien in het prompt vraagt.

-----

Zelf probeerde ik altijd meerdere bronnen te raadplegen. Reddit, bluelight, psychonautwiki, de bronnen zijn hier eerder al vermeld.

Maar in mijn hoogtijdagen had ik niet veel nodig om mezelf te overtuigen om te gebruiken. Van het injecteren van a-php kon ik destijds één of twee ervaringen vinden. En ik had geen idee hoe een shot voor te bereiden. Want dat stond nergens. Toch nam ik gewoon de proef op de som en ben het met a-pihp gaan doen.

Ook mxipr heb ik destijds als een van de eerdere gebruikt denk ik. Stonden toen twee reports online van wat ik kon vinden. En ik vond mijn lichaam er ook vrij gek op reageren. Een beetje alsof ik in een knetter snoepje was veranderd.

Toen ik net begon met RC's was ik wel een stuk voorzichtiger gelukkig. Uren research voordat ik iets nam.

Ik kijk eigenlijk alleen hier op het forum en op Psychonautwiki.
De reden dat ik me 6 jaar geleden heb aangemeld was ook omdat ik vragen had over de eerste keer 3-MMC gebruiken. Dacht toen nog dat ik als ik dan dat antwoord had gekregen weer weg zou gaan hier. Dat liep ff anders haha 😅
Maar ik heb ook niet echt hele obscure stofjes gebruikt, meeste zijn toch wel redelijk gangbaar.

Bovenaan