1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag over alcoholisme

Discussie in 'Alcohol' gestart door $crim, 17 apr 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. $crim

$crim Belezen gebruiker

Yo!

Ik zat dus al een tijdje met een vraag en ik vond dat dit wel de ideale plek was om meerdere meningen hierover te verzamelen en dan pas een beslissing maken.

Oke, dus..mijn vader dronk voordat ik geboren werd best wel veel. Ik praat over kratten per avond. Toen ik geboren werd was hij gestopt met drinken en roken, maar onderhand drinkt hij al weer een tijdje, een six-pack heineken per dag. Hij wordt hier niet of amper dronken of aangeschoten van, maar alsnog drinkt hij het. Hij functioneert normaal, gaat naar zijn werk, zorgt voor mijn broertjes en ik, maar alsnog maak ik me wel een beetje zorgen.

bijvoorbeeld: als mijn moeder tijdens het boodschappen doen een keer vergeet om bier te halen of het verkeerde bier haalt wordt hij best wel chagrijnig. En zelfs als we eigenlijk geen geld ervoor hebben, wilt hij alsnog heel graag wel 1 of 2 biertjes.

Ik voel me een beetje hypokriet want ik rook zelf ook veel te veel wiet, maar..toch maak ik me soms wel zorgen,

En na aanleiding van een post van Roze Olifant (https://drugsforum.nl/threads/eén-glas-alcohol-per-dag-is-ook-ongezond.62879/) vroeg ik me af, is wat mijn vader doet een probleem? Drinkt hij omdat hij het lekker vind of omdat hij een high-functioning alcoholic is? Is wat hij doet erg nadelig voor zijn gezondheid en hersens?

alvast bedankt $crim

Laatst bewerkt: 17 apr 2018
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Voor mij valt t wel mee, maar ik kom uit een familie waar alcoholgebruik heel normaal is. Zo heb ik zelf, maar ook mijn ouders een vergelijkbaar drinkpatroon, meestal wel n paar biertjes voor t eten. Wel opteer ik voor een of meerdere alcoholvrije dagen door de week

Iemand anders zal een totaal antwoord geven denk ik

Ongezond? Zekers, maar zo erg is t nou ook weer niet, zo zijn mijn ouders bijna 75 en in uitstekende gezondheid.

Laatst bewerkt: 17 apr 2018
    $crim vindt dit leuk.
  3. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Dit argument is van het kaliber 'mijn opa rookte een pakje per dag en is er negentig mee geworden', ja, kan zijn, maar per opa die er negentig mee werd zijn er tig anderen geen negentig mee geworden. Dat zegt echt helemaal niets. Wel prettig voor je ouders trouwens.

@$crim: de vraag is hier, wanneer definieer je het gebruik als problematisch. Er is een groot grijs gebied tussen verantwoord en problematisch gebruik. Iets wat niet al te gezond is, is daarom nog niet problematisch. En problematisch gebruik betekent óók nog niet automatisch verslaving. Lees dit maar eens (sorry voor de Belgische cijfers, ik zit hier in België dus dit was het eerste wat ik vond, maar dit artikel vat wel redelijk goed samen wat ik wilde zeggen):

https://www.eoswetenschap.eu/voeding/wanneer-heb-je-een-alcoholprobleem

Ik vind een six-pack Heineken per dag erg veel.

4. $crim

$crim Belezen gebruiker

Hm. Na dit gelezen te hebben zit ik nogsteeds een beetje 50/50 over het hele gedoe. Ik herken veel dingen, maar tegelijkertijd ook veel dingen niet.

Ik ga binnenkort gewoon een goed gesprek met hem beginnen over waarom hij eigenlijk zoveel bier drinkt, zonder "Het is lekker" als antwoord te accepteren. Ik weet ook dat hij met dingen zit uit zijn verleden die ik liever prive hou. en ik bedoel, ik blow ook niet alleen omdat ik het lekker vind smaken, er zit natuurlijk een doel achter.

Ik moet wel opnieuw zeggen dat ik hem maar een paar keer echt dronken of aangeschoten heb gezien, en het is niet elke dag een six-pack. Meestal wel, maar niet altijd.

SneeuwSnuiver, acht.zes en Roze olifant vinden dit leuk.
  5. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Lijkt me een heel goed idee om erover in gesprek te gaan. Getuigt alleen maar van bezorgdheid en het beste met hem voor hebben, en dan geef je hem ook de kans om erover na te denken en uitleg te geven. Succes! Hoop dat jullie er goed over kunnen praten.

SneeuwSnuiver en $crim vinden dit leuk.
  6. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Iedere dag iets van drugs gebruiken lijkt mij persoonlijk sowieso niet goed. En gemiddeld een Sixpack per dag is ook niet echt heel weinig meer te noemen.

Fijn dat hij in ieder geval nog wel functioneert. En het gesprek aangaan is alleen maar goed denk ik, succes ermee!

7. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

Wat vervelend voor je zo. Helaas heb ik erg veel ervaring in het verleden met alcoholisme in de familie. Naar mijn mening ben je wel een problematische drinker als je elke dag een 6-pack bier drinkt. Elke dag alcohol is echt heel erg ongezond.
    Dat hij niet dronken er van word, boos word als er geen of verkeerd bier is gehaald, zelfs wil drinken als er eigenlijk geen geld voor is, zijn genoeg feiten hier voor. Het klinkt als een “functionerende alcoholist”.
    Ook hoop ik dat hij niet met de auto oid naar het werk gaat. 6 blikjes bier duurt ongeveer 10-13 uur tot het weer veilig is om te mogen rijden. Natuurlijk hangt het ook af van hoeveel je weegt en of je hebt gegeten. Velen denken na een avond drinken dat ze na een nacht slapen wel weer mogen rijden. Meestal beseffen zij niet dat het dan nog niet mag.
    Een gesprek aan gaan met je pa is een goede optie. Danweet hij dat jij je er zorgen over maakt. En misschien vind hij zelf helemaal niet dat het een “probleem” is.
    Bij mij in het gezin hebben dat soort gesprekken (incl hulp huisarts) helaas niet geholpen. Omdat de persoon in kwestie zelf geen probleem zag, zoals zovelen alcoholisten. Niet om je angstig te maken maar de persoon in kwestie is er helaas aan overleden.
    Sterkte!

Laatst bewerkt: 21 apr 2018
  8. Dr. Paddo!

Dr. Paddo! Newbie

IK zou dit zeker als een probleem zien. Mijn vader begon weer te drinken nadat hij altijd een flinke drinker was in zijn twintiger jaren. Ik werd geboren toen hij 28 was, toen ik 12 werd begon hij weer te drinken. En hij is er nooit meer vanaf gekomen. Alcohol is voor velen een sluipmoordenaar, er wordt steeds meer gedronken, dan even een paar maandjes gaat het beter tot op een bepaald moment het sociale netwerk en werk langzaam weg valt. Relaties met familie verslechteren enz. Uiteindelijk had mijn vader een probleem aan zijn lever ontwikkeld, scheet chronisch de boel onder en had het zelf soms niet eens door. Verwaarloosde zichzelf steeds meer, was niet te stoppen, mijn moeder verliet hem, zijn hart brak. Die zomer nog werd hij opgenomen met acuut leverfalen, want door de alcohol verdween ook zijn eetlust. Hij werd opgelapt en beloofde beterschap, het huis werd een jaar later eindelijk verkocht en hij zou in een knus huisje in de buurt gaan wonen. De dag dat we hem zouden verhuizen was hij er slecht aan toe. Cognitief was het allemaal wat minder, hij was zwak en grauw. Hij wilde nooit naar de dokter en niks laten onderzoeken, maar nu heb ik hem meegesleept. Ze constateerden dat hij mogelijk Syndroom van Wernicke had (ontstaat bij vitaminegebrek (thiamine) in hersens vaak door alcoholmisbruik). Dus zijn lever was al niet goed, en nu waren zijn hersens ook nog beschadigd. Wernicke is de voorloper van Korsakoff en er zit een hoge mortaliteit aan. Mijn vader kon niet langer op de afdeling bij de internist blijven en kreeg een delier. Hij hallucineerde aan een stuk door, had allerlei waanideeën en herkende soms zijn eigen kinderen niet. Hij had weinig heldere momenten de maand die volgde, er werd ook nog leverkanker geconstateerd, maar binnen die maand overleed hij. Dit verhaal is al vreselijk zonder de details, mijn vader was een levensgenieter, een natuurliefhebber, iemand die van reizen hield. De alcohol heeft van hem een miserabel hoopje ellende gemaakt en hem doodgemaakt. Het hele proces duurde zo'n 12 jaar voor de eerste fysieke problemen voor ons duidelijk werden (wellicht dat hij het zelf al eerder merkte). Toen duurde het nog enkele jaren voor het in een stroomversnelling kwam. Vlak voor mijn 30ste is mijn vader overleden nadat we in overleg met de arts en vanwege zijn enorme lijden begonnen met palliatieve sedatie. Enkele uren voor zijn overlijden zag hij in mij nog een bedreiging en probeerde mij (terwijl ik hem comfortabel neer wilde leggen) op mijn gezicht te stompen. Hij hoestte veel bloed op, mogelijk (denken wij achteraf) doordat hij zijn gebitsprothese had ingeslikt. Alcohol is een sluipmoordenaar, en het eindigt voor genoeg mensen op deze manier. Mijn vader liet mijn moeder gebroken en machteloos achter, mijn zussen compleet kapot en ikzelf heb geen flauw idee wat het precies met mij gedaan heeft. Maar ik ben volgens mij compleet afgestompt door alles wat ik met hem en tijdens zijn verslaving heb meegemaakt en kan overal goed over praten. Ik stond het dichtst bij hem van alle kinderen denk ik, maar het heeft mij het minst getroffen.

Ik verbaas mij er altijd over dat er zoveel moeite wordt gedaan om allerlei drugs tegen te houden en te verbieden, terwijl we de grootste boosdoener zelfs bij het vieren van een politiek succes rijkelijk laten vloeien alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een hypocriet maar ook onwetend wereldje leven wij in.

ToetjesMonster en Wilwilwel vinden dit leuk.
  9. Wilwilwel

Wilwilwel Experimenterende gebruiker

Mijn Vader was een alcoholist zijn 2 zussen ook. Ik ben ook een alcoholist en mijn zuster. Mijn Vader overleed toen ik in een verslavingskliniek zat. Ik ben daarom eerder uit de kliniek weg gegaan. Als kind had ik het vreselijk met mijn vader hij had een kwade drank over hem.
    Lang verhaal maar ben wel anders over mijn vader gaan denken. Totdat ik 5 jaar geleden eindelijk vertelt tegen hem wat hij mij aangedaan heeft. Mijn Vader begon te huilen geen alcohol tranen en heeft zijn excuses enz. tegen mij gemaakt. Toen had ik eindelijk mijn Vader die ik bijna tot toen niet had. Hij is wel eens gestopt maar dan zegt hij niks.
    Ik wil alleen zeggen een verslaving maakt een heel gezin kapot. Hij is 84 jaar geworden ongelooflijk hij had een grote hart en lever was kapot gezopen. Ik wil alleen zeggen blíjft bij je familie en probeer ondanks alles van die persoon houden.
    Ik heb zelf ook mee gemaakt ik stond er alleen voor niemand die contact meer met mijn wilde alleen omdat ik (ziek) verslaafd ben. Ik ben alleenstaand en geen kinderen maar nu nog steeds alleen ondanks dat je jou verslaving hebt overwonnen.
    Je blijft in iedereens ogen een vreselijk alcoholist. Niet slecht over een verslaafde denken hoe ik over mijn vader gedacht heb. Ik heb gelukkig nog jaren van hem genoten. Mijn Pa was de beste Vader die ik nu vreselijk mist omdat ik van hem houdt.

10. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@$crim Dit is wel zorgwekkend hoor, weinig normaal aan. Mijn vader heeft ongeveer hetzelfde gebruikspatroon - ietsje meer nog - en ik maak me wel degelijk zorgen om hem. Ook hij vertoont weinig tekenen van dronkenschap na een liter of drie a vier per dag, maar dat maakt nog niet dat het geen probleem is. Je vader verwoest zijn organen en lijf. Het gevaar zit hem erin dat op een dag al die onzichtbare schade opeens zichtbaar wordt in de vorm van leverfalen of een vreselijke neurologische of fysieke ziekte. Zoals acht.zes al aangaf hoeft dit niet per se het gevolg te zijn, maar de kans wordt velen malen groter. En mocht je vader een zware neurologische ziekte oplopen dan kun je je gerust voorbereiden op een hel.
    Ik zou je vader proberen in te laten zien wat er met hem en zijn naasten kan gebeuren als hij dit gebruikspatroon aanhoudt en aan te moedigen om te minderen. Dit lukt mij echter al mijn hele leven niet met mijn eigen vader en het is in veel gezinnen een groot taboe, dus gemakkelijk zal dat niet zijn.

11. Wilwilwel

Wilwilwel Experimenterende gebruiker

Mijn Vader was ook ziek en daarom wilde ik niet naar de verslavingskliniek maar mijn vader wilde dat ik ging en zei dat hij vreselijk trots op mijn was. Toen is hij opgenomen en ging vreselijk snel achteruit ook omdat hij eigenlijk al eerder moest maar hij wilde zijn verjaardag nog vieren. Natuurlijk wisten wij allemaal dat hij zijn lichaam kapot gezopen heeft. Mijn Vader was een alcoholist en heeft veel angst bezorgd omdat hij ook strorum van 80 % dronk daar werd hij gek van delirium en schuim op zijn mond. Mijn Moeder dronk ook en zij werd vreselijk vervelend tegen mijn vader en dan was het bonje. Iedereen zegt op deze topic hoe slecht hij was en lichamelijke klachten daardoor. Ik heb nooit tegen mijn vader gezegd dat hij niet meer moet drinken anders ga je snel dood. Waarom nog op latere leeftijd hij genoot en was vrolijk nooit meer verkeerd omdat hij van mijn .Moeder gescheiden was. Laat die man toch gezellig drinken totdat hij niet meer kan. Mijn Vader.is overleden toen hij 84 jaar was en iedereen versteld liet staan.
    Zijn tweelingzus is een paar jaar eerder overleden en was ook zwaar alcoholist en zijn jongste zus is maar 45 jaar geworden ook zwaar alcoholist. Maar hun moeder is 103 jaar geworden en stond altijd voor haar kinderen klaar en alleen ze was weduwe op haar vijftigste.
    Ik hou er over op want elk huisje heeft zijn kruisje. Bij iedereen is de situatie anders dus vooroordelen heb je niks aan.

12. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@Wilwilwel Wat een rare post zeg.

Ten eerste zegt er helemaal niemand in dit topic dat jouw vader of andere alcoholisten slecht zijn, er worden slechts generaliserende opmerkingen gemaakt over het gevaar van alcohol en niet over alcoholisten zelf. Als je iets anders bedoelt, dan zou ik in het vervolg zorgvuldiger typen, want ik kan er niet iets anders uit lezen dan ik zojuist aangaf.

Ten tweede impliceer je met die laatste zin dat ik of iemand anders iets zei wat bevooroordeeld was. Hiervoor geldt hetzelfde; er worden slechts generaliserende opmerkingen gemaakt over het gevaar van alcohol, waarna OP wordt aangeraden om erover te praten en het als serieus probleem te zien. Er wordt ook gegeneraliseerd dat het in veel gezinnen een taboe is, wat feitelijk zo is. Wat voor verschillen er zijn in individuele situaties heeft daar niks mee te maken.

Ten derde vind ik het onbegrijpelijk dat je hierboven uit hebt getypt wat voor vreselijke ervaring alcoholisme in jouw verleden is geweest en dat je huilend tegen je vader hebt staan roepen wat hij jou allemaal aan heeft gedaan. Je geeft daarnaast kort aan dat er ook mensen in je familie waren die zich op hun 45e al dood gedronken hebben, maar toch eindig je met opmerkingen als "elk huisje heeft zijn kruisje" en "laat die man toch gezellig drinken totdat hij niet meer kan". Er is nogal een verschil tussen gezellig drinken en jezelf kapot drinken. Dat dat allemaal dan redelijk goed is geëindigd voor je pa is hartstikke mooi, maar dat is gewoon hindsight en result oriented thinking. Je hebt nota bene zelf de post van @Dr. Paddo! gelezen, waaruit duidelijk blijkt dat dergelijk alcoholmisbruik een heel gezin kan breken en de kans op een hel-achtige afloop gewoon veel te groot is om dergelijk alcoholmisbruik maar weg te wuiven.
    Ik heb eigenlijk geen idee wat je nou duidelijk probeert te maken met je post, maar heel veel sense maakt het in mijn ogen niet.

13. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik denk dat @Wilwilwel vanuit de ogen vanuit jouw vader redeneert @Sally Tessio.
    Ook al is het verhaal anders, ze wil je duidelijkheid geven, hoe zwaar dat ook gaat zijn.

Laden...