• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Vraag over oxycodon langwerkend/snelwerkend

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Judithh

Newbie
ht oxycodon gebruik 0
Juul 19-07-20 00:19Vraagje...
Vanwege een gastric Bypass operatie werkt bij mij de langwerkende eigenlijk niet..simpel gezegd, tegen de tijd dat de coating laag “oplost” heeft hij mijn lichaam al verlaten.
Snelwerkende werken wel goed tegen de pijn.
Echter, mijn huisarts schrijft standaar lang en snelwerkend voor en weigert de langwerkende te vervangen voor kortwerkend.
Ik heb een vraag en hoop daar echt een correct antwoordt op te krijgen omdat ik het best “griezelig” vind.

Als ik mijn langwerkende pil van 10mg verpulver en deze in een lege capsule doe, wordt het dan een snelwerkende en is dit veilig om te doen en heeft hij dan dezelfde werking als een snelwerkende?

Salvia

Bewuste gebruiker
Ik denk dat het dan wel sneller zal werken, maar ik gok dat het 't snelst werkt als je het verpulverd en dan oplost in iets zuurs, citroensap of zo, aangezien het in water gewoon blijft liggen. Dan hoeft je lichaam niet eerst nog die capsule op te lossen en wordt de oxycodon dus sneller opgenomen, maar of het heel erg veel uitmaakt durf ik niet te zeggen.

Judithh

Newbie
Ik denk dat het dan wel sneller zal werken, maar ik gok dat het 't snelst werkt als je het verpulverd en dan oplost in iets zuurs, citroensap of zo, aangezien het in water gewoon blijft liggen. Dan hoeft je lichaam niet eerst nog die capsule op te lossen en wordt de oxycodon dus sneller opgenomen, maar of het heel erg veel uitmaakt durf ik niet te zeggen.
Het is niet zozeer dat het sneller moet werken dan de snelwerkende, de snelwerkende die ik voorgeschreven krijg van de huisarts zijn ook capsules dus wilde een soortgelijke inname creëren.
Gaat mij er meer om of het veilig is om de langwerkende te verpulveren en in een capsule te doen en of deze dan dezelfde werking heeft als een snelwerkende of zitten er bv andere bestanddelen in een langwerkende waardoor het minder safe is als je die dus gaat verpulveren.
Ik wil van die langwerkende af omdat ze voor mij niet werken..zijn snel mijn lichaam uit dus tegen de tijd dat die coating laag gaat oplossen en die pil dus zijn werking moet gaan doen hij al foetsie is...
lang verhaal kort...
Maak ik een kopie met de langwerkende van de snelwerkende als ik hem verpulver en in een capsule doe.

Salvia

Bewuste gebruiker
Het is niet zozeer dat het sneller moet werken dan de snelwerkende, de snelwerkende die ik voorgeschreven krijg van de huisarts zijn ook capsules dus wilde een soortgelijke inname creëren.
Gaat mij er meer om of het veilig is om de langwerkende te verpulveren en in een capsule te doen en of deze dan dezelfde werking heeft als een snelwerkende of zitten er bv andere bestanddelen in een langwerkende waardoor het minder safe is als je die dus gaat verpulveren.
Ik wil van die langwerkende af omdat ze voor mij niet werken..zijn snel mijn lichaam uit dus tegen de tijd dat die coating laag gaat oplossen en die pil dus zijn werking moet gaan doen hij al foetsie is...
lang verhaal kort...
Maak ik een kopie met de langwerkende van de snelwerkende als ik hem verpulver en in een capsule doe.
Ik ben vrij zeker dat er bij de langwerkende alleen wat extra bindingsmiddelen zitten, zodat de pil dus niet uit elkaar valt. Dat kan geen kwaad. Als er een bestandsdeel bij zou zitten dat mogelijk schadelijk is, dan zou die schadelijkheid zich al manifesteren bij consumptie van de onbeschadigde pil, niet alleen wanneer je de pil verpulverd (en dan zou zo'n pil überhaupt niet voorgeschreven worden, want dat extra risico is onnodig als er een beter alternatief is).

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Eh, ik heb niet zoveel verstand van doseringen oxycodon, dus als iemand hier meer van weet verbeter me a.u.b., maar is dit niet potentieel gevaarlijk? Je neemt een dosis die bedoeld is om geleidelijk afgegeven te worden in één keer in. Dat klinkt niet veilig.

Uit een oxycodon-bijsluiter die ik zo even snel online kon vinden:

‘De tabletten met verlengde afgifte mogen niet worden fijngestampt of gekauwd omdat dit tot snelle afgifte van de werkzame stof van dit middel (oxycodon) leidt tengevolge van de beschadiging van de verlengde afgifte eigenschappen van de tabletten. Het toedienen van gekauwde of fijngestampte tabletten leidt tot de snelle vrijgifte en absorptie van een mogelijk fatale dosis van de werkzame stof van dit middel (oxycodon) (zie het punt ‘Heeft u te veel van dit middel ingenomen?’).’

Dan gaat het misschien met name over hogere doseringen, maar toch.

Er is ook een reden dat je huisarts geen kortwerkende oxycodon voor wil schrijven neem ik aan?

benzzzy

Badass junkie
10mg IR is niet echt een super hoge dosering anyways.
Dit zal niet gevaarlijk zijn om in 1 keer binnen te krijgen.

Overigens duurt de pijnstilling minder lang Als je de ER breekt.
Neem iedere 6 uur 1 dosis ipv 1 ER en na 12 uur 1 IR.

Sniffle88

Experimenterende gebruiker
Ik gebruikte kort werkende na mn operatie maar die werden door het ziekenhuis voorgeschreven en daar weten ze vaak al wat meer over wat je na een gbp zou kunnen gebruiken. Mijn huisarts geeft zelf eigenlijk al aan dat ze vaak moet overleggen over het hoe en wat. Misschien is je huisarts er dus ook minder bekend mee. Andere opties die ik ook heb gehad zijn de tramadol tabletten poeder vorm in capsules na de gbp. Ervoor heb ik wel eens andere gehad. En morfine maar dat is al een jaar of 10 terug weet niet of dat nog vaak voorgeschreven word. Wat ik zelf wel merk is dat als er in de bijsluiter staat dat het 6 uur moet werken ik toch na 4 uur toe ben aan een nieuwe dosis. Succes ermee hopelijk krijg je snel wat anders voorgeschreven. Zou zeker niet beginnen met zelf te gaan klooien.

Salvia

Bewuste gebruiker
Eh, ik heb niet zoveel verstand van doseringen oxycodon, dus als iemand hier meer van weet verbeter me a.u.b., maar is dit niet potentieel gevaarlijk? Je neemt een dosis die bedoeld is om geleidelijk afgegeven te worden in één keer in. Dat klinkt niet veilig.

Uit een oxycodon-bijsluiter die ik zo even snel online kon vinden:

‘De tabletten met verlengde afgifte mogen niet worden fijngestampt of gekauwd omdat dit tot snelle afgifte van de werkzame stof van dit middel (oxycodon) leidt tengevolge van de beschadiging van de verlengde afgifte eigenschappen van de tabletten. Het toedienen van gekauwde of fijngestampte tabletten leidt tot de snelle vrijgifte en absorptie van een mogelijk fatale dosis van de werkzame stof van dit middel (oxycodon) (zie het punt ‘Heeft u te veel van dit middel ingenomen?’).’

Dan gaat het misschien met name over hogere doseringen, maar toch.

Er is ook een reden dat je huisarts geen kortwerkende oxycodon voor wil schrijven neem ik aan?
Het enige dat er verandert is dat je de langwerkendheid ongedaan maakt, wat dus niet de bedoeling is als je langwerkend voorgeschreven krijgt. Puur daarom staat het er, maar niet omdat er gevaarlijke stoffen o.i.d. vrijkomen als je het fijnmaakt. Dit gaat inderdaad over hogere doseringen, maar als je niet veel hoger doseert dan veilig voor je is en je maakt de oxycodon snelwerkend, dan is er niks aan de hand.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Het enige dat er verandert is dat je de langwerkendheid ongedaan maakt, wat dus niet de bedoeling is als je langwerkend voorgeschreven krijgt. Puur daarom staat het er, maar niet omdat er gevaarlijke stoffen o.i.d. vrijkomen als je het fijnmaakt. Dit gaat inderdaad over hogere doseringen, maar als je niet veel hoger doseert dan veilig voor je is en je maakt de oxycodon snelwerkend, dan is er niks aan de hand.
Het ging me inderdaad om de hoogte van dosis die dan in één keer toegediend wordt, of die dan niet té hoog wordt, ik had hier zo snel even geen parate kennis over. (Wel ooit oxycodon gebruikt eenmalig maar mijn brein is een vergiet.) In sommige gevallen kan het opheffen van de werking van een langwerkend medicijn wel link zijn omdat je ineens een OD binnen kunt krijgen, zeker bij opiaten, maar dat is hier inderdaad niet aan de orde. Ik was dus iets te voorbarig. :)

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Klopt
Fijnhakken dat tablet!
Is time release ineens spontane release geworden!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan