Vragen over een warmtemat

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

KingLoading

Experimenterende gebruiker
Hey!

Na mijn eerste ervaring met paddos kweken in de zomer ben ik het nu weer van plan om te doen. Echter is het in mijn kamer soms te koud dus heb ik een warmtemat gekocht alleen kan ik de temperatuur er niet op aanpassen, is dit normaal? Op de verpakking staat dat de mat uit gaat als deze 50 graden bereiken en weer aan gaat als deze 40 graden bereikt.

Als het dus zou moeten werken hoe raden jullie het aan om te plaatsen? De growkit iets boven de mat houden door iets bij de hoeken of direct op de mat?

Als er andere dingen zijn waar ik rekening mee kan/moet houden dan hoor ik het graag:grin:

• Like
Waarderingen: Kwak

PaddoKweker

Belezen gebruiker
hoi kingloading,

voordat ik je een advies kan geven heb ik 2 vraagjes....
hoeveel watt is deze mat
hoe groot is deze mat

gr PaddoKweker

Kwak

Belezen gebruiker
Ik reageer graag ook even in je topic.

Morgen komt hopelijk mijn paddokweekset en verwarmingsmat van Zamn. binnen.
Zamn. zegt:

"Zorg er altijd voor dat er ruimte is tussen de kit en de heatmat om er zeker van te zijn dat de lucht er vrij onderdoor kan stromen."
Zoals shotglaasjes, kurken of andere hittebestendige voorwerpen.

Ik heb deze dingen niet. En kan verder niets bedenken wat wel kan.
Zal wijndoppen bv kunnen?

tnx

KingLoading

Ik reageer graag ook even in je topic.

Morgen komt hopelijk mijn paddokweekset en verwarmingsmat van Zamn. binnen.
Zamn. zegt:

"Zorg er altijd voor dat er ruimte is tussen de kit en de heatmat om er zeker van te zijn dat de lucht er vrij onderdoor kan stromen."
Zoals shotglaasjes, kurken of andere hittebestendige voorwerpen.

Ik heb deze dingen niet. En kan verder niets bedenken wat wel kan.
Zal wijndoppen bv kunnen?

tnx
Wijndoppen kan inderdaad. Ik zat ook nog aan dobbelstenen te denken.

PaddoKweker

Belezen gebruiker
hoi kingloading,

dat is best een grote mat.....

ik zou zorgen dat de kweekset niet direct op de mat staat, dus leg 2 houtjes of 4 dopjes van plastic flesje op de mat en daar je kweekset op. Zorg er in ieder geval voor dat de set stabiel staat en zeker niet wankel.
Om de warmte optimaal te gebruiken kan je er een grote doorzichtige bak overheen plaatsen, anders ben je vooral de omgeving aan het verwarmen!
Tip, meten is weten, met een eenvoudige thermometer kun je te temperatuur nameten.
succes met de kweek.

KingLoading

hoi kingloading,

dat is best een grote mat.....

ik zou zorgen dat de kweekset niet direct op de mat staat, dus leg 2 houtjes of 4 dopjes van plastic flesje op de mat en daar je kweekset op. Zorg er in ieder geval voor dat de set stabiel staat en zeker niet wankel.
Om de warmte optimaal te gebruiken kan je er een grote doorzichtige bak overheen plaatsen, anders ben je vooral de omgeving aan het verwarmen!
Tip, meten is weten, met een eenvoudige thermometer kun je te temperatuur nameten.
succes met de kweek.
Zou die afstand met de dopjes prima zijn? Of raad je het echt aan om nog een thermometer te kopen?

En wat bedoel je met die bak? Een bak op de warmtemat plaatsen en daar in de growkit?

PaddoKweker

Belezen gebruiker
hoi kingloading,

de hoogte van die dopjes is prima!
Als je een plastic bak(je) er over heen plaatst met de bodem naar boven (dus op z'n kop) blijft de warmte, dan blijft de warmte hier in hangen.
Dus niet de growkit in de bak plaatsen.
Een thermometer is best heel handig maar geen vereiste.....

succes met de kweek
PaddoKweker

Kwak

Belezen gebruiker
hoi kingloading,

Als je een plastic bak(je) er over heen plaatst met de bodem naar boven (dus op z'n kop) blijft de warmte, dan blijft de warmte hier in hangen.

succes met de kweek
PaddoKweker
Loopt de warmte dan niet juist op? Omdat het niet weg kan?

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Loopt de warmte dan niet juist op? Omdat het niet weg kan?
een 7 watt verwarming is niet veel. Als de temperatuur toch teveel oploopt (onwaarschijnlijk) kan je altijd de bak ook nog op dopjes zetten zodat er meer doorluchting is. Zelf meet ik altijd alles na op temperatuur.
Als je vaker kweekt koop dan een digitale thermometer, kost weinig!
1610640890759.png1610640890759.png

KingLoading

hoi kingloading,

succes met de kweek
PaddoKweker
Thanks! Nu vat ik hem.

Het zal nog wel even duren voordat ik begin maar ik ga toch wel een thermometer halen aangezien ik niet denk dat dit mn laatste kit gaat worden.

Otownpaddos

Newbie
Hey!

Na mijn eerste ervaring met paddos kweken in de zomer ben ik het nu weer van plan om te doen. Echter is het in mijn kamer soms te koud dus heb ik een warmtemat gekocht alleen kan ik de temperatuur er niet op aanpassen, is dit normaal? Op de verpakking staat dat de mat uit gaat als deze 50 graden bereiken en weer aan gaat als deze 40 graden bereikt.

Als het dus zou moeten werken hoe raden jullie het aan om te plaatsen? De growkit iets boven de mat houden door iets bij de hoeken of direct op de mat?

Als er andere dingen zijn waar ik rekening mee kan/moet houden dan hoor ik het graag:grin:
Gewoon in de stekker steken en iets tussen je matje en de kweekset steken zoals een balpen . Als je de warmte mat gekocht hebt online van een paddo’s winkel zal het wel inorde zijn meestal werkt het niet bij een kamer met een temp lager dan 18 graden

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Gewoon in de stekker steken en iets tussen je matje en de kweekset steken zoals een balpen . Als je de warmte mat gekocht hebt online van een paddo’s winkel zal het wel inorde zijn meestal werkt het niet bij een kamer met een temp lager dan 18 graden
Gewoon een warmtematje van ongeveer 15 watt kopen en over het geheel een plastic bak op z'n kop plaatsen.
(Altijd in oplossingen proberen te denken, niet in problemen! :tonguewink:)

Kwak

Belezen gebruiker
Gewoon een warmtematje van ongeveer 15 watt kopen en over het geheel een plastic bak op z'n kop plaatsen.
(Altijd in oplossingen proberen te denken, niet in problemen! :tonguewink:)
1) Denk je dat deze bak voldoende is? Is mijn plasticbak uit mijn groentenla. De bovenkant is niet zo heel doorzichtig meer.
2) En denk je dat de ligging goed is? Niet direct in het licht?
3) Ik heb nog altijd condens in mijn Golden Teacher paddo zak. De bak staat nu een week in het licht.

Bijlagen

• IMG_3400.JPG
    IMG_3400.JPG
    204,7 KB · Weergaven: 4
  • IMG_3401.JPG
    IMG_3401.JPG
    183,6 KB · Weergaven: 4
  • IMG_3402.JPG
    IMG_3402.JPG
    147 KB · Weergaven: 4

adieu

Bewuste gebruiker
Is er niet ergens een volledige starterskit te krijgen? Dus incl. zon 'incubator' idee of warmtemat?
Nog een vraag; zijn er nog voordelen aan een broeikas 'incubator' geval of is een warmtemat meer dan prima?

Kwak

Belezen gebruiker
Ineens had ik vandaag een grote paddenstoel kop. Nadat ik die bak erop had gezet.

Nadeel is nu. Die bak is te klein om de zak recht op te zetten. Ik heb wat kleine boekjes onder de bak gelegd. De openingen onder de bak is nu dusdanig groot dat ik denk dat de warmte nu alsnog wegstroomt.

KingLoading

Ik heb net mijn growkit binnen gekregen en hij staat nu te soaken.

Ik vraag me af of het handig is om soms een lamp er boven te zetten voor de richting waarin de paddos groeien? Ik vraag dit omdat ik de vorige keer paddos had die alle kanten op groeiden, ik vond het niet heel vervelend maar misschien helpt die lamp?

Als die lamp helpt, welke tijden zouden jullie aanraden in dat geval?

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Kwak,

De meeste paddo's worden niet heel hoog. Ik zou de zak aan de bovenkant een stukje omvouwen zodat deze net de bovenkant van je bak raakt en dan de paperclips er omheen plaatsen. Op je foto's te zien is er ruimte genoeg.

KingLoading,

Ik zou de bak zelf met zwart ducktape lichtdicht maken. Vaak groeien er ook pins aan de zijkanten als er licht bij kan komen, dit kan je op deze manier deels voorkomen. Een lamp heb ik nooit geprobeerd. Paddo's die alle kanten op groeien zou je ook blij mee kunnen zijn, er groeien tenminste paddo's!!!!

Bovenaan