• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Vriend heeft grote terugval

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
Hoi allemaal,

Graag wil ik advies en jullie mening over een benarde situatie waar ik in ben gekomen. Mijn vriend en ik hebben nu 9 jaar een relatie en zijn allebei 26. Een groot deel van onze relatie is hij verslaafd aan drugs, betreffende speed en cannabis. In 2016 werd dit zo heftig dat ik hem confronteerde met de uitzichtloze situatie en dat hij in begon te zien dat hij absoluut geen controle meer had over zijn eigen leven. Hij is naar een afkickkliniek gegaan 1 maand lang en heeft hier intensieve begeleiding gekregen. Ik was erg sceptisch over het clean blijven vanwege een gebrek aan doorzettingsvermogen nadat hij eruit kwam maar dit ging ontzettend goed. Hij had echt weer controle over zijn leven en ik was erg onder de indruk. 2 weken geleden werd ik wakker en kon ik direct aan zijn gezicht zien dat hij had gebruikt. Hij biechtte op dat dit niet de eerste keer was dat hij opnieuw drugs had gebruikt maar dat in sinds afgelopen augustus al een keer of 5 speed opnieuw heeft gebruikt en ook weer opnieuw blowt. Tot die tijd was hij dus al 2,5 jaar clean. Ik heb niets doorgehad en hij heeft me niks verteld al die tijd. Ik was woest, ontzettend verdrietig en erg in de war door deze informatie. Een relatie moet bestaan uit liefde, respect en vertrouwen maar een aantal maanden heeft hij zijn leven anders geleid aan dat ik heb geweten. Sinds augustus heeft hij een nieuwe baan en hij noemde dit als dusdanig stressvol dat de weg naar drugs weer als vertrouwd was. We hebben zijn nieuwe baan vaak besproken en ik probeerde hem altijd een luisterend oor te bieden en hem inzichten te geven over op hij kwesties op zijn nieuwe werk aan kan pakken. Maar toen was er dus al een terugval en ik wist van niks. Om nu goed over de situatie en over onze toekomst na te denken hebben we besloten dat hij een tijd weer terug gaat naar zijn moeder en ik in ons (huur)huis zit. Het ergste vind ik dat hij zo lang heeft gelogen tegen mij. Bij een eenmalige terugval en eerlijk vertellen had deze toestand er heel anders uitgezien. Dit is nu 10 dagen al de situatie en ik weet niet wat ik moet doen. Ik hou echt zielsveel van hem en we hebben al veel overwonnen in onze relatie. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Casual drugsgebruik is geen oplossing want dan gaan de remmen los. We deden wel eens samen een pilletje maar dit zou nu nooit meer toegelaten kunnen worden omdat ik mijn rug aan niet red houd en zijn gezondheid boven alles gaat. Graag hoor ik van jullie.

OlderPsyEr

Experimenterende gebruiker
Wat een vervelende situatie.

Ik heb niet echt tips voor je.

Dat hij het niet gezecht heeft kan ook komen dat zich er zelf ook voor schaamt. Misschien ook omdat hij dacht het zelf nog wel op te kunnen lossen. Ik denk niet dat je te veel moet focussen op het niet uit zich zelf vertellen. Het is begrijpelijk dat het als een messteek in je rug voelt maar het helpt jullie bijde niet daar lang bij stil te blijven staan.

Het is hem een de vorige keer ook gelukt dus lukt het nu vast ook wel. Hij kan jou steun vast goed gebruiken.

Sterkte met de situatie

Neo-Shulginist

Wijs gebruiker
Bij verslaving horen terugvallen. Mensen die een tijd lang verslaafd zijn aan geweest aan middelen zoals speed hebben daar ook niet veel controle over. Stress triggert een communicatiesysteem dat een deel van het brein blokkeert dat normaal gesproken het bewuste denken doet. Als iemand lang verslaafd is geweest aan speed, en er is veel stress, dan kiezen de hersenen automatisch voor een ingesleten stressrespons. Bij mensen die verslaafd zijn (geweest) is dat: gebruiken.

Misschien juist omdat mensen er zelf bijna geen controle over hebben, volgt er grote schaamte na gebruik. 'Het ging toch goed, je weet toch dat je dit niet moet doen? Stomme sukkel', denken mensen vaak als ze weer nuchter worden. Zeker als er mogelijk flinke consequenties zitten aan toegeven dat je hebt gebruikt, kan dat leiden tot nog meer ontwijkingsgedrag zoals verzwijgen of liegen.

Ik denk dat het voor jou belangrijk is om verslavingsgedrag los te zien van wie jij bent of hoe jullie relatie in elkaar zit. Het is natuurlijk logisch dat jij niet meegetrokken wil worden in zijn verslaving. Je moet dus voor jezelf een grens trekken: wat is voor jou een onacceptabele situatie?

Wat betreft je vriend help je hem het meest als je hem helpt ontdekken wat triggers zijn geweest voor gebruiken. Je zegt al dat werk een trigger is geweest. Als dat werk zo stressvol is dat je weer terugvalt in je verslaving, dan is dat werk misschien ook niet het allerbeste voor je. Tegelijkertijd schaamde hij zich waarschijnlijk zo erg daarvoor dat hij er niks over durfde te vertellen.

Voor jou is dat natuurlijk pijnlijk want je doet alles en dan nog neemt hij je niet in vertrouwen.

Ik denk dat het een goed idee is om dit als leermoment te zien. Met een geïnteresseerde houding: 'wat is er nou eigenlijk gebeurd, hoe voelde je je?', kun je hier een hoop van leren. Maar dan moeten jullie die houding wel allebei hebben. Het kan daarbij inderdaad helpen om wat ruimte en tijd voor jezelf te nemen om goed te reflecteren op wat je nou precies voelt en denkt en waar die gevoelens vandaan komen, welke verwachtingen daaronder zitten.

Je kunt ook contact zoeken met lotgenoten, of zelfs met een professional, om te praten over wat je kunt doen. Bij herstel van verslaving wordt tegenwoordig ook steeds vaker de sociale omgeving erbij betrokken. Dat is belangrijk omdat er ook in de sociale omgeving triggers en stressverhogende omstandigheden kunnen spelen. Maar het is vooral belangrijk omdat naasten en geliefden van mensen met een verslaving net zo goed eronder lijden.

Dank jullie voor de reacties, dat helpt echt al een hoop en geeft mij andere inzichten in onze situatie.

We hebben gisteren een moment genomen om samen te praten. Het punt is dat hij vindt dat sporadisch drugsgebruik moet kunnen. Normaal gesproken ben ik het daar mee eens, maar gezien zijn eerdere verslaving weet ik simpelweg niet of dit een verstandige keuze is. Ik wil geen zaken verbieden, maar ik wil me ook niet telkens af moeten vragen of er drugs gebruikt is. De dingen verder hebben we op de rit; een eigen huisje, 2 katten en allebei een steady baan. Ik hecht daar ontzettend veel waarde aan en ik twijfel of ik een zero-policy moet hanteren of dat ik een enkele keer door de vingers moet gaan zien.

Ik denk dat het voor jou belangrijk is om verslavingsgedrag los te zien van wie jij bent of hoe jullie relatie in elkaar zit.
Dit vind ik een lastig punt, want de verslaving is afgelopen 4 maanden weggemoffeld waardoor er gelogen is. Vertrouwen is wel een fundamenteel begrip in een relatie natuurlijk.

Voorlopig leven we nog een week apart van elkaar. Ik wil dolgraag de situatie aanpakken en samen verder, maar it takes two to tango.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
In een toestand verkerende zoals hij is geweest als verslaafd zijnde, is het a b s o l u u t onmogelijk om " af en toe" tóch drugs te gebruiken. Dat klinkt erg hard, maar dit is een feit.
Al helemaal als het om hetzelfde middel gaat, als datgene waar hij aan verslaafd is geweest!
Dat is exact hetzelfde als een alcoholist die al jarenlang clean is, af en toe een glaasje alcohol te laten drinken.
Helaas pindakaas. Dit kan echt niet!! In bijna al dit soort gevallen gaat dit binnen de kortste keren helemaal fout.
Want, deze mensen zitten als de weerlicht weer in de draaikolk van alcohol misbruik met alle ellende van dien.
Iemand, die clean is van heroïne gebruik, die kan je echt niet af en toe een puntje heroïne laten nemen.
Die gaat óók weer razendsnel naar de verdommenis.
Ik heb het gezien en meegemaakt.
Bij bosjes keren deze mensenc weer terug in de een of andere afkick kliniek. Ja. Echt waar!
Dus: het kan niet. Nee.
Dit kan je als ex praktiserend verslaafde never nooit in de hand houden.
Dus mijn welgemeend advies is:
DOE DIT NIET. NOOIT!
Want ik garandeer je, dat je weer terugkeert naar een berg van ellende....

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Ja. It takes two for making a tango. Dat klopt.
Een relatie maakt volgens mij alleen een goede kans van slagen, als je elkaar 100% kunt vertrouwen.
Als dit door welke oorzaak dan ook, niet ( meer ) het geval is, dan kun je er wel van uitgaan, dat het huis in elkaar gaat storten. Vroeger, of later. Echt waar.
Nu hebben we een relatie, van reeds langere duur, en nu komt er de relatie killer "druggebruik " waarover klaarblijkelijk stiekem wordt gedaan.
Na het betrappen van diegene, die, als kers op de taart óók nog eens aangeeft, " dat af en toe gebruiken " moet kunnen in de relatie in casu, dan zakt mij de pantalon af, tot op de tenen!
Want, er is dus maandenlang over gelogen, dus is er een probleem met dat gebruik,
En dan wil de gebruiker dus "af en toe" verder met dat gebruik. Tsja.

Ik ga niet oordelen in dit dilemma.
Ik geef alleen uit mijn levenservaringen een mening. Omdat er een vraag over gesteld wordt door de TS.

De reden, dat ik deze reactie nu nóg een keer hier neerzet, is, dat ik eigenlijk de gang van zaken heel goed herken, * uit de afkickkliniek tijd onder andere, # en, dat dit bijna a l t i j d helemaal misgaat. En: ik ben hierdoor enigzins geraakt.

De bovenstaande reactie van mij geeft mijn idee er over aan.

Alle sterkte toegewenst met het maken van de juiste keuze!!

Laatst bewerkt:

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Heel goed om deze kwestie weer even naar boven te halen, @ ganggang. Jazeker!
Op zich heb ik hier niet bepaald goede gevoelens bij.
Het is al even stil.
Ik ben óók benieuwd.....

inner_search

Badass junkie
Heel goed om deze kwestie weer even naar boven te halen, @ ganggang. Jazeker!
Op zich heb ik hier niet bepaald goede gevoelens bij.
Het is al even stil.
Ik ben óók benieuwd.....
Denk het ook niet , ze is al een tijdje niet online geweest ook niet , en het topic speciaal hiervoor gestart.
Hopelijk hebbe ze het kunnen uitpraten , of in therapie kunnen gaan.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Je zegt: hopelijk. Ja.
Ik zeg: geloof je dit zelf?
Klinkt mss negatief, maar dit is hoe ik er zelf over denk.
Het is te lang stil vanuit de TS.... Vandaar.

inner_search

Badass junkie
Ik zeg hopelijk , omdat ik het hoop dat ze haar liefde wel heeft kunnen "terugwinnen".
Ik denk , speculaties dus.
Dat we ts niet meer zullen terug zien.
Dat het ook niet is goedgekomen.

Maar ik hoop dat ik verkeerd ben , en we toch nog een reactie krijgen van ts.

R

Revolutionair

Gast
Na 2,5 jaar niks te hebben gebruikt is dit het begin van weer iets nieuws.
Ik ken jullie niet, maar ik zou hem juist bij je houden.
Hoe meer afstand hoe minder zicht je hebt op de situatie.
En daarnaast gaat hij dan helemaal zijn gang.
Dat ik een beetje hoe ik het zie.
Hou hem liever dicht bij en accepteer dat hij heeft gebruikten zoek naar een oplossing samen met steun van jou.
Zo dat hij niet hoeft te liegen tegen jou en je daarna de keuze kan maken of je verder wilt.
Maar je weet dan iig wel wat er aan de hand is en wat er speelt. Omdat hij eerlijk met je kan zijn.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
In het kort gezegd:
Er Was een goede relatie.
Er kwamen drugs aan te pas.
De relatie werd onhoudbaar, leugens, etc
Relatie kapot. ( Wss nog veel meer)
E r werd beweerd" gebruik is gestopt"
Betrapt (zoals vaak gebeurt)
We Horen niets meer op DF

Hoe is de situatie nu?
Ikzelf vrees: slecht. In deze gevallen is geen nieuws heel vaak slecht nieuws....
Maar speculeren is uiteraard zinloos.

Bijzonder dat jullie dit topic later nog weer hebben aangehaald. Doordat ik hulp heb gezocht voor mezelf ben ik het forum een beetje verloren. We hebben 2 maanden nog uit elkaar gewoond en toen besloten dat we het voorzichtig weer wilden oppakken, mits hij weer contact opnam met de voormalige kliniek om zijn therapeut weer te benaderen. Dit is ook gebeurd en hij heeft er veel baat bij. Het ging erg goed en tot deze week is hij clean geweest. Vandaag is er opnieuw drugs gebruikt en ik voel me weer een beetje zoals op de dag dat ik dit forum opende.

Ik geloof echt dat hij de kracht heeft om hierdoor te vechten maar de vraag is of ik hem daarbij continu wil ondersteunen. Dit vraag ik me af omdat het al zoveel energie heeft gekost. Ik wil graag zekerheid In mijn leven en drugs brengen dat zeker niet met zich mee. Hij is zichzelf kwijt de laatste week/weken. Demotie op werk, minder sociale contacten door Corona etc. En zelf is dit natuurlijk wel weer een klap in mijn gezicht. Maar hij is mijn soulmate. We zijn twee handen op één buik en al samen sinds we 16 zijn, dus we hebben samen mijlpalen meegemaakt en onze levens zijn erg verworven. Ik ben erg empatisch en doe ontzettend veel voor de ander als ik zoveel van iemand houd. Ik ben er nog niet uit wat ik wil doen nu. Maar dit is hoe het gaat.

Laatst bewerkt:

Ganggang💯

Badass junkie
Bijzonder dat jullie dit topic later nog weer hebben aangehaald. Doordat ik hulp heb gezocht voor mezelf ben ik het forum een beetje verloren. We hebben 2 maanden nog uit elkaar gewoond en toen besloten dat we het voorzichtig weer wilden oppakken, mits hij weer contact opnam met de voormalige kliniek om zijn therapeut weer te benaderen. Dit is ook gebeurd en hij heeft er veel baat bij. Het ging erg goed en tot deze week is hij clean geweest. Vandaag is er opnieuw drugs gebruikt en ik voel me weer een beetje zoals op de dag dat ik dit forum opende.

Ik geloof echt dat hij de kracht heeft om hierdoor te vechten maar de vraag is of ik hem daarbij continu kan en wil ondersteunen (ik doe dit al ontzettend lang, dit is ook de zoveelste keer). Ik wil graag zekerheid In mijn leven en drugs brengen dat zeker niet met zich mee. Hij is zichzelf kwijt de laatste week/weken. Demotie op werk, minder sociale contacten door Corona etc. En zelf is dit natuurlijk wel weer een klap in mijn gezicht. Maar hij is mijn soulmate, ondanks dat ik weet dat ik soms ook meer liefde verdien. Ben erg empatisch en doe ontzettend veel voor de ander als ik zoveel van iemand houd. Ik ben er nog niet uit wat ik wil doen nu. Maar dit is hoe het gaat.
Je bent zijn enabler. Hij weet hoe hij jou moet bespelen om op een gegeven moment toch weer te gebruiken.

mits hij weer contact opnam met de voormalige kliniek om zijn therapeut weer te benaderen.
Dit bedoel ik dus. Hij doet wat jij wil om jou tevreden te houden en zo een achterdeur open te houden naar weer gebruiken.

Kies voor jezelf meid. En als het meant to be is komen jullie elkaar wel weer tegen.

inner_search

Badass junkie

Ik geloof echt dat hij de kracht heeft om hierdoor te vechten maar de vraag is of ik hem daarbij continu wil ondersteunen. Dit vraag ik me af omdat het al zoveel energie heeft gekost. Ik wil graag zekerheid In mijn leven en drugs brengen dat zeker niet met zich mee. Hij is zichzelf kwijt de laatste week/weken. Demotie op werk, minder sociale contacten door Corona etc. En zelf is dit natuurlijk wel weer een klap in mijn gezicht. Maar hij is mijn soulmate. We zijn twee handen op één buik en al samen sinds we 16 zijn, dus we hebben samen mijlpalen meegemaakt en onze levens zijn erg verworven. Ik ben erg empatisch en doe ontzettend veel voor de ander als ik zoveel van iemand houd. Ik ben er nog niet uit wat ik wil doen nu. Maar dit is hoe het gaat.
Leukk dat je iets laten wete !
Spijtig dat het negatief nieuws is .
Ik en men vrouw zijn 13 jaar samen en 3 jaar getrouwd.
Ik kamp met allerlei verslavingen en ben volop bezig met werken aan mezelf.
Ik houd het nu echt wel goed vol ,MIDS steun van men vrouw !
Als je hem echt graag ziet , help je hem door een verslaving met vallen en opstaan.
Want van een verslaving ben je vanaf, maar kan je zo , poef teruf in gevallen.

Ik ben men vrouw dan ook ontzettend dankbaar voor wat ze allemaal doet voor me en hoeveel geduld ze heeft.
Maar da laat ik ook blijken aan haar.
Ik zou voor haar net hetzelfde doen.
Dat is echte liefde nou eenmaal.

My 2 cents, doe ermee wat je kan:)

Sorry , dit topic is zo lang geleden Dat Ik niet meer weet wat verslaving het was , morge lees ik het terug even opnieuw :)

AphexTwin

Wijs gebruiker
Leukk dat je iets laten wete !
Spijtig dat het negatief nieuws is .
Ik en men vrouw zijn 13 jaar samen en 3 jaar getrouwd.
Ik kamp met allerlei verslavingen en ben volop bezig met werken aan mezelf.
Ik houd het nu echt wel goed vol ,MIDS steun van men vrouw !
Als je hem echt graag ziet , help je hem door een verslaving met vallen en opstaan.
Want van een verslaving ben je vanaf, maar kan je zo , poef teruf in gevallen.

Ik ben men vrouw dan ook ontzettend dankbaar voor wat ze allemaal doet voor me en hoeveel geduld ze heeft.
Maar da laat ik ook blijken aan haar.
Ik zou voor haar net hetzelfde doen.
Dat is echte liefde nou eenmaal.

My 2 cents, doe ermee wat je kan:)

Sorry , dit topic is zo lang geleden Dat Ik niet meer weet wat verslaving het was , morge lees ik het terug even opnieuw :)
Erg knap dat het bij jullie zo werkt.

Imo is ‘inzicht in je verslaving(en)’ the key.
En als de vriend van TS denkt dat je als verslaafde ‘nog sporadisch’ kan gebruiken, is dat inzicht er gewoonweg (nog) niet.

inner_search

Badass junkie
Erg knap dat het bij jullie zo werkt.

Imo is ‘inzicht in je verslaving(en)’ the key.
En als de vriend van TS denkt dat je als verslaafde ‘nog sporadisch’ kan gebruiken, is dat inzicht er gewoonweg (nog) niet.
Klopt wel ja idd.
Voor mij is het met verslaving ook alles of nix.
Zo is dat dus nooit meer stims.
Een middenweg bestaat niet , dus is het afblijven van die handel..

Blowen word net hetzelfde, maar dat staat nog niet direct op het schema , dus dat is gewoon met mate :grin:.

En voor die disso's moet ik zeer goed opletten , want ik voel het addertje er ook weer stilletjes in kruipen.
Mss dat het na het weekend tijd is men disso's eens naar me ouders te brengen ter opslag :wink:
Want ik merk , als in thuis ben van werk,
Ik tegen de avond zo een craving naar iets wonkey voel.

Aniet_Speed

Badass junkie
a b s o l u u t onmogelijk om " af en toe" tóch drugs te gebruiken.
het kan niet. Nee.
Dit kan je als ex praktiserend verslaafde never nooit in de hand houden.
Sorry hoor ik wil niet lullig overkomen ofzo, maar dat het voor jou (en vele anderen) zo werkt betekend niet automatisch dat dat voor iedereen geld... Ik heb 10 jaar lang dagelijks wiet gerookt, was een hel om van die verslaving af te komen, dat is 1 ding zeker.. Maar na een paar jaar niet geblowt te hebben kan ik tegenwoordig gewoon sporadisch een jointje roken, gewoon, als ik daar zin in heb en niet omdat het "moet" en als ik geen wiet heb ook dikke prima, dan niet, geen moeite mee als ik het niet heb. Ik heb ook vaak dat als iemand het dan over wiet heeft ofzo dat ik denk... oja blowen, tijdje niet gedaan eigenlijk, ik heb totaal geen craving dus ofzo, soms vind ik het gewoon lekker.. geen "drang" gevoel ernaar, terwijl ik vroeger al zenuwachtig werd als ik nog "maar" 1 gram had bijvoorbeeld.. Dus nee, ben het niet eens met jouw uitspraken. ✌Misschien ben ik een van de weinige daarin? Geen idee, maar jouw stelling dat het "absoluut niet kan", is dus niet waar..

Dit bedoel ik dus. Hij doet wat jij wil om jou tevreden te houden en zo een achterdeur open te houden naar weer gebruiken.
Precies☝. Zo'n keuze maak je vanuit je eigen wil, niet om een ander tevreden te houden, dat werkt in de praktijk vrijwel nooit. Hoeveel je ook van iemand houd, het moet echt vanuit jezelf komen om het vol te kunnen houden..

denkt dat je als verslaafde ‘nog sporadisch’ kan gebruiken, is dat inzicht er gewoonweg (nog) niet.
Lees mijn bovenstaande tekst maar, ik ben het hier dus niet mee eens, sorry not sry...✌

Ik hoop voor je dat jullie er samen uitkomen, maar blijf wel altijd aan jezelf denken, hoe graag je er ook voor de ander wilt zijn..😘

AphexTwin

Wijs gebruiker
Misschien ben ik een van de weinige daarin? Geen idee, maar jouw stelling dat het "absoluut niet kan", is dus niet waar..
Nice dat het naar jouw gevoel wel kan.

Dat het 'nooit' of 'absoluut niet kan' is waarschijnlijk ietwat overdreven. Zoals bij alles, zullen er ook hier uitzonderingen op de regel zijn.
Toch heb ik in m'n omgeving al vele voorbeelden gezien bij wie sporadisch gebruik na een ontwenning niet meer lukt. In het begin wel hoor, maar mettertijd zag je het patroon er toch weer insluipen.
Dus algemeen bezien blijf ik bij m'n stelling: als je denkt dat je als verslaafde nog sporadisch kan gebruiken, begrijp je (nog) niet helemaal hoe verslaving werkt.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Dit bericht is zoals dit soort kwesties heel vaak gaan.
De junk in deze weet idd exact hoe hij het spel van leugens en bedrog moet spelen.
Jij wordt aan het lijntje gehouden, jij krijgt net genoeg positief gelul te horen, waardoor jij de eind beslissing toch maar weer even uitstelt, en verder verandert er dus maar erg weinig.
Dit spel loopt al erg lang .
Moet voor jou ontzettend veel energie kosten, des te treuriger is het feit dat je steeds weer geconfronteerd wordt met alweer leugens e n bedrog over de hkeveelheid en hier .. ...
Sorry hoor ik wil niet lullig overkomen ofzo, maar dat het voor jou (en vele anderen) zo werkt betekend niet automatisch dat dat voor iedereen geld... Ik heb 10 jaar lang dagelijks wiet gerookt, was een hel om van die verslaving af te komen, dat is 1 ding zeker.. Maar na een paar jaar niet geblowt te hebben kan ik tegenwoordig gewoon sporadisch een jointje roken, gewoon, als ik daar zin in heb en niet omdat het "moet" en als ik geen wiet heb ook dikke prima, dan niet, geen moeite mee als ik het niet heb. Ik heb ook vaak dat als iemand het dan over wiet heeft ofzo dat ik denk... oja blowen, tijdje niet gedaan eigenlijk, ik heb totaal geen craving dus ofzo, soms vind ik het gewoon lekker.. geen "drang" gevoel ernaar, terwijl ik vroeger al zenuwachtig werd als ik nog "maar" 1 gram had bijvoorbeeld.. Dus nee, ben het niet eens met jouw uitspraken. ✌Misschien ben ik een van de weinige daarin? Geen idee, maar jouw stelling dat het "absoluut niet kan", is dus absoluut niet waar...
Beste Aniet Speed,

Dan zal ik je het navolgende vertellen, uit de praktijk.
Wiet en alcohol zijn totaal verschillende soorten drugs.
Waarvan alcohol een echte harddrugs is.
Een wietverslaving is vooral geestelijk een lastige om vanaf te komen.
Maar, in een kleine week ben je van wat ongemak zoals zweten, af.

Alcohol daarentegen brengt naast een geestelijke verslaving, ook nog eens een forse lichamelijke afhankelijkheid met zich mee.
Dit feit veroorzaakt echt zware cravings bij het stoppen met alcohol. En verder:
Sommige mensen mogen er zelfs niet in één keer mee stoppen, maar moeten een afbouwschema volgen .
En met alcohol, net zoals bij opiaten, blijft er een soort van "herinnering " in een bepaald hersengedeelte zitten.
Na te zijn afgekickt van die alcohol blijft er een soort van overgevoeligheid voor juist dit stofje aanwezig.
Uit de praktijk en eigen ervaring weet ik, ( en bij de AA is dit een zeer bekend feit) dat wanneer ik ook maar één glas met alcohol drink, en dat stofje in mijn hersenen binnenkomt, er ineens van alles gaat gebeuren.
De AA zegt hierover niet voor niets dit:
Voor een alcoholist is een glaasje teveel, en een kratje te weinig.
En als ik deze stof dus binnenkrijg, ben ik niet meer te houden, en wordt het gegarandeerd een enorme slemppartij.
Dan nog dit.
Er zijn vwb drankmisbruik meer dan 60 verschillende ziektes die direct verband houden met alcohol.
Met wiet slechts zeer weinig.
Door drankgebruik vallen er doden . (Levercirrose bijvoorbeeld)
Door wiet gebruik niet één.

Ik heb nu aangegeven wat de verschillen zijn tussen wiet, en alcohol.
Vraag maar na, bij bijvoorbeeld de AA.
Hoe deze mensen denken over na een korte of langere tijd nuchter te zijn gebleven, wat er gebeurt na weer een enkel glaasje te hebben gedronken.
Men zal je antwoorden, dat zeer nadrukkelijk, het weer nemen van één glas alcohol, volledig verkeerd zal gaan aflopen.

Dus nu zeg ik, en onderbouwd, dat een alcoholist echt nooit meer een glas drank kan drinken.
Met wiet liggen deze zaken heel, heel anders.
Ik ben het dus niet eens met jouw visie...

Aniet_Speed

Badass junkie
als je denkt dat je als verslaafde nog sporadisch kan gebruiken, begrijp je (nog) niet helemaal hoe verslaving werkt.
Gelukkig ken ik mijzelf beter dan zo'n stelling waaraan je je (blijkbaar) vast wilt klampen..🙂 Tien jaar dagelijks dwangmatig wiet roken, en de hel waar ik doorheen ging bij het afkicken, man ik heb zelfs huilend bij de dokter gezeten omdat ik niet wist hoe ik hier verder mee moest, en ik begrijp niet hoe een verslaving precies werkt..?

Ik vind het zelf ook heel apart dat ik daar overheen ben gekomen, maar blijkbaar is het toch gelukt, ik zou er ook niet meer aan moeten denken om elke dag stoned te zijn... Ik voer ook gelijk niks meer uit als ik heb geblowt dus dat vind ik ook al genoeg reden om niet te blowen, als ik het eens doe zorg ik ook dat ik al in bed lig 😆.

Pillen (xtc) en coke ben ik ook aan verslaafd geweest, pillen heb ik gelukkig geen behoefte meer aan (te heftig gevoel) maar coke durf ik nu nog niet aan om "voor een keertje" te doen, daar ben ik nu een half jaar vanaf en dat wil ik voorlopig zo houden ook.

Het ligt dus denk ik ook heel erg aan het soort middel, wat de effecten zijn die maken dat je het vaker wilt gebruiken. Daarom heb ik een pep probleem de laatste tijd, het gevoel, de energie, spreekt mij erg aan en de tijd lijkt voorbij te vliegen, tegenovergestelde van een jointje dus eigenlijk...

Dus ergens heb je wel gelijk dat je niet sporadisch kunt gebruiken😉, dat wil zeggen, met drugs waar jij een zwak voor hebt.. Ik hoef niet de hele dag stoned te zijn dus voel ook geen drang naar wiet, ik wil wel lekker in m'n "pep wereldje" vertoeven dus als ik daar eenmaal aan begin is het einde eigenlijk ook wel zoek...🙄

Maar alsjeblieft, niet zeggen dat ik niet weet hoe een verslaving werkt, want dat weet ik dondersgoed helaas...✌

Aniet_Speed

Badass junkie
Dit bericht is zoals dit soort kwesties heel vaak gaan.
De junk in deze weet idd exact hoe hij het spel van leugens en bedrog moet spelen.
Jij wordt aan het lijntje gehouden, jij krijgt net genoeg positief gelul te horen, waardoor jij de eind beslissing toch maar weer even uitstelt, en verder verandert er dus maar erg weinig.
Dit spel loopt al erg lang .
Moet voor jou ontzettend veel energie kosten, des te treuriger is het feit dat je steeds weer geconfronteerd wordt met alweer leugens e n bedrog over de hkeveelheid en hier .. ...

Beste Aniet Speed,

Dan zal ik je het navolgende vertellen, uit de praktijk.
Wiet en alcohol zijn totaal verschillende soorten drugs.
Waarvan alcohol een echte harddrugs is.
Een wietverslaving is vooral geestelijk een lastige om vanaf te komen.
Maar, in een kleine week ben je van wat ongemak zoals zweten, af.

Alcohol daarentegen brengt naast een geestelijke verslaving, ook nog eens een forse lichamelijke afhankelijkheid met zich mee.
Dit feit veroorzaakt echt zware cravings bij het stoppen met alcohol. En verder:
Sommige mensen mogen er zelfs niet in één keer mee stoppen, maar moeten een afbouwschema volgen .
En met alcohol, net zoals bij opiaten, blijft er een soort van "herinnering " in een bepaald hersengedeelte zitten.
Na te zijn afgekickt van die alcohol blijft er een soort van overgevoeligheid voor juist dit stofje aanwezig.
Uit de praktijk en eigen ervaring weet ik, ( en bij de AA is dit een zeer bekend feit) dat wanneer ik ook maar één glas met alcohol drink, en dat stofje in mijn hersenen binnenkomt, er ineens van alles gaat gebeuren.
De AA zegt hierover niet voor niets dit:
Voor een alcoholist is een glaasje teveel, en een kratje te weinig.
En als ik deze stof dus binnenkrijg, ben ik niet meer te houden, en wordt het gegarandeerd een enorme slemppartij.
Dan nog dit.
Er zijn vwb drankmisbruik meer dan 60 verschillende ziektes die direct verband houden met alcohol.
Met wiet slechts zeer weinig.
Door drankgebruik vallen er doden . (Levercirrose bijvoorbeeld)
Door wiet gebruik niet één.

Ik heb nu aangegeven wat de verschillen zijn tussen wiet, en alcohol.
Vraag maar na, bij bijvoorbeeld de AA.
Hoe deze mensen denken over na een korte of langere tijd nuchter te zijn gebleven, wat er gebeurt na weer een enkel glaasje te hebben gedronken.
Men zal je antwoorden, dat zeer nadrukkelijk, het weer nemen van één glas alcohol, volledig verkeerd zal gaan aflopen.

Dus nu zeg ik, en onderbouwd, dat een alcoholist echt nooit meer een glas drank kan drinken.
Met wiet liggen deze zaken heel, heel anders.
Ik ben het dus niet eens met jouw visie...
Ja daar heb je een heel goed punt, zal ik niet ontkennen. Ik vond het alleen een beetje kort door de bocht om te stellen dat je "absoluut nooit" meer iets sporadisch kunt gebruiken, dat werkt bij drank misschien zo maar niet bij alles... Ik zou nu ook een pilletje kunnen pakken en dan weer 3 jaar niet bijvoorbeeld, snap je wat ik bedoel?

AphexTwin

Wijs gebruiker
Gelukkig ken ik mijzelf beter dan zo'n stelling waaraan je je (blijkbaar) vast wilt klampen..🙂 Tien jaar dagelijks dwangmatig wiet roken, en de hel waar ik doorheen ging bij het afkicken, man ik heb zelfs huilend bij de dokter gezeten omdat ik niet wist hoe ik hier verder mee moest, en ik begrijp niet hoe een verslaving precies werkt..?
Ik spreek jou persoonlijk niet tegen hoor. Zoals ik hierboven al zei vind ik het knap dat het jou wél lukt. Ik klamp me niet vast aan een stelling, ik geef mijn mening op basis van hetgeen ik al veelvuldig zag gebeuren in m'n (dichte) omgeving.

Het ligt dus denk ik ook heel erg aan het soort middel
Ja, denk ook wel dat dit klopt. 'mijn' voorbeelden gaan dan ook allemaal over cocaïne en stimulanten in het algemeen. Die stim effecten maken het toch erg link om na afhankelijkheid af en toe nog eens te gebruiken.

Aniet_Speed

Badass junkie
Ik spreek jou persoonlijk niet tegen hoor. Zoals ik hierboven al zei vind ik het knap dat het jou wél lukt. Ik klamp me niet vast aan een stelling, ik geef mijn mening op basis van hetgeen ik al veelvuldig zag gebeuren in m'n (dichte) omgeving.

Ja, denk ook wel dat dit klopt. 'mijn' voorbeelden gaan dan ook allemaal over cocaïne en stimulanten in het algemeen. Die stim effecten maken het toch erg link om na afhankelijkheid af en toe nog eens te gebruiken.
Oke sorry verkeerd begrepen dan, no hard feelings.

Maar ja dat gedeelte kan ik heel goed begrijpen van stimulanten, daarom durf ik ook echt nog geen coke te halen "voor een keertje", dus daar geef ik je wel gelijk in

Afgelopen week is er voor de tweede keer binnen korte tijd drugs genomen, opnieuw. We hebben een lang gesprek gehad ‘s avonds en tranen met tuiten gehuild. Gisterochtend geprobeerd om samen te praten en eruit te komen. Ik had enorme twijfels, ik zie het plaatje steeds somberder in en wil zo graag hem gelopen dat het beter kan worden.

gisteravond kwam ik thuis van werk en ondanks de belofte dat de wiet werd weggegooid zag ik hem onder invloed in huis. Toen brak ik. Ik ben met hem gaan zitten en heb gezegd dat ik niet meer verder kan met hem zo en dat we er een punt achter moeten zetten. ik heb hem nog nooit zo kapot zien gaan en mijn hart huilt. We zijn er allebei kapot van. We waren altijd heb koppel dat alles aan kon en nu heb ik het verbroken.

het is nu ‘s ochtends na die avond en ik heb erg grote spijtgevoelens. Had ik hem meer input moeten geven? Heb ik teveel ruimte ingenomen? Ik ben er misselijk van. Er staat zo een grote onzekerheid voor me te wachten na 10 jaar samen...

Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen of wijsheid kunnen delen.

Blauweaap

Belezen gebruiker
Afgelopen week is er voor de tweede keer binnen korte tijd drugs genomen, opnieuw. We hebben een lang gesprek gehad ‘s avonds en tranen met tuiten gehuild. Gisterochtend geprobeerd om samen te praten en eruit te komen. Ik had enorme twijfels, ik zie het plaatje steeds somberder in en wil zo graag hem gelopen dat het beter kan worden.

gisteravond kwam ik thuis van werk en ondanks de belofte dat de wiet werd weggegooid zag ik hem onder invloed in huis. Toen brak ik. Ik ben met hem gaan zitten en heb gezegd dat ik niet meer verder kan met hem zo en dat we er een punt achter moeten zetten. ik heb hem nog nooit zo kapot zien gaan en mijn hart huilt. We zijn er allebei kapot van. We waren altijd heb koppel dat alles aan kon en nu heb ik het verbroken.

het is nu ‘s ochtends na die avond en ik heb erg grote spijtgevoelens. Had ik hem meer input moeten geven? Heb ik teveel ruimte ingenomen? Ik ben er misselijk van. Er staat zo een grote onzekerheid voor me te wachten na 10 jaar samen...

Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen of wijsheid kunnen delen.
Beste wat je kon doen als hij niet luisterden. Blijkbaar is de drugs hem toch meer waard dan jou. Hard maar waar.

Aan jezelf blijven denken en hou je hoofd hoog en geef niet zomaar toe als je het nog een kans wilt geven. Waarom zou hij het niet nog een x doen ?
Dat is een goeie. Je blijft gewoon jezelf telkens zeggen dat het echt echt goed komt, omdat dat hetgene is wat je zo graag wilt. Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
De drugs hebben in deze zaak helaas gewonnen.
Zeer, zeer droevig, maar na alles wat je hebt moeten meemaken, is de grens overschreden.
Het ligt beslist niet aan jou! Laat dit heel, heel duidelijk zijn!
Op een gegeven moment moet je voor jezelf, jouw eigen leven kiezen. En dit heb je terecht, gedaan.
Respect! Want dit is heel moeilijk...
Je hebt prima gehandeld!
Het leven met een junk is heel, heel zwaar, en niet aan te raden..

Blauweaap

Belezen gebruiker
Dat is een goeie. Je blijft gewoon jezelf telkens zeggen dat het echt echt goed komt, omdat dat hetgene is wat je zo graag wilt. Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker.
10jaar zo weg gesnoven is wel zonde en dat zegt in mijn ogen wel genoeg. Je bent de eerste keer al duidelijk geweest maar toch vond hij zijn neusje poederen belangerijker dan juillie 10 jarige relatie. Het is zwaar maar er een punt achter zetten is het beste wat je kan doen. zoals je al zei
"Maar ongelijkwaardig in een relatie staan is misschien nog wel pijnlijker" dit brengt meer slecht dan goed.

Ganggang💯

Badass junkie
Het is niet aan jou te wijten. Verslaving is een hele heftige tegenstander en kent alleen maar verliezers. Zowel jou als je ex-vriend verliezen in dit scenario.

Maar doorgaan op de oude manier zorgt er alleen maar voor dat hij weer kan terugvallen. Zijn brein is nu zo geconditioneerd door de chemicaliën dat hij maar aan 1 ding denkt: hoe kan ik zsm onder invloed raken? Wat je ook doet, jij kan dat niet verhelpen. Het enige wat jij kan doen is afstand nemen nu. Hij moet voor zichzelf kiezen om beter te worden en zijn gedrag aan te passen.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
en op een gegeven moment ga je de persoon ontmoeten, die dus wél jouw liefde en toewijding waard is!
Dat kan haast niet anders....en ik hoop, dat je deze zeer ellendige tijd kunt verwerken en verder kunt met je leven!
Zoals ik eea gelezen heb, gaat dit je echt wel lukken!
Sterkte! De komende tijd is erg zwaar, maar daar komt een positief einde aan!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan