Vriend verslaafd of niet

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
Ik heb een hele lieve vriend van 40, alleen zit ik met het volgende:
Hij drinkt elke avond bier en in het weekend gaat er een fles van 750cl of 1 l whisky doorheen. Aan die whisky doe ik ook mee, maar drink dan altijd minder dan hij.
Het bier is altijd een goedkope 1/2 liter blik van min. 8 %. Hij heeft heel lang op 1 blik gezeten, omdat ik toen nog elke dag boodschappen deed en dus gewoon iedere dag een nieuwe kon halen. Nu met het coronavirus wil ik niet meer elke dag boodschappen doen en werkt vriend ook thuis, ik moet dus wel voor meerdere dagen bier kopen en daarbij vraagt hij bijv. ook of ik 2 biertjes mee kan nemen, ik kan dan moeilijk nee zeggen. Als het écht moet dan kan hij zonder, maar voor de rest drinkt hij elke dag. De volgende dag presteert hij gewoon normaal, hij doet zijn werk goed, zijn leidinggevende is erg tevreden over hem, hij vergeet geen belangrijke afspraken en is ook niet agressief (ook niet met alcohol op). Kortom als je hem ziet, dan zal je niet denken dat het iemand is die elke avond 1 liter bier drinkt.

Toch wil ik graag dat hij minder gaat drinken, naast dat het geld kost en ongezond is, schaam ik mij er ook voor. Bijna niemand weet van mij dat hij er graag eentje lust, want dan wordt er al gauw een etiket opgeplakt. Ik heb wel eens pogingen geprobeerd om hem er van bewust te maken, maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt. Als hij het toch met mij eens is, dan gaat het even goed, maar dan is het vooral om van mijn 'gezeik' af te zijn, omdat ik anders er over bezig blijf. Na een tijdje valt hij toch weer in hetzelfde patroon.

Iemand hier tips over hoe ik dit bespreekbaar kan maken, zonder dat ik bemoederlijk overkom e.d?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

P.s
Ik lees niet elke dag dit forum, dus kan zijn dat ik pas paar dagen later antwoord

Iffness

Experimenterende gebruiker
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.

KetaKech

Belezen gebruiker
Het klinkt als een lichte verslaving die hij goed in de hand heeft. Hoelang doet hij het al zo?

Mocht er iets fout gaan in zijn leven later heb je wel kans dat die verslaving heftiger wordt. Bijvoorbeeld als hij werkloos raakt, zou hij dan ook meer gaan drinken?

Als hij er zelf niks negatiefs aan inziet kan je erg weinig doen inderdaad. Je kan hem erop wijzen maar dat heeft zo te zien al weinig effect gehad. Als ik jou was zou ik nog proberen de netflixdocumentaire "The truth about alcohol" met hem te kijken, deze legt uit waarom ook weinig drinken ongezond is. Deze heeft mijn drinkgedrag ook geminderd namelijk, door op een leuke en informatieve wijze de nadelen van drank uit te leggen. Maar ik zou het absoluut niet met een insteek brengen van "hey, dit moet je zien om te stoppen met drank", maar eerder zovan "hey, dit ziet er interessant uit, zullen we dit kijken?".

Heel veel meer dan dit kan je denk ik niet meer doen. Mocht hij willen stoppen maar de smaak en ontspanning behouden, raad ik alcoholvrij bier aan. Hierdoor heeft hij toch de ontspannende smaak met minder kcal en kan hij zijn rustmomentje alcoholvrij pakken! 😁

Malina

maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt.

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt. Hij functioneert goed en ervaart geen nadelen bij het drinken van alcohol. Hij wilt graag doen wat hij wilt, laat het hem dan ook doen. Waarom zou jij wat afnemen van hem wat zijn levenskeuze is die hem geen nadelen bezorgd? Dit is zijn keuze, hij vertoont geen afwijkend gedrag, als je dan alsnog ontevreden bent over hem/zijn keuzes, kun je beter een partner zoeken waar je wel tevreden over bent. Je neemt zo anders zijn vrijheid/levensvreugde weg. En zelf ben je ook niet blij kennelijk.

Je benoemt ook dat je je schaamt, maar aan de andere kant zeg je dat niemand het weet. Waar schaam je je dan precies voor? Niemand weet er toch vanaf?

Bedankt voor jullie reacties, ik zal allemaal in dit bericht beantwoorden:

Dumpen: nee dat gaat mij te ver ben voor de rest erg blij met hem.
Netflix documentaire: is een goede, maar hij is vaak niet echt onder de indruk van zulke dingen, dus hij zal er geen druppel minder om drinken. Daarbij weet hij ook dat ik niet heel blij ben met zijn alcohol gebruik, dus zal hij er vrijwel snel doorheen prikken dat ik het om een bepaalde reden doe.
Alcohol vrij bier: dat ziet hij als limonade.
Schamen: soms heeft men het in je omgeving over alcohol gebruik, dat persoon X wel erg veel drinkt. Ik houd dan mijn mond maar over mijn partner.... (dit even als voorbeeld).
Hij heeft wel eens periodes dat hij mindert, maar als die langer dan een week duren mag ik blij zijn. Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.
Mijn ervaring is dat de beste manier om de partner te motiveren is door zelf te gaan sporten.

We zitten veel bij elkaar, vooral nu natuurlijk met deze corona crisis. Zo nu en dan een stuk samen wandelen of fietsen doen we zeker, pas geleden ook een flink stuk (meer dan 60 km in totaal) gefietst, maar om dat meerdere keren per week te doen, nee, een keer lekker niemand om je heen hebben vind ik ook wel lekker, geldt voor vriend ook. Daarbij zoekt hij na een 8 urige werkdag(40urige werkweek, met best wel een verantwoordelijke baan) zijn ontspanning liever achter de pc dan dat hij een rondje gaat sporten, al mag hij van mij dat laatste dus wel wat vaker doen, naast het minderen van het bier. Gemiddeld 1 liter per dag en dan ook nog eens zoveel procent, dat vind ik niets,maar het is een volwassen man en weet wat hij doet. Daarbij zijn de discussies over vanaf wanneer je verslaafd ben nogal breed. Mensen die alcohol haten zullen al snel zeggen dat men verslaafd is, als men iedere week alcohol drinkt, evenals gezondsheidsinstellingen. Mensen die er van houden, zullen hier een heel andere mening over hebben. Sommigen zweren er zelfs bij dat bier gezond is.

Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?

Albedo

Wijs gebruiker
@Zeghetmaar

Probeer als test naar zijn reactie s'ochtends eens nog niet leeggedronken glas of anders de rest vd fles weg te gooien. Zorg dat hij het ziet. Als hij opspringt, je wilt tegenhouden en van alles zegt/bedenkt om je op andere gedachten te brengen dan weet je hoe laat het is.

Nou ik zou het ook niet accepteren hoor, als iemand een fles drank zou weggooien, waar nog wat in zit. Zonde van het geld. Met dat glas kan ik wel eens proberen, als dat moment een keer voorkomt.

Spyro

DF-koning
Nou, ik zou ook niet blij worden als iemand mijn glas drank weggooit... En ik drink amper tot niet. Is gewoon zonde. 😅

Albedo

Wijs gebruiker
Ik heb een aantal alcohol verslaafden gekend en met een ging ik meer om. Hij dronk minimaal een liter (goedkope) wijn per dag, maar een paar flessen sterke drank lustte hij ook wel. Vooral als anderen betaalden. De reactie die ik hierboven aangaf was vrij typisch. De alcohol was nl. zijn medicijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.
Eens.

Ik heb dit in de familie meegemaakt. (zusje en haar alcoholistische ex vriend) Zij wou hem eigenlijk ook veranderen, jarenlang. Maar dat werkt niet. Uiteindelijk zag ze dit ook in en is ze bij hem weggegaan. Wel een beetje een andere situatie want bij die vent kon je goed merken dat 'ie drank op had. Toch, iemand die elke dag een liter bier moet hebben en in het weekend steevast een liter (of zelfs 1,5 liter) whisky is in mijn ogen wel een alcoholist. Maar daar verschillen de meningen over.

Je kunt mensen niet veranderen. Mensen kunnen alleen uit eigen wil veranderen. Ik snap wel dat je (@Zeghetmaar) problemen hebt hiermee. Lastige situatie... Want als je je er nu aan ergert, zul je het later ook niet gaan accepteren (niet echt). Ja, je kunt ermee leren leven, maar dan blijf je dus (dagelijks) met die ergernis zitten. Want je gaat toch niet denken, ach het is wel prima dat hij zoveel en zo vaak drinkt...

TweeChocoladeBiertjes

Naar mijn mening is dit iets wat je het beste kan accepteren. Lichte alcoholafhankelijkheid is natuurlijk niet iets positiefs, maar als het niet verandert en geen problemen in het dagelijks leven oplevert is het gewoon niet zo erg. Het enige waar hij voor moet oppassen is dat het tijdens de Corona-crisis niet erger wordt. Dat is namelijk met al het thuis zitten wel aanlokkelijk.

Rivalrie

Badass junkie
Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?
Volgens mij tolereer je zn alcohol misbruik wel en doe je zelfs met hem mee. Je schrijft zelf dat je whisky met hem drinkt....

Wat hierboven al geschreven is: dumpen of accepteren.....😑

Ik drink inderdaad whiskey met hem, maar er is een verschil tussen hooguit 2 glaasjes op een avond en min. 4 glaasjes. Ik tolereer het tot een bepaalde hoogte, ik zie whiskey nog steeds als een delicatesse. Zo nu en dan koop ik een fles sterke drank voor mijzelf en daar probeer ik toch wel minimaal 2 weekenden mee te doen, ook omdat ik het zonde vind van het geld anders. Wel positief punt: bier is nu weer naar 1 per avond gegaan en op de donderdag max. 2. Hebben een goed gesprek gehad, o.a door heel de corona situatie en het er niet heel goed mee kunnen omgaan, was hij meer gaan drinken, toch even die extra 'verdoving'. Ik heb hem zo goed als mogelijk uitgelegd dat dit niet de oplossing is, dat ik mij zorgen maakte en dat ik door heel deze situatie ook niet meer ben gaan drinken. Daar zag hij gelukkig wel wat in en tot nu toe gaat het minderen goed. *klopt af*

Rosie

Belezen gebruiker
Als hij het over verdoving heeft, gaat het wel wat verder.

Mijn vriend is verslaafd. Hij moest ook perse elke dag drinken. Dat ging ook prima. En 1x in de zoveel tijd ging het mis. Dat begon al met rondjes wandelen. Dan ging hij stiekem 3 liter bier wegdrinken aan het kanaal. Tot erger.
Vaak genoeg heb ik hem halfdood aangetroffen thuis. Of bed ondergekotst. Dit was niet dagelijks of wekelijks.
Vele ruzies. Hij vond het onzin. Hij kon heus wel zonder. En dan stopte ie dus. Niks drinken. Tot weken later. Weer 1 biertje. En als hij zag dat ik dat ok vond. 2 biertjes. En zo ging ie weer steeds vaker drinken. Tot ik hem weer halfdood terug vind.
Dit was elke 2 tot 3 maanden zo.

Ja hij is dus wekenlang nuchter. Is het een verslaving. Ja toch wel.

Hij heeft hulp gezocht. En gaat nu echt beter.

Maar als je drinkt voor verdoving. Dan ben je noet goed bezig.
Mijn vriend wilde altijd een biertje pakken. Want dan kon ie eindelijk even ontspannen...

Van die verdoving ben ik met je eens, gelukkig gaat het bij hem niet zo extreem als bij jouw vriend. Tijdens werkdagen pakt hij overdag ook niet en het gebeurt zelden dat hij overdag ook een alcoholische drank nuttigt in het weekend of vakanties . Alleen op terras of restaurant of bij iemand anders, maar dat komt dus weinig voor. Ik ben bang dat ik mij er bij neer moet leggen.

Gisteren pakte hij dus weer 2 biertjes. Ik had er een in de koelkast gelegd en zei dan ook toen hij de 2e pakte uit de voorraad,' ja het is doordeweeks, dus ik dacht dat je er dan maar een pakte'. Waarop ik als antwoord van hem kreeg: ' dat is meer een wens van jou'. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor? Ik vind het allemaal zo lastig. Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd. Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook. Maar ja daar heb ik vooral mijzelf mee....

Ganggang💯

Badass junkie
Gisteren pakte hij dus weer 2 biertjes. Ik had er een in de koelkast gelegd en zei dan ook toen hij de 2e pakte uit de voorraad,' ja het is doordeweeks, dus ik dacht dat je er dan maar een pakte'. Waarop ik als antwoord van hem kreeg: ' dat is meer een wens van jou'. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor? Ik vind het allemaal zo lastig. Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd. Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook. Maar ja daar heb ik vooral mijzelf mee....
Waarom liggen er 2 biertjes in de koelkast?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ze zei dat hij de 2e pakte uit de voorraad(kast?). Er lag maar 1 in de koelkast.

Ik vind nu met deze coronacrisis het fijner om in een keer zoveel mogelijk boodschappen te doen en dus niet om voor een biertje, waarvoor je dan ook nog eens verplicht bent om een winkelkarretje te pakken, op en neer te gaan.

Ganggang💯

Badass junkie
Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor?
Je bent bang om de confrontatie aan te gaan?

Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd.
Dit zijn allemaal projecties van jou op hem. Zolang het bij 1 biertje per dag blijft is het toch prima?

Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook.
Wat denk je hiermee op te schieten?
Ik vind nu met deze coronacrisis het fijner om in een keer zoveel mogelijk boodschappen te doen en dus niet om voor een biertje, waarvoor je dan ook nog eens verplicht bent om een winkelkarretje te pakken, op en neer te gaan.
In theorie enable je hier mee dat hij meer dan 1 biertje kan drinken.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Je bent bang om de confrontatie aan te gaan?

Dit zijn allemaal projecties van jou op hem. Zolang het bij 1 biertje per dag blijft is het toch prima?

Wat denk je hiermee op te schieten?

In theorie enable je hier mee dat hij meer dan 1 biertje kan drinken.
Al lagen er 6 kratten in de voorraadkast, is het toch alsnog zijn verantwoordelijkheid hoeveel hij drinkt?

Ganggang💯

Badass junkie
Al lagen er 6 kratten in de voorraadkast, is het toch alsnog zijn verantwoordelijkheid hoeveel hij drinkt?
Tuurlijk, maar als je weet dit een probleem is dan is het wel handig om alle triggers te verwijderen.

Dus ervoor zorgen dat er per dag maar 1 biertje ligt.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Tuurlijk, maar als je weet dit een probleem is dan is het wel handig om alle triggers te verwijderen.

Dus ervoor zorgen dat er per dag maar 1 biertje ligt.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar aan de andere kant is ze niet zijn verzorger of moeder. Ze moet voor hem bier halen en mag er vervolgens ook nog voor zorgen dat hij niet teveel drinkt, want zelf neemt hij de verantwoordelijkheid niet.

Het is met een verslaving allemaal niet zo simpel natuurlijk, maar ik snap de frustratie van TS wel.

Ganggang💯

Badass junkie
Ik snap wel wat je bedoelt, maar aan de andere kant is ze niet zijn verzorger of moeder. Ze moet voor hem bier halen en mag er vervolgens ook nog voor zorgen dat hij niet teveel drinkt, want zelf neemt hij de verantwoordelijkheid niet.

Het is met een verslaving allemaal niet zo simpel natuurlijk, maar ik snap de frustratie van TS wel.
Tja, dat is het leven met een verslaafde. Of je past je aan of je beëindigt de relatie.

De Zandman

Badass junkie
Als alcoholist zijnde, alleen niet meer in de praktijk, ( ik drink gode zij dank!) al vele jaren niet meer, lees ik dit verhaal met enige verbazing.
Ik kan er wel wat over zeggen.

Allereerst:
Jijzelf kunt er nooit En te nimmer voor zorgen, dat jouw partner zal gaan stoppen met drinken.
De enige, die dit kan, is hijzelf.
Als hij er niet voor de volle 100% achter staat, zal geen enkele vorm van hulp zinvol zijn. Geen enkele!

Het feit, dat Jij meedenkt, whiskey lees ik, dan is het voor hem on mo ge lijk om te stoppen. Echt waar, dat gaat niet werken!

Jouw partner is al een behoorlijk eind over de grens. Hij heeft al kenmerkende smoesjes:
Eén biertje "nodig hebben om" geeft dit al aan.
Dit is namelijk één van de zogenaamde redenen om te blijven innemen.
En het is domweg een leugen, die de alcohol duivel in de oren fluistert.
Nonsense. Dat is het.

Alleen deze al:
Omdat de whisky in de aanbieding was, in kwestie een fles die haast 2 x zoveel drank bevat, dan anders, gaat er d a n toch maar die hele halve liter extra maar doorheen.
Werkelijk: haast een giller!
Komt dát even goed uit...!

Dan rijst de vraag:
Wat wil je zelf?
Een relatie hebben, en in stand houden, met een alcoholist, nou, ik kan je voorspellen, dat je dan nog heeeel veel ellende te wachten staat.
Heel veel.
Geld weg, ruzie, en uiteindelijk raak je dus alles kwijt, je hele hebben en houden!
Want dat ene of mss tweede biertje, plus de sterke drank daar bovenop, dat gaat gegarandeerd veel méér worden.
Het lichaam went aan die alcohol, en om "te kunnen ontspannen " dat lukt niet meer straks, en dus zal er steeds meer drank nodig gaan worden. Goed smoesje...

Wat er óók nog gaat veranderen is zijn karakter, en zijn manieren van doen.
Niet zelden worden alcoholisten kwaadaardig, onredelijk, agressief, i.i.g. Is hij straks een heel ander mens, en, wil jij dat?
Wil jij daarmee verder, de draaikolk in van verslavingsarts ellende?

Denk hierbij echt maar eens heel goed over na!

O ja, iedere alcoholist houdt zich dus niet aan afspraken. Alweer een kenmerk!
Want er is straks maar één ding belangrijk, en dat is, dat er altijd drank aanwezig moet zijn.
En afspraken over hoeveelheid, wel, die worden opgelost door het verstoppen van flessen drank, zodat jij nooit weet, hoeveel hij extra zal drinken.
En deze flessen worden echt overal, op de gekste plaatsen verborgen.

Wen daar maar vast aan...het wordt straks niets anders meer dan leugens en bedrog.
Gegarandeerd!

Het is hier al gezegd.
Of je accepteert dit allemaal,
Of je stopt met de relatie.

De hoeveelheid drank, die er nu per week doorheen gaat, is echt veel, en veel teveel.
Daarvan gaat zijn lever naar de testikelen!
Dat duurt wel even, maar dat dit misgaat, staat vast.
Lever vervetting, en later levercirrose.
Plus de kans op mogelijke eens 65 andere ernstige ziektes die allemaal met een teveel van drank te maken hebben.
Dit is bewezen...

Dus, even zwart, contra wit.

Of stoppen met zuipen, want deze hoeveelheid drank wegwerken is eigenlijk geen drinken meer, en weer een gezond leven en relatie terugkrijgen,

Of een heleboel diepe ellende.
Een tussenweg is er niet...

Laatst bewerkt:
Ik ga niet voor één biertje iedere keer op en neer naar de winkel, vooral in deze tijd niet met al die verplichte winkelkarretjes die het lopen door de supermarkt een stuk lastiger maken.
Over die chips, ja ik weet ook dat ik daar niets mee opschiet, vandaar dat ik er ook niets mee doe.
Confrontatie aan gaan heb ik echt wel vaker gedaan, maar op een gegeven moment ben je er klaar mee. Hij zegt ook zelf dat hij het niet pakt vanwege de alcohol, maar vanwege de smaak. Ik vind dat vreemd, maar ja wie ben ik?

De Zandman

Badass junkie
Alweer een alcoholistensmoes ten top!
Hij drinkt niet voor de smaak
Hij drinkt voor het effect van de alcohol!
Want ja. Dat is lekker ontspannend...toch?

En jij bent toch zijn partner goddome!
Dus geldt de visie van " wie ben ik" totaal niet!

En confronteren nee, dat helpt niet...
Maar wel, dat je voor jezelf op mag. Nee, moet komen, en stel hem maar eens voor de keuze:
Of. Jij stopt,
Of. Jij vertrekt.
Dat kan weleens het kwartje laten vallen!
.En jijzelf: stop toch met die whisky.
Het is namelijk helemaal geen flikker waard.
Helemaal niets!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat @Legio Patria Nostra hier zegt klopt denk ik helemaal.

Ik heb het hier al vaker verteld, maar ik heb dit allemaal van dichtbij gezien bij mijn zusje, wiens ex alcoholist was. Op een dag ben ik met mijn zusje naar een meeting geweest van vrouwen wiens partners verslaafd waren (vooral aan drank, enkelen ook aan drugs). Al deze vrouwen (inclusief mijn zusje) dachten dat ze hun partner konden veranderen. Het gaat niet werken... Niet zolang de verslaafde in kwestie zelf niet wil stoppen. Je verspilt je tijd, je verspilt je leven hieraan.

En je weet best dat hij niet voor de smaak drinkt. Maar je wílt het niet weten. Dat is het ding. Vele vrouwen (want dat zijn het meestal) willen niet weten dat ze niets kunnen doen aan de verslaving van hun partner. Het komt er inderdaad op neer: stoppen, of vertrekken. Blijf je nu gewoon de 'enabler' spelen door braaf zijn drank voor hem te blijven halen en ook nog eens gezellig mee te doen, dan ga je dus dieper en dieper in die ellende zitten.

Het is niet alleen je partner die een probleem heeft. Het is ook jou die deze dingen niet wil zien. Dat kwam vooral heel erg naar voren in die meeting waar ik met mijn zusje naartoe ben gegaan. Ook deze vrouwen waren destructief bezig, door als zogenaamde 'enablers' te fungeren en het probleem nóg erger te maken. Je zult moeten realiseren hoe jij dit mede in stand houdt.

Het is niet makkelijk, maar ik denk dat het echt is wat @Legio Patria Nostra al zei: stoppen, of vertrekken. Ga anders eventueel ook naar zo'n meeting, dat kan echt helpen om een ander perspectief te krijgen en te zien dat er veel andere vrouwen zijn met hetzelfde probleem.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Hij zegt ook zelf dat hij het niet pakt vanwege de alcohol, maar vanwege de smaak. Ik vind dat vreemd, maar ja wie ben ik?
Zowel de smaak als de alcohol kunnen beiden een rol spelen natuurlijk, een familielid is een zeer hardwerkende boer tegen pensioen leeftijd aan en die drinkt vrij standaard na het werk een kanon biertje. Dat lijkt prima te werken in zijn geval, al krijgt hij ook zeker de nodige fysieke beweging binnen op een dag. Het is wel mogelijk om op constructieve wijze te doen in ieder geval.

Je vriend heeft ook een baan van 60 uur, ik wil het niet perse goed praten maar kan het ergens wel begrijpen. Je kunt niet verwachten dat mensen altijd 100% rationeel zijn. Ik zie meermaals straffende maatregelen gesuggereerd worden in dit topic waar ik vooral denk dat het juist heel belangrijk en moeilijk is om emoties er zoveel mogelijk buiten te laten. Ik denk dat de mensen hier je graag een oplossing aanreiken maar naar mijn indruk is je benadering nog niet eens zo heel raar.

In plaats van je vriend steeds te willen reguleren kun je hem ook de kans bieden dit zelf te doen, als het op dat moment mis loopt kun je het er over hebben. Het klinkt niet alsof je vriend je volledig negeert en onvatbaar is voor rede. Ik ken de exacte context niet dus ik kan ook niet weten wat de handigste manier is om dit te benaderen, dat weet je waarschijnlijk zelf het best. Maar in algemene zin geloof ik wel dat investeren in jezelf de beste manier is om een ander te motiveren.

Het is al een beetje gezegd, verandering moet intrinsiek gemotiveerd zijn, en soms voordat dit mogelijk is moet iemand eerst even tegen een muur lopen.
Mensen mogen soms best fouten maken, deze zijn immers vrij leerzaam.

De Zandman

Badass junkie
Zowel de smaak als de alcohol kunnen.........
........
Mensen mogen soms best fouten maken, deze zijn immers vrij leerzaam.

Natuurlijk mogen mensen fouten maken.
In dit geval zeg ik er nog dit over :
In ditstadium, op dit moment, sta je op een splitsing.
Of: de fout in deze wordt een drama dat niet te overzien is,
Of : beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik kan er niets meer van maken, dan dit.
Veel mensen hebben geen idee, wat het leven met een alcoholist met zich meebrengt.
Als ik alleen maar naar mijzelf kijk, dan moet ik zeggen dat ik in mijn drankperiode een persoon was, met wie het echt onmogelijk moet zijn geweest om mee samen te leven.
Want zo was het .

Techneut

Bewuste gebruiker
Sorry hoor, maar is het dan zo erg om elke dag een paar biertjes te drinken? Niet iedereen wordt gelijk een alcoholist. Ik drink ook vrij regelmatig 2-3 biertjes of wijntjes op een dag en functioneer net zo goed als dat ik ze niet zou drinken. Voor sommige is dit nu eenmaal een stukje ontspanning.

Ik snap de zorgen maar vind dat jullie wel een klein beetje overdrijven hoor. Maar goed dat is mijn mening.

De Zandman

Badass junkie
als je ietwat overdrijft, dan blijft er net genoeg over, om toch nog het kwartje te laten vallen.

Nee, natuurlijk is niet iedereen een alcoholist
als hij of zij enkele biertjes drinkt. Nee.
Maar zo beginnen alcohol verslavingen.
Deze sluipen er heel, heel langzaam in.
Wanneer is iemand nou een alcohol kranke?
Daarover zijn de meningen verdeeld, en hierover staan al genoeg posts hier op Df.
Waarschuwingen voor deze duivelsdrank, zijn m.i. echt op zijn plaats.
De ellende ervan, het is niet te beschrijven.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan