Vriendin aan de speed?

mistlicht

Newbie
Een meisje dat ik leer kennen heeft een relatie van 8j. met een speed verslaafde (bleek achteraf).
Ze laat hem zitten voor mij en ze heeft in de eerste weken last van spontaan tevoorschijn komende blauwe plekken. Echte joekels van blauwe plekken, die vrij donker worden en maar traag terug wegtrekken. Er is geen aanwijsbare reden voor het ontstaan ervan.
Ook heeft ze last van nachtzweten, niet elke nacht even erg maar soms is haar volledige lichaam gewoon drijfnat. Ze is ook vrij vermoeid.
Bij de dokter worden verschillende testen gedaan, uiteindelijk zou dit te wijten zijn aan stress. En dus zo'n beetje onmeetbaar zijn.
Na enkele weken heeft ze geen last meer van blauwe plekken of nachtzweten.

Nu loopt het mis tussen ons en begint ze weer aan te pappen met die ex van haar. Ook al heeft hij haar 4 jaar lang bedrogen (dat meisje heeft hij ook aan de speed geholpen trouwens), zit hij aan de speed en is hij gewoon altijd slecht geweest van haar. Als ik met haar spreek en vraag waarom ze zo iemand terug zou willen, antwoord ze dat het sterker is dan haarzelf.

(Heeft haaruitval hier ook iets mee te maken?)

Nu vraag ik me af of ze zelf niet aan de speed zat en weer zit?
Herkent iemand deze symptomen? In hoeverre wordt je psychisch afhankelijk van speed?

Of is dit allemaal veel te vergezocht van mij?

Smoken

Bewuste gebruiker
Hm, ik heb mij niet uitgebreid verdiept in (lichamelijke) verschijnselen van speed, maar er is wel iets wat mij zeker niet onwaarschijnlijk lijkt en waar je ook zeker even over na moet denken.

Misschien was ze namelijk zelf ook verslaafd aan de speed en was dat ook een (gedeeltelijke) basis voor de relatie met haar ex. Dit is natuurlijk goed mogelijk als je kijkt naar haar: vermoeid, zweetaanvallen enzovoorts. Dit kunnen mogelijke afkickverschijnselen zijn.

Het kan zijn dat ze wou stoppen met de speed en met haar ex en clean met jou wou beginnen. Hier horen dan uiteraard wel afkickverschijnselen bij.

Ik zou dit met haar bespreken, maar verder ben ik ook geen medisch expert, dus probeer objectief te kijken.

Veel succes man

Frank123

Wijs gebruiker
Kan goed zijn dat ze domweg vanwege haar eigen verslaving terug wilt naar haar ex. Niemand die let op haar gebruik.

Spreek het gewoon even goed met haar door, dat ze zo van relatie switcht zou mij bij voorbaat al niet aan staan maar goed. Zorg dat je kenbaar maakt dat je je zorgen maakt over haar verslaving en dat zo'n jongen dit alleen maar verder helpt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Inderdaad. Praten helpt altijd, als ze wil praten in ieder geval...

Let wel op 1 ding: Als je vermoed dat ze verslaafd is of afkickt, beschuldig haar dan niet maar vraag er voorzichtig naar en probeer haar zelf te laten toegeven. Als je het te direct zegt kan het bij sommige mensen verkeerd vallen. Ze kunnen zich dan beschuldigd/aangevallen voelen terwijl jij misschien alleen maar wilt helpen.

mistlicht

Newbie
Het is heel moeilijk om met haar te praten, zeker over zoiets? Ze is erg gesloten.

Sinds ik haar leerde kennen tot ze bij hem weg was weet ik dat ze niet of heel weinig at.
Nadat ze er pakweg een week weg was, at ze evenveel als mij. En ik ben 20cm groter en 30kg zwaarder. Sinds dat ze hem terug begon te zien, ongeveer, waren er weer dagen dat ze weinig of niets at.

Dit valt me nu pas op, dit is al een duidelijker teken denk ik. Niet?
Het is wel raar dat ze eigenlijk niet echt afviel tijdens die periode van weinig eten.

Alvast bedankt voor jullie oordeel.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
mistlicht zei:
Sinds dat ze hem terug begon te zien, ongeveer, waren er weer dagen dat ze weinig of niets at.
Speed neemt in ieder geval de eetlust weg, dus het kan een teken van gebruik zijn.

mistlicht zei:
Als ik met haar spreek en vraag waarom ze zo iemand terug zou willen, antwoord ze dat het sterker is dan haarzelf.
Misschien associeert ze haar speedverslaving met hem. Dat haar speedverslaving en haar ex onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. Misschien is dat de reden dat ze naar hem terug wil. Niet om de persoon, maar om de verslaving, ze wil gewoon weer speed hebben en dat heeft ze gelinkt aan haar ex. Een behoorlijk lastige situatie waar je in zit, leef met je mee. Je moet wel behoorlijk veel om dit meisje geven.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou haar duidelijk proberen te maken dat eerlijkheid en openheid belangrijk is wil je zonder frustraties samen kunnen leven. Als er niet over gepraat kan worden zullen jullie het niet lang volhouden vrees ik. Jij gaat je er vanzelf zo aan iriteren dat er dingen spelen waarvan jij "niet weet", dat je het gewoon een keer zat raakt lijkt me.

Blijf er dus niet te lang mee lopen, maar probeer het gesprek te blijven aangaan. Hopelijk gaat ze het zelf ook inzien.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
mistlicht zei:
SmartieAndME: voor alle duidelijkheid, we zijn niet meer samen. Ze is terug naar haar ex :)

Oh vervelend, dat had ik niet helemaal meegekregen. Ga je er nog wat aan doen? Of laat je 't zo?

mistlicht

Newbie
Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Aan de ene kant geef ik wel om haar, en is haar tweelingbroer één van mijn beste vrienden.
Maar zelf gaat ze het niet zeggen, nooit. Tenzij er harde bewijzen zijn.

Ik twijfel nu om een haarstaal te laten analyseren...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk wel dat je daarmee de deur wel eens voorgoed zou kunnen dichtgooien. Stiekem haar laten analyseren is natuurlijk een heel wantrouwende manier van benaderen en zou wel eens verkeerd kunnen vallen. Ik persoonlijk zou het absoluut niet accepteren in ieder geval

mistlicht

Newbie
Het is me ook een brug te ver, maar langs de andere kant geeft het aan dat ik 95% zeker ben.
Ten eerste dat ze eraan zit, onder invloed van die kerel. Ten tweede, dat ze te zwak is om er zelf uit te stappen.

Stel dat ik zo ver ga, ga ik haar dat zeker niet vertellen. Tenzij de uitslag positief is, maar dan zou ik het nog eerst via een omweg proberen.

Het makkelijkste is om me er helemaal niets van aan te trekken, maar dat moet je ook kunnen.

Smoken

Bewuste gebruiker
mistlicht zei:
Het makkelijkste is om me er helemaal niets van aan te trekken, maar dat moet je ook kunnen.

Probeer dit. Want haar analyseren en alles is zeker geen goede optie. Tevens werk ik op een laboratorium en zelfs daar kunnen fouten optreden (extreem kleine kans) maar je kan nooit zekerheid hebben, dus een test heb je niks aan. Het zal tevens jou ook meer bezighouden met dat onderwerp en zo kan je het moeilijker afsluiten.

Probeer er niet te veel mee bezig te zijn.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Haar haar laten analyseren is zoals hier boven staat echt not done. Het is een grote inbreuk op haar privacy. Als ze de keuze heeft gemaakt om naar haar ex te gaan, dan moet je je er maar buiten laten. Ze zal zelf hopelijk wel inzien dat ze verkeerd bezig is. Je hebt je best gedaan, het is haar keuze, ze heeft het nou eenmaal gemaakt.

mistlicht

Newbie
Jullie hebben gelijk, het gaat idd te ver.
Als het mijn zus of dochter geweest was, had ik het wel gedaan.

Zolang ze zelf niet beseft dat ze fout bezig is, maakt het niet uit wat de rest zegt.

Bedankt voor jullie expertise en gezond verstand :wink:.

Bovenaan