Waarom een coffeeshop?

Hallo mensen,

ik vraag me echt waarom een coffeeshop een coffeeshop heet. samen met een maat heb ik hier onder genot van een 'j'tje flink mijn hoofd op liggen breken of hier niet een leuke anakdote aan vast zit. self-educated man als ik ben :smoke: ben ik flink op zoek gegaan naar de oorsprong. helaas niet gelukt. Wie kan me helpen?

Flameon

Badass junkie
Das een goeie. Tsja waarom heet een apotheek een apotheek :wink:
Ik weet dus niet waarom een coffeeshop zo heet. Zal wel van vroeger uit zijn, toen het nog allemaal een beetje stiekem was :stoned:

de GT

Bewuste gebruiker
volgens mij was het idee van de eerste coffeeshop ever een soort van 'turks' thee huisje, maar dan van een nederlander, waar ook wiet verkocht mocht worden.

omdat het een relaxte ontspannen sfeer moest uitstralen en neit een junky drugs sfeer heeft hij het toen koffieshop genoemd geloof ik.

iets in die trant heb ik laatst in de nrc next of zaterdags bijvoegsel gelezen volgens mij.

mattskovic

Wijs gebruiker
heb geen zin om het heelemaal te vertalen dus maar een linkje

A coffeehouse [a] (French/Spanish/Portuguese: café; Italian: caffè, German: café or Kaffeehaus, Turkish: Kahvehane) shares some of the characteristics of a bar, and some of the characteristics of a restaurant, but it is different from a cafeteria. As the name suggests, coffeehouses focus on providing coffee and tea as well as light snacks. This differs from a café, which is an informal restaurant, offering a range of hot meals, and possibly being licensed to serve alcohol. Many coffee houses in the Muslim world, and in Muslim districts in the West, offer shisha, powdered tobacco smoked through a hookah. In establishments where it is tolerated - which may be found notably in the Netherlands, especially in Amsterdam - cannabis may be smoked as well.

From a cultural standpoint, coffeehouses largely serve as centers of social interaction: the coffeehouse provides social members with a place to congregate, talk, write, read, entertain one another, or pass the time, whether individually or in small groups.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coffeeshop
het heeft iets met moslims te maken dat verzeker ik je :mrgreen:

greetz mattskovicsje

-spaceman-

Badass junkie
youperdepoep zei:
volgens mij was het idee van de eerste coffeeshop ever een soort van 'turks' thee huisje, maar dan van een nederlander, waar ook wiet verkocht mocht worden.

omdat het een relaxte ontspannen sfeer moest uitstralen en neit een junky drugs sfeer heeft hij het toen koffieshop genoemd geloof ik.

iets in die trant heb ik laatst in de nrc next of zaterdags bijvoegsel gelezen volgens mij.

nou dat in ieder geval niet... de oudste coffeeshop was Sarasani in Utrecht.

Sarasani, de oudste coffeeshop van Nederland (en waarschijnlijk ook van de hele wereld), bestaat dit jaar 36 jaar. In 1968 gevestigd als jongerenhonk met muziekpodium en huisdealerin een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht, beleefde Sarasani een roerige beginperiode. De autoriteiten waren bepaald nog niet klaar voor het gedogen van softdrugs. Verhitte discussies in de media en de (Utrechtse) politiek en politie-invallen waren het gevolg. De toenmalige eigenaar Holly Hasenbos, voorvechter van de legalisering van softdrugs, belandde meerdere malen in de cel en ook de complete klandizie werd regelmatig afgevoerd naar het politiebureau.

Maar minstens even bekend werd Sarasani door Hasebos' activiteiten als concertorganisator. Hij haalde bekende binnen- en buitenlandse bands niet alleen naar Sarasani, dat al snel te klein was, maar ook naar de Stadsschouwburg en Tivoli. Ook haalde de coffeeshop regelmatig de krant met de krokodillen, slangen en hagedissen van Hasenbos. Niet alleen omdat ze in de terrariums de hasjvoorraad bewaakten, maar ook omdat er nog wel eens een exemplaar ontsnapte. Een ander maar triest moment in de historie van Sarasani was de dood van Hasenbos. Hij kwam in 1984 op tragische wijze om het leven, waarna de huidige eigenaar Ton Hol hem opvolgde.

Nu, 36 jaar later zijn coffeeshops in Nederland een gedoogd verschijnsel. Vrijwel iedere grotere stad heeft er een of meer. Maar Sarasani is daarmee geen alledaags verschijnsel geworden. De kwaliteit staat er hoog in het vaandel en ook de muziek neemt er nog altijd en belangrijke plaats in. Ook Sarasani's bekendheid in binnen- en buitenland is nog altijd groot. ‘Do you know where Sarasani is' klinkt uit de mond van jonge buitenlandse toeristen vaker dan de vraag waar in Utrecht een coffeeshop te vinden is.

http://www.sarasani.nl

helaas is deze shop nu gesloten...

Bovenaan