Waarom heeft de een veel ergere xtc-katers dan de ander?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
Hoi allemaal,

Het afgelopen weekend had ik het met wat mensen over xtc-gebruik en de dipjes die daarop volgen. Ik verbaasde me erover dat veel mensen zich emotioneel zo slecht voelen de dagen na xtc. Ook hadden we het erover dat als je xtc een paar keer vlak achter elkaar gebruikt, het effect op een gegeven moment helemaal niet meer zo leuk is. Je serotoninevoorraad raakt dan natuurlijk leeg, dus op zich logisch.

Nu heb ik zelf (gelukkig!!) nooit last van een xtc-kater. Sterker nog; ik voel me de dag na xtc vaak juist heel 'vredig' en positief, ik heb na xtc-gebruik vaak ook al genoeg aan zo'n vijf uurtjes slaap. De dagen erna gaan ook prima, ik heb nog nooit ook maar iets van een emotionele dip gevoeld. Verder ben ik een tijd geleden eenmalig iets te erg losgegaan met xtc; ik heb toen drie keer gebruikt in twee maanden tijd. Maar hoewel je zou denken dat het de tweede keer (dat was twee weken na de eerste keer) en al helemaal de derde keer (een maand na de tweede keer) helemaal niet meer zo speciaal zou zijn, heb ik alsnog geweldige avonden gehad. Die tweede avond was zelfs magischer dan al mijn andere keren xtc. Het lovegevoel was alle avonden 100% aanwezig, ik heb heerlijk gedanst, veel gepraat etc. Ook geen last gehad van comedowns. (De eerste paar keren dat ik xtc gebruikte een paar jaar terug, had ik altijd vrij heftige comedowns. Strontchagrijnig en nergens meer zin in, maar het lijkt wel alsof ik daar overheen ben gegroeid. Als xtc op een gegeven moment uitwerkt voel ik me gewoon normaal, nuchter.)

Nu is dit natuurlijk geen verkooppraatje om ook vaker achter elkaar xtc te gaan gebruiken, want hoewel ik er geen nadelige effecten van heb gemerkt zal het alsnog allesbehalve goed zijn geweest voor mijn hoofd, maar ik heb me er wel over verbaasd. Waarom heeft de een zo snel last van een xtc-kater, terwijl de ander het 'probleemloos' vaker lijkt te kunnen gebruiken? Ben ik dan gezegend met een grotere serotoninevoorraad (als dat al mogelijk is), of ligt het aan andere dingen? Qua hoeveelheden weet ik niet zo goed wat ik altijd gebruik, vaak hou ik het bij zo'n drie a vier kwartjes, of ik neem vijf, zes a zeven likken mdma. Ik laat het nooit testen dus geen flauw idee hoeveel mg dat dan is.

Ik ben benieuwd, en ben ook benieuwd naar hoe aanwezig jullie katers altijd zijn :grin:

Martinus

Wijs gebruiker
Ik heb een keer 2 avonden achter elkaar xtc genomen. Volgens mij 4 pillen totaal.
Toen was ik wel een week een beetje moe.

Als ik 1 avond 2 pillen neem, dan heb ik eigenlijk geen dip. Voel me wel anders de week er na, maar niet op een slechte manier. Nu heb ik geen druk leven, dus dat zal wel mee helpen.

Daarnaast vind ik xtc wel erg intens. Ik ben dan haast een week uit mn equilibrium, dus ik neem het niet zo vaak.

Mrloverdj

Bewuste gebruiker
Ik zie het vaker bij jongeren. Maar bij zeker de helft was na een paar jaar ( of eerder) de magie van geen kater weg, hebben heel veel daarna een depressie of depressieve periodes gehad.
De 3 maanden regel is dus ook voor de lange termijn.
Je kan jaren zo doorgaan, kans is groter dan je denkt dat je daar later schade van krijgt.

Mrloverdj

Bewuste gebruiker
Om je vraag te beantwoorden.
Ik weet niet waarom sommigen geen kater hebben.

Ik weet wel dat met de juiste dosering (jij neemt 1 pil totaal waarschijnlijk de juiste hoeveelheid msma) dat is netjes. Dan zie je vaak geen kater.
Hoe meer je bijpakt(bijpakken als je je limiet eigenlijk heb bereikt) hoe groter de kans op een kater.

whitesugar

Bewuste gebruiker
Ik heb zelf ook nooit erge xtc katers gelukkig. Alleen dat ik de volgende dag een beetje moe ben verder niet. Soms heb ik hetzelfde: vooral als ik in een periode zit wanneer ik mij redelijk slecht voel en dan xtc neem kan ik dan ineens veel beter in me vel zitten.

Poederpret

Belezen gebruiker
Toen ik het nog nam had ik ook nooit katers, ik nam ook altijd hoog uit 1 pil van 220 mg ofzo. 1 keer had ik 375 mg op een hele nacht gebruikt en toen had ik wel echt een emotionele dip, ligt denk ik gewoon aan de dosissen dan. Is toch hetzelfde met alcohol, als je 3 biertjes drinkt heb je geen kater maar als je een half krat leeg drinkt..

Luna199263

Belezen gebruiker
Als ik het doe op de festival tijden ( rond 22:00 beginnen en rond 5:00/6:00 laatste keer) ben ik tot 16:00 nog in een roes. Rond die tijd kan ik meestal eten en knap ik op. Lig wel hele dag op bed. Dinsdag dip nooit laatst van gehad gelukkig. Kwam misschien ook omdat ik dan op school rondom mn vrienden zit

Mrloverdj

Bewuste gebruiker
Als ik het doe op de festival tijden ( rond 22:00 beginnen en rond 5:00/6:00 laatste keer) ben ik tot 16:00 nog in een roes. Rond die tijd kan ik meestal eten en knap ik op. Lig wel hele dag op bed. Dinsdag dip nooit laatst van gehad gelukkig. Kwam misschien ook omdat ik dan op school rondom mn vrienden zit
Moe is deel MDMA, maar ook omdat je een nacht heb doorgetrokken en (veel) gedanst. Plus je lichaam heeft het extra zwaar met MDMA (hogere pols, afbreken)
Logisch dat je lichaam fysiek moet herstellen.

Bestaat de dinsdagdip wel? Of beter gezegd, pas op de 3e dag een mentale dip, nu ik het zo neerzet, klinkt het eigenlijk helemaal niet logisch.

Laatst bewerkt:

geflipt

Wijs gebruiker
katers van stimulanten in het algemeen, maar die zijn door de jaren heen z'n 80% verdwenen....
Cool! Dus het wordt alleen maar leuker!? Fijn om te weten!

Ot: Iedereen reageert anders op een bepaalde drug. Ik heb (tot de laatste keer dan...) ook nooit en dip gekend. Wél afterglow, soms dagen erna nog. Terwijl vele anderen wegkwijnen in een hoekje. Iedereen is anders...

Boyman

Experimenterende gebruiker
Interessant dat de ervaringen zo verschillen inderdaad. Ik heb vrijwel nooit last van de befaamde dinsdagdip. De enige keer dat ik me wel enorm brak voelde de dagen erna, was de keer dat ik de hele avond steeds een beetje bij bleef nemen. Uiteindelijk had ik voor mijn doen ook best veel op en natuurlijk veel bewogen en weinig slaap, dat speelt ook zeker mee!

Mappie88

Belezen gebruiker
Ik denk dat het misschien ook te maken heeft met genetische factoren en de chemische balans in je hersenen.
Als je heel veel alcohol drinkt dan nemen de katers op den duur ook af, misschien werkt dat bij xtc hetzelfde?

Of ik een xtc kater heb of niet hangt bij mij heel erg samen met hoe ik me de week ervoor voelde, of ik gezond genoeg geleefd heb, nachtje doorhalen of niet en volgens mij speelt mn cyclus ook een behoorlijk grote rol 👀

Mrloverdj

Bewuste gebruiker
Voor de xtckater bouw je geen tolerantie op, misbruik je het veel. Dan raak je eraan gewend, leer je ermee functioneren..en net zoals out gaan (misleidende term voor een comateuze toestand) bij GHB, gaat de kater/je brak voelen er gewoon bij horen na een poos.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan