Waarschuwing gebruik SSRI's !!!

Datwel

Experimenterende gebruiker
Ik heb gezocht of hier al eens een onderwerp over is geweest maar kon zo snel niets vinden.
IK wil een ieder die een SSRI gebruikt (paroxetine (Seroxat), fluoxetine (Prozac). Cipramil, Zoloft, Lexapro..) waarschuwen voor de mogelijk negatieve gevolgen van het gebruik ervan en voor de ernstige ontwenningsverschijnselen bij het afbouwen.
Sinds 2003 kreeg ik vanwege mijn winterblues Seroxat (paroxetine) voorgeschreven door mijn huisarts, 10mg pd. Zo'n 5 weken geleden besloot ik om het af te bouwen omdat ik het idee had dat het allang niet meer werkte en ik er ook meer van ging drinken. Ik begon op advies van de huisarts heel rustig af te bouwen met 2mg per week, met vloeibare Seroxat en een spuitje. Die weken verliepen goed todat ik op 0mg zat, toen brak de hel los. En dan bedoel ik ook echt de HEL. Ik zal er verder niet over uitwijden maar zelfmoord leek de enige optie om ervan af te komen. Ik zit nu weer op 6mg en voel me zo nu en dan ietsje beter. Ik ben gaan zoeken wat er met me aan de hand was en kwam bij een site over en door SSRI slachtoffers, http://www.paxilprogress.org. Ik begon te lezen en de hel opende verder haar poorten. Ik ontdekte dat dit middel mijn leven de afgelopen jaren zeer negatief heeft beinvloed en erger nog, ik ontdekte dat het ervan af komen een lange en slopende weg zal worden.
De ernst van ontwenningsverschijnselen en van het gebruik worden door de fabrikanten en huisartsen volledig gebagatelliseerd. Het blijkt dat er legioenen aan slachtoffers zijn die door dit middel jaren lang in een zware depressie/angststoornis zijn terecht gekomen. Vaak gezonde mensen die hier voor het middel geen last van hadden.
Ik wil geen onnodige angst zaaien want bovenstaande geldt uiteraard niet voor iedereen. Wel ben ik ervan overtuigd dat er vele gebruikers zijn (zoals ik) die dit middel slikken en niet weten wat hen nog te wachten staat.

Frog83

Bewuste gebruiker
Ik herken dit. zal niet te veel in details treden, maar afbouwen is heel moelijk reboud verschijnselen, veel zwaarder als dat met in de buisluiter zet.

zowieso is een bijsluiter getest op niet te kritische mensen etc, zo gaat dat.
Fharma bedrijf x gaat naar een onderzoekcentrum test dit voor ons en je krijg een miljoentje of wat binnen voor je volgende projeckt.
Deze onderzoeksinsetellingen zijn afhankelijk vandit geld, omdater op wetenschap bijna niks objectiefs meer is, en er weinig geld voor vrij word gemaakt.

Dus wil je test persoon worden , krijg je strenge selectie, ben je wat kritisch of denk je net ef te veel na kom je er al niet door.

Als er staat misselijkheid in de bijsluister als bijwerking bij 1 op noem maar wat 30 ga er maar van uit dat het bij 1 op de 10 of nog meer is.

Over het afbouwen, dit gaat gepaard met zware verschijnselen zoals te lezen in de post hierboven.
Geef je dit aan bij de dokter of psygiater dan zeggen ze, ja daaraan kan je zien dat het medcijn werkt, en zodoende slikken mensen vaak veels te lang antidepresiva's.
ze worden tog al als snoepjes uitgedeeld, vroeger 10 jaar gelee schreven ze amper wat uit.
Therpaie werkt velen malen beter.

Door de druk op de zorg (snel snel snel, efficient) en de druk die de pharma indistrie uitouefent op arsten etc is dit geheel uit de hand gelopen.

In de docu kijken in de ziel met psygiaters zeggen ook vooraanstaande mensen dat de pharma industrie hun werk gegijzeld heeft.
Om maar te zijgen van bezoekjes snoeprijsjes etc etc om aan een quotum te komen, zo dat de arts lekker op vakantie kan of een verzorgde vakantie met info over medicatie .... veel door mekaar maar idd zoals ik al zei onderschat de gevaren niet.
srry voor de wat warige post, en thnx DATWEL voor het onderzoeken en aankaarten van deze grote mistanden.

Datwel

Experimenterende gebruiker
Dank voor je reactie. Volgens Tros Radar gebruiken 1mln mensen SSRI's en ik vermoed dat nog maar een heel klein percentage daarvan weet wat ze te wachten staat. Overigens kan het gebruik zelf ook zeer nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid en gemoedstoestand. Zie hiervoor deze link waarin beschreven wordt wat het met je kan doen:
http://www.consumerhealth.org/articles/ ... 0209190055

In het begin werkt het maar na een tijdje niet meer. Sterker nog, veel mensen krijgen een zogenaamde 'Poop out'. Dat houdt in dat het middel op een gegeven moment helemaal niet meer werkt omdat de receptoren ongevoelig zijn geworden. Gebeurt bij overmatig drugsgebruik ook, zie Herman Brood, Keith Bakker. Bij SSRI's kan dit na 10 a 15 jaar gebruik intreden. En dan heb je echt een probleem omdat het aan de ene kant niet meer werkt en aan de andere kant ben je er zwaar verslaafd aan. Artsen schrijven in zo'n geval dan een andere SSRI voor maar in de praktijk werkt dit niet en zijn de problemen niet te overzien.

langeman

Bewuste gebruiker
Deze terrechte waarschuwing krijgt van mij een schop omhoog. Zie het iig als reden om er op door te google-en...

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik vertrouw farmaceutische bedrijven niet helemaal. Ik weet wel dat ze veel invloed hebben op artsen die ze voorschrijven.

Ik ben van mening dat zulk soort dingen te snel worden voorgeschreven. Vaak zijn er logische oorzaken die aangepakt kunnen worden in plaats van symptoom bestrijding. Dat vind ik eerste een laatste redmiddel. Met slaapmiddelen geld hetzelfde, ik heb zo veel patiënten die al jaren lang benzo's nemen.

sebatian

Bewuste gebruiker
Is een soort gewenning, gebruike ook SSRI maar geen jaren, bedoel maar is ook meer dan logisch dat je lichaam er aan gaat wennen, oftwel na x aantal maanden denk je nou ook niet veel
werking meer dus weer iets anders;
Had zelf 75 mg effexor maar geen problemen er mee te stoppen van een op andere dag,
ipv daarvan af en toe remeron en baclofen
Denk ligt aan persoon, hoeveelheid mg en of andere middelen en duur van inname
Zolang het zijn werk doet is denk ik prima, jaren geleden prozac in toen werd citalopram en vogue in ziekenhuizen en bij huisartsen
Ook beetje vraag en aanbod, veel mensen zijn depressief of anders, en pfarma's spelen daar op is big business
Bedoel was hetzelfde voorheen met valium en nu wordt dat minder snel voorgeschreven
Vind beetje voorbarig om te concluderen dat alle SSRI 'gevaarlijk zijn' ; ligt aan de client, symptomen, hoogte mg, werking, en duur van inname en wat de persoon ernaast gebruikt
Terwijl topicstarter zelf zegt dat hij er bij drinkt of nog meer na verloop van tijd, dan is het moeilijk qua onderzoek is het de drank of een combinatie ervan, en als je da al x jaren gebruik opeens beseft dat je meer gaat drinken kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn
Denk onderwerp gaat meer specifiek over Seroxat wat veel voorgeschreven wordt in de USA en UK en ook kan geadverteerd worden en er zijn vraagtekens omtrent werking en afbouw bij een minderheid van gebruikers

Bovenaan